Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 FEBRUARI 1919
'l--'!
«et
ov
u
'i*
l i
VAN DER 5LUX5
MUZIEK
door Constant van Wessem
f po K:
-*. Pa
Jazz op 4
!N d*- jazz. nog niet zoo heel lang geleden:
'arijs had in 1918 de eer, Europa kwam be
zoeken stond Europa tn*>t een prentsoh mondje
toe te zien. Kn dit preutwhe mondje misstond haar.
?fa//, kond»* Kuropa al lang en zou al niet de dans
passen dan toch de allure en de .soort muziek, die.
/.oo meende men, op lawaai gebaseerd was. Xolfs
«Ie l!)e eeuw had den chahut, don eancan. de dui j
velspolka, de beruchte ., galop final" gekend, en inde
jaren na I8rt() kon men in een ee
stcParijschedansicelegenheid een orkest aan het werk hooreti. dat
de quadrilles begeleidde niet rammelende munten.
pistool- en geweerschoten, zevenklappers. met een
solo op den mirliton. den trom. de bekkens en met
nagebootste dierengeluiden... Neen, Kuropa kou
tnoeiolijk zeggen, dat jazz en jazzband nog niet
..da goweson" waren.
Ondert ussehen zijn jazz en jazzband gebleven
en zijn niet meer teruggegaan en Kuropa heeft zooal
niet haar verontwaardiging dan toeh haar veto
tegen de dunswoedo van haar tijd moeten opheffen.
?Ia/,/, gaf d»? gespannen zenuwen der na-oorlogsehe
monschhoid een ontspanning in de rhythmischo
regelmaat van marcheerond-schuiverulo passen en ,
de jazzband was het orkest, dat in zijn syncopisch
bonzende raythmiek . den natuurlijken danser, die
nog atavistiseh in iederen cultuur-mensen schuilt.
los maakte. Daarom, jazz en jazzband behoorden
bij elkaar en het deed er voor den dans weinig toe
of het rhythnie begeleid werd met de
lawaainstrumenten uit het begin: de claxons en de ratels
?n de overdaad van bellen en klokken, die er zeker
lïon erg voornaam cachet aangaven. Na de eerste
..uitspattingen" kwam er in alles een meer
unil'ortne ó>r«lo. De danspassen werden vereuropeesd
t-n tot algemeen geldende standaardpassen terug
gebracht en het begeleidend dansorkest, nadat het
/.ijn vreugd»' van sedert lang weer het eerste echte
(lansorkest in cultureel Europa geweest te zijn
had uitgevierd, concentreerde zich tot een samen
stelling, waarin alleen de saxophoon en de banjo
zich als? nieuwe orkest instrumenten bleven hand
haven.
Toen kwam het vraagstuk van de jazz-muziek.
Het was liet land van haar oorsprong, Amerika.
die het e»-i>t er een vraagstuk van maakte en ging
kijken hoe de zwartjes het voordeden. Men be
studeerde de techniek ..der negermuzikanten, zag.
dat de jazz-muziek in wezen een
improviseerend«?ontrapüntis'ch karakter bezat van variaties op
een gegeven melodie en aanvaardde zulks als de
standaard-vornj van dit soort muziek. Terwijl men
vroeger d»- melodieën dei' blues bewerkte tot
?4ukken van enkelvoudig harmonische structuur,
ihis zoo MP als do polka- en quadrillemuziok, doch
met de'melodie van een negorliedje uit de plantage
tijden en dan syncopisch gemaakt met syncopische
.stooten op den tweeden n vierden tel, zag men in.
dat er in de oorspronkelijke behandeling dier
muziek bij de negei's eon vorm school, die composi
torisch van beteekenis kon wezen. .
Zoo Ontstonden naast de zoutelooze
society-firoduetie, die een beetje flirtte 'met, de
negermclilllll
N.V. J, S. MEUWSEN'S
«root. te keus*. . . . STITSONS
No. 2698
DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 FEBRUARI 1929
...?^.-?.....-..«?V.^.ï'Sï'
? ">? -VX^ifeV.,£ït2i
. ..- . -... , ...-, . .Ss.l
De filmspeelster Edith* Heinrich
Australische Kangeroe
lodie als in een mnskeradepakje, de eerste serieuse
pogingen op de nieuwe rhythmische en contra*
puntische mogelijkheden, die in jazz scholen tot een
vernieuwend element in de Europoesche muziek
aan te wenden. Jonge componisten gingen er mee
aan het werk. men styleerde de tango, de shimmy,
den foxtrot rhythmisch en harmonisch en voor
orkest ook instrumentaal, als ,,kleur". De jazzband
werd in de handen van een Paul Whiternan een
jazzcr/vs/ zooals het symphonieorkest. Ook
pianisten als Jean Wiener en Clement 'Doucet
schiepen in de voordracht tier jazz-muziek een
nieuw en bruikbaar soort improvisatie,
tiershwinbehaalde niet zijn ..Itapsodio in blue" zelfs het
eerste succes van een ..klassiek" gemaakte jazz
compositie.
De spelers en uitvoerenden, die zich in
jazzvoordracht gaan specialiseereri. nemen toe. En zij
zijn vaak zelf de ?componisten van doze muziek.
die zij voor 'hun voordrachten organiseoron.
Verleden Zaterdag kon nien in de groote zaal
van hot Muzieklyceum het -Dtiitsch-Ametikaansche
Erkla-kwartet honren, dat jazz spoelde op 4
piano's. '
De prestatie was zeker merkwaardig. De pia
nisten begonnen hun concert met eenigo arrange
menten van Mozart, Kroisler, d'ounod en de Ma- ,
seoppa van Liszt, on dit kan aanvankelijk niet zoo
erg bekoren. Niet alleen haddon deze arrangemen
ten van orkestmuziek niets orkcstraals, het geheel
klonk rammelend on vlak als. mechanische piano's
van een niet al te best soort en allerlei Ie e e en
over de geheele klaviatuur vliegende loopjes
bleven een wat armclyk aandoende poging tot
vulling van den klank. , ?
Maar met een jazz-prelude van een der spelers en
.,Amerieana" van een andere speler w r en wij on
De Unverfy >renheit",die bij eonMozart, een Johann
Strauss (Blaue Donau !) zelfs bij oen hiszt nog
gehinderd had, paste nu zeer goed bij hot
Amerikaansch-sportieve van de voordracht. Er kwam
kleur, er kwam geluid, het orkest specialiseerde
zich, men hoorde de ste.il.uit de toetsen geslagen
trompet en den' saxophoon en de metaalachtig
tinkelende banjo. de weeke korte glissando's van
de trombone en de doffe accenten van trommen t;n
s!a ;\ve k, het stemnienweefsol groeide dooreen, er
ontstond iets dat enn improvisatorisch-zelfstandig
leven kreeg, al voelde men aan sommige invallen
en sommige cadenssluitingen wel, dat de spelers
uit een tëuropeesche school kwamen on hun
('onservatoriuinjaren nog niet heelemaal kwijt
waren. Maar het d -ed, niettegenstaande een beetje
uniformiteit in de bewerkingen, steeds luisteren en
al mag men dan wellicht geneigd zijn om over het
peil der artistieke waarde van dit soort
kunstfitukken voor 4 piano's, dat niet geheel vrij was van
virtuoze overbluffing, te willen disputeeren, men
mag onderwijl dit soort muziek toch gaarne hoórèn
om de week-getimbreerde blues of de hard-rhyth-,
mischa welluidendheid der foxtrot».
, De vier spelers op hun Vier vleugels'hadden
een onbedaarlijk succes en zij verdienden het.
's Morgens en 's Avonds
zijn de meest geschikte momenten om Purt.l
toe te passen; daarom behoort op.iedere slaap
kamer een doos of tube Purol aanwezig te zijn.
Tentoonstellingen
Schcltem» en Holkema. llokin 74?70. Ensor
Tentoonstelling." Tot 10 Februari.
Kunsthandel D. G. Santee Landweer, Amster
dam. Houfcsneden door Ignaz Epper. Tot 16 Febr.
Kunsthandel J. S. Fetter en Co., Amsterdam.
Schilderijen en Aquarellen door Henri Rousseau.
Tot 10 Februari.
Nationa'e Kunsthandel, Heorengracht, Amster
dam. Werken van Gaston la Touche. Tot 17 Febr.
SCHAKEL
' HEILIGEWEG 11-1?«AMSTEQDAM
emdennaarmaat
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
J. II. de Bois. Haarlem. Schilderijen door
?Gesi,nus Visser., Tot 20 Februari..
Kunstza-al-Van L'-er, Amsterdam. Schilderijen
van W. ychuhmachcr. Tot 23 Februari.
Stedelijk Musom. Eere-tentoohstelling. J. A.
Zahdleven. Tot l Maart.
O méentenluseum, Nijmegen. Tentoonstelling
Joost van den Vondel. Tot l Maart.
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst
Wesfceirido^ 'Amsterdam. Toegepaste Kunst, Schil
derijen, Teekoningen en Beeldhouwkunst. T.»t
4 Miart.
PIANO'S-ORGELS
De moeilijkheden van ee i shot" met primitieve middelen
Een nieuwe
Nederlandsche film
door L. J. Jordaan
Ivents Hrundlng;". Filmliga
berust op een uiterst simpel
.,, ?_*? gegeven: Een visschersknaap is verloofd met
'«?en buurmeisje. Gedurende een periode van werke
loosheid, waarin hij tot groote armoede vervalt en
zijn verloofde geen enkel der genoegens kan ve
?schaffen, waaraan een mcisjeshurt nu eenmaal
hangt. weet een andere man zich tusschen de beide
jongelieden te dringen. Het is de pandhuishouder,
bij win» hij alles, zelfs zijn schoenen hooft'mouten.
lieleeiii-n. De/e vrij goed gesitueerde dorpeling
troont hift meisje mee naar de kermis, gaat met
haar uit- rijden en weet ten slotte de breuk met den
inmiddels uit misère aan den drank geraakten
visscher door te drijven. De elementen van het
land en d»i zee komen aldus in botsing en in de
?branding der hartstochten, besluit de jonge man.
na een wa.nlu l-igen tweestrijd aaii de storm
achtige -/ei k vist. met het verleden af te rekenen.
Mij dringt den winkel van den medeminnaar
biiuK'ii, die juist een herdersuurtje met de
geusurpcerde. go.liofdo geniet, grijpt don rivaal naar de
keel en wil hem het' mes in ? do borst stooten.
/oover komt het echter niet bij Het zien van.
's mans luffuir angst, werpt hij het mes walgend van
zich en koert, aan boord van een schuit, k-rug
naar zijn element de zee.
Een scenario, gelijk men ziet. dat uitmunt door
?soberheid zij het niet door originaliteit. De
schrijver, Jef I^ast, heeft blijkbaar naar den
uitersten eenvoud gestreefd rnedo, waar
schijnlijk, met het oog op de beschikbare middelen.
Waarmee echter niet gezegd is, dat het binnen zijn
bescheiden verhoudinge , geen schema zou kunnen
zijn vo««r e»-n sterke dramatische handeling. Dit
nu het zij yóór aÜes geconstateerd is het
niet geworden. Als hoofdoorzaak moonen wij tv
zien. een soort van onwennigheid, een beklemming.
een angst om te veel te geven en daardoor melo
dramatisch e.n tooneelspeler-achtig te worden. De
regisseur, de heer Franken, heeft dit op zichzelf
voortreffelijke zelfbedwang en die zelfkritiek.
dunkt, ons, te 'sterk opgedreven, zoodat veel van
de , spontaniteit en de dramatische vaart in het
werk verloren ging. De beweging der sujetten is
t o straf gedisciplineerd en daardoor vaak te traag
«?n. te bevangen geworden, hetge n zich, speciaal
in de eerste acte. wreekt op het aïgemeeiie tempo
<lcr lia.ndc.liri:. Do sto ipartij in de duinen, hoe
knap ook, is niet voldoende om de, dynamiek in
dit deel van de film te redden en het merkwaardige
feit doet zich voor, dat het werkelijke drama, het
waarachtig boeiende conflict, zich verplaatst an
de mensehen naar de natuur. Dat er per slot van
rekening toch nog een zekere stuwing en spanning
ontstaat, schrijven wij dan ook in hoofdzaak toe
,mtn de met liefde en talent bedreven montage.
Een. tweede, oorzaak van het tekortschieten in
?dramatische spanning, lijkt ons de persoon van
*len hoofdspeler, de hèr Jef lAst. Uit vele
niomenAGENTEN VOOR
? AMATEUB-KINO-UITR1D8TINCJ
FOTO-SCHAAP & Go.
SPUI 8 AMSTERDAM
ten blijkt, dat het l^ast zeker niet aan intelligentie
en intuïtie voor het filmspel ontbreekt, maar niet
temin was hij voor deze rol ten eenemale onge
schikt. Alles, wat hem als sujet tot bruikbaar
materiaal gemaakt zou hebben, mist hij. Men
vergete niet, dat. het bij den filmspeler in de eerste
plaats aankomt op plastische eigenschappen,
welker gemis tle beste bedoelingen niet kunnen
vergleden. Om aan den cineast het materiaal te
leveren, dat deze voor zijn schepping noodig heeft,
moet de acteur beschikken over het juiste physieke
voorkomen en over een expressieve kracht, die de
door het drama vereischte emoties weet te
realiseeren. Noch het een, noch het ander bleek de
heer l^ast mee te brengen: zijn tengere gestalte
vermag niet de geduchte, broeiende dreiging te
suggereei-en, die de tot wanhoop gebrachte stoere
visscher tot het machtig symbool maakt van het
ontembare element, waardoor en waarvoor hy
leeft. De plastiek van gelaat, gebaar en houding.
is te slap en te weinig gedifferentieerd, om dit
gebrek te vcihejen. Dit valt des te meer te
betreuren, w.-a ? en het meisje (Mej. t'o Kieger)
en de pandhuishouder (de heer II. Blok) alleszins
voldoende b!ek n. Vooral de laatste heeft in zijn
masker.Vdat ick-en-weet-niet-wat. hetwelk den
filmspeler maakt een soort van directe suggestie,
een dwingende aandachtsconcentratie, die iedere
gelaatsniimick tot een gebeurtenis maakt.
Dit wat de realisatie der figuren betreft. Een
ander bezwaar hebben wij tegen het draai-boek":
dit is ons te summier en te vluchtig, waardoor do
psychologische ontwikkeling der gebeurtenissen.
nog wel eens in het gedrang komt. Zeker een
film'behoeft geen zielkundige studie te zijn, maai
er komen situaties in dit werlc voor, die een nadere
verklaring en toelichting dringend behoeven, om
aannemelijk te zijn (de omkeer bij het meisje). Het
is een fout. die door economische mo ieven vol
komen begrijpelijk is -?maar, die niettemin een
fout blijft.
Tenslotte de montage het eigenlijke werk van
den cineast. Ook daar heeft de economie een
schadelijke rol gespeeld, zij het ook slechts in ten
scène. Jammer genoeg is dit juist de scène, waar
het op aan komt: de moord aan het eind. liet is
het moment, waarop de spanning van het gebeuren
culmineert et^zich ontlaadt in een daad van ge
weld, het hoogtepunt alzoo van het werk. Een
dergelijk migenblik van intense spanning, waarop
een wild accelerando van tempo en rhythmo
den toeschouwer moet meeslepen, bereikt men
niet in vier of vijf grepen in enkele shot's".
Daar moet de situatie op honderd manieren
beslopen en bespixmgen worden, die allen met
elkaar stuwen naar het eind. hetwelk den
toeschouwer tenslott ? een last van de schou
ders wentelt of hom'vermorzelt. Een dergelijk
dramatisch paroxysme. waarvan de inval in het
J-obedewor kantoor uit Pudowkin's ..Ijuvtste
Regisseur M. H. K F.anken als het verliefde
visschersmeisje. Mej. Steger kijkt belangstellend toe.
dagen" zulk een adenibeklemmend voorbeeld is.
werd niet bereikt. Wat gegeven werd, is goed
(de greep boven uit het kader, naar den strot van
den pandhuishouder het van bpven-ppnemon
van zijn in angst wegkrimpende figuur) goed.
maar te weinig ! Wij twijfelen.er1, dan ook niet aan.
of Ivens had, wanneer hij over ruimer middelen
on meer celluloid had kunnen beschikken, er nog
heel wat andei's van gemaakt. ,
* *
*
Ziehier onze bezwaren, met al de
critische'nauwgezetheid geregistreerd, die de groote ? verdiensten
en do belangrijkheid van het werk eisenen. Het is
ons n genoegen, op die verdiensten thans nader
te mogen ingi an. ' . '
. Daar is in de eerste plaats de absolute filmische
zuiverheid der structuur. Het is een genot, te
Twee hoofdfiguren: Dt pandhuishouder en het meisje
ervaren hoe hot gevoelige filmmateriaal in d»'
handen van den cineast trilt en reageert op zijn
subtielste emoties. Bij dit bescheiden en in zeker
opzicht nog zoo onvolkomen experiment, voelt men
«?en verbluffend»; zekerheid in alles, wat hot
hanteeren van de materie betreft: in de keus en de
compositie der beelden, in hun opeenvolging, in
hun rhythmische bewogenheid. Zeker?het ver
rast ons niet al te zeer. dat de kennissceno in de
handen van den compositeur van De brug" tot
een virtuoos stuk film werd. Maar waar ter wereld
haalt deze jonge man eensklaps de capaciteiten
vandaan, om van den aanhef: ..Het Dorp", zulk
oen vaste, breed-gezongen ouverture te makon?
Hoe komt hij aan de zekerheid van factuur.
Waarmee d.e (uiterst moeilijke!) stoei-partij is ge
concipieerd? En vooral hoe bleek hij zoo in
eens instaat de scène van den visschersknaap op
het havenhoofd (de branding) tot zulk een indruk
wekkend, bijna beklemmend fragment op
t»voeren? Hier viel niet te gooclu-len met beroemde
en interessante spelers -^?hier was geen gelegen
heid om te pateeren, door een schitterende
miseen-scene. Niets stond den cineast ten dienste, dan
de natuur, in al haar eenvoud -?de natuur,
di»alles kan zijn. in de handt-n van den artist. maar
die dood en zin-loos is buiten zijn greep. Voeg
daarbij, dat Ivens moest werken met een klein
Kinamo-apparaat, in de groote ateliers als simpel
hulptoestelletje gebruikt, hetwelk hem niet eens
in staat stelde, o i. het onmisbare en dankbare effect
van het afdonkeren" te gebruiken -?en gij zult
begrijpen, dat al deze resultaten slechts door een
sterke intuïtie en belangrijk filmisch talent konden
bereikt worden. Hier is wel wezenlijk en waarlijk
een cineast aan 't woord, diep doordrongen van
Pudowkin's principe: ..(trundlago der kino-kunst
ist die Montage !"
En mi het resumé! Nietwaar - het is .bijna
belai helijk van dit bescheiden twee-actertje, met
zijn fouten en tekortkomingen te reppen, naast
de kino-dreadnoughts onzer bioscopen, met al hun
glans van sterren en technische mirakelen. En toch
durven wij het aan, omdat het van meer artistiek
inzicht, van meer kennis van het begrip film"
getuigt, dan de meeste dezer wereldsuccesse.n
omdat in deze moedige, idealistische daad van
Ivens en zijn medewerkers Franken en I jast een
belofte schuilt voor de toekomst, die Branding"
tot oen nieuwe gebeurtenis maakt, in de prille
historie eener waarachtige Nederlandsche film
kunst.
Branding" werd in den .'kleinen.' maar steeds
vaster aaneengesloten en steeds groeienden kring
tier Liga-leden, geestdriftig ontvangen.
Na do pauze een reprise van The Kid". Kr
valt den laatstcii tijd, dank zij hot lyrische
g»nleliiver over ('haplin, een zekere reactie en terug
houdendheid waar te nemen, ten opzichte van
dezen meester1. Het V)este. om hèoordeel en
waardeering zuiver te houden, is alïe schrifturen
over Ohaplin 'voorloopig terzijde te leggen en
Chaplin-films te gaan zien. Bij het opnieuw aan
schouwen van Het jochie", vergeeft men hem n l
het geschrijf rondom zijn persoonlijkheid en ....
zwijgt in eerbied!
\'crhctrrin</
Van do zijde dor l'F-A-Directie maakt men ons
attoilt op een onjuistheid in on/o bespreking van
De Geheime Koerier". Do naam van den regis
sent1 wordt aan het begin van de film wol degelijk
genoemd. Hij luidt: (f. Highelli.
P I A N O 'S
A' 1835 Q
ithtirStPiitirl
"l MUZIBKHANDEL C
H. RAHR
VLEUGELS
D Tel. H3
UTRECHT
W)
f*-.