Historisch Archief 1877-1940
1
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 JANUARI 1929
No. 2695
No. 2695
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 JANUARI 1929
y i
J4" *
'
SCHOPENHAUER
///. De vrouw (slot}
't (Jevocl van man tot nutn is onverschilligheid,
't Gevoel van vrouw tot vrouw is vijandschap en nijd.
Let maar reus op, wanneer je wandelt langs de straat.
Met, welk oen hlik de eene d'andre gadeslaat:
Ofschoon '/e in haar groet soms uiterst vriendlijk zijn,
Xe zien elkander aan als Welf en (Jibellijn.
Dat is de concurrentiegeest. en ander» niet.
IK' man kent ook dien geest, maar op beperkt gebied.
Terwijl de vrouw voor iedre vmu'w rivale blijft.
Omdat zij maar in n artikel handel drijft.
Vandaar dat. als de man zich tot zijn tuindre rielit,
Zrjn houding hofiijk is, zijn toon en zijn ge/.ieht:
Maa" als VNMV dam? niet haar kind-TJufiiouw praat.
I>an sprtekt '/.ij op e;-n ti><»n - j ? we-.-t wel hoe dat gaat.
-Omdat de man.veel.idealen in zich draagt,
Do vrouw maar n: hoe /.ij den man het meest behaagt.
Wat zij dus van de allergrootste waarde acht.
Is meerderheid in rang. want diiarin ligt haar kracht.
Het krijgen van een man. dat is 't waarvoor zij leeft.
Kn waar zij pijn en ongerief voor over heeft.
/oo loopt zij dun gekleed, zelfs bij de barste kou.
Opdat de. man maar alles goed bekijken zou.
De mannen tooneii nooit onnoodig borst of arm,
Kn als het koud is. kleeden zij zich lekker warm.
De moederliefde, schoon dit woord aandoenlijk klinkt,
LH aangeboren drang en animaal instinkt.
Ku als het kind zich niét meer hulpeloos gevoelt,
Ziet men gewoonlijk, dat de moedennin bekoelt.
Want dan komt het ver-stand er weder bij te pas.
Kn dat ontbreekt nu juist bij 't vrouwelijke ras.
De liefde van den vader 'is meer permanent.
Omdat hij in het kind zijn eigen ik herkent.
De schoont* >sexe" heet ik heb het niet bedacht -
't Breedheupig, smalgeschouderd, kort gebeend '.geslacht.
Wat heeft de vinder met dien zotten term bedoeld?
Niet wat hij heeft gedacht, maar wat hij heeft gevoeld.
Iets. wat ik liever nader niet omschrijven zou.
Maar het getuigt van weinig eerbied voor de vrouw.
Was mij de taak der definitie toegedacht.
Dan zei ik: 't is het onaesthetische geslacht: ?
l,n dicht, muziek, toorieel, sculptuur of .schilderkunst.
Verleende nooit n Muze aan de vrouw haar gunst;
Van welken kant men ook het werk tier vrouw bezie,
Xooit vindt men maar een sprank van goddelijk genie.
Neem nu de schilderkunst. De vrouw kent de techniek,
/ij oefent zich met vlijt -- de vrouw is energiek.
Wanneer zij dus op dit gebied haar kracht ontplooit.
Dan komt er deeglij k werk. nlaar geniaal is 't nooit.
Kr was een Uembrandt, Hals, Murillo. Titia:m,
Maar nimmer heeft er nog een juffrouw Hals bestaan.
Daar kan ze niets aan doen. 't Is eenmaal zon'haar aard'
/ij is wel medelij, maar geen vereering waard.
Die eerbied is een vinding van den riddertijd,
'De troubadours verzonnen zulke malligheid.
Wij doen die lieden na. verstikken ons verstand,
Kn maken zelf de vrouw verwaand en arrogant.
/oo werd. o spot ! de vrouw tot ..dame'' op den duur.
Dat monsterlijk produkt van Westersche cultuur,
In wezen nummer twee. vereerd als nummer n
/oo wordt 'de schijn gediend, tot nut van ~t algemeen.
Nog vindt men in Benares iets van dezen aard:
Waar zeker soort van apen heilig is verklaard;
De dieren zijn zich van hun hoogen staat bewust,
Aanvaarden eerbetotm, en leven naar hun lust.
Dat mannen ijdel zijn. is algemeen bekend;
Dat zijn zij op geleerdheid, kennis, moed. talent:
De ijdelheid der vrouw is van de slechtste soort,
"t Is ijdelheid op schoonheid, rijkdom, enzoovoort.
Wanneer een man een goede vrouw, geen ..dame", vindt.
Die blij is met een bloem, een kookboek en een kind.
Ken vrouw, die voor hem zorgt, die zonder drukte werk*,
Kn door haar luchten geest hem opbeurt en- hem sterkt.
Behandle hij haar als een edelmoedig vriend,
Kn wet e haar den dank. dien zulk een vrouw verdient:
/ij is onmisbaar op haar eigen, eng gebied.
Ik duld zoo'n vrouw met vreugd. Maar'.,dames'' duld l!
Ten slotte dit bewijs van haar serviliteit:
(?enakf e «n vrovnv voor kor i: in on>:fhinkel*jkhu!d,
Dan heeft ze Weer subiet, een leider bij de hand:
De jonge neemt een minnaar, d'oude 'n predikant.
(Jij, mannen, die dit leest, getrouwd of ongetrouwd.
Ket dit gerecht gerust maar met een greintje zou'.
ril um A
niet.
Een doodgewone ruzie
door Melis Stoke
MOKT jehoorcti. . '/zeide ik togen
Mathilde. van den anderen kant
van tle ontbijttafel. .. en ik las uit het
ochtendblad voor:
. .een loemvontomnior te Los
Angeles werd door zijn vrouw niet een
zweep, vervolgd en wist, zoo vertelde
hij bij de echtseheidingsproeodurl'.
niet beter te doen dan in do kooi te
vluchten, waar zich zijn wilde dieren
bevonden. Daar vond hij rust on
kalmte...
Ha-ha. . hoe vind je die,.?"
lachte ik smakelijk.." geef .'me nog
een kopje thee als je blieft. ."
Er kwam geen .antwoord, maar ik
hoorde Mathilde thue schenken en even'"
later werd een kopje achter mijn krant
geschoven. Daarna weer 'stilte. Ken
?vage onrust'begon in mij op te komen.
Jk kan tegen re- en dupliek, interrup
ties en moties van orde. Maar ik kan
niet tegen stilte. Daarvoor ben ik een
in het parlementarisme geschoold
staatsburger. Tegen de stille dreiging
van een dictatuur groeit mijn verzet.
Hoe vind je het.. ?" vroeg lf
daarom nog eens, minder uit nieuws
gierigheid dan om. de stilte te breken.
Is dat alles wat je in de courant
gelezen hebt.'. ?" vroeg Mathjlde min
achtend. 'Ze kent mijn zwak voor die
kleine pétillante stukjes journalistiek,
welke van ons dagblad iets anders ma
ken dan de handelingen van de Tweede
Kamer. ' . . , '
O jawel haastte ik mij van de
tunnel onder het kanaal en de econo
mische commissie van den Volken
bond'. J en van.."
Allengs klonk nujn stem met minder
overtuiging, en uit ergernis daarover
viel ik heftig uit :... ..maar-waarom
mag. ik als ik er plcizier in heb niet
voorlezen van die leeuwentemmer en
/,'n vrouw.. Ik zou wel eens willen
weten
Wat ik weten wilde las ik in do-koele
«togen die ik boven'mijn courant ont
moette. Ik begrijp dat pleizier niet.
zeide Mathilde. het is een belachelijk
verhaal, en je moet er eene zekere
bedoeling mede hebben gehad om het
?mij voor te lezen.."
..Ik zweer je.." betuigde ik.
Dit is nu echt een van die geschie
denissen zejde Mathilde die
n-Jt; maar. altijd geschreven of ver
zonnen worden sinds de Fliegende
Blatter niet meer bestaat. De cou
ranten rekenen er op dat ze o
ververteld zullen 'worden aan 'bitter
tafels en op allerlei plaatsen waar
mannen in het geheim bijeen komen.,
om zich vroolijk te maken over hunne
vrouwen. Het huwelijk is toch waar
lijk iets anders dan eene achtervolging
met de zweep, en een toestand die zoo
ellendig is dat men de voorkeur geeft
aan het gezelschap van wilde dieren.. "
.,Je begrijpt me verkeerd, zeide ik,
het was volstrekt mijn bedoeling niet}
je onaangenaam te zijn of onvriende
lijke dingen over het huwelijk te
zeg.gen.." :.
..Ik neem aan dat het je bedoeling
niet was. antwoordde ze maar
je instinct was je de baas.."
Als men mijn instinct er bij haalt
wordt ik altijd furieus. P4
Het is goed zeide ik bitter ik
wilde je amuseeren met eene
onschuldige en vermakelijke geschiedenis, en
terstond verdenk je mij van duistere
bedoelingen".
, Mathilde lachte verachtelijk; wat
was je bedoeling dan wél met 'het voor
lezen van dat verhaal. . ?''
Ja. gunst, zeide ik. dat die man
rust e'n kalmte ging zoeken in een
leeuwenkooi. Je hebt toch vreemde
?meiischeri'?ging'ik. haastig voort
maar nu moet ik er toch housch van
door. we hebben weer voel t<» veel tijd
verbabbeld. . "
Kven later stond-ik op het propvolle
voorbalcon van tle tram oti'dicn heelen
dag zwoegde ik op mijn bureau 'in
allerlei onaangename zaken.
. Uit is eene leerzame geschiedenis,
al oordeelt de lezer er dan wellicht
anders t)ver en noemt hij haar
onnoozel. Ik laat mij echter niet uit het veld
slaan door onwelwillende critiek of de
opmerking dat mijn verhaal te kort
schiet aan inhoud en spanning. Want
ik behoor met Dante, Shakespeare,
J:. K. Rensburg en den secretaris van
den. Volkenbondsraad, tot die auteurs
die slechts voor hun persoonlijk genoe
gen en dat van een beperkten kring
van geestverwanten schrijven, en ik
stel de moraal van deze geschiedenis
alle protest ten spijt aldus vast:
De man, hij zij leeuwentemmer of
agent in levensverzekeringen, stort
zich voor het vinden van kalmte en
rust in het rumoer en de dreigende ge
varen van zijn speciale economische
branche.
De vrouw, of ze echtgenoote van een
leeuwentemmer of van een staalkoning
zij. vecht met de wapenen
meest voor de hand liggen.
In, het'geval' van den leeuwen tem
mer en zijne vrouw is een zeer gewoon
en dagelijks voorkomend conflict te
bespeuren, dat all.'"n humoristisi h
aandoet door het niilli-Mi waarin li«t
spoelt. ,
Indien het een minister. gep»lt!< M
had die. geprikkeld door eene oriiUk.?
gename opmerking van
zijne;echtgenoote naar de vergadering van
«3»Tweede'Kamer gevlucht was.'of *M->I
officier - die, na een echtelijke twist.
naar de kazerne wai'e'^egaan. zou nie
mand om het verhaal gelachen hebben.
Maar nu het toeval wilde dat een leeu
wentemmer ruzie met zijn vrouw kreeg.
en hoewel het zee r begrijpelijk is dat ij
een zweep pakte en dat hij naar zijn
leeuwenkooi liep krijgt dit conflict
opeens een humoristisch cachet.: En
geheel ten onrechte!
Daarom had Mathilde volkomen ge
lijk. Met haar scherpe vrouwelijke blik
zag zij'door het quasi-humoristische
van dit geval een doodgewoon
ct.nflict. Zij meende dat ik haar tergen wil
de en. vluchtend voor de 'zweepslagen
van hare terechtwijzing, snelde ik
precies zooals de leeutventeinmt-r ?*
naar het terrein van mij n dagelijks'-hon
strijd om het bestaan.
Men vraagt zich af waarom ze zulke.'
doodgewone dingen in de krant druk
ken. . o.a. ook het hier boven .staan-'
de.. ! '''?.'?
Radio en Grammofoon
Grammofoon-ar t is ten
buitenkant
<
Houten grammofoonnaalden
HOl'TKN naalden? Vele
graminophonisten zullen deze niet eens
kannen en toch is het gebruik ervan
?/.eer belangrijk, zoowel voor tle muzi
kale weergeving als voor het \
ehoutl. dus voor den langeien duur
van de p'attn, De zorg voor het
matei iaal van de plaat wordt in het
algemeen nog te veel verwaarloost!;
roekelooe wordt met de betrekkelijk
te-ere substanties van de
gran.mofoonplaftt omgesprongen. Stalen naa'den.
voor een zeker soort
muziekvveert'^v ing l lijven zij bes'ist noodig.
bezitten de slechte eigenscaau een
plaat ernstig te doen slijten. Cm dit
te voorkomen heeft men naar ander
materiaal ge'/oeht. Op hout viel
ten.slotte de' keuze. Maar dit hou^. moet
v.9t»r hard zijn.
Bamboehout is
zeer liard, vooral
aan den buiten
kant der
bamboestokken. en daar
uit worden de
bamboenaalden ge
/^^jvA sneden. Men geeft
>!^j de naalden tien
vorm van driekan
ten en welzoo.dat
een dervlakkendoor
n buitenkant wordt gevormd.
UaarH.--I worden tle naalden gehard, en aan
een eind schuin afgeknipt, zoodat het
h.trvjHte cetleelte (lor
n.'Mild don punt
\ i»rmt.
,\u zijn do
;bainI» > 's wel /.eer hard.
?run.ir toch zachter
d.iM de obonioten
platen en daarom
t.»,nten! zij deze 'niet
HJin: zij kunnen de
pl.iton nooit
be-rhadigon. zelfs niet,
;>!,i men met tle
bam}>ii<*iiaald dwars
er<H"sjrhoon krast. In tle
twwde plaats zijn
«JU» houten naalden
itt het gebruik veel
u «makkelijker 'dan
»f--ale.n. zij kunnen
namelijk
verschillen' <i>» malen achtereen
o^bruikt worden, en,
r:» versleten te zijn. ?
w >>'i: bi,jgeknipt worden, (.emiddeld
kun men dan met een naald 20 ii.2;V
J; -er spelen. Zeer votu'deelig nietwaar?
Maar niet elke weergever is
ge?sc.hikt voor bamboes: ton eerste,
omdat de meeste weergevers een ronde
<>p tiing voor de naald bevatten: deze
oponing inoet natuurlijk driekant zijn;
t ?!! tweede, omdat tle weergeVers
niet voldoende flexiblo zijn. de
uaaldhoudcr en de trilplaat zijn te
:-ti,jf bevestigd., zoodat tle naald niet
Vrfj genoeg kan beAvegen. daardoor
wimlt de wrijving tusscheii naait l en
pl.iat grootor. I,)eze grootere wrijving
jieeff bij hot gebruik van stalen
naalden vluggere slijtage der platen
tut gevolg, vooral bij sterke elektrische
opnamen. Bij bamboes 'veroorzaakt.
-de grootere wrijving snellere j??
nieesta,l onmiddellijke ??slijtage der 'naald.
de naaldpunt breekt weg en raakt den
bodem der geluidgroef niet meer.
Van eene normale reproductie is dan
natuurlijk geen sprake,
Uus voor Bamboenaalden mt jet
men een eerste klas weergever hebben,
die speciaal' voor het gebruik van
Bamboes gemaakt is, zulk een
weergever is ook in elk geval geschikt voor
stalen naalden.
