Historisch Archief 1877-1940
^ ?*?.*?'??'^^ r "*" ???-" - - -*-«"??~~^_ ^-_
II
i
S
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929
No. 2705
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
Begrafenissen - Crematie ~ Transporten
D. OBERINK & Co,
INGBNIBURS
Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel, 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD.
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM TsUf.i 30341, 342M
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN
VOOR
TAFELZILVER
(HANDWERK)
EN
IMITATIE ANTIEK
ZILVERWERK
IN DEN SILVEREN
MOLENBEECKER"
AMSTERDAM DEN HAAG
KalverctrMt 32 Hoogstraat 31
Firma KRÖNER
Nieuwendijk 167, Amsterdam
MANUFACTUREN EN
WITTE GOEDEREN
Speciaal adres voor Uitzetten
en Huishoudgoederen
TRICOT ONDERGOEDEREN
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.50 per kaartaai o]
/zo.per jaar bij vooruitbetaling
Moes heeft het ons toegestaan.
Vroeger mochten wij nooit een
druppeltje koffie hebben, omdat
men altijd zeide, dat ze scha
delijk was voor kinderen. Maar
thans hebben wij een heel fijne
koffie, die wij ook mogen
drinken. Probeert U het ook
maar eens! Dan zult U ze'f
zien, hoe goed ze is. De dok-,
ter heeft gezegd, dat wij ook
van de thee niet te veel mogen
hebben* speciaal wanneer deze
sterk gezet is. In de thee zit
dezelfde schadelijke stof als in
de koffie en bovendien is ze
vaak nadeelig voor de spijs
vertering
MOEDER ZEGT:
Het is Koffie Hag. De kin
deren hebben vroeger zoozeer
naar koffie verlangd, wanneer
wij ze gebruikten en dan was
het steeds zoo moeilijk hun te
weigeren. Daarom hebben wij
besloten, met de geheele familie
coffeïnevrije Koffie Hag te ge
bruiken. Nooit heb ik van een
besluit zooveel pleizier en nut
gehad, want Koffie Hag is zui
vere onvervalschte koffie, zeer
pittig van smaak en van een
overheerlijk aroma, zonder
eenige schadelijke uitwerking.
Zeis met n woord .-coffeïnevrij.
Ik zelf heb het verschil spoe
dig aan mijn zenuwen kunnen
bespeuren, ik ben thans veel
opgewekter bij mijn werk en
slaap veel rustiger.
i
De kinderen krijgen zelfs
's avonds hun Koffie Hag net als
wij, en ze bevinden zich er uitste
kend bij. Van de melk^ die hun
anders zoo gauw tegenstond,
gebruiken de kleinen thans veel
meer, nu er een klein scheutje
Koffie Hag aan toegevoegd
wordt. ?
KOFFIE HAG SPAAKT HART EN ZENUWEN
Het papier ten behoeve van dit blad
wordt geleverd door de firma
C. G. A. CORVEY, AMSTERDAM
ROTTERDAM?GRONINGEN
UTRECHT ALMELO.
r^^
l
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
No. 270$
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929
De Onderwijzer en het
Nieuwe
door J. van Rijn-Cohensius
De onderwljme* moet leeven
psychologisch te denken
WETHOUDER Ketelaar geeft met zijn be
kende goedmoedige vriendelijkheid de cij
fers. Een dertigtal onderwysmenschen heeft zich
op de aanvrage aangemeld om geplaatst te worden
aan n Daltonaohool.
Zoo op 't allereerste oogenblik lijkt 't aantal
niet zoo klein. Dertig toch, dus de school is ten
minste verzekerd. Maar dan ga je uitrekenen, dat
dit aantal l pCt. van de Amsterdamsche
lageronderwysmenschen beteekent. Eén op de honderd,
die zijn dagelijkeche taak in dienst van het nieuwe
stellen wil. En dan, vertelt de wethouder
genoegelijk, er zijn er bij die dertig ook, die zich nu juist
niet uit liefde voor Dalton aanmelden, maar b.v,
omdat ze graag daar in de buurt willen wonen.
Ik denk aan een bezoek onlangs by juffrouw
Schaly, het hoofd van de Plantageschool, de eenige
openbare onderwijzeres in Amsterdam, die
gedaltoniseerd onderwijs geeft. In de school is maar
n klas gedaltoniseerd, de zesde, waarin juffrouw
Schaly werkt. Maar er moet toch met het vierde
leerjaar begonnen worden? Waarom dan enkel die
zesde? Omdat er op de school geen andere leer
kracht Dalton toepassen vil. En dat daar, waar de
menschen sinds een paar jaar toch zelf kunnen
zien, hoe hél anders zoo'n klas werkt, hoe veel
gezelliger 't,er is, hoe de kinderen er zoo langzaam
aan zelfstandiger worden, zich by het zelf zoeken
in tal van boeken en atlassen hoe langer hoe
systematischer gaan ontwikkelen in de richting
van werkelijk studeeren". Ze zien 't voor zich en
willen er toch niet aan.
Waarom die tegenzin in 't nieuwe. Waarom?
Dat vraag je je af, als je toevallig een hoofd van
een school spreekt, een goed onderwijzer, van wie
ze allen houden, bij wie men voelt, dat zijn kinder
liefde echt is, doch voor wie al enkel 't noemen van
een nieuwe methode een roode lap is.
Eén troost is er: de besten onder de onderwij/ers
sluiten hun oogen niet voor deze dingen en zoeken
zelf naar de oorzaken.
De heer Feber, hoofd eener Amsterdamscho
school, heeft eenigen tijd geleden in een
onderwijsblad betoogd, dat ,,de onderwijzer in Nederland
studeert", solliciteert en ageert voor salaris
verbetering, terwijl didactiek en paedagogiek wol
het laatste zyn, waarin hij belang stelt'
Ook een ander Amsterdamsch onderwijzor, zelf
wel een vakstudieman en paedalogisch uitnemend
op de hoogte, wijt de onverschilligheid voor het
vak op zichzelf aan de slechte salarieering, waar
door alle belangstelling aan acteast udie en salaris
actie heengaat.
Deze menschen zullen wel ten deele gelijk hebben.
maar zeker ook moet naar hen geluisterd worden,
die de oorzaak zoeken in onvoldoende opleiding.
speciaal voor wat het hoofdvak zou moeten zijn:
de kinderpsychologie.
J. H. Bolt, directeur van de Pallas-Athene school
te Amersfoort constateert in zijn boek ..Nieuwe
wegen in opvoeding en onderwijs.", een boek ge
schreven uit een bepaalde geestesrichting, maar
waarin de nieuwe stroomingen helder , en met
opbouwende critiek worden uiteengezet, dat 't niet
verwonderen moet, dat de Hollandsche onder
wijzer afkeerig is van alles wat naar hervorming^
zweemt» Zijn opvoeding was er niet naar.
Observeeren, wetenschappelijk waarnemen is hem nooit
geleerd. Psychologie is een studievak, maar het
wordt zoo oppervlakkig bestudeerd en gewoonlijk
gegeven door menschen, die zich alleen door
zelfstudie uit wat boeken de beginselen ervan eigen
gemaakt hebben, dat het effect gelijk nul is."
Waar men ze hier en daar iets bijbrengt van het
nieuwe, daar gebeurt dit ook alweer door
mensohen, die er zelf niet veel belangstelling voor
voelen, zegt de heer Bolt, wiens boek overigens
boordevol is met algemeene opvoedkundige uit
eenzettingen van waarde; een mooi boek ook
voor ouders. ,
?'-,??' ? *?*''? ?
,?''?'' ? * '?
Zoo zeggen de besten in de onderwijswereld
eerlek het hunne, maar te weinigen luisteren er
nog naar. Dit trof me sterk toen eenige maanden
geleden Dre.W. H. Ten Seldam zijn openbarel es als ,
privaat-docent in de paedagogische psychologie
hield over: de paedagoog en de psychologie. Er
KINDERKLEEDING
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Freddie Langeler
i l
\ \
1. Geef crépe de Chine uityaana-jurkjc niet ftmockwerk en borduursel in iete donkerder geel. 2. Rosc mei
zwart genopt icoJlen mousseline, ni(t zictt.rt fluiceelen lintjes. 3 en 1. Jongens en meisjespakje,
Schotschgeruit rokje en broekje witlinnen blousje zwart flwceelen jasje en mutsje. 5. Bruin linnen broek met ycel-gcruitc
sephir blouse. 0. Babyjurkje en hoedje van gebloemde zij of katoen, effen lijfje en hoed-luifel. 1. Empire-jurkje
en hoedje van licht gekleurd voile niet kantjes afgezet. 8. Blauw-linnen broekje met icit en
blauu'gebloemd blousetje voor kleine jongens. 9. Rood geruit sephir jurk met donkerblauu-e strikjes. 10. Mantel
jurken hoedje van lichtgroene popeline. 11. Gebloemde kunstzijde met effen das voor meisjes van 6?12"/aar.
waren toehoorders; maar »»r had geen plaatsje
over mogen zijn. Deze man van de praktijk, die
meer dan 25 jaar voor de klas staat, betoogt.
dat vele onderwijzers van meening zijn, dat zij
aan de intuïtieve kennis van het kind, aan het
psychognbstische element in de onderwijskunat"
genoeg hebben. En dan toont hij aan, dat, als de
opvoeder op grond van zijn psychpgnostische
diagnose tot maatregelen moet overgaan en zijn
paedagogische ervaring daartoe noodig. heeft, hij
het engere gebied der gnosis reeds heeft verlaten en
op dat der psychologie is overgegaan, maar dan
slechts de eigen psychologie van dezen practicus.
slechts gesteund op de ervaring van n mensch.
inplaats op de gekristalliseerde ervaring der
wetenschap."
Maar de conclusies van dit betoog intusschen
bij Versluys verschenen zijn niet zoo in een
paar zinnen vast te grijpen. Eén ding is zeker: er
zou veel in de practijk'van het onderwijs anders
worden, als alvast maar eens een tiende van de
Amsterdamsche onderwijzers naar het college van
den nieuwen privaat-docent gingen.
Hoe staat een man als Ten Seldam tegenover de
nieuwe methoden? Wel, hij hoeft geen standpunt
in te nemen, hij verklaart ze psychologisch en dan
zijn zévanzelfsprekend In zijn artikel Iets over
geestelijke vermoeidheid" zëtfi hij:
,.Kan het kind zijn neigingen, zijn instinktieve
d fangen volgen, dan draagt zijn werk het karakter
van spel en ..vermoeit" heel weinig. Dat wil niet.
zeggen, dat het kind altijd en alleen maar .,spelen"
moet! Doch als de school meer zijn oogenbiikkelijkn
impulsen (met hun groote energiebronnen) kan
leiden en tot hun recht laten komen, 4an wordt
het quantum werk vergroot en toch de
schoólvermoeidheid tegengegaan. Dat is 't nut van
nietmeer-klassikaal-geordende arbeid zooals die in
allerlei nieuwere onderwijspogingén optreedt.'*
Men leest dit met een glimlach. Dus nog daar
gelaten de grootere zelfstandigheid, de meerdere
arbeidsvreugde enkel al uit een oogpunt van effi
ciency zijn de nieuwe stelsels begeerlijk.
De Hofstede OUD-BUSSEM"
zendt U eerste keur
Roomboter met Rijksmerk
per postpakket.
TELEFOON 139. POST-ADRES NAARDEN.
l