Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
Ne. 1692
i
Volmaakte polemiek
door Dr. U. Huber Noodt
Cliarlea Maurrat, Les Princes des Nuées.
Paria, Tallandier* 1928.
Bij het lezen en herlezen van zooveel bladzijden
uit dezen bundel is het me weer opgevallen, hoe
groot het onderscheid is tusschen het politieke,
leven in Frankrijk en dat in ons land; hoe dat
veischil zich niet alleen openbaart in het wezen,
in de traditie, in samenstel en wisseling, maar
zelfs in vorm, in uiting, in temperament. De
polemiek in de Fransche journaux d'opinion schrikt
misschien den flegmatieken landgenoot
aanvan<kelijk af door de heftigheid van haar appreciaties
en haar niets-ontziend vernuft. Maar de basis
wordt er toch nooit verlaten en in haar meest
pathetische verheffing blijft zij toch stelselmatig.
Evenwicht van levenshouding is misschien het
moeilijkst te verwerven bezit der beschaving;
zij bekroont haar en voltooit heur weergalooze
waarde.
Van alle in boekvorm verschenen werken van
den groóten theoreticus der Action francaise is
deze bloemlezing van oude en nieuwe artikelen
wellicht het bevattelijkst. Hoewel Maurras dagelijks
gemiddeld drie kplommen van zijn blad vult (ieder
journalist weet, wat dat zeggen wil!) is zijn taal
immer vlekkeloos, zijn stijl gespierd, soepel en
sierlijk als ware zijn ervaring, een leven van
eenheid door, niet meer dan een schitterend debuut.
Want inderdaad: nimmer heeft deze schrijver
sinds een dertigtal jaren ook zijn systeem zelf
gewijzigd. Zoo behoudt wat hij in den aanvang
van zijn loopbaan schreef, nog altijd zün waarde;
wekt het nimmer den glimlach op, dien we plegen
over te hebben voor een verlaten standpunt uit
vervlogen jeugd. Evenzoo is niets minder waar
dan dat de staatkunde,, zobals Maurras die ver
kondigt, een eenvoudige reactie, een teruggaan
naar het verleden zou zijn. Maar.... lezen wij
zelf, hoe hij den titel van zijn boek verklaart in de
inleiding, die stellig tot het schoonste proza behoort,
dat sinds gcruimen tijd in Frankrijk het licht zag 1).
...... Onze ondergang wordt veroorzaakt door
nieuw-ontstane Wolken van bijzonderen en
belangrijkön aard. De Wolken, waarvan ik'spreek ?
zij stichten onheil, zij zijn gevormd uit slecht ge
articuleerde woord tm en twijfelachtige metonymon,
uit abstracte deugden, die men voor godheden.'
houdt, maar die noch dmuler, noch bliksem, noch
regen in zich dragon; zij gaan zwanger van inkt en
zijn dóór een rauwen 'adem opgezet als de borst
van een asthmalijder. Zij zijn opgekomen uit de
richting van Zwitserland.in den vroegen, grijzen
morgenstond, die Bousscau te Parijs bracht, en
van tijd tot tijd jagen zij over ous hoen. Rampzalige
volken strekken de handen naar haar uit. haar
voozèwoordem'éjïons verbranden de dorstende kool,
knagen den iumgerigen buik dat is all«s wat zo
vermogen. Of: honger en dorst is over 't algemeen
?een manier van spreken. Wat do Wolken tot" het
uiterste prikkelen, dat 'zijn minder do werkelijke
behoeften dan de valsehe begeerten door haar
leugens gewekt: zi>o draait haar drijven' uit op
een stortbui van bloed". ' '
Maurras, Verscheurd tut in de fijnste vezelen
van zijn ziel door de tragiek'-van liet Fransche lot.
door 4e onachtzaamheid van de decenniën vóór
den oorlog, door de hel van de rampspoedige jaren
(hoe scherp heeft hij 'de. komende hecatomb
voorzien !) en door de verbijsterende verbrokkeling .
van den vrede, is in zijn strijd tegen de democratie
niet alleen een van de leidende f igxiren in de geeste
lijke ontwikkeling der jongere geslachten (over de
dwaze legende, als .zouden zijn volgers slechts
bestaan uit douairières en aftandsche generaals, is
het npodeloos te spreken). Hij en zijn leer
be
N.V. j s. wr
Q root a t«keuz«!
UWSEN'S
. . 8 T C T S O N S
heerschen, en symboliseeren tevens, die
gedachtenrichting, die de republikeinsche staatsvorm, de
radicale metaphysiek der democratische partijen 2)
als verderfelijk beschouwt voor de maatschappij,
in het bijzonder in Frankrijk. En al zijn er in zyn
theorieën punten, die moeilijk terstond te aan
vaarden zijn voor een outsider (ik denk hier aan
zijn meening over de Dreyfus-affaire: die wel
claasée is, maar historisch nog niet voldoende
gerijpt, om haar reeds nu afdoende te oordeelen;
ik vermeld ook de ongehoorde heftigheid van zijn
aanvallen op Léon Bourgeois, geïnspireerd door
de keerzijde van 't vers van Baudelaire: LK
Poète est ftetnblable au prince des . «u^e»), ligt_
er in zijn herziening der lang verafgode leer
stellingen, in deze critiek op haar hoogepriesters
een weldoende kracht. Ik aarzel dan ook niet, de
studie van dit schier vorstelijk uitgegeven boek
(vanzelf wordt het een geestdriftig genieten, dat
kan niet anders !) aan te bevelen.
Het is' niet mogelijk, de kunst der polemiek
hooger op te voeren. De vicomte d'Avenel doet een
stap naar de onsterfelijkheid door Maurras' h
onballade: telkens als hij in zijn werk een zwak punt
vin'dt, valt hij hem aan, vernietigt in een of twee
slagen de gansche wrakke constructie en dan klinkt
het rhythmisch refrein: Va cracker dans Ie puits,
vicomte, Va cracker datis Ie puits pour y faire dts
ronde. Zola, Anatole Prance, Lavisse, Seignobos.,
Mangnier, Herriot, Buisson allen worden in ernst
of scherts onderhanden genomen en niet zelden
wint de didhter hc-t op den stroeven denker: zijn
studie over Jaurts.èn zijn tragischen dood (waarvan
tegenstanders de royalisten hebben meenen te
moeten beschuldigen) heeft'bladzijden van stra
lende lyriek,. niet in .uiterlijkheid, doch door de
diepe emotie van het gemoed.
Ik voel mijn onmacht, der veelzijdigheid van
dozen verzet «kreet tegen de Vorsten dei' Nevelen in
. zulk een kort bestek recht te doen. Beter dan een
lango analyse trouwens verhef f e het poëtisch genie
van Ma\irr«is zelf ons j h eon rechte stijging naar
ht-t licht:
......'.Aan. domheid, zonder moer, sterft het
Vaderland. Niet dat do Kranschinan, als massa
beschouwd, een min vlotten of min krachti^en
£o«.s'j heeft. Maar du-mcuschon, die de elite, do
rede en het verstand van dit land vormen, hadden
langen tijd hoofdpijn. Hoofdpijn hebben zo. deze
diepzinnige mtellectnoolen ! Verscheidenen hebben
zelfs go.'ii hoofd meer. Ze hebben het verloren.
B ij. hen. die- het nóg Overhebben, is het, wplgozip.n,
ge'hulnul mot een overgroote muts vi'.n nevel, die
hot tegelijk berooft van zin n'gezond verstand.
DO dingen (Ier Aardo CM.I de dingen des Hemels
ontman hun in gelijke niate. ? ? ??
Do tloinoi is hut .tooneel van do vreugde on van
hot licht:'. dtUM" vormen do storrt^n oen orde, dio
waard is ,,eeuwig*'? to worden gcr.b.'md,.1 want
slechts n», talloozc juron ? wordt zij gewijzigd.
Beneden i^ onze Aa-rdu. waarvati de goddolonzen
slechts hebben" kunnen golooven. dat zij geen tidel
bezit. Xij lacht en geurt-als eeii boekot :in
al'tijddurondo hcrblooiing. Do vruchten volgen er op de
, V)lot'mon on zelfs als do bouvt aan de gure wind
vlagen is gekomen, dringt geen schitterende sneeuw
dooi- den vriendelijken drang van eon knojj. die,
..ontluiken .Wil: Wij-leven te middon van onze
lentetuinen eii Sopteniberboomgaarden. AVij hebben tal
va'n andere dingen lief, die vol van loven zijn. Wij
vereenigoh in ons midden eei> aangenr.me samen
leving: de zeeën, d"e .rivieren, de grootémer'on zijn
omzoomd 'mot.'gelukkige steden, mear de eenze^me
plaatsen, waar een ha. v zich verkwikt, ontbreken
evenmin. Dus is de onmetelijke verscheidenheid
der Aarde. Wijl ieder in tranen uitbarst óf zijn
lach doet schateren op het gekomen oogenblik,
zondcV groot verschil voor rang of fortuin, zouden
rijken en armen zoo goed on1 Zoo kwaad als het ging
er den', kringloop hunner bestemming kunnen
.volgen....' Zóó was de staat onzer vaderen, nu
over den .grond gebogen, dan weel' den geest
verloren in den vurigen luister van den subtielen
ether. Hun. leven was gelukkig, zoolang zij de
Wolken niet kenden...."
1) Hst stuk- is van ouderen datum, maar slechts
als tijdschriftartikel. . ...
2) ',Men leze o.a. HerrloVs: ,,Pourquoi je suis
radical-socialiste" dat kenschetsend la!
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 * Amsterdam*
Oostarseha & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen an plastieken
Negerkunst A Ethnagraphica
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Karikaturen door Toon
KeldviDe karikatuur is de uiting van een onwilligheid.
ontstaan door (of uit) een teleurstelling. Er zijn
natuurlijk verschillende graden van teleurstelling.
en daar-door verschillende graden van onwilligheid :
er zijn verschillende soorten van karikatuur.
D». lichtste soort is een humoristische spot, de zwaarst»
is een uitdruk van haat. Het middel om de onwillig
heid uit te drukken is wijziging van den vorm:
accentueering van sommige vormen; een
wanproportie scheppen en daar-door den lachluM
opwekken of den bittersten spot. De karikatuur is
daardoor, ik herhaal, een wapen ten aanval; bij de
politieke partijen wei-bekend ; in tijden van groóten
onwil bij velen tegen een bestaand stelsel, vooral.
als een volk voorbestemd is voor spot' of daarin.
geschoold, een inderdaad gevaarlijk wape.n; iemand:
die goed en juist belachelijk is gemaakt, verspeelt ?
dadelijk, of langzamerhand (een deel van) zijn
door*zettend vermogen, van zijn in-grijpende kracht.
De karikaturen van Toon Kelder zijn een vei
poozing tusschen zijn ander werk; ze zijn gewoonlijk
goedmoedig, n enkle maal maar fel; ze zijn sonj>
zeer duidelijke wanproportie; een andermaal zijn
z<haast een portret, maar met een kleine verandering
.hier en daar, een duidelijk maken van 't een of
ander, dat lachwekkend kan werken, maakt het
portret tot een karikatuur met eon haast verscholen
onvriendelijkhftjd. Gekleurd zijn ze zoo goed
alallen, en de beschaving van deze kleur is een ver
schil met wat hiij, Kelder, .vroeger in zxilk opzicht
maakte. '
Fresco bij Kleykamp, den Haatc
Van den schilder Frcsro, die van alles schildert.
kan ik slechts n schilderijtje noemen, en d p-t
is de man en de vrouw, door een straat gaand. D«'
door de lijst zoowat gehalveerde. 'figuren, hebben
ten minste een joodsch wezen en -de achturfcT<tinl
houdt het werk als stemming bij mekaar.
»e valHche" Van
Het is een bew'n's van de belangrijkheid, die Van
(ïogh gekregen heeft voor iedereen (hoe klein was
vroeger de kring om hom), dat sinds er sprake is
van falsiïicaties van zijn werk, de héele waereld
onrustig daardoor werd. Allerlei beweringen Worden
door de belangstellende? massa ge-uit. D'een.i--.
juist; d' ander is dat niet, zooals dat altijd lu-t
ge val. is. Eén van de onjuiste is, dat Vincent ge
makkelijk zou zijn na te maken' ! Dat is alleen wan v
voor de .zér .oppewlp.kkifcvn. Vincent heef t -niets
.van een akademikus; hij heeft dus geen
woergav.gemeen met een aantal leerlingen van een zelfden
leermeester aan een Akademie. Integendeel: 'hij
heeft een zeer persoonlijk accent in 't algemeen, m
hij heeft daarenboven een ongekende spanning in
zijn accentue.eringcn. H ij heeft , met andoro woord en ,.
een zeer eigen signatuur, -en een grootëkracht, oen
soms haast g«-öxaspereerde kracht. En dat zijn
dingen, dat spreekt van zelf, die ge zóó maar niet
namaakt. Akademische dingen zy n door
gelijkgeschoolden gemakkelijker na te bootsen, niet dr
felle persoonlijke lijn» niet de felle
persoonlijk»kleur. Daar worden alleen karikaturen van ge
maakt, voor hem ten minste die in staat is de
spanning in een lijn, in een vorm te ervai'ën en die
steeds psychologisch genoeg bleef, om uit gegeven
Werken de afzonderlijke persoonlijkheid, als Van
Gogh is, in haar mogelijkheden te construeeren n tv
reconstrueeren.
TUYNENBURG MUttS
.'
r!
N*9692
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
BIOSCOOP THUIS.
Vertoon-apparaat, waarvoor films overal verkrijgbaar ilJn,
schitterende projectie f 84,60. Prospectus op aanvraag.
JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17 Nobolstraat 28
Rotterdam.
Utrecht.
MUZIEK
door Constant van Wessem
Jack Hylion
HET podium van het eerwaardige Concert
gebouw dat zich allang over niets meer
verbaast sinds Josephinc Baker er haar ' kuiten
flikkers sloeg leek een fuif zeer lang na midder
nacht.
De muzikanten van het dansorkest waren uit
hun omheining losgebroken en voerden in hun
eentje een nonsensicaal cabaret op, dat door den
dirigent werd aangevuurd met de slappe handjes
en het onwezenlijke slaperige gezicht van lieden,
reeds .ver over een normale feeststemming heen
en die de gevangenen zijn geworden A&n hun eigen
zwabberende en rebelsche beenen. Het leek een
voorbeeldige caricatuur van jazz-geblaas en
jazzgedaas, zooals het nog wel kater-achtig in ons
beneveld brein blijft natollén wanneer wij, eindelijk
thuis, met ónze papieren cotillon-muts nog op;
meer hangen dan zitten in onze fauteuils. Wij
waren even nog wat onwennig» zooals wij tegenover
een vreemde film onwennig staan. Maar dan gaven
wij ons ook des te roekeloozer over aan de sensatie
van meedoen", gierden en applaudiseerden bij
wat daar uit kinderachtig als ba.bies kraaiende
trompetten en snik-snott erende saxophoons en
duivelsch-gehaaste belletjes, klokken en ander
rinkelend getinkel over ons werd losgelaten. Het
werd steeds doller en maller en flamyer. Doch wij
waren er nu eenmaal in en ons zelfrespect Jiing
aan de kromme slobberige beenen van Jack Hylton,
die met een komische snelheid van het eene, eind
van het podium naar het andere bewogeiv. Wij
applaudiseerden voor alles en bij allos, bij den
wereldreis van een melodie door China, door
Rusland, Venetiëen Frankrijk (in het Duitsch),
toen de heeren illustraties van locale danspassen
vertoonden, de knevels in knevellooze gezichten
opstreken of met zomerhoeden op capriolen maak
ten, en soms dook er ook nog een kleine groom op,
die verbazingwekkend snel in n charleston
debeenen om zich ht;en gooide. Maar eindelijk had
het toch lang genoeg giMlmtrd, wij zetten de
papieren cotillon-muts weer af en gingen naar
huis, om eerst veel later te bedenken dat het ook
alles verduiveld knap was geweest wat de heeren
onder de buitensporigheden der -feestvreugde op .uu
instrumenten hadden gepresteerd,, en wij riepen
hun in gedachten nog een hartgrondig, bravo
achterna. .Maar toen was er heusch ook verder
niets meer.
. Artluir
Tloneggev was het besluit aan den Franschen
cyclus ih het ' 'Muzieklyccum. Ilonegger, di in
Nederland te gast was bij uitvoeringen te Utrecht
van de muziek van Judith'Y ..Antigono". zijn
MHugby-8ymphonie" en andere werken, waarvan
hij er zelf dirigeerde, werkte Ook zelf als dirigent
en begeleider aan de piano mee. aan den kamer
muziekavond te Amsterdam. . .
Honegger's kamemiuziek-oeuvre is vrij snel
achterelkaar en in een bepaalde voor dat genre
blijkbaar zeer productieve periode van zijn leven
geschreven... Maar- daardoor heeft de
componeerSTAANDE
' LAMPEN
EN
-...'LAMPJES
II II
MEUBEL «FABRIEK
DEN MAAGl'
Oud en nieuw in den aether
Teekening voor y3de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Na 24 uur Sylvest er-fuif .
wijze van dit werk te Weinig afwisselends. men er
vaart een'methodische werkwijze, die zich in deze
composities te vaak herhaalt en die wanneer men
'ze achter elkaar hoort uitvoeren, iets eentonigs
krijgt. De grootéstijging in Honegger's werk begint
eerst met zijn dramatische werken, zijn mimische
symphonie ITorace victorieux". Hier wo.rdt
Honegger eerst Horiegger.
Voor wie nu zijn grootere werken kende en wist,
dat daarin Hónegger's kracht ligt, een kracht van
(ïermaanschen aanleg ondanks de verfransóhing.
die de te Havre geboren Zwitser Honegger (die tot
de interdijd zoo geruchtmakende Six" behoorde)
onderging, kon den avond van Honegger's
kamermuziek-werk alleen een curiosum, geen nieuwe ver
rassing wezen- Sommige stukken er uit konde men
,al, o.a. de liederen uit Alcools". Zij werden voor
treffelijk door Berthe Seroen gezongen, die qveneéns
1 met haar bekende toewijding de zangpartij in drie
fragmenten van jjPaques a New York" en van drie
liedjes uit La petjte Sirene" van Andersen voor
droeg. Andere werken werden helaas minder voor
treffelijk .uitgevoerd, zooals het verre van helder
en beheerscht klinkende Strijkkwartet, dat men
aan bpdrevener krachten had moeten toevertrou
wen'. Andrée Vaurabourg speelde eenige piano-'
stukken, déSept pièces brèves", en andere oudere
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
uit Honepger's kaniermuziek-periode (van
1021) en, hoewel de galanterie, jegens, Tonegger's
echtgenootéhet ons verbiedt: hftp.r wijze van piano
spelen kon maar matig bevredigen, de klank was
klein on hard, weinig expansief, en kwam het uit
gevoerde zeker niet ten goede. Den géheelen avond
bleef onze belangstelling op een zeker .peil, dat zich
nergens tot enthousiasme verhief.' .Alleen aan het
slot, met de drie liedjes uit ,,La petite Sirene?, een
der laatste werken van Honegger, werd.de stemming
warmer, en het laatste, Chansen de la ppire"
moest nog eens gezongen worden.
Nederlandsche Munt
Holland'i beste 10 centi tigaar
.?i i