Historisch Archief 1877-1940
r
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
Na. 2692:
Prijsvraag voor Woninginrichting
No. 2692
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
ir
Prijsvraag voor Woninginrichting
Afdeeling D
Motto t Je kunt nooit weten"
-, Jlotto;
- Kleur gekalkte TïuTür.lichtgrönFlal fresco).
raam- en deuromlijsting turkoise blauw frrl fresco).
de kleüromlijsting van het raam bedoeld ter
veivanging van overgordijnen; vloer van donker voode
baksteenen in de zwarte was gezet.
Kleur van de meubels (stoelen, betimmering etc.)
turkoise blauw, kastjes van binnen (boekenkastje)
naar het ultramarijn toe verdoiikerd: gordijntjes
onder de ramen en het tafelkleed grijs-lila fluweel;
dressoir (vertimmerd oud schrijfbureau) donker
noten (niet geschilderd);
Rfftimbetimmerinrj.
Doordediktevan de i muur ontstaat de
raamdinpte welke tot de; grond toe doorloopt; de bedoeling
van deze raambetimmering was ten eerste: het
raam meer naar het midden dus in de kamer te
.brengen (vooral door de directe nabijheid van do
deur naar de aangrenzende kanier /.ou deze hoek
en dus ook het raran in die hoek vrijwel verloren
zijn gegaan voor de.kamer): ten tweede: een geheel
téverkrijgen tussehen een schrijf- en werkt af el
voor het ra??m. met tevens gelegenheid tot het
zette» van bloempotten en bloemen die niet in de
weg staan bij het openen van het ra°m. (Een serie
kleine pla-itjes (cactus.) kunnen onder het raam
staan). Hét boekenkast je .sluit de tafel in en is
tevens de rechtervleugel van het geheel.
Tafelbreedte 70 c.M., (ra?-mdiepte 30 c.M.) tot
aan het raam.
Het andere raam heeft eveneens een plank voor
bloempotten en eeii gordijntje van onderen om
de open ruimte af te sluiten.
? Motto: «Ie kunt nooit W4'ten.
De kamer", waarmee wij in af d. D. Meedingen,
toaslaat het geheele huis. Bestemd voor: weekend en
vacant ie- verblijf, 's zomers voor 4 dames opdoen
stukje land bij.de Friesche meren, ver "v;an de be
woonde wereld. Hiervoor k'>c'.ten wij ctober 1927
een brok uit de voorgevel van het entree-gebouw..
\*an de landbouwtentoonstelling. Het .was een
kamer" met 2 zijwanden met ..nie's" (lengte pi. m.
5.00 M.), met een voorwand met 3 ramen en een-ach
terwand met l deur (achterwand). Wij ko hten
nog l deur extra plus wat losse planken plus 4 holle
zuilen (zie plattegrond). Volgens ons ontwerp
maikte een dorpstimmerman er .3 rmvlvuiten kisten in
en l grooto kist voor buffet, en steunen,
waratussehen. de stanldraadmatra «sen moesten zweven:
2 ramen lieten wij er bij maken, en de 2 deuren
plaatsen volgens plattegrond. Plafond -jrond. ? rijs
geschilderd, de vele balken en binten donkergroen:
kisten en deuren ook (geen lakverf. te duur !) West
wanden zelf bekleed met grijs-groen jutte (grof),
met koperen kopspijkers. De 4 holle pilaren aan de
hoeken geplaatst en voor kusten ingericht. Oude
tafel met l inlegblad, waardoor er 10 menschen
ruim aan eten kunnen.
Zóó
Zuid
Omdat de kamer" en het huis" n is*, ben ik
eenigszins uitvoeriger geweest, dan bij een .inte
rieur" noodig is.
o
0
.10
'?*
9
l
1 2 3
Blad
i '
t
8 7 6
4
5
. . Motto: ...
Pijltjes a, b, c, d. wijzen aan van welk punt
drkamerfoto's gehonxen ziji.i. '
Dit huis beAVonen wij vnn Mei tot Oc-tober.
Zooals de plattegrond hier aangeeft is 'er
ecuwoonkamer.
In deze groote kamer is do zomersfeer zooveel"
mogelijk betracht, door het aanbrengen vr.n teer»
lichte kleuren.
Eethock.
Matten bedekken den grond. Muren geschuurd...
zijn warm-roomkleurig. Het houtwerk ("t vaste)
is sterk licht-blauw-groen, sterker dan ik even
aangaf. Glazenkastje , daarentegen1 iete zachter
groen. Tafelkleed zacht geel . wollen stof afgezet
met groen bandje. Gordijnen van Fransche t'r
tonn'.', crème fond met mat -grot-nblauwe streepen waar
tussehen bouquetje's, '/.wart ijzeren waxidarmpjes.
geel kapje, gi'oen bandje.
Eetstoelen naar oud Hindel-mödel laten maken
echter onversierd gelaten omdat er .kussentjes-.
met bouquetjes opliggen .
Zithoek.
Hier op den grond 3 Marokkaans che kleedên..
Zacht- geel geschilderde stoelen met zwarte kvissens.
groene theetafel met gele bladen, wit Hindel;.
theestoof, canapétje met koes van -oud'geel damast
met eigengemaakte kussens. Eigengemaakte lam
penkappen, roomkleurig op vleugel en op
vensteibank, een uit overgeschoten lapjes Crétonne van*.
en waardoor de. keukenruimte geheel vrij blijft.
Onder deze 10 paar voeten een oud kleed (vroolijke
kleuren), is noodzakelijk voor tocht; n.1. huis op
palen; 's winters land J meter onder, water. In
keukenafd. op den grond: mat; dude tafel, gr<jen
geverfd (met zeildoek, y .
Licht; petroleum plus kaarsen. Verdere uitleg
bij de teekeningen. .
WE-ST .
2ONOKH.Ot.Uft. Rf>* ZONPC» RA M r N (wCST8NWINO.>
2UID
NOORD
oten»m\
Afdeeling D
Motto ..Zomerhuis'
Plattegrond behoorende bij de inzending onder het Plattegrond behoorèndebij de Plattegrond behoorende bij de inzending;
motto Je kunt nooit weten" inzending onder motto Ltice" ? onder het motto Zomerhuis"
gordijnen. Beschilderd riddertafeltje voor canapé.
Een in prachtige kleuren beschilderd bedsteebankje
van 1702 doet dienst als vleugelbankje, er op een
kussen gemaakt van oud Fransen dekbed, zoo nog
een op stoel bij haard. Traplooper gemaakt van
Beiersche kleedjes: eenige. treden blauwgroen en
vervolgd in rood, wat een prachteffect geeft op
trap welke van boven belicht is; trop roomwit ge
schilderd. Voor zijraam een blauw-groen
geschil,derd schrijftafeltje met l krukje waarop geel da
mast kussentje, lampenkapje van beige met licht
roode rand, bankje blauw-groen met zwart ge
bloemd kussen. Voor of bij boekenkast je een
Amelander grij-grqen tafeltje met oud beschilderd
spiegeltje.
Borden op schouw crème Wedgewood met bruine
varens er onder, wit gebl. wedgewood bordjes. In
het midden een achterstuk uit Zeöiiwsche
boerenwagen in oude kleuren. Haard van lila-achtige
flagstones met aan weerszijden achter ijzeren band,
bewaarplaats voor hout. Middenlicht: zwart-ijzeien
weegschaal waarin in elk 3 lampen;
lichtrood gevoerd.
Eet hoek 11' (variant op I).' ,'.
Met de schermen; 3 drie-bladige
schermen welke los neergezet wor
den indien er gasten komen, om
zoodoende de eethoek even af te
kunnep sluiten.
Boekbespreking
Marie Schmitz, Moeders, Mij.
g. en g. lectuur, Amatetdam,
1928.
Marie Schmitz schrijft een wei
verzorgden stijl; zij teekent rustig
alle details in zinnen van een
kalm, aangenaam rhythme; zij
bereikt een sterk sprekende plas
tiek; haar kunst heeft een waardig
en; beschaafd cachet;'-zij is een
artiste, die haar métier geheel
beheerscht.
Hoor dit b.v. Langzaam, wat
moeilijk, stond zij op, steunend óp
den rand van de kleine tafel,
waarbij zij, in het kalme groen- '
getemperde licht van het linkschev
venster, altijd zat. en dat immer
dezelfde dingen droeg: haar werkmandje, kleurig
«n knus-ordelijk, een boek, een rank vaasje met
twee, drie rozen, ? een kristallen reukflesch met
lavendelwater en haar kleinen waaier van fijne
zwarte struisveeren. Voorzichtig, om niets om te
stooten. voette zij met korte schuifpasjos om de
tafel heen. en, steunend op haar ebbenhouten
.«tokje. omdat.de ischias haar gewrichten stijf had
gemaakt, wandelde zij, een fijn-statig dametje.
ondanks haar licht gebogen zijn. tot voor de open
tuindeuren,, waar zij boven de kruinen der boomen
de lucht kon zien." Wat is zoo'n figuurtje goed en
levend in zijn omgeving gezet.
Deze vereenzaamde grootmoeder vindt haar
eenig geluk in het dagelijksch bezoek der kinderen
van haar burgerlijk Uiterst braven en solieden zoon
Wouter, en haar smart knaagt in haar anderen,
haar verloren zoon Henri. die zich door zijn gedrag
onmogelijk gemaakt heeft in de maatschappij. Wat
de zonde is geweest, waarvoor de wereld hem
, uits oot, weet ze aanvankelijk niet, maar ze weet.
dat die zoon tot haaf wil komen, ze verwacht hem
als een berouwhebbend zondaar, die troost en
rust en herleving komt zoeken bij haar. zijn moeder,
dio zich verwijt hem in zijn jeugd te veel vrijheid
te hebben gelaten. Zij zal den uitgestootene koeste
ren en beschermen. Zij zal het doen ten koste van
het heerlijkste in haar leven, het dagelijksch bezoek
van haar kleinkinderen, want Wouter duldt niet.
dat zijn kinderen.nog in haar huis komen, als de
zondaar er in genade wordt aangenomen. Daar
r
Afdeeling D
ligt de groote strijd, waarin de moeder zegeviert..
Zij brengt het offer, doch Vergeefs. De verloren'
zoon komt terug zonder eenig schuldbesef niet een
lach en met luchthaitigen scherts; hij gaat' \>rdei
in haar huis zijn eigen weg en heeft geen behoeft p
aan troost of eenige kot-storing. ,,Zij liet het hoofd
nioe in den stoel terug ? zinken ? o!' doorschroe'id ?
van leed, dat geen tranen koelden."
In Langzaam afscheid is te.-r en nobvl ueteek^wl
de liefde tussehen een moeder, diézich oud voelt'
worden na veel leed. en' haar eenig overgebleven
zoon. Plotseling ziet de jonge man door zijn
\\vrkkracht en talent zich een schitterende positie in
Indiëgeopend. Daar ligt zijn toekomst; hij weet
het en zal gaan. maar moedeivHaar moederlijk
egoisme velzet zich en hij blijft. ..Moest zij hem dan
laten gaan. vrijwillig afstand doen van het aller
laatste kostbare geluk van haar leven!-"
Doch de zoete sfeer van rust en liefde is ver
broken. Hij voelt zich kil, terughoudend v«i ver
eenzaamd. Zij voelt wat ze heeft verloren, voelt.
dat ze hem niet had mogen terughouden; ma .ir 't is
te laat. de geestelijke scheiding voltrekt zich.
Het laatste verhaal van de Moeders. ..In den
koesterenden familiekring", steekt af bij de beide
voorgaande. Hier is een jonge weduwe met
haaikind. die na een kort gelukkig huwelijksleven aan
de Middellandsehe Zee. terugkeert in den familie
kring van haar schoonouders. Zij is een -énergieloos
vrouwtje, dat zich geheel laat beheersclien door de'
bazige schoonmoeder en ge-iwee allerlei'dingen d<*-t
tegen'.haar wil en begeerte. 'Zij
«uitvlucht deze ellende d«>oi- «-en '
huwelijk met een eenzamen, ver
waarloosden, goedhartigen buiten»
dominee.
Als ik het wel begrepen heb,
heeft Marie Schmitz hier het offer
van de moeder voor haar kind wil
len teekenen: maar lu-f is haar
? niet gelukt. Deze jonge vrouw is.
«en leeg, onbetcekcnend wezi.n,.
willoos en slap, . terend op wat
lectuur en een wandelingetje, nog
altijd verslingerd op de 'blauwe
wateren der Méditerranée. Dat zv
haar ^Lodewijk, den schilder,
daar'.ginds met zulk ? een machtige
liefde heeft liefgehad, dat ze moet
aarzelen als dominee haar e
uitkomst biedt, voelen we niet.
Van een offer is hier geen sprake.
Marie is een doodgewoon schaap»
dat blij mag zijn, dat ze'met haar
kind voor 'goed is opgeborgen bij
dominee, die heusch geen kwad«-':
kerel schijnt. Ook zoo'n doodgo
woon schaap kan treffend
geteekend zijn; maar hier is het de schrijf
ster niet gelukt. De booze
schoonmama is goed gedaan, maar hè,
v , >w£o boezemt geen
bolangMottO LUCC" stelling in. J. PRIXSEN J.l /.