Historisch Archief 1877-1940
' \
i
l.
?i
it'
:1
me
F**Je
f,^
**£
# »«*
~ «"«*?
***.:.
«w
Vergeet me niet
Een geslaagde Week-End combinatie.
Biscuits om bij de thee te presenteeren,
Wafels voor het dessert of bij Ijs,
Chocolade Pastilles en Napolitains, dit
alles is gecombineerd in het blikje
Vergeet me niet". - Dit blikje is bij
uitstek geschikt om voor de Week-End
mee naar huis of op reis te nemen,
om.dat U er voor iedere gelegenheid
elk wat wils" in kunt vinden.
Smaakvol verpakt a f 1.25 per blikje.
? *
fff
VERKADE'S
FABRI E K E N
Fabrikanten van Beschuit, Koek, Biscuits, Chocolade. Toffee's, etc.
No. 2704
DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
11
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam.
Oosterscha & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
KRONIEK
fonteinen
WAT my altijd weer treft is, dat wij zooveel
fonteinen aanleggen, en dat zij zoo zelden
spuiten. Mij dunkt, daarmee moet iets niet in den
haak zijn. Primo is het al vreemd, dat het te vele
water in ons water- en vaderland juist daar niet
is, waar het, volgens bedoeling, behoorde te zijn.
Of bedoelt een fontein niet te spuiten? Menschen,
die het beter weten, zeggen, dat het vlakke en lage
van onzen geliefden bodem het omhoog gaan
belet. Het water wil zich wel
overatroomingsgewijs uitspreiden, maar weigert zich te laten
omhoog spuiten. Zoo is nu eenmaal water, liever
horizontaal dan verticaal. Wij menschen zijn in
dat opzicht meer indifferent. Maar wij zouden op
het andere niet zooveel tegen hebben ??elk in zijn
aard ??als er niet die vele fonteinen waren, welker
aardigheid juist in het omhoog gaan ligt en welker
drooglegging zulk een armzaligen indruk maakt.
De fontein op het Frederiksplein byv. is er een
zielig staal van. Zij lijkt op de fundamenten van een
gewezen huis in Pompei, of op het begin van een
tennisbaan of op een van die sinistre ,,pilledoozen,"
die de oorlog berucht heeft gemaakt en zij lijkt
in het geheel niet op een fontein, zelfs niet op een
droge. Ik geloof, dat zij op Zon- en feestdagen
water geeft, maar door de week niet, en ofschoon wij
over het geheel de deugd der zuinigheid
waa»deeren moeten, wenscht men die toch niet toege
past te zien op monumenten, die hun waarde en
schoonheid ontleenen aan verkwisting, zij het maar
van water. De boomen dragen ook wel eiken dag
hun bladen, en zijn er niet zuinig op. En men vindt
watervallen genoeg, die dag en nacht niet anders
doen dan vallen". Ten minste, dat wordt beweerd
en het is een frissche onderstelling, n deze
eenigszins schrale en schriele wereld moeten er eenige
zaken blijven, die, achteloos en doelloos, zoo-maar
hun kracht uitgeven zonder marchandeeren.
Dat doen watervallen, nml. de echte, en men is
zich dermate bewust van hun opvoedende waarde,
dat men in lage landen en in de misdeelde steden
hen tracht te vervangen door fonteinen. Of gaat
er niet edelmoedigheid, goedgeefschheid, ruimte
van doen, frischheid van denken uit van een
klaterende fontein? Maar zij moeten dan ook
klateren, want een droge fontein werkt juist
andersom en ik vrees, dat ons volkskarakter er
al sedert lang den invloed van ondervond. Al te
zeer toch lijkt vaak de Hollandsche ziel op een
fontein in aanleg, die van wege nuchterheid en
schrielheid nooit recht tot spuiten kwam. Er is een
zekere strekking naar onafhankelijkheid en ruimte
van geven, maar de omstandigheden hebben in de
latere ontwikkeling het gat van den toevoer ver
stopt en nu is het maar oen zielig ding geworden,
niets op zich zelf en ook geen deel van een geheel'.
Het zou misschien gepaster zijn en meer over
eenkomstig de waarheid, als de I^eeuw in het
Nederlandsche wapen door een Droge Fontein kon
vervangen worden. Alleen schijnt de uitbeelding
bezwaarlijk en dat is waarschijnlijk déeenig
reden waarom wij het nog altijd met dien mallen
leeuw doen. F. C.
ii
N.V. J. S.
Qroot» te kèuxi
E UWSEN'S
. . . STITSONS
P AS C H EN 1929
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Lenteweelde!
Dr. JAN VAN EPEN
DOORN! In de I^ente! Sanatorium Middenbosch
prachtig eenzaam gelegen tusschen het
ontwakende groen. Een paar meter er van af een
klein keurig beschilderd huisje het huis van
den dokter. Zongebruind, glimlachende zwarte
oogen, zwart krullend haar wat gebogen loopend
in de witte doktersjas, Jan van Epen. ??Gastvrij,
hartelijk, onbaatzuchtig, helpend waar noodig,
soms ook door goedgeloovighcid waar niet noodig
is * met hart en ziel bij zijn patiënten en bij zijn
litterair werk. Romans nn tooneelstukken schrijven
ook schilderen. Het dorp doorvliegend in zijn
kleine auto.... zoo was mijn herinnering aan hum.
Een pauze van eenigèjaren. Het Sanatorium in
Doorn opgeheven en een drukke praktijk in een
Geldersen dorp overgenomen. ,
Toen plotseling een brief van z'n vrouw met een
verschrikkelijke tijding.
Naar hem toe. Hetf weerzien....?
Gedeeltelijk verlamd tong 7?handen
armen klanken uitstootend totaal hulpeloos
Ongeneeslijk! Is zelf dokter kent dus z'n
toestand Verbloemen, niet noodig. Zijn
diagnose juist! Zoo zit ik tegenover hem in zijn
woning, die gelukkig gezellig is ingericht in een der
buitenwijken van Amersfoort. Met ontzetting
luister ik naai- zijn' onverstaanbare klanken en
kijk naar zijn handen, die roerloos op z'n schoot
liggen. Een hand kan hij in? niet geven -Twelkonl
kan hij mij niet toeroepen. S|*
De man die m»nig goed geslaagd tooneelstuk
schreef, zooals Amor op 't Dak," ,.D.e Akker
schaamt zich niet. .'..V. Als de kersen bloeien,"
terwijl er"oen nog niet gespeeld stuk Het blinde
flrt'/MA1" klaar ligt en slechts op de compositie van
de inleidende muziek wacht. ,.
Deze man, die ook romans voltooide en nog vol
ideen zit .... is .uitgeslagen ! Heeft zelfs
finaiitieele zorgen, ofschoon eenige vrienden hem
voprloopig hielpen. Zijn toekomst, die van vrouw en,
kinderen ziet er somber uit.
Intellectueel Nederland -^ gefortuneerde Hol
landers die mee kunnen voelen met het lot van
dezen man zij die dezen artistieken en indertijd
zeer menschlievenden dokter helpen willen, zij
vragen mij zijn adres en verlichten hem zoo moge
lijk de droevige dagen.
OOR VAN DER LUGT MELSERT
" Marlotlaan 2 Den Haag.
, t
l '