Historisch Archief 1877-1940
t
t.
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 MAART 1929
No. 2701
'oo' /J
Balineesche danseres
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60et
Kiespijn-Tabletten.. 60 et
Laxeer-Tabletten.. 6O c«
Zenuw-Tabletten. 75ct
Maag-Tabletten 7 5c'
Bij Apoth. en Drogisten
'vasten voet op Bali's bodem te zetten en het volle
vertrouwen te verwerven van de daar regeerende
Vorsten, wiens steeds (.Tooiende macht en invloed
wel eens een doorn in het oog was geweest der
Indische regeering, maar wiens grooto verdiensten
ook ten opzichte van deze laatste ten slotte toch
erkend waren geworden door zijne benoeming
tot lidder van do Nederlandsche Leeuw.
liet verhaal is vlot geschreven en doorweven
met tal van bijzonderheden uit de geschiedenis
van Bali en over land en volk, waardoor de aan
trekkelijkheid verhoogd wordt. Tot <lit laatste
droegen ook niet weinig bij de goede typographische
verzorging en de mooie verluchting
meerendeels tafereelen yan het mooie Balische land ?
waardoor men ook gemakkelijker vergeet de enkele
spelfouten en onnauwkeurigheden, welke hier en
daar den ter zake kundigen lezer zullen hinderen
zonder echter overigens eenigen afbreuk te doen
aan de waarde van dit goed geschreven en ook
goed vertaalde boek. ,
J. O. SINÏA
BOOTMOTOREN
P A R S O N S
FAY ;& BOWEN
Prijsc. Gratis en Franco opaanvr.
BINGHAM & LUGT
HARINGVLIET 85 A ROTTERDAM.
B AL i
Kmi-tij) Xiclscti. Lfmi.cn rn'ontiirrn
?V/H. ccn nnnlinjcrrifirdfr o;* Jitili. Km.
In het jaar HUW. het jaar dor jongste expeditie
naar Bali. vond men te Koet a. aan den oever
van het riviertje d»- Dawan. een drietal gebouwen.
lietwolk volgens d*> bevolking rens had toebehoord'.
aan een y.ekéven Lange, oen Deen. die daar in
1850 gestorven was. Wie en wat was deze 1-ange'r
Men wist 't wol. dat hij lu-t eens hier tot groote
macht .en'" aanzien gebracht ha<l on ook het
Ned.Ind. Gouvernement vaak gewichtige diensten
bewezen had. maar vorder zwoeg do geschiedenis.'
Men vergoot zoo gauw «-n toch was di-zo geschiede
nis wel waard a.an «!«? vergetelheid ontrukt te worden.
In latere jaren zijn daartoe dan ook wel pogingen
in het werk go.steld. doch eerst Xiel.sen was de man.
die een volledig licht wierp over het loven en
streven van deze merkwaardige figuur. In '22.
na 'een bezoek aan het vervallen graf van I^ango
en de nu bijna gehool verdwenen overblijfselen
van wat eens diens factorij was. bekroop hem een
innig verlangen om de'geschiedenis van zijn
landsman na te v.orschen en daaraan danken wij dan
nu "het wondere verhaal van dien jongen Deen.
zeemen, koopman en diplomaat, wien het gelukte
?wat nog geon Europeaan voor h»»m gelukt was:
Smalfilm Amateur-Kinematografie onder
Kiho-technische leiding van Joris Ivens
FOTO., PROJECTIE. EN KINO-HANDEL"
C A P l
115 K A ty E R STRAAT AMSTERDAM
Importeur» «n varteaanwqordlgera van ,
Bl| CAPI vakkundig» raad en
voorlichtingIngang van een tempel op Bali
1.
No. 2701
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 MAART 1929
Regisseur en Cineast
,,IIncrti, Ik leef nojj.'" IteuibraiHlt-Theatrr
WAAROM weet de stomste leek op auto
gebied, dat een wagen niet goed behoeft te
loopen, omdat de motor-kap zoo fraai gelakt is? Ka
waarom blijven zelfs personen, met een ondervinding
en routine om van te geeuwen, doorlagen over het
..fraaie spel" en de ..mise-en-scene" van een film
met volkomen negatie van do oliedistributie
des regisseurs, den zuigerarbeid van den camera
man en de carburatiewerkzaamheid van den
montage-kunstenaar?
In de film niet bovenstaanderi. niet
on-bedenkelijken. khichtspeltitel, liggen de paralelloopende
functies van den regisseur en den cineast opmer
kelijk open en duidelijk naast elkaar, als het ware
gereed ter vivisectie. Zij bestaat, gelijk iedereen
duidelijk kan zien, uit twee samenstellende fac
toren: gefotografeerd toonvel en film. O»' beter
gezegd: het geheel is een gefotografeerde
tooneelklucht, waarvan «Ie verschillende se t nes door
filmische kunstgrepen aan elkaar gelijmd zijn.
Ken viertal geroutineerde spelers, waaronder de
voortreffelijke film-sujetten Kollitu» en Lissenko
worden in .een tooneeldecor gezet, dat niet zoozeer
Man Ray;: UEtoile de Mer
?Hollandsen als wel ..Dutch" aandoet -?en spelen
daar niet <le vlotheid en de groVe charge, die het
genre eischt de verschillende toonee.len uit de
opgegeven klucht. Zij doen dat onder de ervaren
leiding van een (toonecl-)rpgisseur en zij vormen
een genoegelijk en hardwerkend tooneelgezolschap.
Ergens op den achtergrond functionneert een
opname-apparaat, maar men kan niet zeggen, dat
het hun erg hindert. Als een der spelers echter naar
Amerika gaat en vrees voor de zeereis nioet te
kennen, geven, draait df regisseur zich om naai
den cameraman en zegt: Hoor eens. amice, nou
doe jij t>ok eens wat voor den kost. begrepen?
Kolline is doodsbang voor do, zee en moet naai
den overkant. Ik gebruik al zooveel brieven en
telegrammen ik kan niet ook dnt schriftelijk
mededeeleri.. .. dat knap jij dus maar eens' op.
Bovendien heb ik nog een scène'in petto van een,
juffrouw, die met razende snelheid, auto rijdt en
nog een paar dergelijke kleinigheden. Terwijl wij
gaan koffiedrinken, zorg jij dat die dingen in orde
komen. Daarna kunnen we verder spelen."
En de cameraman, die als bijna alle tr/«-menschen
zijn vak uitstekend verstaat, wordt Voor een
oogenblik: cineast, en laschfc aldus een paar goede
stukken film, met aufblenden, incopiepren en zoo.
CUBNERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUH,-KINO-UITRUSTINO
FOTO-SCHAAP & Co.
8PTJI 8 A M S T E R D A M
tusschen de spel-deelcn en neemt daarna zijn plaats
als belangstellend toeschouwer weer in.
Erwin Piscator onderbrak indertijd zijn
tooneelvoorstelling door filmfragmenten en het resultaat
dezer proefneming met oogelijksoortigheden was
meer curieus dan kunstzinnig. In wezen doen
regisseurs, als deze heer Wilhelm Thiele, niet
anders alleen vervangen zij het tooneelspel
door deszelfs fotografie. Het kost dan ook niet de
minste moeite, zich de heele geschiedenis op het
tooneel voor te stellen, temeer waar de actie der
meeste sujetten nadrukkelijk en tooneelmatig is,
de beschaafde en sobere Kolline en zijn partnerin
Lissenko dan uitgezonderd. Probeer u nu eens een
enkel fragment uit ..De Moeder" voor het tooneel
getransponeerd te denken. . . . !
In zijn belangwekkend werk ..Filmregie und
filmmanuscript" heeft l*udowkin een voornaam
deel gewijd aan de uiteenzetting der gecompli
ceerde en delicate samenwerking tusschen den
regisseur (d.w.z. den spel-leider) den camera
man, den scenarist en den cineast (film
maker). Het blijkt een voortdurend en subtiel
onderling reageeren te zijn. als bij een volmaakt
muzikaal ensemble. Het resultaat van deze coöpera
tie is een n- en ondeelbare schepping: de film.
Zoodra er iets in tleze samenwerking hapert Is
liet mis. De negatieve verdienste van ..Hoera.
ik leef nog !" is. dat de fout op zulk een leerzame
wijze voor iedereen is nn. te gaan.
Tot slot nog een neven-opmerking: Waar komt
d*' fiirieuse gelijkenis van deze film vandaan met
een ander, veel beter product: ,.1/heureuse mort
de Théodore Larue." waarin eveneens een Rus.
Xikolai Rimsky. de leidende figuur is?
Filmliga: ..L'étolle
de mer." Man Ray
." Ralsman
..lA'toile de mer" is alles, omdat het niets is.
Het is de boeiende geschiedenis van een zeester.
die aan den voet van een trap ligt. waarlangs de
jongeling naar boven gaat. om te zien hoe het
meisje zich uitkleedt, dat in een vagen nevel
'een anderen jongeling is tegengekomen, welke
het water heeft zien golven, waarlangs het zware
ruiscbende geboomte zich verheft, dat tenslotte
door een pa:ir zich langzaam sluitende deuren aan
ons oog onttrokken wordt, om plaats te maken
voor liet woord ..Fin.'
Wij glimlachen over de/e gloeiende nonsens en
wij ondergaan haar tegelijkertijd als een weldaad.
als eert zuiver zinnelijke bekoring. Het geeft ttns
een oogenblik (waarschijnlijk ook niet langer)
een gevoel van verademing, van bevrijding. Het
ontslaat ons oen moment lang van het kwellende:
..Waarom daarom.'' Ieder beeld is er nmdnt het
er is iedere scène volgt op de andere, onulal zij
er volstrekt niet op behoefde te volgen. Er is geen
psychologische noodzaak er is geen ..uitbeel
ding" er is niets, dan de dansende
stralenbundels. die snelle schaduwen over het dook jagen.
vluchtig, grillig, bekoorlijk. Kn wij genieten van
dit spel van licht en stroomende beweging, zooals
misschien do zuigeling geniet bij zijn eerste
aai\-schouwing van het uiterlijk der dingen onbe
kommerd en blij verwonderd. Al weten wij wel
dat straks de ' onverbiddelijke
ons weer jn de smartelijke
..Waarom daarom" te slaan.
onder wij zuchten on die .wij toch liefhebben.
omdat zij ons Martelaarschap en onze glorie uit
maken.
Maar voorloopig doen wij niets dan zien zien
zien/... en wij janken- don hemel voor de
goddelijke gave van het gezicht.;..
* *
Tegenover liet lichte, glanzende spel van Man
Ray staat duister en massief het werk van den
Rus Raismann. Ajaj ! Alweer n Rus ! Het is om
er verlegen bij te worden, vooral'na dat aardige
stukje was het niet in het Amusante Week
blad" of daaromtrent;' waarin zoo coquet
.geboudeerd Werd tegen de Russomanie. Een mode
der modes heet deze rage voor
,,,Russen-melancholie, hurkdansen en wodka", evenals die andere
mode: het gesyncopeerde neger-shimmy-gebed....
maar dat laatste stond er, nu wij ons wel bezinnen,
niet bij. In ieder, ge val stemt zbo'n boutade even
tot'nadenken en is de consciëntieuze mensch
ge? neigd. zijn diepste binnenste te doorzoeken. Maar
neen van hurkdansen. wodka, noch van me
lancholie is in de Russische film ooit sprake
hoogstens in de schitterende
prologen-met;zangen-dans. Veeleer vindt men in het (goede !)
Sovjetlogica wacht. ;om
ketenen van het
Do, ketenen,
waarNederlandsche Munt
Holland*! bette 10 centi dgatu
product terug ......de groote dingen", welke
....... in de groepskern van het Slavische ras tot
uiting komen: de menigten, die wij zoo prachtig
in de moderne Sovjet-film zien gebaren" en ,,.... de
afwisseling van smachtenden weemoed en woeste
barbarschheid, die den Aziatischen kant van het
Russische volk uitmaakt" gelijk wij dienzelfden
avond extatisch vonden neergeschreven. In een
serieus blad dan: ,,De Telegraaf"....
Zoodat wij het er maar weer op wagen, alle
boudoirs in opstand te brengen en opnieuw een
Russische film te bespreken.
l^aat ons voorzichtig zijn met het woord
..epigoon" in een land, dat doortrokken is van
eenzelfde ideologie en dat, meer dan eenig andere
nationaliteit, een artistieke levée-en-masse heeft
geschapen. Natuurlijk' roept Raismann de ge
dachte aan Pudowkin en Eisenstein op. zooals
Tai'itsch aan Kulesehov doet denken:, het zijn
allen revolutionnahen en het zijn allen Russen.
.Maar in dit werk van den jongere overdondert
ons de epilepticus Seharfsky. den gevangenisdi
recteur, als een enorme en oorspronkelijke creatie.
Iii de somber-patethische gevangenissfeer, welke
Raismann met de klemmende raakheid van zijn
nationaliteit weet op te roepen, maar die van een
Man Ray: UEtoile de Mer
zekere schetsmatigheid en gemis aan gebondenheid
niet valt vrij te pleiten - rijst de wonderlijke
figuur van dezen Scharfsky voor ons op: vreemd.
onbegrijpelijk naar onze westersche begrippen.
maar van een verpletterende waarheid en
onweerlegbaatheid. Naast deze geweldig levende gestalte
schrompelen de armzalige prui.k- en
schminckvermommingén der Jannings'ën en .consorten in
een tot pitoyabele marionnetten. Het is een
deimerkwaardige solo-creaties. Avelke de Russische
filmkunst zich tusschen haar ensemblistischen
arbeid door, veroorlooft en verdientals zoodanig een
plaats naast den qnvergetelijken ,,Iwan" van
Leonidow. .
Als extra-nummer valt nog te vermelden een
'merkwaardige studie ,,Sifhaatsenrijden" van Joris
l vens,
Paül.tts onder de Joden"
In de vorige Dramatische Kroniek wordt a)s
vertaler van het tooneeistuk: ..l'aulus onder de
Joden" Eduard Veterman vermeld. Dit werk is
echter, zooals de uitgever H. J. Paris ons mede
deelt, vertaald dooi- Johanna E, Kuiper.
SCHAKEL
' MEILISEWEG t>-17* AMSTÊQDAM
Kleermakerij
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN