Historisch Archief 1877-1940
'i.
i
?
K' r
Gance onderricht de maarschalken Augereau en Masséna
EEN koninklijke entree in de Avenue Kléber
? een liftreis langs zes tages Parijsche
aristocratie... . et me voila voor de residentie van
.Monsieur Abel lifinee. Ie célèbre metteur-en-scene
Ie grand róalisateur .francais. Door een kier
van de monumentale deur sluip ik naar binnen en
het elegante, secretaresje telefoneert mijn komst.
Minute !" zegt ze. mij een zetel aanwijzend en ik
weet nu genoeg van Fransche gebruiken, om me
op een stijf boeren-kwartiertje voor te bereiden.
Het bloote feit. dat ik (laar zit. geeft me een
sportief gevoel van voldoening. Dus toch ! Ik heb
het klaargespeeld om Abel. den Ongenaakbare, te
bewegen tot. een interview. De, belegering van de
internationale grootheden te Genève was kinder
spel bij dit karweitje: de man. die duizenden figu
rantenbaantjes te vergeven heeft die voor tien
duizenden den sleutel houdt van den toegang
tot den filmhomel. is moeilijker te genaken, dan
Abel Gance als St. Just
Smalfilm Amateur-Kinematografie onder
Kino-teehniiehe leiding van Jorl» Iven»
FOTO-, PROJECTIE' EN KINO-HANÓEL"
_ C A P l
115' K ALVERSTR A AT AMSTERDAM
(Importaur* «n vartftganwoordlgar» van
Bl| CAPI vakKundlge raad «n voorlichting.
alle diplomaten en plenipotentiaires bij mekaar.
Intusschen ??hij moet niet slecht geboerd hebben,
deze cineast. Zijn antichambre is. tenminste een
met grooten zwier ingericht'museum wat na
drukkelijk en effectvol misschien maai', que
voulez-vous? we, zijn hier nu eenmaal in een
filmmilieu. En mijn. gedachten gaan vol nieuws
gierigheid uit naar het moment, waarop ik den
schepper van den ..Napoléon" van aangezicht tot
aangezicht zal zien. het wonderlijke complex van
joodsch finantieel genie, Amerikaansch organisatie
vermogen en ja, zeker, ook Fransch kunstenaars
schap. En voor mijn herinnering verrijzen ,,Mater
Dolorosa" (1917), ,.La dixième Symphonie" (1018)
J'accuse" (1019). de eerstelen voor het tijdvak
ongedacht bittere Fransche evocatie van den
grooten oorlog, maar vooral..La Houe". dat destijds
fel opzien baarde door zijn origineele en baanbre
kende kwaliteiten. Tenslotte de Napoléon".
het formidabele stuk pathethiek bij zijn eerste
opvoering in de Opera, overdonderend en meesl
epend, nu. na twee jaren vol zwakke plekken en
rhetoriek, maar nog steeds en onmiskenbaar een
stoute gooi naar het geniale. Wel moet het de
moeite loonen, zij het ook voor een oogenblik,
?tleze rustelooze, merkwaardige figuur te ontmoeten.
Monsieur Jourdain, monsieur (ianc.e vous
prie d'entrer f" Ik voel iets van de burgerlijke
bevangenheid van mijn Molière'schon naamgenoot,
als ik in het vertrek van den film-Napoleon word
toegelaten. Het is geen kleinigheid ! Stel H voor,
een immense ruimte, half museum half atelier.
vol van een mystieken schemer, waarin vreemd'
gesneden maskers, kostbare antieke muziek
instrumenten en zeldzame wapens te dröomen
hangen. Aan het eind een zware, monumentale
tafel, waarachter, op een middeleeuwschen
troonzetel, de Meester zelf, stil en indrukwekkend onder
het klare, bleeke noorderlicht van een groot,
atelierraam. De mise-en-scene is inderdaad verbluffend
en ik blyf oen oogenblik het geval staan aangapen
met, naar ik vrees, het niet over.-intelligente uiter
lijk van een boer voor een vuurwerk. Mij dunkt, het
verlangde effect moet bereikt zijn tenminste
de' groote man verheft zich glimlachend uit zijn
zetel en komt mij met uitgestrêJcte hand tegemoet.
Enchantéde faire votre connaissance j.'aHu
a vee beaucoup de plaisir -vos articles, spécialement
sur Ie Napoléon" !" Dat durf ik nooit te
publiceeren, flitst het wanhopig door mijn brein, dat
geloof ikzelf niet laat staan een sterveling in
1 Holland. Maar dan volgt de nuchtere en plausibele
verklaring: Ma femme est hollandaise,
savezvous, de Dordrecht et elle me traduit tout ce qui
a nn intérêt pour moi."
A la bonne heure ik zet m\j tegenover den
beroemden lezer van de Groene" en bekijk hem
met groote aandacht. De gelijkenis met den fatalen,
slanken St. Just is niet overweldigend hy komt
my kleiner, gezetter voor en de vier jaar, welke
sinds de opname verliepen, hebben het gave masker
van den Tijger der Revolutie niet ganschelijk
onberoerd gelaten. Intusschen het is nog steeds
van een ongewone aantrekkelijkheid wat week
en vrouwelijk misschien, maar niet zonder noblesse.
Vergis ik mij, of is de eigenaar van deze gave der
ABEL_GANCE
Een onderhoud met den schepper
van de Napoleon"-film
door L. J. JORDAAN
natuur eïzich niet geheel onbewust van, te
oordeelen naar zekere onbeschrijfelijke eigenaardig
heden i n gebaar en houding? Hoe het zij ? ik
steek resoluut van wal, in mijn beste Fransch, onx
d« eerste oogenblikken dei' ontmoeting, de pijn
lijkste van ieder interview, zoo snel mogelijk te
overbruggen. Ik kom niet ver de onbeschaamde
bel van een telefoon doorrinkelt de (jothische
stilte en met een Excusez!" vischt CJance van
achter een praehtigen ouden bijbel een microfoon
op en begeeft zich ineeiipijnlijk-twintigsteeeuwsch
/akengesprek. ,,Oui, monsieur Epstein, c'est
nu»i... . Over diezelfde film nog? Wat heeft mem
u ervoor geboden?... . Mais non, c'est ridicule... .
geen kwestie van: minstens het dubbele. . . .
neenee, geen cent minder. . . . 7.0 Moeien bij u terug
komen.... ja, ik weet. het is moeilijk, hot zijn
Amerikanen.... maar coutez, M. Epstein
laat mij dat zaakje maar opknappen.... Alors,
c'est entendu. Ik zal zelf maatregelen nemen
Bonjour, M. Epstein, au plaisir.... !"
Het is niet bijster verheffend, den n vond, die
eenmaal de Conventie toebeet: ..Verstrooi de aseh
onzer beenderen naar alle windstreken: er zullen
het nimmer had kunnen verwezenlijken. In hoe
verre het geslaagd is? Ik sta er nog te dicht bij,
om het ook maar bij benadering te durven zeggen.
Het is een monater-arbeid, dit jarenlang worstelen
^ met millioenen, met regimenten figuranten, met
technische experimenten, met moeilijke kunste
naars, met fihnconcerns en daarbij nog met
eengroote idee. Misschien had ik me beter uitsluitend
bij het laatste kunnen houden maar. ziet u,
iemand moet toch de rest doen. ... !"
,,Et M. Dieudonné...." begin ik.
..Ik weet, wat u zeggen wilt. Hij heeft in laatste
instantie de film mogelijk gemaakt. Een Napoleon
zonder uiterlijke gelijkenis is, althans voor het
objectief, oen catastrofe. Het gekke nu was, dat
Dieudonné, tot myn intieme kennissen behoorde
en ik niettemin wanhopig liep uit te zien naar den
j goeden Napoleon ik zocht om zoo te zeggen naar
het paard en ik zat er op. Tot mijn verontschuldi
ging diene, dat hy destijds veel dikker was en een
1 toekomstige caesar zich voor den scherpsten blik
, moeilijk in een colbertje en onder een feutre laat
ontdekken. Hijzelf bood zich aan en ik. ... lachte
hem uit! Bigre
tu es trop gros, mon vieux!
De sans-culotten van het jaar 7/| trekken ten strijde onder leiding
van een adjudant,in het veldgrijs- * ;
Itepublieken uit verrijzen" te hooren onderhande
len over den prijs van een film. Maar wat wil ik
eigenlijk -?is het niet juist deze merkwaardige
combinatie van pathethiek en zakelijkheid, welke
de Napoleon" in het leven riep? Het wordt mij
nog eens nadrukkelijk bevestigd. v
,,TJ heeft geen idee" zegt Gance peinzend,
wat aan zakelijke en finantieele beslomme
ringen een dergelijk werk vooraf gaat. Ein
delooze conferenties eindelooze onderhande
lingen overeenkomsten, die afspringen lui,
die bang worden en zich terugtrekken .;?En als
eindelijk alles voor elkaar is en we in Februari
'25 beginnen te draaien.. .. in den zomer van het
zelfde jaar reeds de debacle: la principale comman
ditéetrangère qui avait foumi les fonds vint
brusquement a manquer. Zes millioen francs
gespendeerd en nog twaalf millioen te kort! Een
sensatie om Je pardoes voorover in den degen van
Napoleon te storten. Nieuwe onderhandelingen
een nieuw concern en ziedaar: in November wordt
het werk hervat \ Ik weet wel, dat hét niet gekleed
staat voor een kunstenaar, om zakentalent t
bezitten, maar in de filmwereld kun je met de
meest kunstzinnige plannen rondloopen en/...
blijven rondloopen, zonder den nervus remin. E» het
maken vanYeenT,Napolèon-film was al' jaren een
idée-fixe, qui me£hantait, die me letterlijk ver
teerde en waaraan* ik^gestorven zou zijn, als ik
zei ik, word eerst maar 'es een beetje slanker.
Hij kwam na een poos bij me terug, mager, ziek,
ellendig, maar do volmaakte Napoleon. Nooit
vergeet ik den eersten indruk van zijn verschijning
als de generaal Bonaparte. Ik componeerde mijn
scenario, om in de goede stemming te komen, bij
kaarslicht in het oude Fontainebleau. Plotseling
vliegen de vleugeldeuren opett en voor me staat
de Bottaparte van den Italiaanschen veldtocht
geen gelijkenis meer, maar een reïncarnatie! Ik
was er kapot van.... nous nous embrassames
et nous pleurames!"
Myn nuchtere Hollandsche oogen wenden zich
af uit vrees, dat hij er in lezen zal, hoe mijn
nuchtere Hoilandsche ziel reageert op een dergelijke
coup-de-théatre, maar ik knik toestemmend.
Van dat oogenblik" gaat Gance voort, was
hij Napoleon tot in het pathologische. Op zijn
beurt werd hij door den genius van den Caesar
bezeten, hij kon zich letterlijk niet meer anders
gedragen en uitdrukken, dan in den klassieken
Napoleon-stijl, en het heeft langen-langen tijd
geduurd, eer hij zich had afgewend met de eene
hand op den rug en de andere in zijn vest te loopen
en lieden, die hem nimmer iets misdaan hadden,
uit de hoogte af te'snauwen."
, Hoe lang heeft u over de film gedaan?"
i Van Februari '25 tot October '26. Een respec:
l tabele tijd, inderdaad. En met veel afwisseling van:
Het hoofdkwartier onder de parasol. Te paard Bonaparte en Murat
operatie-terrein. In Brianeon, Hautes-Alpes, werd
bijv. de schooltijd te Bdenne opgenomen. Brienne
zelf is namelijk geheel gemoderniseerd 'en totaal
onbruikbaar geworden. Verder in Toulon, waar
het beleg van Toulon en het vertrek voor den
Italiaanschen veldtocht werden gefilmd. Ten
slotte Corsica, waar wij de authentieke plaatsen
opzochten en buiten dit alles natuurlijk het inte
rieurwerk in onze ateliers te Billancourt. Alles
in alles zat ik eindelijk tegen 250.000 meter film
aan te kijken en mijn haren uit het hoofd te trekken,
wat ik in godsnaam met dien berg celluloid, waar
ik zelf geen wijs meer uit wist, moest aanvangen.
TT heeft het dikwijls over montage, on me l'a dit,
maar dat was montage. Of liever het was geen
montage meer het was dwangarbeid. Ik hield
tenslotte 15.000 meter over en wat u in de Opera
gezien hebt. was nog geen 4000.... Overigens
heeft het reconstrueeren van een dergelijk tijdperk
iets suggestiefs. Ik beschouwde het al spoedig als
iets heel gewoons, de soldaten van 1793. die mij
door het garnizoen van Toulon geleverd werden.
naar het champ de bataille te zien marcheeren met
steken en berenmutsen, onder commando van een
modernen adjudant in het veldgrijs. Ik vond het
heeiemaal niet vreemd meer, Bonaparte, teneinde
zich sneller te verplaatsen, door Ajaccio te zien
tuffen in een citroen-cabriolet en ikzelf ging zoover
de figuratie voor iedere groote repetitie toe te
spreken in een vlammende rede: Soldats !....
etc. a Ia Bonaparte. Wat de menschen er van
dachten, durf ik niet te gissen, maar zij juichten
en zwaaiden braaf hun geweren.... vooral als
het toevallig betaaldag was."
,,En denkt u, na dit eerste deel het epos verder
voort te zetten?"
Een oogenblik stilte. Dan, na eenige aarzeling:
,,Neen pour vrai dire.... ik heb er niet meer de
geestkracht en den moed toe. Na al wat ik er aan
af geploeter d heb, ben ik bang in het' onderwerp te
stikken. Ik moet nu wat anders hebben, dat
me opnieuw inspireert.... het werk wordt door
Duitsche handen overgenomen. C'est mon illustre
collègue Lupu Pick,( die den lateren Napoleon zal
filmen, met Werner Krausa in de titelrol...."
Ik vraag verder: Wat zijn uw plannen voor de
toekomst?"
Voorloopig heb ik mij onledig gehouden met
het schrijven van twee boeken, beiden een soort
auto-bidgrafie, waartoe ik een paar maanden in
strenge afzondering doorbracht. Om u de waarheid
te zeggen, in een Spaansch klooster.... tja, ik
ben een eigenaardig mensen en zeer susceptibel
voor de indrukken van myn omgeving...."
Evidemment l" Het klinkt een beetje droger,
dan ik bedoelde en dus vraag ik snel: En
uw. filmplannen?"
Ik denk sterk over een Ie ven van Jezus.... !"
Ik rijs ont'zet overeind: Oomment?"
Oui la vie de Jéaus Christ! Ik ben mij zeer goed
van de ontzaglijke opgave bewust en het is nog
niet zoo ver, maar toch u vraagt het en dit is de
waarheid!" ?
Mij dunkt, dat het tijd is om afscheid te .nemen
ik klap het schetsboek, waarin ik gedurende
het onderhoud het profiel van den cineast noteerde, .
dicht en laat mij naar de deur geleiden. Wij nemen
hartelijk afscheid, maar door mijn ontstelde brein
hamert het ..La vie de Jésus ??la vie de Jésus.... "
v ^Buiten gekomen sta ik voor de Are de Triomphe,
een geweldige schaduw in de vage schemering
en ik voel 'een warme, geestdriftige ontroering in
mij opwellen, als mijn gedachten teruggaan naar
het marmeren caesarprofiel van Dieudonné, naar
de grandioze contrapuntische compositie
vanBonaparte's vlucht ea de woelige Conventie, naar de
grootsche apotheose van het leger in Italiëen naar
den knappen, genialen niensch, die veel van het
geen hij wilde bereiken tegenover dit enorme,
zwijgende monument zou kunnen verantwoorden.
..La vie de Jésus.... !"
Het is nog niet zoo ver goddank !
Abel Gance in civiel
GENERAAL AGENTE* VOOR
AMATEUft-KINO-UITBUSTINO
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM