De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 19 januari pagina 7

19 januari 1929 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

:i 10 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 JANUARI 1929 No. 2694 n c l ('.?'? ?j R.A.I.-Raadselen R.A.I. -raadselen.... zij u. die er nog? Wel wordt het hoe langer hoe moeilijker, in dit jaar, dat alle auto's op elkaar gaan lijken, zóó zelfs dat je, xtit je bed gehaald en bibberend in pyama's achter het stuur geplaatst, niet kunt zeggen of je je slaperige oogen uitwrijft aan het volant van een snelvliedenden Chrysler, een Hupp, of een Duitschen wagen of zelfs een Fiat... Zoo zelfs dat de tot nog toe nooit weigerende schooljongen het niet meer zeggen kan of 't een Amerikaan was, die daar in een stofwolk gehuld voorbij-stoof, of maar een gewone Opel. ? Kortom ? het markante punt is: éénheid. Eenheid van opvatting over den bouw der motoren, besturing, transmissie en koetswerk. Wat de motoren betreft, kan men gerust spreken van de volslagen overwinning van den zescyliiider. Een overwinning over de geheele Unie ? op twee schansen na: F.X. en Ford. Daarbij laten we de Lancia wegens geheel eigen constructie en enkele Engelsche merken, waarvan het bekend is dat ook zij bezig zijn ouderwetsche con structiemethoden te verlaten, buiten beschouwing. Maar juist daarom kan men van een volslagen overwinning van den ?zes" spreken, omdat die twee laatste bolwerken opzettelijk overeind worden gehouden. De betrokken fabrikaten stellen zich ieder eigen eischen, waarbij intusschen het desidëraat ,,goed en zoo goedkoop mogelijk" voorop staat. Hoe hoog intusschen F.N. deze zich stelt, bewijst de verweerde wagen van de Kaapsch^ reis. Ford exposeert, en bewijst daarmee op zijn gebied het neusje van de zalm te kunnen leveren, een coupé de ville.... die werkelijk regelrecht van dit kolommetje naar de vrouwen rubriek zou kunnen rijden. Waarmee niet gezegd wil zijn, dat hij in het groote stadsverkeer ook niet volkomen op zijn plaats zou blijken. Men kan aannemen, dat deze nieuwe typen Ford hun weg zullen vinden. Immers daartoe worden ook in Europa fabrieken gebouwd en organisaties geschapen, waarvan de beursanten elkaar reeds nu de aandeelen uit de handen rukken. En dat, terwijl twee stands verder General Motors, Ford's geduchte concurrent, de Chevrolet, reeds met-zes cylinders uitrust. Vol gens betrouwbare inlichtingen zal hét nog eenige tijd duren, voordat de nieuwe Chevrolet verkrijgbaar zal zijn. Een zescylinder, voor nage noeg denzelfden prijs en , van het zelfde type ook een vrachtwagen, NIEUWE SAMEMVOEC.BARE MEUBELEN 5 BOEKENKASTEN MET DEUR EN VERST: PIANKEN.BAMCJIQS KUSSEN. UITVOERING IN SUM3NISCH EIKEN GWNMtëMM MAH& 00*- MET BUIS WIE MET Wr x</-v ZOO'. SAN DER . LISSANDER 5DQ aangezien men niet anders meer maakt. De totaal aangemaakte hoeveelheid viercylinders moet echter eerst ver kocht worden. ^Ziehier, economisch gesproken, een groot raadsel. Dat men zich van producent's standpunt uit beperkt tot den bouw van uitsluitend de zooveel handzamer zescylinders is begrijpelijk. Voor vracht auto's zeker verdedigbaar. Meer niet. Van het standpunt van den consument zal men in vele gevallen blijven aan voeren : ik wil den zuinigsten wagen die er is, dus een viercylinder. En hand zaamheid kan-me-niet-schelen. ? Welnu meneer, zal de verkooper dan moeten zeggen, neemt u een Ford. De lezer zal begrijpen, waar wij op aansturen. Op een vermoeden. Een vermoeden dat in de hand gewerkt wordt, door het feit dat op het zelfde oogenblik dat de nieuwe Ford in alle modellen in overvloed verkrijgbaar is, Chevrolet zich toelegt op een populairen ?zes". Concurrentie.... of afspraak? Wij neigen,1 juist om het feit dat de fabricatiemethode General Motors dwingt ook voor den vracht wagen een ?zes" te geven, tot het laatste. * * Zonder in technische' details te treden en uit te weiden over de, neiging bij de Europeesche construc teurs om hun motoren ook ?vierkant" te maken (d.w.z. bijna evenveel c.m. boring als slag), dienen wij toch nog een paar belangrijke feiten te memo reeren. Het zegevierende leger zescylinders is gevolgd door een achter hoede van zegevierende achtcylinders. Niet langer alleen Amerikanen en zeer sportieve Franschen. Zelfs een zoo conservatief huis als Renault kwam met een serie achten, waarby hjj heel wat heilige huisjes van zijn naam omverliep. Ontsteking ? en vooral: de radiator naar voren. Al blijft de oude schijn behouden zooals'dat een goed oud merk past. Reeds komen de Amerikanen (Marmon) met een ?acht" voor den dag, die wel uitbundige luxe wil vermijden, maar zich toch het beste wil ver schaffen, dat onze goede aarde biedt. Hier ligt' dé ?zes" er int. Hoe lang zal het nog duren of ook het front-der zessen is stormenderhand veroverd? Hoewel -? waarschijnlijk is dat niet. Uit den Engelschen hoek óók nieuws. Austin met de ideale dak-constructie. Maar reeds vraagt een heel nieuwe, althans geheel vernieuwde wagen, onze aandacht: De Vauxhall, een ideale hybride tusschen Amerikaansch vernuft en cpmfort en Britsche de gelijkheid. Deze Engelsche wagen, in en na den oorlog beroemd, wordt daar nu vervaardigd onder auspicieën van General Motors en tegen den zelfden prijs als de goede Amerikaansche zescylinders ter markt gebracht. In Den Haag heeft de Antwerpsche General Motors Cy één vertegen woordiger *) .aangewezen voor dit merk. De Duitöchera komen zonder uit zondering alle schitterend voor den dag. Of er in de betere middenklasse een wagen is, die zich leent (wat goedkoopte betreft) voor den import naar Holland, is nog niet bewezen. Maar het komt. Anders zouden de Duitschers geen Duitechers meer ztfn. Dat zij zich de Amerikaansche constructiewijze voort reff el ijk hebben eigen gemaakt bujkt. uit letterlijk ieder model. V. E. VANUYTLAET *) J. A. Kraan te Rijswijk. N, V. ?Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN VERWEEGEN AMSTERDAM Plaids Voetenzakken JSaito*overschoenen f 30*KOK DEN HAAG VOOR BETERE MEUBELEN ARNOLD HOUTSCHILT AMSTERDAM WEILL & Z Barteljorisstraat 26-28 = HAARLEM = Opruiming Bontmantels Vossen ? *" '''.'' * *, . Mantels Prijsvraag voor Woninginrichting De uitslag van deze prijsvraag luidt als volgt: AFDEELING A Geen prijzen toegekend. AFDEELING B EERVOLLE VERMELDING toegekend aan de inzending onder het motto ?MAAS". (Mevrouw Chr. A. Sigmond?'t Hooft te Dordrecht). AFDEELING C EERSTE PRIJS (een bedrag van honderd gulden) toegekend aan de inzending onder het motto ?EGO" (Mejuffrouw J. M. Ninaber te 's-Gravenhage). EERVOLLE VERMELDING toegekend aan de inzending onder het motto ?ROUGE ET NOIR" (Mevrouw B. Kiek ?Wolffers te Amsterdam). AFDEELING D EERSTE PRIJS (een bedrag van vijftig gulden) toegekend aan de inzending onder het motto ?ZOMERHUIS" (B. Frenssel Wegener te Aerdenhout). EERVOLLE VERMELDING en een bedrag van vijftig gulden, toegekend aan de in zending onder het motto ?VIER" (Ir. J. Araten, te Amersfoort). De inzendingen ?Zomerhuis" en ?Vier" in deze afdeeling bleken elk een gelijk aantal stemmen op zich te hebben vereenigd. Daarom splitsten wij het bedrag van den eersten prijs in tweeën, waarna voor de toekenning van den eersten prijs en de eervolle ver melding werd geloot, met bovengenoemden uitslag. Op de volgende bladzijden reproduceeren wij de bekroonde interieurs. Zij, die hunne ? bekroonde of niet bekroonde ? inzending terug wenschen te ont vangen, gelieven dit aan tte vragen aan het secretariaat van de redactie, Keizers gracht 338, Amsterdam C. afdeeling prijsvraag. Daarbij duidelijk het motto vermelden. ?.'?.?? . ' ? ., ? . ?.'.... !''??,. .?''?? ' ' ? ? Wij danken ten slotte alle inzenders en inzendsters voor hunne medewerking én in het bijzonder de jury ? Mej. Êlis. M. Rogge, Paul Bromberg en Otto van Tussen broek ? die waarlijk geen gemakkelijke taak had bij het schiften van het zeer groote aantal inzendingen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl