Historisch Archief 1877-1940
ivo. zoyt
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 DECEMBER 1928
Prijsvraag voor Woninginrichting
Afdeeling C.
(origineel) van Antoni Waterloo.
3de houten zijpaneel: origineel etsje van Da,niel
Chodowiecki.
4de houten zijpaneel: houtsnede van Weiland
voorstelling: visie op Schiedam.
Groote wand: in 't midden boven roode vlak:
Die Familie", olieverf, paneel van Fritz
Burmann, expressionistisch. Links: geoliede
iriktteekening van Hans Halin .,De dood van Carnaval"
Rechts: Portretets ..Nietzsche" van Hans Olde.
Geheel rechts, naast staande boekenkast:
teekening ^vaii Kubens. Op deur: Kopergravure van
Goltzius ,,De aanbidding van Ceres" 1598.
Op eerste kastdeur: Zwarte kunstprent Gene
raal Daendels" van Hodger 1708. Op tweede
kastdeur: Zwarte kunstprent, portret van een
admiraal, van Vaillant. Op kasten, tafels enz.
beeldjes van Richters, Bieling, Mendes da Costa,
Prof. Hartmann (van de Wiener Werkstfttte)
Agterberg e.a.
Pullen en glaswerk van onze bekende
kunstnij vereren.
Motto: Three Castles"
Een studeerend echtpaar wenscht modern te
wonen, doch het eenig voor hen financieel bereik
bare, blijkt te zijn het benedenhuis van een onbe
holpen origineel scheeve iniddenstandswoning met
zeer beperkte ruimte. De ruimteverdeeling wordt
u in een schema weergegeven. Zooveel mogelijk is
de ruimte naar eigen smaak ingericht, deuren
worden verwijderd uit kasten (eetkamer), de suite
aan de straat wordt opengehouden. Langs de
wanden komen boekenplanken van zwart gebeitst
vurenhout. Een leelijke schoorsteen wordt in de boe
kenkast opgenomen, dient tevens als stut
hiervan. Het fond van kasten en schoor
steen wordt rood gesausd-De hoofdkleuren
vormen de zwart- en roodgebeitste meu
belen, de paarse tint van behang en divan,
de roodpaarse dito van de overgordijnen.
J|Een oude schoorsteen wordt boven
het j bureau tot schemerlamp om
gewerkt. Ons behaagt nog 't meest de
kleurenrijkdom, helaas komt deze niet
op kieken uit ! De vloeren zijn bedekt
met eenvoudige effen matten en
handgeweven kleedjes (koehaar en jute).
De b jnepen ruimte bracht veel hoofd
breken. De sla^pkanu r was te klein om
er nog ee i W3,schg ;legenheid in te
formeeren of een linnenkast te herbergen,
dies werd in een klein overgeschoteti
kamertje (het laatste van de vier) boven
een zitbad een lage douche aangebracht
+ een vaste waschtafel, tevens kon de
linnenkast hier nog een plaats vinden.
Euphtmistisch werd dit vertrek ,,de
Vlasmolen" door ons gedoopt. Een van de vele
scheeve hoeken, waaraan het huis zeer
rijk is, werd benut om er een hangkast
te formeeren.De plaatsing en de
schikAfdeeling C.
Motto Heer Alleen'
Afdeeling C.
Motto Heer Alleen" doen.
Motto Three Castles'*
king van de meubelen, het ontwerp van
linnenen boekenkast gebeurde geheel naar onze ondes
kundige inzichten. Veel beitsten en schilderden
we zelf.
NIEUWE UITGAVEN
?facob Wasserman». Het o/>r<> r
omJonker Ernst. \'ert. d. J. J c/c. Tftommtit.
Utrecht 192S. Krven J. Bijlevdd.
Het woord ..boeiend" is op zichzelf voor een
boek een tamelijk zinloos predicaat. Immers,
wat den een boeit, kan den ander onverschillig
laten, ook zonder dat men hierbij verschil van
vermogen tot waardebepaling op den voorgrond
hoeft te stellen. Het woord ,.boeiend" wordt in
onzen tijd ter qualificatie van een roman of novelle
zelfs min of meer gevaarlijk. Wij hebben de ken
tering mee-beleefd. die tot resultaat had. dat men
over 't algemeen aan den inhoud van een boek..
aan de intrige, aan het verhaal op zichzelf weel
meer waarde begon te hechten, en het woord
..boeiend" houdt voor menigeen in. dat die
gebeurlijkheden den prikkel hebben van het inte
ressante, terwijl het boek, scherper belicht, wel
een minderwaardig product kan zijn.
l>ie scherpere belichting kan het werk van'
Wassermariu velen, en daarnaast komt het, in
lageren zin boeiende, ook tot zijn recht. Deze
kleine roman is er een nieuw voorbeeld van. Het
verhaal heeft een diepere beteekc.ni.s. een ideëelen.
achtergrond. De prijzende volzin op het omslag:
..De strijd tusschen den iiituïtief-levendeii mensch
en het verstard verstandelijk geloof, tu.sscheii den
Geest van het lacht en den (ieest der Duisternis
wordt hier symbolisch op meesterlijke wijze weer
gegeven.", is meer dan convent ioneele
reclameclaque. Het wezen van het werk
wordt in deze woorden inderdaad aan
gegeven. Inmiddels moet genoteerd
worden, dat ..de Geest der Duisternis''
hier scherper uitkomt dan de lichtende
tegenfactor. Typen als de bisschop
van Wür/.burg en pater Gropp zijn van
een fas-'.eineerende on-meiischelijkheid.'in
hun (naar onze begrippen) aan het
waanzinnige grenzend fanatisme. Daai'
tegenover staat de figuur van de
levensblije, naïeve, door geen vooroordeel aan.
getaste jonker Ernst, die vastraakt in
den greep van het bigotte bijgeloof en
verlost wordt door een kiuderoproer,
Heel mooi voor een. sprookje, maar do
duistere, wreede coiitrageest is heelemaa)
niet sprookjesachtig. De zuivere rea'iteit
zou, dunkt mij, beter gediend zijn. al>.
Jonker Ernst werkelijk als offer gevallen
was. al zou het zonde geweest /.ijn om
den lieven jongen. Ik weet niet, of ecu
historische gebeurtenis aan het verhaal
ten grondslag ligt; voor den roman, als
kunstwerk, zou dit er trouwens niets toe
HEKMAN MIDDEN DO KI'