Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 JANUARI 1929
No. 2693
7
t.
SCHOPENHAUER
//. Zelfmoord
Men weet, dat de beladers van 't eengodendom,
De sekten dus. gesproten uit het Judendom,
Den zelfmoord laken als een goddelooze daad.
Maa- aango-/ie:i er niets van in den bijbel staat,
Hoeft men er maar zoo wat op los gefantaseerd :
Zelfmoord is /o'ide, zwakheid, waan/.in, wordt geleerd.
Maar niemand heeft afdoend de stelling wederlegd:
De mensch heeft óp zijn eigen lijf en leven recht.
In Engeland, het rijk van dogmatiek behoud,
Wordt poging tot die daad als strafbaar feit beschouwd,
Alwie die poging doét, en niet volkomen slaagt,
Wórdt als gewone boef voor 't hooge hof gedaagd.
Zoo stelt men straf, o toppunt van stupiditeit,
Niet op een booze daad, maar op onhandigheid.
Nu denk u een geval, en raadpleeg uw gevoel,
Dat is uw eigen innerlijke rechterstoel.
Tw vriend werd moedeloos, en maakte zich van kant;
Kreeg afkeer of verdriet bij u de overhand?
"Was 'c weel zin, als van wie iets schandlijks had verricht,
Alsof hij had vervalscht, gestolen, brand gesticht?
Welneen. Uij voelde medelijden en verdriet,
Zelfs sympathie misschien; maar weerzin zeker niet.
Hij wraakt het vonnis, dat de wreedo wereld velt,
En noemt het laster, als men hem voor zondaar scheldt.
Kijk in des levens spiegel. Ga naar het tooneel.
Wordt daar de zelfmoord afgekeurd? Integendeel.
Daar wordt de dader meestal gunstig voorgesteld.
Precies zooals 't publiek het voelt. Hij is de held.
Othello? Men beklaagt hein om zijn ongeluk,' ,
Maar niemand.ziet in hem den booswicht van het stuk.
De ouden vonden dit des levens grootste goed,
Dat men 't verlaten kan, wanneer men meent: het moet.
Op Ceos was het dus geregeld bij' de wet:
W-ie met gedegen gronden had uiteengezet,
Dj,b lij onnioogl.k anders handlen kon, dan zoo,
Mocht doen wat hij verkoos, en kreeg 't vergif cadeau.
't Verbod is slecht en dwaas; dit laatste nog het meest,
Want welke straf heeft kracht voor wie den dood niet vreest?
De Stoïcijnen prezen zelfmoord vurig aan,
Ook Heneca is deze meening toegedaan.
Bekend !s, dat Hindoe zelfmoord heilig acht,
Warmeer het offe.- door een weeuwtjo w.»rdt gebracht;
Ki dat e*m nuvi v.iuh voegt naai- 's alle:hoojste i wil,
AU hij zich tip laat,t-teu doi r eeu krokodil.
Maar ik heb rfi/ bezwaar. De zelfmoord is in strijd
Met 's levens hoogste doel, de onafhanklijkheid,
't Verloouhnen van den wil, 't verlangen, te bestaan;
Dit doet men nimmer door vrijwillig dood te g£an.
Wie zelfmoord pleegt, bewijst integendeel zijn wensch
Te leven niet in smart, maar als gelukkig mensch.
De zelfmoord wordt gewoonlijk dan alleen.gepleegd.
Als d' angst voor 't leven zwaarder dan de doods-angst weegt;
Maar meestal is de kracht van deze vrees te groot
Die staat als wachter voor den ingang van den dood.
Als zelfmoord enkel was het staken van 't bestaan.
Had menigeen allang die droeve daad gedaan;
Maar daar gebeurt iets meer het lichaam wordt vernield;
Dat is het, wat den weiflaar dikwijls tegenhield;
Het wonderschoone werk, waar hemelsch licht van straalt,
Wordt door n schot of slok tot vullis voor de vealt.
Maar bovenal die angst: is dit het eind, of niet?
(Jeen mensch kan weten wat er na den dood geschiedt.
Hoor, wat Prins Hamlet, die aan 't leven niet meer hecht,
In zijn beroemden monoloog van zelfmoord zegt:
..Bestaan, of niet bestaan -?ziedaar de groote vraag.
Ook hij, wien 't leven geen geluk is, maar een plaag.
Deinst van de daad terug, door zijn onzekerheid,
The dread of somethinfj ajter death beslist zijn strijd.
Heen reiziger keert weer van 't onontdekte Land,
En zegt mij wat hij zag. De vi'ees verlamt mijn hand.
Wij dragen liever al het leed van ons bestaan,
Dan ongeweten smarten tegemoet te gaan."
Als in een bangen droom het gruwlijkste verschijnt,
Ontwaken wij,op slag, en 't schriklijk spook verdwijnt.
