Historisch Archief 1877-1940
. ..Wy. _.?»
?.»l ? ^
GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 FEBRUARI 1920
No. 2697
Boeken over Schubert
door Constant van Wessem
HET herdenkingsjaar van Schubeit's sterfdag
heeft woei* de onvermijdelijke vloed van
hoeken en curiosa, die zich met Schubert bezig'
houden, over ons uitgestort. Ik weet niet of het
Bcethoven-sigarcnmerk van 1020 nu op Schubert
is overgegaan, zeker zal Woenen op het oogenblik
wel ecu reeks gebruiksvoorwerpen bezitten, die
alle de toevoeging ,,Schubert"-dit en -dat hebben.
Wat ons uit hot buitenland bereikt zijn meestal
boeken over Schubert. Zij zijn niet steeds.van de
.slechtste, tenminste voor zoover liet biographieê'n
betreft. Ken zeer goed bock van dit laatste soort is
dat wat Paul Stcfan bij het Volksverband der
Bücherfreunde voor de leden van den Schubert bond
deed verschijnen en waarvan, het om het voor
treffelijke geschrift zeer te betreuren is, dat het
niet in den handel is gebracht en voor niet-leden
niet anders dan op een slinksche manier ver
krijgbaar is.
Deze, Sch.ubert-biograph.ie van Stefan, die ge
bruik maakt van de laatste bevindingen en docu
menten, wordt ingeleid met een alleraardigst*»
cultuur-historische beschrijving van Weenen bij
Schubert's geboorte, d.w.z. op liet eind van de
l Se eeuw, en brengt ons vervolgens temidden van
den Biedermeiertijd, die do figuur van Schubert
met zulk een eigen charme omgeeft. Reeds deze
milieu-schildering van Schubert's tijd, die niet
tegenstaande de uitstekende documentatie, waarop
zij berust, zoo prettig leesbaar is gebleven, is het
bezit van het boek waard. De tijd en het leven van
.Schubert vormen in den opzet van den schrijver
feitelijk twee deelen van zijn werk: het eerste is
geen inleiding volgens de gangbare opvatting van
liet woord, het is reeds een boek op zichzelf ge
worden.' Maar dan komt de eigenlijke biographie.
Wat ons laud betreft, de uitgever J. Philip
Kruseman bracht n biographie, geschreven door
Mr. G. Keiler en een vertaling van Lux'
Schubertrouiau in den handel, Het eerstgenoemde boek l) is
evenals het werk van Stefan met veel liefde voor
Schubert geschreven. Maar bij Keiler is dit te
uitsluitend de liefde van een dilettant, een minnaar
van Schubert's muziek zonder meer gebleven. De
schrijver vertelt over Schubert's leven en over
Schuberl's muziek volgens wat er in andere boeken
en in de gangbaie opvatting overbekend is en liet
is een aardig, leesbaar boek geworden voor hen.
die wat over Schubert willen Weten zonder op hot
onderwerp dieper in detail te willen ingaan.
De Schubert-roman van Lux 2) is eveneens een
boek voor hut dilettanlenpubliek. Hoewel het niet
zoo slecht geschreven is als deze verromantiseci'ende
levensverhalen van Duitschen oorsprong meestal
zijn, blijft de wat zoetelijke romantiek van ..onzen
Schubert'' je weet wel..die lieve zoo sympathieke
Schubert, die in kabinetportivt-formiwt boven op
de pianino in onze huiskamer slaat -- ons óp
menige bladzijde irriteeivn. Hoe,v'eel beter zulk een
..roman" over het leven van een musicus geschre
ven kan worden bewijst ons Franz Werfel's roman
van Vcrdi.
]) Mr. (j. K
2) ?/. W. Ln.r.
l.- i-rnritirli'
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,DéGroene Amsterdammer"
per jaar, bij Vooruitbetaling
franco, per post:
Voor Nederland ... f 10.
Ned.-Indiëp/mail . 15.
M .1 i. p/zeepost 13.50
,, ab. binnen Europa ,, 13.50
uitgezonderd:
' ',,, Engeland-Italie.'
Zwitserland e.a.
Amerika , . . . 15.
,, Zuid-Afrika. . .,, 13.50
Belgiëdirect
uit Holland 150 francs
,, ,, via den Ned.
Bhl. Antwerpen 125 ,,
Postgiro Na. 72880
Gemeentegiro ., G. 1000
15.Straatmarkt in Marseille
Witte Week in de Bijenkorf
S c h i ld e r k u n s t
door A. Plasschaert
Permek«' en Toon Kelder In don
IlottcrdaniHChon Kunntkrlnjj
Permeke schijnt een .schilder te zijn. die in
I lol la ml maar weinigen goed kunnen te zien krygen.
Kr zijn van die fataliteiten, die schaêbrengen aan
den geestelijken rijkdom van een land. Het werk
van Permeke, toch, is hier nooit voldoende tentoon
gesteld geweest. Het is nu zeker voor den tweeden
keer in den Kotterdamschen Kunstkring, en n
keer was "t zeker bij Buffa (een reeks zee-indrukken).
. Maar al is het voor de tweede maal in Rotterdam.
een overzicht van de belangrijkheid ervan krijgt
ge niet. zóó ge het werk b.v. in Kunst van Heden
te Antwerpen niet hebt meegemaakt of binnenkort
weer mee-maakt. Daar. in Antwerpen, wordt ge
gewis van wat Permekc i». Want het is een der
grootc eigenschappen in dit werk. dat het in: het
leent niet van de voorwerpen en mensehen iets:
?het bezit de voorwerpen, het i»t de menschen. Ik
heb liet meer neergeschreven: Permekc is der
waarheid, het leven zelf: de anderen, tegenwoor
dige, zijn maar illustraties bij het leven of van hot
leven. Wilt ge dit, volledig weten, ga dan naar d
aanstaande tentoonstelling te Antwerpen. Maar. . .
ik ken toch minnaars in Holland vandit werk. Zeker
is het vertegenwoordigd in 'vier verzamelingen.
Dat is een heugelijk weten: dat we niet ov^r de
LHinschc linie te laat zijn. I'it twee dezer verzame
lingen zijn te Hotterdam schilderijen te zien. en
van de voortreffelijkste is er daar zeker n bij:
//?" (bruine) .Zee (verzameling R., te Wassenaar).
Ik had niet gedacht d'at wij nog in staat waren tot
.'.nlke openbarïnf/cii ! Want dat is deze .zee ! Ik heb
i n mijn openingswoord gesproken, dat dit
/cegezicht bevat' \vat vóór' de im gebeurt 'en wat achter
de kim voorvalt. Kn deze stelling is voor het voor
gestelde nog te klein. Deze zee van Permckc heeft
diepte: wat ge als oppervlakte, ziet. is de bekentenis
dezer diepten (de meeste geschilderde zeeën zijn
nog geen golf diep!) en zij heeft boven haar
bewogen vlak een lucht, zooals ik niemand mi in
staat acht een lucht te schilderen. Want deze lucht
is bij haar woelende grootheid vol van innigheid:
de natuur van. 'ermeke is langzaam van spraak,
maar zij heeft- een groot e, onafwijsbare manier van
zijnj Kr is een klein zee-t je op een ets bij Knsor.
dat aan deze zei! doet denken, maar'bij IVrmeke IR
de geheimenis groot er. Het js alsof in deze lucht
gebeurtenissen gebeuren, waarvan' wij de namen
niet. kunnen' noemen, maar alleen de betèekenis
van kunnen vermoeden. Kn. begrijp mij goed. er is
niets litterairs in dit werk: er is alleen een dier
eindelooze waarheden in die picturaal, .muzikaal
en poëtisch steeds op eigen, del- uiting eigen wijs
kunnen worden geopenbaard, en die hier door
schilderkunst werd gegeven. Naast deze bruine
zee is er een blauwe zee. Ook dit water heeft
dreiging, maar er in toch geen bekentenis hier
gedaan, zooals de Bruine Zei; is. Deze laatste is
het eénigt» werk. dat Permeke's grootheid aan hen,
die deze nog niet kende.n in Holland kan duidelijk
maken. Zij is een -woeling van meest innerlijk leven.
AL het and W! wordt, daar-naast, schraal, ook de,
stal. ook de Schelde-roeiers (verg. P. den Haag);
Naast de schilderijen (bij de kleine zijn werken
van sterke teederheid) zijn hier wat teekeningen.
Maar deze teekeningen geven Permeke's teeken'
kunst ons niet. Ge vindt er zijn meest
meedoogenlooze ironie niet. noch zijn er teekeningen, waar
. Permeke den sterksten Oosterling, elen vroegeren
natuurlijk, Westersch evenaart. Deze waren in
Antwerpen! Ik heb ze. nadat ik zo daar zag.
besproken. Op. geel papier was daar een vorm
gegeven in «óó fel gespannen lijn, zóó eenvoudig eti
toch zóó onontkenbaar. niet schril naar zóó strak.
dat ge de hand u niet kondt voorstellen, die
de/..lijn trok van allergrootste spanning. Ook nis
lineair teekenaar bleek Permcke een der Weinigen
te zijn. die een'tijd overmeesteren door hun macht.
In Rotterdam mis ik hem -? ook als zoodanig.
Zelfs van de soorten, dit- daar zijn ken ik grooter en
feller exempels. Maar ? om der praecisiteitV
wille moet hier geconstateerd worden, dat dit niet
de schuld is van den inrichter dezer verzameling.
Permcko is geen gemakkelijke voor wie zijn werk
wil laten zien. Hij is een schilder, wiens natuur (in
xijn werk) n barning is. een groote vurige doch
stille.barning; waar menschen, beesten en wnt
verder de'aarde siert uitshtlpsc!* zijn van'een groot
lijf. leven uit en van leven, maar dat te maken is
hem en ons voldoende, maar dat gemaakte te
verzenden om het te laten zien. is een tweede.
Qok daardoor is de tentoonstelling te Rotterdam
niet wat ze moest zijn, maar er is toch de (bruine)
Zee. die alleen al de tentoonstelling zeer belangrijk
maakt.
HETBGEK
VANDEWEEK
Mary Grace Ashton
Ingenaaia.
Gebonden.
No. 2697
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 FEBRUARI 1929
Letteren en Zaken
door H. G. Gannegieter
Rljnbende** Blijmoedig Maandblad
ALLENGS merk ik, dat er over hedendaagsehe
.zonderlinge methoden nog meer te schrijven
zou zijn dan over fantastische toekomst-projecties.
Gelukkig ben ik de eenige niet, die de verbazing
nog niet heeft verleerd. Of moet ik zeggen: helaas !
Missen Cornelis Veth en ik de moderne allure en
gedragen wij ons als ouderwetsche brombeeren,
die pruttelen over een tijd, welken zij niet meer
kunnen begrijpen?
Want Cornelis Veth heeft zich ongerust gemaakt
over de hedendaagsehe moraal der auteurs. In het
officieele orgaan van den Bond van Noord- en
Zuid-Nederlandsche Letterkundigen, waarvan hij
secretaris ia, klaagt hij zijn nood. Er bestaat een
Blijmoedig Maandblad, dat zich ten doel stelt
propaganda te maken voor een bepaald merk
oude klare. De directeur-uitgever van het blad,
tevens .de fabrikant van de alcoholische dranken,
waaraan het is gewijd, werkt zelf druk mee aan
zijn tijdschrift en tee
kent zijn bijdragenniet
een jeneverkruik je. J^OpT* \L
Nu zou Cornelis Veth as&»r'' '?' S W'
tegen dit nieuwe or
gaan geen bezwaren
hebben, zoo niet als
redacteur van dit blad
optrad een bekend
romancier, gevierd om
zijn echt-Hollandsche
kunsten
wiensnieesterwerk Het wassende
water door de Maat.
schappij der Nederlandsche Letteren met den
jaarlijkschen aanmoedigingsprijs van / 1000 kort
geleden bekroond is. .
Cornelis Veth acht het inzonderheid bedenkelijk.
dat Herman de Man als ?redacteur van het Blij
moedig Maaridblad zich in zijn redactioneele
rechten moet laten bekorten door den
directeuruitgever-jeneverstokcr, die een lyiische, bijdrage
van dr. P, H. Ritter over likeuren veisiei t met
zijn directorale bravo's.
