Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MAART 1929
No. 2703
No. 2703
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 MAART 1929
i:
\n
'i
'
t >
j»
B I O S C O P Y
door L. J. JORDAAN
8. M. EUeiiHteln.
Tusctilngky
«Tien dagen."
EEN teleurstelling en een mislukking, deze
tweede film van Eiseastein. Na het enorme
lan, het hartstochtelijk geloof en de artistieke
bezetenheid van den Pantserkruiser Potemkin,"
dit/ holle lawaai, deze pynlyke phrase, deze kille
zelfopwinding i ,,Zehn Ta ge" is een werk, waai aan
niets ontbreekt dan de.... inspiratie. Men
ontkomt niet aan den indruk, met een onberispelijk
uitgevoerde bestelling te doen te hebben. Met al
de technische bekwaamheid, met al de filmische
intuïtie, met al de genialiteit van den Meester, die
Eisenstein onbetwijfelbaar is, werd de opdracht
uitgevoerd, om de Russische Revolutie te
verheerlijken. Het resultaat was niettemin een banale
verkiezingsspeech, zich verhoudende tot den
Potemkin" als de rede van een Geachten Afge
vaardigde tot een gedicht van Henriëtte Rpland
Holst.
Ik verklaar mij nog niet in staat, na deze eerste
aanschouwing, nauwkeurig rekenschap af te
leggen van het ,,waarom" dezer gevoelens. Met
een kerel als Eisenstein, heeft men zelfs wanneer
zijn werk mislukt, niet in n keer afgedaan.
Maar dit staat voor mij vast: de heilige vlam der
bezieling, die de Potemkin" door-laait van den
eersten meter tot den laatsten, ontbreekt in dit
ongelooflijk knappe maak-werk geheel n is in
alle instanties de oorzaak van zijn falen. Hoe is
het mogelijk, dat een onderwerp, ontleend aan
dezelfde ideologie, denzelfden man nmaal ver
mag op te stooten tot de vaart van een, dichter
en een ziener en hem bij een tweede poging niet
verder brengt dan de radde, pakkende phrageologie
van een meeting-redenaar? Het is toch moeilijk
aan te nemen, dat de stimulans van het mach
tige revolutionnaire sentiment, hetwelk een wereld
rijk tot in zijn diepste lagen om-woelde, reeds na
deze ne geweldige uitbarsting alle bezielende
kracht zou verloren hebben. Is het misschien de
fatale montage der sensationen", waarover
Pudowkin zich reeds hoofdschuddend uitliet, dit
zenuwschokkende, virtuoze ppel met knauwende
emoties dit roekelooze opeenstapelen van drift,
angst en ontroering, hetwelk zich nu reeds zou
kunnen wreken? Of zou het tenslotte toch waar
zijn, dat ook het sociale epos, het' drama van
de massa, eerst dan de diepte en de onuitputte
lijkheid van waarachtige kunst erlangt, wanneer
het zich weerspiegelt in de ziel van het individu?
Ziedaar een vraag van klemmende belangrijk
heid, want zij beslist over de toekomst van de
Russische film ? d.w.z. over het nobelste en beste
wat de jonge filmkunst heeft opgeleverd. Wanneer
een geweldenaar als de maker van de
Potemkin"film terugvalt tot leege rhetoriek, dan staan wij
tegenover een levenskwestie: het al- of niet uit
groeien van een richting in de cinematografie, die
de schoonste mogelijkheden in zich scheen te
dragen. Dan vragen wij ons af, of de prachtige
menschelijkheid, die zich in De Moeder" ert
enkele andere Russische filmwerken baanbrak
en die alle wodka- en hurkdansgyntjes ten
spijt, zoo onmiskenbaar aan een Dostojewski
verwant is, onze angstige verwachting onze
vurige hoop zal teleurstellen». '
Of jwij weer zullen worden overgeleverd aan
'Al. Jonson'e neger-Kol Nidrei en Jannings-met-een
-baard....
.' " ..'".. . ? ?'???? * v . ;.' ? '? .'
Er zyn in ,,Zehn Tage" prachtige stukken. De
inzet al dadelijk met de rennende menigte is
ftlfc een forsch Allegro con Fuóco, waarmee wij
midden in den revolutie-baaierd geslingerd worden.
? Ook het opvlammen van het eerste verzet ??het
ver-dichten der spanningen tot een benauwend,
GENERAAL AGENTEN TOOB
AMATEtm-KINO-TJITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8
AMSTERDAM
broeiend onweer en vooral hot afsluiten dor
arbeiderswyk, het langzame rijzen van do stalen
brug, in zrjn mechanische onverbiddelijkheid een
gruwelyke scherts bedryvend met het paardenlyk
....het is alles de ,,montage der sensationen"
in haar volle kracht, een virtuoos spel met onze
emoties. Maar dan vangt het gesol met den
ongelukkigen Kerensky aan la béte noire der
bolsjewiki en de film zakt met deze gestie af, tot het
peil van onwaardigen achterklap. De ijdele, onbe
duidende persoonlijkheid van den
rnensjewiekendictator rechtvaardigt in de stormende vaart
dezer kroniek-in-flitsen geenszins de
onevenrediggroote aandacht aan haar besteed. In Pudowkin's
St. Petersburg" zien wij Kerensky een oogenblik
als culminatie en symbool eener vooze,
innerlijkzwakke schijnrevolutie hij wordt even, als
psychologisch-verklarend element, in het
strobmende leven van 'de film opgenomen en men
rekent snel en beslist met hem af. Hier is hij het
mikpunt van uitvoerigen, goedkoopen spot (de
Napoleon-parafrase !) en er wordt hem den eenen
ezelstrap na den anderen toegediend, tot wij
geneigd zijn uit te roepen: Laat dien stakkerd,
politiek en misschien zelfs lijfelijk zoo dood als
een pier, toch eindelijk met rust". Hetzelfde
spel zien wij later bedrijven met het
vrouwenbataillon." Wat doet in (vredesnaam zulk een
ploertige spot met de jammerlijke verdwazing
van deze vrouwelijke vechtjassen hier ter zake?
En waarom vulgariseert de kunstenaar Eisenstein,
die het neerhalen van het Tsaren-standbeeld tot
een meesterstukje van montage maakte, zijn eigen
werk door de scène later terug te draaien? Een
grof lachsucces als symbool der contra-revolutie !
Zoo zien wij hoe de film snel in kracht en span
ning afneemt. De ontzaglijke opgave, welke de
cineast zich gesteld had: het revolutie-drama.
de tragedie en de triomf van een volk in opstand,
als een schoon en aangrijpend visioen voor ons op
te roepen, mislukt jammerlijk. In de Potemkin"
sterft de eenige hoofdpersoon reeds in de eerste
acte (Wakulintschuk) en uit zijn bloed wordt het
ontzaglijke fantoom: de massa geboren, hande
lend, lijdend en strydend volgens "eigen,
bovenpersoonlijke wetten. Hier blijft de massa een
redelooze kudde van x-duizend, zooveel honderd
en zooveel individuen, op lijfsbehoud of op politiek
gewin bedacht.. De menigte te Odessa leek in haar
golvende beweging een levend, ademend,,
vibreerend organisme zij werd de bijna tastbare, bio
logische neu-gestaltung van 'een hooger geordend
wezen. De menigte te St. Petersburg is een ver
gadering", die moties aanneemt en het woord"
vraagt.... en, helaas, ook krijgt!
Alles loopt dood in een eindeloos gedebatteer
en geschermutsel. Geen tafel, of er staat een glas
water op en een gesticuleerende,' spuugspetterende
redenaar achter. Geen brug, of er rennen matrozen
met gevelde bajonnet over en onze eenige troost is,
dat we de sprekers tenminste niet hooren en dat je
aan alles went zelfs aan revolutie. Ter afwisse
ling krijgen we de sprekende gelijkenis van Lenin
te aanschouwen natuurlijk achter een tafel met
een glas water ! en het laat ons vrij koeltjes,
missende deze fonkelnieuwe profeet nog alle Ie-"~
gendarische grootheid.... ook al juicht de aan
wezige Roode Garde van Amsterdam zwakjes.
Aldus worden wrj haar het eind ge-pief-paf t en
ge-oreerd en in plaats van den stalen mond van
het kanon van den pantserkruiser, nemen wij dei
herinnering mee aan den wijden mond van een
spreker," die het woord vraagt....
; '''?''"': "?-."??..'. ***. ? ?.'.'" . :??
?? ?' l . '
Niettemin is het werk bijna overal film, in den
besten en zuiversten zin. De vindingrijke,
phenomenale technicus verloochent zich zoo goed als
nooit en het aanschouwen yan deze volmaakte
montage-kunst zou boeiend en belangrijk zijn bij
ieder ander dan juist bij Eisenstein. Maar de
herinnering aan de verpletterende Potemkin"
de eerste waarachtig groote en schoone idee in
een film belichaamd, rust zwaar op ons en belet
het oppervlakkig genieten van een overigens uit
nemend spel der techniek. , ' , l
Zoodoende ,,Zehn Tage, die die Welt ersch
t.terten" inderdaad een wereld wankelen een
wereld van vertrouwen in een groot kunstenaar!
S. M. Eisenstein
Marcel L'Horhier.
Mille ColoiincH
,,1/ArKont.'
Wanneer zullen wij van dezen cineast" eens
eindelijk.... film" te zien krijgen? Feu MathioK
Pascal" en Le Vertige" waren tooneelspelerij van
de ergste soort en toch compareert de naam
L'Herbier met groote zelfbewustheid tusschen die der
Fransche cinegrafisten van beteekenis. Ook deze
laatste film laat ons ten aanzien van 's rr.ans
raadselachtige renommée even wijs.
Want?L'Argent"iseenop zuiver Amerik'aansche
leest geschoeid filmverhaal van matelooze breed
sprakigheid en duldelooze lengte. Van een direct
contact met den receptieven toeschouwer door
middel van de poëzie der licht- en
bewegingsindrukken, film" geheeten, schijnt deze promi
nente der Parijsche avant-garde* nooit gehoord
te hebben. Het zyn de wederwaardigheden, die
een mensch geldman, demi-móndaine of
aviateur zoo al overkomen kunnen op dit ongewisse
ondermaansche, dewelke ons met droge nauwkeu
righeid worden opgedischt. De financier tele
foneert en kauwt sigaren - de piloot vliegt/
en de courtisane 'verleidt, ieder naar zijn emplooi
en,volgens, eer en geweten. En de cineast zorgt
voor een goeden gang van zaken en voor een
mannetje met een camera.... voila tout. Hoe
erg en hoe interessant dit alles is, wordt ons meege
deeld door de bijschriften de createur heeft ov
niets aan toe te voegen: things speak, meent hij,
for themselves. Een voorbeeld? ?
Er is sprake in deze film van een afscheid. Eon
aviateur zegt zijn jonge vrouw vaarwel hachelijk
en afgezaagd, maar niettemin dankbaar tema.
Dat wil immers zeggen: een wereld van emoties
een storm van indrukken gedurende de paar
laatste, beteekenisvolle minuten. Welk een prachtig
sujet voor den filmkunstenaar om te t verwerken
in een duizeling van beelden, van rhythmisch en
visueel geschapen ontroering, tuimelend,
zwijmclend om dit eene bittere hoofdmotief: het afscheid !
De heer L'Herbiqr vat het anders op een af
scheid is een afscheid, redeneert hij en zoo zien
wij tot onze grenzelooze verbazing het paar
vereènigd" gelijk het heet in een laatste smarte
lijke omhelzing" en verder niets. Anderhalve
minuut, op het horloge af, houden zij elkaar om
vangen, zonder ook maar den schijn van een poging
cm iets anders te registreeren, dan deze eindelooze
klapzoen. '
De typeering: ondanks de naar het uiterlijk
ge(lukkig gekozen sujetten is er maar n levende
figuur onder Alfred Abel als de bankier
Gundermann. Hij heeft de natuurlijke soberheid, die
draagt" en boeit, als zyn pendant Nikolai
Koline. Hij spreekt heel weinig en telefoneert??
ook hy moet telefoneeren tot de stukken er af
vliegen! met nauwelijks bewegende lippen.
Maar een gebaar -?een vertrekken' van den mond
een fronsen van de wenkbrauwen brengt ons in
oogenblikkelijke aanraking met wat er leeft achter
het uiterlijk ,der dingen en geeft aan deze vlakke,
leege film momenten van onverwachte raadsel
achtige verdieping. ,
Nog eens men staat geslagen tegen'over den
intelligenten filmmaker, die zooveel kilometers
celluloid kon verwerken, zonder nochtans van het
wezen der film bewust te worden. Dit is het groote,
verbazingwekkende feit, temidden van al het
lawaai over de schending" van Zola's roman,
, het proces met diens erfgenamen, oude of moderne
monteering?? en wat dies meer zy".
Enfin correspondenten moeten ook leven....
Salamanca: College lersche Studenten
De Studentenonlusten
te Madrid
door Mr. Henrik Scholte
IN December Segovia: pathetische on niet
genoeg bekend geraakte episode ddr
artilleriecadetten, die in den barren winter van
middenSpanje hun eigen school gingen bestormen. In
.Januari do paleis-revolutie van eenige militairen
te Oiudad-Real, twee dagen later gevolgd door het
tragische on onbegrijpelijke figuur, dat de oude
Sanchez Guerra in Valencia sloeg door in zijn eentje
hoera te roepen over een gebeurtenis, die reeds
openlijk uitgefloten was. In Februari gevolgd door
het algemeen ontslag aan alle hoofdoffi
cieren aan het wapen der artillerie, van
wie slechts een deel, met de noodige mu
taties, voor herplaatsing in aanmerking
kwam. Thans in Maart door een even on
verwachte als ernstige onrust onder de
geringste klasse der spaansche samenleving:
do studenten. ,
Men doet onrecht, de oorzaak voor deze
reeks te zoeken in een algemeeno, meer in
het bizonder in een economische ontevre
denheid bij het volk. Het volk, in al zijn
verscheidenheid van Noord naar Zuid, het
volk van chevalereske analphaboten, dat
ik de vorige maanden met een even fer
vente belangstelling heb leeren liefhebben
als diep beklagen, is niet zoo ontevreden.
Het verdraagt een dictatuur, waarvan het
de oogmerken niet kent en de nadeelen
altijd nog minder merkt dan de al ie open
lijke dieyenpraktijkon, die 's lands dienaren
onder de vrye" regeeringen, zij het van
liberalen of van conservatieven oorsprong,
pasten. , .
Zoo zijn leger en studenten in de huidige on
lusten ook geenszins door oen diepere solidariteit
verbonden. Integendeel: de directe aanleiding voor
de laatste troebelen mag misschien met enigen
grond gezocht worden in een scherpe nota, die de
leerlingen van de technische school te Madrid.op
6 Maart j.l. tot de Regeering richtten: een daad van
ongehoorden moed, die stellig uit diepere 'grieven,
moet zijn voortgekomen. In verband met het voor
nemen der Regeering om de . cadetten van de
Artillerie Academie gesloten sinds de onlusten
daar plaats vonden over te brengen naar do
Escuela de Ingenieros Industriales te. Madrid,
Waarschuwen de leerlingen van deze school, wegens
de noties gentimientos de fratemidad entre estvdiantes'
cspafioleq, voor déuitvoering van dit plan. En toen
Primo deze nota naast zich neerlegde, en de
studenten en professoren van de Umvevsidad Central
gemeene zaak met de Kscuela de Ingenieros
maakten, stond Primo eensklaps tegenover een
solidaire, intellectueele bewoging, die geïmprovi
seerd en onervaren gevoerd, toch de ernstigste schok
geweest is welke de Dictatuur tot nu toe heeft
doorstaan; de eenige bovendien, die enigen weer
klank in breed ere kringen der spaansche samen
leving heeft gevonden.
Het is mij aanvankelijk een raadsel geweest, hoe
een dergelijke solidariteit, met het vooruitzicht
op een nederlaag en zeer strenge sancties, mogelijk
was. Een spaansche universiteit kent geen corps,
er bestaat geen studentenblad, noch plaatselijk
noch interacademiaal, eenigszins duurzame relatie
tuss'chen verschillende universiteiten, van welken
aard ,ook, ware bij het heerschend particularisme
der spaansche provincies een onmogelijkheid. En
zelfc aan n enkele universiteit is een feitelijke
studentengemeenschap onmogelijk. Voor de
oficiales," de volledig ingeschreven in tegenstelling
tot de soms 5 x zoo talrijke ..libres". die meestal
nimmer verschijnen en zgn. ..thuis studooren"
bestaat weliswaar collegeplicht. Maar hot
ruinaansche stdsel om het onderricht in de gebouwen dor
verspreid door de stad liggende Faculteiten onder
te brengen slechts de soms zeer kostbare kapel
en het paranimfo". onze aula. binden in schijn
is in Spanje zoo ad absurdum doorgevoerd, dat een
alumnus van de prachtige en beroemde medische
faculteit op de buitenwal van Saragossa nooit
een voet zal zetten in zijn eigenlijke Alma Mater
der binnenstad. En dat men bijv. voor de medische
faculteit van Hevilla.... 130' K.M. verder, naar
Oadiz, moet gaan !
Slechts van regeeringswege in het leven geroepen
en geprotegeerd, bestaat er een Asamblea de
Estudiantcs (.'atólicos, een dociole segregatie der ..plus
royalistos que Ie rui": dankbaar materiaal, blijkens
de verslagen van zijn Januari-zittingen. voor hot
grooto doel van den absolutist achter Primo: de
wetenschap, die in Spanje toch slechts in naam vrij
was. opnieuw te brengen onder het juk oener
speciale inquisitie. In de lijn van dit karakter.
waaraan men durf en scheppingsvermogen niet
kan ontzeggen, past ook de utopie der enorme.
centrale Ciudad
Univevsitaria.«Ietuinstad-universiteit, waarvoor in de buitonpavken van Madrid de
somptueuze gebouwen reeds kla#r staan en waar
voor D. Alfonso met een sportieve energie doorgaat.
eigenhandig het geld bijeen te bedelen.
Peripatetisch met de grondslagen der wijsbegeerte en
ethiek vertrouwd t e raken. sinds l SUS wordt op
geen der universiteiten meer theologie onderwezen!
.moetilande bittere waarheid doen vergeten, dat
Salamanca :
Collegezaal Fray Luis
ti:qin Spanje het denken nog altijd de ancilla
thcologiae" is. Ert in de universiteit van Salamanca, waar
ondanks de zestien jaren dat Unaimmo er rector
was nog een portier aan den ingang staat die niet
lezen of schrijven kan, ontdekte ik in gouden lijst
en schoon-gezegeld de bul, waarbij aan de HeiliKo
Theresia het eeredoctoraat in de letteren werd
toegekend. En deze bul werd uitgereikt, niet onder
Philips II, maar juist in het jaar voorde Dictatuui
te weten A.D. 1022!....
Buiten de Jesuïten- en Augustijnen-colleges.
buiten de vele bizondere seminaria en hoogescholen,
kent Spanje een tiental staatsuniversiteiten. Ik
bezocht de meesten: Sevilla, Granada, het
univerteitje van n Faculteit (sindsdien door Caliejo
opgeheven) te Murcia, Valencia, Barcelona,
Sara? gossa, Madrid, Salamahca en Valladolid. Zelfs in'
een stad als Valladolid'studeeren er meer dan 5000.
'Naar verhouding veel meisjes: in de letteren',
Salamanca: De beroemde Universiteit
in de exacte wetenschappen en met name in <!»?
pharmacie. die in Spanje een aparte faculteit
vormt. In de Rechten daarentegen.... l in Madrid
en 2 in Barcelona ! Een juridisch georiënteerd*
carrière, staat voor de vrouw niet open in Spa'nje,
waar het studeeren op zichzelf nog. voor beide
sexen. een testimonium paupertatis is. en voor don
t rotsehen Spanjaard: vooral naar den geest.
' In al deze universiteiten ontmoette ik de grootst
mogelijke voorkomendheid bij het vragen van
détails en technische inlichtingen, doch op elke
algemeene vraag een bijna hostiel stilzwijgen. Z«>o
kwam ik pas langzamerhand op de hoogte van wat
ik voor de eigenlijke oorzaak der onlusten, en
tevens van dat stilzwijgen, moet houden. Primo
publiceerde reeds op 4 Maart, toen niemand nog
aan een studentendemonstratie dacht en de
madrileensche universiteit in de volksbuurt S.
.Rernardo. die ik dien dag bezocht, volmaakt rustig
\vas. een eenigszins voorbarige verklaring: een dier
vele' ..notas oficisas". die de spaansch*
kranten, sinds de gebeurtenissen van
Ciudad-Real, gedwongen zijn op te nemen,
hetgeen zij met een stilzwijgen, welspre
kender dan elk commentaar, plegen te
doen. Er is daarin sprake van alguna
agitatión escolar, especialidad de
ingenieros" en van een beweging der stu
denten in de Rechten tegen Art. 53 der
..Docveto-Ley de Reforma t'niversitaria".
Die talrijke, sinds
1928'overtalrykedecretoloyes tegen het vrije denken en het vrije
onderwijs zijn den madrileenschén student
geenszins onbekend. Op duitsche wijze
grijnzen ze hem achter in zijn Handboekje
toe : es ist verboten.... Xu heeft Minister
Caliejo eetx der zonderlingste creaties
van Primo, toen hij de militaire in oen
civiele dictatuur geloofde te kunnen veran
deren?in dit Art. 53 niet iets verbo
den, maar iets toegestaan. Hij stond
n.l. vrijheid van opinie toe voor dit....
dat.... voor dat. Het gevaar van het
voor
artikel - opgesteld met het oog op de examina;
niet op de colleges?lag in wat het niet zei en in de
interpretatie, die het zich voorbehield. Dat dit
Smalfilm Amateur-KInematografie onder
Kino-technische leiding van Jorfs Ivens
FOTO', PROJECTIE. EN KINO-HANDEL"
CAPI
11S
KALVERSTRAAT AMSTERDAM
Importeurs «n vertegenwoordiger* van
-^**
BIJ CAPI vakkundig* raad en voorlichting.
?3
f