Historisch Archief 1877-1940
:i
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 JANUARI 1929
No. 2694
n
c
l
('.?'?
?j
R.A.I.-Raadselen
R.A.I. -raadselen.... zij u. die er
nog? Wel wordt het hoe langer hoe
moeilijker, in dit jaar, dat alle auto's
op elkaar gaan lijken, zóó zelfs dat je,
xtit je bed gehaald en bibberend in
pyama's achter het stuur geplaatst,
niet kunt zeggen of je je slaperige
oogen uitwrijft aan het volant van een
snelvliedenden Chrysler, een Hupp, of
een Duitschen wagen of zelfs een Fiat...
Zoo zelfs dat de tot nog toe nooit
weigerende schooljongen het niet meer
zeggen kan of 't een Amerikaan was,
die daar in een stofwolk gehuld
voorbij-stoof, of maar een gewone Opel. ?
Kortom ? het markante punt is:
éénheid. Eenheid van opvatting over
den bouw der motoren, besturing,
transmissie en koetswerk. Wat de
motoren betreft, kan men gerust
spreken van de volslagen overwinning
van den zescyliiider. Een overwinning
over de geheele Unie ? op twee
schansen na: F.X. en Ford. Daarbij
laten we de Lancia wegens geheel
eigen constructie en enkele Engelsche
merken, waarvan het bekend is dat
ook zij bezig zijn ouderwetsche con
structiemethoden te verlaten, buiten
beschouwing.
Maar juist daarom kan men van een
volslagen overwinning van den ?zes"
spreken, omdat die twee laatste
bolwerken opzettelijk overeind worden
gehouden. De betrokken fabrikaten
stellen zich ieder eigen eischen, waarbij
intusschen het desidëraat ,,goed en
zoo goedkoop mogelijk" voorop staat.
Hoe hoog intusschen F.N. deze zich
stelt, bewijst de verweerde wagen van
de Kaapsch^ reis.
Ford exposeert, en bewijst daarmee
op zijn gebied het neusje van de
zalm te kunnen leveren, een coupé de
ville.... die werkelijk regelrecht van
dit kolommetje naar de vrouwen
rubriek zou kunnen rijden. Waarmee
niet gezegd wil zijn, dat hij in het
groote stadsverkeer ook niet volkomen
op zijn plaats zou blijken.
Men kan aannemen, dat deze nieuwe
typen Ford hun weg zullen vinden.
Immers daartoe worden ook in Europa
fabrieken gebouwd en organisaties
geschapen, waarvan de beursanten
elkaar reeds nu de aandeelen uit de
handen rukken. En dat, terwijl twee
stands verder General Motors, Ford's
geduchte concurrent, de Chevrolet,
reeds met-zes cylinders uitrust. Vol
gens betrouwbare inlichtingen zal hét
nog eenige tijd duren, voordat
de nieuwe Chevrolet verkrijgbaar
zal zijn. Een zescylinder, voor nage
noeg denzelfden prijs en , van het
zelfde type ook een vrachtwagen,
NIEUWE
SAMEMVOEC.BARE
MEUBELEN
5 BOEKENKASTEN MET DEUR EN VERST:
PIANKEN.BAMCJIQS KUSSEN. UITVOERING IN
SUM3NISCH EIKEN GWNMtëMM MAH&
00*- MET BUIS WIE MET Wr x</-v
ZOO'. SAN DER . LISSANDER 5DQ
aangezien men niet anders meer maakt.
De totaal aangemaakte hoeveelheid
viercylinders moet echter eerst ver
kocht worden.
^Ziehier, economisch gesproken, een
groot raadsel.
Dat men zich van producent's
standpunt uit beperkt tot den bouw
van uitsluitend de zooveel handzamer
zescylinders is begrijpelijk. Voor vracht
auto's zeker verdedigbaar. Meer niet.
Van het standpunt van den consument
zal men in vele gevallen blijven aan
voeren : ik wil den zuinigsten wagen die
er is, dus een viercylinder. En hand
zaamheid kan-me-niet-schelen.
? Welnu meneer, zal de verkooper
dan moeten zeggen, neemt u een Ford.
De lezer zal begrijpen, waar wij op
aansturen. Op een vermoeden. Een
vermoeden dat in de hand gewerkt
wordt, door het feit dat op het zelfde
oogenblik dat de nieuwe Ford in alle
modellen in overvloed verkrijgbaar is,
Chevrolet zich toelegt op een
populairen ?zes". Concurrentie.... of
afspraak? Wij neigen,1 juist om het
feit dat de fabricatiemethode General
Motors dwingt ook voor den vracht
wagen een ?zes" te geven, tot het
laatste.
* *
Zonder in technische' details te
treden en uit te weiden over de,
neiging bij de Europeesche construc
teurs om hun motoren ook ?vierkant"
te maken (d.w.z. bijna evenveel c.m.
boring als slag), dienen wij toch nog
een paar belangrijke feiten te memo
reeren. Het zegevierende leger
zescylinders is gevolgd door een achter
hoede van zegevierende achtcylinders.
Niet langer alleen Amerikanen en
zeer sportieve Franschen. Zelfs een
zoo conservatief huis als Renault
kwam met een serie achten, waarby hjj
heel wat heilige huisjes van zijn naam
omverliep. Ontsteking ? en vooral:
de radiator naar voren. Al blijft de
oude schijn behouden zooals'dat een
goed oud merk past.
Reeds komen de Amerikanen
(Marmon) met een ?acht" voor den dag,
die wel uitbundige luxe wil vermijden,
maar zich toch het beste wil ver
schaffen, dat onze goede aarde biedt.
Hier ligt' dé ?zes" er int. Hoe lang
zal het nog duren of ook het front-der
zessen is stormenderhand veroverd?
Hoewel -? waarschijnlijk is dat niet.
Uit den Engelschen hoek óók nieuws.
Austin met de ideale dak-constructie.
Maar reeds vraagt een heel nieuwe,
althans geheel vernieuwde wagen,
onze aandacht: De Vauxhall, een
ideale hybride tusschen Amerikaansch
vernuft en cpmfort en Britsche de
gelijkheid. Deze Engelsche wagen, in
en na den oorlog beroemd, wordt daar
nu vervaardigd onder auspicieën van
General Motors en tegen den zelfden
prijs als de goede Amerikaansche
zescylinders ter markt gebracht. In
Den Haag heeft de Antwerpsche
General Motors Cy één vertegen
woordiger *) .aangewezen voor dit
merk.
De Duitöchera komen zonder uit
zondering alle schitterend voor den
dag. Of er in de betere middenklasse
een wagen is, die zich leent (wat
goedkoopte betreft) voor den import
naar Holland, is nog niet bewezen.
Maar het komt. Anders zouden de
Duitschers geen Duitechers meer ztfn.
Dat zij zich de Amerikaansche
constructiewijze voort reff el ijk hebben
eigen gemaakt bujkt. uit letterlijk
ieder model. V. E. VANUYTLAET
*) J. A. Kraan te Rijswijk.
N, V. ?Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
VERWEEGEN
AMSTERDAM
Plaids
Voetenzakken
JSaito*overschoenen f
30*KOK
DEN HAAG
VOOR BETERE MEUBELEN
ARNOLD HOUTSCHILT
AMSTERDAM
WEILL & Z
Barteljorisstraat 26-28
= HAARLEM =
Opruiming
Bontmantels
Vossen
? *" '''.'' * *, .
Mantels
Prijsvraag voor Woninginrichting
De uitslag
van deze prijsvraag luidt als volgt:
AFDEELING A
Geen prijzen toegekend.
AFDEELING B
EERVOLLE VERMELDING toegekend aan de inzending onder het motto ?MAAS".
(Mevrouw Chr. A. Sigmond?'t Hooft te Dordrecht).
AFDEELING C
EERSTE PRIJS (een bedrag van honderd gulden) toegekend aan de inzending onder
het motto ?EGO" (Mejuffrouw J. M. Ninaber te 's-Gravenhage).
EERVOLLE VERMELDING toegekend aan de inzending onder het motto ?ROUGE
ET NOIR" (Mevrouw B. Kiek ?Wolffers te Amsterdam).
AFDEELING D
EERSTE PRIJS (een bedrag van vijftig gulden) toegekend aan de inzending onder
het motto ?ZOMERHUIS" (B. Frenssel Wegener te Aerdenhout).
EERVOLLE VERMELDING en een bedrag van vijftig gulden, toegekend aan de in
zending onder het motto ?VIER" (Ir. J. Araten, te Amersfoort).
De inzendingen ?Zomerhuis" en ?Vier" in deze afdeeling bleken elk een gelijk aantal
stemmen op zich te hebben vereenigd. Daarom splitsten wij het bedrag van den eersten
prijs in tweeën, waarna voor de toekenning van den eersten prijs en de eervolle ver
melding werd geloot, met bovengenoemden uitslag.
Op de volgende bladzijden reproduceeren wij de bekroonde interieurs.
Zij, die hunne ? bekroonde of niet bekroonde ? inzending terug wenschen te ont
vangen, gelieven dit aan tte vragen aan het secretariaat van de redactie, Keizers
gracht 338, Amsterdam C. afdeeling prijsvraag. Daarbij duidelijk het motto vermelden.
?.'?.?? . ' ? ., ? . ?.'.... !''??,. .?''?? ' ' ? ?
Wij danken ten slotte alle inzenders en inzendsters voor hunne medewerking én in
het bijzonder de jury ? Mej. Êlis. M. Rogge, Paul Bromberg en Otto van Tussen
broek ? die waarlijk geen gemakkelijke taak had bij het schiften van het zeer groote
aantal inzendingen.