Historisch Archief 1877-1940
B.;';
01 *
(iiii
'?in i ;
?
n;;;
'4
T
i
?K"'i
'l
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MAART 1929
No. 2702
MUZIEK
door Constant van Wessem
dupl ex-k la vier
TOEN het hamerklavier", onze tegenwoordige
piano-forte, het clavecimbel kwam verdrin
gen, welks snaren nog niet behulp van een
ravenpeuuetje werden opgewipt" inplaats van als thans
met hamert jes ,, aangeslagen", was dit voor du
bespeling van het instrument zeker een praktische
vooruitgang. Doch het klavier kreeg daardoor een
ander geluid, den vollen, doch wat flegmatieken
piano-toon, die dichter bij den orgel toon. staat dan
by den snarentoon van vroeger. Het klavier werd
meer een zelfstandig en solistisch instrument.
tuinder ensemble-instrument bij een bezetting met
strijkers. Maar er bleven nog altijd moeielykheden
van technischen aard bij de bespeling ervan be
staan: het zware mechaniek en de wijde ligging
der toetsen over de vele octaven van het klaviatuur.
Moor heeft nu een vereenvoudiging der bespeling
beproefd door een instrument met twee toetsenrijen
te bouwen in den geest van de twee toetsenrijen bij
het vroegere clavecinibel. Om de wijd
uiteenliggende bcspeling te vergemakkelijken, plaatste hij
boven den toon op het eene klaviatuur denzelfden
toon een octaaf hooger op het andere, zoodat men
niet alleen passages, die vroeger naast elkaar
gespeeld moesten worden, nu boven elkaar kon
spelen, wat vooral het' spel in de hooge en lage
passages vergemakkelijkte, die nu veel
geniakkelijker bereikt konden worden, doch door middel
van een koppeling kon dezelfde toon ook in octaaf
ligging worden gehoord als men alleen den onder-;
sten aansloeg, wat vooral het bij snelle passages
zware octaafspel veel lichter maakte.
Dit zijn de voordeelen, die met Moor's
duplexklavier zijn beoogd. Wij hoorden er een demon
stratie van op een concert, dat de Engelsche
pianiste Winif red Christie er mee gaf. De indrukken.
die ik van deze nieuwe vinding kreeg zijn de vol
gende:
Verloor het hamerklavier reeds aan zingenden"
toon naast het clavecimbaal, welks praktische
verbetering het beoogde, het duplex -klavier ver
liest zelfs aan klaviertoon naast het volle en
breede geluid van onze gebruikelijke piano-forte.
Het nieuwe instrument heeft in zekeren zin alle
nadeelen qua geluid van ons gewone instrument
en niet de voordeelen, n.l. het volle en diepe. De
toon klinkt veel kortademiger en nog veel nuch
terder. De korte toon past zich iets beter aan bij de
klanksterkte, waarin de oorspronkelijke
clavecimbel-muziek gehoord moet worden, doch het blijft
ook hier slechts een beperktere klavierklank,
geen clavecimbelklank. Ik kan mij echter voor
stellen, dat hierin, in dezen te korten toon, een
technische verbetering is te brengen. Zeer weinig
fraai vind ik echter de uitvinding, die z.g. het
octavenspel moet vergemakkelijken. Het effect klinkt
U> machinaal, te automatische piano-achtig, te dood.
Doordat de pianiste ««enige goed bekende stukken
speelde, o.o-, van Scnrliitti en Bach en de ,,Prélude,
('horal et Fugue." van (V-sar Fraiu'k, kreeg men
ruimschoots gelegenheid vergelijkingen te maken,
die niet in het voordeel van de nieuwe vinding
uitvielen. De voordrachten versterkten bovendien
de zekerheid, dat iedere muziek haar eigen in
strument verlangt. Zooals het in den aard van
Bach's klavier-muziek duidelijk verneembaar is,
dat zij voor het clavichord of clavecinibel is ge
componeerd en gevoeld, zoo treft het in Franck's
klavier-muziek, dat hem vooral het orgel-karakter
in den tegenwoordigen klavierklank bij zijn com
positie heeft geïnspireerd on dezo dus niet op, een
clavecimbel gespeeld moet worden. Er zal dus,
wanneer het duplex-klavier ooit ingang vindt,
ook een speciale muziek voor dit instrument te
schrijven zijn, wil het individueel tot zijn recht
kunnen komen (zooals bijv. Strawinsky reeds
muziek voor de mechanische Pleyela schreef).
Hiinun vun Slllllgcii overleden
Met den dood van S. van Milligen, die 11 Maart
op 79-jarigen leeftijd overleed, Js weer een der
groote en sympathieke figuren van de oude garde
verdwenen, een van hen, die met de opkomst
van de Nederlandsche muziek sinds '80 ten nauwste
zijn verweven, niet alleen als scheppend
toonkunstenaar, daar van Milligen verscheidene
gewaardeerde composities schreef, o.a. een opera
Brinio", geschreven in dien tijd, toen het be
staan van een Nederlandsche opera de meeste
componisten van Yijn generatie aanspoorde haar
ook met oorspronkelijke Nederlandsche muziek
dramatische werken te steunen doch vooral
als bevorderaar van de kennis der muziek bij het
publiek en bij het onderwijs. Hij redigeerde ver
scheidene muzikale periodieken, het laatst het
maandblad Caecilia", was een tijdlang muziek
criticus en schreef vooral een belangwekkend
standaardwerk voor Nederland over de geschiede
nis der muziek, waarvoor hij bij den tweeden en
derden druk de hulp van Dresden inriep. Zijn
belangstelling stond voor alles en allen open,
hij was geenszins exclusief en leende ook het nieuwe
en zijn vertegenwoordigers een aandachtig oor. De
velen, die met hem mochten spreken en verkeeren,
zullen zich hem blijven herinneren als een uiterst
welwillend en behulpzaam mensch, die van alles
wat in het muziekleven voorviel op de hoogte was,
bij veel wa,t zijn eigen tijd betrof als initiator nauw
betrokken was en van wien het jammer is dat hij
de rijke ervaring, die hem dit nauwe contact met
het muziekleven van zijn tijd opleverde, niet (voor
zoover wij weten tenminste) voor het nageslacht
heeft opgeteekend, daarmede bouwstoffen over
dragende aan hem, die eens een volledige ge
schiedenis der Nederlandsche muziek zou willen
schrijven en speciaal voor dat tijdperk uit den
eersten herbloei dier muziek in memoiren van van,
Teekening door B. van Vlijmen
Ignace Paderewski
Milligen zeer belangrijke gegevens bewaard zou
vinden.
Paderewski
Paderewski, dat is een naam, die voor ons een
al bijna legendairen. klank heeft, als die van Liszl
of Anton Kubinstein. Men vergeet soms, dat hij
nog onder ons verkeert, dat hij niet reeds is bij
gezet in het Mausoleum dei1 Onsterfelijken wier
namen zich met. vurige letters af teekenen aan den
hemel der Muziek.
Nu is hij dan in ons midden geweest, de koning
der pianisten sedert den dood van Liszt en
Rubinstein, een bijna 70-jarige, maar met de kracht en
het vuur der jeugd, met een levendigheid van
gevoelen, die hij nog geheel vermag uit te drukken,
met een techniek die met de jaren zeker iets inge
boet heeft er werd, vooral in het begin nog
al eens naast geslagen met eenige
vreemdheden" in de opvatting, die wij niet meer geheel
kunnen deelen. Maar dit alles werd overheerscht
door een reusachtig en waarachtig groot spel, dat
ons opeens deed begrijpen, wat de betoovering diei'
oude pianisten is geweest wier renommée ons thans
ongeloofbaar toeschijnt. Dat hun succes niet
alleen in een overbluffende techniek zetelde, maar
in de geweldige ontroeringen, die zij in den klank en
de bezieldheid van het briljante passagewerk wisten
te leggen, waarmede een Liszt b.v. in zijn ons toch
leeg" voorkomende bewerkingen een gloed en
glans wist te geven aan het materiaal, dat hij in
deze bewerkingen a'ls het ware pianistisch her
schiep ....
Wij komen op Paderewski de volgende week, bij
zijn tweede concert, terug.
INSTALLATEUR
VCAN HET
KON.PALCJ*
HoOmiMMUl
Binnenhuis-Architect
Modern. Antiek
Showrooms
Heererigc 254
Tei.44o62
OVERHEMDEN
NAAR MAAT '
Fi.SINEMUS
20
22 - Atii
T E N T O O N S T E L LIN G
HET GEZELLIGE INTERIEUR"
Wij houden deze week in pnze Tapijten*Afdeeling
op de Derde tage een bijzondere
VERKOOP*TENTOONSTELLING
i ? , i ? ? ' ' , "
waar wij in een reeks speciaal voor dit doel in*
gerichte interieurs de toepassing laten zien van
MODERNE GORDIJNEN, TAPIJTEN, BE*
KLEEDINGSTOFFEN EN
BEHANGSELS.Alle hierbij aangewende artikelen zijn in'n groote
verscheidenheid verkrijgbaar in onze Afdeelingen
DE BIJENKORF
AMSTERDAM
No. 2702
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MAART 1929
NOG EEN
VERVALSCHT
DOCUMENT
door Melis Stoke
01' gevaar al' van vervelend te
worden, wil ik den lezer een
spannend avoutiwrmededeelen. Dezer
dagen bracht mijn*1 dienstbode een
visitekaartje binnen waarop ik la's:
l "OH (ioft'ic J r.
Met ilc aarzeling dit' ons in deze
dagen bekruipt bij dw ontmoeting met
vechtst reeksehe afstammelingen van
de meest«TS der Duitscho letterkunde
begroette ik'den heer Vou (ioetho. Hij
had ei'iv groote. netentaseh bij zich en
verklaarde, nadat hij er zich van
vergewist luid dat deuren en vensters
goed gesloten waren, dat hij mij stuk
ken van h««t grootste behing wilde
aanbieden. .
MHet is u wellicht opgevallen
fluisterde hij -?dat Mr. Mendels de
vorige week een protestredevoering.
heeft gehouden tegen de stichting van
het vrijwilligerskorps del" Leidsche
Studenten, <le ..Keimemer .lagers"
onder commando van een hoofdofficier
der cavalerie. De heer Mendels heeft
gevraagd >vn,t *!*? regrering er wel va;ii
zou dcnkt-u indien van zekele zijde
werd 'uvevgogaan tot de formatie van
Haarlemmeulijksche en
Kattenburgsclu- Yfiidels... . Xt-gt u dat niets....?"
..De heer Mendels is een geestig
man...." zeide ik aarzelend.
vKen strateeg van den eersten
vang...." verbeterde de heer Goot h
.Ti-., en, tei-wijl hij met een knipooyje
in zijn actenta.sch greep vertoonde hij
mij epn zwaar met lakzeguls en
stempels voorzien document.
..Ken militair verdrag.....?"
,,10en compleet veldtochtplan. . . .
voor de aanstaande verkiezingen.. ..
Tachtig mille, inclusief authentieke
lakken en luindtcckcningen...."
,,Zeventig.... contant. ..."
Accnord. ..."
Ik schreef haastig een cheque op de
Veendammer Hypotheekbank, en even
later was ik alleen met het document
dat niets meer. of minder bleek te
bevatten dan de notulen van eene
zeer geheime bespreking tusschen de'
leiders der drie coalitiepartijen met
bijbehoorend*> mobilisatiegegevens
voor de a.s. verkiezingscampagne.
In de marge was aangeteekend dat
de beschouwingen gebaseerd waren óp
gegevens omtrent het
eociaaldemócratische strijd program en de daarin
gecalculeerde sterkte van
'Haarlemmerdijksche bataljons, bereden
Kattenburgers en een Zaandamscho vloot.
Deze gegevens waren door spionnen
gestolen uit déarchieven van de
S.D.A.P.,. n gecontrasigneerd door
het bestuur van de Jood^che Invalide
dat als militair-geneeskundigen dienst
bij de campagne betrokken was.
CADILLAC
Het telt, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid is, pleit wet zeer sterk
voor de hooge plaats.die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. L AND E WEE R
UTRECHT AMSTERDAM
Biltstraat 74 ~~ ? Singel 430-432
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
.. Bevend van aandoening begon ik te
lezen en allengs steeg mijne Verbijs
tering over de duivelsche knapheid
vun dezen opzet.
In het kort gezegd beoogd» het
plan eeiv rechtstieeksche aanval op
Amsterdam, Van de zeezijde gesteund
door de vloot der Zuiderzeevisschers
'onder commando van Generaal
Duymaer van Twist en van de landzijdo
onder'nomen door drie legercorpsen:
een Christelijk Historisch, een Anti
Revolutionair, en een Roomsch Ka
tholiek. '
Het eerste, ouder -aanvoering van
liet lid van de Tweede Kamer Tilanus,
had tot opdracht hét z.g. Vliegeubosch
"ten 'Noorden van het IJ te bezetten
om vervolgens met den rechtervleugel
aangeleund op het corps Lambooy,
dat van Haarlem zou oprukken, in
het hart van do stad door te dringen.
Hét Zuidelijke corps onder bevel van
den heer H; Colijn zou langs den
Arastcl oprukken en met een om
trekkende beweging de zware artillerie
der- divisie Kleerenkoper in den rug
aanvallen on terugdrijven op de linie
Krommeëlleboogstoeg?Nes?Jod
nbreestraat, alwaar de
cavalerie-cscadrons yan Oeneraal van der Vegte ze
verder in do pan zouden hakken.
Do besprekingen topnden duidelijk
aan dat men met volkomen op de
hoogte was van do sociaal-democra
tische toebereidselen maar dat de
uitlating van Mr. Mendels over de
Kattenburgsche vondels toch de
raadi zaamheid had bewezen van middels
eene verfijnde contraspionnage achter
de waarheid te komen. ''.'.,'
In elk ge.val \va.- rekening gehouden
niet de mogelijkheid dat het
Troelstraoord een belangrijk munitiedepot 7.0x1
kunnen zijn terwijl nader -zou worden
< mderzocht of liet hardnekkig gerucht
dat Mr. Duys achter zijne woning een
geheime ma n «ge. had doen aanleggen
voor de opleiding van cavaleriste.n.
waarheid bevatte.
Met een enkele oogopslag Werd het
mij, 'mede aan de hand van de ervaring
der laatste weken, duidelijk dat het
document dat voor mij lag een listige
poging was.'om achter al dio zaken te
komen.
PATRIA^
PRII
* *
*
Twee mogelijkheden lagen voor mij
open: of het stuk ter plaatsing aan
bieden aan do Zierikzeesche Nieuws
bode, of het in handen'stellen van liet
Centrale Stembureau dat het op zijn
beurt tot onderzoek;kon afgeven aan
de. bevoegde autoriteiten.
Men begrijpt mijn strijd. In' beide
gevallen dreigde mij schandaal,
ongevekend nog eene reprimande .van den
Nederlandscheii Journalistenkring.
Ik heb daarom besloten noch het
eene noch het andere te doen en mij
te bepalen tot het hierboven ge
plaatste resumé, met, als 'eenige
conclusie, eene verwijzing naar. het
gevaar van kamerdebatten waarin de
mogelijkheid doorschemert van ge
wapende groepen Nederlanders tegen
over elkandet.
Bij dezen doe ik een krachtig beroep
op Mr. Mendels om al zijn invloed aan
te wenden opdat op, Kattenburg en
aan de Haarlemmerdijk eene spoedige
demobilisatie gelast worde van de
daar geformeerde vèndpls en
escadions. Van «Ie andere zijde zal inen.
dan niet schromen 'de.
Kennemerjagers met gioot verlof naar huis te
zenden,, opdat do 'aanstaande ver
kiezingsstrijd worde gevoerd naar de
oude en beproef do strategie van het
stembiljet en niet met de wapens in
de.
vuist.Wat tenslotte den heer Von
Ooethe betreft, die. naar ik verneem
onmiddellijk nadat hij mij het schan
delijk vervalschto stuk had verkocht
eenige flesschon champagne heeft
leeggedronkén, i»ein acht ik voldoende,
gestraft door de ervaring dat mijn
wisselbrief van nul en gecner waarde is.
Individuen als hij verdienen dat men
ze ? met alle mogelijke wapenen be
strijdt, on'mét deze publicatie hoop ik
bereikt te hebben dat lezers die bezoek
mochten krijgen van Schiller's,
Shakespeare's of Corneille's deze dragers
van illustere namen aan den kaak
zullen stellen als misbruikers van 't
geien hunnen voorvaderen tot
onvergankelijken eer blijft strekken: do
fantasie....
il