Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 DECEMBER 1928
No. 2691
De nieuwe Vijzelstraat en de demping
der Vijzelgracht
door H. J. M. Walenkamp Czn.
VOOR eenigen tijd besloot de Raad om het
Vijzelgrachtvraagstuk na afhandeling der
begrooting te behandelen. Het wordt dus tijd,
enkele opmerkingen over dit gewichtig onderwerp
te maken.
Wel overbodig zal het zijn te constateeren, hoe
er in tegenstelling met de vroegere periode
tegenwoordig maar weinig ontwikkelde Hol
landers gevonden worden, die voorstander van
het dempen van grachten zijn; en dit wel omdat
zij hebben leeren inzien, dat deze grachten tot de
schoonste, merkwaardigste, karakteristiekste en
levendigste elementen onzer schil
derachtige steden behooren.
De openbaar-geldende opvattingen
en meeningen bezitten echter onvoor
waardelijk de eigenschap, van het
een e uiterste in het andere te ver
vallen. Voor dengeen, die zich zoo
veel doenlijk van generaliseerende
oppervlakkigheid afzijdig wenscht
te houden, laten zich echter ge
vallen denken, waarin het dempen
eener bepaalde gracht noodzaaklijk
is.
Een groot tegenstander als wij
bijv. zouden zijn van eventueele
demping van Reguliers- of
Leidschegracht, zijn we daartegenover
van oordeel, dat de demping der
Vijzelgracht noodzaaklijk is.
Dat deze demping uit
verkecrsoogpunt verlangd wordt, is volkomen
te begrijpen. Van dit standpunt uit
bezien, dient de verbreeding der
Vijzelstraat eenmaal begonnen
tot het eind te worden voortgezet.
Er zouden echter redenen kunnen
zijn van hooger belang of orde dan
die der verkeerseischen, waar tegen
woordig alles voor schijnt te moeten
zwichten.
Wie baarde toch dat axioma,
dat al wat dit verkeer ook maar
eenigszins hindert, dient uit den
weg geruimd te worden:1 dat zoo
gen, snelverkeer", hetwelk, zooals
een ieder weet of weten kan, voor
een niet onbelangrijk percentage
uit louter humbug bestaat?
Doch voor onze beschouwing
hier doet deze kwestie niets ter
zake. Want we schromen niet, te
zeggen, dat we de demping der Vij
zelgracht ook uit «esWtrfisc/i oogpunt
noodzaaklijk achten.'
De nieuwe Vijzelstraat van
Muntplein tot Weteringplantsoen
dient in de naaste; toekomst een on
onderbroken geheel te vormen.
De Vijzelgracht in sterkt; tegen
stelling met de meeste andere
Aiusterdamsche grachten is niet dit art,ke, bepleite vooruitsclmiving
bijster fraai. Niet bepaald leelijk der rooilijn aan. (De trottoirs moeten me-t
, . , . , , ,, ', om de vergroote bouwblokken als
(want daar is het een. gracht voor); getrokken gedacht worden)
maar onaantreklijk. onbelangrijk.
Op zichzelf vormt /ij geen stadsbeeld van eenige
beteekenis; en haar afsluitende perspectieven of
eindbeelden zijn niet veel bijzonders.
De onbelangrijkheid dezer gracht, nieene-n we
hieraan te moeten, toeschrijven. elal zij niet orga
nisch uit het stadsplan voortspruit, gelijk bijna alle:
andere Amsterdamsche grachten dut doen. De
overige komen op geheel natuurlijke wijze; uit
elkander voort, terwijl de Vijzelgracht als een
verloren arm der l'rinsen- en der iu vele opzichten
gedegenereerde en verminkte Lijiibaunsgra,cht is te
beschouwen.
Daar zijn wel enkele andere onje A:ns1erda.mse:he
grachten, die eveneens voor 't ge/.icht als 't ware
,,doodloopen"j doch de/.e worden dan di n ir schilder
achtige gevels pittoresk afgesloten. De \'ijy.elgr.M-ht
echter is aan beide zijden onaesthetisch begrensd.
Bij het Weteriiigplantsoe-n dool1 de dooiNche 11.1 i.S.
en den ronimelbouw der broodfabriek, aan de
andere zijde door de niet zeer fraaie gevels der
hoekperceelen van Prinsegracht en Vijzelstraat.
Zoo ligt de Vijzelgracht daar dan aan het einde
van de voornaamste nieuwe groote verkeersst.raat als
een fragment, een Vergeten plas water, waar men
in het groote stadsgeheel geen raad mee weet.
De bekrompen weerspiegeling der paar aardige neig
bestaande; oude huisjes in de gracht vermag dit
kardinale gebrek geenszins te vergoeden.
Ziehier dan de reden, waardooi' we vóór demping
zijn.
Want hier dient de toekomstige
Eenheid, de voortzetting der nieuwe
Vijzelstraat, dit; door deze demping
mooglijk gemaakt wordt, zwaarder
te wegen, dan het verkrijgen eener
halfslachtige aesthetica, welke in
het gunstigste geval met behoud
en na versmalling of verschuiving
dei gracht ontstaan zou.
Vóór alles geen halfheden of
opden-duur-toch-oiibevredigend
geschipper in de stad, die haar on
vergelijklijk karakter aan haar
ongezochten aanleg en natuurlijken
groei ontleent.
Is vooruitbrenginïder rooi
lijnen van (!«? stille zijde
Vijzel gracht gcwensclit?
Noodzaaklijk als we de demping
der Vijzelgracht achten, even nood
zaaklijk achten we het naar voren
brengen der rooilijnen van de
perceelen aa.u de stille zijde dier gracht.
Na de demping voorliet grootste
deel den toestand laten, /ooals die
th-vns is. en dezen uitsluitend bij ele
uitinondiiigLi.inliaa.iisgra.cht - Wete
ringschans verbeteren, zou een ver
ward, de nieuwe groote
verkeerssfraat in alle opzichten onwaardig
stadsbeeld .scheppen.. De pla.atsing
van. een rij. in ons klhna.at het.
halve jua.r ka,u.l stu.ande be tomen
o]) het aangcplemptc gedeelte zou
maar een nta.jj.vre ve-rgeH-eling geyei\.
Men kan hier terecht tegen in
brengen, dat het .aanzien der nieuwe
straat, de eene z'^de iiic uw. do
andere oud, l och reeds verward
is; hier mu.g echter Weer tegen
overgesteld worden, dat. er geen
enkele reden bestaat. da.a,r waai
er gelegenheid toe is, uiet het
be-st-inooglijke te scheppen en de
reeds bestaande ve-rwa^-ring niet nog
te vergroot en !
De vooruitbreiigiiig der rooilijnen
van. de stille zijde Vijze-lgracht is
niet alleen zoowel praktisch a.Is
De besHppelde gedeelten geven de in aies(h(,(is(.u ,,,.?,.?«.],(, maar is ook
niet a-1 te groot e opofferingen
om de vergroote bouwblokken als door- , r i i- ;,, i ,
/.eer wel nioogiijk. r,n in ele eerste
plaa.ts verkrijgt tneii daardoor een.
van de Munt tot aan de Weteringschans ..com
pleet.e" Vijzelstraat, een afgerond geheel.
Bezien we die stille zijde der Yijzelgraeht op
zichzelf an.ndachti.g. dan bevinden wc dat er. op
den keper beschouwd, zeer weinig tegen de
vooruitbreiiging der rooilijnen in te brengen is.
liet eerste gedeelte' dezer stille' zijde', tusse-he'ii
Prinsengracht e-n 1ste; \\'el eri'ngdwursst rua.t. worelt
eloeu- he-t ,.\\'<ile>u<:t'i'sltiii><" ingenomen, e'eii eie-eglijk
ouel bouwwerk, zaaklijk, zonele-r pretenties. \\ il
mem een dergelijk ge-bouw tot ele bouw-/,p»/(,si
rekeni'ii. eins Wel; wij persoonlijk echte'!-
besehouWi'ii het als e-en goe-el exe-mpel van burgvrlijke
6<«;M>-kunsl. e-e-H beniww<-i-k ilat zoiiele-r t e-genspraak
e-n zoneiei- bezwaar voor he't aa.nzie'ii e'i-van,
ve-rgrool kan weireleii. Bij voort zet t ing eler reioilijne-n
eler nieuwe' \' ijzelst raat. kan het Weeshuis plus
minus 10 nte'teT in diepte- winnen; e:it waar elit
Situatie der gedempte
Vijzelgracht
D. G. SANTEE LANDWEER
HEEKEIVCRACHT 396 - AMSTERDAM
Van 1?22 December EXPOSITIE
NIEUWE AANWINSTEN PRENTKUNST
gebouw plm. 44 meter breed is, levert dit een niet
te versmaden terreinaanwinst van plrn. 440 M2.
Kn daarenbove;n zem het zonder schade voor het
aspect in aansluiting bij de nieuwe perceelen:
Vijzelstraat?Prinsegracht?Keizersgracht met een
of twee verdiepingen kunnen wen-den verhoogd.
EeHi goed voorbeeld van een hoog bemwwerk in
he>t zelfde karakter geeft het oude, statige- ..
Maaydetihuis" ei]) het Spui.
Vervolgens:
Het bleik lage; oude huisjes naast het
Walenweeshuis tusschen 1ste en 2ele> We'teriiigdwarssti-aat
bestond oorspronklijk uit ee-n middenpartij met
twe-i' ge'lijke zijvleugels. De linke-r zijvleugel van
dit schilderachtige1 complex werd echter in ve-rloeip
van tijd afgebroken ejm plaats te' maken veior e-en
sombe'i'. hoog, wanstaltig perceel, waareloor dit
geheole ble>k e;n daarmede; het ge'.he-ele
staelsbe;elel oldaar voorgoed geschonden werd.
Tenslotte:
De; overige perceelen aan ele stille Vijzelgrae-ht.
met inbegrip van he-t rommelige
Uroodt'rtbriekcomple;x, zijn van elie'n aard. dat wel geen e'iikel
aandachtig beschouwer op behejud ervan eenigen.
prijs stellen zal.
Ziehier in't kort den bestaanden toestand geschetst.
Weinig is vóór handhaving van de-ii status que>
in 't midden te; brengen; terwijl u!le>s voor liet
naar voren brengen eler rooilijnen e>n he;t daarmede;
scheppen van ee-ri harmeinische- aansluiting tip he't
vernieuwde deel der Vijzelstraat pleit. Vooral ook
omdat tlaarde>eir deze nie-uwe; straat, als
tctitkcltrfrtirtt, e'i- teve-ns veel compacter, jiraktise-her e-n
daarmede gezelliger e>p zal worden.
Hier wordt ongezocht tle unieke; gelegenheid
ge.bodeii een schooii, praktisch, ee-ht-nioeleru
eoieiple\" wiiike'lhui/.e-n in aansluiting met ele- reeds
gebeiuwele te stie-hte-n. liet voortzctte-n eler
winkelgalerijen za.l ook tle iveels be-sta.aiiele ze'er ten. g'oeele
komen; want. bliji't ele tcge'nwoorelige; ue-htcrwaurts
springeiiele i-ooilijn na demping ele-r .gracht bestaan.
elu.li zal dat /e-er tot schade vuil de nieuwe percei'len
der Vijzelsti-aa( blijken, omdat zij elan eleii «'aren
..loop" niet zullen verkrijgen waaraan hie-r groote
behoefte bestaat.
111 verlia,nel hiermede dienen we nog op te merkei:,
dut We het veel Weiischlijker oortleelen. ook he-t
Walenweeshuis iit eiczen nieuwen bouw te
bedekkeii. dan he't bouwwerk in elen besta-inden, ouden
trant uit te breielen. Wat We ela.arover hierboven
opmerkte'ii, was tlu.n ook slechts als compromis
lie'iloi'Iel. lle't voortzetten eler winkelgalerijen, ook
langs he>t Wee'shuis. ka.n voeir dit bouwwerk t-n niet
verhooging zijner waa.]-(ligheid bij ele voorgesteld"
uit breiding een arcliite-cteiniscli. magnifiek', op
lossing ge-ven, n.l. door verplaatsing \uu de-n
liool'dingang van X'ijzelgrach' naar Prinsegrai-h1 .
Ook uit financieel oogpunt is dit voorsti ! ni>-t
t-Versmallen.
J)e nooelzaaklijke. ge'dei-tti'lijke a--|.!)koeipei: oi'
tint<-igeningen, \~oor tle besproken naar vor<-it
bre-nging eler rooilijne-n bejioe itligtl. zullen daar
de (M-meente door elicii Veieirsprong het heft zeil'
in liane l en heeft - op heel wat minder moei lijkheden
stuiten, tla.li ele vorige' eler vcrbree'dc N'ijzelsi ra::t.
11 iel' ge'en verlies van ele bebouwde oppi'i-vltikle.
maai' belangrijke aanwinst. Wu.iit het geliee'le- t
.\\"inn<.n liebou\\Td ti]iper\"lak beeii'a.agl niet n;iniir!
dan plm. 2200 M-. --- N'oorwa.ar voor «ie
l!inne:ist'id een zeldzame, ja., bijna, nimmer zieli
voordoeiide Ixiileiikans.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
M M « DEN HAAG ~ ?* ^'
AMSTERDAM - ARNHEM
Verz, van Tentoonstellinggoederen