Historisch Archief 1877-1940
t
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 MAART 1929
No.
GEDACHTEN VAN SCHOPENHAUER
BERIJMD DOOR CHARIVARIUS
VI. De leeftijden
'inil.
De toekomst schijnt der jeugd een wereld zonder
IV knaap ziet alies in de verte, vaag. verkleind;
Ifij weet nog niet hoe men een telescoop hanteert.
Hij kijkt er naarstig door maar houdt hem omgekeerd.
In d Verst e jeugd verloopt liet leven langzaam «win.
Waardoor die tijd de langste lijkt van ons bestaan,
Kn meest a i meer herinneringen medegeuft
Dan i-enig tijdperk, dat men nnderhand beleeft.
Wanneer een oude man u van'ziehzelt' vertelt.
Is 't steeds /.ijn prille jeugd, waaruit hij 't'meejst vermeldt.
In 's levens leute zijn d'.» dagen lang van duur.
(ieüjfc de dagen in de leute der natuur;
Bij 't ouder worden schijnt liet of het leven holt.
Steeds sneller, als een bal. die van den heuvel rolt.
Maar waarom schijnt den grijsaard zijn verleden kor! i
Kenvoudig omdat zijn geheugen /.walker wordt;
Hij heeft het voorts ontlast van. leed en scho nen schijn
Kn "t deel dat overblijft, is meestal bitter klein.
Wij houden 't hoofd niet pra.au van ons verdriet'.vervuld. ?
fit ijdelheid: wij jden 't meest door eigen schuld.
Wanneer een oude man een fel verlangen toont
Naar 't oord. waar hij voor lange jaren heeft gewoond.
(ïeloof maar. dat hij u. en ook zichzelf misleidt:
Hij smacht niet naar de plaats, hij reikhalst naar den tijd.
Den tijd, daarginds door hem als jonkman doorgebracht.
Toen hij er leefde in de volheid van zijn kracht.
Bedrieglijk trekt de Tijd het mom van Ruimte aan....
Ontgoochling wordt zijn deel; hij is vergeefs gegaan.
liet onderscheid van vaart, van haast, 'waann men leeft
Verklaart ook de verveling, die elk tijdperk geeft.
Het kind. dat niet voortdurend knutselt, praat of speelt.
(ievoelt zich in een oogwenk doodelijk verveeld.
Wanneer de levèn?zon op middaghoogte stant.
Heschouwt men zulke pauzes minder nis een kwnml:
H«-rciken wij per slot een hoogcn ouderdom.
Dan vliegen <.ns de dairen ook niet nietsdoen om.
De jonkman, die in d'aanvang van v.ijn levunsba-m
Direkt met iedereen gemaklijk om kan gaan,
Is van vulgairen aard. De knaap, die moeite heeft.
Kn telkens, schoon vergeefs, zich weert, en tegenstreeft.
(«eëixerd en onthutst om wat hij ziet. on. hoort,
Is ongetwijfeld van een heel wat beter soort.
De meest en meenen in de dagen van de jeugd.
Dat er een schat bestaat van zaligheid en vreugd:
De vraag waar 't dus op aankomt, is eenvoudig dit:
Hoe krijg ik dezen schat van vreugd in mijn bezit?
Maar later wordt men zich der waarheid welbewust:
/oo'n schat bestaat er niet. Die zekerheid geeft rust.
De oudren nemen het bestaan voor wat het, is.
Zij zoeken geen geluk, en voelen 'geen gemis.
Want wie zich van die wilde wensehen heeft bevrijd.
Kan kalm genieten van de kleinste kleinigheid.
Ken onderhoudend boek in 't hoekje bij den haard.
Ken mooie wandeling, maakt 't leven 't leven waard:
Heeft hij nog smaak voor schilderkunst, mu/iek, tooneel.
Dan wordt hem d'ouderdom zijn beste levensdoel.
De jeugd haakt naar 't genot, dat schijn en schoonheid schenkt.
De ouderdom versmaadt die vreugd: de grijsaard denkt.
Zoodat de geest zich eerst op drama en gedicht,
Kn later meer op werk van wijsbegeerte richt.
Wanneer men 't leven met een ' naald we'rk vergelijk*.
(ievoelt men. dat het kind den bovenkant bekijkt.
Do mensdi den onderkant: veel moois is daar niet aan.
Maar nuttigs wel: zoo ziet men. hoe de draden gaan.
Hekend is. dat gewoonlijk 't levende geslacht
7.ich hooger dan de voorge generatie acht:
Dit is hetzelfde wat de meeste menschen doen.
Die meenen. dat zij Nu veel beter zijn dan Toen.
Maar wie beseft, dat geen van beide dognm's delict.
Beziet zieluclven juist, en respecteert de jeugd.
(Slot
Radio en grammofoon
Ignace Paderewsky
IIJNACK. die in l KOU in Pódolia in een der
ZuidKussische provincies het levenslicht zag, ontving
zijn eerste idrnukken van muziek van een troep
zigeiiners. die cop zekeren dag hun tenten
nabij de boerderüvan zijn vader opsloegen. Dit
maakte een geweldigen indruk op hem en op
zijn verzoek liet zijn vader hem. door een
«leizigeuners les geven. Deze primitieve lessen Werden
spoedig vervangen door evenzoo primitieve van
een dorpsschoolmeester, die ''hem en zijn zuster
eenige operamuziek bijbracht. '
!
itmnniininiimrnuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
_ mniiiiiniiiiiiiinniniiiiinntntmtnnm
J. B. BENNER 6 ZOON i
PIANOHANDEL '""*
"KVKSTlOn 1W1
PEN HAAG 97 N OORDEI N
luiiuiauiuiiiuuniitiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiuiiiiiijjiiiiiiiiuuiiiir
Als twaalfjarige werd l gnnce naar het conserva
torium te Warschau gestuurd orn muziek te
studeeren. waar hij niets bijzonders gepresteerd hoeft.
Vooral technisch was hij erg zwak. Toen hij op
zestienjarigen leeftijd zijn eerste concert gaf. was
hij meer vertolker van zijn eigen' muziek dan vir
tuoos, want zoodra er een moeilijke passage kwam.
improviseerde hij. l'it dezelfde periode dateert
ook het volgende vermakelijke verhaal. In een
kleine stad, waar hij spelen zou, bjeék bij zijn aan
komst geen piano beschikbaar. De eenigste piano
bezitter was een oude generaal, die bereid gevonden
werd het instrument te leenen. Maar het ding was
ontstemd en wat nog erger was. de mechaniek was
defect, zoodat de hamers na liet aanslaan niet
meer terugsprongen. Ken zeer teleurstellende ont
dekking! Maar Paderewsky wist raad. Hij huurde
een man die er. na eenige repetities, ook werke
lijk in slaagde, de hamers telkens tijdig terug te
Vippen, zoodra Paderewsky ze had aangeslagen.
Het moet een interessant concert geweest zijn.
Het is a j leen de vraag wie van beiden de grootste
virtuoos was. Paderewsky'of zijn helper. ?
Tot zijn achttiende jaar bleef Paderewsky in
Warschau studeeren. Daarna werd hij
pianoleeraar en componeerde in zijn vrijen tijd. In
dezen tijd schreef .hij ook zijn beroemde Menuet.
dat zijn ontstaan dankte aan de bewering van
een zijner kennissen, een duitsch journalist.
dat niemand de fijne, melodieuze muziek van
?Mozart. kon evenaren. Paderewsky haalde zwij
gend zijn schouders op en verscheen den vol
genden avond met een manuscript. Hij ver
zocht, het even te mógen spelen, het was een
menuet van Mozart dat weinig1 bekend was.
Kn hij speelde zijn eigen menuet. Zijn vriend
was enthousiast. ,,Zou ooit een modern komponist
in staat zijn zoo iets schoons te schrijven ?" waarop
Paderewsky droog antwoordde: ,,llet is van mij."
Toen hij negentien was, trouwde Paderewsky.
Een jaar later ?overleed zijn vrouw bij de'geboorte
van een zo'on, die kreupel bleek en zijn heele,
leven invalide bleef.
Xa (Ut ongeluk besloot Paderewsky naar
Weenen te gaan en daar met Leschetitsky te
studeeren. 3Iaar hij begaf zich eerst naar Berlijn
en studeerde daar compositie met'. Kiel en Trban.
. In 1888 zag Parijs hem voor een bijna
leege zaal debuteeren. Na dit weinig
bemoePaviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Qrootc en kleine Zalen voor Déjeunera,
Diners/ Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
digendo begin, bood men hém aan met orkest
te spelen. Het eerst speelde hij onder leiding
van Lamoureux by de concerten van het Conser
vatorium. Na de eerste uitvoering had hij zulk een
succes, dat bij det volgende concerten het publiek
zich verdrong om hem te hooren. Tn 1800 kwam hij
naar Londen aangekondigd als ..de leeuw -van brl
ttnlzoen rrtn Parijs." Maar de critici waren niet
bijzonder over hém te spreken.
In 1891 gaf hij zijn eerste concert in New York
in de Madfeon .Square fiarderr Hall.,
Na Amerika volgde een concertreis door de
geheele wereld. In 1899 hertrouwde Paderewaky
met de Baronesse Helene von Rosen. Van 1909 tot
1913 was hij leider van het Conservatorium te
Warschau en gedurende den oorlog hield hij zich
bezig met politiek. Hij slaagde in zijn pogingen
om Polen zelfstandig te maken en werd in 1920
de eerste President der nieuwe Poolsche Hepubliek.
In 1021 keerde hij terug naar zijn ,JIi,nie" in
Californiëen, speelde in 1922 voor het eerst weer
in 't publiek. Sindsdien is hij weer geregeld op
tournee en wij zullen binnenkort ook in de gelegen
heid zijn.dezen grootsten levenden pianist te hooren.
Als van zoovele grootheden heeft de His Master's
Voice maatschappij zich ook -Aran hem weten te
verzekeren en een collectie zeer geslaagde opnamen
uitgegeven, p.a. ook zijn Monuet, .en de beroemde
La Campanella van Paganini-Liszt.
. . '? ' ' A. G.
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM
No. 2701
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 MAART 1929
SCHILDERKUNST
Maks. in het Stedelijk .Museum te AniMterdum
Maks is de schilder der circus-voorstellingen, der
clowns, van de danseressen etc,, van het .stads
gezicht en van bloemstukken; soms ook van
portretten . Dat alles wordt bewezen door deze
tentoonstelling- Maar /ij bewijst nog meer; ik meen
niet. dat Mak:* ook menscheii in het /onlicht in
tuinen schilderde. Deze tentoonstelling bewijst,
dat Maks een afzonderlijk schilder, du» een per
soonlijkheid is, maar tevens erkent ge hier. zóó
ge het nog niet wist. dat deze persoonlijkheid er
n is van geringe geestelijke diepte. Dat is zeker.
opnieuw. Een schilderij van Mak» heeft nooit liet
latente, dat den moesten grooten werken eigen is
(er is geen geestelijke achtergrond) noch is Maks
volstrekt zuiver, of van een telkens verrassende
kleurschoonheid of van een verrassende. steeds
verrassende wijze van den vorm te geven. Zijn
kleur zoudt ge, in het algemeen* kunnen terug
brengen tot twee samenstellingen jood-geel en
blauw-groen. Deze kleur mist steeds Jsaac Isra?fls'
subtiele zuiverheid. Zijn vormen zijn
ge>,implifieerd meestal, maar deze vereenvoudiging is wat
ntonig, wat zonder wijzigingen te veel herhaald.
Dit is wat ik steeds tegen dit werk heb gehad, en
nog heb: het is niet edel, en het heeft in zijn tegen
stellingen licht-en-schaduw (vooralindetuinscènes)
iets grof s: iets van snel-geborstelde zoogeheeten
decors. Maar daarom is het toch niet ten
eentninalc verwerpelijk: Kr is lij zulke schilders, als
Maks er n is, tusschen het vele werk. dat ons niet
vlijt, hier en daar beter te vinden. (Je zoudt kunnen
/eggen: dat vindt ge meestentijds daar. waar hij
van het gewone, het hem typische, afwijkt: in
sommige der schetsen, in de serie der blauw-groene
werken, en in de portretten. In de portretten vindt
jje een meer gedifferentieerde levendigheid dan in
de circusvoorstellingen; in de blauw-groene serie
vindt ge een meer natuurlijken klank der kleuren:
i» .Dommige der ..schetsen" vindt ge meer ge
heimenis dan in het overige, al te gemakkelijk
openbare werk; er is daar verrassend» te vinden,
er is ook treffend» in den don keren avend (in de
Teer- 1 ui n en?) Déze dingen hier te vinden geven de
tentoonstelling een zeker recht van bestaan, evenals
oen blank stadsgezicht. De schilder is in déze
dingen op zijn natuurlijkst, en bij sommige dezer
werken is Breitner als voorganger en beïnvloede!*
gewis. Wanneer ik u ten slotte enkele werken met
hun nummer zou aanduiden, dan bchooren hier toe
i:i, 14, 35, 30. 87. 38. SO. 45, 1(5. 4». 5(1. 52. 55. «4.
UU?(17 en 72.
Poolsche tentoonstelling t<> Amsterdam
Wij worden langzamerhand wijzer gemaakt, wat
aangaat de kunst der overige volken. Ik bedoel
niet. dat ons omtrent die kunstuitingen iets wijs
wordt gemaakt, noch dat deze tentoonstellingen.
officieel beheerd ons meer officieel inlichten dan
werkelijk. Wanneer ik daaromtrent een artikel
wilde schrijven, zou ik dat anders doen. anders
aanvangen. Wij. Hollanders, leeren tegenwoordig
door die openbare, officieele tentoonstellingen. Zij
hebben haar nut en moeten voortgezet worden, tot
wij over alle landen zijn ingelicht, zelfs over
(Juateniala b.v. en Britsche Honduras. Zij. de tentoon
stellingen. zijh de A-B-C' boeken over de schilder
kunst der vele naties, die de schilderkunst beoefe
nen, en zij zijn. immers en altijd, van cultureel
belang. 'Alles is tegenwoordig cultureel; er zijn
zelfs .cultureele clubs in aanmaak! Kr zijn vereen
igingen tusschen alle landen zou ik dat willen
noemen ;,hot intellect en de kunst, die steeds waren
nationaal-internationaal (maar met een stille f
lonkeringen met een zedige hoogheid) worden nu dat met
officieeier statie, en kudden van bekleed er s van
hooge ambten openen zulke tentoonstellingen en
wijzen ons, zelfs ongevraagd, hartelijk den weg.
Ik begin langzamerhand angst te krijgen voor de
adviseurs van deze tentoonstellingen; onze snelle
tijd eischt een snel vervoer; het wil me nu en dan
toeschijnen, wanneer ik opzie van een eeuwig
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 , Amsterdam*
Oostersehe & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
Bergspoor
Straat in Bdrcelona
.schilderij (als het temninst ? op z'jn plaats bleef
hangen) dat de lucht boven m'j, zwart i>. of bijna
verduisterd, van de vliegmachines, bezig de kunst
historici te vervoeren van Londen b.v. naar
Warschau, niet de zijtak naar Weenen. Onze en
andere kunsthistorici reizen veel en snel: voor de
luchtvaartmaatschappijen 'inoet hun
heen-enweertrekken de subsidies bijna overtollig maken.
en de diverse Staten zijn verplicht, lijkt mij. hun
snelle dienaren op zulke tochten ruim te verze
keren, en het gevaar voor de nabestaanden te
verminderen. het gevaar dat al deze ijver meebrengt!
Daarenboven acht ik het een plicht ze in
geruischlooze. trillooze 'Vliegtuigen te vervoeren: de vlie
gende geleerden kunnen dan op hun tocht hun
bevindingen op schrift stellen. Ik geloof, dat hier
nog wat te wenschen overblijft: er wordt nog niet
genoeg gevlogen, en de heer Visser zou misschien
bij zijn chef. den minister, er moeten op aandringen.
dnt speciale kunsthistorici-machin?s werden ge
bouwd, met als deel van de lading alle deeleu van
een Thienie und Becker. Binnenkort kunnen we
dan ook Onze vlieg-karossen krijgen v. :«_>r het vervoer
der schilderwerken, en ik /.ie Bremmei al vliegen
met alle Van (ïogh's. die door hem echt zijn ver
klaard, om'ze op een mlaagschen tocht in drie
'hoofdsteden te bespreken. Het zal een verrukke
lijke tijd worden: het cultureel verkeer staat pas
aan 't begin van zijn mogelijkheden: de muzea
?/.villen leeg zijn; alle schilderijen worden gemeen
goed, en zijn den grootsten tijd van hun bestaan
in de lucht. Ik zie brand-vrije-loodsen gebouwd
worden en iedere Staat zal zijn
schilderkunstpiloten hebben en zijn plastische politie. Maar
zoover zijn \ve nog niet: het cultureele lijdt nog
steeds schade, en tentoonstellingen, die een maand
duren, duren nog pfeeds, te lang voor.onzen feilen
tijd. Wij konden in n maand best uitleg ki;ijgen
over negen nationale uitingen. Wij worden nog
steeds tekort gedaan. Toch dit alles komt wel:
het is op weg. 'Ik zou gaarne u ixog meer laten zien
van wat het verkeer (dat is de nieuwe god'onzer
stedenbouwers) ons brengen kan. Maar mijn geest
drift moet zich matigen; de Poolsche tentoon
stelling toch was het doel dezer bespreking, en zij
wordt van. het volgftnd artikel inderdaad de inhoud.
PLAÖSCHAEH
TehechOHlowaksche schilderessen
in de AntcrterdamBche Vrmiwonelul»
Februari?Maart 1989
PC schrijver van he£ voorwoord bij den cata
logus van deze kleine tentoonstelling wenscht
zijn vrouwelijke schilderende landgenooten goede
reis. Of hij het met een gerust hart gedaan heeft
weet ik niet. De Zeven dames die exposeeren,
zegt hij, vormen geen groep. Zij zijn slechts enkelen
uit een groot aantal. Want de tegenwoordige
Tschechoslowaksche kunst is rijk en veelzijdig en
de dienaressen zijn niet do minderen van de
dieHotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water
PRIVÉBADKAMERS
op alle kamers
- Telefoon 22223
naren. Waarmee de schrijver wil zeggen dat het
werk dezer vrouwen niet is een onschadelijke lief
hebberij maar een serieuse vrucht van hoofd en.
hart. Talent hebben allen; alleen de wijze van
uitdrukking en de hoeveelheid talent is verschil
lend. Dit laatste is zonder twijfel juist. Men
verwacht van deze schilderessen iets anders dan
van haar Amsterdamsche zusters. Niet zoozeer in
onderwerp als wel in voordracht.
Heti s de schuld van onze phantaisie dat wij
bedrogen uitkomen. Ken wintergezicht van Hana
Auten'gueberova. dat wij graag het beste exem
plaar uit haar inzending noemen, heeft de sober
heid en de stemming van een goed Hollandsch
schilderij en in dit geval de verdienste van oneindig
beter te zijn dan zijn pendant ..de lente". Ken
aquarel van Anna Bozinovova. die het slot
Kroneborg voorstelt ..chateau du prince Hamlet".
..ademt" een gemoedelijke 'romantische sfeer zoo
bescheiden en zoo onschuldig dat de Deeiische
Prins het er bezwaarlijk moet hebben kunnen
harden., Idenka Vorlova schildert typen van
muzikanten en boeren, die /.ij misschien te veel
om hun kostuum prefereert, maar die door de
foische voordracht toch boven het prentje uit
komen. Idenka liurghaüserova lijkt mij buiten
kijf de begaafdste van allen.
Zij tracht met groot gebaarnien.sc]ielijkekwesties.
en verlangens te belichamen in z\vak gegeven
figuren, zonder in leege decoratieve praal te
vervallen. Zij heeft iets te zeggen en men zou van
haar..kunnen beweren dat zij het picturale deel
van de/.e tentoonstelling redt.
HKNNt'S
Muizen
EISCriEn MODEÖhE
MEUBELEM. l
MEn VinDT ZE
,BU
l l
^ ^ÈMEUBEL = FABPI EK
MESKER
DEN ? MAAGl