Historisch Archief 1877-1940
B.
O'
H
' 'a
i
9If.
il
BOEKILLUSTRATIES VAN ALB. HAHN Jr
Christuslegenden door Selma Lagerlöf
door WYBO MEYER
<I!N ijehccl tiit't iit'ttltnujd t o normen
zijn. vindt men details die wijzen
op toekomstige grootor rijpheid.
omdat zij gunstig afsteken bij do rest.
T K midden Vftr liet gesol niet
beginselen". ..principes" eii
idealen", hut snel opduiken en ver
dwijnen van nieuwe partijen en
..Orden", te midden van al dit geeste
lijk rumoer dat moderne ...samen
leving" heet leeft ei' n groep die
hardnekkig vast houdt aan de over
tuiging" dat een beeldond.kunstenoar.
tenzij hij openlijk een bekende religie
belijdt, geen geloovig of vroom mensch
ploegt te zijn. Het scepticisme op dit
punt grenst bij do aanhangers dezer
groep dikwijls aan spot. Ken ..artiest",
zooals zij bij voorkeur en met zekere
geringschatting zeggen, is een soort
van halve gare" hij staat buiten de
.^fatsoenlijke maatschappij."
En o wee, wanneer do kunstenaar
een socialist is! dan vervliegt alle
hoop op genade voor hem dan in
hij ontegenzeggelijk een paganist".
* *
* ?
n befaamd leider van genoemde
groep lanceerde deze laatste benaming;
een ironische .luim van het Lot heeft
gewild, dat een socialist-kunstenaar ?.
drager van een naam die jaren lang
juist aan dien leider en de zijnen schrik
en ergernis op. 't lijf joeg thans de
valschheid van hun bewering, zonne
klaar komt aantoonen:
Albert Halm Jr., naamgenoot en
leerling van zijn eminenteii vader,
opgevoed 'dus naar socialistische be
ginselen en daarvan een overtuigd
aanhanger. Dat hij van thuis" nog
"wel iets anders meekreeg'dan dit,'dat
deze politieke lichting, welke hij als
opvolger van zijn Vader in menige
prent propageerde, geen beletsel was.
voor het ontkiemen van ethische sen
timenten, daarvan vindt men het
onweerlegbaar bewijs in een der
boeken die thans voor ons liggen: do
bekende ..Christuslegendon" van
«Selnuvljagerlöf. l) Dit is een boek, dat ieder
kerkelijk gelooyige. hoe streng zijn
leer ook zij, in ..vollen Vrede" zal
kunnen lezen, h boek. geschreven
door een iiitens-vromo vrouw. ICn
zelfs de moest conservatieve volgeling
van meergenoemde groep sceptici
zal kunnen ontkennen dat liet illustroe
ren van dezo Legenden naar hunne
waarde slechts kan geschieden door
een kunstenaar die met (Ion zin ervan
eveneens '?in. vollen Vrede" is. Zóó
ligt dan in deze illustraties van den
socialist Halm de ..overtuiging" dier,
conservatieven in gruzelementen!
* *
? *
De strekking van dit; geselirift is
echter niet om te spreken over het
werk van den ethicus Halm maar
over dat van den kunstenaar. Kn het
ware onzin' to beweren dat dit werk
feilloos is. Hahn staat nog pas aan
het begin van zijn
kunstcnaarsontwikkeling en dit is in deze prenten ?
duidelijk merkbaar. Maar niettemin
geven zij de stellige zekerheid reeds,
dat hij de nu nog aanwezige zwakheden
zal weten te overwinnen. De sterkere
hoedanigheden < ervan zijn
overheerschend; zelf s in die prenten welke
* *
. ? *
Door hél dit werk hoon bespeurt
men don zoeker, zijn or tle sporen
van H alm's tweeledig
kunsteiiaarschap - n.l. die van don
beeldcndoii en die van don sierkunstenaar.
In de worsteling" tussehon deze
beiden logt do eerste hot af. Zijn
zwakste oogcnblikkoii heeft Halm
ongetwijfeld, want hij tracht naar
filtit<tixclic uitdrukking, naar reliëf.
liet wezen van zijn talent is decora
tief on vei-sierend. tfoniti is or zelfs
oen vrij sterke neiging naar
s>mmetrie altijd, is er die naar
styleoring. altijd ook oen streven
naar behoud van naturalistische,
anatomisch zuivere vormen dor
figuren. Kn waar. zooals gezegd.
zijn plastisch vermogen, het zwakste
is.J daar zijn ergo </it' prenten hot
l est geslaagd waarin l ij
hot zuiver dcromticn'
karakter bewaarde. Kon
kenmerk van tillc prenten
-J zwakke 'on betere
--is hun mooie compositie,
tle gunstig»'
vlak-vordeeling on ook zoo gootl als
altijd evenwicht in zwart
011 wit.
Hot begin was niet bijstor
gelukkig, zoowol in plaat
l (tle Heilige Xaoht) als
in pi. 2 (Het visioen van
den keizer) zurlil Hahn naai'
plastiek on verloor zich in
te Veel zwarte massa, dio
aan-de klaarheid seluuult.
ook y.ijn ' e typeniiiot zool'geslaagd
:dokeizer op pi. 2 lijkt veeleer een wanhopig
hiddondon monnik. In do gestalte van
tien herder op pi. l is door de
vertit-u-aJ rechte lijnen iets monumentoals
bereikt, .maar zij geven tevens iets
gostyleertls er aan dat niet is in over
eenstemming met de plastische kop.
Men mooie vondst \yas het symboliek
bedoelde licht, dat den. herder. van
onder belicht terwijl hot hoofd nog in
donker d.w.z. in onwetendheid'
verkeert. Deze bedoeling meen ik
althans (e mogen opmaken uit hot
bijschrift: Wat kan dit toch voor oen
nacht zijn?" zoowol als uit den inhouil
tier betreffende- logende. De. neiging
naar styloeren zit in de gestalte van
den goharnastcn krijger op pi. 4, dezo
is zuiver decoratief van geheel, maat
hot kinderfiguurtje is minder gelaagd.
,. ' Vergelijkt men nu deze l prenten bij
l'l. O en 7. dan komt men tot nog een
verdere conclusie, h.l. xlat Hahn'K
fort" niet alleen ligt in het decora
tieve, maar (wat de figuur betreft)
ook in het kleine. Twee dingen trou
wens die,' gezien het bógin-stadium
van ontwikkeling, waarhi hij nog
Verkeert, met elkaar verband houden.
Hij de grooto figuren is de zuiverheid
der vormen menigmaal te loor gegaan ,
i door de meerder» 'détailleering die zij
«loor hunne afmetingen eischon. De/<«
zuiverheid is ''echter behouden ge
bleven in de kleinere figuren, die dat
niet doen. Waar deze kleine gestalten
'Halm. ook niet verleidden" tot
plastiek, maar neergezet werden in
nkele zuiver geplaatste lijnen, daar'
zijn zij /onder uitzondering geslaagd,
:»-tr geslaagd zelfs.
1*1. <i ..De vlucht nmir Egypte" is
met don schoon gosty leerden palm
boom, di«> van links heel het vlak
bchoerscht. en met de lwo«* kleine
gebogen gestalten in de felle zon een
typeerend voorbeeld van de/e beide
zijden van Halm's kunnen /ij werd
oen voortreffelijke proiit.
Hetzelfde kan golden voor pi. -I.
..In don Tempel", het monumentale
fragment van. do zwarte .,/uilen dol"
Rechtvaardigheid" on hot daarvóór
in gepeins Verzonken neergezeten
figuurtje van den jongen Jezus, dit
maakt deze prent misschien tot de
bost»' uit het hoclo werk.
Aan pi. 8 klevon weer de zwakheden
van do grootere figuur, type 011 klee
ding van den keizer zijn niet ..des
Keizers", 'ook drukt diens gelaat
veeleer panische schrik uit .dan
zaehtgoaardo ontroering om een wonder: de
beeltenis van Jezus op den zweet doek
van Voronica.
.Maar bij Vogel l'oodbot-st." (pi. !i)
bereikte Hahn 'een subtiliteit, van
hoog gehalte; geestig en gevoelig is
het vogeltje in de doornstruik, ook
de U kruisen op (Jolgotha in de verte,
en du uitdrukking van het golvende
terrein door enkele lijnen is bepaald
knap. Ken gave welke Halm ook bezit,
en die vooral in laatstgenoemde
prenten tot uiting komt, is het uit
drukken van atmosfeer". Zie b.v.
..De vlucht naar Egypte." hot! fel
brandt er do zon boven de moeizaam
voorttrekkende H. Familie. Zie do
helsche stemming van don ..afgrond
dor onza-"v-ii" «P -pi- 10, en van hot
demonisch gekrijst-h der verdoomden.
on dan .daarboven het stralend-vredige
Licht mei het uiterst subtiele figuur-.
t je van don Engel-i
In fragmenten als de/e vooral
Bewijst Hahn hoe terdege hij het
wezen dezer Legenden heeft aange
voeld, hunne zuiverheid doet ons
verzoenen met veel dat niet geslaagd is.
* *
De wel zeer klare uiting van U's
decoratief on sierend talent vindt
men in de ko'ptcekeningen boven de,
hoofdstukken. Niet alleen om de
zonder uitzondering geestig en goed
geteckondc figuurtjes, maar ook
omdat /ij n ycfiecl vormen met de
rood e letters eronder, zij zijn daar
van onaf scheid baar. Ik nemoreor
hiervan De, bron der wijzen*', IJ
figuurtjes seiui-syinmotrisch om de
bron gesteld, De vlucht naar
Egypte,''' een uitnemend geslaagde
compositie werd hier verkregen
door den ter aarde ncerbuigendeii
palmboom. En om de sobere,
geestige uitbeelding de 3 inde
wolken zwevende duiven bij: Jn
Nazareth.
Ook de bandtoekoning van hot
boek is uitnemend. Boven een uit
donkere wolkon nederhangondon
doomentak staat in sierlijke, toch
met zwierige letters de titel, terwijl
de drie uit don doornenkroon val
lende bloeddroppels aaji dezo, over
igens in zwart gehouden toekoning
e -n voornaam accent geven.
Dan is er ton slot to het
schutblad, nog, dit is in
litho uitgevoerd. Voorin
toont, hot do wijzen nit hot
Oosten bij de .Ster van
Hethlohom, achterin (
olgotlui na do Kruisiging.
Do, 'compositie dezer
tafereelon is zoodanig groot
on sterk 'dat zij aanlog
voor tooneol- of
wanddócor bij Halm ernstig
doet vermoeden.
Ondanks de zwakheden
'd ie'het bevat, en ook daardoor is dit
werk van Hahn in hooge mate interes
sant, omdat het zijn aanleg van zoo
vele on verschillende zijdon belicht on
omdat hot beschouwd mag worden 'als
0011 volstrekt persoonlijke opvatting
van illust ratie-kunst. Hot is voorzeker.
geen geringe taak om oen boek als
deze Legenden te verluchten. Maar
het gelukte Hahn om het to doen op
een wijze die volkomen bevredigt.
Door zijn medewerking is dit een boek
geworden dat men in vele handen zou
wenschen. Ook omdat hot, n doof
inhoud on door uiterlijk en door prijs
behoort tot datgene waarvoor hl
dezen tijd zoo krachtig wordt
gespropageerd: Het waarlijk schoont;
on goede boek;
1) Christwtlegenden door Selma La
gerlöf, vertaald, door Margaretha
Meyboom. U itijavc 11. J. W. Recht, Amster
dam,
BOEKBESPREKING
Vader en dochter. Toluloi's brief'
wisseliny mei zijne dochter
Marie, Met cene inleidini/
van Paul liiruko/f. Vertaald
, ' door Stijn Strciivcl», Amster
dam £.?, L. J, Veen.
Biografen stellen in den 'regel den
ouderdom van Tolstoi voor als een
woestenij van eenzaamheid en ver
bittering. In veel opzichten is dat
trouwens juist'. Tolstoi wds. tragisch
in zijn ouderdom. Hij vervreemdde
van zich-zelf: de apostel in hem ver
achtte tien kunstenaar van eertijds.
Hij , vereerde hot huwelijk en het
huiselijke leven zijn eigen huwelijk
word met do jaren ongelukkiger. Met
pijnlijke zelf-analyse on strenge
zelft ucht verzuivordo. hij zijn leven, niet
do volle kracht van zijn gerijpte jaren
verkondigde hij zijn ethische idealen
011 de kerk wierp hem uit.
'Deze briefwisseling toont aan, dat
er althans n lichtpunt is in het
?donker van de vele jaren, die Tolstoi
doorleefde en doorleed, sinds hij
bewust zijn eigen weg koos in de
doolpadon van het bijbelverhaal, en zijn
loven daarmee practisch in overeen
stemming trachtte te brengen. De
hechte liefde, on ook het betrekkelijke
een-Zijn, het gezamenlijk opgaan in
eenzelfde ideaal, van vader en dochter
blijkt uit al dezo brieven. Ze zijn van
groot» documentaire waarde, ook
voor de kennis en het begrip Van
Tolstoi's huwelijk. De moeder hield
niet van Tolstoi'» lievelingsdoehter.
In haai- brief van 17 Febr. 1807 laat
Marie' 2ieli daar op navrante wijze
over uit:
De betrekkingen tusschen Mama
en mij waren voor mij immer, sedert
mijne kindsheid^ eenc zware kommer
nis. Nu speel ik dikwijls, de dappere,
geef mij 't uitzicht tegenover haar
on mij zelf dat het, mij onverschillig
is: er is toch niets aan to veranderen.
In 't diepste mijner ziel echter lijd ik
gedurig daaronder en voel, dat men
1 niet eenvoudig daarover heenstappen
kan. maar het voraini--:1 -\\ m<t.-t. Het
is mij in dit opzicht bij/'»n<l.ir zwaar.
daar ik weet,- dat Mama iii-t van na
houdt on nooit van m.- ?^?h.nidi-ii hoeft
on telkenmale, dat ik :nij .UMI al mijne
kanton en nog wel yau mijne
bestikanton, aan dezo liefdol vfohcid stoot t .
kan ik, nooit wederstaan: tn. 't begin
doet het me eenvoudig pijn, naderhand
beleodigt «n ten sl'»M/' verbittert
het mij."
Marie Tolstoi stierf ::i l1»»». Nog
vier jaar duurde het. \w mot ,.«!??
vlucht van den ' oud"ii «tervendou
koning I<eur in de steppou" -???gelijk
H on min Rolland het 'i>>>> t ivf fond
uitdrukt - een einde kA'.im aan hot.
lijdon van den vader. . H. M.
ADVERTEERT in
DE GROENE AMSTERDAMMER"
is een zin die ge Ukvijli Iccsl.
Waarom juist in de
GROENE AMSTERDAMMER..?
OMDAT het advertentietarief buiten.
gewoon billijk is. De GROENE wordt
immers bij uitstek gelezen door het beste
publiek door het public'k dut iets
tibesteden heeft.
Ge BETAALT DUS NIET vooreen.
verspreiding. die drukkosten, porto irv
papier kost en waarmee ge tienduizondcn
lezers bereikt, die niet in de eerste plaats
?4 o t het koopkrachtige publiek bchonrun.
MAAR HET BETAALT U in dit blad
te advcrteeren waarvan ge- weet Jat u\v
onkosten direkt worden aangewen^! om L
in contact ie brengen met het koopkrachtig^
pubjiek.