Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 JANUARI 1929
No. 2695
l
No. 2695
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 JANUARI 1929
ï
r
il
Dramatische kroniek
door Top Naeff
Hot HolInmlMCli Tiioneol. !><> Vrouwen»
urt*. door HUIIM lt«»hfiMclt t
IN «li-, in het programma gedrukte ..Inleiding"
tot zijn'Stuk noemt de schrijver 7. ir h ..overtuigt!
naturalist." Trots de/.e overtuiging, behoeft liet
eerbaar naturalisme zich «Ut akelig pamflet t egt n
tle natuur in haai- belangrijkste functie nog niet
in' de schoenen te laten schuiven. Wil men er nis
tooneelstuk cciiige aandacht aan besteden, dan
kan dozt- hoogstens liet 7.edebeeld gelden van
een zóó houdingloos tijdperk, dat elke tendens
er weerklank in vindt, en hot toonoel erin leven'
kau vau kuiter brutale speculaties op tle populaii:e__
pro- en contra's van den dag. Waarbij dan vooral
de sexuofcle moraal, sinds den oorlog bron van
conversatie, in aanmerking komt.
Wat ik bovenal tegen deze soort producten heb
is. dat zij aile emoties, door een algeheel gebrek
»an 'goeden smaak en beschaafde reserve, le,eg
plunderen.. Men behoeft niet bij ..Gretchen" stil
te blijven staan, noch van huis uit een philister te
7Jjn, om in te zien, dat bepaalde verhoudingen
en gedragingen van onzen tijd. zoo, in de massa.
voor Jan en Alleman onthuld, ten sluit e al te
..gewoon" kunnen worden. Men moet dan al een
groot kunstenaar zijn ? zooals bijv, Arthur
Schnitzlor. wiens laatste roman ..Therese. «Thronik
eines Frauenlebens" ongeveer aantoont hoe een
kunstenaar deze tijdsverschijnselen beheerst-hen
moet om «-r ook maar aan te durven raken ? wil
' men dit publiek boeien met gegevens, waarvan
alleen de sensationeelste nog ietwat vat kunnen
hebben.
Na de Parijsoho ...PHsonn'ieïe" liep uien dezen
winter te Berlijn storm voor een stuk van. don .
Amerikaanschen schrijver ..Drei'ser" ..Ton in tles
Töpfers Hand", een uiterst onbeduidend geschre
ven stuk. maar met een ?Lustmord" op een klein
meisje - in-t geval speelt zich bijna voor de <togen
van het \>-rwende publiek af ? als groote attractie1.
Men kan van moeninpzijn. dat we in deze'.wereld
over niets meer in het openbaar ..mogen zwijgen".
maar dat de.kunst, in het bijzontier de dramatische.
van deze gulle publicaties d«» dupe is. staat voor
mij vast. Kr zal binnenkort aan niets meer iets
..aan" /i.in. ?
Jn dit verband was de heer Hans, liohfisch te
goeder trouw en op de hoogte van. zijn tijd. toen
hij zich afvroeg: Wat kan hierna nog trekken'r
en zich gelukkig achtte in een zeker wetsartikel
'dat '..abortus provocatus" strafbaar stelt, een
nieuw snufje te hebben gevonden. Zeïfs voor de
Rechtbank wordt zoo iets nog niet gesloten
deuren behandeld, w.elk een nobel» taak voor liet
voetlicht. . . . Want bij hem zou het nu eens niet.
zooals bij Wodekind en anderen, als een delicate
bijkomstigheid terloops worden aangeduid, bij
hem 701» 'net als ..these" in het middelpunt del,
publieke, belangstelling staan. Zoo ..naturalistisch"
als het er «-ven door kon. de firma l'tertnöhlen had.
tot onze nadere orieixtoering. de -.suggestief»1'
operatie-tafels van den vrouwenarts ..-welwillend"
afgestaan. lloty dankbaar is haar de Muze. . ..
1 Ongelukkigerwijs moest er toen. om weer aan
een andei-on? 'eisen des tijds te. voldoen, ook'een
goede dosis moderne ethiek doorheen. Humanisme
en barmhartigheid, zijn de leuzen; waaronder, de.'
gemakzuchtige, .toegeeflijkheid voor zichzelf en
anderen, zich opblaast. Zon kón Dr. 'Fechner erin
slagen, na op abortus te zijn betrapt en zijn tijd te
hebben uitgezeten. Vóór de. rest'van. 7. ij n lui ,1e ven
?als martelaar zijner menschlievendhoid te poseoion,
en als slachtoffer oonef bekrompen maatschappij.
die maatschappij den rug toe, te. koeren', om zijn
troost tfa vinden in do whisky-flesch. Dergelijke
slappe mannenfiguren, opgediend a la Itusse. doen
het nog altijd op ons toóntvl.
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heerengracht 398, AMSTERDAM
. TOT 15 PKBR. TE\TOO\NTKÏ,MX«i
HOTTSXKDEX IUNA.K FPl'KK ,
De schrijver had int ussilieii de indicaties tot
het tlelict wel wat klemmender kunnen stellen.
De eet'ste vrouw, welke Dr. Fechner aldus ..hielp",
was een getrouwde vrouw, die, moeder van vijf
kinderen, tegen nummer zes te veel opzag. De
tweede: een jong meisje, bevreesd haar netten
verloofde te zullen froisseoren indien hij acht ei do
gevolgen van haar intiemen omgang met den
eersten den besten slampamper kwam. Het vuur
tier menschelijko medelijdendheid kan een dokter
hooi wat nader aan do schenen worden gelegd om
hem in zijn beroepseer te doen wankelen ! Ken
dame-patiënte komt ons inmiddels, te zijner
"lIecTi»rge.~"A'êWêllën7"ü"air"hëF"lM'USch niets buiten-^
gewoons is, waarvoor dokter Fechner terecht stond,
dat het feitelijk tot den bon ton behoort zich op
deze wijze van de consequenties van'de liefde te
ontdoen, en dat de artsen, die er zich toe leenen,
ten opzichte der ondeskundige'deskundigen, die er
hun beroep van maken ? volgens dezen schrijver
bezwijken er in Duitschland jaarlijks evenveel
vrouwen aan het verstoord moederschap als aan de
tuberculose ? als weldoeners der menschheid
moeten worden beschouwd. Applaus.
Waar we. om den- tijdgeest even bij de ptrekking
van zulke buitenlandsche successtukken stil stonr
den. daar mogen we wat betreft den nielo-dramati-.
schon inhoud kort zijn. Een auto-ongeval, waarbij
een gewond kind in het. stamcafé van Dr. Fechner
wordt binnengedragen, brengt hem na zijn eerste
pech. tegen wil en dank nog eenmaal in tle maat
schappij terug. De mama van het kind. blijkbaar om
een man verlegen, meent dezen vcrloopon arts te
kunnen rehabiliteoren, installeert hem keurig en
mondain, en zendt hem haar vriendinnen op het
spreekuur. Het gehalte dezer vriendinnen sluit ons
vertrouwen in die dame weliswaar uit. maar
niette'miu blijkt zij de vrouw te zijn aan wier lippen de
schrijver het tegun-pleit? du.« vóór het wetsartikel
? hooft toevertrouwd. Haar argumenten zijn maar
dunnetjes en wijken niet af van het conventioneel»
standpunt en de sociale orde. Ook hier. waar de
schrijver een eerlijke kans had gehad, wachten we
te vergeefs op de compensatie van één druppel
poëzie, op den natuurlijken weerzin van het
vrouwelijk hart tegen handelingen, die. ze mogen
in uitzonderlijke gevallen onvermijdelijk en ver
antwoord zijn, elk menschelijk gevoel beschamen.
Een ezel stoot zich in 't gemeen, niet twee maal
aan denzeifden steen. . . . Helaas. Dr. Fechner doet
het Wel i Het jonge meisje, aan wie hij in het café
zijn hulp beloofd heeft, komt hem in zijn weel
derige woning aan die belofte herinneren, en krijgt
haar zin. Chantage van tle zijde van. den slam
pamper, die beweert zich al op de vadervreugde
verheugd te hebben, verraadt hem. ook aan de
liefhebbende dame met d« sociale beginselen. Zij
geeft hem op. En Dr. Fechner. heimelijk opgelucht,
duikt weer onder in zijn café. Versterkt in zijn
aardsche decepties, on met een' nieuw excuus voor
de whi.skv-flesch. '
Het is altijd nog opmerkelijk wat Ltmis de Vries.
met zijn week orgaan'en trouwhartigcn glimlach,
maakt van zoo'n rol. waarvan hij ditmaal zelfs
tien tekst onvoldoende in zijn hoofd had. Men nam
met die gevoelig»' spelmomenten des t»-.liever
.genoegen.' omdat de rol toch niet door den speler
te i roconstrueeren zou zijn geweest. Mevrouw
(Jilimys-Sasbach daarentegen ??.'miste elk cachet.
dat een Socioty-dam» als mevrouw Marianne von
('a'rlow nog ietwat aannemelijk had kunnen maken.
Levenden, maar al even vaag getypeerd, spoelde
Annio Follonder het ervaren jong» meisje uit de
,.(lroszstadt" voor wie do operatie, Waartoe zij
Dr. Fechner overhaalt, niet belangrijker is dan het
trekken van een kies.
Philip de Vries, moeilijk te verstaan in do zaal.
gaf in het samenspel nu en dan goed de repliek,
zonder dat hij tot de karakteristiek kwam van
juist dit na-den-oorlogsch type van den ?rattV..
onweerstaanbaar'.voor de 'Vrouwen, tot welke hij is
afgezakt.1' De goheolo, vlot loopend» veutooning
Waaraan o.a. nog mevrouw ScfiUIer-ltaliaander én
Eb. Erfmaim meewerkten, miste' het
'zelfkant-karakt«r. ?
Dr. Cornelis Lely
door H. A. van Yssehteyn
(Vervolg van pag. /)
. Waren tengevolge van den wereldkrijg de meest:>
openbare werken tamelijk wel stop gezet. tuCh_
gelukte het Lely kort voor zijn aftreden de wet tot
stand te brengen, waarbij de dropgmaking der
Zuiderzee gelast werd. Het was zeker een der
gelukkigste oogenbJikken van zijn staatkundig
leven, toen het hem eindelijk gelukte deze wet in
het Staatsblad te plaatsen. Als voorzitter van
den Zuiderzeeraad bleef hij een werkzaam aandeel
nemen aan de uitvpering van de hoogst belangrijke
waterwerken, die thans op zulk een krachtige wijze
worden doorgezet.
Als men met Lely dezen trotschen
ingenieursarbeid bezocht, was hij onvermoeid. Geen excursie
was hem te,lang. (.«egronde hoop was er dan ook,
dat het hem vergund zou zijn, nog na een viertal
jaren de voltooiing van de afsluitdam te zien.
Lely bewoog zich gaarne op politiek terrein.
Het was hem dan ook een grievende teleurstelling.
dat hem. toen hij zich uit de Tweede Kamer terug
getrokken had. geen plaats werd ingeruimd in d»?
Eerste Kamer. Dezen veteraan, 'di» zulke groote
diensten aan de liberale part ij .bewezen had.
meenn»men te mogen' passeeren !
Maar hoezeer de politiek hem intresseerde. v<:ór
alles was hij ingenieur en. hetgeen niet van ieder,
die in de practijk vergrijsd is. kan gezegd worden.
wetenschappelijk ingenieur, w urn men terecht, ais
zeldzame onderscheiding voor een technicus! et-u
plaats in de Kon.-Academie voor Wetenschapp; u
had ingeruimd.
Het plotselinge verscheiden van dezen voor
treffelijker!, onbaatzuchtigon man laat e.en moei
lijk te vervullen plaats- in.menig college open. Want
op een leeftijd, waarop tle meesttii don tijd van
rust gekomen achten, stelde hij zich nog steen*
beschikbaar, indien hij in eervig eeroambt nut
meende te kunnen doen. De taak, die hij aldus op
y.ich nam. vervulde hij met een merkwaardige
ambitie. In het bijzonder, zal hij gemist worden
in de colleges, waarvan hij president was. Weinigen
konden toch beter dan hij. een discussie leiden r-n.
bij verschil van gevoelen een compromis vinden.
, waarop .zelfs d» aanvankelijk het m»e.st
uiteerloopeiule gevoelens zich konden vereenigen.
Een trouw dienaar der'Kroon, oen dor 'moest
bekende Nederlanders, een ' ..Mehrer «les
Vat»»rlands" is ons ontvallen.
's-C>ravonhage. 2:{,Januari 1020,.
Verzoeke bij opgave van ver
huizingen duidelijk te vermelden
of deze tijdelijk of blijvend zijn.
STAANDE
LAMPEN
EN
LAMPJES
n il
?^ ^^ MEUBEL. «B FABRIEK
MESKER
PARKSTRAAT]/^
DEN MAAG!
MUZIEK
door Constant van Wessem
Ken Conccrtino van Henrlett«
Wij hebben indertijd mot eenige voorkeur ge
waagd van het strijkkwartet, dat de jong» compo
nist» Henriettu Bosman» had geschreven en wol
speciaal om het oprecht zich geven zonder angst
vallig bijzonder willen doen, dat in dit afwisselend
zwakke en sterke werk op sympathieke wijze naar
voren kwam.
Dezelfde prettige eigenschap vinden wij terug in
het C 'oneerti.no voor piano en orkest, dat Monteux
t e;i doop hield.metmej.Bosmans indosolo-partij. Al
leen, hoewel de compositorische techniek in dit werk
aanmerkelijk gewonnen heeft, is de comp niste in de
muzikale opzut van dit Concertino'niet zoo gelukkig
geweest.
liet ligt aan hot ine_lodisch___fund._ aan de:»^
aard der thema's die zich beter voor een bewerking
als intieme muziek, als kamermuziek, b.v. als duo
of trio, leent dan voor een stuk voor klavier mot
orkest. De thema's, die meer zich kenmerken door
hun lyrische gestemdheid dan door hun
uitgesprok»?nhoid. hun praegnante eigenschappen-, missen
de i- langere.i adem, dio het mogelijk maakt er oen
concorteerend werk mee te sch-ppen. Op dezelfde
tekortkoming strandde Debussy's Fantaisio voor
piano en orkest, het nagelaten jeugdwerk uit diens
Prix d» Rome-tijd en waaraan het Coneertino van
inej. Busmans in opzet vaak herinnert (ook naai
den toon). Het Concertino doet nu'wat leeg aan,
tle verandering, die de componiste,.in de gevoelde
behoefte aan een stijging, met het laatste deel in
den vorm van een ostinato begint, redt de matheid
van het geheel niet, evenmin als reminiscenties aan
Strawinsky en zelfs Puccini. Dat hot werk niet
temin een hartelijk succes behaalde bewees dat de
Kympatbiuk stemmende kwaliteiten toch hun weg
naar het hart der toehoorders wisten te vinden.
niet het minst door de knappe uitvoering, waaraan
Monteux zijn beste krachten gaf. maar ook door de
i'rissche vaardigheid, waarmode, de componiste
zich als soliste aan de piano van haar taak kweet.
h Schumann
De oude school vindt nog altijd eenige volge
lingen onder de jongeren en kan er soms stralend
i n herleven.
D» zangeres Elisabeth Schumann is een van de
zulken, die een erfenis voortzetten, die ons de
jllusi» vermag te geven van do glansperiode van
vroegere tijdon. Ik hoorde van haar alleen Schubert
en Hichard Strauss, en. hoewol, ik haar stem qua
geluid niet zoo betoovorend vind als anderen, die
van ?kristalhelder" spreken ? het geluid heeft in
.de hoogte soms iets scherps ? heeft zij mij door haar
prachtige bchcerschtc en gave voordrachten van do
Schubort-liodoren, maar vooral door haar ver
rukkelijke en volmaakte- weergave van de liederen
van ? Hichard Strauss zeer sterke aandoeningen
weten te geven. De liederen van Strauss werden
««rider haar zingen weer 'zoo glansrijk en levend.
dal zij tien geheelen tog<mwooi-digtm tijd een mo
ment wisten t» doen "Wegvagen en ons terugvoerden
'in. dien thans met eenige melancholie herdachten
tijd, dat Hichard Strauss nog onbetwist als een
< iotl in óns hart stond. Hei 'is. j turner t m de ill isie.
nriar dié. wat» schoon.
Na den ? Vlotten, vluggen. straf musiceercnde i
Monteux twee Duitsche dirigenten als gast: Fritz
Busch uit München, Otto Klomporer uit Berlijn.
Een contra .t, zoo fel als hun nationaliteit. Bij
de. Duitschers werd de muziek weer zwaa'r, mot
.diep» ?hinein interpretierte" bedoelingen- Geen
muziek, die meer als muziek gespeeld wordt, maar
muziek, die er uitgeworsteld. uitgeleden, uitge
wrongen wordt. Vooral Fritz Busch viel ons zwaar
op de maag. Wij iijn zulk ?mediumiek", heftig
schuddend en overdadig dirigeeren niet meer ge
wond.,. Wij begrijpen niet meer dat er zoovele
hevig» »n vliegende gebaren, zooveel fixeerende on
slaapwandelaarachtigrweggeroldó oogcn noodig zijn
om de noten van een partituur tot loven te brengen'.
Kn die er toch niet he.ele.maal lovend door worden,
die zich niet los weten te maken van het zwaar
'gaande tompo, waartoe de dirigent met zijn al te
nadrukkelijke aanwijzingen hot geheel dwingt.
"Mozart! Er werd zwaar »n melodramatisch iri
«gezongen", maar nergens danste, deze muziek,
i.;I en kort als oen glimlach. Beethoven» Vierde !
Na dat doff» begin, dat wel een gang naar don dood
scheen, straalde nergens die verrukkelijke
morgenstomrning door, die deze symphonie zooveel echter
tot een ?pastorale" maakt dan do zesde, die zoo
Liebermann - l'Aiglon
Teekening voor ?de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
(Sur la plaine de Veendam} ? Les plaines racontent3
Et la terre ce soir, a des morts qui femcntent
Monstrueuze moisson qvfun large vent qui passé
Semble coucher vers moi pour me maudire! . . . .
heet. Alles bleef zwaar op tle hand. de hoogtepunten
van o Vérmoedigen jubel, van spel en geluk, werden
er met schreeuwerige trompetten uitgesehettérd.
de finale miste dartelen vaart. O. zeker. Fritz
Busch heeft zijn Beethoven nauwkeurig bestudeerd.
maar zijn eigen Germanendom liet zich niet over-'
winnen, liet zich niet bevrijden van den eigenwij[zeii
ernst, waarmoe een Duitscher nu eenmaal meent.
dat zijn .Beethoven' moet worden opgevat. In.
Heger's Ballet-suite alleen bereikte Busch iets.
dat waarlijk een interpretatie werd, hier vond de
Duitscher den Duitscher, was een natuurlijk ver
staan on -natuurlijk weergeven der muziek ?- die
mij echter geen sikkepit bevredigender er om w. rd.
Neen, ik deel de bewondering van sommigen voor
dezen dirigent niet. .
Otto Kleniperer kwam dadelijk als een
heerschor voor het 'orkest staan, ?viel aan" en wij'
kregen een geheel aan den dramatischen vaart
opgeofferde Kgnioht-.6uverturo.to hooren.' (ieluid
werd op geluid gestapeld, wij z «ten na het snelle
on rnarziale slot zelfs be.ii' oogenblik verbluft. Het
was allds dik en ondoorzichtig gebleven, maar er
was een apocalyps van geluid aan ons voorbij,ge
gaan. Hier was tenminste1 een dirigent. d\e .roekeloos
zijn wil'aan publiek en'orkest wist op te dwingen.
al was. het als vertolking wat ruw. wat onsoepel.
l)aama dirigeerde Kleniperer' de 8ste symphonie,
van Bruc.kner, een waagstuk en gedeeltelijk een
mislukking. Dt'ze muziek moet wel mindei: in Haar
eentonige stijgingen zonder waarlijke stijging.
de bij Bruckner in haast al zijn lange
symphonieën zoo vermoeiend werken, worden geaccen
tueerd, meer in haar hicide, verteederende
bpgenblikkeii worden uitgebuit, wil zij onze aandacht
blijven vasthouden. Nu, onder Kleniperer. was er
nl te! voel groote lijn. <tl te 'Weinig edel détail,
en erg veel , opvatting", die ons vreemd aandeed.
Neen. op deze wijze wint men niet de harten vóór
Bruckner,. die-ons toch al vaak voorkomt als,een
redenaar, die niet spreken, alleen maar heftig
gcsticuleeren kan. Men verlangde soms naar
Mahler, 'aan wien de rythmiek on de wendingen
van sommige passages en melodieën (in de finale
b.v.) herinneringen opriep ?? d.w.z. dat wij ze bij
Mahler als herinneringen aan Bruckner kennen .?t
en die tenminste, al is hij eveneens lang^vah stof.
spreken kan. :