Historisch Archief 1877-1940
r r
J
GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
No. 2692
Sociale Psycho-synthese
door Mr. H. Giltay
Dr. Ni<n van Suchttlen: Tot het
AlEene. (Mij. voor Goede en Goedkoope Lec
tuur. A1 dam 1927;.
Nico van Suchtelen's nieuwe boek is een
wijageerig werk. Maar ook een praktisch
hervormings: -geschrift. Voor van Suchtelen. is het Denken, het
1 Begrip geen einddoel, maar moment in de zelf
ontplooiing van het Wereldwezen, of, zooals hij het
uitdrukt: van het'Al-Eene. Het gaat hem in laatste
i instantie niet om het inzicht, maar om het Leven
l in zijn gansche alles-omvattende beteekenis. Dit
j bUjkt reeds uit den titel van zijn boek. Het blijkt
\ ook uit de rangschikking der hoofdstukken.
Het eerste: Woord en Werkelijkheid" is van
i zuiver beapiegelenden aard. Daarin wordt
gehani deld over het denkeu, over geest en materie, over
gedachte en woord, over denken en dichten. Met
'!e twee volgende hoofdstukken: Weten's Ont
waken" en Zelfbezinning en Wereldbeeld"
nadeV'en wij reeds meer de objectieve realiteit: het
/.waartepunt wordt langzamerhand verlegd van den
iudividueelen geest naar datgene, waarvan die
>;eest slechts een deel is: het A -Èene Leven.
? -Met het vierde opstel: Zedelijke en Redelijke
Wereldorde" komen wij geheel op algemeen-cultu
reel gebied. Do groote problemen van moraal,
i echt en religie rijzen voor ons op en worden in het
l'cht der in de voorgaande hoofdstukken gewonnen
^inzichten onderzocht.
Hiermede gaat tevens een
Einstellungs"-wij!? iging gepaard. Terwijl de wijsgeer tot dusverre.
jitsluitend navorscht, hoe de dingen si j n, vraagt
lij zich nu ook af, hoe zij behoorden te zijn. Van
"uchtelen is er diep van doordrongen, dat de taak
yan den mensch in het wereldgeheel niet iii
belang',rellend, daadloos toeschouwen bestaat, maar dat
.vaarachtig mensch-zijn, naar een woord van
Emerv~j/.', /tert'orwier-zijn beteekent. , . ,
Men versta dit niet verkeerd. Van. Suchtelen
, elt geen verlossertje, hij hangt zich geen
boven. /uurlijken profetenmantel van het snit-lïudolf
\ iner om de schouders. Ook waar hij het
prak.h« levensgebied betreedt en met sociale
herormingsidoeën voor den dag komt, blijft hij
de; elfde bescheiden, zorgvuldig wikkend-en-wegende
i-ènker, dien hij zich in de Vorige hoofdstukken
.'?etoonde. Er is in zijn werk geen spoor van
affecj atie of ijdele zelfoverschatting. Ook zou men zich
l ergissen, indien men verwachtte, dat van
Suchf,4 ...
lolen'een voor directe praktische uitvoering
vatare politieke of 'ekonomische hervorming bepleit.
."oen. Nico van Suchtelen is geen 'politicus in den
??Ywonen zin van het woord, hij ...veVwacht geen
";;I van het op touw zetten van een grootsche
imssa-actie", hij is een van die stille, ijverige
^rkers in de diepte, een van 'die menschen, die
; >tpn dat het succes van den dag meestal n
l -lijjn-succes.is,endat Gods molens langzaam mal en.
'Het is daarom geen wonder, dat,1 ' terwijl de
munschrïjver van Suchtelen algemeen bekend is,
Ion" van den socialen denker , van Suchtelen weinig
t' niets weet. Ik zou weieerts Willen weten, hoeveel
ft "ene lezers b. v. van het bestaan weten van zijn
frauige dissertatie over De Waarde als psychisch
f' rschijnsel" (1911 j, Prof. de Voóys heeft er
inder21 i"/ De Beweging" een even diepgaande als
&urdeerende beschouwing aan gewijd in zijn
Ipitel Aan de Grenzen der Ekónomie." Maar
'per, het overige ', heef t, zoover ik weet, vrijwej
)«aand notitie van dit proefschrift genomen.'
j->ral de Marxisten hebben, zich hier weer eena
tt 1 9ngeWoon consequent betoond in hun gewoonte
ft alias, wat van den bourgeois"-kant komt,
oen.'Yiig te negeeren.
J m tusschen lijkt het thans niet gevyaagd te
voor1 len, dat het Socialisme .zich binnen afzienbaren
i, of hét wil of niet» moet gaan bezighouden met
''en, als door van Suchtelen uitgesproken. Want
is langzamerhand een publiek geheim geworden,
het Marxisme, in West-Europa althans, als
lij Scheren
P gén. Ptfn en naschrtfnen of stukgaan
« der huid, indien men vóór het inzeepen
baardoppervlakte inwrijft met
. - ? ' . " , ' ?
30, Tube 80 et. P U R O L
ideologie van het Socialisme zijn tijd heeft gehad.
Meer en meer gaan de socialisten inzien, dat men
er met het Marxisme niet komt niet alleen, maar
dat het zelfs een rem is geworden in het proces der
sociale vernieuwing. Wat Prederik van Eeden
?reeds vijfentwintig jaren geleden gezegd heeft (o.a.
in De Blijde Wereld" van 1903) en wat toen door
de socialisten als onzinnig werd verworpen, dat nl.
het sociale probleem in den grond der zaak geen eko~
nomisch, maar een psychologisch probleem is, omdat
de maatschappij niet bestaat uit doode, ekono
mische radertjes, maar uit levende, bewuste men
schen dat begint men thans meer en meer in
te zien..
Het werk van Nico van Suchtelen kan men be
schouwen als een nadere uitwerking van deze ge
dachte. Trouwens, ook op vele andere punten is
van Suchtelen de voortzetter van Frederik van
Eeden's sociale bemoeiingen.
Xu ik dit neergeschreven heb, bekruipt mij
de gedachte: had ik dit welj moeten zegden?
Bewijs ik het werk van Suchtelen. hiermee geen
slechten dienst? Immers het is ten onzent com
munis opinio, dat van Eeden's sociale bemoeiingen
in alle opzichten mislukkingen zijn geweest.
Hierop moet ik even ingaan. Waarop is deze
opinie gegrond? Op het mislukken van van
Eeden's .,Walden"-experiment. Die mislukking is
een feit. Maar wat de meesten niet weten, is," dat
van Eeden, behalve dat sociologische experiment,
nog andere dingen op sociaal gebied gedaan heeft,
dat hij. een aantal zeer belangrijke sociologische
studies heeft geschreven en ook een doorwrocht
boek over het sociale vraags uk: De Blijde We
reld." En dat deze geschriften geen 'prulwerk zijn,
wordt, dunkt mij, wel afdoende bewezen door de
uitspraak van den bekenden socioloog Prof. Franz
Oppenheimer, die in zijn inleiding tot van Eeden's
. Giüekliche Menschhéit" schreef, dat .Je sociale
hervormer van Eeden einst einc Zierde unserer
Zeit genannt werden wird,- so sehr ihn -Jie
Gegenwart auch als Utopisten" verhöhnt." .Ja, zelfs
de buüen-zalvendc beul" Dr. G. Kalf f Jr. kan
in zijn schandelijke, van Eeden-psychologie niet
nalaten het als zijn overtuiging uit te spreken,
dat aan het door van Eeden in zijn Blijde Wereld"
voorgestane Socialisme de toekomst zal behoorén
of de menschheid zal ten onder gaan....
, Maar om tot van Suchtelen tern-jf te keeren:
evenals van Eeden is hij zich van de ontoereikend-'
heid van loüter-politieke en ekonomische maat
regelen" bewust en beseft, dat een sociale weder
geboorte alleen mogelijk is, wanneer de leiding der
samenleving in handen komt van de wijssten en
edelsten van ons geslacht. Du vereeniging der
proletaricrs van alle landen, de Socialistische inter
nationale dus, kan alleen dan bevrijding brengen,
wanneer zij geleid wordt door ecu Internationale
van den Geest, door een collectie cultuurscheppend
orgaan, welks gezag niet berust c p bruut geweld,
maar op waarachtige geestelijke en zedelijke
meerderheid. - ' .
De huidige menschheid, zegt van Suchtelen in
zijn slothoofdstuk, is als een lichaam, welks ziel '
door eenzijdige ontwikkelig is te kort gekomen.
.De menschheid is,'in ekonomisch opzicht, meer en
meer tot n groot organisme samöngegroeid, maar
haar ziel is verschrompeld, verscheurd en verbrok
keld. Toch voelen de menschen in hun Faustischen
donkeren drang", dat zij bij elkaar behooren. Dit
besef, van geestelijke aaamhoorigheid te verlevendigen^
het te doen ^ontluiken tot een helder bewustzijn, ia dat' :
gene, tcaaraan het sociale organisme hei dringendst
behoefte héft. Xoodig is een Qociale psj/chosynthese, '
waardoor tot algemeen -overtuiging wordt, wat nu '
? nóg slechts leeft in enkele vereenzaamde indivi
duen: het inzicht nl., dat het Al-Eene Leven, dat
wij in ons erkennen;als Geest, ook de bouwer is
van het nienschheidslichaam, en dat ;di zich dus*
evengoed naar den oppersten Wereldwil heef t te
richten als de individu» ' . '
Maar mijn artikel is al .te lang geworden. Ik zal
daarom niet nader ingaan op den vorm, waarin
van Suchtelen zich de verwezenlijking zijner denk
beelden voorstelt. Ik hoop, dat het bovenstaande
voldoende is, om velen het groote belang Van van
Suchtelen's denkbeelden-te doen gevoelen. Mogen
zij zijn boel? ter hand nemen en zich erdoor op
gewekt voelen pm hun deel bij te dragen tot het
groote doel: de stoffelijke,én geestelijke bevrijding
der menschheid.
Sr
K
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60ct
Laxeer-Tabletten. 60 «*
Zenuw- Tabletten. 75 «*
S taai-Tabletten.. 9Oct
Maag-Tabletten 75ct
Bij Apoth. en Drogisten
Nieuwe Uitgaven
Antoon Coolen, Kinderen van ons volk*
Hilversum, z. j. N. V. Paul Brand'»
Uity. bedrijf.
Men zou geneigd kunnen zijn, den titel van dit
boek voor een banaliteit te houden. Een artistieke
vondst is hij in elk geval niet. Toch is het te be
grijpen, dat de, auteur dezen titel gekozen heeft;
hij heeft het practische nut, dat hij den inhoud dekt.
en het is de vraag of er .qen andere -te vinden zou
zijn geweest, waarvan men dat ook had kunnen
zeggen. Want do eenheid van verhaal is in dit boek
niet groot; er wordt in verteld van Brabantse!»**
menschen, en ee.n ander bindend element is
eteigenlijk niet. Er zijn verschillende geschiedenis
sen"; die van den pastoor en den notaris is er n.
die van Marie Verbeme en haar beide minnaars
is er ook een. Daaromheen groepeereu zich enkele
kleinere episoden. De auteur heeft wel getracht, in'
beschouwende volzinnen, eenig verband aan te
brengen, maar hij is daar toch niet in geslaagd. Ik
vind dit erg jammer, omdat elk gedeelte op zich
zelf van een bijzondere schoonheid is. De heer Coo
len is een prozaschrijver van buitengewone belang
rijkheid. Ik heb al meermalen over hem geschreven
het laatst over het fijne Verhaaltjövan Jantje
den schoenlapper en zijn Weensch kiendje en ik
word telkens weer getroffen, zoowel door de innig
heid van zijn subjectief meevoelen als door de
' scherpte van zijn objectief waarnemen. Zeldzaam
mooi is in dit boek het verhaal van den pastoor
en dert notaris. Het zijn eigenlijk alleen maar ge
sprekken. De notaris heeft .en levensbeschouwing
en is volstrekt ongelnovïg. De pastoor heeft ook zijn
levensbeschouwing en is deel van de strijdende kerk
.op aarde. De notaris komt schaken bij den pastoor,
, en onder het spel door zeggen ze hun gedachten uit.
De nota1 i- wordt ziek en sterft; tot liet einde vol
hardt hij. Do pastoor ook. Dit verloop is beschreven
met een volkomen meesterschap. Er is niets dat de
zuiverheid onderbreekt of de atmosfeer,
veitroebelt. Daarnaast valt te noteeren de figuur van
Marie Verbeme; de gespletenheid van dit
meisjeskarakter, getypeerd in haar weifeling tusschen de
beide mannen die haar begeeren, is uitmuntend
voelbaar gemaakt. Dan de kleinere episoden ?
och, het is eigenlijk allemaal goed; alleen, het is t«.
los a'an elkaar geregen. Antoon Coolen heeft alle
eigenschappen om er te komen, en het is alleen
'mijn waardeering van zijn talent, die mij doet zeg
gen dat hij er nog niet is. ;
HKHM-AN MIDDENDORP
*.''?','
Deutsche Literaturgeschiöhte nebst-. £esebuch für
höhere Lehranstalten von B. E. BOUWMAN und
TH. A. VERDEXICS,. mit Abbildungen und Portrfits
Erster und Zweiter Ba d.
Uitg. J. B. Wolterg, Groningen?den Haag. .
J. B. BESA.XCOX et W. STRUIK. Précis historique.
et anthologie de la littérature franfaise. Deux porties.
Troisième dition. Grpningue et la Haye, J. B.
Wolters.'
BERGT UWEN INBOEDEL
BIJ VOORGEKOMEN VESTIGING IN
DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND
BIJ DE FIRMA BATENBURG & F O LM E R
TE 'S-GRAVENHAGE.BuuGENSPAJiK 22
TELEFOON 11030
EIQEK GEBOUWEN. Bespreking kosteloos
sp«c. BINNENLJ EN INTERN i TRANSPORTEN
i
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
Iets ondenkbaars"
door Dr. Jan Romein
De verhouding tnsachen de belde
AnBel-Sakslscne Wereldrijken.
T O KM het was in de stralende Julidagen van
het jaar 1914 prins Lichnowsky, destijds
Duitech gezant in loonden, in een gesprek met
Mr. Asquith, Britsen Eerste Minister toen nog,
op de mogelijkheid van een Duitsch-Engelschen
?oorlog zinspeelde, moet de laatste geantwoord
hebben, dat d t iets volkomen- ondenkbaars"
was. Kort daarop was niet alleen de
DuitschRngelsche oorlog, maar zelfs de wereldoorlog een
feit. En ais Asquith dachten er toen velen, dacht
toen men". Er waren er maar weinigen, wier ver
stand scherp genoeg, wier methode fijn genoeg en
wier moed groot genoeg was. om het - in de ge
geven omstandigheden onafwendbare noodlot
in zijn vollen omvang te herkennen en recht in de
,.<H»gen te zien.
Na den wereldoorlog is er reeds menige situatie
geweest, waarby de opmerkzame beschouwer
ook degeen, die niet de minste behoefte heeft aan
?een t'assandra-rol aan de'-eerste' helft van het
jaar 1014 moest terugdenken. Het is echter de
vraag, of dat o'oit met meer recht gebeuren kou.
clan door dengene, die de internationale politiek
van het afgeloopen jaar tracht te overzien en pro
beert de door hem waargenomen lijn in de toe
komst van 1929 en daaroverheen dói'r te trekken.
voor zoover dat tenminste het gebrekkige
meiischelijke inzicht gegeven is.
Dit is zeker althans, naar het mij wil voorkomen:
het belangrijkste wat er in 1928 gebeurd is, en wat
-et- in 1JJ2J) waarschijnlijk nog verder staat te ge
beuren, is de toenemende spanning tusschen de
beide Angel-Saksische wereldrijken?het Britsche
?(?n het Amerikaansche. Een Britsch-Amerikaansche
?uiu-lug? Het is bij beschouwingen als deze even
gevaarlijk om volslagen pessimist als om vol
komen optimist te zijn. De ware houding ligt, hier
-althans, en voor hen. die de gebeurtenissen en
-strooinmgen niet beïnvloeden maar op zijn best,
beschrijven kunnen, in het midden. Of, juister,
/ij dient buiten elk optimisme en pessimisme om te
&raan. en zich alleen af te vragen: wat is de werke
lijkheid ? 'En de werkelijkheid is deze: dat, een oorlog
tusschen Engeland en Amerika volstrekt niet'tot
?de ..ondenkbaarheden" behoort. Toch moet een
Kngelsch-Amerikaansche oorlog velen wel nog
?vndenkbaard r voorkomen.
Ten eerste, redeneeren zij. is er nu de Volken
bond, met .het als aanvulling daarop beschouwde
Kelloggpakt. Maar bij degenen, die de interna-.
tionalöpolitiek van 1928, al is het maar
eenigerinate, gevolgd hebben, kan het vertrouwen in den
Bond bezwaarlijk grooter, velee- zal het geringer
geworden zijn. In het Poolsch-Lithausche conflict
over Wilma, in de Hongaarsche optanten-kwestie,
in den hernieuwden druk van Engeland op Egypte.
in de roerige buitenlandsche politiek van Italië.
in den Chineeschen burgeroorlog en de daaruit
?voortgevloeide Japansch-Chineesche wrijving, in de
internationaal zck'r gevaarlijke woelingen in
Afghanistan, in al deze problemen heeft de Bond
zich of niet, of iotaal zonder succes gemengd. De
interventie in het nog niet volledig..geliquideerde
? x-onflict tusschen Bolivia en Paraguay was aarze
lend e-n halfslachtig en zou stellig, indien r.iet
? andere, sterker factoren in dezelfde richting
had? den gewerkt, op niets uitgeloopen zijn. Doch dit
alles is niets, vergeleken bij de teleurstelling die
1928 hun gebracht moet hebben, die bij de
ontWaperiingskwestie op hem vertrouwden. Zelfs
?overtuigde vrienden van den;Bond moeten toe
geven, dat 1929 die zaak vindt, zooals 1927 haar
.achtergelaten had. En het ziet er óók niet naar uit,
?dat, zoolang de nationale soevereiniteit onaange
tast blijft, de Bond ooit iets anders zal kunnen
" doen, dan het op zichzelf overigens zeer nuttige
verzamelen van materiaal ter bestrijding van den
handel in blanke slavinnen, en dergel ij ken zeker
humanitaire, maar niet politieke bezigheden.
Wat, ten tweede, de mogelijkheid van n
Britsen-Amerikaansch conflict zoo ondenkbaar
doet lijken voor de meeste Europeanen/'is dat
Jum voorstelling, ondanks alles wat er in de wereld
POLROGER&C1^
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
veranderd is, nog altijd
Europeesch is gebleven. Dat er aan
den overkant van het groote
water in de laatste twintig,
dertig jaar een wereldrijk met
te voren nooit gekende machts
middelen ontstaan is, weten zij
wel, maar het is hun geen leven
de werkelijkheid gewordtn, die
vanzelf de plaats in hun ge
dachten inneemt, die haar toe
komt.
Ten derde verzet zich, en dat
geldt vooral voor Engeland en
Amerika zelf, tegen een oorlog
tusschen beide rijken de valsche
voorstellingen, die er in de
meeste hoofden over de
rassenkwestie en haar beteekenis voor
de geschiedenis rondspoken. Wil
men onder ras op de oude
manier, een lichamelijke'
saatnhoorigheid verstaan, dan speelt
de rassenkwestie in de moderne
geschiedenis heelemaal geen rol
meer. want de rassen, in dien
zin, liggeii allang hljtje mutje
door elkaar. Xeemi/ men het
begrip ras" daarentegen
ruiiner, zooals ook wel gebeurt, en
verstaat men er het binnen de
nationale grenzen werkende
groepsinstinct onder, da 'ris de
betet-kènis er.van moeilijk te
overschatten. Maar dan staat
het feit. dat wij Engelschon
en Amerikanen beiden beschou
wen als te behooren tot het
Angel-Saksische ,,ras" ook een,
conflict tusschc.n beiden in geen
enkel opzicht meer in den weg,
evenmin als een conflict tusschen
Italiëen Frankrijk b.v. onmo
gelijk is. ofschoon beiden tot
het Romaansche ras behooren.
Dergelijke ..saamhoorigheid" ~ .
speelt, zoo zij er al ooit een g
. speeld heeft, tegenwoordig zeker geen rol meer.
. Behalve dan een secundaire rol, in de propaganda,
zoodra eenmaal een politieke combinatie tot stand
gekomen h-. ?
Wie zóó,'zonder vooroordeelen van Volkenbond,
Europeesch denken en rassenkwesties. de, verhou
ding tusschen Groot-Britanniëen de Ver. Staten
beschouwt, moet wel tot. de overtuiging komen.
dat dit probleem zeer ernstig is en nog ernstiger
kan worden. .
De kernkwestie is het oude probleem, waar Hugo
de G root'al een deel van zijn miraculeuze krachten
?aan gewijd heeft, die van de vrijheid der zee. Zij
komt hierop neer: Amerika wil vrij zijn om handel
te drijven met alle volken waarmee het dct
wenscht, ook als Engeland, dat nu nog de zee
beheerscht, in oorlog mocht zijn. Het wil dus in tijd
van oorlog zijn vrachtschepen niet do.or Engelsche
ooilogsbodenls onderzocht zien, of zij soms onder
neutrale vlag voor Engelands vijand bestemde
goederen vèrberge'. ..Gerechtvaardigd"? Maar
dan is de Engelsche tegeneisen even ..gerecht
vaardigd"; /Want een kind weet. dat Engeland
Duitschland nooit had kunnen verslaan zonder de
blokkade, en dat het die blokkade nooit effectief
had kunnen maken, zonder zich het recht aan te
matigen, .alléschepen op hun waren te
onder?zoeken.
? nde iru: vandaar den toorn. Vandaar en daar
gaat het practisch om de wedstrijd in
bewapening-iterrzee, met wat daarbij behoort:
vlootstations, petroleumbronnen, en wat daarbij weer
behoort:. invloedsferen in vreemde werelddeelen
in of zoo noodig buiten h*.t rijksgebied. Deze toe
stand is ingetreden sinds de mislukking van de
maritieme ontwapeningsconferentie midden-1927
te Genève, zij is verscherpt door de hernieuwing
der Fransch-Engelsche Entente midden-1928, en
het is moeilijk anders te zien, dan dat zij zich nog
verder verscherpen zal. Wij zouden 50 milHóen
poitd sterling hebben kunnen besparen heeft de
Engelsche admiraliteit gezegd indien de
Geneefsche conferentie-niét mislukt was. Of in gewoon
? HollandSch: nu de Geneefsche conferentie mislukt
is, gaan wij 50 millioen pon-1 sterling voor de uit
breiding van onze vloot besteden. . : ?
? '? .'-. ' '?'.'?'.'.*: * ' ?,,-?'
Amerika verhoogt het tarief op uien
met vijftig procent
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door
Joh. Braakensiek
Maar inen kan een nieuwe conferentie bijeen
roepen in 1929? Natuurlijk kan men dat. Maar het
hoogste wat men daar zal kunnen bereiken, is de
opstelling van het beginsel van pariteit. En dat
hoogste beginsel, theoretisch de oplossing misschien.
is practisch onzin. Wat is pariteit? Evenveel' ,
schepen, even groote schepen, even sterk bewa
pende schepen. Goed. Maar dan het porlogsterrein?
In de practijk hangt er voor een v}oot alles van af.
hoever,zij van haar basis moet opereeren. Men be
hoeft deze gedachte maar jn lva-M' consekwentie
tot een afspraak omtrent de gevechtsterreihen
'op de wijze der middeleeuws.che vorsten door
te denken; om de absurditeit van het z.g. pariteits
beginsel te beseffen. De in 1929 komende nieuwe
Engelsche regeering de tweede Labourregeering"
niet onwaarschijnlijk zal harde noten te kraken
krijgen- * '.
Neen. ook vóór het komende conflict tusschen
Engeland en Amerika geldt, wat wij zooeven van
den Volkenbond zeiden: het kwaad is de nationale
soevereiniteit; dergelijke conflicten zijn met het
behoud daarvan onoplosbaar.
De "kem van het probleem is deze: zijn de
soevereine nationale sta en eeuwig? Er is geen
enkele dwingende' reden om dit aan te nemen.
Toen de menschen nog in het.stamverband leefden,
waarbij zij zich n voelden met allen die dezelfde
'fictie omtrent n gemeenschappelijken stam vader
met hen deelden, voelden zij dit stamverband ook
als eeuwig. liet bleek niettemin tijdelijk. Clisthenes
doorbrak het s amverband van de bewoners van '
Attica in 510 v. Chr., de Egyptische i koningen
hadden het al'twee duizend jaar eerder in hun
land gedaan, Amanóellah is er" op het oogenblik
in Afghanistan mee bezig. .Men ziet: deze sociale
formaties, hoe diep geworteld ook, zynnietee iwig,
al hebben zij een taai leven. Met de sociale for
matie,- die wij het nationalisme noemen, behoeft'
het niet anders te zijn. Alleen.?de vervanging
van het nationalisme door .een intérnatipnalisme
want naar ihet stamverband kunnen wij niet terug'
ligt vermoedelijk in een verdere toekomst, dan
de korte spanne tijds, die het ons menschen ge
geven is vooruit te zien. Maar zoo wij al niet kunnen
zien. dat het daar naar toe gaat, wij kunnen er w 4
van overtuigd zijn, dat het daar naar toe moet
ga'n. Dat is een heel andere kwestie. .
'.v