Het afknippen der Bambofnaaldtn.
De naald, dje in den weergever blijft
zitten, wordt inde gleuf B geplaatst,
zoodat zij een hoek van 90 graden
vormd met de bus D. Dan drukt
men de hefboom C licht naar beneden
en de naald is afgeknipt. De
houtsplinters, worden in de bus D opge
vangen. A is de as van de draaischijf,
waarop het apparaatje gezet wordt.
Stand van de naald op de plaat
Nu gebeurt het wel eens, dat op
bepaalde platen de bamboenaald wei
gert, zij vertikt het eenvoudig, hoe
vaak men ook een nieuwe neemt. Dit
komt meestal bij zangplaten voor.
bijvoorbeeld bij platen van Caruso
en bij groote kooropnamen. Verder
bij platen die reeds vaak met stalen
naalden gespeeld zijn. Jn het laatste
geval is er niets aan te doen. Bij de
andere helpt sori,is eene eenvoudige
methode: men trekt de naald zoover
omhoog, dat tle klemschruef haar nog
net vastzet. De afstand van de plaat
tot aan het draaipunt van den naald
houder wordt dan vergroot en de naald
kan vrijer bewegen. Ook kfvn men zulke
platen ..trainen" door de plaatsen,
waar de naald weigert, zoolang en
steuds niet een
nioiiwe naald over t o
spelen, tot de plaat
doorspeelt. . Maar
daarbij b. hoort....
geduld.
Kon volmaakte re
productie 'verkrijgt
men met bamboes
bij instrumentaal
solo's.Ook de meeste
zariirn-ummoi-s kun
nen een h iiitennrald
verdragen. Vo<»r
z«>ogenaamde ..zware"
werken blijft ook de
stal»n naald
deeer.ic«' mogelijkheid voor
een zuivere weerge
ving.
, Bovendien is ei
nog het voordeel.
dat het vaak nog'
hinderlijke
naaldgeruisch nagenoeg
geheel verdwijnt,
Luidspreker en grammofoon in
dienst van de politiek
Donderdag j. 1. .hield Baltin in een
politieke rede over de aanstaande
verkiezingen, waarbij hij niet minder
dan .zeven vergaderingen tegelijk toe
sprak. Kr was een uitvoerige installatie
gemaakt, die zes vergaderlokalen ver
bond met het gestoelte van den spre
ker, waarna de woorden langs ze? tele
foonlijnen werden overgebracht, ver
sterkt en verVolgens via een luid
spreker tot de toehoorders kwamen.
Op deze wijze zal/het mogelijk zijn.
dat de politieke .redevoeringen tot
in de kleinste plaatsen worden ge
houden. . . .
' Een andere wijze van moderne
verkiezingspropaganda' vormen' de
Phonofilms",diegemonteerd zijn op vracht-'
?automobielen. De inrichting bestaat
uit een grammofoon, electrische ver
sterker en luidspreker. 1)6 platen be
vatten redevoeringn van verschillende
vooraanstaande politieke' personen.
Layton A
K venals tle negerbas Paul Kobeson.
hebben de negerzangers ('larenee
?lohnstono, en Turner Layton ge
studeerd. Layton in de Medicijnen.
eerst op de Washington I'niversitoit.
in welke stad hij ook geboren is. en
lateiop de Pennsylvania l'nivorsitoit.
Layton's vader was muziekleoraar
en spoedig bewees Turner, dat hij in
zijn vadei's voetstappen trad. door
in combinatie niet ('reamer een van de
beste Songs" te schrijven. Maar ook
op serieuser gebied componeerde hij
«».a. eenige zeer verdienstelijke ..('ivole
l,ove Songs".
Op de l'niversiteit te New Vork
ontmoette hij Johnstone, die z'n
studiegelden verdiende met zingen in
de studentensociëteit. Xij werden
vrienden en bleven bij elkander
totde oorlog hen scheidde.
Het toeval voerde hen na het sluiten
van den vrede weer samen. Beiden
werden geëngageerd om bij dezelfde
gelegenheid, doch ieder afzonderlijk.
in het Delmtmico Hotel te New- York
te zingen. Layton was tamelijk ? ver
moeid; en Johnstone bood aan om hem
een beetje te ondersteunen. Kn zoo
zongen zij samen het toen zeer popu
laire The Kapanese ...Sandman".
/ij waren verbaasd en opgetogen
<>ver tle harmonie hunner -stemmen:
zij beseften, dat zij een goed duo
/ouden zijn. Dat leek hun eengoe l plan.
want de omstandigheden voor gestu
deerden in het algemeen, en voor
..oolored ? .people" in het bijzonder in
Amerika zijn verre van gunstig. Du.»
maar: afscheid van de studi-
u--nomen en Dollars uvninakt' !
Kn zij maakten Dollars. Xa ki>rt"
tijd in Amerika te y.ijn opgetreden-.
gingen' zij. vuur vacant ie. naar
Kmieland. Kngeland bleek een ideaal Iaii<l
voor vacantieiranuers en voor
goed»ne^erkunstenaais. want Lay.ton -M
Johnstone zijn er gebleven.
Men had hen uitgenoodigd aan het
..Quadrant" te komen zingen, aan
welke 'uitnooodigiug zij «aarn»;
u-1volg gav«-n. Klsie Jani.s hoorde hen
?''daar. on haalde hen over mot haar
uit te komen in'. .At tl ome", dat toen
in het (.Juovn's Theativ ging. Xij had
den een enorm succes, en daarop
kwamen er zooveel aanbiedingen, dat
zij besloten voorgoed in Knüoland te
blijven. .
^ Hui» optreden in Ncdorlnnd /..il er
zeer zeker t «K! bijdragen hun populari
teit, die zij', reeds door huu'Columhiu'
platen hebben, nog te verg'r«»oton..
Kenige hunner nieuwste platen zijn
het zeer aparte ..Virginla" en het ook
al tamelijk'bekende ..t'hiquita". Maar,
welke plaat tle beste is, valt moeilijk
Layton en Johnstone
t.- zeugen want alle zijn zeer goed.
«?il d»- moeite waard oni te bezitten.
A. <??
Het uiterlijk der radio
toestellen
H<i»-/eer t«' betreuren is het onmis
kenbaar feit dat bij den uitwendigen
bouw van dit ..wonder van dk>u
nieuwen ? tijd" de goede smaak
me»'i 'iul»>ols toch 700 jammerlijk in
het gedrang komt !
Als men (ook hier ! > do
dorpstimmermansaehtiire. domme, kastjes beziet.
met karakterlooze deurtjes en
paneo1 en. met knoppen en scharnieren (om
niet eens te reppen van de z.g.
stijlnieiibels uit den ouden doos toen van
olectrieiteit no« geen sprake was!):
als men een hoekig gevormde' luid
spreker op de markt stelt zoo dat het
«lint: er uit ziet alsof hij zit op een
laas; 'armstoeltje met leuningen aan
weerszijden die.... geen leuningen
'zijn: als men bedenkt hoe andei's dit
alles toch zou kurmen wezen, dan
blijft een dood-nuchter. volkomen
zakelijk toestel zonder al die zooge
naamde verfraaiingen heel wat aan
trekkelijker en het is inderdaad te
h< >peii dat men den uit erlijken vo .-m tier
..aankleeding" meer en meer moge
doen'ingesteld zijn op de schoonheid
van'liet mechanisme, dat belaas maar
al te zeer aan het oog onttrokken
? wordt!..'. Want zooals, het tot nog
toe is. dient te worden gezegd dat
vorm en inhoud aan elkandeY in de
meeste gevallen 'volkomen vijandiu
zijn....
O. v. T.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&CS
FABRIEK ESPANA
UTRECHT