Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
No. 2704
'f \
i
WEILL EN ZOO
Bontwerkers Dameskleedermakers
Barteljorisstraat 26-28 = HAARLEM
NIEUWE STOFFEN EN MODELLEN
VOOR VOORJAAR EN ZOMER
VOSSEN
Bewaren van Bont
MARTERS
Repareeren, Moderniseeren
Abonneert U op QNZE AARDE
Rijk geïllustreerd maandblad
Prijs per jaargang f 10, Ir. p.p. f 10.75, Zeepost 112, BuitenK f 13.50
Proef No. gratis. Uitg, van v. Holkema & Warendorf 's U.-M., Amsterdam
G ER AR-D B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Complete Meubileering
Wat, is het al Blookcrtijd?
Dan zal ik je niet langer
storen!
EN kop Blooker 's Cacao moet
heerlijk warm worden gedronken;
dan pas versterkt het U volkomen!
De wachttijd tot 't koffiedrink-uurtje is
lang; 's morgens half elf is daarom wel
een buitengewoon geschikte tijd voor
een kop geurige chocola ! Op heel veel
kantoren is Half elf - Blookèrtijd" dan
ook een gevleugeld woord geworden!
Blooker' s Daalders Cacao
geurig en bijzonder smakelijk!
Half elf - Blookèrtijd!
f
No. 2704
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 MAART 1929
Over de peren, of het moment
door K. Aragueuz
UNT u mij", zeide de
dichter tegen den
kelliver, ook zeggen hoe
deze pere i heet en I'"
liet waren van die
peren, waarin al de
kleur van den herfst,
het koortsachtig rood,
het rijpe geel, de bit
tere en rijke tinten
van het bruin en het
wonderlijke .groen dat
jong schijnt en
uochthans rot kan zijn, waarin "Hes wat in den
h rfst brandt en geurt on beurtelings beiirsch
en barste -.d van sappen is, waarin alle krachten
van den herfst een schil kleuren die om
dtaroudei' het blanke vruchtvleesch belo »ft, zoo
geurig als geen vrucht dan de peer h<*t vijp
stooffc het waren dan van die peren, die,
in grasgroen papier onze voorvaders legden er
eerlijke wingerdblaren onder te pronken lagen
in de bruine rieten mand van het bijster gerenom
meerde restaurant en de grijze dichter zeide
dan tegen den jongen zwarten, kellnet: kunt u
mij ook zeggen hoe die peren heeten?"
Kort en goed, de kellner k in het niet.
Er is inderdaad, in deze eeuw, e i zelfs in ln.a,r
gerenommeerde restaurants, veel dat wij en de
kellners niet kennen.
* * ' '
Dan kent u" zeide de dichter uw vak niet.
Wilt u mij den gerant roepen?" De gerant werd
geroepen en hij verscheen, gelijk de gerant van een
gerenommeerd restaurant pleegt te verschijnen,
supérieur, en
tot een glim
lach bereid.
Kunt u
mij",zeide de
grijze dichter
tot den
zwar1 en gerant,
..zeggen hoe
deze peren
heeten? ..Kort on goed. de gerant kon het ook niet.
Ik vertel u geen sprookje. Pc'ze eeuw kent geen
sprookjes meer. Zij kent zelfs haar peren niet meer.
Tja !" zeide de dichter. Er was ereis een oude
landedelman die een perenbongerd had, en kin
deren noch kleinkinderen. En hij plukte zijn peren
als hefc herfst was geworden, in vrede en
sanvm mot */ij i knecht, en hij legde zijn peren
zoo zorgvuldig soort bij soort en zoo zorgvuldig
stuk voor stuk als het peren betaamt die een
oude landedelman geplukt had zonder kinderen
of kleinkinderen; en hij wachtte tot ze rijp waren.
Een peer, mijne heeren. is een vrucht die haar
moment heeft, placht hij te zeegen. En als hij
's avonds bij zijn schouw het vuur in stukken stak
en zijn laatste glas bourgogne dronk voor dien dag
?^?geen kardinaalspurper gloeide ooit voor aan
dachtiger blikken dan de hemel waarin hij de win'
erZeist als Woonplaats
BOUWTERREIN TE KOOP
in het centrum van Zeist, aan den
verkeersweg Utrecht?Arnhem, in
de onmiddellijke nabijheid van het
Raadhuis, de Hotels Hermitage
en Figi en het slot van Zeist.
Prachtig opgaand geboomte, stof
vrije wegen, voorzien van
rioleering, gas, water en electriciteit.
Nadere gegevens worden verstrekt
door de N.V. PARK
KERSBERGBN, Montaubanstraat 4, Zei:t.
zon had zien ondergaan achter bladcrlooze
pereboomen, nocli dan de wijn in het glas die hij schouw
de en aandachtig dronk, met de weerschijn
va» het vuur op zijn oude, stoort-
boerengezicht «-n in de heldere rustig oogen als
hij 'H avonds zijn vuur aan stukken stak in den
schouw, en toedekte
niet nieuwe turf, dan
riep hij zijn knecht en
zei Pierre", alho.-wel
hij maar Piet heette,
Pierre, wek mij van
nacht te half vier me,
en breng mij dan dez ?
peer en hij wees
op de peer die te
gloeien lag onder de
lamp die alsdan
haar moment zal hebben gekregen". Want als liet
moment va.x z'jo'n peer voorbij gaat, placht
hij. te zigjen, dan is het toch eigenlijk met
zoo'n peer geda:n. En hij stond op en ging
te bed, en werd te half vier ure gewekt en at
de peer, geschild met een beenea vruchten
mesje o, eeuw van staal en smakeloosheid en
sliep were in, en droomde en had den vrede des
harten, want hij had de wereld gekend en wist wat
een p -er waard was, en een moment, en hij had
zijn knecht van dat hij als jonker naar Parijs was
gereisd en de wereld had leeren kennen, en het
moment, samen met hem. ..En zoo, mijne heeren
at men peren", zeide de dichter zeer streng en hij
schoof de bruine rieten mand met grasgroen papier
van bet gerenommeerd restaurant in de richting van
den gerant, die had staan luisteren op een afstand,
waarop men geacht wordt niet meer te verstaan
wat -er gezegd wordt. ,,Dit, mijne heeren, zijn Bon
Louis" zeide. hij. En hij nam er geen van.
Wij glimlachten, hij glimlachte, de gerant glim
lachte. Deze eeuw glimlacht over dergelijke
dwaasheden.
Maar ik vraag u, bij den appel die Eva eens
brak van den boom der kennis des goeds en des
kwaads, bij dien appel die i wij volgens de geloovigen
nog steeds bezuren - is het dan zoo ver met ons
gekomen, om van idealen niet te spreken, dat wij
'de kennis des goeds en des kwaads niet meer
vergen mogen van den gerant van een gerenom ueerd
restaurant in zake een peer, om van het moment
niet te spreken: d'it wij, dien appel eens gegeten
zijnde, de kennis der peer, onder anderen, dus
danig verwaarloosden dat ter plaatse waar wij zulke
kennis liet eerst mochten veronderstellen, slechts
een onbekwame glimlach ons rest van al wat wij
aan het paradijs verloren?
Wel mocht Uabriel, die aartsengel, onze aarts
vaders nazien met een traan in het oog, naar de
legende het wil. Wellicht, in een CJeldersch dorp,
in een Vlaauische vallei, woont er nog een rentenier
of douarière die deze kennis van Adam en Eva
bezit, bespaard uit hunne jeugd, en
niettegen1 staande de oude pereboomen gerooid worden,
omdat de expert meer voordeel heeft van zekere
soort die beter per expresse reist, over onze gre izen,
heen, over de Noordzee heen, Pomona weet waar
heen. Maar ik vraag u, die uw peren eet in de
echo der fabrieken, in het licht van uw electrisch
peerlampje, gezeten tegenover uw appelwangige
zoons en dochters, evenwaardigaléNoach?meent
gij eigenlijk tegenover de zij'ien; ik vraag u.
gij aartsvader van heden, wat weet gij van peren,
als ik de juttepeer terzijde leg? Tien tegen een dat
gij geen tie i sooiten noemen kunt! Twaalf tegen
een dat gij niet weet hoe ze te koopen, gij, noch
uw huisvrouw, noch uw dienstmaagd, noch....
maar daar niet van. Vijftien tegen een dat het u
niet scbelen kan; twintig tegen een dat gij de
maling aan peren hebt. en honderd tegen een dat
het u nooit in den geest kwam dat hè-;
desaln'ieitemiu om deze dingen was dat Eva eens
dien appel plukte: om het onderscheid tusschen
peer en peer te leeren kennen, eeuwen voor u: heb
onderscheid dat gij no ;litanK betaal:, hede i en
iederen dag daarna, met het zweet uw i aanschijns.
Ik spreek niet eens van het moment van de
peer. Wat wee}> gij van momenten, die bij het
moment leeft, en dus niets weet van de eeuwigheid
van het oogenblik. Ik zeg u kortweg dit, bij de
herfstkleurige'spiraal van de perenschil en
deszelfs. b,lanke, altijd te substantieele ,binnenzijde:
"PECERUEN
ALLEEN EDELE SOORTEN
ZOOALS IN OUDEN TIJD
LBERTODERSe-CO
OEN HAAG
Teekening voor de Groene Amster
dammer", door Karel van Seben
Max Gabriël
de bekende operette-componist en dirigent
herdenkt 3 April a.s. den dag, waarop
hij voor 25 jaren naar Amsterdam werd
geroepen als kapelmeester van het
Rembrandt-Theater.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str, koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
ga tot de peren, gij domoor, en wordt wijs. Want
opdat wij de peren zouden leeren kennen is er eens
in een appel gebeten, en wie dat minacht, en glim
lacht, en geringschat, is hij niet een barbaar? Neen?
Geloof mij dan: die pereschil waarvan gij de.i naam
niet ke.xt, zij zweeft
n en dez ? maa schappij
bjven. het hoofd als
het zwaar.l b.»v«n
DAmoele.s zwfifde. En
terecht, voor u, hield
Gabriël het zwaard
aan de Paraiijpoort:
gij zijt den appel niet
waard, geweest, gij zijt
de peer niet waard.
Eet aardapp Is
(ïij zijt verbannen
uit het moment, ons
laatste paradijs. Gij zijt een barbaar. Een hopelooze
barbaar, niet een die aan het chaotisch]en
perkrachtig begin van de beschaving staat, maar een aan het
herfstkle irig, einde. En aan dat einde en bij die
kleur kent gij niet eens de namen ? van de vrucht jn
die gij eet: van do peer, bijvoorbeeld.
PÏANO'S
A* 1835 D
AcbtirSt.Piitir4
3 MUZIEKHANDEL II
H. RAHR
VLEUGELS
D Td. <H3
UTRECHT
t
V
'{.;: