Historisch Archief 1877-1940
No. 2691
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 DECEMBER 1928
Twee Kerstfilms
door L. J. Jordaan
.,Dawn" (Cavell-film) Cinema Imperia l
,,Verdnn, vislons d'histoire". Marivaux
Parijs.
OOK de donkere, maar plechtige dagen om endo
nabij Kerstmis brengen hun actualiteiten mee.
Wij plegen ons dan gaarne bezig te houden met
filosofische beschouwingen over oorlog, vrede.
kanonnen, kerstkribben en wat dies meer zij. Bij
tijd en wijle mengt de bioscoop zich op haar beurt
in dit dierbare koor, door het brengen van. met
vromen en tegelijk practischen zin samengestelde.
gelegenheidsprogramma>. De beruchte
Kerstfantasieën onzer groote theaters liggen nog versch
in het geheugen do allesbehalve ..signifische"
roode lampjes stemden den burger week de
papieren sneeuw viel overvloedig en het Stille
Nacht, heilige Nacht" bracht iemand liet water
tusschen de kiezen.
Dit alles werd bekroond door een orivervalschte
Kerstfilm, liefst met engelen en visioenen en wij
gingen na afloop gesticht naar huis.... ot' ietwat
wee, al naar onze gevoelens. Intusschen kan een
dergelijke demonstratie, die alevel meer niet de
recette, dan met de piëteit te maken heeft, slechts
de zeer naïeven in den lande overtuigen van onzen
algemeenen christen- en vredeszin en de goede
smaak van zeer velen verzet zich oneerbiedig en
heftig tegen een diergelijk punch-pacifisme.
Nee dan lijkt mij een mentaliteit als de
Parijsche preferabel: zij draait met een zekere aange
name onbeschaamdheid in deze gewijde dagen
twee knallende oorlogsfilms. En als wij dan toch
met alle geweld een blik in het hart der massa"
moeten slaan, dan ontdekken wij er allicht luw er een
nog altijd smeulenden, maar tenminste op! echten
militlntheid, dan een valsch-sentimenteeU-
burgermans-vredes-ideologie.
Dat was dan de vermaarde ..Cavell-film", de
film, die ambassades in opstand bracht en keurings
commissies op den rand van een zenuwcrisis.
Tant de bruit pour uiie omelelte. . . . !
Want laat ik het maar dadelijk /.eggen zonder
dit politieke spectakel zou de film Dawn"
zachtkens met duizend andere oiibeterkenende
producten de vergetelheid /ijn ingvgledeii. ..Dawii'
is een inférieur stuk werk. dat geen enkele opmer
kelijke kwaliteit vertoont - '1 en /.ij dan
het sensationeele gegeven. Wat. haar bovenal
uiterst verwerpelijk maakt en liet kunst/.in/iig
geweten tot hevig v,;rzet prikkelt, is haar cinema
tografisch volkomen valsche opzet een opzet.
die een gevaarlijke verwarring sticht in de nog
altijd chaotische appreciatie van de goede film ?
die zich bedient van oneerlijke middelen - die om
kort te gaan geen ..fair play" is. noch in den loyalen.
noch in den artistiekeii zin van hel woord.
Men kan zich voorstellen, dat iemand wordt
aangetrokken door de Cavell-t ragedie, als motief
voor een kunstwerk, liet is daarbij volkomen
onverschillig, of de historische figuur juist gezien is
of niet het is berhaupt van geen beteekenis of
men door een oorlogsepisode geïnspireerd wordt.
of door een paar pantoffels. Mits de inspiratie oprecht
zij en de middelen zuivr. liet is hier meer gezegd,
dat onze persoonlijke inzichten in de Russische
Revolutie niets te maken hebben met den ..To
temkin" of ..De Moeder" -- zij hebben alleen te
doen met de artistieke bewogenheid van den kunste
naar en met de zuiverheid zijner middelen.
Welnu noch van het een, noch \;>n het andere
is ;n Dawn" sprake. Geen waarachtig geïnspireerd
kunstenaar laat een historische figuur meespelen,
omdat zij de werkelijkheid heeft beleefd -?dil i;; ecu
goedkoope Uarnum-aiul-Baile\ -attractie, die
be«EXERAAJ, AOEXTJKX VOOll
r.-i^^,,TTffm
AMATEUR-KISïO-VITKlISTIXG
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 A M S T F, II n A JH
rieden iederen artistieken norm staat. Geen waar
achtig kunstenaar gaat met zijn heele gezelschap
naar de authentieke plaatsen, of zij technisch ge
schikt zijn ja dan neen, omdat het geachte
publiek de zaak gaarne ..echt" ziet. Geen waar
achtig kunstenaar tenslotte vernedert zich tot zulk
een armelijke, droge post-mortem reportage tot
zulk een wezeiilooze illustratie van. gemengde
berichten en oorlogsfeuilletons.
Wat ons dus in de eerste plaats behoort te stellen,
fel en vijandig, tegen een dergelijke interpretatie, die
de eerlijke en hartstochtelijke» kunstwerken
deiKussen bezoedelt, is de troebele, geniepige op
zet het ordinaire trucje, om met een
sensationeel-politiek onderwerp furore te maken.
Want het onuitwischbare kenmerk van /.ulk soort
valsche films is hier wel zeer duidelijk aanwezig:
hut driji'en nni de fi/»t op den iVA'.s/ .' Niet voor
niets wordt ons in het programma en op het doek
herhaalde malen en niet vette letters verzekerd.
dat Miss ('aveil. . . . ,,has saved hen hundrcd d»d
ten human Uren .'" I.oop naai' den duivel, mijnheer.
met uw misselijke schund-reportage. Al had /.ij
twee honderd en tien duizend human lives" gered.
dan nog redt zij niet uw ne banaal en verachtelijk
product.
Het valt niet anders te verwachten, dan dat de
technische uitvoering op hetzelfde peil staat. Wie
zoo speculeert op de sensalioneele uitwerking van
/ijn onderwerp . moet wel van een uiterste machte
loosheid in zijn artistieke potentie zijn. De/e eerste
film, die n.b. een renaissance van de Kiigelsche
productie moet verbeelden, kan den
Amerikaanschen vaklui slechts een schaterlach ontlokken.
En terecht ! Het licht is abominabel heele
scènes gaan verloren in een groezelig verward
elairobscur. Monleeriiig en typeering /.ijn beneden
critiek: we /ijn er pijnlijk van doordrongen, dat in
heel Brussel van anno 'l ;"> alleen datzelfde onnoozel
handjevol soldaten bestaat, dat uit den treure
langs de vensters op den r.c.htergrond loopt. De
enkele laarzen van Kisensteiu's ko/akken waren ee.i
legioen (leze Duilschers ten voeten uit zijn een
paar verdwaalde schutters ! Ik heb in
Amerikaaiische films Pruisische militairen ge/jen, die in
monsterachtige sehiieidigkeil" ware grotesken
leken van de origineelen. Hier lummeleii een paar
belachelijk uitgeruste tooncelsoldateii rond. met
platte ransels. oud-modische wurmeiistekers en
slecht-passende ba/arhelmen. De officieren, de
klassieke schneidige" officieren der Wilbelmsche
periode, dragen tweedehands jassen en houden
krampachtig hun sabels vast -de Duitsche opper
bevelhebber beeft eengezicht.dat duidelijk \ es !"
en No !" zegt en doet wanhopige pogingen om zijn
«,:ingeplakteii snor niet te verlie/en . . . . maar de
buizen en ...Mi-dame l.odard" /ijn echt !
Hl ij ft Sybil Thorndike «Is ...Miss Ciivell".
Wanneer ik mij heenzel over het irrileeren.le
type van de boveii-mensclielijke plantjesheilige.
dan. heeft dit spel zeker kwaliteiten, /ij beeft een
mond. die onfeilbaar een warme, vibreerende stem
suggereert -- de \ «.l v«n haar gewi:::tl roept teeiv,
vluchtige la.vendelgeuren op ----- haar iiaiidenspel
is een zachte, bewogen mineiirinuziek. De groote
tragedienne. die' ons kond la:it, blijkt een film
speelster, die ons boeit.
Maaroverigens: Dawn":' ilnikioiil. moet /.ijn:
..Danni .'"
..VciNl il il- visioiis «l'llistoi r<-".
Mier zijn wij op geheel ander terrein. Wat dit
werk aanstonds onderscheidt is afmet ing.
weidsehheid. grandeur, /eker - ook dit is een poging tol
reconstructie, maar een poging tot reconstructie
der emotie door de reconstructie der feiten. Voor
a.lies wordt liet gedragen door een idee duur
de extase van een kunsten":!!'.
liet is uiterst interessa-.it de t wee oorlogswei-keii,
oogeiischijnlijk zoo gelijksoortig, in den grond
zoo principieel verschillend, met elkaar ie verge
lijken. In de l'arijsche pers. die er een handje van
heeft, lastige situaties te ontgaan, beeft men een
oordeel over deze precaire film zoeken t e vermijden.
dooi' pathetisch uit te roepen: Asse/ ! Asse/ '. !
Genoeg oorlog genoeg vernieling genoeg
bloed- genoeg ha;: t !" Jawel, messieurs speciaal
wanneer het een film geldt die niet chauvinistisch
genoeg is. nietwaar:' Overigens ik herhaal: wat
doet het er toe. welk onderwerp den kunstenaar
tot motief dient'r 11.'t beschermt, noch veroordeelt
een werk.
De jonge Léon Poirier heeft een in waarheid
gigantische taak op zich genomen: de
visionnairsynlhetische verbeelding van het groote
oorlogsdrania in West-Europa.
Door de film gaan enkele symbolieke hoofd
figuren: Ie soldat francais. Ie soldat allemand, la
M ere. Ie Mari, la jeune fille etc. etc. '//ij zijn de
rustpunten in den woest en br.aierd van oorlogs
ellende. Verder is het werk verdeeld in drie episo
den: La Force l'Enfer Ie Destin. Met behulp
van dit eenvoudig schema tracht hij de tragedie van
'14 te doen herleven. Hier is dus geen sprake- van
eenliefcjeshistorietje, met den oorlog als pakkeiiden
achtergrond de wel zeer ernstige bedoeling is.
in et-iiige visioenen, de geweldige oorlogscatastrofe
te omvatten en op te roepen. Hij zegt. er zelf hit
volgende over:
II ii'y a pas de röles dans Vt>rdun. Il
inpeut, pas y en avoir. car. ici, les evenement s
doininent les hommes: c-eiix-ei-n'agiss'.'iil pas:
ils sont actionnés. Ce sont de petits jouets dans
line grande tempête. I.eur vie privee ne
saurait interesser persomie, done pas d'intrigue
romanesque, pas de röles a jouer.
Mais ;i cötédes per.soniia.lités historiques
représentées dans Ie film par des documeiits
authentiques. un certain nombre de figures
symboliseiit chacuiie une idee. doniient des
expressions humaines aux forces en jeu.
S'il s'agissait de röles au sens théatral du
mot. ce serait en véritéde tres petits röles.
de bien fugitives silhouettes, niais nous iie
sommes pas plus ici dans Ie liiéatrc qiie dans
Ie roman. Nous sommes dans rhistoire.
I/hisloire ne déealque ]>as les hommes, elle
les agraiidit: c e qui serait petit röle devient
grand symbole. Cela, une pleïade d'artistes
l'oiit compris et. rerioncimt o, toutes ]iréséauces
se sont groupés autour de lV?uteur pour l'aider
a réaliser soii oeuvre. Ces artistes ont renonce
a se maquiller. a rechercher lii grande scène.
a prcparer letirs effets; ils oiit accept de t out
faire, au contraire, pour n c pas ,sr détacher d<
ia iiTHtjut' f'pif/ifc. tHiitH hicn .s'// inror/ion'r. . . .
Xiedaar de ernstige, respectabele, rnaaj- /.eer
/ware ta,:tk. die de jonge Kransche cineast /ich
gesteld heeft, l Toe bij daarin geslaagd is? Naa.r mijn
meening veels/ins voortreffelijk. Het is hem er
nergens om te doen. als in de CaveH"-film,
bepa,alde spannende a.vont uren ol /ells
ma.:Mbepaalde gebeurt "nissen o]i den voet te volgen.
Door conpage en montage (het snijden en opnieuw
componeeren van de' film) gaal bet idee van
opzichzelt' staande feiten geheel verloren, liet is of
wij in een kokende, woelende zee kijken: hier een
ontzaglijke wa.terberg. die zich steigerend verheft
daar een prisma van teere kleuren in een mist
van fijne waterdruppels ginds een lawine van
kolkend schuim. Kn daarboven het alles
domineerende leitmotiv van den gcschutsdonder.
Technisch is de film /eld/.aa.m knap. Wij /ijn na
..The big pi;r."..de" en ha;ir t«lloo/.e imitiities aan
heel wat gewend geraakt, op bet. gebied van
slag\ el.lreconstrnct ie. l'oirier overtreft ze naar mijn
meening alle. Het zijn wilci,- visioenen van dood en
vernieling - de evocatie van een hel. opgeroepen
do.u- wreede. nuchtere t'aits divers. -/,ooa!s wij
/..allen in de kranten la/.en en in koorts;: cht ige nachten
lot feroce nachtmerries Verwerkten.... liet is de
gi-oote techniek der Amerikanen op ee>'
boog.M\isiomif.ir plan gebracht. Het eeiiige storende
element vormen de ing. copieerde scb.iii'mcn der
gesnelivelden. Di! is Werkelijk een platitude en een
ii"iveteit. het. Werk onwaardig.
l »e ty| ring der figuren is bijna overal volmaakt.
Xelfs de vieux mr réclir l d'einpire een soort
fantastische reïncarnatie v,-oi den <mdei> Moltke.
is a.ls symboliseering van het Duitsche militaire
aneien-r.'ginie fi-appaüt. ileeleinaa! vrij va.n
)>atriottischc tenden/.en is de film. onda.nks liaur
pacifistisch motto. niet. Maar over het gein-el is zi.j
toch mild gehouden - tenminste voo) ons.
buiten latulers.
l'^en knap en /.eer goed werk !
DÜBESTEVARmA