Het leven is een droom, en wie den doodsprong waagt,
Ziet op dat oogenblik het schrikbeeld weggevaagd.
Wie. naar dit middel grijpt, moet weten wat hij doet, ,
Ons past geen oordeel, of het zondig is of goed.
Maar logisch is het niet. Het is een vraag in nood:
Is daar onsterflijkheid, een leven na den dood?
Gij vraagt het antwoord aan het opperste gericht,
En stopt ter zelfder tijd uw beide ooren dicht.
Voordat gij dus tot deze drieste daad besluit,
Denk nog eens rustig na, en stel 't een weekje uit.
CHARIVARIUS
S c h i l d e r k u n s t
door A. Plasschaert
Stihuhmacher in ..De Bron", Den Haag
Misschien is er hier n schilderij, dat de mildheid
vertoont in Schu'imactfer, de mildheid die ik toch
in : hem. vermoed, niettegenstaande alle vroegere
felheid, .Schuh'macher was dikwijls het best in een
bitse weergave van een felle figuur; hij kon zeer
klaar zijn, smetteloos, in een teekening in O.I.
inkt van een landschap, waar de witten" het
belangrijkst deel der teekening waren. Ik herinner
mij daarvan een zeer goed .voorbeeld van de
tentoonstelling.' met Kelder, te Rotterdam. Maar
ge woudt soms verlangen in deze welbewuste
teekeningen en in deze scherp-voltooide schilderijen
naar de fleurigheid van het gevoel, of
ouderwetscher, naar de fleurigheid des geinoeds. En deze is
te vinden in het Landschap met boom uit 1928,
het best-geböuwde schilderij Van allen. Allicht
vlaagt door het landschap uit Corsica,, met de
bergen tot den eenzamen top toe, een grootscher
licht, maar dit schilderij, vol détails en toch stijgend,
op de schelpachtige manier geschilderd (het binnenst
van een schelp glanst zóó!) .Scïiühmacher ei en,
mist voor mij links boven aan een kracht die het in.
STAANDE
LAMPEN
EN
LAMPJES
1 II H
^ ^1M EU BEL, s= FABRIEK
MESKËR
DEN HAAGl
evenwicht brengt; het voorgestelde trekt" daar
door wat. Het landschap met boom, een dorps
straat feitelijk, is niet alleen in evenwicht, het
heeft in de kleur een zekere ontspanning, een zich
meer geven ! Een derde schilderij, dat ik noemen
moet, is de vrouw in het wit met de voeten bloot,
op een steenen helling. Ook hier is iets, dat
Schuhmacher niet altijd bezit: een" bepaalde, fijne uit
straling, die al het levende heeft; een ontdooien na
veel starheid. Eén opmerking is ten sjotte te maken:
het lichaam" der dingen is nog niet geheel-en-al
.in Schuhnacher's werk; het volle volumen; do
klomp steenen die een berg is, de massa, die zich
opwaarts heft. Van de teekeningen zijn te noemen
het stadje alle belle torre" San Gigmig 'iïtio, en
een liggende vrouw (No. 7 uit 1927) van de litho's:
de Chide man, met den feilen kop....
Zonder twijfel is deze tentoonstelling in deBron"
van Schumacher's werk een der beste, die ik van
zijn werk.ken; en zij laat zien wat wy wisten, dat
in hem was, naast wat wij vermoedden, dat zou
kunnen komen: een klaarte me.t meer weligheid,
en uit het gevoel komende.
: .Iran n c Ilicruma OoHting, Hotate?
JUccIman, Amsterdam
Op deze tentoonstelling vindt go geen enkel
teéken meer van den invloed van Willem. van
Konijnenburg"1 op Ooptifig. Dat is bi^" zulke impres
sionistische (= het dadelijke1 leven zoekende) ,
talenten een winst. Konijnenburg kan zulken
misschien tot studie der vormen aanzetten* en
dat is altijd goed, zijn invloed mag niet te vinden
zijn in het werk; hij vernielt dan toch de persoon
lijke uitdrukking, de .persoonlijkheid; hij vernielt,
en voor een' schema!, het leven dat zij bezitten, en
wat uit te drukken hun eindelijk doel is. Zijn daar
geen voorbeelden van te over?....
Wat Oosting wil en moet, haar'heele wezen wijst
het uit, is het levende, hot levendige;, in haar werk
moet zij dat uiten. Zij doet dat dan ook hier, en
zelden toonde zij.dat zuiverder dan hier in het
l'iministische, soms fijn-grijze werk, waar nu en
dan een enkel kleur-acëent haar hevigheid verraadt.
Deze tentoonstelling, dit tentoonstellinkje, bevat
enkele' schilderijen, die haar op haar best doen zien.
Daartoe behooren het licht" te Veere, met een
woelend water erachter; de haven met het lan
dingshoofd, het zelfportret (luministisch) met den
gelen sweater, een portret met witten achtergrond,
. een stilleven Van bloemen en meloen. Daér-in ziet
ge een verfijning, die voor haar doen eer zeldzaam
is, en die toch 'haar van te groote bruuskhéid
aesthetisch alleen kan redden. .
En kle andere werken in ? dezen kunsthandel
kunnen hier nóg verder worden vermeld. Twee
van 'Dongen's: een ijle, transparante uit hot
Zuiden,,. een ruiker roode bloemen, een
dorpsgézicht van Vlaminck, van Kdelmann een meisje
in stoel, van Kuapil een stilleven, niet rooden en
gelen. . . ' . .
liillili
No. 2693
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 JANUARI 1929
Radio en Grammofoon
Televisie-demonstraties In
Amsterdam
DB N.V. Philips Radio heeft in hare
Demonstratiezalen te Amsterdam
sinds 22 December een
telovisieinrichting opgesteld met een tweeledig
doel, en wel in de eerste plaats om te
laten zien, dat de N.V. Philips zich
wel degelijk voor televisie interesseert
en.op dat gebied geheel bij" is, ja
zelfs een zeer goede speciale
photoelectrische cel, een Neonlamp, ervoor
construeerde, terwijl verder de bedoe
ling is te bewijzen, dat televisie vol
gens do thans gevolgde methoden
practisch nooit goede resultaten zal
opleveren.
De eerste demonstratie gehouden
voor een aantal genoodigde
persvakmenschen, werd geopend door den
heer franken der N.V. Philips, die
het doel van deze demonstraties uit
eenzette en daarna het woord gaf aan
dr. M. J. Druijvesteijn» den construc
teur van de aanwezige demonstratie
apparaten.
Deze vertelde op welke wijze hier
de draadlooze overdracht plaats had.
* * *
In het'kort komt dat hierop neer:
Het over te seinen voorwerp of
beeld wordt zeer sterk verlicht en via
een lens geprojecteerd op de z.g.
Nipkowsche schijf, die dit beeld
ontleed" in een zeer groot aantal
punten van verschillende lichtinten
siteit.
Deze lichtintensiteiten worden nu
in déphoto-electrische cel omgezet in
electrische stroompjes, waarvan de
grootte beïnvloed wordt door de
grootte der lichtintensiteiten.
Er ontstaan dus als het wara
olectrische trillingen»- die na versterkt tj
zijn, worden toegevoegd aan een
miniatuur zendertje met
raamantenne, dat de electrische trillingen
omzet in aethertrillingen. ,
Fig. l geeft een idee van de instal
latie tot en met den versterker.
|^ Geheel links de lichtbron.
Aan het eerste statief zijn bevestigd
een condenöorlens om de lichtstralen te
concentreeren. en verder het over te
seinen beeld (hier een lantaarnplaatje).
Aan het volgende statief bevindt zich
de leus, achter het plankje met gat
is de Nipkowsche schijf, zichtbaar,
die bevestigd is op de as van een
motor, die 1000 omwentelingen per
minuut maakt. Tenslotte zien we nog
de metalen kast, die de
photo:electrische cel en de versterker bevat.
De Nipkowsche schijf heeft 48
kleine gaatjes, die in een spiraallijn
zijn gehouden.
De stand der gaten is zoodanig,
dat de afstand hart-schijf tot onder
kant Ie gat gelijk is aan de i afstand
hart-schijf tot den bovenkant v^n
ht t 2de gat enz.
Wanneer deze schijf nu draait, komt
telkens een ander deel van het beeld
(ongeveer £ m.M2.) voor de opening
en wordt het geheelo beeld aldus ver
deeld in ongeveer 2000 punten van
verschillende lichtintensiteit.'
Pig. 2 geeft een overzicht van de
ontvanginstallatie. Op den voorgrond
geheel rechts een versterker (de ont
vanger zelf is niet zichtbaar) dan
eenige stroombro men en ten slotte
een motor, die synchroon loopt
met den motor van den zender.
Aan den motor van het
ontvangsttoestel is wederom eea Nipkowsche
schijf verbonden, geheel gelijk aan
die in den. zender. Voor de schijf boven
in het midden is de speciale Neon
lamp geplaatst, die de stroomvariaties
verder moet omzetten in licht variaties.
Deze Neonlamp, is zoo geconstru
eerd, dat zij, wanneer zij op een zoo
danige gelijkspanning is aangesloten,
dat de lamp juist doorslaat", zeer
gevoelig is voor kleine en snelle stroom
veranderingen, die in de lamp weder
lichtschommelingen veroorzaken.
DéNipkowsche schijf, die nu vóór
deze lamp geheel synchroon met de
schijf in den zender draait, recon
strueert het beeld weder. Telkens toch,
komt een ander gaatje voor de Neon
lamp en zal dus meer of minder licht
doorlaten, geheel .op de wijze als. in
den zender geschiedt. Het overge
brachte beeld is dan zichtbaar, doch
bestaat natuurlijk uit een aantal licht
punten van verschillende intensiteit.
Op deze wijze kregen we tézien een
foto van primes Juliana, di$ door
sommigen herkend werd; wist men
eenmaal wie het was. dan scheen het
duidelijk te herkennen.
Fig. 2. De ontvanger
Als tweede demonstratie werd in
den zender op een plaatje een woord
geschreven/
In den ontvanger was duidelijk te
zien, hoe de pen het plaatje naderde
en daar de letters vormde.
We hebben dus werkelijk v
rgezien en wel echt draadloos (bij de
demonstraties in Berlijn en Londen,
gehouden tijdens de radio-tentoon
stellingen, werd gebruik gemaakt van,
een directe draadverbinding), maar
wat we gezien hebben heeft ons ook
werkelijk de overtuiging gegeven,
dat de ingeslagen weg verkeerd is.
Herkennen van een beeld of persoon
is vrijwel onmogelijk en wel voorna
melijk daardoor, dat het raster" (de
punten) te grof is.
Het is practisch en, technisch zeer
wel mogelijk het raster fijner te ma
ken, en dus een grooter aantal punten
over te brengen, maar daaraan is een
zeer groot bezwaar verbonden en wel
het bezwaar, dat de aether dan door.
enkele zenders geheel,en al in beslag
zou worden genomen. Wanneer we
bijvoorbeeld een beeld zouden~willen
verzenden, dat even scherp was als
de foto's in onze dagbladen, dan zou
daarvoor een golflengteband van
150?300 M. in beslag worden genomen.
Hieruit blijkt dus wel dat televisie
op de bovenbeschreven en thans vrij
wel overal gevolgde wijze, practisch
niet tot eenige volmaking kan worden
N.V. J S. NIEUWS EN'S
Grootste keure. . . . S T ET SONS
Fig. i. De zender
gebracht. Er^zal dus n h«?»>l"nieuwe
richting moeten worden gezocht.
D. E. H.
De nieuwe toonkamer* der
X.H.F, téAmsterdam
Voor de Nederlandsen e
Seintoestellen Fabriek te Hilversum heeft
Ir, E. Kalff eenige toonkamers inge
richt in een daartoe verbouwd winkel
pand aan de Kalverstraat te Amster
dam. Zijn klaarblijkelijk verlangen
daarbij, in kleur- en materialenkeuze,
tot een beschaafd en rustig geheel te
komen, met wanden welke een stillen
achtergrond vormen voor de in de
expositie-ruimten,uit te stallen radio
toestellen, deed hem als
wandbekleeding het grijs als hoofdtoon .bezigen:
in het ? vöorvertrek bevestigde hij
tegen de muren platen die met
muisgrijs pluche overtrokken zijn, terwijl
in het achtervertrek grijs gebeitste
triplex-vierkanten (met eene regel
matige omzetting van het vlammende
houtnerf-motief een speelsch vlak
vormend) zichtbaar genageld zijn.
Jammer is het feit dat de heer
Kalff dat grijs niet. . in donkerder
kleur, ook voor de thans bruin ge
kleurd eiken betimmering (lambris.
kasten enz..) heeft gebezigd want
hierdoor is de eenheid verbroken en
iets tweeslachtigs gegeven.
Goed vooral is de oplossing"" der
kunstverlichting . in metalen licht
bakken met melkglas en origineel is ook
het plaatsen op eenigeir afstand van
.het plafond in het achtervertrek van
een groot, vrij hangend, metalen
kader waarin ronde glazen buizen
zoodanig tegen elkander aangeschoven
liggen dat er een gesloten vlek ge
vormd wordt waardoor het schijnsel
dor verdekt opgestelde lampen vloei
end wordt gefiltreerd.'
Samenvattend dus eene poging om
tot iets beters te komen dan meii
gewoonlijk ziet, met bewust terzijde
stelling van het pompeuse en dat
alleen reeds is reden tot waardeering.
OTTO VAN-'TUSSENBROEK
, Een Gooi-fflm
Door Kleinman's Filmfabrikatie te
Amsterdam, welke o.a. de films
Droomkoninkje" en Óp Hoop van
Zegen" vervaardigde, wordt thans
een film samengesteld betreffende hot
Gooi. Van deze" fijm, welke in dd
80 z.g. Ufatheaters in Nederland zal
worden vertoond, wordt behalve aan
het natuurschoon, o.a. ook een ge
deelte aan de groote Gooische in
dustrie, de Nederlandsche
Seintoestellen Fabriek (Radio N.S.F.) te
Hilversum, gewijd.
f