Wanneer de met een jeneverkruik zich teekenend»*
directeur dr. Ritter's likeurige lyriek onderbreekt
met'de interruptie: ..Inderdaad Doctor Ritter.
likeur is de gecomprimeerde sfeer der historie. En
een mandje exquise likeuren, zooals u hier ziet
afgebeeld, is zoo gezegd, vloeibare geschiedenis
der "Westersche menschheid sinds de . middel
eeuwen. Wij leveren dit sierlijk rieten mandje. . .."
enz., dan vraagt Cornelis Veth, of ..ons geacht
medelid (van de Vereeniging van Letterkundigen
nl. C.) niet een beetje van deze belangstelling en
bijval geschrokken is.''
* *
Ik waardeer het van Veth, dat hij het aldus
opneemt' voor de standing" van den vakbond
der literatoren. Maai? toch geloof ik, dat zijn onge
rustheid noodeloos is. I n alle oprechtheid mijn
best doende mij te zuiveren van verouderde zeden
en trachtende mij -op modern standpunt te plaatsen,
meen ik integendeel in dergelijke dingen een heug
lijk/verschijnsel te mogen begroeten. De onbaat
zuchtigheid, de artistieke opofferingsgezindheid,
de argeloos menschelijke objectiviteit, welke in
vorige cultuurperioden den kunstenaar hebben
.gesierd, openbaren zich hier in hernieuwde ge
stalte. En het ligt louter aan cnzetx nog door'
antieke vooroordeelen vertroebelden blik, dat wij
dezen moreelen luister niet onmiddellijk herkennen.
Maar dienen wij de zaak niet als volgt te leeren
bezien ?
V.KOSSEM
OELBUTEVARlhAS
Hetgeen de literatoren thans doen, is niets dan
een wederdienst aan de zakenlieden bewijz-n, die
immers sinds onheuglijke tijden voor hun med«
deelingen gastvrijheid hebben genoten in het rijk
van de letteren.
Tusschcn stof en geest, twee zijden van de on
verbrekelijke eenheid, het leven, heerscht een
voortdurende wisselwerking, l^aat.men den geest
onverzeld van zijn tweelingzuster, hij gaat zich
aan abstracties te-*buiten en vervluchtigt.in 't ijle.
Kunst, wetenschap, wijsheid', het zijn ongetwijfeld
verheven-zaken en een dagblad of tijdschrift, aan
deze verhevenheden gewijd, is een culturcele
noodwendigheid. Maar een vel of vier druks Zonder
stoffelijk tegenwicht zou even onverteerbaar zijn
als een dampkring, welke louter uit zuurstof
bestaat.
Dit bedenkende, hebben de zakenlieden, zich
verontrustend over literaire onzakelijkheid. hulp
vaardig hun portie stikstof in de dagblad.-.en tijd
schriftkolommen gemengd. Hij romans, cssais en
tooneelkritieken alleen kan de men.seh niet leven.
Wat zou er van hem terechtkomen, zoo hij niet
tevens leerde, welke azijn de beste is en waar mei»
het voordeèligst zijn confertie-pakken kan koop*.-n l
Welwillend hebben d»- neringdoenden en fabri
kanten derhalve de lettel kundig*' rubrieken met
hun deskundige anabeveliiiiri :i gekru'.d. de on
deskundige redactie buiten veraiitwoordelijkh"id
latend voor hun adviezen. Kn. toppunt van maat
schappelijke Zelfverloochening, de/.e deskundige
adviseurs laten zich voor hun advies niet betalen.
zij geven het gratis. ja, ongelooflijker n*«g: zij
betalen toe !
Hier speelt het 'maatschappelijk geweten hun
parten. Zij beseffen, deze cacao- en
confectiekoningen, dat de gemeenschap, welke de werkers
des geestes zoo stiefmoederlijk bedeelt, hun naast
hun geestelijken voorlichtingsplicht ook een stof
felijke taak oplegt. Op ki* sche.wijze onderhouden
zij met hun in goud gewikkelde adviezen tijd
schrift' en. krant. Welke /.onder deze. beau geste te
gronde zouden gaan. Want het is i»p de adveiteiitie.
dat de pers immers drijft ! ., . .
TV lang hebben de mannen des geest es dit
dienstbetoon van de stuf onbeantwoord gelaten.
Is 't niet' de prijzen, dat de romancier van het
Wassende Water zich eindelijk over de letter
kundige leemte, welke omgekeerd hr liet zaken
leven bestond, heeft ontfer.md? Wanneer de
onzakelijkheid bij de letteren door adviezen
betreffende de stoffelijke nooddruft moet worden
aangevuld, waarom dan niet het onletterkundig
zakenleven gelardeerd met letterkundige waren
huis-lezingen? Waarom dan niet op blijmoedige
Wijze de tot nog toe zakelijke klare vermengd'met
een droppel literair bitter-extiaet ?
Hiel wint de geest het in argelooze zelfopoffering
opnieuw van de stof. Want terwijl de zakenlieden
Uit hun overv.'cK'd de dure plaatsruimte in letter
kundige periodieken betalen, besteden do arme '
pennelikkt-rs hun perininkske. om de u literaard
nog duurdere plaatsruimte in zakelijke organen
voor'hun literaire propaganda ter beschikking te
krijgen.
Aan'zooveel artistieke toewijding heeft Cornelis
Veth niet'gedacht, toen hij al< secretaris der
Verwniging van Letterkundigen bedenkelijk .zijn
hoofd schudde. ? .
Wannneer mede door-het literaire aroom het
wassende storkwater straks» ons Vaderland in zijn
oude glorii' herstelt en wij de verdroogde nazaten
van de Pilgrimfiithers hl deze geestrijke oa^e
schadeloos zullen stellen vooi hetgeen wij huil
voorgeslacht hebben misdtijin,. zal de harmo
nische .samenwerking* tudscheM letteren *m zaken
haar \veldadigen invloed hebben' bew.ezei», alle
scrupules van 'ouderwetsehèkniesoore.n onder^dc
literaturen ten spijt. '^ j..k ,
BLIJMOEDIG MAANDBLAD
Redacteur Herman de Man
Ung.-.» V4n d» Dniilltcrdcni Voofhtrn
SIMON RYNBENDE t. ZONEN ?» SCHIEDAM .
«t ANNO S»
1793
WIJSHEID IN HET KOREN
Omslag-pagina van het Nieuwjaars
nummer. Teekening van E. ten
Harmsen van der Beek
Tentoonstellingen
i
Kunst liandvl ..P- Bron." d--n Ha:icr. Werken
d<"»r (i. v.m E -k. T> t 10 Februari.
Huize van Hasselt. Rotterdam. Wt-rk.-n
dooiM.C. Ksscher. Keulse nieuwe werken -.loof Jaap
. (ïidding. T<«t 11 Februari;
Seheltetn.i eti Holketua. Rokiu 7^?7'i.
..KnsoiellillL:." Tot l'."» Fel'lUUli.
Kxmsthandel I), (i. Sant et- Lamhveer. Amster
dam. Houtsnedeii d«>or I^ivrvx Kppei. T«t 10 Febr.
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED. MEIJER Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908
Kunsthandel J. S, Fetter en Co., Amsterdam.
Schilderijen en Aquarellen door Henri Rou'sseau.
Tot 10 Februari.
Nal ionale Kunsthandel, l leeren gracht . Amster
dam. Werken van Gaston la Touche, Tut 17 Febr.
J. H. de Bois. Haarlem. Schilderijen door
Visser.. Tot tiüFebruari. ?
Kunstzaal Van Lier. Amsterdam. Srh'ildeHjen.
van W. Schuhmiicher. l\»t 23 Februari. '
'.'."? ' ? ' .'?''. .
Stedelijk Muse.m. Rere-tentoonstelling. J. A.
Zandleven. Tot l Maart. .
i
(J meenteinuseum. Nijmegen. Tentooiirti-lling
Joost van den Vondel. Tot, l Maart.
Amstcrdamsche1 Ateliers voor Binnenhuiskunst
West einde. Amsterdam. Toegepaste. Kunst. Schil
derijen, .Teekeningen en Beeldhouwkunst. Tot
l
Miiart,.ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
PANDBRIEVEM BEURSKOERS ,
DIRECTIE f1?5.J.VANZlJST,M?XF.VERSTEEVEH