Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 FEBRUARI 1929
No. 2696
l!
I f
c - }
f
i
\ ?
r
?i-t
l
Willem Roy aards
door Top Naeff
WILLEM Hoijaavds heeft zijn roem niet
overleefd. Hij is teruggetreden toen het land
te klein en te verdeeld, bleek voor het tooneel, dat
zijn kunst enaarsoogen zagen, en van den
totmeelleider een dagelijkseh compromis eischte boven zijn
krachten, want krenkend de kunst van zijn hart
in haar edelste hoedanigheden. En hij is gestorven
vóór het aan den tijd en aan een grootsch initiatief
Vergund is geweest dit onrecht te heistellen. Twee
lange lijdensjaren, waarin zijn naam tot symbool
werd, hebben hen» alleen nog doen 'weten., dat zijn
werk niet vergeten is. dat menigeen, die hém'in.
zijn zwaarste jaren niet begreep en doelloos"tegen
werkte, tot andere gedachten is gekomen, en velen
thans inzien hoe goed hij het heeft gemeend met
het toom-el, hoeveel men hem verschuldigd blijft.
..De eerste plaatsen", heeft de schilder Manet
gezegd. ..worden niet gegeven, ze worden, genomen."
De eereplaats in 'de tooneelgeschiedenis van de
laatste kwart eeuw zal Willem Ko'.'aards niet
langer worden betwist. Aan een kort. maar in do
herinnering onvergankelijk bloeitijdperk van ons
tooneel op 3 JSept. j.l. was het twintig jaar
geleden dat met ..Adam in Ballingschap" het
programma, dat zulk een fiere overtuiging ert een
zeldzaam brevet inhield, wevd ingezet hangt
voortaan, voor vriend en vijand onloochenbaar,
zijn naam.
Wij -behoeven hier détaak der dagbladen niet
na te volgen om op een ((ogenblik, waarop een
groot n roerig leven ter ruste gaat, alles op te
sommen waardoor dit leven rijk en vruchtdragend
is geweest. Het zou. waar voortdrachtkunstenaar.
tooneelspeler en regisseur beurtelings zooveel
indrukken nalieten, r\ kort bestek ook niet mogelijk
zijn. Ik heb op dezen post. waar mij de laatste
vijftien jaren het overzicht gegeven was. naar ik
hoop, niet veel nagelaten om de cultureele waarden
van dit tooneêlwerk, aan te toonen en derechte:i
van -den verantwoordelijken kunstenaar te ver
dedigen tegen .de gemakkelijke kansen, van het
dilettantisme en de sociale machten, welke de
tooneelkunst óp wegen dreven, ver verwijderd van
elk kunstenaars-ideaal. Het wa? daarbij niet moeilijk
K o ;j aard s te" volgen op zijn weg, dien hij, vrij van
ieder vooroordeel en wars van oanstellerijcn, vast
en helder vóór zi^h. zag. Wie met hem konden gaan
door dit land van zijn illusies, hadden .aan hem een
gids, die het land kende als geen. ander, en voor
wicn alle' verschieten zich openden, , ? " .
Zoo gecompliceerd en wisselvallig als dit kun
stenaarsleven leek, zoo eenvoudig en innerlijk
onwrikbaar is het geweest. 'Van de Geboortklok"
af, tot de laatste voorstellingen in grooten stijl toe,
1 kende het maar n doel-: het werk van den Dichter
'aller tijden tot een. nieuw leven te wekken, het
tot zijn hoogst mogelijke voltooiing te brengen óp
het tooneel. In zijn hart en hoofd' droeg hij den
droom, het vizioen, van al die groote werken om;
hij kende ze van buiten vóór hij eraan begon.
Onwankelbaar in zijn oordeel, liet hij op deze
breede basis nauwelijks voorkeur gelden voor dezen
of genen schrijver, djen hij liefhad. De keuze kostte
hem om wat er a in vast w s strijd. Hachelijk wist
hij het een worp te wagen, gegeven de beperkte
middelen, de tallooze verplichtingen, den jagenden
tijd. Een gewetenszaak. waar hij diep onder gebukt
ging. Tot hij den juisten speel-stijl het voor
naamste er voor gevonden had. Moeilijk bepaalde
hij zich tot het zwakke en het mindere, waar nog
zooveel machtig» onvervuld lag. ,,lk zou het wel
willen doen," zei hij dan. ..maar ik kan er mezelf
zoo slecht op spannen." Ondernam hij het ein
delijk- toch. dan verging het hem dikwijls juist
andersom als hij verwacht had, dan hechtte hij
zich door de buitengewone inspanning, die het hem
gekost had om van zoo'n halverig stuk nog iets
liefs of aardigs te maken, zoo hevig aan het product,
dat hij bijna blind werd voor de oorspronkelijke
gebreken en het een ander haast kwalijk nam als
die het per slot nog geen meesterstuk kon vinden!
Hoijaards geloofde in den schouwburg als een
geloovige in de kerk.- en voor alles wat dien schouw
burg betrof, hadden zijn handen een oneindige
piëteit. In tegenstelling tot Reinhardt, die na de
perste voorstellingen een stuk in een mindere
bezetting pleegt te laten afspelen, begon voor hem
het werk pas goed na de première, welke voor
hemzelf een marteling was. Eerst bij de zooveelste
begon het ernaar te lijken" en wanneer hij het dan
eindelijk zoovor had gekregen als hem redelijkerwijs
bereikbaar.scheen, dan vond hij .er zijn geluk in en
kon tegen de honderdste; zich nauwelijks voor
stellen, dat het heele land nk-t uitliep, om het
drama, volgroeid, nog eenmaal in zijn. besten staat
te aanschouwen. Gevoelig voor kritiek, interesseerde
hem daarin, het bedrijfsbelang daargelaten, feitelijk
alleen het inzicht in het werk en het streven: de
vleiendste kritiek aan zijn persoon liet hem koud
wanneer, zij tegelijkertijd, vaak onbewust hij las
scherp tussehcn de regels en weinig inenschelijks
bleef uan zijn helderen geest verborgen getuigde
van oppervlakkigheid of wanbegrip omtrent den
dichter.
Wat Hoijaards in het nr.-ot gewild heeft.
de muziek en de plastiek van het dichterwoord.
de bevrijding der. door het naturalisme te ge
bonden fantasie, de samensmel ing tier kunste.i
tot een ore'u str.Ueku :s^,«*l"otzijn genegenheid vo >r
h"t int icine tooneel geens/i MS uit .11 ij was, had hij zijn
regisseur en zijn milieu gevonde i, nog liever tooneel
speler dan regisseur geweest, oen taak. waartoe
hij eigenlijk noodgedwongen kwam. Ken
karakteiuitbeelden, zijn diepste gevoelens omzetten, een
,.mensch" scheppen, daarin zocht hij voor zich/elf
zijn beste bevrediging, en een geplaagd joodje
(?Welkom, vreemdeling") werd hem dan haast
even lief als Aemstel's klassieke held. Het
omuiddellijkst trof ons dikwijls x.ijn spel' zoolang de rol
nog niet geheel in zijn bewustzijn was opgenomen.
wanneer hij plotseling voor een ander acteur inviel
of, zooals dikwijls gebeurde, een bijrol of een
zwakke rol vervulde om het stuk te steunen.'
zonde»* dat de rol hem na aan het hart lag. (?Hir
George Oroft", het boert je in De duivel in de
Vrouw" o.a.) Een gevaar dreigde xoodra hij van
? een rol te veel ging houden, dan'werd het betere
soms de vijand v»n het goede. Tot ook dat stadium
overwonnen was en de intuïtie van den speler zich.
op het. tienmaal bereikt plan, weer vrij uit kon gaan
leven? Dan werd het bijna volmaakt, zooals yoor
mij zijn schoonste' rol: Fedja" w -geweest, zooals
die wevvehvind van een ..Mercadet", zooals zijn
als uit .brons gegoten, diép-bezonken Gijsbreght",
of zooals de laatste sprankelende A'oordracht van
Gorter'» Mei", waarin de zon niet de wolken
speelde en het. elementaire- van Gorters meester
stuk klassiek werd.
1
Blijheid, schoonheid en verheffing wilde Hoijaards
van zijn kunst, het theater, naar Gpethe's w(óord:
.'.een onvergelijkelijk feest." Niets is hem daarvoor
te duur geweest. Zelfs zijn leven nietl En met
ontroerde dankbaarheid 'inag men hem het pleit
gewonnen geven, nu wij weten wat het hem heeft
.gekopt. Gegund is het hem inderdaad geweest met
een aantal, als een feest in het geheugen gegrifte
vertooningen, een voorbeeld te stellen van wat in
Nederland, met en ondanks .ppovere middelen en
sloopende omstandigheden, van universeele
boteekenis mocht zijn. Veel van wat hij in het belang ,
van onze schouwburgen met zijn bloed bevochten
heeft, is noodig en nuttig gebleken voor hen die
i »ij kon het zeggen zonder bitterheid in het'
gespreide bed te stappen hebben gehad." Ook op
VERPAKTE
Ion als in oud«n
dit punt heeft men zijn gelijk in den loop der jaren
stilzwijgend moeten erkennen. Ware het hem,
gegeven geweest in zijn oude kracht, meester op
eigen terrein, het werk te hervatten, menige illusie
y.ou. met meer hart en verstand gesteund dan
voorheen, thans in vervulling kunnen gaan.
Het heeft niet mógen zijn. Roijaards zelf wist
het sinds jaren, al bleven daarin vleugen van hoop.
Wie hem nastonden, wisten het. het publiek heeft
het kunnen weten van zijn laatste optreden in
Strindberg's Doodendans" af. Het oogenblik,
waarop Kapitein Edgar" daar in den huiverigen
kaarsenschijn, met de poes op den arm binnenkwam
.... dat was iets; wat toen nog geen naam vond,
maar in de schaduw van den dood, die zoo lang om
dit sterfbed heeft gezweefd, zal heugen als een
beklemming, ver weg van wat men
tooneelspel" noemt. Het is twee jaar geleden; een door
dit hartstochtelijk temperament met heldhaftig
geduld gedragen lijden, werd met deze reprise, die
wel een wonder van wilskracht is geweest, ingeluid.
Hoijaards was een gesloten natuur, die veel
tegemoetkoming behoefde, zich gauw bezeerd
terugtrok, en slagboomen vallen liet, zoodra hij van
een ontmoeting geen samentreffen verwachten kun.
Weinigen hebben hem gekend, en dikwijls wekte
hij een schijn van ongelijk, waar hij, naar.zijn
maatstaf gemeten, gelijk had.. Een streng leer
meester, die van den leerling, als van zichzelf, de
volledige overgave, de uiterste inspanning vergde.
Een mensen, snel en diep bewogen, opbruisend
en licht-verteederd. Innerlijk zoo zacht-geaard en
vergevingsgezind, dat l|f?t wel eens lastig was op
den langen duur partij voor hem te trekken. Een
vriend, die veel eisehte, en veel gaf; een trouw
vriend.
Willem Hoijaards heeft het leven lief gehad.
?/ooiang het dragelijk voor hem was. Een ver
galde, of door hem zelf bedorven dag zat hem
lang dwars, een goed uur genoot hij ,tot op den
btjdi'tn. I lij beschouwde het als oen opgave om tot
het hoogere bewustzijn der dingen te k'omen, tot
verstandhouding en verdraagzaamheid.' Met de
wereld in vrede te leven. De wereld heeft het hem
niet gemakkelijk gemaakt. Tegen de kolken moe
gestreden. ..." moest hij het vroeg opgeVen. Een
groot kunstenaarsleven, doortrokken van poëzie,
waarin de vlam van idealisme tot het laatst toe fel
heeft gebrand, brak af, een vurig menschenhart
vond rust.
......Den Dunk jür das was du gethan,
(ieduldet, nimtn, d u Abycsehiedner an !
Der CSiite, icie-der Jiöse, inüht sich viel,
f'nd beide bleiben weit von ihrem Ziel,
Dir (jnb cïn CfotL in liolder, nieter Kraft,
Xu deincr Kunèt die et» V/c Leidenachaft.
t-aie'tcnr's. die dich sur bösen Zcit erhiell,
Mit der du krank, als. wie ein Kind, uespielt.
Die au f den bi,tancn Mund ein iMcheln rif j.
In deren Arm dein müdes Ilaupt entschlicf.
Ffst sfch' dein 'Sttry in wohlgeyö\mter Rnb,
Mit tockrer Knie deckt ihn leise zu, ,
Utid itanjirr fita des Lcbens liège dann '
Atif dir den Cirabcs Hiiïde, guier Mann.''
. V . (Goetho)
MEUBELEM <
MET REPUTATIE
^jm MEUBEL= FABRI EK
MESKER
PARKSTRAAT
DEN HAAG
No. 2696
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 FEBRUARI 1929
De Groote Opera
door Mr. Jan den Tex
EEN ondeugend man heeft eens van de liberalen
gbzegd, dat zij alle goede, dingen willen, maar:
,,niet nu en niet zóó". Zooals in allen laster is ook
in dezen een element van waarheid, mits men
erkent, dat do liberaal les qualités. de ses défauts"
heeft en dat, wat hij tot stand heeft gebracht na
het geduld der voorstanders op zwaren proef te
hebben gesteld, veelal den toets der critiek beter
heeft kunnen doorstaan, dan de enthousiaste op
lossingen der radicalen of de afwijzende houding
deiconservatieven. Daarom aanvaard ik het
schimpwoord en wil onbekommerd ten aanzien van het
Musnmitheater aan B. en W. een niet zóó"
toeroepen het niet nu" volgt daar van zelf
uit, omdat van de beide vraagstukken, dio hier
bij betrokken zijn: dat v^n de Groote Opt-r.t
en dat van hit SC'IO-.A'O Plein (de heer Blaauw
merkte het verleden week terecht op) slechts n
oplossing op dit oogenblik voorhanden is, die het
laatste met de eerste wil vullen.
Amsterdam heeft behoefte aan
'schouwburgruimte. Dat is al lang gebleken, en nimmer schrij
nender dan toen in 1924 onze onvergetelijke
Koyaards in de woestijn moest. Die ruimte moet
gevonden worden en van verschillende zijden zijn
pogingen daartoe aangewend. Wij hebben nu, als
ik goed tel, een viertal plannen om in deze leemte
te voorzien, in zér verschillenden staat van voor
bereiding. Eerst was er het plan van een
Koyaardsschouwburg op het Kleine-Gartmanplantsoen.
Toen is de Wagnervereeniging gekomen met het
idee-Museumplein, en ten slotte hebben wij den
heer Koopman het oog zien slaan op het
Weteringplantsoen en een ongenoemde op den'ingang van
het Vondelpark. Daarnaast bestaat dan nog de
mogelijkheid van een verbouwing van den Stads
schouwburg, waartoe het zeker zal moot-t-n' komen,
indien althans die plek als schouwburg in gebruik
zal blijven. Van deze plannen wordt thans het
duurste aan den Raad voorgelegd. Dat is op zich
zelf geen bezwaar: een stad van d^ beteekenis van
Amsterdam behoeft niet op een millioen meer of
minder te zien, mits het geld dan ook goed besteed
is en een afdoende oplossing verkregen wordt, die
de andere plannen voor afzienbaren tijd overbodig
maakt. En wat krijgen wij nu voor ons geld 'i Een
Groote Opera. Er waren er wel onder de voor
standers van den Museumschouwburg, die van het
woord opera niet hooren wilden. Maar sedert de
voordracht verschenen is weten wij allen,.dat de
hoófdopzet wel degelijk en onverbloemd is: een
operagebouw. Wel zal men niet een vaste
operatroep aan het theater verbinden (onlangs was het
weer Klemperer, die daartegen waarschuwde) maar
een opera-seizpen van eenigc1 weken zal het hoofd
moment van den schouwburg worden. Het komt
: mij voor, dat de gedachte een gebouw te stichten
met dit doel een typisch XlXe eemvsche en roman
tische gedachte is, die wellicht in Duitschland no^
op zijn plaats is, maar die in een land, dat zijn.
wortels naai1 drie richtingen heeft uitgeslagen, een
anachronisme mag heeten. Wij 'moeten vooruit.
in :de richting, die de jongeren ons wij/en, en. dit*
zoowel in het gesproken als in het gezongen
dramaoverwegend gaat in de richting van het intieme.
Het groote publiek heeft thans voor-de oogen de
bioscoop, voor de ooi-en de radio, straks de com
binatie van beide in de sprekende film. I"it de»
toelichting tot de voordracht "blijkt niet, datiB. en
W. zichi van de ontwikkeling op dit gebied ook
maar eenigermate rekenschap hebben gegeven.
Dat een stad als Amsterdam een modernen
gji'ooten schouwburg op den duur niet missen (kan)"
wordt reeds in den aanhef als van zelf sprekend,
aangenomen, en later wordt dit alleen toegelicht
met het feit, dat er meer aanvragen voor den
Stadsschouwburg inkomen dan het aantal be
schikbare avonden bedraagt. Als men bedenkt,
dat de Stadsschouwburg de eenige is die in het
m'eest gewenschte deel der stad is gelegen, de eenige
bovendien, waarvan de aankleeding en de
tooneelruimte aan' redelijke eisenen voldoen, dan.is dit
niet te verwonderen.
pirnmtiiiiiniiiiiimimmiiiiiiiniiHiin fff nniiiiiiiiiiiuniiiniuiiiiimiinnnnnii
J. B. BENNER ZOON
PIANÖHANDEL sasiffiuS i
DEN HAAG 97 NOOR DEI N DE
uiuuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiuiiiiiiuiuimmiHuiuiuuid
Het al te moederlijk gebaar
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. jfordaan
De verloren zoon: Nee, nee1.... ik wil niet. Ben ik daarvoor
zeven en veertig jaar in den vreemde geweest?"
Terecht waarschuwde Frans Mijnssen indertijd in
de enquête van de Telegraaf over het Museum
theater tegen hét thans nog bouwt-n van groote
.schouwburgen, die. als het Grosse NehaiispielhaUs
te Berlijn en het thatelet te l'arijs. er niet toe
zullen bijdragen de artistieke standing der stad
te vei
uiogi-nToch zou wellicht' de tegenstr.nd tegen, dit plan
niet zoo ernstig zijn. .indien het bleef bij een
schouwburg, waarin men gedurende (J weken een
opera, en verder buitenlandsehe danseressen en
yolksstukken ook op z.g. ..hoogstaande revues"(!)
is gerekend onderbracht. Maar de ontwerpers
vreezen blijkbaar, dat deze luxe-schouwburg daar
mede niet voldoende gevuld zal kunnen worden.
Ik zeide reeds, dat dit ook mijne mecning is, en
dat het theater dank zij de bezwarende regeling
Van del 20 vrijplaatsen 4- 120 naastgelegen plaatsen
buitengewoon moeilijk exploitabel zal blijken te zijn,
(Eduard Verkade heeft hierover behartigen*»waar
dige 'opmerkingen gemaakt). Mt-n wil daarom de
inkomsten aanvullen door zaalverhuur. >
En het isliier, dat de belangen van het Concert
gebouw, die bij het vorige ook reeds zijdelings
betrokken waren, zeer ernstig in het gedrang
komen. Het Bestuur dier instelling, waarin de
Wagnérvereeniging sterk vertegenwoordigd is,
heeft tot heden toe gemeend een afwachtende
houding te moeten aannemen; dtt mag voor hare
vrienden geen reden zijn,, dit gedrag na te volgen.
Van een groote opera als zoodanig heeft het
Concertgebouw niets te vreezen. Indien als opera
orkest, zooals de heer Wibaut heeft verzekerd, een
ander orkest'wordt gebruikt dan dat-'van het
Concertgebouw, dat nu tweemaal' per jaar een
opvoering helpt tot stand brengen, zal de heer
Mengelberg de eerste zijn om toe te geven, dat de ?
prikkeling van. het Amsterdamsen muziekleven, die
Zenuwstillend
en Zenuwsterkcnd is de werking van
Mijn ha r d t's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten
van een. Opera het gevolg zou zijn. ook op het
Concert gebouw-een gunstigen invloed zou'hebben.'
Maar indien het vlak tegenover de deur op
eeniyszins belangrijke schaal kwam tot zaalverhuur, zou
de hoiifdbnïH ran inkonintcn van he.t Concertgebouw
?hollend H cht eruit gaan. B. en W, nieenen. dat
hieromtrent geen voorspellingen zijn te doen, die
ook maar eenigszins houvast bioden. Wellicht kan
men zich aan die voorspellingen niet vasthouden,
maar y.ijn hart kan men vasthouden er zal alle
aanleiding voor zijn. 'Heeds heeft onze nationale
trots zijn bekwamen administrateur naar de over
zijde zien vertrekken komt daar nog het orkest
(want de Waghervereeniging heeft daar, Wibaut
ten spijt, toch wel vues op), komen daar nog de
zaalhuurders bij. dan zal de tijd niet \eire zijn,
dat de gróót<j Willem allén het podiium van het
Concertgebouw 'beklimt .voor een'leege zaal en
voor een leeg podium. Als hij niet vóór dien tijd
voorgoed het vette land van Amerika gekozen
heeft, waarop veel kans bestaat.
Caveant cohsules ! ?
V.F\OSSEM
i