Historisch Archief 1877-1940
f?
51:
II
'
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
No. 2704
De Russische emigré's
en Rusland
door Dr. Boris Raptschinsky
T~"\E Russische politieke emigratie is een uud
verschijnsel en bijna net zoo oud als de
Russische maatschappij, althans in haar
tegenwoordigen vorm. Bijzonder talrijk werd de emi
gratie in de tweede helft van de negentiende eeuw,
toen de revolutionaire beweging in Rusland zich
steeds meer en meer ontwikkelde. In de twintigste
eeuw bestond de Russische politieke emigratie
reeds uit duizenden, zoo niet tienduizenden
personen. X» de bolsjewistische revolutie nam de
emigratie echter nog nooit in, de geschiedenis
gekende afinetingen aan en het aantal emigré's
wordt nu op 2 n, 3 millioen zielen geschat. Er is
echter een groot verschil tusschen de tegenwoordige
emigratie en de emigratie van vóór den oorlog.
'De oude" emigratie onderhield een levendig
contact met het land; het was de generale staf
van de revolutie. De emigratie leidde de revolu
tionaire beweging, gaf vele bladen en vlugschriften
uit, die in geheel Rusland gretig werden gelezen,
zond naar Rusland propagandisten en leiders enz.
Nu is de toestand geheel anders.
* *
*
De bolsjewiki hebben vroeger zelf grondig
datgene bestudeerd, wat men de ,,techniek van de
revolutie" zou kunnen noemen, en zij weten dus
veel beter dan de tsaristische ambtenaren, op
welke wijze vlugschriften en propagandisten over
de grens gesmokkeld worden; zij bewaken dus de
grens op een veel scherpere wijze. Het was geen
groot e kunst over de grens van tsaristisch Rusland
te sluipen, maar het is een zeer moeilijk en riskant
werk dit met de grens van de Sovjet-ünie te doen.
Tegelijkertijd hebben de bolsjewiki het reizen van
Kussen naar liet buitenland tot een onmogelijkheid
gemaakt. Om naar het buitenland te gaan moest
men ook in tsaristisch Rusland een buitenlandschnu
pas nemen, maar 7,ulk een pas kreeg men toen
/onder veel moeite en de pas kostte maar 15
roebel. Thaus is het aanvragen van een buitenland*
.schen pas een min of meer gewaagde onderneming.
Ge moet precies opgeven, waarheen en waarvoor u
wilt gaan. Uwe mededeelingen Worden nauwkeurig
onderzocht, hetgeen maanden, soms zelfs jaren
duurt. Intusschen wordt ge door de pplitie als een
verdachte beschouwd en al uw gangen worden
nagegaan. Beschikken uwe communistische voog
den, dat ge zonder gevaar voor het sovjet-vader
land'naar het buitenland moogt vertrekken, dan
moet ge voor uwen pas 300 roebel neerleggen.
Zulk een bedrag bezitten zeer weinige Russen.
Het gevolg van deze politiek is, dat het aantal
Russen, die naar het buitenland gaan, zeer gering
is; het zijn hoofdzakelijk communisten en bolsje
wistische ambtenaren. Onder het tsaristische
regime konden zeer vele emigré's naar Rusland
terugkeeren. Thans niet.
Onder dergelijke omstandigheden is het uiterst
moeilijk contact met Rusland te onderhouden.
Dat is echter niet alles, zelfs niet de hoofdzaak.
Xood leert bidden en er zijn middelen om ondanks
al de prikkeldraadversperringen toch contact met
Rusland te onderhouden. Het lukte toch zelfs
tijdens den oorlog contact te onderhouden met de
geterroriseerde bevolking van Frankrijk en België.
Trouwens, (wij weten dit uit eigen ervaring), er
zijn menschen, die contact met Rusland onder
houden. De afwezigheid van een band tusschen de
meeste groepen der emigratie en Sovjet-Rusland
heeft een andere oorzaak. De erhigré's zijn voor, een
groot gedeelte menschen, die tot de maatschappe
lijke groepen behooren, welke door dérevolutie
geruïneerd werden. Het zijn gewezen landheeren,
fabrikanten .enz. Hoe democratisch sommigen
hunner ook gezind zijn, de revolutie is hun vijand.
Van veel belang is nog de volgende psychische
omstandigheid. De meeste emigré's hebben Rusland
verlatpn in 1919 en 1920, d.w.z. in een tijd, toen
het Russische volk in'de macht van het bolsje
wistische idee was1 (men verwarre het bolsjewisme
als sociaal verschijnsel niet met het communisme;
hut bolsjewisme 'is een nationaal Russisch
verschijnsel, het communisme echter niet). De
emigré's weten niet, «lat die geest reeds tot het
Verleden behoort, dat in Rusland intusschen zich
een volkomen omwenteling in «Ie psychologie van
«Ie massa heeft voltrokken. De emigré's blijven
echter de nuissa als bolsjewistisch beschouwen en
daardoor ontstaat de «liep** kloof tusschen de
emigrés en het Russische volk. Heide partijen
wantrouwen elkaar. De emigré's hebben nog niet
ingezien, dat de revolutie definitief was, dat een
herstel van den ouden toestand volkomen buiten
gesloten is, dat zij nooit hun landerijen, hun fa
brieken, hun bezittingen zullen terugkrijgen, dat
/.ij in liet nieuwe Rusland alleen door harden arbeid
hun brood zullen kunnen verdienen (natuurlijk
alleen na de verdrijving der bolsjewiki, want de
tegenwoordige heerschers zullen hen in geen geval
in het land toelaten). Deze psychologische mo
menten /ijlt de belangrijkste factoren bij het
ontstaan, van die vervreemding tusscheii de
emigratie en het Russische volk, zij beletten het
ontstaan van een contact, van een samenwerking
tusschen de vijanden van het bolsjewistische
regime in en buiten Rusland. De emigratie, althans
een groot gedeelte er van, stelt geen vertrouwen
in het Russische volk en zou het liefst een vreemde
mogendheid willen opdragen, Rusland voor haar
te veroveren..
De/e vervreemding is des te meer te betreuren,
wijl de emigratie voor een zeer groot gedeelte uit
de meest intelligente Russen bestaat, wijl onder
de emigré's veel zeer knappe koppen zijn, uit
stekende vaklui. Het vluchten van zooveel
intellectueelen was een van de oorzaken van den sterken
cultureelen achteruitgang, die 'nu in Rusland
waar te nemen is. De beste Russische professoren,
ingenieurs, schrijvers, artsen, agronornen,, co
perators enz. enz. zijn nu in ballingschap en het
werk wordt verricht door menschen, die voor deze
taak ten eenenmale niet berekend zijn.
De emigré's wantrouwen de Russische volks
massa. Zij stellen geen vertrouwen iu de kracht
van het volk om zij n tegenwoordige onderdrukkers t e
kunnen verdrijven, zij gelooven zelfs niet, dat het
volk dit ivil. Alles wat in Rusland gebeurt, zien zij
door een zwarten bril. Zij ontkennen de feiten, die
de bolsjewistische pers zelf moest toegeven, n.l. de
groeiende ontevredenheid van de volksmassa,
vooral van de boeren, de toeneming van het verzet
tegen het tegenwoordige regime. Bewust of onbe
wust verdraaien vele emigré's de feiten.
De emigré's veroordeelen alle intellectueelen.
die in staatsdienst zijn getreden. Zij willen er geen
rekening' mee houden, dat die intellectueelen op
deze wijze den Russischen staat en het Russische
volk onschatbare diensten bewijzen.
Men moet steeds voorzichtig in zijn beoordeeling
zijn.Deze waarheid willen de emigré's niet erkennen.
En toch is dat noodig, zelfs tegenover de bolsjewiki.
Het is dom en onredelijk alles te veroordeelen,
wat de bolsjewiki doen, elk decreet van de
sovjetregeering als een dwaasheid, >een idioterie A-oor te
stellen, alleen omdat het door de sovjet-regeering
afgekondigd is. De emigré's vergeten, dat het land
in werkelijkheid niet door de bolsjeiciki maar dooi
de z.g. [ spetaen"', de vaklieden (economen, inge
nieurs, juristen enz.) bestuurd wordt, dat1' de
decreten door niet-bolsjewiki, Vaak door tegen
standers van het bolsjewisme, uitgewerkt worden,
dat de bolsjewiki slechts hier en daar wijzigingen
aanbrengen om de decreten en wetten cenigszms
aan de eischen van het heilig en onfeilbaar ver
klaarde ,,leninisme" aan te passen, om te voor-,
komen, dat de massa zou inzien, dat er van het
communisme zeer weinig is overgebleven. Men
moet bovendien niet vergeten, dat zelfs decreten.
en wetten, die doqr bolsjewiki zonder medewerking
van de spetsen" opgesteld wdrden, ook lang niet
altijd 100 pCt. communistisch zijn, dat de eischen
van de buitenlaudsche politiek de bolsjewiki
dwingen hun houding geheel te wijzigen.De stelling:
.alles, wat de bolsjewiki .doen, is per se slecht, is
een domme stelling. Rusland zal gered, worden
door het herstellingsproces, dat zich 'nu in het land
voltrekt. De emigratie zou iets kunnen doen om
dat proces tésteunen, maar daarvoor moet zij
geheel haar houding wijzigen, van haar dwalingen
afzien en de waarheid onthouden, dat de emigratie
geen leidende rol in het economische en politieke
leven van Rusland zal geroepen zijn te spelen.
Gelukkig zijn niet alle groepen van de emigratie.
zoo verblind. Het zijn hoofdzakelijk de rechtsche
en liberale groepen, die de door ons geschetste
houding hebben aangenomen. De
republikeinschdemocratische stroomingen onder de emigrés
zoeken integendeel contact mét het Russische volk,
doen al het mogelijke om de kloof te overbruggen.
Wordt het
Leidsche stadhuis
een ramp?
door Ch. J. F. Karsten Jr.
Architect
"VT ADAT op 12 Februari j.l. hot Leidsche Stad-.
?*?' huis door een vlammenzee in een puinhoop
veranderd was, zijn alom in den lande stemmen
opgegaan, welke den wederopbouw vari dit histori
sche monument, in den ouden trant bepleit hebben.
Wanneer \yï) op onze beurt, onze stem verheffen
«
en hiertegen opkomen is dit waarlijk niet omdat
wij in cenig opzicht in piéteit achter zouden willen
blijven bij hen, wit-n tlit culturcele erfgoed zoo dier
baar w«.s, «lat zij geen ander verlangen koesteren,
dan het oude gebomv weer in hernieuwden luister
te zien herrijzen.
Ook wij willen niets liever dan door een daad
getuigenis afleggen van' onzen eerbied en bewonde
ring voor dit bouwwerk en voor.de kunst- en bur
gerzin .van hen die het in het verre verleden ge
wrocht hebben. Anders is alleen de Weg rtieU wij
daartoe zouden willen inslaan.
Wij meenen n. het monument zelve, n zijn
bouwers het meest te eereii. wanneer wij het wei
nige, dat de ramp «>ns liet, bewaren »-n onderhouden
als ruïne.
Het verminkte overschot' van wat voor een zoo
«root gedeelte het w«>i'k van deii l (Uien eemvschen
bouwmeester Lieven de Ki»y was. lijkt ons als
bezit verkiozelijker dan dat van een gebouw dat
uitteraard niet andurs zijn kan dan een nabootsing
wel in den geest gehoiulen, maar zeur zeker niet
den geest ademend van het oorspronkelijke.
Immers het eenige. instituut «lat tot dusverre
succes heeft, gehad met dergelijke replica van oude
gebouwen is Hollywood geweest, liet schijnt dat
men. om den beschouwer ten volle van de echt
heid" te overtuigen,'voor materiaal eerder zijn
toevlucht heeft te nemen tot beschilderd linnen,
gips en 7.00 niew, dan tot echte steenen.
? ,
Elk vogeltje zingt zooals het gebekt is. Onze
bouwmeesters bouwen in een anderen stijl, ook al
omdat zij aan. andere eischen te voldoen hebben,
dan de riüddeleeuwsche, lllde en 17de eeUWsche.
Wanneer wij onze eerbied ,ou bewondering willen
xiiten voor wat in vroegere eeuwen tot stand kwam,
door een daad welke onze voorvaderen waardig is,
staat, maar n weg open: Laat ons aan een modem
architect, opdragen, op een andere plaats een mo
dern Raadhuis te bouwen» waarin tot uiting komt
wat in onzen tijd leeft en waarbij rekening gehou
den is met do wijze waarop een stad nu bestuurd
wordt. "
Doen wij dit dan laten wij hét niet blijven bij
machtelooze bewondering voor een krachtig voor
geslacht, ona uitende in gebrekkige nabootsing,
maar tooneii inderdaad?al uiten wij ons andei's
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
No. 2704
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
OUDE EN MODERNE BOUWKUNST
dan zij - dat wij zonen van denzelfden stam zijn.
Zij hebben het Leidsche Stadhuis niet in Gothischen
stijl bijgewerkt, toon het na 'het beleg niet meor
aan de eischen van den tijd Voldeed, maar droegen
aan Lieven de Key op een nieuwen govel te maken
volgens den kunst smaak van hun tijd. En hij kweet
zich van zijn taak door het oude. wat hij voorvond
om te vormen tothetpronkjüweelvanHollandscho
Renaissance dat zoolang een lust voor onze oogon
is geweest.
Aan ons nageslacht blijve het .oordeel over. hot
moderne gebouw, dat wij dan'opgetrokken hebben.
Is dit oordeel dan vernietigend, zooveel te erger
voor ons, is het gunstig dan zijn wij weer voor hen,
wat Lieven de Key en zijn lastgevers voor ons zrjn
geweest; in, de eerste plaats een aansporing om
eigen wegen te zoeken, een eigen uitingswijze to
vinden. ' ? ' . ?
Een ander plan dat besproken wordt beoogt de
ruïne weer tot een bewoonbaar Raadhuis te maken
door wat overbleef bij te werken, on aan een modern
architect op te dragen een nieuwe gevel te maken,
gelijk aan de zoo zeer bekende gevels, gemaakt voor
de woonblokken in Amstordam-West, en andere.
Oogensclvijnlijk maakt dit plan den indruk of
wij hiermede de voetsporen van onze voorgangers
zouden drukken. Maar dit is niet veel meer dan
schijn.
Lieven de Key bouwde voort aan wn bestaand
monument dat uitnemend geschikt was voor het
doel waartóe het diende, Wij hebben een bouwval
voor ons en het op die wijze willen herstellen van
een ruïne doet sterk denken aan het plombeeren
van een hollen kies. In de tandheelkunde moge
dit wenschelijk zijn, omdat men anders zijn toe
vlucht moet nemen tot een valschen kies, in de
bouwkunde is het anders AWij kunnen een gebouw
oprichten dat'even ..echt", is'als dat wat t on onder
ging, omdat het evènzoo uitdrukking en beli
chaming zijn kan van onzen t.ijrl als het oudp Stad
huis het was van df»n zijnen.
De daad die wij het liefste zouden zien .gebeuren
is du? tweeledig: uit piéteit het laten bestaan van
de ruïne als ruïne en daarnaast de gelegenheid
voor de moderne architecten, aan Leiden, voor het
verloren gegane juweel, een nieuw te schenken.
Amsterdam 25 Maart 1029.
HEÏLIGEWEG 11-17«AMSTEROAM
emdcn naar maat
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
il
l
l
i
)