Historisch Archief 1877-1940
r
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 JANUARI 1929
No. 2692
Pudowkin's bezoek aan Amsterdam
door L. 3. Jordaan
Pudowkin
Een interview niet «l e u
..De
van
V OORZOOVER men in: hot altijd ongewisse
i-ijk der film over de toekomst oordeelen kan.
staat* het vast, dat W. J. Pudowkin. de beroemde
regisseur- van ,.De Moeder" on ..De laatste dagen
van Nt. Petersburg" binnenkort ons land zal be
zoeken om een lezing te Amsterdam te houden.
(Jenoenid wordt zelfs Donderdagavond den l Uden
Januari. Nu is het zeer onwaarschijnlijk, ' dat de
heer Pudowkin te paard en met. een groot en witten
cowboy-hoed op het hoofd, zïch door een
duizendkoppige menigte op het Stationsplein zal laten
toejuichen, om en passant aan eerbiedig luisterende
reporters te dicteeren, dat kunst in de film larie
<in apekool is en je de menschen moet amuseeren.
Wij vermoeden veeleer, dat de eenige publieke
belangstelling voor zijn perspon, die der politie zal
7, ij n en dy gevaat lijke gast uit Sovjet -Rusland in
-alle stilte naai' ?Schiller" getransporteerd zal
Worden .... a tout seigneur, tout l'honneur !
Desniettemin wagen wij het erop het interview
'te publiceeren met een der belangrijkste meesters
der huidige filmproductie, wiens werk tot zelfs in
het exclusieve Amerika met bewondering en ver:
bazing wordt ontvangen. Ee i en a- uier ? -.laat
?»ns hopen ? ter inleiding van zijn bezoek !
De man-zelf
Evn groote. hoekige figuur, als van Dalsum ?
?«?en bewegelijk, expressief masker ? een heftig.
nerveus gebaar ..... ziedaar de man, die de ko
zakken op ?De Moeder' ' injoeg en het oude
St. Petersburg nog eenmaal vernietigde. In het
kleine. Berlijnsche huurkamertje dcet zijn druk
gesticüleer.dende gestalte, op zijn minst genomen,
vervaarlijk aan en de bezoeker drukt zich onwille
keurig 'tegen den wand en krijgt ? van onder-af
naar hem opziende ? - visioenen van do Lebodewer
fabrieksdireeteuren uit ,,l)e laatste dagen".
?Ja. iel» warr Schauspielerrr !" zegt hij en "zijn ?
r's roffelen als de gezamelijke trommen der revo
lutie.
?Ik was tooneelspt'ler en eerst in 11)20 begon ik
me voor de film te interesseeren. Het ging me als
zoovolen: ik werd veel meer gedreven door een
vrij vage. algemeene intuïtie, dan dóór vast om
lijnde plannen en principes. We vormden destijds
een troepje jonge enthousiasten, zonder vooruit
zichten en zonder middelen ? ? ja, zelfs zonder
apparaat !
Filmen zonder uppuraut
Waarachtig ? wij ?filmden" een jaar lang
zonder ...... camera ! En deze begintijd behoort
misschien tot de ernstigste, meest instructieve
periode van mijn filmloopbaan. Wat wij deden?
Wij bestudeerden dagenlang het neerzetten van
een glas, zooals een verschrikt, een woedend, een
verslagen personnage dat zou doen. Wij hielden
óns ernstig bezig met de vraag, of de sensatie ?ver
nedering" het sterkst werd uitgedrukt door de
voeten, dan wel door het hoofd. Wij onderzochten
nauwkeurig, hoe iemand in nerveuze opwinding
een sigaret fijnknijpt. Enfin ? wij werkten als
gekken en toen het apparaat kwam, wisten wij
riet prefcies hoc weinig we nog wisten en h< e
duiyelsch moeilijk het métier is. Onze groep .onderging
overigens na korten tijd het lot van alle groepen:
wij gingen uit elkaar. De meesten vormden een
nieuwe combinatie, waaruit de. in het buitenland
zoo weinig bekende FEX ontstond ? do ?Fabrik
des Excentrismus". een sterk geconcentreerde en
selecte school, die zich weinig mot het publiek
verwant voelde. Ook mijn persoonlijke vriend on
medewerker Leo Kuleschow girig zijn eigen weg.
I.eo
A propos ? men kent bij u toch Kuleschow wel?
Ik heb altijd het belabberde gevoel, 'dat onze
barbaarsche eigennamen zich voor u. westerlingen.
hopeloos verwarren met begrippen als: kaviar,
Tsarêkoie-Selo en samowar. Toch verdient Kule
schow een andere appreciatie, dan de populaire
ingezouten stéurkuit of onze nationale theeketel.
Hij is ? in het algemeen gesproken ? de stam
vader van de nieuwe Russische filmkunst . Een
stam'vader, wel te verstaan, met het uiterlijk van een
timiden gymnasiast. Ofschoon de jongste in jaren.
heeft hij het eerst de groote lijnen van onze
cinegrafische productie uitgestippeld en de beginselen
eener nieuwe, zuiver filmische visie, uitgewerkt.
Zijn bekendste werk ?Dura Lex" (..Volgens de
wet") is ? hoezeer voor sommigen een weinig
aantrekkelijk sujet ? als film de zuivere, strenge
belijdenis van een vaste, hooge aesthetische over
tuiging. Hij is nu ? moet ik zeggen, helaas? ?
bijn^ geheel in beslag genomen door paedagogische
werkzaamheden, als leider van ons hooger
filmonderwijs.
De regisseur als acteur;
Pudowkin als ?Fedja" (rechtsch)
Ach, ja I Wij zijn voor het buitenland zoo'n beetje
de cinegrafische ?Russische-twèelihg" Eisenstein
en ik. ?De Potèmkin" en ?De Moeder" vertegen
woordigen buiten Rusland nu eenmaal de Sovjet
film.... ten onrechte, overigens. Want zoolang
men' te uwent een Dziga Vertov niet kent, of een
Trauberg, of een Esther Schub en tientallen ande
ren, kan men zich eigenlijk van onze productie
geen begrip vormen. Maar het is begrijpelijk, dat
u, als buitenlander, tegenover Pudowkin de haam
Eisenstein op de lippen brandt. Welnu ? als u
het dan weten wilt, tusschen Eisenstein en mij be
staat inderdaad een nauw. persoonlijk contact en
een duidelijke geestelijke verwantschap. (Jij hebt
uit eigen aanschouwing kunnen zien op welke pun
ten wij .pi-incipieel verschillen ? op welke andere
wij overeenkomen. Eisenstein, van huis-uit archi
tect en Japankenner, bouwt zijn kunst op twee
hoofdprincipes: het patethische gebaar der
revolutionnaire idee én* wat wij noemen, de ?montage
der attrakt ionen". Het eerste kent iedereen uit zijn
?Potemkirf" - ? het tweede dringt minder naar
buiten door en toch is. het misschien hefc sterkste.
wapen. Het systeem der ?excentrischen
A,ttraktionen" is een voortdurend en virtupos bespelen
van het klavier' der sensaties, als ik mij zoo eens. uit
mag drukken. liet t bestaat in een geraffineerde
Opeenvolging van ?nervenberUhrende" momenten
: . Kuleschcw
eri veroorzaakt de geweldige, soms ondraaglijke
spanningen, die'?Potèmkin" beroemd maakten.
Ik kan er hier niet te veel over uitwijden, maar ik
wil wel zeggen, dat. naar mijn persoonlijke
meening, deze cultus van de sensatie
om-der-willevan de sensatie, bij een geniaal man als Eisenstein
een koer moot nemen en zich zal gaan richten op de
verwerking van do idee. .
Overigens is hij een boffer: hij is kort geleden naar
Amerika vertrokken, om er een ?tonfilm" te maken.
Wat een pracht van een experimenteele mogelijk
heid. Ik kan er hem om benijden.
Het ..Kvnnerolte tier montage"
Wat mijzelf betreft ? gij hebt alweer zelf
kunnon vaststellen, in hoeverre de groote stroomingen
der Sovjet-productie: de richting ?Eisenstein" en
de richting ?Kuleschow" zich in mijn werk kruisen.
Met Eisenstein heb ik den zin voor het massale1
effect en de massale ontroering gemeen, zooals u
uit de oorlogsepisode der ?Laatste dagen" en het
gevangenen-oproer in. ?De Moeder" duidelijk moet
blijken. Van Leo Kuleschow heb ik den hartstocht
voor de vereenvoudiging ? het elimineeren van het
overtollige. Men heeft van mij gezegd, dafc in mijn
films geen geweer voorkomt, of er wordt uit ge
schoten ? en dit is. zij het met eenige overdrijving.
vrij juist uitgedrukt. Maar wat ik bovenal en met
groote overtuiging aanhang en propageer, is het
?Evangelie der Montage". Voor mij, is hét artistieke
principe van do film gelegen in dé montage, d.w.z.
in de opeenvolging der film-fragmenten. Ik be
schouw alles: doode en levende krachten ? land
schappen en machines ? voorwerken en menschen
eenvoudig als *,,roh-material", als ruwe grondstof.
Eerst in de montage-kamer, in het laboratorium,
alzou, ontstaat bij mij het complex der verzicht
baarde ontroering, da;t hét cinegrafische kunstwerk
No. 2692
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN f JANVARI 1929
Na, de explosie. (?Laatste dagen van St. Petersburg")
is. De fotografische opnamen van oen-voorwerp. §
van een waterval, van een gebaar on oen expressie
zelfs, zijn naar mijn opvatting-op zich zelf dood en
zinloos. Il«t zijn als-het ware de noorden, waarmee
ik mijn filmisch proza? of. als het mij hikken mag.
? mijn visueelo poëzie vorm. llc-t kan zijn. dat ik
van oen niet overgave gespoelde scène oen tiende
«loei gebruik. ? of ,haar in tien stukjes knip -? of
van den ijvorigon acteur, zonder dat .hij het weet.
alleen de., handen opnoem. Soms gaat-deze hoor-.
.schappij dor montage zoovér, dat ik tot hot ver
krijgen van oen effect geheel andere middelen bezig,
<lan in het natuurlijke proces voorkomen. Zoo liet
ik voor de groote explosie in de ?Laatste dagen"
een pracht van een dynamietmijri aanleggen. De
ontploffing was subliem ? maar deed op het doek
niets ! Toen maakte ik een explosie uit elementen,
?die mei dynamiet niets te «maken hadden: ik foto
grafeerde een. vlammenwerper met sterke
rookproductie -? ik combineerde-dit met korte, snelle
opnattten van een magnesium vlam in felle,
rhythmische af wisseling :van licht-donker. Tenslotte ge
bruikte ik oude opnamen van een rivieivindertijd
?omderwille van liet curieuse licht-effcct 'genomen
?en zie, al combiheerende en exp'erimenteerende
ont-stond uit deze volkomen heterogene elementen een
brillarite dynamiet-explosie ! ;
De toekoimtt on de preluldn-fllm
Ik zei u zooeven, dat ik Eisenstein benijd om
zijn experimenteeren met de geluidsfilm. En inder
daad, ik interesseer mij persoonlijk enorm voor
Eisenstein
GENEBAAI. AGEXTJBX VOOR
AMATJEIJR-KINO-UITRUSTING
FOTO,-SC H A AP & Co.
SPUI 8 ? AMSTERDAM
deze nieuwe vinding. Ja. ja ?-.ik weet wel. wat men
.ei- tegenwoordig al tegen inbrengt, maar ik kan u
niet anders zeggen, dan dat ik. wat mij botreft. met
ontzaglijke belangstelling den grooi van dit nieuwe
technische wonder gadesla en er ? hoe. kan-ik u
hier nog niet nader uiteenzetten ? zoer voel van
verwacht. Want do toekomst beteekent voor ons.
filmmonschon. nog altijd: de eeuwige' verrassing :?
hot nieuwe.perspectief. Je hebt als filmmaker altijd
hot gevoel, dat je nog aan hot begin dor -mogelijk'
heden staat on nauwelijks heb je. mot enthousiasme
en overtuiging een werk voleindigd, of je wantrouwt
jezelf alweer en wacht op het nieuwe. Daar heb ik
nu mijn twéé groote films o'p mijn credit staan:
.-.Do.''Moeder*' en ?De laatste dagen van St. Peters
burg". De critiek heeft er veel vriendelijks van ge
zegd en ikzelf heb er met een hartstochtelijke over
tuiging aan gewerkt. Mijn heele credo als
fjlmsqhepper heb ik erin opgebouwd en ik heb als het ware
'de essentie van al die theorieën en experimenten
zoo zuiver en volmaakt mogelijk zoeken neer te
leggen in mijn jongste werk ?Sturm ober -Asten".;
En zie ? .terwijl mijn oudste werk ..De Moeden"
pas t«t het publiek der verschillende landen begint
door te dringen? terwijl mijn ?Laatste dagen"
in Amerika met succes als noviteit wordt begroet.
heb ikze,lf de ongedurigheid van mijn métier
alweer' te pakken en brandt de grond mij< om zoo té zeggen,
onder de voeten: ik wil de nieuwe,bronnen aan
boren, die ik erin vermoed!
led-1' öogenblik wacht ons de verrassing ? ja,
1 de ?TJmstürz" ! Daar heb ik te Parijs ?La passion
de Jeanne d'Arc" gezien van Oarl Dreyer. U kent:
het? Een wonder, nietwaar ? een prachtwerk en
tevens een volkomen negatie van alle geldende
wetten der filmische aesthetica. Stel u voor ? oen
dialoog, een praatje verfilmd met niets dan praten
de koppen ? en toch een kunstwerk!
1 ? Pudowkin als acteur
' Wat ik hier op het öogenblik doe? Filmspelen -?
nee, niet filmmalvr), maar fïlmapelen ? om u te
dienen. Ik erover h.l. de rol van Fedja in.Tuistoi's
..Lobende Leiohnani" onder regio van mijn collega
Ozep. The biter bitton ? meent u? En waarom
n i ft. asjeblieft ! Is het voor oen regisseur'? of om
dat onjuiste tóuneelwoord te vermijden ? voor
oen filmbouwer .niet uiterst nuttig, om ook eens
materiaal on instrument te zijn? Kunnen wij ooit
teveel in de onderdeelen 'van ons ontzaglijk uit
gebreid beroep doordringen? Hot doet er overigens
geen stook tóe of ik mijzelf een ..Fëdja'* voel ?
Ozep heeft in mijn persoonlijkheid blijkbaar de
goede materie gezien, om er. al beitelend en scha
vend een Fedja-figuur uit te houwen. Precies zooals
ik iiulortijd mijn jonge moedjik in.. De laatste dagen"
vond in de persoon van een.. .. boekhouder.
Xanr Holland
Ja ? ik wil graag naar Holland komen, zoo
gauw mijn baas het mij even veroorlooft ? want
ik bon hier gewoon gesalarieerd ?scene-arbeiter",
moet u niet Vergeten. Ik wil gaarne eens met; het
Hollandsche publiek kennismaken ? want voor
ons is de kennis tin' het begrip van de internationale
psyche, nuttig ? ja, onmisbaar! Wij moeten
weten hoe de massa, ook in andere landen, reageert
op ons wV'k ? dit hebben wij zoo noodig als de
ttkmknnstonaars de elementaire kennis dar
acoxi? .stiekleer. Verder ben ik nieuwsgierig naar uw merk
waardig land en uw merkwaardige Filmliga,
nasi, oen kennismaking ri.et uw j mge ciner sten.
als Ivpns. O, nee ,? spreekt u me maar niet
.Van de censuur en de lijdensgeschiedenis vaii
?De Moeder". Daar weet ik alles van? al kan ik
? niet-zeggen, dat ik er een steek van begrijp. Even
min trouwens als van het succes, dat de ?Laatste
dagen van St. Petersburg" in New-York heeft.
Dat is een ?montage van motieven" waarvan mij.
de montage-specialiteit, de logische samenhang
' ten eenenmale ontgaat. .,'
'En nu modt u mij excuseeren -? ik moet naar'
de repetitie.. .. fes hat. mich sehrr gefrreut l '
Auf wiederrrsehen in Holland.. .. ! ?
\