Historisch Archief 1877-1940
l
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 JANUARI 1929
No.
No. 2695
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 JANUARI 1929
'f (
, %' -;"
p} -v
't v
Wasif en Akif
DE MARIONETTEN VAN PAUL BRANN
HET is alsof ditmaal alles medewerkt om het
weder optreden van Paul Brann en zijn ge
zelschap levende en levenlooze artiesten ..uit
München tot een succes te doen zijn. De intieme
zaal van het nieuwe Muziek-Lyceum is als het
ware voor het marionetten-spel geschapen, er is
eene zekere sfeer en men zit en ziet er goed, wat
wil men meer?... Geen wonder dat dan ook
telkenmale gespeeld wordt voor een uitverkocht
huis ! Daarenboven spelen Brann en zijne begaafde
helpers niet alleen met marionetten, zij spelen ook
niet de nienschon in de zaal en zij maken zo weer
tot kinderen wat altijd prettig is. Waarmede ik
maar zeggen wil dat er voor Xurksen, betweters
en critici bij dit gezelschapsspel" geen
plaats is.
Aangezien ik mijzelf tot het laatstgenoemd gilde
reken, zal ik mij dus bepalen tot het aanduiden
van het vele goede dat geboden wordt en niet.
reppen van de kansen die Braun (met of zonder
opzet) onbenut laat.
Allereerst zij vastgesteld dat ook in hot genre
dat het Marionetten Theater M nchener Künstler"
beoefent, de stelling welke vele toeschouwers
voorstaan geen Steek houdt dat hier van een op
kleine schaal .teruggebracht tooneel sprake is en
dat als men in het acteerén dezer ..petits comédiens
de bois" het net-echte bewondert en waardeert.
men iidrhaan.de mnrionc{ in hel algemeen, noch aan
dr niarioncttistcn in het bijzonder een dienst bewijst.
Men zal dan ook tolkens woer kunnen bemerken
dat zij die hier in letterlijken en figuurlijken zin de
draden van het spel en de spelers in handen hebben,
laatstgenoemden dingen laten doen dio met levende
aqteurs tot de onmogelijkheden behooren. Dat is
in de Faust-opvoering zoo, welke wij van vroeger
kennen en thans in eone nieuwe (naar ik meen
verkorte) bewerking werd vertoond; dat is eveneens
het geval met de nieuwe stukken van: ,,Der kleine
und der groszo Klaus", een sprookjesspel vrij naar
Andersen, door Etta Fcdern en Paul Brann voor
marionetten' bewerkt, wélkn; door Frits Muller
vervaardigd zijn. en ook in ,,Wasif und
Akif"(abusievelijk een Turksch poppenspel genoemd,
terwijl het van Arabischen oorsprong in de 1001
Xaoht verhalen voorkomt), door Armin T. Wegner
beworkt, met marionetten van Prof. Leo PasettL
De figuren van Akif en van Wasif verhouden
zich als die van een Don Quichót en SanchoPanza,
van een Heel en Half Watt, want Ook hier staan
de dikke en de dunne, de groote n de kleine als
uitersten tegenover elkaar. Maar in n ding zijn
zij gelijk: hunne vurige liefde voor de liefelijke
Leila.... En in tal van vermakelijke avonturen
wint het lichte spel van den geest van den
spitsvondigen en vingervluggen zakkenroller Akif het
Van de spierenspanning van den goedgeloovigen en
zachttiartigen roover Wasif en tusschen deze tw
uitersten staat als een ranke bloem de verleidelijke
dooiOtto van Tussenbroek
Leila als zoet symbool van vrouwelijke listen en
lagen....''
In Akif's uiterlyk is iets van de wajang-golek"
gegeven, spits, mager en met een scherp gesneden
profiel. Met een andere, ongenoemde pop» die als
boodschapper slechts heel even om den hoek komt
kijken is Akif het beste geslaagd van alle andere
in dit spel gebezigde figuren, omdat in heel zijn
uiterlijk iets onwezenlijk» leeft. *>
Paul Brann
Wasif is een geweldenaar, een bullebak, een
bruin-bronzen bonk van een kerel met een ge- ,
weldig witten tulband óp denbreedenkopjmeteen
wit hemd met ongeslagen mouwen als tot worstelen
gereed.' . ? .
Bank en fijri. is daartegenover de door beide
broeders der ongerechtigheid' zoo teeder beminde
vrouw gegeven in wa'rmkleurige, doorzichtige
kleedij, oranje en rood en geel als een laaiend vuur.
Van al hetgeen Brann in dit spel dezer : Frau
mi t den zwei Ehemannern" gaf was de dans het
hoogtepunt. Niet slechts uit technisch oogpunt
bezien (want niet een dozijn draden doet men
waarlijk wonderen !) maar ook als hoogtepunt van
volle feestelijkheid der fantasie. En even lichtte in
den geest de over-oudetraditie van het marionetten
spel van eeuwen her toen vooral aan de erotiek
een plaats werd ingeniimd,. waarin men, .hetzij
hierbij gezegd, wel eens de grenzen der betamelijk
heid schijnt te hebben overschreden.
Bijzonder vermakelijk zijn ook de balkende
ezels en de snuivende rossinant vooral als de beide
medeminnaars samen op het paard wegrijden, maar
eerst bij de scène van des Sultans slaapvertrek
doet de Schoonheid voor een kort oogenblik hare
intrede en wordt plotseling het spel geheven in
het wondere Rijk van den Toover en den Schoenen
Schijn en aan de Fantasie ten volle recht gedaan....
Dan is het 'ook even stil (eene stilte welke deugd
doet omdat het déclameeren vaak te luidruchtig
geschiedt); de bewegingen (welke dikwijls wat te
druk zijn) worden sober en strak en in het fraaie
lichteffect van paarsblauw en groene kleur is als
een fantoom het smalle, vermoeide gelaat van, den
op een divan uitgestrekten slapeloozen heerscher
in zijne verzuchting dat als al zijn onderdanen
rusten slechts hem de sïaap niet is gegund!....
* *
*
Ook dit spel als Marchen für grosze Kinder"
zpoals Brann het noemt heeft de toeschouwers met
bewondering vervuld voor heel het samenstel van
spelers, sprekers, zangers en musici dat onder zijne
straffe leiding tot zulk een voortreffelijk vlot en
volkomen .sluitend geheel werd beheerscht. Niets
wordt aan het toeval overgelaten en alles is de
uitkomst x*an harden en onverpoosden arbeid.
Men moet de moeilijkheden waarlijk niet onder
schatten: de bewegingen der marionetten dienen
op het spreken of zingen volmaakt te zijn ingesteld,
een in de war raken van twee draden kan heel het
effect bederven en zoo is er een wisselwerking
tussphen de bespelers, boven het tooneel, en de
,,stemmen", ter weerszijden tusschen de coulissen,
welke in sommige oogenblikkgn zoodanig inspi
reerend kan werken dat het een het ander draagt
en steunt en als het ware geestelijk relief geeft....
Dit maakt dat ik wel zeer verlangend ben naar
de aanstaande opvoering van eene groteske
Goethe" door Egon Friedett met poppen en
decoraties van den befaamden en ook in Holland
grootelijka ge waardeerden Simplicissimus-teekenaar
Olaf Gulbransson l ..
Ik kan mij vergissen maar ik heb een, sterk
^voorgevoel dat-dit stuk rst met recht.... het
onwerkelijke gaat verwerkelijken wat dan ools de
hoogat-bereikbare taak van het marionnetténspel kan
heeten. , ..
Hf IliLiN
Paul Brann's Marionetten: Wasif en Akif
RenéClnlr-matlnée. Filmliga
TUSSCIIEX de geaffecteerde avant-gardefilms
neemt Renéflair een geheel eigen plaats in.
Zijn' Chapeau de paille" is zou up het oog een
doodgewone komische speelfilm geen enkel
..modern" effect. geen enkele bizarre.rie in vorm of
.gedachte, stoort den vlotten, conventkmeelen gang
der handeling en de antieke montecring Anno 'IHi
versterkt nog den iu'druk van traditie en
ouderwetschheid. K n, toch Js deze schijnbaar
oudcrvvetsche film gecuneij)ieerd volgens de nieuwste
methode: die van?de Kussen, /ij. is n.l. het volko
men eigendom, de persoonlijke creatie van den
maker, Evenals I'udowkin heeft de auteur zich
geheel bevrijd van den ..spelenden acteur". Niet de
geestigheid van den speler, maar du esprit van den
cineast maken de komische situatie. Zoo komt er
een oude. doov<- oum'bij te pas. De critici, die een
film uitsluitend beoordeeleii naar het 'faiuevr/.e
,,goede spel", zouden met «leze figuur deerlijk
verlegen zitten. Hij is het groote lachsucces van
'het werk n geen sterveling zal durven beweren.'
dat deze oude heer ..goed speelt". Hij zit in de
meest frappante scènes'met een se reene
tevrodenhejd te knikkebollen en alleen het feit, dat rondfjni
hem een. heftige en nartstochtelijke twist woedt,
maakt den soezenden. grijsaard tot een komisch
effect van den eersten rang. Het virtuoze spel van
spanning eu ontlading, dat de auteur met ons
speelt, door beurtelings de schreeü'wende monden
te geven en de gebalde vuisten der overige dramatis
personae, mitsgaders de huishoudelijke artikelen,
die zij vernielen, alles in af wisseling met de paisibele ?
figuur van den doove, die 'van dit tumult niets
merkt is van een zeldzame komische kracht.
Boyendien en dit is misschien van het meeste
belang is de materie suiver film i Dit speciale
i
GENERAAL AGENTEN VOOR
" AMATJJBUR-KINO-UITRTJ8TIXO
FOTO*Se HA A P & Co.
AT» S TE R» A M
i'1
effect is t»p geen enkele andere wijze te verkrijgen
dan door de film. Men zou het kunnen beschrijven
en het zou een omslachtige futiliteit worden.
Men zou het kunnen teekenen en het effect zou
in de uitvoerige, statische compositie verwateren.
Men zou het kunnen spelen op het tooneel en het
/ou een splitsing van de aandacht der toeschouwers
'teweegbrengen, die het e f f MC t tot een honderdste
reduceerde. Maar toegepast als het wordt in de
film, met de directe, plastische werking der naast
elkaar gestelde beelden de felheid der contrasten
- de schuimende snelheid der beeldopvolging.
groeit het tot een monumentale komische creatie.
van volkomen oorspronkelijke alluiv.
Ik geef dit geval, als zeer eenvoudig voorbeeld
het is er een uit?'..honderd ! Met een duivelsche
sneJheid lant ('lair de momenten van letterlijke
vis comica over elkaar heenlmitelen het »en al
beter, al geestiger gevonden dan het andere en
men is aan liet eind verwonderd te constiiteeren.
dat deze heerlijke dwaasheid bijna uitsluitend is
verkregen met de/elfde allersimpeïste middelen.
(ieeii Ford je wordt aan splinters gereden, geen
dikke man door een dunne neergeslagen, geen
volksmenigte aa*i het rennen gezet het hoogte-,
punt. dat verdient klassiek te'worden als Chaplin's
broodjesdans, wordt bereikt met een....
scheefgezakte das ! ,
? . . * * * .
Behalve oon filmische compositie ..La tour
d'Eyffel", die geen buitengewone kwaliteiten
bezit, was de matinee merkwaardig door een rede
van RenéClairin eigen persoon. In den korten tijd
van haar bestaan heeft de Liga ons nu reeds doen
kennismaken met figuren als Ruttmarin, Oavalcanti,
Germainc Dulac, Pudowkin en JlenéClair. . . . dat
wil zeggen: met het eigeplijke, het waarachtig
creatieve intellect uit de filmwereld. Hiermede
heeft deze kleine organisatie van theoretici" de
eerste groote practische stap gedaan, om de film
uit de tingel-tangelsfeer te verlossen. Zij heeft
voor het eerst het internationaal contact mogelijk
gemaakt, tusschen de scheppende.elementen in de
cinematografie tusschen de personen' uit wier
handen en wier brein de film voortkomt.-Men kan
natuurlijk van een anderei opinie zijn en meenen,
dat een huldiging van filmkooplui of beeldschoone
star's meer ter zake dienende is en wij kunnen ons
best voorstellen, dat er kranten zijn, die deswege
deze gestie ijverig negèeren. Maar, de roep, welke de
Filmliga langzamerhand in de internationale film
wereld begint te krijgen, als een centrum en een
brandpunt van de jonge ,,révfil"-beweging,
-.r-.cHtvaardigt voldoende haar standpunt.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Tot 2 Februari
expositie werken door
CHARLEY TOOROP
Deze film,dank* h'«:vi l.ieteekenis aar. t uv,- om
standigheden: 'In d«- »-ei*te plaats aan >i p»Tso».>n
van-Al Jolsoii. die d»'-h<'"fdrol speelt ;:. ? ??? t \\ffdt
plaats aan het tVit. da* /ij een dot' ,???:-!??
Aim-rikaansche talkie's \va». Waai- nu d.- h?r .ful-uii.
die een eminent ja//.-/.aiii:ei- schijnt te ..ru. v o» .r d,
'film'geen enkele waard»- heeft en h.-t %v,-rk liit-i
/.onder synchnniisi-h»-' l«t-t:«-k-iding gaat, bütit alleen
<le filmische venlieu-t- ? \??!»,?!! ook die i-1 volkomen'
negatief.
Het maa: hier «'Vt-ï-bodig geacht tv,ifilt.-n n« v.
weer eens te wijzen «.p lift miserabel seutinu'ntecle
geknutsel met stervend»- vadeis »-ii dansend» "
revue-kinderen. Wanneer wij als leeken i-.-ts Xoiideii
mogen zeggen, dan zou het dit zijn. dat voor het
dierbare ..Lach-dan-paljassoo" effect het beproefd» ?
wit va:ihet clownsmasker toch meer effect sorteert.
dan lampenzwart. Zob'ii hartverscheurende schoor.
steenveger is op het kantje van belachelijk en o»»k
die stervende oude heer met zijn bolle wangen en
bril..-...! Maai?enfin, dit zijn maar opmerkingen
van een belangstellende eigvnlijk zijn het onze
zaken niet.
Tenslotte zien wij niet interesse ,tèg««m«».'t. wiens
privégeschiedenis we nu U« Verwerken zullen krijgen
na de interessante wederwaardigheden van Jack
Dempsey, Suzanne Lengleii eh.dezen ht*ér Al Jolson.
Misschien is Lieberuiann aan de beuit. met'
synchronische opnamen , van jammerende
^Jacntoffers en knarsende celdeuren:1 Ons docht, daar
zit wel wat in. ?. ''
Een enthousiaste pers staat klaar....
VLOSSEN;