Historisch Archief 1877-1940
',in>
oo
U
; l
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 MAART 1929
Nu. 2700
Dramatische kroniek
door Top Naeff
Rotterdatusch Hof stad tooneel, Paul UB
onder de Joden, dram. legende door
Franx W er f el
Ijl RAXZ Werf el, geboren te Prang in 1800,
behoort met o.a. Hasenclever tot de groep
dichterlijke intellectueelen, wier wezen en werk
sterk door den oorlog beïnvloed werd. Hij is on
getwijfeld een der besten. Een auteur, van wien
men feitelijk niets dan goeds zou willen zeggen
.... om dan tot de slotsom l e komen, dat men
met al dit goede, toch nog niet dien graad van
genegenheid en bewondering gehaald heeft, welke
het genieten van een kunstwerk tot een licht
geluk maakt. Ook Paulus onder de Joden",
een drama van hooge bedoeling, voornaam van
houding, ver verheven boven het repertoire van
tien dag, boeiend, zoowel om de menschen" met
hun overtuigingen op leven en dood, als om
hetgeen de schrijver zelf noemt: de eeuwige
draagkracht van het gebeuren," brengt ons niet
geheel op temperatuur. Het is, of er bij dezen
schrijver altijd nog n vonk in zou moeten vallen,
terwijl er toch al zooveel vlam vlatte onder zijn
pen.
Ik vraag me bij lezing van dit werk ook telkens
weer af: leent zich bijbelstof voor bewerking dooi
den modernen geost, die alle stijlen adopteert en
eigenlijk nooit weet wat hij wil? Wordt de oeroude
overlevering er niet te gecompliceerd door, en
mis zoo dicht nabij gebracht, dat we onrustig
worden om hetgeen ons middelerwijl dat kan
iüet anders toch nog ver blijft en ontsnapt 'i
Vondel, de lyricus, kon zich de weelde van
bijbelstof veroorloven, Grillparzer o.a. was al te modern.
Ook bij Werfel vinden we te veel en te weinig
verklaard"; uitspraken, op het eerste gezicht
niet minder diepzinnig dan menige bijbelplaats,
volgen elkaar op in een tempo, dat ons den
t.ijd tot overpeinzen niet vergunt.
Het was mede de kracht van hot
Habimatheater, dat het grootste deel van het publiek
den tekst niet verstond, zich eenvoudig liet gaan
op den sonoren klank en het eigenaardig rhythme
der vreemde stemmen en, weinig afgeleid, gemak
kelijk door het ritueel werd geboeid. Daargelaten.
dat de leden van het Habima-theater allen joden
waren en zich tot deze missie jarenlang hadden
gespecializeerd. Men mag dit uitzonderlijk optreden
niet als maatstaf nemen, het zou onbegonnen
werk zijn het te willen imiteeren. Wel echter zou
men de toeschouwers, niet minder dan de ver
tolkers, te voren moeten inleiden-tot de geloofssfeer
van Werf el's legende, een taak die den joodschen
letterkundige in het bijzonder toevertrouwd zou
zijn. De vertooning kan niet tevens ..uitlegging'1
zijn; zij kan relief geven aan de diverse karakters".
maar daar gaat het hier niet om, wij moeten ons
kunnen inleven in een sfeer, waar het symbool
voor allen en alles spreekt.
Uit de geweldige bot-ing van geloof tegen
geloof eenerzijds. wëreldsche belangen anderzijds.
ontspringt de tragedie, die zoo oud is als de wereld
en zich herhalen zal in alle eeuwigheid. De schrijver
heeft getracht het oogenblik te grijpen, waarop
zich het nieuwe geloof uit het oiide dogma
losscheurt: de bevestiging van het christendom uit
de ontkenning van den Christus. De wet is
vervul.l en de liefde gekomen."
Wie van deze wereldgebeurtenis iets wil onder
gaan, kan niet zoomaar den schouwburg
binnertloopen zonder zich vooraf in het werk verdiept
te hebben, waarvan de vertaling door Eduard
Veteiman bij den uitgever Paris te A'dam tijdig
verschenen is. Het is al het minste wat men den
'directeur van het Rotterdamsch Hofstadtooneel
verschuldigd is, .die de piëteit «n den moed had
dit werk?een der nobelste tooncelstukken van
onzen tijd, maar geen stuk dat loon naar werken
kan brengen bereikbaar te maken voor het
meer geletterd, schouwburgpubliek.
5DEINDE 162 ?
[DEN I-IAAG
IWONINGINRICHTINGEN
Werfel vond voor de figuur van Saul, na zijn
bekeering Paulus geheeten, een leidraad in de
Handelingen der Apostelen (S en 22). Het spel
opent tijdens diens reis naar Damascus, op welken
weg den woesten christenvervolger het licht
verschijnt en de stem, die hem-eenvoudig vraagt:
..Saul, Saul, wat vervolgt gij mij?" Hoe tragisch
is die figuur van den bewust.geworden, ontmoe
digen mensch, nadat hij als de uiterste tegenstel
ling van zichzelf, als een afvallige voor hen, die
eenmaal vurig in hem geloofden (de dwepende
Chanan o.a.) onder de joden terugkeert en zich
in zijn nieuwe overtuiging nauwelijks kenbaar
weet te maken.... Welk een stralende genade
moet in hem zijn om hem de krachten te verleenen
tot alles wat hij terwille van die overtuiging zal
hebben te doorlijden. Als van een ziekbed herrezen.
staat hij, gesteund door den goeden Barnabas,
vóór de Apostelen Jacobus en Simon Petrus, later
voor zijn ouden leermeester, den Patriarch
Galamiei .... Diens leerlingen velen hem als hun
geslagen vijand, slechts de milde menschelijkheid
van den boven alle verdeeldheid uitgegroeiden
grijzen Rabboeni biedt hem een toevlucht. Men
tracht nog ,, verzachten de omstandigheden" voor
hem te vinden, hum als het ware ontoerekenbaar"
te doen verklaren; immers Saul is ziek, de be
zweerder moet komen om den booze (de ziekte)
uit te drijven.
Totdat elke poging tot verzoening op den
weergtand van y.ijn. overtuiging is £ejtuit, en ineen
machtig mooi gesprek het gaat hier om louter
idiëeie dingen Paulus zijn geloof in den Christus.
den zoon van G od, moet stellen boven den, door Ga
lamielzoo gaarne erkenden heiligen man Gods"...
(ialatnicl: Schau!! Om mijn- en uwentwille, zeg:
hij was een mensch !
Paulus: Ik kan niet! \Vant uit ons menschen
komt niet de vernieuwing !
Als het drama, h^tig bewogen, tot deze hoogte
ges-tegen is, Israël tegenover Israël staat in zijn
beste zonen, is het moment gekomen, w aai op de
hoffelijke diplomaat Marullus, landvoogd van
Judea, met zijn gehuichelde genegenheid 'voor
het Joodsche volk, heeft gewacht, waarop hij het
heeft heengestuurd. Wat vermogen deze elkander
wantrouwende en bevechtende illusionisten, deze
aftandsche 'priesters en fanatieke rabbijnen tegen
de wëreldsche macht en den wil van den
..goddelijken" Caligula ! Marullus stapt den heiligen
Tempel binnen, als ware het zijn eigen huis, de
heiden kent niets van wat de geloovige zich heeft
opgebouwd, waarom zou hij schromen !
Wanneer ik mij niet vergis, waarde vriend.
y.ijn wij hier op Romeinsch grondgebied.",
SlechU n zal onoverwinnelijk blijken: de
oude Galamiel, de alreeds bovenaardsche, wiens
lijk wordt binnengedragen.
De laatste rechtvaardige gevallen," zegt Simon
Petrus, de apostel. Dit is het goddelijk teeken v
De oude wereld is ondergegaan. Het uur van
Christus is gokc.men !"
Met het werk won ook de vertooning naar het
einde aan kleur en kracht. Het eerste gedeelte
maakte weinig indruk. Van deze tafereelen is
Chanan, de zoon van den Hoogepriester, de held,
De onzichtbare hoofdrol speelt in dit Werk de
Cliristus-figuur; belangstelling wekt Paulus, schoon
het dramatisch conflict bij de opening van het spel
reeds achter hem ligt en zijn optreden overwegend
passief blijft; de meest leyendo figuur, de
menschelijkste is echter: Chanan. Hij, de jonge vriend
van Saul, wiens trouw den schok van den omme
keer in dezen boven alles vereerden meester niet
verdragen kan, wiens gevoelens, met verachting
van elk compromis, reiken tot de consequentie van
den vrijwilligen dood ...?:. Een Moïssi zou over
deze figuur misschien den glans der extaze kunhen
leggen.
De fraaie decors (Veterman), de te gloednieuwe
cóstuums werkten in dit eerste gedeelte, mpt een
te veel op den voorgrond gestelde figuratie, louter
uiterlijk.
In het tweede tafereel, onder de portiek", kwam
het tot een zwakke opleving. Verrassend schoon
als tableau hier schoot het volk te kort volgde
'daarop het todneel op Golgotha. Met het diepe
licht-en-donker en de fantastische groepeering
bereikte men daar de mystieke sfeer waarin het
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉB AD KAMERS Telefoon 22223
naderende onheil zich hult. Doch eerst in de beide
laatste touneelen steeg het samenspel tot deze
hoogte. ,.Iix het paleis van den Hoogepriester".
mot het aandoenlijk ritueel van het kleeden in
feestgewaad, terwijl de vader in den priester.
getroffen door den dood van zijn zoon Chanan.
zich nauwelijks* staande kan houden, lialledux
wist een ontroerende waardigheid aan deze
ceivinonie te geven.
? En daarop het prachtig slottooneel ingeluid
niet het gesprok tusschen den Patriarch Ualamiel
(Schwab) en zijn afvalligen discipel Paulus (van
(?astenen) eindigend met de ontheiliging van den
tempel door Marullus en de zijnen en de apothose
van den plotseling overleden grijsaard onover
winnelijk gelijk de jonge Chanan, waar het gaat
om het geloof zijner vaderen en de trouw aan de
oude Wet. Hermann Schwab, van wien den
geheelen avond de bezieling was uitgegaan,
beheerschte dit tooneel volkomen, fijn en nobel.
De Paulus" van Van Gasteren boeide tnij meer
dopr houding en gebaar dan door dictie.. Toch
wist hij de rol aan zijn zwaar geluid,^dat zich meer
leent voor den doffen toon der berusting dan voor
den gloed der extase, aan te passen, en door de rol
zoo primitief mogelijk te houden schoon Saul
een geletterde geest was de eenheid te bewaren.
Hij vermeed daarbij alle banaliteit, zoodat ons de
figuur in zijn opvatting oorspronkelijk en gaaf
bijblijft ; nu en dan sprak hij ook even tot het hart.
Jules Verstraete als Marullus ging sterk den
modernen kant uit, ,zijn Romein" had van Shaw
kunnen zijn. Doch hij bezat: autoriteit. Onder
do kleine tollen waren er enkele onvoldoende
bezet, de Apostelen en Baraabas o. a. Het best
voldeden de leden van het Sanhedryn.
De moderne tekst met zijn je" jij" ,. jelui"
maakt het den spelers niet gemakkelijk. Een .
uitdrukking als Bindt hem losjes aan een paal"
valt buiten de sfeer onzer verbeelding. En de
vraag blyft: of een dichter, die zich aan ,een der
gelijke stof waagt, met de gebondenheid van het
vers, dat afstand schept, niet boter zijn doel be
reikt dan met dit half-huiselijk proza, dat toch
een legende niet tot realiteit maakt, terwijl het
legendarische erdoor belast wordt?
Intusschen is het al een voordeel wanneer
een tooneelvoorstelling dergelijke vragen als ook
voor den modernen tijd nog van belang doet ge
voelen e.n gaat onze erkentelijkheid bij dit ernstig
tooneelwerk boven de bezwaren, die niet alle on
vermijdelijk zijn, hoog uit. ,
Nieuwe Uitgaven
Mary Ciruce Asfiton. Ras. Vert. uit lift
Eng. door C. C. Bender. Amsterdam, 2. j.
Van Holkema en Wareridorfs Ur M.
Boeken waar rassenproblemen in behandeld
worden, hebben we al vele. In den regel hebben'
die boeken een diepere cultuur-antithese tot grond
slag; vooral in den laatsten tijd, in verband met
de pogingen tot toenadering tusschen Oost en
West, is dat veelal zoo. Deze roman is van lichter
allure, en hij vertoont geen enkel symptoom van
zwaarwichtigheid. Nette Loridensche menschen,
Joden en Christenen, zijn de optredende personen;
de conflicten zijn society-conflicten en de proble
men blijven , uiterlijk zoowel als» naar den geest,
binnen den ui teraard beperkten society-kring.
'toch is het een aardig boek. Do schrijfster is
een geestige en gevoelige vrouw, die de
qualiteiten bezit voor het schrijven van een leesbaren
roman, ook al graaft zij meer in de breedte dan
in de 'diepte. Op twee kwaliteiten van dezen
roman moet ik nog wijzen. Déschrijfster be
handelt, op haar manier dan, het probleem
;,ras". Men kan dat doen met genegenheid naar
verschillende kanten, n het is een verdienste van
den auteur, dat 'niet uit te maken valt, Welke
richting haar sympathie uitgaat. En dan nog:
zij vervalt nergens in abstracties. En waar hét er
haar blijkbaar wel degelijk om te doen was, ras
verschillen en de daaruit voortvloeiende mogelijk
heden i door haar personen te doen uitpraten,
moest hier een gevaarlijke klip omzeild worden.
HEBMAN MIDDENDORP
H
.
MUZIEKHANDEI,
Violen © Snaren
Achter S t. Pieter 4
Utrecht <§> TeL 443
p T A TVJ C\ ' Q
t*l/\lN W p
No. 2700
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 MAART 1929
Alle vliegen in n klap
door Barbarossa
floyaarda-Schouwburg
Wagner-vereenlStadsschouwburg Museumplein
Koninklijk Pulela-HaadhuI* op den Wam
XJ OCÏhoudt het sclirikkelijk pleit over den
i ^ Museum-Schouwburg in den Raad aan
en de kruitdamp der welsprekendheid belet een
juist overzicht van de stellingen der partijen.
Niemand weet met eenige zekerheid naai- welke
/ijde de beslissing zal vallen, zelfs nu nog niet,
nu volgens .,het Handelsblad" de
Wagner-vereeniging aan B. en W. verklaard zou hebben dat
zij kans ziet de / 000.000 bijeen te brengen zonder
de bekende voordeelen aan de aandeelhouders A.
In dit stadium van het debat, nu er een
hopelooze verwarring is ontstaan, is het van belang
den toestand in zijn geheel te overzien.
De Royaards-schouwburg
Het comitévoor dezen schouwburg heeft bij
elkaar / 900.000. Er ontbreekt aan het kapitaal,
noodig voor den bouw, nog vier ton. In het debat
in den Raad, en ook in de kranten, is gebleken dat,
er in Amsterdam vooral behoefte bestaat aan
een modern theater van niet te grooten omvang.
Aan dezen eisch zal de Royaards-schouwburg
voldoen. De plannen zijn ontworpen door twee
tooneelmenschen van onbetwiste reputatie:
dr. Royaards zelf en den tooneelbouwer Strnad.
Hier is een zeer gelukkige combinatie van twee
uitmuntende tooneelmenschen, want laat ons dit
niet vergeten dat het bouwen van een schouwburg
bizondere eischen aan den bouwmeester stelt en
waar is de Nederlandsche architect, die op dit
gebied ook maar nige ervaring heeft?
Amsterdam gaf Royaards een even grootsche
als treffende uitvaart, doch daarmee heeft het
zijn schuld aan den grooten tooneelleider niet
vereffend. Dit zal eerst geschied zyn als de Roy
aards-schouwburg is verrezen, een schouwburg,
waarin zijn geest zal voortleven. En hier is het
dat het Gemeentebestuur blijk kan geven van
zijn cultureel inzicht en liefde voor het tooneel.
Door den bouw van den Royaards-schouwburg
te vergemakkelijken, uit den mond van den
heer de Miranda hebben wij gehoord dat de ge
meente reeds meermalen het stichten van groote
gebouwen in de hand werkte dient de gemeente
het Amsterdamsche tooneel, waaraan het sinds
jaren eenige millioen en besteed heeft zonder eenig
zichtbaar resultaat, op een praktische wijze.
Amsterdam komt in het bezit van een
modelschouwburg en de gemeente ee' t de nagedachtenis
van onzen grootsten tooneelleider.
Op welke wijze de gemeente hier helpen kan,
zij nader uit te werken. In ieder geval zijn er geen
* groote sommen mede gemoeid.
De Wagner-Vereenlglng
Deze vereeniging heeft den schoonen drang in
zich haar voorstellingen meer dan tot dusver
tot het groote publiek te brengen en ze tevens
? geheel te laten voldoen aan de modernste eischen.
Daarvoor meent zij een schouwburg noodig te
hebben met een 1000 plaatsen en aangezien zij
dezen schouwburg niet alleen exploiteeren kan,
moet het Tooneel helpen. Nu wét ieder die niet '
volslagen leek op tqoneelgebied is, dat
tooneelspelen in een zaal als door de Wagner-Vereeniging
bedoeld, zeer bezwaarlijk, zoo niet geheel onmo
gelijk is de adressen van vrijwel geheel
tooneelspelend Nederland kan de Raad toch maar niet
zoo naast zich neerleggen t vandaar dat men
ook spreekt van het geven van revues en soortge
lijke schouwspelen.
In een dergelijke zaal zullen alleen te vues met
veel vrouwelijk beenwerk en de rest tot hun recht
komen. De revue waar het op het woord, aankomt.
zal er niet te spelen zyn van wege de ruimte,
waarin elke intimiteit verdrinken moet.
Het Museum-Theater zal dus in geen enkel
opzicht hét tooneel in onze stad helpen, integen
deel het vermoedelijk nog meer de put induwen,
want het Museum-theater zal zooveel geld . ver
slinden, dat wij ten eeuwigen dage vast zullen
zitten aan de ongelukkige tooneel-belasting of de
steun aan de andere gezelschappen er onder
lijden zal.
Stadsschouwburg
Weliswaar wordt hij in de aanhangige voor
dracht door B. en W. vrijwel als alleen nog maar
goed voor afbraak gekwalificeerd, maar, als het
werkelijk zulk een toestand is als B. en W. en hun
adviseurs ons trachten wijs te maken, dan is het
onbegrijpelijk, dat men in de laatste jaren nog
Trotzki in Ballingschap
De Vondeling!
zulke groote sommen er aan heeft ten kost e gelegd
en men vraagt zich af of de jaarlijkscho exploitatie
som van twee ton niet beter besteed k»n
worden.
De Koninküjke Schouwburg in den Haag is
v pijwat ouder dan onze schouwburg en B. en W.
daar hebbeu juist een voordracht ingediend om
Hem grondig te verbeteren en wat in den Haag
,met een zooveel ouder en achterlijker gebouw
mogelijk is, moet zeker in Amsterdam kunnen.
Naast den Stadsschouwburg ligt op het
Leidscheplein een ongelukkige hoek. Is deze niet met
profijt te gebruiken bij een verbouwing en is met
hulp van een Strnad of een ander
tooneelbouwmeester niet een dusdanige inrichting te verkrijgen
dat de Wagner-vereeniging hier een te huis"
vindt en gelegenheid al de zorg aan haar voor
stellingen te besteden, waarvan zij vervuld is?
.De voprdeelén van het hier boven
uiteengezetteliggen voor de hand: .
Zonder groote. financieele offers van de zijde
der gemeente komt Amsterdam in het bezit van
een intiemen, modernen schouwburg, den
Royaardsschouwburg,?waaraan dringend behoefte is
en door verbouwing van den Stadsschouwburg
komt z|j zelf in hét bezit van een schouwburg,
waarvan Wagner-Vereeniging, en burgerij jaren
lang pleizier kunnen beleven. En dit alles zonder
de buitensporige risico's verbonden aan den bouw
van het Museum-Theater.
Het Museumplein
Maar er is meer. De .burgerij is in twee strijd
lustige kampen verdeeld naar aanleiding van de
bebouwingsplannen van dit plein. De bouwers
staan hier tegenover de Bauers." Doch Waarom
zouden deze twee groepen niet tot elkaar te brengen
zijn, indien de Raad,?die blijkbaar behoefte heeft
aan het verrichten van een groote daad de
plannen combineerde en op dit plein, te midden
van .een lusthof, een koninklijk paleisje liet bouwen,
waarnaar het voor den belastingbetaler een genot
zou zijn te kijken, en waarin het voor het Konink
lijk gezin een plezier zou zijn om te verblijven?
Deze bouw in ruil voor het afstaan van ons
Raadhuis op den Dam, een ruil die, uit een oog
punt van burgerzin, nog altijd de moeite waard is.,
Op de hierboven geschetste Wijze slaat men alle
vliegen in n klap en dan wilde ik dit den raads
leden nog onder het oog brengen: men kan wel
de kiezers als een kudde opjagen naar een zeker
politiek doel, doch de burgerij laat zich nu eenmaal
niet als een kudde'drijven naar een schouwburg
en het zullen kudden moeten zijn, wil het
MusemTheater niet schatten en schatten verslinden. En
bovendien men gaat nu eenmaal naar den
schouwburg niet alleen om ie zien, maar ook om
gezien te worden en in het Museum-Theater, zal
men telescopen noodig hebben om elkaar te ont
dekken. En dit is misschien wel het grootste
bezwaar tegen hot Museum-Theater..,.