Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 DECEMBER 1928
No. 268?
Rijn en Schelde
(Slot van pag. i)
Reeds nu is Antwerpen Rotterdam voorbij
gestreefd; wat zal het wezen als Antwerpen dank
zij Nederlandsche slapheid een verbinding hebben
zal met den Rijn, die gunstiger (o.a. sneller) is
dan die van Rotterdam; als Antwerpen voetstoots
krijgt wat men op bescheidener schaal aan Am
sterdam nu reeds jaren lang onthoudt:-1
Afgezien van het directe verlies voor onze
havens, zal de toch reeds grootere kans op retour
lading te Antwerpen nog meer scheepvaart naar
deze haven trekken, om niet te spreken van het
lang niet denkbeeldig gevaar van de verplaat
sing van verschillende (o.a. koloniale) markten
uit ons land daarheen.
Een Moerdijkkanaal (en het bovenbedoeld
oostwaarts opgeschoven kanaal is in zijn effect
niet anders) met hetzelfde niveau als de
Antwerpsche havenbassins en door geen sluizen van
dezen gescheiden,. is als het ware een corridor"
van Antwerpen naar den Rijn dwars door Neder
landsen grondgebied, een servituut zooals men
overwonnen landen wel oplegt, en dat bovendien
geheel gaat buiten het kader der Parijsche Resolu
tie van 4 Juni 1919 welke luidt:
Les Puissances alliées et associées avant
reconnu nécessaire la rcvision des Traites de 1889,
confient a une Commission comprenant les repr
sentants des Etats-L'nis, de l'Empire Britannique,
de la France, de l'I talie, du Japon, de Ia
Belgique et des Pays-Bas, Ie soin d'éludier les mesures
devant résulter de cette révision et de leur soumettre
des propositions n'iinpliquaiit ni transfer! de
souverain<-téterritoriale, ni créalion de serviludes
internationales.
La Commission invitera la Helgique et la
Hollando a présenter des formules communes en
ce qui concerne les voies navigablcs. en s'insi)irant
des principes généraux adoplés par l;t Conférence
de la Paix." 5)
Noch het Verdrag van 18,'ii). noch de aï-likelen
108 tot en met 117 van de Weetier Slotacle. noch
de zooeven geciteerde resolutie openen de moge
lijkheid iets dergelijks af te dwingen.
Uit de berichten die van tijd tot tijd in de pers
verschenen zijn nopens besprekingen tusscheu
Nederlandsche en Belgische
walerslaalsdeskimdigen, schijnt te blijken dat de boven geschetste
drang naar het Oosten" ten opzichte van ecu
Kreekrak?'Hendrachtkanaal'' alleen bij de Bel
gische technici bestaat.
Hier is dus de uiterste voorzichtigheid geboden;
een toegeven aan dezen drang moge, uit technische
overwegingen niet onmogelijk schijnen, niet uit
het oog mogen worden verlortal de funeste gevolgen
van zulk toegeven en niet vergeten wordt-, dat
zulk toegeven bij officieuse, niet-bindeiide voor
besprekingen de toch reeds zoo moeilijke taak vun
onzen Minister van Buiteiilamlsche /aken nog meer
verzwaart.
Niet aan deskundigen op watersl aalsgebied
staat het oordeel wat op volkenrechtelijk, politiek
en historisch terrein oirbaar en. mogelijk is. Wat
deskundigen ook overeenkomen, het is geheel en
uitsluitend den Minister van Buitenlandsche Zaken
voorbehouden het overeengekomene aan de eischen
van volkenrecht, politiek en historie te toetsen en
zonder aarzelen zijn veto uit te spreken over con
clusies, waarvoor hij, en hij alleen, ten slotte de
verantwoordelijkheid draagt.
En het is aan het Nederlandsche Volk om te
beoordeelen of een regeling, waaronder zijn Minis
ter zijne handteekenirig zou willen plaatsen, strookt
met zijne waardigheid en zijn levensbelang.
Wassenaar, November 1928.
Israël's wezen en willen
door Prof. Dr. D. Gohen
1) Zie Dr. A. A. Heekman in. het tijdschrift
van het Kon. Ned. Aartlrijkakunditi (i f nootschap
van November 1928.
2) Zie Dr. Beekman, pag. 9li8.
3) Zie Dr. Beekman, paf/. 9(i(j.
4) Zie Dr. Beekman, par/. 9(i7 eii 908.
5) Deze beginselen zijn necri/clcijd in het
Statuut van Barcelona.
II. Individiiecle Godsdienstigheid
HET verlangen naar den terugkeer tot het
Jodendom, waarover ik in. een vorig artikel
schreef, uit zich bij de < rthodoxen en Zionisten op
geheel andere wijze dan bij de vrijzinnigen onder
de Joden.
l)e Joodsche Godsdienst toont in tic eeuwen der
Ballingschap een voortdurend sterkere aanhanke
lijkheid aan de godsdienslro/-»»'». De ceremoniën,
in de Boeken van Mozes voorgeschreven en in een
mondelinge leer verder ontwikkeld, zijn bij voort
during uitgebreid. De vrees een gegeven voor
schrift te overtreden, heeft er toe geleid een om
heining om de Wet te maken. Kik gebod, elk ver
bod vooral, werd scherp geformuleerd en bij voort
during in alle consequenties beschouwd. Zoo ont
stond er uit de gegeven voorschriften een aantal
nieuwe, uit de oude afgeleid en daarmede tol een
geheel verbonden, dat langzamerhand tot een groot
complex uitgroeide en een groot gedeelte van de
aandacht van den godsdienstige in beslag nam.
Daarbij werden alle mogelijkheden van overtreding
dezer geboden onder de oogen gezien. Dit leidde tot
meest zeer spitsvondige en vernuftige discussies
over verschillende bepalingen. Aan deze discussies
en de bestudeering dezer uitgewerkte voorschriften.
werd door de godsdienstige Joden, vooral in. O.
Europa, het grootste gedeelte van den dag en den
nacht besteed.
Deze ontwikkeling heeft zeer belangrijke ge
volgen gehad in gunstigen zin. De schriftelijke en.
mondelinge tradities werden als een kostbare
schat bewaard, dien men voortdurend hoedde en
Jiiet groot e zorg omga)'. De ,loo<3 is va.u nature
tot diepgaande studie, critiek en discussie geneigd.
Ook in. het. groot e lijden der Ballingschap heeft hij
daarin zijn. troost gevonden. Men kan terecht
beweren, dat deze wetenschap, die tot een omhei
ning voerde om de wet, maar tegelijkertijd om liet
volk. de .Joden, in den loop der tijden heeft bijeen
gehouden en bewaard.
Aan den. anderen kant en bij allen eerbied
voor deze overgave aan de wet ensci a-p moet
men ook de gevaren ervan onder de oogen
zien. liet vasthouden aan de lettel- der Wet deed
dikwijls den eerbied en liet begrip voor den geest
del' overlevering verloren gaan. De eindeloo/.c
discussies over details verniet igden de
geloofsbezielirig. die in. de oorspronkelijke geschriften
boven al het andere naar voren komt en. die de
schoonheid van den Hijbel vormt, en /.ijn invloed
verklaart, liet is dan ook geen wonder, dat er
vooral bij het ongeletterde volk een reactie tegen
deze toewijding aan de wetenschap van den gods
dienst ontstond eii dat men. tot het geloof, dat,
buiten elke wetenschap om, sterkte kon geven
aan den enkeling, terugkeerde. Dit is geschied
in de groote myslische beweging, die men het
Chassidismu noemt en die. vasthoudend aan de
voorschriften, tracht door te dringen in de geheimen
van hemel en aarde en daardoor den enkeling
troost en vóór alles levensvreugde te geven. Deze
beweging is voor een groot deel in bijgeloof ont
aard. Zij telt echter nog millioeneii aanhangers,
die in haai' het wezen van het Jodendom meenen
te hebben teruggevonden.
Anders van vorm is de reactie, waarvan de
eerste verschijnselen in het jonge orthodoxe
Jodendom van den teg'emvoordigcji tijd zijn. terug
te vinden. Velen, die daartoe behooreii, zien, dat
de geloovigheid, die zij in zich voelen, zich niet
kan uiten door den druk van de voorschriften, die
bij voortduring groot er in. aantal en strenger in
toepassing zijn geworden. Zij klagen dat veel
wat in de Middeleeuwen nog geoorloofd was, thans
als ongeoorloofd wordt beschouwd, dat de/.e
uitbreiding voortgaat en dat er bij het uitspinnen
der geboden niet in de eerste p'u-ds gedacht wordt
aai i den geest, waarvan deze; Geboden slechts
een uitvloeisel zijn: de overgave aan den
(loddelijken Wil. het geloot' in diens goedheid eu
voortdurende bescherming. Zij willen nu de/.e
geloovigheid herstellen, voor zich en voorliet \ olk,
door naast de Hoeken van. Moy.es ook de 'Geschriften
der Profeten, die immers de individueele gods
dienstigheid in /eer sterke male bevredigen.
m<v;d;, n lol nu toe in de godsdienstoefeningen Ie
betrekken. Zij willen dus verhinderen, dat aan de
schriftelijke en mondelinge Leer, aan de voor
schriften en de geboden de uitsluitende of verre
weg de grootste aandacht gewijd wordt en meer
dan. dit tot nu toe het geval is, alle boeken van
den Bijbel in de godsdienstoefeningen betrekken.
Zij gelooven, dat dit in meerdere mate het verlan
gen van den jongen godsdienstige!! Jood zal.
bevredigen en dat daardoor de Synagi ge een
samenkomst van eerbiedige vroomheid kan /i?ii.
Men heeft iii den jongst en tijd merkwaardig be
wijzen van deze, dikwijls onbewuste reactie kunnen
ontdekken. Er verschijnen van de hand van de
bekwaamst en onder de jonge Joden geestdriftige
geschriften over de beteekejiis van Psalmen en
Profeten. Te zamen houden zij godsdienstoefenin
gen, waarin natuurlijk (want zij volgen streng alle
geboden) de voorgeschreven gebeden worden voor
gedragen, maar waarin zij uitsluitend door hun
samenzijn in denzelfden geest een bezieling vinden,
die zij in het samenzijn met andere Joden dikwijls
schijnen te missen.
Een dei- jongeren, S. Pinkhol. heeft reeds
vroeger in Verschillende boeken en artikelen
uiting aan deze verlangens gegeven. Thans is een
nieuwe brochure ..(iereed;'" van hem verschenen.
waarin hij om herstel van de aandacht voor den.
gchcelen Bijbel M'aagt en daarnaast om het samen
komen eener Synode van Kabbijneii. die tien
geheele?i voorgeschreven Codex zullen her/ie?i' in
den geest van den. tijd. II ij meent, dat daardooi
elke druk. die thans overliet \olk ligt. zal worden
weggenomen, en. dat het Volgen der voorschriften
en het bijwonen der Lodsdienstoefeiiingen een
vreugde zal worden, die het. le\ en verlicht.
liet komt mij voor. dut men aan de/.e gansclie
gedachte groole waarde moet toekennen. /,ij stelt
zich met kracht op den grondslag van het behoud
van Wet en Traditie, maar wil daarin den geest
leggen, die naar haai' iiieening het Jodendom in
oorsprong eigen was. Of dit ook buiten Palestina
/al kunnen gebeuren, blijft een open vraag.
Het moet niet /onder gewicht Worden geacht .
dalde meeste aanhangers de/er gedachte Zionisten
zijn. die naast den terugkeer tot het oude Joden
dom ook den t erugk eer weiisch en naar het oude land..
Zij hebben, ecu grooteii invloed ook op die jonge.
Zionisten, die van huize uit niet-orthodox zijn, ma-ai
dooi' hen tot, het geloof worden teruggebracht
omdat /.ij naast de nationale Idee ook de indivi
dueele godsdienstigheid zoeken.
Een gevaar kan liet slechts lijken, dat in liet
zoeken dezer individueele godsdienstigheid ortho
doxen en liberalen nu schijnen, samen te gaan
De vorm echter waarin dit geschiedt is zoo ver
schillend, daar de eersten sterk vasthouden aan
de Wet en de anderen deze voor het grootste
gedeelte op zijde schuiven, dat men in de practijk
dit gevaar niet behoeft te vreezen. Kil aangezien
de Palesl ma-gedacht e het Joodsche Volk in a).
zijn geledingen meer en meer gaat beheerschen,
is het. niet twijfelachtig welke beweging het op
den duur zal winnen. Zoo schijnt voor liet Jood
sche volk en hel Jodendom een tijd aan te breken,
waarin hel, met de traditie en het verleden als
basis, een nieuwen, lijd tegemoet- gaat.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
****** DEN HAAG *? «*» ?*
AMSTERDAM - ARNHEM
Bewaarplaatsen voor Inboedels