De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 6 april pagina 7

6 april 1929 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

jf l!' 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929 No, 270$ J. D. STRUIJS & Zn* Prinsengracht 837 Telefoon 37906 Begrafenissen - Crematie - Transporten D. OBERINK & Co, INGENIEURS '-»~*~ Amsterdam» Prinsengracht 456. Tel. 37452 BLIKSEMAFLEIDERS AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD. BEGRAFENISVEREENIGING R SAX |t. P.G. Hooftetraat 38 AMSTERDAM Telef.i 30341. M3M REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN VOOtt TAFELZILVER (HANDWERK) EN IMITATIE ANTIEK ZILVERWERK IN DEN SILVEREN MOLENBEECKER" AMSTERDAM DEN HAAG K*lvcritr*at 33 Hoogstraat 31 Firma KRÖNER Nieuwendijk 167, Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen TRICOT ONDERGOEDEREN DE GROENE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 2.50 per kwartaal of /zo.per jaar bij vooruitbetaling Moes heeft het ons toegestaan. Vroeger mochten wij nooit een druppeltje koffie hebben, omdat men altijd zeide, dat ze scha delijk was voor kinderen. Maar thans hebben wij een heel fijne koffie, die wij ook mogen drinken. Probeert U het ook maar eens! Dan zult U zelf zien, hoe goed ze is De dok ter heeft gezegd, dat wij ook van de thee niet te veel mogen hebben, speciaal wanneer deze sterk gezet is. In de thee zit dezelfde schadelijke stof als in de koffie en bovendien is ze vaak nadeelig voor de spijs* vertering ? MOEDER ZEGT: Het is Koffie Hag. De kin deren hebben vroeger zoozeer naar koffie verlangd, wanneer wij ze gebruikten en dan was het steeds zoo moeilijk hun te weigeren. Daarom hebben wij besloten, met de geheele familie coffeïnevrije Koffie Hag te ge bruiken. Nooit heb ik van een besluit zooveel pleizier en nut gehad, want Koffie Hag is zui vere onvervalschte koffie, zeer pittig van smaak en van een overheerlijk aroma, 'zonder eenige schadelijke uitwerking. Ze is met n woord: coffeïnevrij. Ik zelf heb het verschil spoe dig aan mijn zenuwen kunnen bespeuren, ik ben thans veel opgewekter bij mijn werk en slaap veel rustiger. De kinderen krijgen zelfs 's avonds hun Koffie Hag net als wij, en ze bevinden zich er uitste kend bij. Van de melk, die hun anders zoo gauw tegenstond, gebruiken de kleinen thans veel meer, nu er een klein scheutje Koffie Hag aan toegevoegd wordt. ., . KOFFIE itflC SMIRT IMRT EN ZENUWEN Het papier ten behoeve van dit blmd wordt geleverd door de firma i. A. CORVEY, AMSTERDAM ROTTERDAM?GRONINGEN UTRECHT ALMELO. Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 2705 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929 De Onderwijzer en het Nieuwe door J. van Rijn-Gohensius De ond«rwtj»er moet leeren psychologisch te denken WETHOUDER Ketelaar geeft met zijn be kende goedmoedige vriendelijkheid de cij fers. Een dertigtal onderwijsmenschen, heeft zich op de aanvrage aangemeld om geplaatst te worden aan een Daltonsohool. Zoo op 't allereerste oogenblik lijkt 't aantal niet zoo klein. Dertig toch, dus de school is ten minste verzekerd. Maar dan ga je uitrekenen, dat dit aantal l pCt. van de Amsterdamsche lageronderwijsmenschen beteekent. Eén op de honderd, die zijn dagehjksche taak in dienst van het nieuwe stellen wil. En dan, vertelt de wethouder genoegelijk, er zijn er bij die dertig ook, die zich nu juist niet uit liefde voor Dalton aanmelden, maar b.v. omdat ze graag daar in de buurt willen wonen. Ik denk aan een bezoek onlangs bij juffrouw Schaly, het hoofd van de Plantageschool, de eenige openbare onderwijzeres in Amsterdam, die gedaltoniseerd onderwijs geeft. In de school is maar n klas gedaltoniseerd, de zesde, waarin juffrouw Schaly werkt. Maar er moet toch met het vierde leerjaar begonnen worden? Waarom dan enkel die zesde ? Omdat er op de school geen andere leer kracht Dalton 'toepassen wil. En dat daar, waar de menschen sinds een paar jaar toch zelf kunnen zien, hoe hél anders zoo'n klas werkt, hoe veel gezelliger 't er is, hoe de kinderen er zoo langzaam aan zelfstandiger worden, zich bij het zelf zoeken in tal van boeken en atlassen hoe langer hoc systematischer gaan ontwikkelen in de richting van werkelijk studeeren". Ze zien 't voor zich en willen er toch niet aan. Waarom die tegenzin in 't nieuwe. Waarom? Dat vraag je je af, als je toevallig een hoofd van een school spreekt, een goed onderwijzer, van wie ze allen houden, bij wie men voelt, dat zijn kinder liefde echt is, doch voor wie al enkel 't noemen van een nieuwe methode een roode lap is. Eén troost is er: de besten onder de onderwijzers sluiten hun oogen niet voor deze dingen en zoeken zelf naar de oorzakenDe heer Feber, hoofd eener Amsterdamscho school, heeft eenigen tijd geleden in een onderwijsblad betoogd, dat ,,de onderwijzer in Nederland studeert", solliciteert en ageert voor salaris verbetering, terwijl didactiek en paedagogiek wol het laatste zijn, waarin hij belang stelt''. Ook een ander Amsterdamsen onderwijzer, zelf wel een vtks'-udieman. en paedalogisch uitnemend op de hoogte, wijt de onverschilligheid voor het vak op zichzelf aan de slechte salarieoring, waar door allébelangstelling aan actenstudie en salaris actie heengaat. Deze menschen zullen wel ten doele gelijk hebben. maar zeker ook moet naar hen geluisterd worden, die de oorzaak zoeken in onvoldoende opleiding, speciaal voor wat het hoofdvak zou moeten zijn: de kinderpsycholögie. J. H. Bolt, directeur van de Pallas-Athene school te Amersfoort constateert in zijn boek ..Nieuwe wegen in opvoeding en onderwijs", een boek ge schreven uit een bepaalde geestesrichting, maar waarin de nieuwe stroomingen helder en met opbouwende critiek worden uiteengezet, dat 't niet verwonderen moet, d»t de Hollandsche onder wijzer afkeerig is van alles wat naar' hervorming zweemt. Zijn opvoeding was er niet naar. Observeerên,'wetenschappelijk,waarnemen is hem nooit geleerd. Psychologie is een studiévak, maar het wordt zoo oppervlakkig bestudeerd en gewoonlijk gegeven ,door menschen, die zich alleen door zelfstudie uit wat boeken de beginselen ervan eigen gemaakt hebben, dat het effect gelijk nul is," Waar men ze hier on daar iets bijbrengt van het nieuwe, daar gebeurt dit ook alweer door men(sohen, die er zelf niet. veel belangstelling voor voelen, zegt de heer Bolt, wiens boek overigens boordevol is met algemeene opvoedkundige uit eenzettingen van waarde; een mooi boek ook voor ouders. . . ' ?'.-,' * ', * ' Zoo zeggen de besten iu de onderwijswereld eerlijk het hunne, maar te weinigen luisteren er nog naar. Dit trof me sterk toen eenige maanden geleden Drs.W. H. Ten Seldam zijn openbarel es als privaat-docent in de paedagogische psychologie hield over i de paedagoog en Aft psychologie. Er KINDERKLEEDING Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Freddie Langeler i 1. Geel crépc de Chine uitydansjurkjc met amockwèrk en borduursel in Iets donkerder (/cel. 2. jf?o«r met swart genopt wollen mousseline, met zwtrt flmceelen lintjes. 3 en 4. Jongen* en mei-sjespakje, Srhotsch1/eruit rokje en broekje witlinnen blousje zwart fluiveelen jasje en muteje. 5.'Bruin linnenbroek met yccl-gcrmtr, sephir bloitfie- . Babyjurkjc en hoedje van gebloemde zij of katoen, effen lijfje en hoed-luifel.!. Empirc-jurkjc en hoedje van licht ? gekleurd voile met kantjes afgezet. 8. Blaute-linnen .broekje met wit e»i blauvgebloemd blousetje voor kleine jongens. 0. Rood geruit sephir jurk met donkerblauwe strikjes, 10. Mantel jurk en hoedje van lichtgroene popeline. 11. Gebloemde kunstzijde met effen das voor meisjes van 6?-12"jaar. waren toehoorders; maai- <>r had geen plaatsje over mogen xijn. Deze man van de praktijk, die meer dan 25 jaar voor de klas staat, betoogt, dat vele onderwijzers van meening zyn, dat zij aan de intuitieve kennis van het kind, aan het psychognostische elemeat in de onderwüskunst" genoeg hebbén. En dan toont hij aan, dat, als d opvoeder op grond van zijn psychognostische diagnose tot maatregelen moet overgaan en zjjn paedagogische ervaring daartoe noodig heeft, hij het engere gebied der gnosis reeds heeft verlaten en op dat der psychologie is overgegaan, maar dan slechts de eigen psychologie van dezen practicus. slecht» gesteund op de ervaring van n mensch, inpiaats op de gekristalliseerde ervaring der wetenschap." Maar de conclusies van dit betoog intuaschen bij Versluys verschenen ,-r- zijn niet zoo in een paar zinnen vast tégrijpen. Eén ding is zeker: er zou veel in de practijk van het ouderwjjs anders worden, als alvast maar eens een tiende van de Amsterdamsche onderwijzers naar het college van den nieuwen privaat-docent gingen. Hoe staat een man als Ten Seldam tegenover de nieuwe methoden? Wel, hij hoeft geen standpunt in'te nemen, hij verklaart ze psychologisch en dan zijn ze vanzelfsprekend. In zijn artikel ,,Iets over geestelijke vermoeidheid" zegt hij: Kan het kind ztfn neigingen, zijn instinktieve drangeh volgen, dan draagt zyn werk het karakter van spel en ..vermoeit'' heel weinig. Dat wil niel. zeggen, dat het kind altijd en alleen maar spelen" moet! Doch als de school meer zijn oogenblikkelijko, impulsen (met hun groote energiebronnen) kan leiden en tot hun recht laten komen, dan wordt het quantum werk vergroot' en toch de school vermoeidheid tegengegaan. Dat is 't nut van nietmeer-klassikaal-geordende arbeid zooals die in allerlei nieuwere onderwijspogingen optreedt." Men leest dit met een glimlach. Dus nog daar gelaten de grootera zelfstandigheid, de meerdere arbeidsvreugde nkel al uit een oogpunt van effi ciency zijn de nieuwe stelsels begeerlijk. De Hofstede OUD-BUSSEM' zendt U eerste keur < Roomboter met Rijksmerk per postpakket. < TELEFOON 139. POST-ADRES NAARDEN. i i t

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl