Historisch Archief 1877-1940
't
il
B»,
or '
ui ,
00 ;
t
zu
de v
i/:
,r
1;
?: i
i i:
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MAART 1929
No. 2702
INCASSO-BANK
Volgestort Kapitaal f 30.000.000.- - Reserve 17.W8.878.I3
Heerengracht 531?537
ADVIEZEN VOOR BELEGGING
INLICHTINGEN OMTRENT FONDSEN
Effecten-afcU voor particulieren
(INGANG» SAFE-DEPOSIT)
Koopt TOOF Belegging:
P ANDBRIEVEN
Bataafsohe
Hypotheekbank
AMSTERDAM
Rott Hypotheekbank v* Nederland
Opgericht In 1861
Volteekend Maatocfcappelijk Kapitaal
f 5.000.000.
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierhaven 25
te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie i
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. y. Wjjk.
Mr. B. van Rossem.
De HolL Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70,
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimum van f 1000.?op
zakeHJk onderpand en onder borgtocht, met
In pandseving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5% schuldbrieven in stokken van f 1000??.
500,- en f 100.- tegen Beurskoers.
STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directies
Mr. H. H. C. CASTBNDIJH en
?. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Tnutkantoor
4i%PandbHeven tegen beurskoers oit.
uarararaiaaiaafiam!^^
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maastrichtsche Hypotheekbank voor Nederland
Verkrijgbaar:
41/2 % PANDBRIEVEN
tegen Beursnoteering
Deze Pandbrieven zijn afiosbaar door uitloting
binnen 25 jaar.
3SRftt\RGHR^
I; . ?ütfiiclitsrtB;
UTRECHT
.Pandbrieven pLm* f 48,000,000*
De Bank stelt beschikbaar:
4% pCt Pandbrieven a 99 '
in stukken van f 1000.-'. f 500*?en f 100.
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER Mr. P. R. HOORWEG
OnderL Glas-Verzekering-Mij*
GEVESTIGD TE AMSTERDAM '?OPGERICHT 1876
Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163
Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BREGÓEN
Verzekeringen tegen vaste jaarlijksche premie, voor schade door breuk aan
':-t :-: SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN . :-: ' t-s ,
?IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD
Nederlandsche
Handel~Maatschappij
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGE
Vestigingen in Nederlandsch-Indië, Straits-Settlements,
Britsch-Indië> China, Japan en Arabic
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
Amsterdamsche Hypotheekbaak
HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM
OPGERICHT 1882
Geeft uit: 4'/2 pCts. PANDBRIEVEN
- in stukken van HHZ
f 1000^, f 500.- en f
100.en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën. DE DIRECTIE.
MAATWJIAPPII mumunummuum
INHHIttlHlnil IJ .
Gunstige polisvoorwaarden £1 H7 M U C JUl
Zeer billijke premïn*
Zwitsersclie Jaarbeurs - Basel
i
13-23 APRIL 1929
PROSPECTUS EN ENTREEKAARTEN,
ALSMEDE INLICHTINGEN BETREF
FENDE SPOORWEGREDUCTIE WORDEN
VERSTREKT DOOR:
* .j . .
INTERN. EHEEB BUREAU
1 " . ' ? . ' ? ' i
AMSTERDAM: D AM RAK 46
DEN HAAG: LANGE POTEN 15
l ? ? ' *
' " ' ' ' . : .1
alsmede door het BUREAU VOOR HANDELS
INLICHTINGEN OUDEBRVGSTEEG.
No. 2702
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 MAART 1929
Britsche domheid - of niet?
door C. A. Klaasse
HOE vaak krijgen wij, coat inent als, niet den
indruk dat de Engelschen, wiet alle respect,
uilskuikens zijn? Ik wil niet zeggen, dat wij ons
nooit vergisten. En dat wij soms niet achteraf
moesten bekennen, dat die zelfde stomme
Engelschen, als zoons van een heel 'oude firma, zich toch
terecht aan een oud recept je hadden gehouden,
en aan een heel ouderwetse ho w ij zo van doen in
handelszaken of industrieel bedrijf en zoo ten
slotte moeilijkheden te boven kwamen, die ons
onoplosbaar toeschenen.
Stommelingen.... hebben wij weer eens ge
mompeld, toen we lazen dat heel Engeland in
rep en roer gebracht was door de jongste ver
hoogingen van den benzineprijs. Men heeft om
regeeringsinterventie geroepen * en schande ge
sproken van de uitbuitingspolitiek der oliepro
ducenten. ... terwijl toch juist datzelfde Engeland
sinds jaren -lijdt onder de depressie in de
kolennijverheid, met als gevolg een ongekend aantal
werkeloozen, die gekleed en min of meer gevoed
moeten worden. Vergeten ze dan daarginds dat
een prjjsverhooging der petrolèumpl'oducten weer
betere kansen voor de mijnen beteekent?
Immers den een zijn dood is den ander zijn brood,
ia het ietwat crue adagium, waarin de volksmond
de waarheid kleedt, dat vaak A voordeel trekt uit
dezelfde omstandigheid die B nadeel bezorgt.
Wanneer op een zomerdag een druilerige regen
den restaurateur uit het Gooi aanmerkelijke ver
liezen bezorgt, brengt diezelfde weersgesteldheid
den bioscoopondernemer een onverwachte winst
in het laadje. De strenge winter, die de binnen
scheepvaart geruimen tyd stillegt, en de inkomsten
van dien bedrijfstak tijdelijk doet ophouden,
beteekent voor spoor- en tramwegen een buiten
kansje. Deze landvervoermiddelen zijn vol bezet
en, ruime extra-winsten vloeien binnen. En zoo
zou ik het aantal voorbeelden tot in het oneindige
kunnen uitbreiden, om te bewijzen, dat ook op
economisch terrein de verschijnselen nauw met
elkaar samenhangen. Zulk een onderling verband
kan uit verschillenden hoofde bestaan. Heel
duidelijk en voor-de-hand-liggend is de relatie
wel bij wat men in de economie noemt: rivale
goederen, artikelen dus die elkaar kunnen ver
vangen.
Kivaloii
Petroleum en steenkolen zijn zulke rivale goe
deren, wanneer men dat begrip niet al te eng inter
preteert. ' Het behoeft wel geen betoog dat men
niet overal waar steenkool wordt gebruikt plot
seling kan overgaan tot het gebruik van petroleum,
wanneer de prijs daarvan gunstiger uitkomt.
En evenmin is andersom overal vervanging van
olie door kolen mogelijk. Niet alleen zal het mij.
niet lukken in een petroleumlamp steenkool te
"branden, of. benzine iti mijn vulkachel, maar zelfs
daar waar op den duur beide producten kunnen
worden aangewend, staan zeer vele bezwaren in
den weg om van het eene brandstof op de andere
over te stappen. Want het aanwenden van een
brandstof vereiseht de aanwezigheid van een min
of meer ingewikkelde en kostbare, verbrandings
installatie, en die is ingericht voor het verbruik
of van kolen f van benzine of stookolie. En
wanneer eenmaal een bedrijf of voertuig van zulk
een installatie is voorzien, is daarmee tegelijkertijd
een weerstand geschapen tegen de functie der
prijswetten van rivale goederen. Kleine waarde
verschillen zullen niet de neiging hebben om door
verandering van brandstof weer tot nivelleering
te voeren. En bij groote verschillen zal men slechts
wanneer er reden is om aan te nemen, dat de be
staande marge geruimen tijd zal aanhouden, ertoe
SCHAKEL
l MÊILIGEWÊG T1-1?*AMSTERDAM
Overhemden naar maat
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
overgaan bestaande installaties op te ruimen uu
door nieuwe te vervangen. Soms is die weer
stand echter bijzondei' groot. Keu schip met
oliembtoren en tankruimte is al bijna niet te
veranderen in een stoomboot. En wanneer men
wil overgaan van spoor- of tram weg ver voer naar
autotransport dan geeft men heele kapitalen prijs.
Maar ook andersom zal een omschakeling van het
vervoer op stoomtractie op bezwaren stuiten.
Olie en kolen
Passen wij nu deze wetenschap toe op de kwestie
van de olie- en benzineprijzen. Sedert de wereld
producenten de handen ineen hebben geslagen is
de beuzineprijs flink gestegen. En nu ook de hamer
en de sikkel zich in den strijd producent-consu
ment hebben geschaard in de gelederen der. . ? .
producenten zal de benzine-prijs er ongetwijfeld
niet lager op worden. En zal niet juist het gevolg
van stijgende olieprijzen zijn, dat de bevoorrechte
positie, waarin de vloeibare brandstof zich in de
laatste jaren heeft bevonden ten opzichte van de
ouderwetsche steenkool, minder uitgesproken
wordt ! Zoodat dus de mijnindustrie kans heeft
weer iets van het verloren terrein te herwinnen?
H|et is waar, dat de malaise in de kolennijverheid,
die na den oorlog is ingetreden, niet uitsluitend
en waarschijnlijk zelfs niet hoofdzakelijk het
gevolg was van de concurrentie van benzine en
stookolie, maar ongetwijfeld hebben de lage prijzen
van die producten ertoe bijgedragen den motor
ten koste van de stoomtractie te begunstigen. Het
werd hierboven reeds gezegd, men moet niet denken
dat plotseling daarin een radicale ommekeer zal
komen. Daarvoor zijn de toestanden te stabiel
in onzen tijd, die door de v er doorgevoerde mecha
nisatie enorme kapitaalsinvesteeringen vereischt.
Maar op den duur kan het niet Anders of de in
vloed moet merkbaar zijn. Bij uitbreiding van
het transport zal men wel degelijk overwegen, welke
brandstof op den duur, op grond van de
prijsverwachtingen voor de toekomst, te prefereeren zal
zijn. In gevallen waar men tot nu toe dubieerde
tusschen kolen of olie zal men thans wellicht
overhellen naar eerstgenoemde brandstof. En
aldus zal' de vraag naar kolen gestimuleerd kunnen
worden, hetgeen den prijs ten goede zal komen.
Zoodat de Engelschen misschien op den duur nog
veel genoegen zullen beleven van hoogere olie
prijzen. Natuurlijk moet men niet uit het oog
verliezen dat het de benzine verbruiker is die als
zoodanig klaagt; wanneer hij als Engelsen staats
burger q.q. moest spreken zou zijn oordeel
misschien anders luiden.
?'. ;?' , *.*.*'.
Kan misschien de olienijverheid van de
juistbe.reikte consolidatie op andere wijze profijt trekken,
zóó dat niet dadelijk de consumenten in de armen
van de concurrenten : de kolenproducenten wordeu
gedreven? Daarvoor zou slechts n oplossing zijn :
de prijspolitiek toetëspitsen op die producten, die,
minder van rivalen te duchten hebben, als lamp
olie, e.d. Maar benzine is nu eenmaal een der be
langrijkste petroleümproducten ; het zwaartepunt
van de prijs verhooging elders leggen zal niet zoo
gemakkelijk gaan.
Sociaal is deze rationalisatie slechts gewettigd,
wanneer men kan aannemen dat de mijnen,
voorloopig geholpen door deze kunstmatige pro
tectie, binnen afzienbaren tijd wederom een
periode van economisch bestaansrecht tegemoet
gaan d.w.z. aan hun lot overgelaten, niet meer
met verlies behoeven te werken. Wat werkelijk
nog wel bewezen dient worden.
En bovendien moet nog hierop gewezen worden.
De in den aanvang geciteerde zegswijze is niet
meer dan een halve waarheid. In zooverre, dat
een bepaalde omstandigheid het brood van twee
concurrenten kan beteékenen. Het kan den
olienij veren nuttig voorkomen de prijs hunner
pro?ducten omhoog, te drijven, zelfs al kost hun dat
een deel van hun consumenten. Mits maar de
'prijs. verhooging relatief grooter is dan de
afzetverIn Frascati
Teekming voor de Groene Amsterdam
mer" door B. van Vlijmen
Een beeld van de
Sumatratabaksinschrijving
mindering. Dat Is maar een rekensommetje, al
is het niet zoo'n erg eenvoudig vraagstuk.
De kolenmijnen kunnen dan een graantje mee
pikken van deu overvloed. En wie is dan de
doodé, die dat brood moet verschaffen....
moet niet de consument weer eens het loodje
leggen? En komen wij zoodoende al weer niet
tot de erkenning dat de verontwaardiging van het
Engelsche publiek toch niet zoo dom is? Zeker,
de in de goede oude vrijhandelschool opgevoede
Brit vergat een tijdelijk eigenbelang vau zijn
landgenooten in de rekening op te nemen. 3Iaar had
hij niet, geleid door de traditie, au f oud gelijk?
Nieuwe Uitgaven
Johan Falkberyet. De vierde nacht wake, Tert.
uit het Noorsch d, M. J.
Jlolanus-Statnperiits. Amsterdam z: j. Koloniale Boek'
Centrale,
Het is nog al een rare en .onwaarschijnlijke ge
schiedenis, dit verhaal van dominee Sigisuumd; die
naar het hooge Noorden van Noorwegen gaat.
um daar te' probepren, het vertrouwen te winnen
van een achterlijke en teruggetrokken bevolking..
Er gebeurt genoeg, daar zit het 'm niet in. maar het
is allemaal zoo weinig verklaard, en er wordt f
volstrekt niet duidelijk gemaakt, waarom alles nu
juist zoo moest gebeuren en niet anders,,en vooral:
démanier waarop de menschen reageeren op het
geen er gebeurt, is vrij willekeurig uitgevonden.
Het boek is dik, en ondanks alle gebeurtenissen
zit er weinig schot in. Je komt er niet in; het gaat
allemaal langs je heen. Deze eigenwijze dominee
met zijn moeilijkheden en zijn verliefdheid is te
weinig menschelyk. De keuze van dit boek ter
vertaling uit de Scandinavische litteratuur is niet
gelukkig te noemen. ' H. M.
BIOSCOOP THUIS.
Vertoon-apparaat, waarvoor tllnu overal verkrijgbaar tijn,
schitterende pro]eette t 84,60. Prospeotu op aanvraag.
JOS. HARTOG. .
28
Hoofdsteeg 17
Rotterdam.
Nobelstraat
Utvetht.
il