De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 16 maart pagina 9

16 maart 1929 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

't il B», or ' ui , 00 ; t zu de v i/: ,r 1; ?: i i i: DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MAART 1929 No. 2702 INCASSO-BANK Volgestort Kapitaal f 30.000.000.- - Reserve 17.W8.878.I3 Heerengracht 531?537 ADVIEZEN VOOR BELEGGING INLICHTINGEN OMTRENT FONDSEN Effecten-afcU voor particulieren (INGANG» SAFE-DEPOSIT) Koopt TOOF Belegging: P ANDBRIEVEN Bataafsohe Hypotheekbank AMSTERDAM Rott Hypotheekbank v* Nederland Opgericht In 1861 Volteekend Maatocfcappelijk Kapitaal f 5.000.000. Verstrekt geld op eerste hypotheek. Voor inlichtingen wende men zich tot het kantoor der Bank, Ged. Bierhaven 25 te R'dam of tot hare Agenten. De Directie i Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. y. Wjjk. Mr. B. van Rossem. De HolL Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70, De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f 1000.?op zakeHJk onderpand en onder borgtocht, met In pandseving eener polis van levensver zekering van gelijk bedrag, en verkoopt 5% schuldbrieven in stokken van f 1000??. 500,- en f 100.- tegen Beurskoers. STANDAARD HYPOTHEEKBANK te ROTTERDAM Directies Mr. H. H. C. CASTBNDIJH en ?. MOSSELMAN De Bank geeft onder controle van het Algem. Administratie- en Tnutkantoor 4i%PandbHeven tegen beurskoers oit. uarararaiaaiaafiam!^^ Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland Maastrichtsche Hypotheekbank voor Nederland Verkrijgbaar: 41/2 % PANDBRIEVEN tegen Beursnoteering Deze Pandbrieven zijn afiosbaar door uitloting binnen 25 jaar. 3SRftt\RGHR^ I; . ?ütfiiclitsrtB; UTRECHT .Pandbrieven pLm* f 48,000,000* De Bank stelt beschikbaar: 4% pCt Pandbrieven a 99 ' in stukken van f 1000.-'. f 500*?en f 100. De Directie: Mr. A. J. S. VAN LIER Mr. P. R. HOORWEG OnderL Glas-Verzekering-Mij* GEVESTIGD TE AMSTERDAM '?OPGERICHT 1876 Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163 Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BREGÓEN Verzekeringen tegen vaste jaarlijksche premie, voor schade door breuk aan ':-t :-: SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN . :-: ' t-s , ?IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD Nederlandsche Handel~Maatschappij AMSTERDAM. AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGE Vestigingen in Nederlandsch-Indië, Straits-Settlements, Britsch-Indië> China, Japan en Arabic ALLE BANKZAKEN SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS. Amsterdamsche Hypotheekbaak HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM OPGERICHT 1882 Geeft uit: 4'/2 pCts. PANDBRIEVEN - in stukken van HHZ f 1000^, f 500.- en f 100.en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op zeer billijke conditiën. DE DIRECTIE. MAATWJIAPPII mumunummuum INHHIttlHlnil IJ . Gunstige polisvoorwaarden £1 H7 M U C JUl Zeer billijke premïn* Zwitsersclie Jaarbeurs - Basel i 13-23 APRIL 1929 PROSPECTUS EN ENTREEKAARTEN, ALSMEDE INLICHTINGEN BETREF FENDE SPOORWEGREDUCTIE WORDEN VERSTREKT DOOR: * .j . . INTERN. EHEEB BUREAU 1 " . ' ? . ' ? ' i AMSTERDAM: D AM RAK 46 DEN HAAG: LANGE POTEN 15 l ? ? ' * ' " ' ' ' . : .1 alsmede door het BUREAU VOOR HANDELS INLICHTINGEN OUDEBRVGSTEEG. No. 2702 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MAART 1929 Britsche domheid - of niet? door C. A. Klaasse HOE vaak krijgen wij, coat inent als, niet den indruk dat de Engelschen, wiet alle respect, uilskuikens zijn? Ik wil niet zeggen, dat wij ons nooit vergisten. En dat wij soms niet achteraf moesten bekennen, dat die zelfde stomme Engelschen, als zoons van een heel 'oude firma, zich toch terecht aan een oud recept je hadden gehouden, en aan een heel ouderwetse ho w ij zo van doen in handelszaken of industrieel bedrijf en zoo ten slotte moeilijkheden te boven kwamen, die ons onoplosbaar toeschenen. Stommelingen.... hebben wij weer eens ge mompeld, toen we lazen dat heel Engeland in rep en roer gebracht was door de jongste ver hoogingen van den benzineprijs. Men heeft om regeeringsinterventie geroepen * en schande ge sproken van de uitbuitingspolitiek der oliepro ducenten. ... terwijl toch juist datzelfde Engeland sinds jaren -lijdt onder de depressie in de kolennijverheid, met als gevolg een ongekend aantal werkeloozen, die gekleed en min of meer gevoed moeten worden. Vergeten ze dan daarginds dat een prjjsverhooging der petrolèumpl'oducten weer betere kansen voor de mijnen beteekent? Immers den een zijn dood is den ander zijn brood, ia het ietwat crue adagium, waarin de volksmond de waarheid kleedt, dat vaak A voordeel trekt uit dezelfde omstandigheid die B nadeel bezorgt. Wanneer op een zomerdag een druilerige regen den restaurateur uit het Gooi aanmerkelijke ver liezen bezorgt, brengt diezelfde weersgesteldheid den bioscoopondernemer een onverwachte winst in het laadje. De strenge winter, die de binnen scheepvaart geruimen tyd stillegt, en de inkomsten van dien bedrijfstak tijdelijk doet ophouden, beteekent voor spoor- en tramwegen een buiten kansje. Deze landvervoermiddelen zijn vol bezet en, ruime extra-winsten vloeien binnen. En zoo zou ik het aantal voorbeelden tot in het oneindige kunnen uitbreiden, om te bewijzen, dat ook op economisch terrein de verschijnselen nauw met elkaar samenhangen. Zulk een onderling verband kan uit verschillenden hoofde bestaan. Heel duidelijk en voor-de-hand-liggend is de relatie wel bij wat men in de economie noemt: rivale goederen, artikelen dus die elkaar kunnen ver vangen. Kivaloii Petroleum en steenkolen zijn zulke rivale goe deren, wanneer men dat begrip niet al te eng inter preteert. ' Het behoeft wel geen betoog dat men niet overal waar steenkool wordt gebruikt plot seling kan overgaan tot het gebruik van petroleum, wanneer de prijs daarvan gunstiger uitkomt. En evenmin is andersom overal vervanging van olie door kolen mogelijk. Niet alleen zal het mij. niet lukken in een petroleumlamp steenkool te "branden, of. benzine iti mijn vulkachel, maar zelfs daar waar op den duur beide producten kunnen worden aangewend, staan zeer vele bezwaren in den weg om van het eene brandstof op de andere over te stappen. Want het aanwenden van een brandstof vereiseht de aanwezigheid van een min of meer ingewikkelde en kostbare, verbrandings installatie, en die is ingericht voor het verbruik of van kolen f van benzine of stookolie. En wanneer eenmaal een bedrijf of voertuig van zulk een installatie is voorzien, is daarmee tegelijkertijd een weerstand geschapen tegen de functie der prijswetten van rivale goederen. Kleine waarde verschillen zullen niet de neiging hebben om door verandering van brandstof weer tot nivelleering te voeren. En bij groote verschillen zal men slechts wanneer er reden is om aan te nemen, dat de be staande marge geruimen tijd zal aanhouden, ertoe SCHAKEL l MÊILIGEWÊG T1-1?*AMSTERDAM Overhemden naar maat Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN overgaan bestaande installaties op te ruimen uu door nieuwe te vervangen. Soms is die weer stand echter bijzondei' groot. Keu schip met oliembtoren en tankruimte is al bijna niet te veranderen in een stoomboot. En wanneer men wil overgaan van spoor- of tram weg ver voer naar autotransport dan geeft men heele kapitalen prijs. Maar ook andersom zal een omschakeling van het vervoer op stoomtractie op bezwaren stuiten. Olie en kolen Passen wij nu deze wetenschap toe op de kwestie van de olie- en benzineprijzen. Sedert de wereld producenten de handen ineen hebben geslagen is de beuzineprijs flink gestegen. En nu ook de hamer en de sikkel zich in den strijd producent-consu ment hebben geschaard in de gelederen der. . ? . producenten zal de benzine-prijs er ongetwijfeld niet lager op worden. En zal niet juist het gevolg van stijgende olieprijzen zijn, dat de bevoorrechte positie, waarin de vloeibare brandstof zich in de laatste jaren heeft bevonden ten opzichte van de ouderwetsche steenkool, minder uitgesproken wordt ! Zoodat dus de mijnindustrie kans heeft weer iets van het verloren terrein te herwinnen? H|et is waar, dat de malaise in de kolennijverheid, die na den oorlog is ingetreden, niet uitsluitend en waarschijnlijk zelfs niet hoofdzakelijk het gevolg was van de concurrentie van benzine en stookolie, maar ongetwijfeld hebben de lage prijzen van die producten ertoe bijgedragen den motor ten koste van de stoomtractie te begunstigen. Het werd hierboven reeds gezegd, men moet niet denken dat plotseling daarin een radicale ommekeer zal komen. Daarvoor zijn de toestanden te stabiel in onzen tijd, die door de v er doorgevoerde mecha nisatie enorme kapitaalsinvesteeringen vereischt. Maar op den duur kan het niet Anders of de in vloed moet merkbaar zijn. Bij uitbreiding van het transport zal men wel degelijk overwegen, welke brandstof op den duur, op grond van de prijsverwachtingen voor de toekomst, te prefereeren zal zijn. In gevallen waar men tot nu toe dubieerde tusschen kolen of olie zal men thans wellicht overhellen naar eerstgenoemde brandstof. En aldus zal' de vraag naar kolen gestimuleerd kunnen worden, hetgeen den prijs ten goede zal komen. Zoodat de Engelschen misschien op den duur nog veel genoegen zullen beleven van hoogere olie prijzen. Natuurlijk moet men niet uit het oog verliezen dat het de benzine verbruiker is die als zoodanig klaagt; wanneer hij als Engelsen staats burger q.q. moest spreken zou zijn oordeel misschien anders luiden. ?'. ;?' , *.*.*'. Kan misschien de olienijverheid van de juistbe.reikte consolidatie op andere wijze profijt trekken, zóó dat niet dadelijk de consumenten in de armen van de concurrenten : de kolenproducenten wordeu gedreven? Daarvoor zou slechts n oplossing zijn : de prijspolitiek toetëspitsen op die producten, die, minder van rivalen te duchten hebben, als lamp olie, e.d. Maar benzine is nu eenmaal een der be langrijkste petroleümproducten ; het zwaartepunt van de prijs verhooging elders leggen zal niet zoo gemakkelijk gaan. Sociaal is deze rationalisatie slechts gewettigd, wanneer men kan aannemen dat de mijnen, voorloopig geholpen door deze kunstmatige pro tectie, binnen afzienbaren tijd wederom een periode van economisch bestaansrecht tegemoet gaan d.w.z. aan hun lot overgelaten, niet meer met verlies behoeven te werken. Wat werkelijk nog wel bewezen dient worden. En bovendien moet nog hierop gewezen worden. De in den aanvang geciteerde zegswijze is niet meer dan een halve waarheid. In zooverre, dat een bepaalde omstandigheid het brood van twee concurrenten kan beteékenen. Het kan den olienij veren nuttig voorkomen de prijs hunner pro?ducten omhoog, te drijven, zelfs al kost hun dat een deel van hun consumenten. Mits maar de 'prijs. verhooging relatief grooter is dan de afzetverIn Frascati Teekming voor de Groene Amsterdam mer" door B. van Vlijmen Een beeld van de Sumatratabaksinschrijving mindering. Dat Is maar een rekensommetje, al is het niet zoo'n erg eenvoudig vraagstuk. De kolenmijnen kunnen dan een graantje mee pikken van deu overvloed. En wie is dan de doodé, die dat brood moet verschaffen.... moet niet de consument weer eens het loodje leggen? En komen wij zoodoende al weer niet tot de erkenning dat de verontwaardiging van het Engelsche publiek toch niet zoo dom is? Zeker, de in de goede oude vrijhandelschool opgevoede Brit vergat een tijdelijk eigenbelang vau zijn landgenooten in de rekening op te nemen. 3Iaar had hij niet, geleid door de traditie, au f oud gelijk? Nieuwe Uitgaven Johan Falkberyet. De vierde nacht wake, Tert. uit het Noorsch d, M. J. Jlolanus-Statnperiits. Amsterdam z: j. Koloniale Boek' Centrale, Het is nog al een rare en .onwaarschijnlijke ge schiedenis, dit verhaal van dominee Sigisuumd; die naar het hooge Noorden van Noorwegen gaat. um daar te' probepren, het vertrouwen te winnen van een achterlijke en teruggetrokken bevolking.. Er gebeurt genoeg, daar zit het 'm niet in. maar het is allemaal zoo weinig verklaard, en er wordt f volstrekt niet duidelijk gemaakt, waarom alles nu juist zoo moest gebeuren en niet anders,,en vooral: démanier waarop de menschen reageeren op het geen er gebeurt, is vrij willekeurig uitgevonden. Het boek is dik, en ondanks alle gebeurtenissen zit er weinig schot in. Je komt er niet in; het gaat allemaal langs je heen. Deze eigenwijze dominee met zijn moeilijkheden en zijn verliefdheid is te weinig menschelyk. De keuze van dit boek ter vertaling uit de Scandinavische litteratuur is niet gelukkig te noemen. ' H. M. BIOSCOOP THUIS. Vertoon-apparaat, waarvoor tllnu overal verkrijgbaar tijn, schitterende pro]eette t 84,60. Prospeotu op aanvraag. JOS. HARTOG. . 28 Hoofdsteeg 17 Rotterdam. Nobelstraat Utvetht. il

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl