Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MAART 1929
No. 2703
No. 2703
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MAART 1929
Zij schrijft toch in haar rapport: ,, . .terwijl haar
(Louisegroeve) door het contract niet te tcckenen tic
kans om de aanzienlijke in het bedrijf gestoken bedragen
terug te ontvangen, onmiddellijk zou zijn ontgaan.
Van een geheel vrijwillige oiulerteekeniug van het
contract kan dan ook naar de overtuiging van de
Commissie niet worden gesproken." Kn thans komt
,.De Groene" zich nog eens op dezelfde uitlating der
Crisis-Knquêtecommissie In-roepen, alsof er met zoo
danig beroep nooit een vuiltje aan de lucht is geweest
en alsof dit vuiltje-van-een-beroep verhelderend kan
werken .' Dat voorts totaal wordt genegeerd o.m. wat
in het arbitrale vonnis te vinden is over het overwicht
van dert Staat bij de prijsdrukkingen. wordt, naast
het vorenstaande, iets onbeteckcnends.
D'e conclusie van den hoofdredacteur van ..De
Groene" sluit, gelijk ge/egd. logisch aan bij het valsch?
feitelijke beeld, dat hij zich van de I.ouisegroeve-zaak
gevormd heeft. Pe conclusie is derhalve evenzeer valsch.
De eisch der Louisegroeve, dat de inhoud der contrac
ten, waarbij de prijzen zijn gedrukt, wordt getoetst
aan de billijkheid, wordt afgewezen met een beroep op
den ..grondslag van het vertrouwen in het maatschap
pelijk verkeer." nml. ,,dat overeenkomsten worden
nagekomen." Dat beroep wordt gedaan ten gunste van
den Staat, icicns nnttroct-bicuk de aaiilcidiiii; t<>t <lc
gotische Loniscgi-OfiY-zdak crür<\</ /.«, maar over wiens,
door getuigen en schriftelijke bescheiden bewezen.
contract-breuk door ,,De Groene" niet wordt gerept.
Dat beroep wordt gedaan ten laste van de
Louisegroeve. die onder onredelijke pressie weigering van
den Sta.it om den overeengekomen prijs te betalen;
bedreiging met intrekking der ontginnings-vergunning
de prijsdrukkingen heeft moeten aanvaarden. Dat
beroep wordt gedaan ter veiligstelling van contracten,
welker inhoud door ,,De Groene" totaal wordt doodge
zwegen, maar waarvan deskundigen als l'rof. Westen
dorp, Ir. Kosenwald, Dr. \Ventholt de verregaande
onbillijkheid hebben blootgelegd. '
Den hoofdredacteur van',,De Groene" is het ..een
raadsel", hoe de Louisegroev? ooit heeft kunnen denken
dat in de aangegane akte van compromis Jag vervat
de opdracht aan arbiters, om den inhoud der afgedwon
gen contracten te toetsen aan de'.billijkheid. Kr zijn
omstandigheden, die wellicht ook voor den hoofdre
dacteur van ..De Groene" aanleiding zijn tot nadere
overweging ten deze: de omstandigheid, dat de jongste
Kamercommissie ??die vermoedelijk, overeenkomstig
hare verantwoordelijkheid, de zaak wat nauwkeuriger
heeft onderzocht als haar eenstemmige meening
heeft gegeven, dat zij ..niet verwonderd (zou) zijn
geweest^" wanneer arbiters op den grondslag van de
akte van compromis hun ? taak overeenkomstig du
lezing der I.ouiscgroeve ruim hadden opgevat: de
omstandigheid voorts, dat -Mr. W. Xolen aan wiens
woord eenig gezag toch niet te ontzeggen valt -- het
,,volmaakt onbegrijpelijk"-heeft genoemd, dat arbiters;
in afwijking van de zienswijze der Louisegroeve. ,de
hun gegeven opdracht eng hebben gezien. YYamiüer de
hoofdredacteur van ,,De Groene" dit punt nog eens
nader beziet, zal hij mi»chien ook ontwaren, dat de
opdracht aan arbiters anders luidde, d.in door lic-m in
zijn artikel is medegedeeld.
De hoofdredacteur van ,,De Groene" schijnt zich
ook nog over iets anders te verbazen, dat nml. du
Louisegroeve ook na de aangegane arbitrage blijft
aandringen op inwilliging van haar oorspronkelijk
verlangen, den inhoud der afgedwongen contracten aan
de billijkheid getoetst te zien. Ook ten deze verwijs ik
naar het gepubliceerde schrijven van Mr. YV". Xolen,
waarin uitvoerig wordt uiteengezet, dat en waarom
de Louisefjróovéook na de aangegane arbitrage en'na
de arbitrale uitspraak, waaraan zij in geen enkel op
zicht tornt, ,,volkomen vrij" is te verlangen, dat dit
geschilpunt alsnog tot oplossing wordt gebracht
gelijk, na nauwkeurig onderzoek, de
Crisis-Knquctecommissie n, tot tweemaal, toe do Tweede Kamer
bij zorgvuldig Voorbereide beslissingen, het hebben
gewild. ,
Het zou mij allerminst verwonderen, wanneer ,,De
Groene," indien zij zich de moeite zou getroosten, van
de feiten volledig en grondig kennis te-nomen, haar
slotsom - dat aan den Staat efschen worden gesteld
welke men aan een-particulier niet zou durven opleggen
zou wijzigen overeenkomstig'de uitspraak, die de
' Crisis-Enquêtecommissie in haar Eindverslag heeft
neergelegd, dat nl. de Staat zich in casu heeft gestold
,,op een standpunt, dat in een particuliere iirma,alge
meen zou worden .afgekeurd." Mij zou het
eenigermate doen bekomen, van mijn verbazing dat het
mogelijk blijkt, dat in een aangelegenheid., waarbij
niet alleen ? groote private belangen maar. ook
een!voornaam publiek belang betrokken is, in goede
trouw mot groote stelligheid oordeelvellingen zonder
kennis van zaken worden neergeschreven.
.Mr. C. l'. M. KO.M.MK
De heer Kommo constateert m zijn' stuk
hetgeen niet alleen gesteld, maar ook bewezen
moet worden dat do Staat contractbreuk heeft
gepleegd. Dat kan alleen slaan op de stelling, dat
de Staat .een garantie voor eventueele verliezen zou
hebben gegeven. Do heeren Volmer- en It'omiue
zijn van de juistheid van deze stelling overtuigd.
Daarmede .staat of valt de heele- bewering omtrent
contractbreuk. Wanneer uien slaagt in het bewijs,
dat deze garantie is toegezegd?ik heb dat reeds
n eerste instantie toegegeven?dan heeft Louise
Groeve in hoofdzaak do overwinning behaald.
Slaagt, men daarentegen niet in dut bewijs, .dan
heeft Louise Groeve do hoofdstelling verloren.
Xaast deze hoofdstelling is er nog een bijstelling,
die ook niet van bet eekenis is ontbloot. Het is deze:
aangenomen, dat er geon garantie is gegeven, is er
dan toch niet aanleiding, billijkheidshalve aan do
wenschen van Louise Groeve tegemoet te komen.?
Ten aanzien van deze tweede stelling staat Louise
Groeve veel sterker, dan voor wat betreft de eerste
stelling. Iedereen zal moeten erkennen, dat er
geldige argumenten zijn aan te voeren voor een
vergoeding billijkheidshalve. Daartegenover staan
echter naar mijn meening sterkere argumenten
0711 geen vergoeding te geven. Tegenover dengene,
die met betrekking tot dit punt het goede hart
sterker wil laten spreken, dan het verstand, sta ik
echter machteloos.
Ik bepaal mij tot deze beide hoofdpunten. Ook in
eerste instantie heb ik mij daartoe bepaald. Ik besprak
uitsluitend de vraag: is er, nu reeds arbitrage in be
perkten zin heeft plaats gevonden, nog aanleiding
om arbitrage in minieren zin ,te aanvaarden ? Het
antwoord op die vraag wordt door de b.'ide strllingen,
die ik formuleerde, behcerscht.
In n opzicM wil ik gaarne amende honorable doen.
Ik schreef in eerste instantie: ,,IIct is niet uitgesloten.
dat het beheer van Graetheide minder goed is geweest
dan dat van Borgerode of Carisborg." Deze bewering
steunde op het volgende. Tegenover de drie door Louise.
Groeve geraadpleegde deskundigen. Prof. Westendorp,
Ir. Kosenwald en Dr. \Ventholt, die verklaarden, dat d.*
exploitatie op behoorlijke wijze is geschied, staat het
getuigenis van Mr. Frowein, Directeur van de
Staatsmijnen en van de Kodibu derhalve toch ook wel een
deskundige van gezag van het tegendeel. Staande
tusschen deze deskundigen, die het oneens zijn, heb ik
als nict-deskundige, die de rapporten der deskundigen
niet heeft gelezen en ze, zoo hij ze gelezen had. ver
moedelijk toch niet zou liebben kunnen beoordeclen,
geconcludeerd, dat bet niet uitgesloten is, dat het
beheer van Graetheide minder goed is geweest. Ik geloof,
dat ieder niet-deskundige in deze omstandigheden tot
deze zelfde conclusie zou zijn gekomen. Dat ik mij
daarmede aan een insinuatie 2011 hebben schuldig
gemaakt, zooals de-. Telegraaf heeft beweerd, is te
belachelijk om daarop in te gaan.
Ik maak dus geen amende honorable voor deze
bewaring, maar uitsluitend voor het feit, dat ik deze
bewering, waartegen Prof. Volmer en Mr. Uomme
misschien op goede, gronden zijn opgekomen, in mijn
betoog heb opgenomen. Want zij is in mijn betoog
volmaakt overbodig.
Wanneer men aanneemt, dat er garantie is gegeven,
is er aanleiding om te onderzoeken, of d« exploitatie
behoorlijk is geweest, omdat de garantie uit den aard
der zaak uitsluitend zou gelden voor het geval, dat de
exploitatie op behoorlijke wijze is geschied. Ook wan
neer men meent, dat billijkheidshalve een vergoeding
moet worden gegeven, is er aanleiding zich een oordeel
te vormen omtrent, de wijze van exploitatie. Waar ik
chter aannam ? en nog altijd aanneem dat er geen
garantie is gegeven en dat ook billijkheidshalve geen
vergoeding dient te worden toegekend, is het oordeel
omtrent de wijze, van exploitatie, in mijn betoog vol
maakt overbodig en ik had beter gedaan die bcwcting
weg te laten.
Ik zwijg omtrent .allerlei details, die de heer Rommc
ter sprake brengt en die aan mijn betoog, dat ik in twee
stellingen heb samengevat, niet afdoen. De heer Komme
beroept zich voortdurend op getuigenissen, die in zijn
kraam te pas komen en hij verzwijgt getuigenissen van
het tegendeel. Wie zijn artikel leest krijgt bijvoorbeeld
den indruk, dat de meerderheid van de. Commissie uit
de Twecdo.-Kamcr, wier rapport onlangs gepubliceerd
is, het met hem eons is. Dat is niet het geval. De Com
missie concludeert, dat het verzoek van Louise Groeve
moet worden afgewezen. Dit is mijn standpunt en niet
dat van den heer Komme. Die Commissie meent, dat
Louise Groeve door het ondertcekcnen van het compro
mis en het berusten in het vonnis, aan de uitspraak van
de arbiters gebonden is. Ik ben dat volkomen met die
Commissie eens. Ik begrijp echter niet, waarom zij deze
volkomen juiste redeneering uitsluitend toepast op de
acte. van compromis on niet op de contracten, die de
Directeur van Louiso Groeve getcekend heeft. Wanneer
d? Commissie deze consequentie uit haar betoog zou
willen trekken, zou ik het met haar conclusies volmaakt
eens zijn, , ;???;.
' ' '
Ik kom terug tot de beide stcllingqn, ''waarin mijn
betoog in eerste en tweede instantie kan worden samen
gevat. i. Men, moet aannemen, dat er geen garantie
aan Louise Groeve is gegeven. 2. Kr is evenmin aan
leiding om billijkheidshalve. aan Louise Groeve een
tegemoetkoming te vcrleenen. ;
Prof. Volmer is overtuigd, dat er wel een garantie is
gegeven. In zijn plaats zou 'ik volkomen hetzelfde
standpunt 'fonemen. Prof. Volmer heeft immers 'de
vergadering, waarin de garantie zou zijn gegeven, bijge
woond en hij heeft gehoord, dat die garantie door den
heer Frowein werd toegezegd. Do heer Frowein heeft
dat echter onder eedc ontkend. Prof. Volmer moet dus
aannemen, dat Mr. Frowein zich vergist. Doch even
góed als de. heer Frowein zich kan vergissen, is dat bij
Prof. Volmer mogelijk. Voor een onderzoek is dus 'alle
aanleiding.
Welnu zulk een, onderzoek is ingesteld en op de best
denkbare wijze. 'De beide arbiters Prof. Meiers en Prof.
Scholten hebben dit punt, dat aan hun oordeel werd
onderworpen, nauwkeurig onderzocht. Zij hebben van
ALLEEN EDELE SOORTEN
ZOOALS IN OUDEN TIJD
DEN HAAG
alle stukken kennis genomen. Zij hebben alle getuigen.
gehoord. Kn hun conclusie luidt, dat niet bewezen is,
dat de garantie werd gegeven.
. Het is een kras staaltje van de wijze van polemiseeren
van Mr. Romme. dat hij uit het vonnis der arbiters
citeert, dat uitsluitend Mr. Frowein de garantie
heeft ontkend welke bewering in dat vonnis niet is
te vinden en welke bewering indien zij een samenvatting
moet zijn van de overwegingen der arbiters over dit
geschilpunt geheel onvolledig is doch dat hij ver
zwijgt, de conclusie der arbiters, waarop het aankomt:
dat de garantie niet is bewezen. 4.
Partijen zijn overeengekomen dit punt aan
arbitrage t o onderwerpen. Zij hebben tot dez«
arbitrage bereid gevonden ongeveer tic beste
arbiters, die voor «leze moeilijke kwestie in ons
land waren te vinden. De arbiters hebben zich
met groote nauwkeurigheid van hun tank ge
kweten. Hi>t. stenogram van di- getuigenverkla
ringen telt 3-H bladzijden. Met liet vonnis
deiarbiters is naar mijn oordeel dit. geschilpunt uit
gemaakt, zoolang althans geen nieuwe feiten, die
aan de arbiters onbekend zijn gebleven, worden
aangevoerd. Kn daarmede heeft Louise Uroevt
haar hoofdstelling verloren.
* *
*
Tk kom tot mijn tweede stelling, dat Louis? Groc-ve»
ook billijkheidshalve niet op een tegemoetkoming
aan'spraak kan maken.
Louise Groeve volgt consequent eenzelfde tactiek.
Zij teekcnt contracten en een acte van compromis. Doch
wanneer de gevolgen van die handelingen anders zijn,
dan zij zich had voorgesteld, verlangt zij, dat het
contract, dat van de handtekening van haar Directeur
is voorzien, zal worden vervangen door een nieuw
contract, dat achteraf meer aan de billijkheid voldoet.
De aanvaarding van dit stelsel beteekent een volkomen
ontwrichting van het maatschappelijk verkeer, liet
risico, dat Louise droeve als ieder moet Joopen, tracht
zij af te wentelen op den Staat. Het is ondenkbaar, dat
Louise Clroéve, wanneer do tegenpartij niet de Staat.
ware geweest, doch een particulier, met haar betoog
eenige kans zon hebben gehad bij den rechter.
Prof. van dijn heeft er mijn aandacht op gevestigd
en ook Mr. Komme doet dat in zijn hierboven opge
nomen beschouwingen, dat het niet waar is, dat Louise ,
droeve de contracten vrijwillig heeft onderteekend. De
Kodibu heeft pressie op haar uitgeoefend.
Ik heb dat niet ontkend en ik geloof niet. «lat iemand
c'.at ooit ontkend heeft. Ik heb mij echter beroepen op
een allcs?ins tot oordcelen bevoegde commissie, die
verklaard heeft, dat de Kodibu slechts gebruik heeft
gemaakt van middelen, die haar door den wetgever ter
beschikking waren gesteld.
\\anrzou het einde zijn, wanneer men alle contracten
die de Staat mede niet gebruik van do buitengewone
bevoegdheden', waarover hij in oorlogstijd de beschik
king had. heeft afgesloten (,, a f gedwongen" zoo men wil)
zou gaan vervangen door andere Contracten, die achter
af meer aan de billijkheid beantwoorden?
Kr ligt een uiterst gevaarlijke consequentie in de leer,
die door Louise Groeve wordt aangehangen en die ook
in de dagbladpers vele aanhangers telt. Het is de vrees
voor die consequentie', diu 'mij aanleiding heeft gegeven
de pen op te nomen.
YVat zal het gevolg zijn, wanneer de leer van Louise
Groeve zegeviert5 Contracten, die de Staat heeft
gesloten en die achteraf onvoordeelig uitvallen voor
den Staat, doch voordeelig voor de mede-contractanten,
zullen krachtens de gewone regelen van ons burgerlijk
recht gehandhaafd blijven. Blijken echter die contracten
achteraf voordeelig voor den Staat, doch onvoordeelig
voor de medecontractanten, dan zal de Staat, volgens
de leer van Louise Groeve, telkenmale verplicht worden
billijkheidshalve een tegemoetkoming tu vcrleenen ?
Mede om deze consequentie is het te hopen, dat de
Tweede Kamer, overeenkomstig het advies 'van de
'meerderheid van haar commissie, de vordering van
Louise Groeve af zal wijzen. '
A..C. JOSEPHUS JTETA.
'?"*" ?'? '.'-.'??
Kon. Mcttbeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
?« *? ?* DEN HAAG ?*?*?*
AMSTERDAM - ARNHEM
Verhuizingen per Auto-Trein
SPREEKZAAL:
Spoorwegbeheer
HET spoorwegverkeer grijpt diep in ons
dagelyicach leven, en daarom ia er aanleiding
aandacht te schenken aan het apoorwogbeheer,
voor zoover dit de behingen van het publiek raakt.
In elk land ter wereld vormt het spoorboekje, de
dienstregeling, een bron van elk jaar teiiigkeerende
klachten. We zullen de dienstregeling voor het
binnenland dan ook laten rusten.
We hebben eens geraadpleegd eenige
buitenlandsche reisgidsen. We noemen hiervan de Livret
Chaix (de groote, zoowel als de vijf partieele van
de verschillende compagnies de chemins de fer in
Frankrijk, Nord, Eet, Etat, P. Ij. M. Orleaus, Midi)
de Indicateur, het officieele boek voor Zwitserland,
het officieele treinboek voor België, de Orario
Generale van Italië, de verschillende Duitsche
gidsen, zooals Storm, Henschel,, du Cooks gids
voor geheel Europa, de Gids van de Compie Int.
des Wagons-Lits, hefc Mitropa-boek en de Indica
teur des Grands Express Européens.
' In elk dier gidsen vindt men de voornaamste
Europeesche verbindingen, zoowel afzonderlijk als
in aansluiting op eigen diensten, zoodat men een
duidelijk beeld krjjgt van de mogelijkheden een
reis op de aangenaamste en goedkoopste wijze in
elkaar te zetten. By een keuze van een traject
leggen niet alleen de snelste, doch ook de goed
koopste gewicht in de schaal, als men de ver
schillende mogelijkheden tegen elkaar gaat af
wegen en men niet volstaat met klakkeloos te
aanvaarden, wat het een of ander reisbureau u
opgeeft. Zelfs staan in de meeste gevallen, de
afstanden tot de voornaamste plaatsen in het
buitenland aangegeven, zoodat men ten aanzien
van de prijzen zich eveneens kan oriënteer en. omdat
meestal tevens een tarief tabel is opgenomen.
In Nederland heeft men naast ous spoorboekje
een apart buitenlandsch gidsje noodig, dat afzon
derlijk betaald moet worden en geen afstanden
noch tarieven bevat.. Men kan met dit boekje Zuid
en Oost-Europa bereizen, mits men maar n kant
uitkijkt, n.l. over de Duitsche grens. Het boekje
bevat 12 verbindingen over onze Oostgrens, tegen
twee naar Engeland en 3 over onze Zuidgrens
(Belgiëen Frankrijk). Het publiek heeft zich
daaraan reeds gewend. Het vindt het heelemaal
niet vreemd n^eer over de Duitsche grens te worden
gestuurd, goedkoop als het was in een tijd dat de
koersverschillen de tarieven in Duitschland voor
onze begrippen laag deden zijn. Zoolang ons reizi
gersverkeer daarmede .gebaat was, hadden we
tegen deze oostelijke oriëntatie geen bezwaar, maar
nu de toestanden zoodanig zijn gewijzigd, dat een
reis naar Zwitserland aanzienlijk duurder is door
Duitschland, dan wanneer men een andere route
volgt, nu eischt het Nederlandsch publiek belang,
dat men aan de reizigers de goedkoopste route wijst.
In dit opzicht schieten de Nederlandschc spoor
wegen tekort. Pet publiek draagt van de routes
door Frankrijk zoo goed als geen kennis. Slechts
n verbinding wijst ons den weg door Belgiënaar
Basel en verder. Verder dan Parijs wordt nergens
aangegeven. Hóe we naar Spanje en Portugal
moeten komen, of naar Marseille of naar Genua
door de prachtigste streken van Europa, dat is
nergens te vinden, niettegenstaande de belangen
van een zeer groot aantal Nederlanders (Indische ,
stoomvaaitlijnen) in die richting wijzen. De
stoom'"' vaartmaatschappijen hebben nu zelf een verbinding
met Marseille en met Genua tot stand gebracht,
doch deze hebben Voor het gewone reizigersvervoer
geen belang. We hebben ons tot de ,,Grands
Réseaux de Chemins de fer francais" gewend, die'n
soort centraal bureau bezitten voor hare gemeen»
i schappelijke en dus ook voor de buitenlandsche
belangen, en wij hebbén op deze toestanden gewezen.
Men heeft ons geantwoord dat voortaan de noodige
gegevens zouden worden verstrekt aan de samen
stellers van het boekje met de internationale ver
bindingen.
Nu worden die verbindingen gemaakt op een
internationale conferentie, zoodat wij eigenlijk
niet goed begrijpen, dat een' particulier briefje
.van een belangstellende, die niet meer geld wil
uitgeven dan noodig ia, voldoende zou zijn om in
i deze onjuiste toestanden .verbetering te brengen.
Dat men via Lyon, Modane, Turijn veel goed
kooper in Italiëkan komen dan via Duitschland en i
Zwitserland en zelfs via Luxemburg, Basel enz.
schijnt weinig bekend te zijn, evenals dóór die
Van Halve Maen" tot Statendam"
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
onbekendheid zoo weinigen er toe komen den
ZuidOosthoek van Frankrijk te bezoeken, waar het
aan den Westkant van den Mont-Blanc zeker niet
minder mooi «n goedkooper dan aan den Oost
kant is.
Daarentegen maken de bladzijden vol verbin
dingen met allerlei kleine grensplaatsjea in
Duitschland een beetje potaierlijken indruk.
* *
- * .
Wij hebben lang geaarzeld alvorens we dit
stuk inzonden, doch nu ook de behandeling van
de Waterstaatsbegrooting geen critiek in groote
lijnen gaf, zijn we er toe overgegaan, omdat het de
eenige manier is om het publiek een denkbeeld te1
geven van de wijze, waarop het gereisd wordt in
plaats van zelf te bestemmen, hoe het reizen wil.
Zelfs als men er geen kans toe ziet zelf een reis in
elkaar te zetten, dan mag men toch eischen dat
anderen,,wier taak het is dit voor u te doen, u de
goedkoopste manier wijzen. Xu zegt men wel, dat
via Duitschland de beste en snelste verbindingen
bestaan en dit is volkomen juist, doch dit is geen
gevolg van het drukke reizigersverkeer, doch van
den opzet der internationale conferentie, die het
verkeer in hoofdzaak over Duitschland trekt. Men
zij evenwel indachtig dat over Parijs minstens even
goede dag- en nachtverbindingen bestaan, waarvan
Engelschen en Amerikanen gebruik maken en die
dus zeker niet slechter zijn. ,
Volledigheidshalve moeten we vermelden, dat
we tegen het-eind"yah. het se zoen billetten zagen
aangeplakt, waarop een retourkaartje naar Aken
werd aangekondigd, dat bijzonder goedkoop moest
zijn. Men vroeg voor een 30 daagsch retour ? 14.75.
Daar 2 vacantiekaarten'/ 1.4.?kosten, zien We het
goedkoope niet in, Op enkele groote stations heeft
men eenige (gele) billetten kunnen vinden met de
verbindingen via Parijs naaf badplaatsen en naar
het zuiden er op. De aansluitingstijden van Hol
land uit ontbraken er evenwel op.
We zouden in ons land zoo gaarne het spoor
boekje Voorzien van een tabelletje van prijzen tot
en met 200 kilometer óf iets meer. Bovendien
meenen we dat men de maatregel Voor abonnementen
yan 14 dagen of drie weken of korter, waarmee men
tijdens de Olympische Spelen een proef heeft
genomen, blijvend moest invoeren, zooals in Belgi
'en Zwitserland reeds lang het geval is: Het zou een
uitstekend middel zijn om ons volk het eigen land
te leerén kennen. De eenvormige voor alle tijden en
alle- gevallen geldende personen-tarieven werken
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
fnuikend op den reislust. Daarentegen ontmoeten
we in alle andere landen pogingen, die niet succes
worden bekroond, om door speciale tarieven,
excursies enz., waarbij zeer belangrijke .verlaagde
tarieven worden toegepast, de reislust aan te
wakkeren en daardoor do inkomsten te vermeer
deren. Hier te lande kennen we alleen de goedkoope
billetten voor 10 personen, waarmee men echter
van vele treinen geen gebruik mag maken en.
waaraan zeer groote en onaangename bezwaren
verbonden zijn. Die kudde-vorm wil zich niet ieder
laten welgevallen en is ook niet overal bruikbaar.
Evenmin deugt de z.g.ix. goedkoope trein. De
Xederlandsche vrouw, man en kind zijn eigenlijk veel te
goedig om zich zoo als kuddedier in een volle,
langzaam vo.ortkruipende trein te laten pakken.
Vroeg op, laat terug, volle trein, ziedaar het eenige
wat de spoorwegen bieden.
We willen nog een enkel woord wijden aan het
rollend materiaal. Derdeklasse wagens zooals in
Engeland, zullen we wel nimmer krijgen.
W. J. M. LIXDEX
ONVERSCHIETBARE
GEKLEURDE
V l T R A G E
1OO O M
BREED
PER MTR
GEKLEURDE MADRAS
? O CM.
BR EED
PER MTR.
STALEN r R A N CO
i