De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 6 april pagina 6

6 april 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

^ ?*?.*?'??'^^ r "*" ???-" - - -*-«"??~~^_ ^-_ II i S DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929 No. 2705 J. D. STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 Telefoon 37906 Begrafenissen - Crematie ~ Transporten D. OBERINK & Co, INGBNIBURS Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel, 37452 BLIKSEMAFLEIDERS AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD. BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM TsUf.i 30341, 342M REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN VOOR TAFELZILVER (HANDWERK) EN IMITATIE ANTIEK ZILVERWERK IN DEN SILVEREN MOLENBEECKER" AMSTERDAM DEN HAAG KalverctrMt 32 Hoogstraat 31 Firma KRÖNER Nieuwendijk 167, Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen TRICOT ONDERGOEDEREN DE GROENE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 2.50 per kaartaai o] /zo.per jaar bij vooruitbetaling Moes heeft het ons toegestaan. Vroeger mochten wij nooit een druppeltje koffie hebben, omdat men altijd zeide, dat ze scha delijk was voor kinderen. Maar thans hebben wij een heel fijne koffie, die wij ook mogen drinken. Probeert U het ook maar eens! Dan zult U ze'f zien, hoe goed ze is. De dok-, ter heeft gezegd, dat wij ook van de thee niet te veel mogen hebben* speciaal wanneer deze sterk gezet is. In de thee zit dezelfde schadelijke stof als in de koffie en bovendien is ze vaak nadeelig voor de spijs vertering MOEDER ZEGT: Het is Koffie Hag. De kin deren hebben vroeger zoozeer naar koffie verlangd, wanneer wij ze gebruikten en dan was het steeds zoo moeilijk hun te weigeren. Daarom hebben wij besloten, met de geheele familie coffeïnevrije Koffie Hag te ge bruiken. Nooit heb ik van een besluit zooveel pleizier en nut gehad, want Koffie Hag is zui vere onvervalschte koffie, zeer pittig van smaak en van een overheerlijk aroma, zonder eenige schadelijke uitwerking. Zeis met n woord .-coffeïnevrij. Ik zelf heb het verschil spoe dig aan mijn zenuwen kunnen bespeuren, ik ben thans veel opgewekter bij mijn werk en slaap veel rustiger. i De kinderen krijgen zelfs 's avonds hun Koffie Hag net als wij, en ze bevinden zich er uitste kend bij. Van de melk^ die hun anders zoo gauw tegenstond, gebruiken de kleinen thans veel meer, nu er een klein scheutje Koffie Hag aan toegevoegd wordt. ? KOFFIE HAG SPAAKT HART EN ZENUWEN Het papier ten behoeve van dit blad wordt geleverd door de firma C. G. A. CORVEY, AMSTERDAM ROTTERDAM?GRONINGEN UTRECHT ALMELO. r^^ l Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 270$ DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929 De Onderwijzer en het Nieuwe door J. van Rijn-Cohensius De onderwljme* moet leeven psychologisch te denken WETHOUDER Ketelaar geeft met zijn be kende goedmoedige vriendelijkheid de cij fers. Een dertigtal onderwysmenschen heeft zich op de aanvrage aangemeld om geplaatst te worden aan n Daltonaohool. Zoo op 't allereerste oogenblik lijkt 't aantal niet zoo klein. Dertig toch, dus de school is ten minste verzekerd. Maar dan ga je uitrekenen, dat dit aantal l pCt. van de Amsterdamsche lageronderwysmenschen beteekent. Eén op de honderd, die zijn dagelijkeche taak in dienst van het nieuwe stellen wil. En dan, vertelt de wethouder genoegelijk, er zijn er bij die dertig ook, die zich nu juist niet uit liefde voor Dalton aanmelden, maar b.v, omdat ze graag daar in de buurt willen wonen. Ik denk aan een bezoek onlangs by juffrouw Schaly, het hoofd van de Plantageschool, de eenige openbare onderwijzeres in Amsterdam, die gedaltoniseerd onderwijs geeft. In de school is maar n klas gedaltoniseerd, de zesde, waarin juffrouw Schaly werkt. Maar er moet toch met het vierde leerjaar begonnen worden? Waarom dan enkel die zesde? Omdat er op de school geen andere leer kracht Dalton toepassen vil. En dat daar, waar de menschen sinds een paar jaar toch zelf kunnen zien, hoe hél anders zoo'n klas werkt, hoe veel gezelliger 't,er is, hoe de kinderen er zoo langzaam aan zelfstandiger worden, zich by het zelf zoeken in tal van boeken en atlassen hoe langer hoe systematischer gaan ontwikkelen in de richting van werkelijk studeeren". Ze zien 't voor zich en willen er toch niet aan. Waarom die tegenzin in 't nieuwe. Waarom? Dat vraag je je af, als je toevallig een hoofd van een school spreekt, een goed onderwijzer, van wie ze allen houden, bij wie men voelt, dat zijn kinder liefde echt is, doch voor wie al enkel 't noemen van een nieuwe methode een roode lap is. Eén troost is er: de besten onder de onderwij/ers sluiten hun oogen niet voor deze dingen en zoeken zelf naar de oorzaken. De heer Feber, hoofd eener Amsterdamscho school, heeft eenigen tijd geleden in een onderwijsblad betoogd, dat ,,de onderwijzer in Nederland studeert", solliciteert en ageert voor salaris verbetering, terwijl didactiek en paedagogiek wol het laatste zyn, waarin hij belang stelt' Ook een ander Amsterdamsch onderwijzor, zelf wel een vakstudieman en paedalogisch uitnemend op de hoogte, wijt de onverschilligheid voor het vak op zichzelf aan de slechte salarieering, waar door alle belangstelling aan acteast udie en salaris actie heengaat. Deze menschen zullen wel ten deele gelijk hebben. maar zeker ook moet naar hen geluisterd worden, die de oorzaak zoeken in onvoldoende opleiding. speciaal voor wat het hoofdvak zou moeten zijn: de kinderpsychologie. J. H. Bolt, directeur van de Pallas-Athene school te Amersfoort constateert in zijn boek ..Nieuwe wegen in opvoeding en onderwijs.", een boek ge schreven uit een bepaalde geestesrichting, maar waarin de nieuwe stroomingen helder , en met opbouwende critiek worden uiteengezet, dat 't niet verwonderen moet, dat de Hollandsche onder wijzer afkeerig is van alles wat naar hervorming^ zweemt» Zijn opvoeding was er niet naar. Observeeren, wetenschappelijk waarnemen is hem nooit geleerd. Psychologie is een studievak, maar het wordt zoo oppervlakkig bestudeerd en gewoonlijk gegeven door menschen, die zich alleen door zelfstudie uit wat boeken de beginselen ervan eigen gemaakt hebben, dat het effect gelijk nul is." Waar men ze hier en daar iets bijbrengt van het nieuwe, daar gebeurt dit ook alweer door mensohen, die er zelf niet veel belangstelling voor voelen, zegt de heer Bolt, wiens boek overigens boordevol is met algemeene opvoedkundige uit eenzettingen van waarde; een mooi boek ook voor ouders. , ?'-,??' ? *?*''? ? ,?''?'' ? * '? Zoo zeggen de besten in de onderwijswereld eerlek het hunne, maar te weinigen luisteren er nog naar. Dit trof me sterk toen eenige maanden geleden Dre.W. H. Ten Seldam zijn openbarel es als , privaat-docent in de paedagogische psychologie hield over: de paedagoog en de psychologie. Er KINDERKLEEDING Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Freddie Langeler i l \ \ 1. Geef crépe de Chine uityaana-jurkjc niet ftmockwerk en borduursel in iete donkerder geel. 2. Rosc mei zwart genopt icoJlen mousseline, ni(t zictt.rt fluiceelen lintjes. 3 en 1. Jongens en meisjespakje, Schotschgeruit rokje en broekje witlinnen blousje zwart flwceelen jasje en mutsje. 5. Bruin linnen broek met ycel-gcruitc sephir blouse. 0. Babyjurkje en hoedje van gebloemde zij of katoen, effen lijfje en hoed-luifel. 1. Empire-jurkje en hoedje van licht gekleurd voile niet kantjes afgezet. 8. Blauw-linnen broekje met icit en blauu'gebloemd blousetje voor kleine jongens. 9. Rood geruit sephir jurk met donkerblauu-e strikjes. 10. Mantel jurken hoedje van lichtgroene popeline. 11. Gebloemde kunstzijde met effen das voor meisjes van 6?12"/aar. waren toehoorders; maar »»r had geen plaatsje over mogen zijn. Deze man van de praktijk, die meer dan 25 jaar voor de klas staat, betoogt. dat vele onderwijzers van meening zijn, dat zij aan de intuïtieve kennis van het kind, aan het psychognbstische element in de onderwijskunat" genoeg hebben. En dan toont hij aan, dat, als de opvoeder op grond van zijn psychpgnostische diagnose tot maatregelen moet overgaan en zijn paedagogische ervaring daartoe noodig. heeft, hij het engere gebied der gnosis reeds heeft verlaten en op dat der psychologie is overgegaan, maar dan slechts de eigen psychologie van dezen practicus. slechts gesteund op de ervaring van n mensch. inplaats op de gekristalliseerde ervaring der wetenschap." Maar de conclusies van dit betoog intusschen bij Versluys verschenen zijn niet zoo in een paar zinnen vast te grijpen. Eén ding is zeker: er zou veel in de practijk'van het onderwijs anders worden, als alvast maar eens een tiende van de Amsterdamsche onderwijzers naar het college van den nieuwen privaat-docent gingen. Hoe staat een man als Ten Seldam tegenover de nieuwe methoden? Wel, hij hoeft geen standpunt in te nemen, hij verklaart ze psychologisch en dan zijn zévanzelfsprekend In zijn artikel Iets over geestelijke vermoeidheid" zëtfi hij: ,.Kan het kind zijn neigingen, zijn instinktieve d fangen volgen, dan draagt zijn werk het karakter van spel en ..vermoeit" heel weinig. Dat wil niet. zeggen, dat het kind altijd en alleen maar .,spelen" moet! Doch als de school meer zijn oogenbiikkelijkn impulsen (met hun groote energiebronnen) kan leiden en tot hun recht laten komen, 4an wordt het quantum werk vergroot en toch de schoólvermoeidheid tegengegaan. Dat is 't nut van nietmeer-klassikaal-geordende arbeid zooals die in allerlei nieuwere onderwijspogingén optreedt.'* Men leest dit met een glimlach. Dus nog daar gelaten de grootere zelfstandigheid, de meerdere arbeidsvreugde enkel al uit een oogpunt van effi ciency zijn de nieuwe stelsels begeerlijk. De Hofstede OUD-BUSSEM" zendt U eerste keur Roomboter met Rijksmerk per postpakket. TELEFOON 139. POST-ADRES NAARDEN. l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl