Historisch Archief 1877-1940
f
ifj
-l!
3.'
l!
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
Grammofoon
Een moderne opneemstudio
ge
Ken
be
SINDS gcruimen tijd worden do
gran'inafoonplaten volgons het
?zoogeii. electrisch procédéopgenomen;
dt» vroeger gebruikte opneemhoorn,
die do door den artist voortgebrachte
geluiden op moest vangen en' naar
den weergever geleiden, is vervangen
door een microfoon. Deze microfoon
?y.et do mechanische trillingen om in
electrisehe. Deze frequenties worden
versterkt en door een soort gecom
bineerde telefoon en weergever op 'de
wasplaat vastgelegd.
De vroegere opneemstudio was een
tamelijk klein vertrek, en de uit
voerenden moesten zoo dicht mogelijk
bij de hoorn komen, x.oodat b. v. bij
de opneming van een, orkest, dat uit
ten hoogste 40 personen mocht be
staan, de spelers gedeeltelijk op ver
hoogingen boven andere uitvoerenden
werden geplaatst. De solist moest zijn
geluid in n richting dirigeeren. en
een zanger mocht zijn hoofd nooit
bewegen, omdat anders de heele
opneming zou mislukken. Buitendien
bestond het orkest hoofdzakelijk uit
.blaasinstrumenten.
Bij de nieuwe methode is aan de
grootte en samem telling van een orkest
of koor geen beperking opgelegd : alle
instrumenten komen gelijk en goed
op de plaat, en de solisten zijn veel
vrijer in hun beweging. Men kan zelfs
zonder bezwaar gedurende een
bit re uiti'otrin'i platen opnemen.
Een moderne plaatopneming
schiedt op de volgende wijze.
.gewone concertzaal is rondom
hangen «U't /.ware draperiën. die tot
doet hebben, de accoustiek van de
leegt» zaal te covrigeeren; De orkest
leden zitten op hun gemak, sommigen
in hemdsmouwen, op hun gewone
plaatsen. Voor don dirigent heeft
zich een heer met een telefoon opge
steld: aan 'het plafond hangen 'eenige
microfoons.
Dan een teeken van den hoor
met de telefoon, en het stemmen,
praten enz. van de orkestleden maakt
plaats . voor een absolute stilte. Do
dirigent neemt den stok en d»>
muziek zet in. De microfoons vangen
hot geluid op en in de machinekamer
wordt het hoorbaar gemaakt door
luidsprekers, zond at eenige technische
en muzikale experts kunnen
beoor:deelen 'of alles naar wensch gaat.
Eventueele veranderingen in de op
stelling van den een. of anderen speler
worden telefonisch medegedeeld aan
?den dirigent, en dan wordt noi? eens
overgespeeld voor een ,,Wa?t test".
De opneemmachine gaat in werking
en de muziek, die de microfoons op
vangen, kónxt mi op een wasplaat.
'Tegen het einde van liet stuk houdt de
telefonist zijn arm omhoog en als de
laatste noot gespeeld it, blijven dirigent
en orkestleden als steenen beelden
?zitten, totdat de telefonist zijn arm
naar omlnag brengt. Die stilstand
is noodig. omdat de microfoon alle*
opvangt. Zoo gebeurde het eens, dat
een zanger aan het einde van zijn aria
1 een diepe zucht slaakte, en die kwam
prompt op de plaat, waardoor deze
natuurlijk overgemaakt irioesfc worden.
De gemaakte wasplaat wordt in
bijzijn van '.den dirigent en eenige
orkestleden gespeeld en, wanneer zij
góéd bevonden is, gaat zij verder den
gewonen gang der fabrikfttie. ,
' ' ' * * * ?
, In de machmftkamor weinolt hefc
van eigenaardige instrumenten. Er
staan eenige glazen kasten, waarin de
wasplaten op een bepaalde tempera
tuur worden gehouden. De
opneemingenu'ur zit bij do machine en heeft
een telefoon, die in Verbinding staat
met die van den telefonist in do
concertzaal. Verder staat naast hem
«?en luidspreker.zoodat h ij de uitvoering
kan volgenen waardoor hij hóórt of de
muziek niet te sterk of te zwak op de
plaat komt. De sterkte kan hij regelen.
De microfoons zijn zeer gevoelig en
brengen soms ook wel minder
gewenschte geluiden op de plaat. Dat
geeft wel eens moeilijkeden. |
Tijdens een opname was men bezig,
mot correcties aan te brengen in do
opstelling van eenige spelers, omdat
bij iedere- proef plaat de fluitist te sterk
uitkwam. Men plaatste hem telkens
verder achteruit, ma'ar altijd domi
neerde zijn fluit boven alle andere
instrumenten. Tenslotte was hij bij
het raam bvland en men wist geen
raad waar verder met heni naar toe,
en in de vertwijfeling van de ingenieurs
sloeg als een bom de naïeve verklaring
van den fluitist, dat. hoe meer hij
achteruit werd gezet, hoe harder hij
blies. A. G.
Wit,
\ <?
No. 2704
DE BESTE MACHINES
? ' . ' ?? ? . .. * ?. '? .
VOOR DE BEWERKING VAN ONZE TABAKKEN
BESCHIKKEN WIJ IN ONZE NIEUWE TABAKS*
FABRIEK OOK OVER GOEDE
TRANSPORTMIDDELEN, ZOODAT wu OP ECONOMISCHE
WIJZE KUNNEN FABRICEEREN.
DAT ZAL AAN DE KWALITEIT TEN GOEDE
KOMEN EN OOK VOOR U GELDEN ALS U ONZE
TABAK GEBRUIKT.
VRAAGT DAAROM UWEN WINKELIER NAAR
ONZE TABAK.
DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE
No. 2704
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
;?
i
i
Croquante croquetjes
door Alida Zevenboom
/""l EACHTE Mevrouw, de kranten
\JT staan vol van de ongehuwde
moeder maar is er een die denkt aan
den ongehuwden vader? En aangezien
u een der weinige vrouwen is met een
behoorlijk gezond verstand, vraag ik
of u het vraagstuk van den ongehuw
den vader niet eens op de. u grondige,
wijze in ,,dëGroene" zoudt willen be
handelen.
. Met dankbaren groet
. Een slachtoffer.
'*'
Mijn eerste 'gedachte was, dat de
een of ander zich een minder gepast
grapje veroorloofde over een hoogst
ernstig onderwerp, doch toen ik het
briefje nog eens overlas, zag ik wel
dat het cht gemeend was, want
klinkt er u ook niet een wanhoops
kreet uit tegemoet? .
Als men, zooals ik. een
menschenleeftyd onder, wat men noemt de
menschen" geweest is. dan heeft men
.wat meegemaakt en ik heb heel wat
ongehuwde moeders op mijn weg ont
moet. Dat begon al toen ik pas twaalf
jaar was en zoo van de school bij een
kruidenier Zaterdags mee moest hel
pen den, winkel te doen, 's nachts,
na afloop, als hij gesloten was.
Twaalf jaar en' nu leert myn dertien
jarig neefje uit de Commelinstraat al
algebra en hij vroeg mij van do week
nog of ik wist dat a plus b gelijk c was?
Hoe krijgt zoo'n kind hét bij elkaar.
In die kruidenierszaak was een
ongehuwde moeder met een kindje.
waarvoor ze moest werken en ik kan
zeggen dat het een heel liberale krui
denier was. want fatsoenlijke menschen
bedankten er in die jaren voor om
iets met ongehuwde moedere te
maken te hebben. Als u mij vraagt,
geloof ik dat je beter een gehuwde
vader kon vermoorden dan onge
huwde moeder te zijn. Zoo waren de
zeden in dien tijd. ?
En hoeveel meisjes heb ik niet
verloren zien gaan, in mijn andere
diensten, omdat zij wat erg vél
vertrouwen hadden in de smoesjes van
den een of anderen man ! Ik was zelf
geen onknappe meid, al zeg ik hét
zelf, maar ik kreeg ze altijd net dóór
als ze dachten: ziezoo, die heb ik ook
te pakken," al moet ik zeggen dat ik
heel op het allerlaatste oogenblik
dien zendeling van de inwendige
zending in de gaten kreeg. Met dien
zou je je laatste oortje yersnoept heb
ben, zoo mooi kon die praten !
Hoeveel ellende er in die jaren door
ongehuwde moeders geleden is, kan
geen pen beschrijven. Waar moesten
die stakkerds naar toe, al geef ik
'direct toe dat er heel wat bij geweest
moeten zijn, die naar geen goed
woord luisteren wilden en niet alle
maal stonden ze zoo stevig in hun
hooge rijglaarzen als Aaltje Zeven
boom. Vraagt ti dat maar eens aan
meneer Pierre, die het er mi nog wel
eens over heeft als ik hem spreek.
Een aardigheidje goed. Maar
altijd op een afstand. En de ongehuw
de vaders uit die jaren, hoe ging het
daar mee? zal u misschien vragen.
O. die trokken zich er'niets van aan.
Als zij uit een stand waren ver boven
die van'het meisje, dan kon het kind
nog wel eens stiekum een ondersteu
ning krijgen om schandaal te vermij
den, maar anders werd er niet naar
omgekeken. Zij rookten net zoo gerust
hun sigaartje en dronken hun
borreltje of er geen ongehuwde moeders
op de wereld waren. Hoewel ik zeggen
moet dat ik menig gelukkig huwelijk
gekend heb en nog ken dat tot stand
kwam al had de vrouw een onecht
kindje en waarvan de aangetrouwde
vader een beter vader was, dan de
eigenlijke vader, die er nooit naar had
omgekeken. Ja, er is nog wel eens
een enkele brave man op de wereld
al geloof ik, dat ze met de jaren
steeds dunner gezaaid worden.
Er is toch al veel veranderd want
was het vroeger een schande een on
gehuwde moeder te zijn, nu wordt
daar niet zoo zeer meer op gelet. ?
Ik weet wel, dat er by ons op school
in onze klas, een onecht kindje zat
n ik verzeker u, dat dat kind op
school geen leven had. Wy schuwden
het en menig slecht woord kreeg het
naar zijn hoofd. En nu lees ik van
de week in de krant dat er in Engeland
een oud-minister van Oorlog gestor
ven is, die ook een onecht kindje was.
En het is nu eigenlijk niet al een beet j'e
PATRIA1
PATRJA-' PRU
?zoover dat menig gehuwde moeder,
als zij bevalt, er veel slechter aan toe
is dan een ongehuwde, die in hetzelfde
geval verkeert, want de ongehuwde
krijgt voldoende verzorging en er zijn
heel wat vereenigingen, die haar en
haar kind zich aantrekken terwijl,
als zij gehuwd was geweest, zij allicht
met een dronkaard van een man zat
opgescheept of een die haar slaat of
een die achter andere vrouwen aan
loopt of een die te lui is om te werken
en wie zorgt dan voor een paar liter
melk en een biefstukje per dag en een
behoorlijke ligging voor moeder en
kind en de rest.
De ongehuwde vaders loopen ook
nu nog te veel vrij rond en daarom.'
zou ik willen voorstellen dat zy een
of ander zichtbaar teeken moesten
dragen als waarschuwing voor de
moeders: haal je dochters in huis,
daar komt er weer zoo een aan met
een al te gladde tong l "Maar dat zal
ik wel niet meer beleven.
? t
i