Historisch Archief 1877-1940
\ '
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 JANUARI 1929
No. 2693
Fakkelloop
K. A. Dupont. ?Moulin ROUK<>'*<
AT mag toch wol de
oorizaak zijn, dat de groote
figuren ónder de, film
makers zoo spoedig uit
geput raken? Dat zij na
twee, drie ? hoogstens
vier belangry'ke werken
tot vrijwel volkomen
impotontie vervallen ?
Het verschijnsel is te op
vallend, om het te
negeeren. Een tijdlang
meentlen wy het uitsluitend te constateoren bij de
renegaten, die haar Amerika verhuisden en zonder
eenigen twijfel heeft het Hollywoodsche
commer«ialisme zijn destructieve uitwerking niet gemist.
Maar de eerlijkheid gebiedt te erkennen, dat ook
a'U« die deze zyde van den oceaan hielden, hetzelfde
lot ondergingen: Pabst, Wiene, 3uchowetzki,
Kirsanoff, L'Herbier vertoonden na enkele suc
cessen een min of meer krassen teruggang en zelfs
, een krachtige persoonlijkheid als Fritz Lang maakt
geen, uitzondering op den regel. In bepaalde ge
vallen kan men zich met vrij duidelijke aan
wijzingen omtrent de oorzaak van deze kort
ademigheid tevreden stollen. De emigranten, gelijk
hiervoor gezegd, acclimatiseeren zich zoo vol
komen ?: vrijwillig of'gedwongen ? dat van hun
oorspronkelijke persoonlijkheid en aspiraties niet
veel moer over blijft. Anderen, als do rampzalige
Kirsanoff. die na het geniale en verrukkelijke
,,MéniImontant" eon gedecideerde zwenking naar
de norico-film maakte ? verkochten hun
eerst' geboorte-recht voor oen schotel gouden linzen.
Maar een Pabst. een Wiene. oon L'Herbier, oon
Berger? Men is geneigd bij dozen de oorzaak to
'/oeken in het snel wisselend aspect der
cinografischc nu (gelijkheden ? in de verbijsterend
vlugge opeenvolging van nieuwe technische en
artistieke principes' en perspectieven. Inderdaad
? hot moet wol een bovenmenschelijk aanpassings
vermogen eisenen, om al die wendingen ? al dio
.revoluties mee te maken.
Hoe dit zij ? vast staat, dat do ontwikkeling
der''filmkunst het min of meer tragische schouw
spel van oen' fakkelloop sterk suggereert: eon ieder
draagt zijn licht zoover on zoo snel hij kan, om
het aan een opvolger over t o geven on uitgeput
neer te zinken.
En het tragische is dan. do ontstellende kortheid
<lor etappes.
* * .
E. A. Dupont was totnogtoe oen der weinige
onaangevochten persoonlijkheden in do geschie
denis dor film. Zijn' ..Variété" hjeek zooveel inner
lijke kracht te bezitten, dat het eenipe jaren na
de première zich nog vermocht te handhaven.
Men staat dan ook verslagen en bedroefd aan dit
^ersch gedolven graf en vraagt zich af, hoe iemand
zoo snel en zoo volkomen kon ondergaan. Want
?Moulin Rouge" is gepn teruggang ? het is oen
catastrofe! Ik laat > nu voor een oogenblik onbe
sproken factoren, als het bedenkelijke, scenario,
.de grove sensatie-jacht en de
Amerikaanschonwaarachtige'typeering. Vóór dit alles treft ons
het feit. dat het werk geen film is l Wie een volle
twintig minuten noodig heeft, om ons een Parijsche
rausic-hall te suggereeren ?- ook al fotografeert
hij het van alle mogelijke punten, miskent het
karakter der film. In ?Variété" werd het armzalige
kermismilieu in drie, vier pregnante beelden ge
geven ? zoo, dat een enkele flits van den vuilen,
, verlaten plankenvloer,, met de waaiende
papierGENERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUR-KIWO-UITRU8TING
FOTO-SC H A AP &;Co.
'» PU I 8 ? AM.STER» AM '
frommels, ons deed huiveren. Hier krijgen wij oon
lange, lange serie van wonderknappo en wonder
mooie foto's on hot wordt oen eindoloozo inven
taris ? oon doodo programma-illustratie. De
prachtige eigenschap van de film, om onder do
levenWekkonde hand van den kunstenaar oen oigon
rhythme, oen innerlijke bewogenheid uit te druk
ken, is volkomen onbenut gelaten. Wat wij te zien
krijgen is een ..show", niets meer ? geen haar
beter dan de cabaretvertooning, die aan de film
vooraf gaat. De circus-opnamen in ?Variété", vt>or
dien tijd ware technische wonderen, épatoerden
weliswaar sterk, maar bleken later tot de zwakste
en vergankelijkste fragmenten te behooren. En
niettemin zet de auteur ditmaal alles op deze
kaart: ?Moulin Rouge" is maar al te duidelijk een
voorwensel, om een pralende reeks fotografische
opnamen te étaleeren van het nachtleven óp de
Place Blanche. En dit alles niet, als snerpende
dissonant in de tragische symfonie van het leven
eener groote stad, gelijk by Ruthmann's ?Berlin"
het geval is ? maar enkel en alleen om den burger
nog eens op te kikkeren met souvenirs aan de
plezierstad.
Het absoluut on-filmische tref t-ook in de eigen
lijke ,.handeling'\ Voortdurend hokt het en sleept
het. De simultaan-beelden b.v. waar de vooze
schittering der Music-hall en de bittere ernst ,van
de operatiezaal contrasteeren, mislukken door een
te lang en te veel. De dramatische spanning, die
dergelijke contrastwerkingen kunnen ontwikkelen
is door den auteur niet aangevoeld en doorleefd.
Hij mist daardoor' de onfeilbare intuïtie van den
ge'ïnspireerden kunstenaar, die instinctief weet hoe
lang en in welk tempo de filmfragmenten elkaar
moeten opvolgen. Hetzelfde geldt voor de als
luchtige en ? oven-schrijnende humor bedoelde
dronkenschap van het jonge meisje. Het werd te
zwaar ? te nadrukkelijk ? on werkt daardoor
als platte en vrij oniioozelo grap. In al deze en
dergelijke dingen, die niet afhangen van de knap
heid van den fotograaf, of van de aantrekkelijk
heid van de scenery. noch Van het talent der
spelers ? in de dingen dus. waar het op-aan komt.
waar do auteur in waarheid scheppend kunstenaar
is, omdat hij niet laul doen, maar zelf doet ? waar
ten slotte fihn ontstaat, schiet Dupont hopeloos
te kort.
Dit is ? ik zei het reeds ? de groote teleur
stelling in hot Werk.'Laat ons verder zwijgen van
de schoone ..zwischenst if-''mot den Venus-hals en
de gazcllc-oógon ? van het harde, houten
Amerikaansche meisje on ja. ook maar van de variétéster
Tsjechowa. die in haar beste oogenblikken oen
zwakke Pola is. Laat ons zwijgen van het be
denkelijke scenario on do ruw-opwindende auto
rit .Moulin Rouge" ? moest maar al te klaar
blijkelijk oen ..best sdlor" worden.
Dupont, de schepper van ..Variété" is dood ....
gestikt in de gouden linzen !
Een verrassing
«,Zijn Teruftkocr". Xay-fllni. Rembrandt
KT is eigenlijk een wo
id?rlijke historie!
Ziehier een, gevaarlijke
.imitatie van een
gevaarlijk1 geniaal voorbeeld: een door
en dóór Duitsch regisseur,
een veteraan nog,bt)vendien,
die unverfroren een der
meest markante persoon
lijkheden der jongste Rus
sische school navolgt. De
? oude Joe May neemt zonder
blikken of blozen, - niet alleen de techniek
maar zelfs hét onderwerp van 'den jeugdigen
Alexander Room over ? zonder zich te laten
afschrikken door de treurige mislukking van
Zelnik's ?Weber", maakt hij met grooten
energie en frisschen moed, een nieuw ?Bett und
Sofa". Een ?Bett und; Sofa'f ür haus und heim''
dan wel to verstaan. Men glimlacht bij het idee ?
het is te absurd: (Sustave Aimavd die Strindberg's
work opnoemt! Men glimlacht bij het einde niet
meer, want uit deze ongerijmde poging ontstond
een goode film ? beter, knapper, evenwichtiger
dan we ze in tijden uit dien hoek gewoon zijn.
Laton we voorop stellen, dat May nog niet tot
do knieën reikt van den Rus ? dat zijn gebaar
naast de geeselende zelfkastijding van Alexandor
Room een gemoedelijke schouderklop beteekent ?
dat naast de demonische welsprekendheid en de
bijna 'chirurgische analyse van ?Bett und Sofa"
de Duitsche film verzwakt tot een romantische
vertelling. Dit alles is waar en viel te verwachten.
Maar wat ook^onontkoombaar scheen, was zeer
zeker, dat het resultaat een onbelangrijk product
zou worden ? een aarzelende, misschien wel pot
sierlijke imitatie van een stijl en een mentaliteit
die den auteur uitteraard mijlen ver moest liggen
En dit is ? mirabile dictu ! ? nu juist niet het
geval. De Duitsche .regisseur heeft zonder eenigeu
twijfel het werk van zijn Russische collega's met
aandacht bestudeerd. Hij is blijkbaar diep ge
troffen door hun geniale vindingen, hun volstrekt
oorspronkelijke middelen en heeft or met groote
vrijmoedigheid gebruik van gemaakt. De sugges
tieve, bewegelijke montage ? het aanwenden der
accessoires ? de volkomen vrijheid van de
camera . ... het is alles in zijn werk aanwezig:
zelfs de druppende kraan, Pudowkin's onsterfe
lijke vinding, mankeert niet. Maar' het merk
waardige is, dat men nergens den indruk krijgt
van een geforceerde mentaliteit. Hij heeft de
middelen geadopteerd, om zijn eigen emotie te
uiten en slaagt daarin, meen ik, met verrassende
zuiverheid. Het werk is Duitsch-beminnelijk,
Duits.ch-schwerfallig en Duitsch-sentimenteel ?
soit! Maar het is eerlijk en van een innerlijke
bewogenheid uit, geconcipieerd ? en wat heel wat
waard is: met de vaste hand van een uitnemend
vakman. ?
Met groote zekerheid is het werk opgebouwd.
het ovenwicht in de opvolging der beelden i?, op
een enkele uitzondering na (de ietwat duffe, ge
rokte woestijnscene) nergens Verstoord. De drama
tische spanning in het driehoeksgeval van de
vrouw, den minnaar-vriend en den man, hoezeer
in den aanvang door slapheid en oppervlakkigheid
gehinderd, stijgt voortdurend en culmineert in een
zeer knappe droomscene en liet prachtige spel van
Hans Larsön. '
Hans Larson ?^ hij is zonder twijfel de groote
figuur van deze film. Hij hééft het
ick-en-weetniet-wat, dat het ware filmsujet kenmerkt ? zijn
enkele verschijning, verlicht en verWarnit,, als uit
een geheimzinnige krachtbron, de atmosfeer,
waarin hij zich beweegt. Evenals Bernhard
Goetzke heeft zijn masker een natuurlijke adel en
een vibreerende dieptq, die boeien en nooit ver
velen, als het timbre van een mooie stem. Naast,
de brandende, uitbundige vitaliteit van . een
Bataloff, handhaaft zijn stille, maar kernachtige
mannelijkheid zich volkomen. "
Zijn tegenspelers, vooral het onbeduidende
vrouwtje, zijn aanzienlijk minder, maar de knappe
cineast haalt uit ze, wat er uit te halen valt en
weet het jgcheelop een alleszins respectabel peil
te houden. .* ?'
ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
PAHDBRIEVEM BEURSKOERS
No. 2693
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 JANUARI 1929
Handwondjes"
doen pijn bij den arbeid en leiden
vaak tot verzwering of bloed
vergiftiging. Reinig ze altijd
dadeIflk en behandel ze verder met
D;)os 30-SC-til) et.
PUROL
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Nieuwe Behanggelpapleren van
Ne«U>rland**chej Kuiuttenuars
De proefnemingen op^hefc gebied eener samen
voeging van ?BehangJen Gordijn", het vorig jaar
ingezet, waarmede de firma Rath en Doodeheefver
veel bijval oogstte, zijn thans vervolgd en men gaf
opnieuw aan verschillende vaderlandsche
kuRstnijveran opdracht tot het ontwerpen van
behanTSelpapieren met daarbij behoorende bedrukte katoe
nen stoffen.
Zooals het meer gaat met proefnemingen, viel
uit de daarbij in de practijk verkregen onder
vindingen veel te leeren. Allereerst is men er toe
overgegaan hot geheel wat rustiger, dus minder
druk van vorm en wat gedempter, dus stiller van
kleur te maken en dit komt, het ligt voor de hand.
aan den totaal-indruk grootelijks ten goede. De
nieuwe tijd is er een van zuivering vooral en men
kan daarin ten duidelijkste aflezen eene prijzens
waardige neiging tot bezadigder keuze van al wat
bij de aankleeding der woning zooal te pas komt.
Tiouwensdc goefle.somswat zwaar-op-de-handsche.
maar toch zoo eerlijke Hollandsche aard hoeft zich
gelukkig niet laton meeslepen in excessen zooals
deze bij onze Oostelijke naburen wel voorkwamen.
d:e men nu en dan waarlijk wilde dingen op de
wanden plakt on. zelfs daar,waar deze het allerminst
gerechtvaardigd waren ! Want een huiskamer' is
geen cabaivt- óf café-ruimte, niet waai-?
Wil men in Frankrijk nog wel eens tot hot al te
druk geornamenteerde zijn toevlucht nemen of in
Engeland vaak den schijn voor wezen verkiezen
(stof-imitaties als zijde en flüwool in. ... papier !)
daar hield mon in het'vaderland meerendeels den
gulden middenweg en dit is in geen geringe maté te
danken aan hot juiste inzicht van vooruitstrevende
industrioelon die hot goode voorbeeld gaven van
samenwerking met. kunstenaren van talent.
Da*, daarbij in de behangsel-papier-industrie
gestreefd wordt naast duurder drukken ook minder
kostbare producten beschikbaar te stellen, verdient
aanmoediging en lof, want op deze wijze is b.v. oen
behang?elpapier. ontworpen dqor niemand minder
dan,Dr. Berlaye. onder ieders bet'oik gekomen on
reeds bij volkswoning-bouw mot goed gevolg
toegepast, d.w.z. met instemming der bewoners;
hetgeen inderdaad een groote stap in de goode
richting kan heeten !. .: .
Thans zijn in do toonzalon dor firma Rath on
Doodeheefver do nieuwe modellen tor bezichtiging
gesteld waarvóór mei. Marie Kuijkcn,To)n Poxtu.tnti,
(Torn. van der S7u;/M. Cor de Wolf f. e.a. de ontwel pe i
hebben vervaardigd.
pp Eerstgenoemde is eene geboren ornnmcntiste.
v ij'is inderdaad .haast onuitputtelijk in haar s'ierond
IRECTIE
?Behang en Gordijn". Expositie Rath en Doodeheefver
?Behang en Gordijn".
Expositie Rath en Doodeheefver
vermogen, maar blijft m.i. Avat te veel aan de tra
ditie getrouw. Laatstgenoemde, vooral door het
diagonale karakter zijnor motieven, neigt naar
nieuwer vormenspraak. doch wat Postuma-en van
der Sluys geven toont ten duidelijkste het ver
langen wandbekleedingen te scheppen, welke in
directen samenhang zijn mot do architectuur. Mijn
persoonlijke voorkeur gaat echter naar de breed ?r
gehouden kleurvlakken uit van do behangsel
papieren on'gordijnstoffen van van der Sluys, waar
Postuma in den zelfden geest alles kleiner on moer
..gepriegelt" gaf. Door van beide ontwerpers het
behang fletser van kleur te geven (waardoor eene
zekere wijking van den wand in de hand wordt
gewerkt) en het gordijn wat sterker te doen.spreken
werd oon goed samengaand geheel verkregen, waar
bij Verschillende kleur-combinatie's van éénzelfde
dessin gelegenheid bieden tot velerlei toepassingen.
Dat daarbij alles vlak gehouden is (dus geen
qua.sireliof. geen nabootsing van eenige andere materie
en dus geen-schijn-werking beoogt) zal zonder
twijfel aan de schoonheid van het moderne binnen
huis v.ooi' ten goode komen. te. meer waar het ?
publiek op deze wijze als het ware reeds eene aan
duiding onder oogen krijgt van hetgeen, uit
aesthetifich oogmerk, eerlijk en gesla?gl kan heet en!
,, Erlch W h-h ma ii nl» Kunsttiiijvefe
?,*..'. .Ik heb aan jou. levenloos ding, van mijn
eigen teven kunnen geven, voor een oogenblik of
voor eenigen tijd, dat doet er niet toe. Vlieg weg,
gij,',.wie Vogel aus dem Nest" Vaarwel....""
ERICH WrCHMAN
.De kunstenaren gaan, hun werk blijft en moge
lijk zal men (hot gaat helaas meer zoo in onze
wonderlijke wereld).na het sterven van
Wichmanvoor zijn, zij het wellicht wat onstuimige, nu en
dan wat te weinig uitgekristalliseerde, maar toch
zoozeer ongemeene arbeid als kunst n ij vore, méér
belangstelling gaan toonen dan hij zélf mocht
ondervinden. 4
Dat in hom oon zeldzaam talent verloren gaat
is rn.i. een zekerheid, ook al staat het daarbij
volstrekt niet vast of zijne uitzonderlijke gaven
zich later tot meerdere rust en bezonkenheid zojuden
hebben ontwikkeld. Dat echter én als mensch én
als kunstenaar eon figuur van beteekenis en opmer
kelijke oorspronkelijkheid is weggenomen, kan
aan geen twijfel onderhevig zijn. Want Wichman
toonde in alles 'karakter !.. -..
Zoo kon h U te midden der te talrijke
kunstnijvoren in den lande ,eo,n gohecl eigen plaats
innemen, omdat hij hot groot '? geheim verstond
'in zijn metaaldrijfwerk on ceramiek (in sterk
plastische vormaanvoeling); in fcijn gemetalliseerd
beton of geschilderd glas in lood (irt de verfijndste
klourver'vloeiingen), in zijn émails (in rijkste
kleurenweelde) enz. telkens iets te geven dat van
alle tijden was en toch steeds nieuw in den tijd
stond en óók al bleef (behoudens de waardeering
eener kleine schare' kunstzinnijren) meestens mis
kenning zijn deel. hij doorleefde niettemin hot
onaantastbaar g?luk al wat hij ter hand nam to
adelen en op hooger plan té heffen, waarbij een
onvergelijkelijk krachtig doordringend begrip van
de stijlkundijre bewtrking der stof in volkomen
uitbuiting dor door 0011 bepaalde materie geboden
mogelijkheden hom ten dienste stond.
Doch het weten voerde bij Wichman nimmer
tot verkilling of verstarring, integendeel;, er is'
oen warmte en levendigheid in al hetgeen hij gaf,
welke in sommige gevallen, juist in eenvoudigst*
uitspraak, tot het sublieme stijgt. Uiterlijke vorm
en geestelijke inhoud waren bij dezen nerveus-.
intuïtieven kunstenaar onafscheidelijk één...'.
Veel dingen van puurste schoonheid waarin
de vormentaal-misschien'wat vaag maar toch zoo
K.eweldig gevoelig is. komen uit het duister der
herinnerinjï voor eon oogenblik oplichten terwijl ik
dit ..post-mort e'u" schrijf: een zilveren doos.
vierkant, waarvan alles vlak gehouden is doch
het deksel is uitgohamerd tot oen stil glanzende.
golvende zee; een einail-p'lacjuette als een laaiendo
vlam: diepblauw, bloedrood ..en smaragdgroen;
een vaas van gebrande aarde van een zeer dunne.
steenharde, brooze scherf, uit de hand gevormd
on van een brons-bruine kleur: een brok hout
dat onder zijn handen, oen eigen leven gaat
loven, spookachtig vreemd......." of een bronzen
maskertje, groen gepatineerd, waarvan het gelaat
is Vertrokken tot een grijns! '
Dan zie ik ook een groote, zware zilveren schaal
voor mij, zooals nog nooit een scliaal uit zilver is
gemaakt of gemaakt zal worden, uitgedreven en
gepolijst als ware het wit metaal vloeibaar gewor
den, herinnering aan een maannacht.... '
Hij schonk mij eens, jaren geleden, een prachtig
dof-zwart steentje, waarin hij met veel moeite,
omdat het zoo hard was als diamant, een vreemde
'arabesk als versiering had gegrift. Het is een
soort zelfportret van hem. die bij het inluiden van
het nieuwe jaar uit ons midden heenging: een
hiëroglief !.... .
Een raadselachtige en een rebel, maar één die
de schoonheid met grqotsten eerbied in zich ont
ving en daarin, ondanks alles, meer dan hij mis
schien zelf wel wist of erkennen wilde» ook in
bittersten tegenspoed, zijn hoogste vreugde vond.