Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER \^AN 15 DECEMBER 1928
NO,
Dramatische kroniek
door Top Naeff
Ti.V. Het nieuwe Xed. Toonccl. De Zil
veren doos, door John Ualswortny.
ER is maar 'én ding", schreef Georg Brandes
in zijn opstel over de litteraire onsterfelijkheid,
er is maar n ding dat het geschrevene een
tijdlang vermag te behouden: dat is de stijl".
Inderdaad, geen mensch zou meer naar
Galsworthy's Silverbox" omkijken zijn eerste
tooneelstuk, dat het ochtendgloren inhoudt van
een gematigd socialisme, waaraan men zich, al
Veranderde er essentieel misschien niet veel, nu
toch wel graag ontgroeid gelooft en geen mensch
zou zich meer interesseeren voor die gestolen
zilveren sigarettendoos, ware daar niet do stijl,
welke het oude, zwakke stuk voor den alg'eheelen
ondergang behoedt.
De beminnelijke Galsworthy, wiens romans en
tooneelwerken zich, wat de visie betreft, zelden
verheffen boven het peil der beschaafde middel
maat vandaar dat ze in alle landen zoo'n
groot lezerspubliek vinden is een meester van
den stijl op tweeerlei wijze: als mensch, als
Kngelschman, wiens vormelijkheid de perfectie bereikte
van een schoone karaktereigenschap, en als schrij
ver, wiens pen, binnen de perken van een ietwat
alledaagschen levenskijk, in fijnheid en lenigheid
voor die van Dickens niet onderdoet, liet is onna
volgbaar zooals hij zijn prachtig Engelsch schrijft,
zooals hij atmosfeer weeft in zijn romans en zooals
hij in zijn tooneelstukken de menschen laat praten,
het komt er niet op aan waarover.
Hoort hier Mrs. Jon.es, de schoonmaakster, de
eigenlijke heldin van de ,,Silverbox". tot haar
minderwaardigen echtgenoot, wiens gebreken
tout savoir c'est tout pardonner en wie kent
hem beter dan zij ! zij tegen de klippen op
vergoeilijkt, dien zij in haar hart vrijspreekt. ter
wijl haar mond louter grieven en beschuldigingen
tegen hem uitbroddelt:
Of course it would have been botter for us if
we had never met. We weren't meant t'or each
other. But you're set against me, that's what
you are, and you have been for a long time. And
you treat me so badlv, James, going af t er that
Rosie and all. You don't even seem to think of the
children that I've had to bring int o the worJd,
and of all the trouble I've to keep them. and
what'll become of them when you're gone". Om
onmiddellijk daarop te besluiten: ,,Of course l
know you're fond of them".
Al het gemoed" van vrouw Joiies ligt in den
toonval van haar woordenvloed. .,Of course". ? . ?
alles is nu eenmaal voor haar ,,natuurlijk" in deze
ellendige wereld, en als een arme drommel zich
bedrinkt, welnu, dan is dit het ..natuurlijk" gevolg
van omstandigheden", die hem tot iets hebben
gemaakt, waartoe hij oorspronkelijk niet was
bestemd. Dan is hij niet ..himsi-lf". ..zijn-eigen",
zegt de vertaling.
De wat te gemakkelijke, maar zoo bekoorlijke
humaniteit van den schrijver, gauw ..begaan" met
de armenen verdrukten, zijn vroom en vriendelijk
geloof in het goede" in den mensch, zijn milde
ironie ??een levenshouding waarmee hij het hu
manisme van na-den-oorlog, dat in de litteratuur
tot een mode werd, vijfentwintig jaar vóór is
ABONNEMENTSPRIJS
van De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij Vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland .
,, Ned.-Indiëp/mail .
p/zeepost
ab. binnen Europa
uitgezonderd:
,, Engeland-Italië. j
,, Zwitserland e.a. ?
,, Amerika ....
Zuid-Afrika.
,, Belgiëdirect
uit Holland 150 francs
,, ,, via den Ned.
Bhl.Antwerpen 125
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro ,, G. 1000
f
10.15
13.50
13.50
15
15
13.50
geweest --- worden in vrouw Jones kostelijk ver
persoonlijkt. De vraag-, waarom men dit stuk. dat
voor het overige niet veel van onze gading meer
bevat, nog eens zou opvoeren, lijkt mij beantwoord
door deze originecle en ontroerende vrouwen
figuur.
* *
*
Het gaat dan verder om twee. tendentieus
tegenover elkaar uitgespeelde milieus: het
onnoozel, welgedaan, hard en zelfgenoegzaam gezin
van John Barthwick, lid van het parlement en
phraseur in de liberaal-socialistische richting,
tegenover de familie J ones. welke in haar krot
woning van die phrasen plus het karig weekloon,
dat de schoonmaakster bij de Bartwick's verdient,
niet vet wordt. De geschiedenis van de zilveren
sigarettendoos. door haar aangeschoten man. op
een onbewaakt oogenblik uit het rijke huis ..mee
genomen", op derizelfden avond dat het licht
zinnig zoontje des huizes thuiskomt met een
damestaschje. onder vrijwel gelijke omstandig
heden van zijn vriendinnetje gegapt, vormt de
intrigue. Het slot brengt de apotheose van de
onrechtvaardigheid der klasse-justitie in het En
geland van. 1906.
Voor een persiflage is het geval te doorzichtig.
niet zuiver en scherp genoeg gesteld ook. Het
verwend zoontje, dat in dronkenschap zijn dame"
haar taschje afhandig maakt toch wel niet met
de bedoeling om het te behouden en de
werkelooze man van de schoonmaakster, die liet geld
uit dat taschje benevens de sigarettendoos in zijn
zak steekt uit zoogezegden wrok tegen de kapita
listische maatschappij en deze voorwerpen den
volgenden morgen niet terug, . , , brengt hier hapert
te veel om een en ander als een gerechtvaardigde
kritiek op den rechter, die den man veroordeelt,
ra het jongcnienseh, dat trouwens niet werd aan
geklaagd, laat loopen, te worden aanvaard.
Deze halfslachtigheid, bij voortroft'elijken dialoog,
maakte het voor de regie moeilijk. L'.cht
caricaturaal bleek de beste oplossing, waarbij de regisseur
zelf (Saalborn)als het onbenullig parlementslid met
zijn angst voor ..als het in de krant komt"
al weer te ver ging voor de gladde deitighcid van
dergelijke Kiigelsche familie-bolwerken.
Men had het maar moeten a.andurven dit stuk
te spelen in het costmim van den tijd waarin het
geschreven is. Dit zou al dadelijk Sophie de Vries
(mrs. Jiar(hwick) ten goede zijn gekomen, die nu.
al door de di.stinrtieloo/.e kïeedij der moderne
Mama's, de puriteinsche atmosfeer, die o.a. aan het
eorset en het grijs gekapt hoofd der vorige generatie
haar harde kreukeloos dankt, bedierf, l'it de rol
is ook meer te halen, meer domhridsniaehl en
meer harteloosheid dan. mevr. de Vries deed. Als
de derde in dit grzin kwam een der jongeren uit,
Ben Lurius. die dr rol van den jongen Harthwick
los 011 in. den goeden toon speelde. Dat hij daarbij
de vorloopeiihoid van hel sujet weinig onder
streepte, kon men hem. gegeven den stijl van
(ialswortliy, als een gepaste reserve aanrekenen.
Hetzelfde geldt voor Miep van den Berg. die bet
episodisch optreden van het-juffertje van de vlakt r,
dat haar taschje komt opoischen, binnen de perken
van het salon-i'ealisme hield.
Het middenbedrijf bij de familie Jones
mocht ons nogmaals overtuigen hoe uitmuntend
Holldiidsche looneelsjX'leis het naturalisme ;ifgaat.
Mevrouw Marie Miuiicr. een onzer beste actrices
in het genre, was de schoonmaa,kstrr, TIlurnia.irr,
van vele markt en thuis, de man. Zij gaven cru
mooi brok sa.mciisprl, waardoor dit cha.liloon van
toonerl-rllende ais zoodanig nog vermocht te
boeien. Toch geloof ik. dat er bij alle t roost e loosheid
meer ongewilde humor in dit exposézit dan er
langs dezen weg uitkwam, en dat < ia.lswort hy met
dr figuur van vrouw Jones. /.ooals ik hier bovni
al schreef, iets anders heeft, bedoeld dan de
gvdwrcësloof, die mevrouw .Meunicr van haar
inaaktc.
(iood-shiitend samenspel, ecu gevuld fooneel,
een behoorlijk tempo, l >eso:id nks b'e. f hel een
m jngi hnoes van speelstijlen, w.^aito;) J.e', i-tuk
leidde, (il geniet men bij lezing m er \ a'i ilin
fi?'n-gep< lijsten litteraire! stjl \ an G Iswo:-thy
dan bij een ver ooning, waar'.n de handeling
domineert, bereikbaar kan /,'jn.
VERPAKTE
ERK>
EN
en tijd
Nieuwe Uitgaven
J.etierkundifle Almanak voor 1020. AV(.» .
bij A. J. (*'. Strengholt, Amulcrdani.
Bij iedere uit gave van den letterkundigen almanak
Erts vaart er door meerdere licht te bewegen
gr-moederen eene scherpe ergernis, die mij dan weti
en nu reeds ten derde male. even scherp hinde! 1
door hare onverklaarbaarheid. Wel, zult ge zeggen.
dezulken zijn letterkundigen, die niet uitgenoodigci
zijn en wier ijdelheid bijgevolg gekrenkt is. Dit ka,!;
echter niet juist zijn want do letterkundige erts
is dit jaar gedolven uit de diepste en uit de oppei
vlakkigste schachten, hoewel het opvallend is.
dat alle ietwat sociaal democratisch getinte kunsir
riaars als A. M. De Jong, Marg 4 Vos enSjef Last ei.
de communistische als Fritz Tingen ontbreken. Zijij
deze niet uitgenoodigd of is de individualistisch'
ijdelheid dier gemeenschapsdichtets te groot on,
in e ne gemeenschap op te treden? Natuurlijk, de
schilders spuwen vuur en het is ook bepaald d«
tooneelspelers tegen elkaar opjagen ale men volko
men ten onrechte een essay van Johaii de Meester
opneemt en Saalborn, Van Dalsum en
Kloppenniet uitnoodig , terwijl dan nog het
artikeltjevan De Meester in geen enkel opzicht eene middel
matig verkeerde meening te, boven gaat.
Trouwens, ik heb die ergernis waargenomen bi
dichters, wier werk wel inde i Almanak opgenoniet
is. Heeds drie jaren achter elkaar zegt een ei.
dezelfde dichter tegen me, dat het eenschandua]
i>terwijl een glimlach zijn gelaat verheldert, als hi.
zijn eigen portret ziet.
De meeste dames en heeren critici smijten mei
de woorden gedegenereerd en pathologisch, also!
hun niet vertegenwoordigd werk de eenigr red
dingsboei is, waaraan zich alle nog voorradig'
gezondheid en normaliteit vastklampt, en di:
terwijl niet succes aan de hand van als eerste rangs
erkende meesterwerken de stelling te verdedigd
/ou zijn, dat kunst pathologisch moét zijn.
Maar het raadselachtige is. dat alle feiten In??
bestaan dier ergernis ook nog togensprckri..
terwijl zij er toch onomstootelijk is. Zakelijk is d*
uitgave een succes, het boek is met geestdrih
Verzorgd, al kon mcii wat meer soberheid in Ju-;
gebruik der verschillende lettertypen en in de ver
deeling ttis.srhen xvit en zwart wat mooi- regelma
tigheid betracht hebben. Het aantal medewei kei
is van -IK gestegen tot <S7. terwijl dan nog
schrijvnals 1'la.ssehaert, Aart van der Leeuw, Hopman <i
l'auwels verdwenen zijn. hetgeen zeer jammer
isKr staan goede en /.eer goede bijdragen in va-:
Mijhoff, Kmmy van Lokhorst, Du Perron.
Menuter Braak, Dirk ('oster. Herman de Man. J. <
Bloem, J. Van Oudshoorn e.a. Kr staan natuurlijk
ook minder goede bijdragen in. maar daar ergere)
wij ons r.iet aan. Kaar hebben we plezier aai
Krgere/i xvij ons dan soms aan het feit. dat de dn>
jaren geleden met hoongelach begroete
pogir/i.der samenstellers toch gelukt is?. . . . 'HM. zal tor!
niet waar /.ijn ....
A.
DJKFR'KSNM
Kalenders
Voor JÜ1-'.) geeft de l' iclufiii-li foii Dln-rloh iixt'-t ?,
ceii zeer pra.eUsclieii maaiidk.alrndei' uit,.
I >r ka.leiidrr is versierd mei eeltige pentrckr
nin^'rii. b( 1 rrkkinir hebbende oj> het bedrij!' rii IK'
gebruik van liet bekende \'ictoria-\\'aU-r.
De duidelijke datumeijl'ers en een ineinor.'Uiduii.
Voor liet maken V;M> kleine a.:inteekeningeTi makel
dezen kalender tot een nuttige wandvrrsierint:.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam,
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica