Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 FEBRUARI 1929
No. 2697
No. 2697
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 FEBRUARI 1929
Dramatische kroniek
door Top Naeff
Vereenlgil TOOIHM»! : ..Do vlucht",
«loor Joh u ttlM\vorthy
V R K L srhrijvers zijn in dezen tijd de dupe van
de opgesehrot file eisehell. dit- el', niet aan de
kunst, maar aan het kunst-onderwerp gestold
worden. He groot'e woorden zijn sinds den oorlog
iiiet van de lucht, men onderneemt maar. op goed
geluk, een gegeven, een situatie, waar vroeger de
grootste schrijvers zich nog wel eens twee maal
voor zouden hebben bedacht. De kleine of middel
soort ige talenten, in staat y.ich in het voor hen
benaderbare zuiver te uiten, meenen. of laten zich
opdringen, dat er voor het eenvoudig hoekje van
de wereld, dat zij eventueel zouden kunnen be
strijken, bij dit gedrang van enormiteiten geen
belangstelling overblijft. Om toch maar mee te
doen, grijpen zij hoog boven lam kracht e i. en
brengen een werk voort, dat, naar verhouding van
het onderwerp, al te ver blijft beneden het peil.
waarop de werkelijk universeele schrijvers ons
dezelfde aandoeningen hebben doen gevoelen. Bij
alle mogelijke verdienstelijkheid, laat .het dan al
om die reden een nogal kinderachtiger! nasmaak.
Zóó is het ook (talsworthy vergaan bij deze laatste
poging zijn beste talenten van gezellig eauseur en
zijn vriendelijken kijk van wei-gesitueerd
boekeiisehrijver op toestanden en misstanden on/er
maatschappij, in dienst te stellen van een groot.
diep en sterk gomouvenïenteerd conflict. De enkele
menschenziel. achtervolgd door de menigte, als het
opgejaagd wild. vluchtend van de eene impasse
in de andere, tot ze erbij neervalt.... liet is
ongeveer het ? symbool van het geheele aardsche
leven, da! de goede man hier zot't maar eens even
entameert.
De held van zijn. tooncclspel is een kapitein
Denant, een moreel nagenoeg onschuldig veroor
deelde gevangene, op een mist igen dag uit de gevan
genis ontsnapt. Hij toont hem'ons van etappe tot
etappe, maar bet blijkt (ïalsworthy er meer om te
doen ons de verschillende reacties van het burgerlijk
gemoed te laten kennen Wanneer een enkele maal
de romantiek haar weg kruist, dan wel om onze
gevoelens op te wekken voor den. man'zelf in zijn
angst en nood. Met gevolg, dat alle spanning uit
blijft. Want niet de menschjes die kapitein Dénant
toevallig ontmoet op zijn vlucht, kunnen ons
boeien.'maar zijn eigen, naar overgave hijgende en
naar berusting in het onvermijdelijke groeiende ziel.
En het hinderlijke daarbij is. dat de schrijver in
deze. ons menschelijk meegevoel opz\vcepe.nde
situatie, niets van zijn beproefde grapjes en
beuzelpraatjes tot een formeele burgerman» pic-nic
toe heeft kunnen offeren aan den ernst van de
zaak. Met een naargeestige apotheose Van
Engelsche juffrouwen-ethiek. en een edelen dominee.
wiert kapitein Dénant in vrome, ? schroomvalligheid-''
nog de loef af mag steken, sluit deze vroolijke
jachtpartij in negen tafereelen. zonder dat we ook
maar een f lauwen indruk hebben gekregen van wat
die eene gejaagde mensch in zijn geleende regenjas.
die zich verloren weet. in de gegeven vierentwintig
uren van erop of eronder, geleden heeft.
Het ..Vereenigd Tooneel" verstaat., de kunst
zulke ..ccht"-Engelsche tafereeltjes smakelijk c»p
te disschcn en bezit in Frans van der Kooy een
knappen decorateur voorliet genre. Ken draaibaar
tooneel zou het tempo van deze vertraagde filnf
'hebben kunnen, versnellen, en daarmee'misschien
deuiterlijke spanningwat hoogerjhe'bbenorgevoerd.
Van Dalsum (kapitein Dénant) is te apostolisch
voor deze'rol. die van een gezonde ridderlijkheid
getuigt, en min of ineer sportief gespeeld -moet
worden^ Daarbij zóó natuurlijk menschelijk. dat wij ?
met zijn noodlot meeleven gunnen. Xicolas Hannaii,
die de rol in Engeland creëerde, l'eeft al in y.ijn
'Vóórkomen dat strakke, pezige van n man. in
den oorlog gestaald, bij wien het kamp-geven tot
, het uiterste ' vanzelf tot een boeiend spel'van.
geharde zenuwen tegen de overmacht leidt.
Bassermann zou de rol ook goed liggen. Sterk spel van de
centrale figuur sterker dan Van Dalsum. bij
zijn overige verdiensten, als acteur vermocht te
geven kan Cialsworthy's stuk in zoover redden.
dat de caricaturale bijomstandigheden naar den
achtergrond gedrongen worden. De fout Van de,
regie was, hier -bovendien, dat zij terwille van
het lachsucces, juist al die beuzelarij naar Voren
geschoven had. ? ' ?
Het is prettig een der jongeren Hob (ieraerds
tot een goed acteur te zien groeien, en deze ver
wachting bij elke Voorstelling meer bevestigd te
gelooven. Zijn orthodoxe, zeer suggestief gespeelde
boer in dit stuk, zou ons zelfs doen vermoeden,
dat met meer zulke tegenspelers kapitein Dénant's
vliuht een interessanter schouwspel zou hebben
opgeleverd; hetgeen het succes van ..Escape" in
liet buitenland zou verklaren.
Xa hem was Nel Stants. de hartelijke en door
tastende dame. welke den. vluchteling onder haar
bed vindt en hem voorthelpt, de beste. Frits van
Dijk. als «Ie d- minee, kon ons niet overtuigen. De
overige spelers hadden zich veelal te l epalen tot de
typeering van dametjes en heertjes, die wij al zoo
erg lang kennen.
KiintttM'kcninurcn uit dr praktijk, door
C'or van der Ij n e t Mflsvrt
liet gebeurt maar zelden, dat een tooneel
directeur zich in het openbaar uitlaat ove-r de
zakelijke zijden, van zijn beroep, waaraan men in
het algemeen louter idealen vastknoopt. Voor ons,
critici, die er van den anderen oever zoo nauw mede
in aanraking komen, lijkt mij dit geschrift je van
den alleszins, eomp'eteiitcn directeur van het
Itottcrdaniseh?Hofstadtooiieel in het bijzonder
van nut: wij zijn ons altijd bewust geweest te
preeken voor eens anders parochie, en als de beste
stuurlui aan den wal. te oordeelen over zaken.
waarop wij uitteraard slechts een eenzijdigen kijk
kunnen hebben.
En ook voor andere groepen ih onze samenleving.
die zich over de Dramatische Kunst warm maken.
haar wenschen te steunen'of te beschermen, kan
het allicht geen kwaad eens te vernemen, waar de
schoenen wringen. Dat nu;ii bijv. bij een omzet
van een half millioen. met een subsidie van
? 30.000 wel een ietsje gebaat kan zijn. maar toch
nog maar voor n tiende buiten risico Wordt
gesteld, zoódat. al mogen ongetwijfeld voor dit
geld zekere ..tegenpraestaiies" worden geëiseht
(volksvoorstellingen o.a.) deze eischeii niet kunnen
worden overdreven tot een' geformuleerde pressie
op den tooneeldirccteur. De heer van der Lugt
komt daarom in deze brochure m hoofdzaak op
voor de vrijheid van den man. die de algeheele
verantwoordelijkheid van .dit ingewikkeld en
risquant bedrijf feitelijk alleen draagt, en bij de
ingrijpende keuze van het repertoire onmogelijk
belemmerd kan worden door anderen
(Lees-Comité's enz.) indien zij meer invloed willen doen gelden
1 dan het dienen van advies. Ook tegen het
leekenstandpunt. dat voor eenige jaren zooveel last heeft
veroorzaakt bij het vaststellen van de gedragslijn
voor de gesubsidieerde gezelschappen' (Cahier des
charges) dat n.l. de regisseur niet tegelijk mee.KOU
kunnen spelen in een stuk." komt de lieer van der
Lugt hier nog eens' met klem..op, en legt duidelijk
uit waarom deze twee van elkaar gescheiden
functies, niet alleen zeer wel t«? vereenigen zijn.
maar hoe het zelfs wenschelijk moet worden geacht
wanneer de leider ook tijdens de voorstelling als
..eontroleei'end 'middelpunt'".1 als bezieler min of
meer. in actie blijft.
Wat hij dan verder schrij/t, ter ontzenuwing
van het verwijt, dat ..de tegenwoordige .'tooneel
directeur'-te zeer den smaak van het publiek zou
'volgen" komt mij een meer persoonlijke. «m minder
onaanvechtbare beschouwing voor. Immers:
tusschen het publiek naar de dogen zien. en het? een
artistieke Overtuiging bijbrengen, opdringen des
noods, liggen nog heel wat overwegingen, die
direct-of indirect op de vraag: wat wil het publiek?
uitloopen. En wij'zien dagelijks op elk gebied hoe
het peil zakt wanneer men deze vraag ook maar in
de verte stejt en liet publiek, de middelmatigheid,
souverein maakt. Het is de vergissing van onzen
tijd. .'?; : ., '??.:? ' . .? '?'"'. . , ' '.. .".
Bepaald verzet gevoel ik tegen de' scheidslijn,
die.de schrijver .dezer ..Kantteekeningen" zich
veroorlooft te trekken tusschen het doode en het
levende repertoire", waarmee hij het klassieke en
het moderne wil aanduiden. Wat zou dan do ..on
sterfelijkheid" van een klassiek werk wel te
beteekenen hebben, wanneer dit; woord niet sloeg op
zijn altijd jong blijvend»', levende kern? D,e schrijver
beroept ,zich bij dezen dooddoener op de (zijn)
ervaring ..dat de meesterwerken op'het tooneel hun
kosten nauwelijks opbrengen." Daar mogen we
dan ons vermoeden tegenover stellen, dat zulks aan
de wijze van opvoering en de zwakke vertooning
moet liggen, waarbij we ons herinneren dat bijv.
Shakespeare nooit de sterkste zijde van het
Kottcrdamsch-Hofstadtooneel mocht blijken, maar
dat me a het elders in ons land tot over de honderd
vertooningen met hem heeft gebracht. Dat de
heer van der Lugt persoonlijk aan het zoogenaamd
..levende repertoire" de»voorkeur geeft terecht.
hij heeft in het moderne ons tooneel ten^ zeerste aan
zich verplicht mag hem niet achter het publiek
doen schuilen, als zou dit zijn partijdige uitspraak
steunen. Het publiek heeft smaak, of wansmaak
voor alles, al naar liet goed of slecht wordt opge
diend.
De yooral in den Haag brandende quaestir
der nationale verplichting om coüte que. coute.
speciaal Xederlandsche stukken ten tooneele te
brengen, wordt dan vervolgens besproken, en
daarbij kunnen wij ons weer geheel aan de zijde
van den tooneeldirecteur scharen, die er eenvoudig
voor bedankt telkens zijn zaak te wagen aan
stukken, waarvan hij de artistieke waarde en de
levensvatbaarheid voor het tooneel voor zichzelf
niet anders dan out kennen kan. Praktisch ge
sproken, is Hij inderdaad genoodzaakt dergelijk
werk achter to stellen bij alles wat teiecht of
ten onrechte al een zekere reputatie uit het
buitenland meebrengt. Hoe hard dit klinken mag
en hoe gaarne men ieder zijn kansje zou gunnen
hier gaat het bedrijfsbelang vóór... . aangezien
er geen ander belang is.
Met instemming lezen wij dan nog een kleine
beschouwing over ..dilettantisme", en wat men
daaronder moet verstaan. De tegenstelling niet van
..professional", maar van ..artisfindenubsoluten.
verantwoordelijken zin van het Woord. ..De
tooneelkunst biedt den dilettant den minsten weer
stand". Immers: het lijkt zoo gemakkelijk.
tooneelspelen. Je doet net of je thuis bent."
Schrijver wijst ten slot te niet allen nadruk op
de juist zoo buitengewoon zware eischen. die deze
kunst, onafwijsbaar, stelt.' en pleit met warmte.
voor het ..échte" bij tooneeïschrijver en speler.
waar zooveel op dit gebied onder de begoocheling
van het oogeiiblik doorgaat voor wat het niet is.
Een tooneeldirecteur. die van deze eerlijke be
ginselen uitgaat en woekert 'met de middelen in
ons land. mag,ongetwijfeld aanspraak maken op
zijn volstrekte onafhankelijkheid als kunstenaar.
al of niet ..gesubsidieerd".
Friesche litteratuur.
H. 'KLOOSTERMAN*: Tu-iljochttcltsjcs. Uitg. Cebr
Hoitsem», (ironingen.
Wanneer aan dit in het opschrift genoemde
Friesche boek hier slechts weinig regels gewijd
worden, is het niet wegens zijn onbelangrijkheid.
Van de schrijfster van..De Iloara's fen
Hastings".die als geen ander de intieme harmonieën van
mcnschen en' de natuur weergeeft, mocht haast
verwacht worden, dat zij zich bij voorkeur in de
kindertaal uitdrukt. Deze ..verhaaltjes en sprookjes
voor het sehemerimr" zijn dan ook geheel in het
waas van een teere. fantasie gehuld. Voor kinderen
om stil naar te luisteren en later te gedenken als
kostbare herinnering aan het eerste droomgenot.
J. W. IOKKHTHA '
Verzoeke bij opgave van ver
huizingen duidelijk te vermelden
i '.??.'? i ? . -'' ?
of deze tijdelijk of blijvend zijn.
BRANDBLUSSCHER
.HOLLANDIA
SPANJAARD &C2
, «»!:, l
«grmr«a»
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
Gabaret-kunst
De Negerzanccrt* Luyton en Johnstoue
NEEN, men moet zijn gedachten niet laten
gaan naar de Fisk Jubilee Singers. .Men moet
niet zoeken te vergelijken. Het is oen onbillijkheid
jegens deze charmante cabaret-iiegers. die ons een
avond lang hebben onderhouden met hun zingen
eji gebaren en oogen-rolleii en dandiiieeren. Deze
negers kennen hun publiek en weten hoe het te
vermaken. Het bleef weliswaar altijd nog een tikje
voornaam en deze zwarte voordragers vernederden
zichzelf nergens tot idioten; doch het was goed
gezongen cabaret en bereikte noch als vertolking
noch als fantasie de hoogte van kunst.
Wat deze neger-zangers, ..die uitsluitend op
Oolumbia-platen zingen" presteerden, doorstond
zelfs niet de herinnering aan de Hevellers. ook al
doden zij als echte ,,American boys" en stond de
een achter zijn begeleider te zingen, met de handen
op diens schoudt-is, en. draaiden zij tegelijk de hoof
den militairemeiit naar het publiek. Wij kennen
neger/angei's als Koland Hayes, om van de Fisk
Jubilee Singers nog niet eens te spreken.... En
wij kennen ook déNegro Spiritual en het doet een
beetje ergerlijk aan een lied als ..U's me oh Lord"
op een rhythrnisch dreuntje te hooren zingen, dat
hét belachelijk in plaats van treffend maakt.
(«elukkig waren deze .Spirituals dien avond slechts
vier in ge.tal en /.ij bleven ..een nummer" en waren
gauw afgezongen. Daartegenover stond de
gohè'Ie Amerikaa ;scho Society p.oductie. tle
meer humoristische liederen als ,.^liss Annabelle
Lee" en het Allelujah" van de ..CJIad rag doll".
dat drie keer herhaald moest worden. Inderdaad.
hè.t is vermakelijk om af te wachten, dat zoo aan
stonds die begeleider aan de piano die. ttit moet
gezegd, allervlotst n zeer licht pianospeelde--- met
rhythmische uitbundigheid zijn rechterarm in de
lucht zal gooien om hem weer op tle toet sent e laten
neervallen. Heusch het is om te schateren. En dan
vergeten wij graag, dat- tle stern-middelen, waarover
deze iiegerzangers beschikten, ook technisch niet
zoo buitengewoon waren en met vele op het succes
berekende trucs werden aangewend. Nogmaals.
ik vind dit alles niet zoo erg als tle
negerkunstmaniakken het vinden. .Maar laat het dan cabaret
heetenen niet anders, en dan was het'een amusante
avond, waarop terecht hartelijk is gcapplatidisccrd.
CONSTANT VAX WKSSK.M
Boekbespreking
Carla van Lidth de Jende, Dochters, Mij.
y. en (j. lectuur. Aniftturthim 1!>28'.
Het boekje van ('aria van Lidth heeft een
persoonlijk cachet, waarin iets stugs ei it»ts
v *ags domineert, "t N,ot' zij ,m-t opzet niet
vlot ei regelmatig door vertellen wil. Zij
, zoekt iets aparts in haar werk en bereikt het
«enigermate. Midden in haar vertelling geeft zij
plotseling zonder overgang een blik -over feiten
die op een, anderen tijd gebeurd zijn.'of ze .even'een
gordijn wegtrok eii het weer tot-haalt, om haar
verhaal voort te zetten. Als ze b.v. Fanny teekent,
soezend over Niek, geeft ze daar tusschen door op
eens een vizioen van gesprekken, die ze houdt, als ze
hem op zijn kantoor opzoekt. Dit is een bepaald
systeem in haar werk geworden. Ook voltooit ze
menigmaal haar zinnen niet. 't Is of we- meeleven,
in de gedachten van de nietisclien-met wie zij ons
in contact brengt, gedachten, die dan vervloeien
in een vage ijlheid, welke zij aangeeft door
stippeltjes.
Zoo b.v. dit: ..Met een ruk was zijn -geest terug
bij 't heden. Hij hoefde waarlijk niet bezorgd te
zijn dat haar zenuwen 'geschokt.. .. of door zijn
toedoen in haar leven.... Doodnuchtcr zat /.U
naast heni haar verdere plannen uit te, werken.,
Het was wél zoo verstandig...." Ook dit is bij
haar bepaald systeem. Sonis verhoogt het zeer de
intimiteit van het meeleven, soms laat het onbe
vredigd en betreuren we, dat haar helden nu naar
niet heclumaalhun hart uitspreken.
Er zijn Van Ammers-Küller-motieven in dit
boek, zonder eenige gedachte aan . plagiaat nar
tuurlijk. Deze materie zit nu eenmaal in de lucht.
Ook hier hebben we drie geslachten in hun onder
ling' verschil als in Opstandigen: ook hier zijn
Tantalus-elementen. maar ze zijn anders opgelost;
En wat dt; drie geslachten'betreft, 't is of ze een
geslacht verder opgeschoven zijn in dcirtijd. ('aria
van Lidth eindigt met oen geslacht, dat' weer,
pliehtwbosef kent.
Er is een groot moeder, 'die het nieuwe'bezorgd en ?
ontsteld gade slaat, een moeder, Hophie, dk.' geheel
Onder het mes
Figaro: Zou Uwe Majesteit dien knevel niet laten wegnemen?
. " ?' ? ^ Het staat leelijk en ouderwetsch.. .."
Alfonso: Je moest toch weten, dat het de laatste smaak is/"
opgaat in de .,vrije-vi'ou\vcn"-beweging, verga
deren, presideercn, maatschappelijk werk enz.
Hophie. is gescheiden van Erik, den staatsman.
Van hun beide dochters is Kdda bij ma gebleven
en ? Fanny bij pa, hejdc i zijn in volle vrijheid
opgegroeid.' Kdda is intusschcn getrouwd met
(icorgc, n ui ;i- ze ga it scheiden, want hij''is te
intiem niet een ander getrouwd vrouwtje van
de tennisclub. Fanny vindt haar zaligheid in
Xiek, een veel ouderen advocaat, 'die'voor haar
ook gaat scheiden. Beide aspirant-scheidenden
hebben, kinderen.
En dit is nu het nieuwe in de-evolutie-van den
dag. dat de dochters, die de gevolgen Van het
scheiden harer ouders ondervonden hebben in haar
jeugd. constateeren: R.1 «lat geschei'moet worden.".
afgeschaft ; het »»«?/ niet om de kinderen..
D.it gaat plotseling'uit van Fanny. als ze haar
zuster in «Ie eerste weeën van.het scheiden aantreft.
Op ce.ti.s ziet 7.e het. Psychologisch js die omslag
moeilijk !«? verklaren. -Xoo is ze nog vervuld' van
haar hoogt*-passie voor Xièk.en droomt ze zich een
zalige toekomst uls zijn wettige huisvrouw; en
krak ! daar rukt ze al dut moois uit haar hart om
met haar zusje genezing tiïzoeken'in de bergen,
waar (Jeorge, gedwee zijn vrouw komt terughalen,
ontnuchterd van zijn avontuur met de
tenniskrtineraad. .liet is impuls, liet is? instinct, het is de,
vrouw.
Want vader Erik ziet nu wel in zijn klaaroogig
dochtertje. ..in wier helder brein de waarden van
het leven stonden uitgewogen*', de. vrouw'die zich
..tot gelijke yan den man had gemaakt," maar
laten we ons toch ontworstelen ~ aan die zotte
suggestie van gelijkheid, alsof tegen de natuur iet»
te beginnen ware. Onverbiddelijk heeft immers het
fy/ieke verschil het verschil in de psyche bepaald.
(M'lijkwaurdigheid, dat is wat anders; daarover
vult ten minste te praten. Maar die gelijkwaardig
heid wettigt geenszins et n volkomen gelijksoortig
optreden-in'leven en maatschappij wederzijds:
We zijn mi al van het scheiden om ieder wisse
wasje af. Wie weet of niet Fanny niet een heilzame
reactie, begint naar begrip van de zeer bijzondere
plichten en verhoudingtul der vrouw en \ a i tl -n man.
In ieder geval, het is een. aardig boekje., dat een
mensch weer eens over al de moeilijke? matriinoniale
problemen van tien dag ernst ig laat méditeeren, en
het prijs je van de W.H. wt-1 heeft verdiend.''
J. l'HLNSI'X 'J.!.?..