Historisch Archief 1877-1940
t
oo V
r
[
l ?
'l! i
P'
U16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 FEBRUARI 1929
No. 2699
Croquante croquetjes
door Alida Zevenboom
AI*S een inenseh kou in zijn nok
heeft en last van ht»t hartwater.
dan gaat hij onwillekeurig aan het
peinzen on zoo dacht ik. terwijl ik
met poes op schoot in het zonnetje
/.at, dat in dezen tijd van het jaar
tusscheti tweeën en half drie net
door de scheiding aan den overkant
heenschijnt, aan den samenhang
deidingen. Of wou u soms ontkennen
dat er geen verband bestaat tussehen
«Ie grootste en de kleinste kleinighe
den?
Als er aan de Noordpool e.en ver
keerde wind waait, voorspellen zij
hier licht* tot matige vorst en vriest
liet zooals het nog nooit te voren
gevroien heeft en moet ik al de pisten
op de boekjes van de heeren met
mjmstens tien percent verhoogen,
want hoe kom ik anders uit'? Met
andere woorden: er bestaat verband
tussehen de ..anti-cycloon" zoo
noemt meneer Htanislafski dat ding,
maar ik begrijp niet goed wat liet is
en het dubbeltje dat ik voor het
acteurtje van vier hoog voor een half
onsje kaas meer in rekening breng
en de twee kwartjes voor het potje
jam dat ik meneer Stanislafski meer
laat betalen.
Ik vind hét toch wel mooi in de
wereld ingericht al moet ik zeggen
dat er voor ons mensehen in de kou
eigenlijk niets gedaan wordt. >siet
dat ik het den armen menschen mis
gun, dat meneer de Miranda zich
zoo warm voor /.e maakt en 7.e bij de
brandende kachel op straat wil zetten.
maar wie denkt er aan al de ellende.
«He er geleden wordt zonder dat' er
«?en haaii naar kraait? Ik heb wel
eens zoo bij mezelf gedacht,.wat een
voordeel het voor ze zou zijn. als de
stille en fatsoenlijke armen'ook eens
een politieke partij oprichtten, maar
dan zouden zij zeker niet stil meer zijn
en misschien nog onfatsoenlijk op den
koop toe worden. ? . ?
Ik dacht er over. omdat ik gister
avond mijn aangetrouwden neef uitzie
<'ommelingtraat op bezoek heb gehad
en hij eigenlijk kwam om een loening
te sluiten want nicht is ziek. moet
geopereerd worden, wat bij elkaar
,ee.n dikke honderd gulden kost ,<-in
het geld is er
niet? Je eigen schuld, zei ik tegen
neef, die me erg verwonderd aankeek.
Ja, zei ik, je verdient, te veel.
?.Als je armlastig was. dan kon je
vrouw in een van de gasthuizen voor
niets behandeld worden, hoefde je'
den dokter en den meester niette.
betalen en ook niet die vijf en twintig
gulden voor de X-stralen en kreeg ze
nog een gratis-nabehandeling toe.
Als ik jou was, zag ik dat ik werke
loos werd, dat is op den duur veel
goedkooper." Het is niet om het een
of ander of (»m me er op te beroemen,
maar ik heb hem maar geholpen,
want waar moet dat geld anders
wist niet wat ik zag. Hij is naar Londen
voor zaken geweest en half bevroren
heb ik hem teruggekregen, tën nu
ligt hij met griep te bed en is het
mijn beurt hem op te passen. Ik moet
zeggen dat het een erg geduldige
zieke is, want een man leer je eigen
lijk pas het beste kennen, als hij ziek
is en van je afhangt. Het zijn groote
kinderen en zoo moet je ze, maar
behandelen ook. Maar als ze dan weel
een veer vu» hun mond kunnen bla
zen, nou....
Hij was net in Londen, toen de
Koning werd weggebracht naar die
badplaats en hij heeft me verteld,
dat al de menschen aan den kant met
tranen in hun oogen stonden. Ik
weet nog wel toen onze Koning
STEUNZOLEN
NAAR
GIPSVORH
Instrumenthandel SCHMEINK
Spui»trvQ56, Tel .4O2OO. Amsterdam
Punch
Wanneer de Londenaars naar het voorbeeld van de oude
Hollandsche meesters gekleed gingen
betalen. Jawel.. .. Als tante Aal uit
den tijd raakt, komt het wel terecht,
zal hij denken. .
vandaan komen? En hij zal het terug . \Villem Drie ziek was en dat ik altijd
naar den hoek, waar een sigarenwinkel
was, bolde, om te lezen hoe het mét
hem was en eiken dag stond er een
oud moedertje en huilde en iedereen
* * * dit- wat missen kon, gaf haar wat.
' Pas;? later' hoorde ik, dat zij alles wat r, _ ,
.Meneer .Stanislafski is van do week zij kreeg, omzette in Oranjebittc-r en . tiling van MoVr. B. No'.th- nius
thuis gekomen.... nee maar! Ik op de gezondheid van den Koning .Mertens.
dronk, maar beter is hij er niet van
geworden.
Kn dan moet l' hooivn. me
vrouw, zei meneer Stanislafski, h<>«>
populair ons volk op dit oogenblik
in Londen is door die tentoonstelling
van oude meestei-s. Als ze in de gaten
hebben, dat je een Hollander bent,
beginnen zij direct over Hembrandt
un Frans Hals en hij liet me een plaatje
zien uit een weekblaadje en vroeg
aan me of ik dat niet in ..De Groene"1
kon latfii zetten en ik moet zeggen.
dat die teekenaar hem goed getroffen
heeft, want die chauffeur op ilïe>
autobus lijkt sprekend op hem en
als u mij van aanzien kende, dan zou
u zeggen, dat ik die dame ben in dit n
zwarten bontmantel met dat kind..
waaruit u alsjeblieft niet moet op
maken, alsof ik met hem naar Londen
zou zijn geweest. De menschen zijn
soms zoo ergdenkend. En de loodgie
ter is er nog niet geweest. Kn a-lK ?<*
met waterspoeling....
Tentoonstellingen
Nederlandse! o Jrarbeurs Utrecht.
"Xw.ntif.stu beurs. Tot 28 Februari.
Stedelijk Museum.
Eere-tentoonstelling. J. A. Zandleven. Tot l Maart.
Gomeentemustiiim, Nijmegen. Ten
toonstelling Joost van deu Vonde!»
Tot l Maart.
Amsterdamschc Ateliers voor
13innenhuiskunst Westemde.Amstcrdau:.
Toegepaste Kunst, Schilderijen, Te
keningen en Beeldhouwkunst.- Tot
?4 Maart.,
Huize va'i Hfs:elt, Hofc'.erdan»,.
.Sch hlerije:i . tn Teekoninuen d-.oi
El*e 13» re'. Tot 14 Maar .
Kunstzaal van Lier. Amsterdam»
Sthillirijin do >r J. Chipihal. Tol
11 Maart.
Artibus Sacrum, Arah 'ir.. Schilde
rijen door Kouland Konirg
enbtedhuuwwerk do u- Al V. Te. inute. TI t
14 Maart.
Nieuwe Uitgaven
Bij de Hollandiff-Drukkerij te Baan*
is verschimn:
De dirde diuk van 'Slempte, tvma i
van een kir.d m it spii-.'thf re.i, duor
Josine Keulirg.
Dii vijfde, di uk van: Een ni f uu c
Boodschap, Fssays van Brent-ice,
v«iCLASIE, GASPERS 6 Co.
Behanger!) Ameublementen , Stoffeerdcrij
Moderne Landhuisstoffen en
Oud-Hollandsche Meubelen
VIJZELGRACHT 13, Telefoon 37354
N*V, Meubelmagazijn'".Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
Hotel Beekhuizen, Velp (GUL),
Voorjaar 1928 geheel gemoderniseerd.
Centraal verwarmd, warm en koud stroomend water op alle
kamers. Het Hotel is Zomer en Winter geopend en door
zijn rustige ligging zeer gezocht voor Zomer- of Winterverblijf.
Loges hebben vrije wandeling in de bekende Beekhuizerbosschen.
Autogarage Telefoon 402 Velp Tennisbaan.
Abonneert U óp: - -'?-.-
De Groene Amsterdammer
No. 2699
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2-3 FEBRUARI 1929
GEDACHTEN VAN SCHOPENHAUER
BERIJMD DOOR CHARIVARIUS
V. De Styl (slot)
Wi >, schrijvend, al zijn avultcht aan zichzelvei wijdt,
Sta?,t Bchrldig aan de fout der objectiviteit.
Ik neem nu aan, dat gij uw onderwerp beheerscht;
Maar dan begint het zware werk van 't schrijven eerst.
(Jij wordt allicht verward, te duister of te hoog.
Hemd geen alleenspraak, schrijver: geef een dialoog.
Die des te helderder moet zijn in ieder woord,
Omdat gij nooit de vragen van den lezer hoort.
(Jeef maklijk weer wat gy met moeite hebt gedacht,
Ook voor ideeën geldt d-,» wet der zwaartekracht:
(Sezwinder gaan gedachten, die als dingen zijn,
Van hersens naar papier, dan van papier naar brein.
Ken zeer gewone fout, die gij vermijden moet,
Is de breedsprakigheid, de woordenoveivloed.
Voorzichtig! Spaar des lezers tijd en zijn geduld,
Draa^ zorg, dat gij zijn hoofd met goede waar vervult.
't Is beter dat iets noodigs ongeschreven blijft,
Dan dat gij iets teveel, iets overbodigs schrijft.
(In»-dezen zin komt ook iets overbodigs voor,
Maar dit is poëzie; dan kan 't er nog mee door.)
Teveel is op het punt van stijl mijn grootste
grief:Het adjectief de vijand van het substantief l
Begrijpt gij dit, of vindt gij 't ijdel woordenspel?
Voltaire zei het, en Voltaire wist het wel.
Schroef niet Hesiodus. de wijze Griekache bard:
Een h~.lf is nieer dan n. eti minder dan een kwart?
De lezer heeft ook op wat eigen arbeid recht;
't Geheim van saai te zijn. is dat men alles zegt.
Veel wijsheid, weinig woorden, kenmerkt het genie.
De waarheid is het mooiste zonder draperie.
l'w schip gaat naar den grond, als gij 't te zwaar bevracht,
Srhrijf nooit iets, dat de lezer zelf wel had bedacht.
\Vi.- in de rede valt. kent zijn manieren niet;
Dit geldt natuurlijk evengoed op stijlgebied:
Ken schrijver, die zijn stuk met haakjes overlaadt.
Interrumpeert zichzelf, een even ernstig kwaad.
Hij perst zijn tusschenzinneU in een tusschenzin.
Kn dan nog weer een tusschenzin daar tussehen in.
/ooajs-die tafeltjes, geschoven in elkaar.
De arme lezer, met de handen in het haar,
/egt onder.de lectuur aan 't einde van den zin:
Het midden snap ik. maar hoe was ook Weer 't begin?
7oo wijkt het hersenwerk naar den verkeerden kant.
Want het geheugen zwoegt in plaats van het verstand.
*
Wie telkens zinnen 'k voeg een voorbeeld dat de leer
Die 'k schrijve s welken wellicht wat ik hier beweer
Hetgeen in dit gedicht waarin 'k den stijl waarvan
't Succes waarop men hoopt met opstel. of roman
Afhanklijk is bespreek behoort als kroon .op 't werk
Niet duidlijk is wil prenten in den geest versterk'
Bij mijn beknopt betoog in andre zinnen ploft
Is lui of nonchalant en altijd onbeschoft.
( Zet haak en komma ^elf in bovenstaanden zin,
Dan wordt hij duidelijk; er zijn geen fouten in.)
Schrijf dus eenvouiig. Maar schrijf niet zooals gij spreekt:.
Ook dat is affectatie, die zich altijd wreekt.
Wij praten zorgeloos; wie spreekt er zonder feil ?
(iij komt gekleed op straat, gekleed zij ook uw stijl.
Behandel lichte stof niet statig of geleerd,
Weest luchtig op zijn tijd. maar blijf gedistingeerd.
De ergerlijkste vorm van imbeciliteit
Is 't pronken met een andermans ooispronklijkheid.
't Is de gemeenplaats. Schuw, verfoei die als de pest.
.,'t Ontstellende bericht." ,.het teeken," en de rest.
Plaats nooit een pittig woord, dat in de mode is,
Dan onderscheidt gij u. en houd g' uw opstel friech.
De eerste, die zoo'n term (zijn vinding !) schreef, was groot,
De tweede was een dief, de derde 'n idioot.
Gij geeft uw gast', a's j.ij die muffe fout begaat.
In plaats van een sigaar een peukje, van de straat.
Hoe weinig werk ontstaat uit 's schrijvers intellekt.
Gelijk een huis gemaakt wordt door den architekt,
Die eerst zijn gansene plan zorgvuldig overdenkt.
Kn aan elk onderdeel zijn volle aandacht schenkt.
De meesten stellen niet: zij spelen r'omino:
De hand grijpt naar een .steen; dien zetten zij maai1 zóó.
Met veler werk wordt nog fantast'scher geknoeid.
't Ontstaat zoo ongeveer als een koraalbank groeit.
Weer andren stormen voort, gflijk een dolle koe.
In toomelooze vaart en Joost weet waar naar toe.
Wij leven in een wilden, schreeuwerigen tijd:
Is 't wonder, dat de stijl daar droevig onder lijdt':
Lees altijd trouw de krant, en bestudeer die goed.
Dan leert gij degelijk, hoe Jiij niet schrijven moet.
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaèrt
Toon Kelder (Brunei hij Hreekpot en
te. Kotterilam In den KottcnluniMCjien
KunHthundcl)
Kn de tentoonstelling te Brussel n die te Rotter
dam bewezen Kelder's vooruitgang. Die in Brussel.
j*af daarvan den meest gesloten, gebonden indruk.
omdat Kelder daar alleen tentoonstelde, terwijl
hij in Rotterdam Permeke naast zich had. en ieder,
die iets van schilderkunst afweet, weet dat deze
Permeke de. gevaarlijkste buur is dien ge u vinden
kunt. Op beide tentoonstellingen van Kelder
waren werken met name te noemen', waaruit die
vooruitgang bleek, en dat Waren naast soms een
teekening van figuren (uit den laatsten tijd) toch
meestal schilderijen. Kelder is als schilder een
i-olorist, een realist, en ofschoon hij dat eerste nu ?
en dan voor d'opperylakkigen niet schijnt te zij.n,
wanneer hy een donker schilderij schildert in
allerlei grauwen of bruinen (daiir zoekt hij de
innigheid), dat hij inderdaad een colorist is bleek
te Rotterdam b.v. d delijk uit de twee portretten
van Mevr. R.: het eene te paard, het andere in
«vonddracht (de ha den waren nog niet afge
schilderd). Dat in avonddracht was het laatste en
het luchtigste, < n ook daardwu- reeds afzonderlijk
in Kelder's werk. dat het zware liever geeft. Maar
uit beide kondt ge ook zien, dat het Kelder altijd
'/aak is 't gevoel van liet levende door de kleur te
geven, met andere woorden; hij is een
itnpressioniat, cm door allerlei eigenaardigheden in zijn
impressionisme (ik zal daar nu niet over uitweiden!)
is hij een impressionist van thans; hij is dus de
nitunve. beleving van n oude .Hollandsche waar-;
heid in de schilderkunst, van een ras-eigen waar*
heid. En hij zoekt. Kelder, naar het hoogste wat
de realist kan bereiken: naar do stemming der
Om deze innigheid te bereiken temt hij zijn
eoloriet (en ook dat is van thans) tot reeksen van
bruinen en grauwen, waar soms een rood. of een
blauw openbaar leeft tus.schen'de donkere andere
kleuren. Maar niet alleen door het stiller zijn
deikleur zoekt hij te komen tot waar hij wil. ook de
modem-geziene vorm moet daaraan meehelpen.
en hij maakt de figuren daarvoor zóó gebaar-loos
als hem mogelijk is. zelfs als zij wandelen. Ge zaagt
dat te Rotterdam 'in ..de Wandelaars" en in.de
figuren in de tvam: in een landschap niet sneeuw.
waar een zwaa: van een lijn de ruimte gaf aan het
landschap.
De vraag is te stellen of een colorist als hij is.
niet in ,, de kleur" ook een innigheid kan bereiken.
waarom zijn tegenwoordig schilderen gaat. Vermeer
kan hem bewijzen, dat ook als openbaar colorist
het mogelijk is in ..de kleur" innig te zijn. Ik weet:
er is maar n enkle Vermeer,, en hij is een licht
, uitzendend wonder ! Ik hoop tenminste; dat; ik
daarvan iets weet, en dat ik pok iets weet van den
tegenwoordigen schilder Kelder. Maar een wijzen
naar Venheer als naar grooter voorbeeld, lijkt mij
hier toch gepast. Daarenboven zijn de schilderijen
in bruinen en in grauwen, voor zulken overgang
niet zonder baat. Zij hebben Kelder toch een
y.ekere verfijning afgedwongen, en dat was wat
dit talent niet kon dan baten, 't Grove of te
duidelijke is altijd een fout in ieder werk* zooals
iedere' onoprechtheid, iedere picturale onoprecht
heid dat ook is; Kelder kon verfijning velen,
omdat die. ook dénoodige eenvoud meebracht. .. .
Deze kleurklare innigheid is dus hier nog een
verwachting, zeker was echter de vooruitgang:
dieper sphecr om de figuren en stiller hanteering
van de menschen. ? ,
«chumncher hij Van I-Ier te Amsterdam
Ik heb de.Schuhmachcr's. die hier zijn. besproken
toen ik do. verzameling elders- zag. Er is bij van
Lier echter n werk bijgekomen, wat- ik-toen nos
niet kon zien. en dat is een zelfportret. Dat-te zien
deed mij een stellig genoegen, en niet alleen om dit
werk. Natuurlijk schilderde Schuhmncber .reeds
meer dan n portret, dat- van zijn Moetier is een
der bekendste, maar ik. zag graag, dat deze afzon
derlijke schilder, die schijnbaar maar koel is in
zijn persoonlijke nauwkeurigheid^ meer beeltenissen
temaken kreeg ook dooi- dat zelfportret. Want
niets is.?zoo het ten -minste met mate bedreven
wordt, en zoo het niet ontaardt in een maar
'aannemen''van wat zich aanbiedt, niet* is aangrij
pender, moeielijker, eervoller, en bewogenheid meer
eischeud, dan de kunst van het portret: Zij dwingt
en zij maakt vrij, zij moet alles vrij, beweeglijk
maken in den schilder. Met schemata of procédé's
in het zien wordt hier niets geschapen: een levend
wezen moet hier. zoo go schildert als Schuhmacher.
langzaain werkend, wel geweten en zeker op het
paneel worden neergezet. En door de wijze van den
vorm te zien (kantig) en door de eigen kleur, die mij
altijd doet denken aan den binnenkant van schelpen
en .door de nog wat nurksche psychologie van den
schilder (die zal wel fleuriger worden) is Schumacher
een portrettist, die wij gaarne zouden zien op
groeien. En dat hij zelfs coquet kan worden: dat
ziet go in het dasje op het zelfportret.
Zenuwstillend
en zenuwsjterkend is de werking van
MIJNHARDT'S
ze n u w t a b l et te n
Glazen Buisje75 et. Bij Apoth. en Drogisten