Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 DECEMBER 1928
No. 2691
Schilderkunst
LUGIEN GAPET
door Constant van Wessem
D K violist. I.ueien Capet is op 55-jarigen leeftijd
te Parijs overleden.
Ken .simpel bericht in de dagbladen.
Voor ons rijst de figuur op. een treffende,
zwijg?zame en ernstige gedaante, een edel kunstenaar
?van een hooge. bijna profetische kunstopvatting.
Zijn plotselinge dood ontstelt ons. Hoe stoer leek
ons Capet, bekend en vertrouwd door zijn geregelde
.aanwezigheid in ons midden en toch steeds ver
van ons als persoon en mciisch, geheel een met de
'hooge opvatting van zijn kunst, waarachter hij
zelf terugtrad. Kr ging iets eerbiedwekkends van
'hem uit, zooals hij het werk bracht, waarvoor hij
leefde en dat hij vertolkte in een spel, van een
.gestrengheid jegens zichzelveu als jegens het
gespeelde, gelijk wij heden ten dage helaas zulks Ie
'weinig meer kennen. Hij behoorde tot het ras der
denkers in de muziek, maar niet tot de ..vergeeste
lijken", maar tot de werkers, die een werk, dat zij
..studeeren in hun diepste wezen opnemen, ei' alle
toevalligs en overtolligs van afdoen, om liet des te
glanzende!' in. zijn ontijdelijke, blijvende schoonheid
aan ons te toonen. Onwillekeurig denken wij het
eerst aan Capet's Beethoven-vertolkingen, waarbij
hij zijn opvatting aan alle leden van zijn vermaard.
naar hem geheeten kwartet wist te doen overgaan,
:zoodat een eenheid ontstond, waarb j ieder detail in
opvatting in verband tot deze eenheid in stand
bleef. Maar niet alleen Beethoven bracht ons Capet
in voor onze herinnering onsterfelijke vertolkingen.
ook een Debussy, een Kavel gaf hij ons volmaakt
weer. .Kn ook een uitvoering van. Brahms'
viool? concert, nu al weer vele jaren geleden, blijft voor
? ons onvergetelijk.
Capet. was Parijxenaar van geboorte. Hij bleef
zijn kunstopvatting vormen in Frankrijk zelf.
.daarmede de bewering logenstraffend, dat alleen
de Duitschers in staat zijn de muziek in haar diepste
wezen te verstaan. In 1!)09 had hij zijn beroemd
;geworden Capetkwartet bijeen, een ensemble, dat
in n edele eenheid van samenwerking in stand
bleet' tot den oorlog het verstoorde en een der leden
sneuvelde. Capet deed een ander de opengekomen
plaats innemen en zette na den oorlog zijn werk met
zijn kwartet voort. Kerst thans zal het Capet
kwartet als zoodanig niet meer bestaan, en zoo is
ook dat voorbij, wat tot onze oprechtste en
eerbiedigste vreugden behoord»! en waarop wij ons
.bijna ieder jaar zeker konden verheugen.
Houw en hulde. Dat leeft in onze nagedachtenis
.aan Capet en zijn werk.
"l MUZIEKHANDEL L
P I A N O 'S i 1 VLEUGELS
A« 1835 D U r»AUn D Tel. 443
1835
AchtirSt.Pietir4
H. RAHR g
UTRECHT
Bij Biiff'a. Moj. A. f', van <len llers
Met de qualificatie smakelijk" is het karakter
van deze tentoonstelling misschien het zuiverst
getroffen. De aangeboren eigenschap die verant
woordelijk is voor het bekoorlijke in het werk van
mejuffrouw van den Berg is goede smaak. Kr is
smaak in haar ordening, smaak in haar voordracht,
smaak in haar coloriet. Die smaak heeft een bij
uitstek vrouwelijke!! uitslag, een gecultiveerd
vrouwelijken inslag. Haar werk is misschien minder
dat van een vrouw dan dat van een dame. Het is
voor alles vriendelijk, beschaafd, beheerscht. wel
overwogen. J Iet heeft de natuurlijke charme van
een gemakkelijk aansprekend, buigzaam talent.
Het won in dol loop der jaren in vrijmoedigheid.
De voordracht is los en gracieus, de kleur altijd
zuiver en melodieus, [n het ensemble van deze
geheele kleine tentoonstelling stoort nergens een
wan klank. Het werk is altijd fijn. altijd aangenaam
en niet alleen elk schilderij is in zich zelf welluV.end
maar ook de combinatie! van schilderijen heeft de
goede eigenschap eener duidelijke muzikale
samenhoorigheid. Moest ik een keerzijde noemen dan
kon ik weer me', n kenschetsing volstaan: het
werk is niet belangrijk, beter gezegd: niet belangrijk
genoeg. Het is nergens in 't oog loopend harts
tochtelijk; het vertoont ook niet de kent eekenen
eener bedwongen hartstocht. Het vloeit te van
?/.elf sprekend uil het penseel. Het verraadt te
weinig zielsgeheimen en te weinig mysterie. Ook in
bloemstukken kunnen zich alle facetten van den
menschelijken geest en alle verborgenheden van
het menschelijk gemoed uiten. Men kan zich troos
ten met de overweging dat mej. van den lierg staat
op de middaghoogte van haar loophaan, /ij heeft
tal van moeilijkheden met succes overwonnen.
l'iterlijk laat haar werk technisch en coloristisch
weinig te wenschen. Voor de verdieping en ver
innerlijking is nu het oogenblik gekomen.
H K.\M'S
Zeven dame* bij Klcykaiiip. (lm 11:1:1;;
/onder twijfel zijn de Amsl erdamsehe J offers
beter en van nieel' beteeketiis dan de ze\ en dames
bij Kleykamp. Ik zal niet zeggen, dat de
Amsterdamsche JolTers niet l'i'lsoenlijk /.ijn - - ,"-'//' ~ijii lii'f
ircl ! -- maar de llaügsrhe Dames zijn toch ie erg
fatsoenlijk: ze zijn zoo verbazend correct tegenover
zich/.elven. dat zij hun knust geen gelegenheid
geven (of kunnen geven?) tot een wezent lijkheid te
woid"ii. Kn wanneer g.-weet met welken ee.ivuu-'l ei
eerbied ik opzie tegen werkelijke beeldhouwers en
bezige dames, dan zult 11 begrijpen hoe groot de
moeite is. voor mij. neer te schrijven, da.t van deze
Wel-uitges(alde tentoonstelling de uitstalling mij
een der voi irnaa.msl e dingen toelijkt. Kr zijn
hier vrouwelijke verzinsels, die buiten ons ver
zinnen, mogen blijven ! I><' Ihinii' run .IxrA r.'tn II '/<?/,'
bedacht zich een meditat ie (in glas te gieten door de
fabriek te Leerdam !) waar twee koppen, van voren
gezien, drie oogen hebben: het eene. middel-oog.
is dus tegelijk rechter- en linkeroog. (Ie begrijpt
dat dit zijn moeilijkheden mee mo ?( brengen voor
iemand, die nadenkt, maar deze moeilijkheid
kwam hier niet in gedachte alles komt toch
klaarblijkelijk in glas! Ken mannekop \an deze
Dame is iets minder gedacht : i"ts beter.
l te Dimt c lïtii'h kan iets meer kunnen dan zij kon.
wanneer zij haar vroolijkeii geest liet uitgaan, en
wanneer ze de banaliteit meed (ze is ook ;il zoo
dames'-fatsoenlijk): wanneer ze de menschen
voortdurend won zien als wezens en niet als ambte
naren, op het punt een onderscheiding te krijgen.
ten teeken van a.t'sclK-id. M.'t.nr ze u as hier niet
bang. /e boetseerde een Sa.mson of Sinison. en een
boks'l'. \\ ij zijn niet bevreesd dal in de/e richt ;ng
haar kracht ligt. Vrouwen zijn dikwijls nuchtere
realisten ze moeten dat zijn in hun Werk.
Kollwitz en Suze Uobertson zijn uitzonderingen ! Dame
Hueb is daarom <>P littitr best in twee koppen
(mannen), nog meer in de kleine gedierten (ge
bakken beestjes !) alleen ze kol daar ook nog meer
geven van haiir goedleefsche vroolijkheid : in de
koppen moet ze nog minder aan ambtenaren, meer
a.an menschen denken, en begrijpen, dat vormen
psychische expressies kunnen worden.
De derde: Dtnui' /'.'. ril n ili'r HIII-H is hier nog niet
de slechtste, /e heeft een kinderkopje laten uit
stallen, dat wel iets van een la.cheiid kind geeft.
en ze heeft een n der-met-kind (in hout) waar
wal. in is van dien eenvoudigen, allerdiepste!! «staat.
die zulk samenzijn altijd is. Het overige werk blijft
dat van een dame: maar ik zoek hier naar beeld
houweressen.
Dame Carbasius, ik weet het. is verzot op beesten:
niet op beesten van. menschen. maar op beesten
van beesten. /e beziet ze met de praecisite.it van
een fokster, en 'M-, kan ze lokken met geluidjes,
totze» bijna een beeste-mensche-tweespraak beginnen.
Haar geest is dan het vaardigst, en in het gewone
gesprek. Het spreekt vanzelf, dat op deze tentoon
stelling, met de vele beesten daar aanwezig, ook
beesten van Dame Carbasius zijn. Kn sommige zijn
gestyleerd: liever nog: synthetisch weergegeven.
Dat stemt tevree. Kn dat heeft iets voor. De
architekten. die tegenwoordig a'h s van alles weten.
moeten zulke dingen (gebouwd noemen ze die) met
genoegen zien. K n dat bet eekent iet s. Die archit ekt en
?zijn de kern onzer natie, en als zij eenmaal het
woord ..gebouwd" losgelaten hebben, dan zijn d
beeldhouwers, die zij met dit woord sieren, ge
lukkig. en de anderen, wien het geweigerd wordt
zijn onrustig... Kn, hoewel ik zelf wat onrustig
ben, nu ik het met de Ahveters eens ben, de beeldjes
vanDa.me'Carbasius kimiienop deze tentoonstelling.
een krans van Dames, er mee door.
Itaitte l"«iV7<//iMieeft hier een (gebakken) Kameel
kop. Zij is een voorst aridster van gebakken.
geboetseerd aardewerk. Kn zij is in dat. bakken
ervaren, liet betreurenswaardige is alleen, dat
deze Kameelkop (iedereen ziet dat!) wat te laag
geëtaleerd is, en daardoor te plat. (zonder
onderka'ik eigentlijk!) op het fluweel der talage ligt. /ij
.heeft hier nog een anderen kop. maar haar
kameelkop iH beter. Dame Vaillant heeft een eigen, naief
zicht op het gedierte des velds en der dierentuinen.
en ook de aai'dsche flora laat haar niet 011 verschil lig:
zij maakt da'ir geö:-neerde (egels van. . . .
Wij moeten den Kring van Beeldhouwers nog
een woord van waardeering toevoegen voor de
hoffelijkheid, waarmee hij expositie-ruimte alstond
aan zijn vrouwelijke mede-leden. Het is een groot
genoegen voor mij te kunnen en te moeten
constateeren. dat de Kring de wellevendheid zóó ver voor
liet gaan.
De twee overige Dames (die het zevental
vol maken) Dame de Banitz en Dame van der KIst
zal ik in hun werk nu niet behandelen.
<'hurlry Toorop bij 4«rrl»i*aii<ls te l'trerlit
'lVee dingen treflen altijd bij Charley T 'op:
liet talent een vrij groote groep menschen psycho
logisch te Vereeiligen. en ten tweede (Ie sterke
spanning, waarmee de psychologie gegeven is op
schijnbaar biise manier, liet is om haar talent een
.groep tot een eenheid inderdaad te maken, (lat ik
ha'ir indertijd een schilderes van ..liet gezin" heb
geheeten. /ij h.-el! dat vermogen nog; het beste
schilderij van de gansehe tentoonstelling is de man
en de vrouw iinet den witten hoofddoek) zittend
bij hun lied. Dit zijn in werkelijkheid le\ eiis van
menschen. die ge hier geschilderd ziet. en levende.
verschillende, toi h bij malkaar hooreiide menselien.
(i root er groepen vindt ge in het ..café" met allerlei
soort van koppen. Dit schilderij is een vulling van
het vlak door die koppen. Kvciieens een groote
groep is de familie niet het kindje bij de kachel.
In a! deze Werken zijn een psychologische spa.iming
en een modeJe. die de niet-geringe kracht, van de
schilderes duidelijk maken, liet eenvoudige en
toch overtuigende Zelfportret tegen den witten
acht ergrond is iets minder barsch van expressie
misschien dan de tevoien genoemde, maar het
hoort daar toch bij. Charley Toorop ervaart het
leven, haar modellen, op tra.gische. da.t is weer
tegenwoordige manier. Haar lust tot groot-ge
houden modele is evenzeer van tha.ns: iia.ar is als
persoonlijkheid eigen: een psychologische kracht.
die geen vrees keilt voor brnnskheid en felheid. Ken.
.schilderij is hier. \vaar ze het buitenlicht schil
derde, op het land. Daar is natuurlijk na'ir meer
openheid gezocht, juist om dat buitenlicht en om
het fladderen, dat zulk licht doet. /oo'n schil
derijtje doet teeder aan tegenover de vastheid
(leianderen. Alles tesaain is deze tentoonstelling, als
alle t en t o instellingen van Charley Toorop's werken.
een daad. A. PLASSCI IA K UT
SCHAKEL
1 MEIUGENVEG 11-17-AMSTERDAM
Kleermakerij
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN