Historisch Archief 1877-1940
.1'
l! :
20
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 APRIL 1929
No. 2705
Kampong-bioscoop
door A. Melchior
EEN bioscoop is een bioscoop.
Of je die nu in Amsterdam ziet
of in Lutjebroek, in Praag of in Lon
den, 't eenige verschil is, dat je in
de eene wel naag rookcn en in de
andero niet. Daarom Tind ik het altijd
zonde van den tijd, om in 'n vreemd
land in een bioscoop te gaan zitten.
Maar deze bioscoop \vas toch wel
heel vreemd l
Kampong Kodjah is een puistje
op de leelijke uitwas van Batavia,
die Tandjong Priok heet. Xatuurlyk
heeft kampong Kodjah nog wel veel
over van een Jayaansche kampong,
maar 't heeft er nog méér van ver
loren. Het heeft een goed deel
inTaudsche bevolking. Maar nog haast
meer Chineezen. Arabieren,
halfbloeden van diverse mengsels en ook
wat gestrande Europeanen. Het heeft
zelfa straten, steenen huisjes, kroegen
en echte, deftige toko's. En natuur
lijk een echte bioscoop. Hoewel niet
deftig! 't Is een schuur met half op
getrokken wanden, die niet tot het
dak reiken: de ventilatie beloofde dus
meer dan in menige moderne
Amsterdamschc cinema.
Voor den ingang stond naast een
groot bord met een aanlokkelijken
Maleischen filmtitel een armoedig
maaivorstelijk uitgedoschto Chinees te
schreeuwen. Een wonderbaarlijk sa
menraapsel van filmfoto's verhoogde
de attractie. Toegangsprijs O cents;
Europeanen 30 ets.
Met 'de noodigo on overbodige
plichtplegingt-n .worden we binnenge
leid in de voor Europeanen bestemde
..loge", een hoekje achter in de zaal
met eeu rieten mat afgezet. Er stonden
vier rotanstoek-n. Op één ervan zat
??en dikke Cliineeschi- mevrouw met
drie alleraardigste kindcivn. Wij
drie-en bezetten do, rest van do
..loge."
Nauwelijks waren wr do bijna ge
heel gevulde schuur, goed i«u wel
binnengekomen, of 't selumu'lo licht
ging uit on d<> muziok zette in.
Deze muziek itllcru blook al do
moeite dubbol waard. Do/.o muziok
was 'u symbool van do steeds mis
lukte poging Oost on West te paren,
oon illustratie van do ongelukkige
combinatie: kampong'-bioseoop. Er
gens buiten of acht er oen bamboe-'1
schutting spoelde /.acht oen gamelan.
die met z'n hunkerende melodieën
het Oosten vertegenwoordigde. Het
thema groeide, drong naar voren,
naar een oplossing, die nooit kwam.
't Was de onbegrepen, muziek van
den Oosterling, die op den groenen
Europeaan y.oo'n diepen,
molancholieken indruk maakt. Je ontkomt er
niet aan! De droeve tonen in
mineur zwellen aan, worden naar een
climax opgedreven, tot. jo verwacht,
dat ze in een, jubel zullen,«verslaan.
Maar dat gebeurt nooit. Zooals ze uit
het niet zyn voortgekomen, zoo glij
den Ze weer in hot, niet terug. Mij
maakte het kriebelig un onrustig, i
Ik vergat haast de schuur met
inlanders emm'n rhineesehe buurvrouw
met haar mooie kindertjes. M'n ver
wachting werd bijna onaangenaam
gespannen. En 'wat verwachtte-'ik?
Waarvan? Zeker niet van de armoe-/
dige filmvertooning. 't Westen werd
naar den ''Achtergrond f gedrongen.
Die muziek begon mij to fascineeren.
Ik verlangde naar steeds nieer. hoe
wel ik ('t eigenlijk heolemaal niet
prettig vond. Daar is de melodie' weer.
Je voelt hem aankomen. Al duidelijker.
Hg groeit, verlangend, klagend, hui
lend; om 't volgend oogenblik weg te
zinken in 't harmonieuse klankenspel,
waaruit zij geboren werd. Mijn ge
spitste ooren kunnen haar nog maar
net herkennen. Neen, de melodie
raakt hopeloos weg, hoe ik haar ook
poog vast te houden. Toch niet !
't Groeit weer zachtkens aan.
Dan, plotseling krijt vlak bij mrjn
oor een allerafschuwelrjkste klarinet
met moeite een deuntje uit zyn
heesche keel; een deuntje, dat 't
midden houdt tusschen Piet Hein en
't Wilhelmus. Z'n opdringerig
snerpgeluid verscheurt m'n zachte, zoete
gamelan, die onverstoorbaar door
speelt. Hij vertrapt hem, hij geeselt
hem. maar kan hem niet dooden.
Dan blijkt 't noodlot: die tetter
hoort erbij, tenminste volgens den
bioscoopman. Hij past erby, ja, brj
de film, dio hier op evon waardige
wijze, als de schorre versleten klarinet
het Westen vertegenwoordigt.
Het bibberend beeld trilt op het
gore scherm, alsof 't duivelsche
gekrijsch van dien toeter het had opge
roepen.
De titel klinkt als een klok. Neen,
klinkt als de klarinet, die nu gamelan,
Javanen en Chineezen ten spijt onaf
gebroken datzelfde Piet-Helmus her
haalt, en 't den geheelen avond zal
blijven herhalen.
Xa den titel komt er: 6e Acte op 't
doek te staan, en een totaal onbegrij
pelijke scène begint. Neve.r mind.
Xa een paar minuten Vermeldt een
Engelscli opschrift geheel iets anders,
maar 't wordt or achteraan gedraaid,
of 't met de meeste zorg bij elkaar
is gekozen, 't Blijkt een lange film te
zijn. De wonderlijkste, die ik ooit /.ag.
Hij is gemaakt van brokjes van
Hollandsche, Hollandsch-Maleische.
Erigelsche, Duitscho en Spaansche films.
die met de grootste willekeur aan
elkaar'zijn geplakt.
Kluchten, stukken journaal.'moor
den, natuurtaferoelen uit allo hoeken
«lor wereld zijn met verleidingen,
tournooien on ontpoppende malaria*
muggen tot één homogeeno hutspot
gestampt. Opschriften in alle talon doen
alsof ze dit,dwaze, geheel toelichten.
"t Is als oen nachtmerrie, die
opge,jaagd Avordt door de striemende zweept
slagen van de koperen klarinet, die
niet de film. maar do arme. bedroefde
gamelan martelt, 't Oosten wordt
ruwweg in eva hoek getrapt, on we
zien een dolle caricatuur' van de be
schaafde wereld door alle tijden, door
allo laridon. 't Is oen bonte rare-1
kiek. Maar de bezoekers vinden 't
grootsch ! Ze leven mee ! Allah mag
i weteo hoe. maar 70 leven met d«ze
rommel mee. Zo juichen bij eiken held.
Ze joelen on grinniken bij elke .kus
en ze, hoorien on 'fluiten bij eiken
schurk. Ze roepon hem scheldwoorden
en verwenschingen i tot'. Ze smijten
' woedend haar 't doek, met
eigarettenpeukjes en pisangschillen. Ze lijken
baarlijke duivols. Maar 't volgend
oogenblik schateren ze weer om een
onbegrijpelijke klucht, die ongemoti
veerd in een hartstochtelijke
liefdtesscène overgaat.
En plotseling, als de held-du jonk
vrouw net zal gaan af zoenen, als de
trompet luide wil nitgillen, dat Piet
Hein z'n daden toch zoo groot bennen
.... is 't itot. De film is afgelixrpen en
««ogenblikkelijk zwijgt goddank de
klarinet. Onwezenlijk staan we oven
later onder den donkeren tropenhemel.
Hier is de Kachel U l
U fcint totb het nliuwt lytttMH
CENTRALE VERWARMINQ.
ZOO BlH, VTMft B0| BttfM OBM
IN DEN WINTER.... DB ZOMER IN UW H U II
HERINGA & WUTHRIGH, HAARLEM. Ttl. 11006
Voof dtt Hun C. OLDENBURO Jr« Rfcwfk. TM. DM UMI MOT»
Voor ArarttnUra J. BROOOMAN, tel. 39093.
KENT GIJ ONZE MELOPHONE ?
ooo
?DE ARTISTIEKE GELUIDVERSTERKER".
ORKEST, ZANG, VIOOL EN
HET GESPROKEN WOORD
WEERGEEFT ZIJ VOLMAAKT
voor HOTELS, CAFÉ's, RESTAURANTS, DANCINGS,
LUNCHROOMS, BUITENGELEGENHEDEN, ETC.
IS HET INSTRUMENT BIJ UITSTEK GESCHIKT.
De geluidsterkte regelt men naar de grootte der 2aal.
PRIJS EENER GECOMBINEERDE MELOPHONE
(RADIO EN GRAMOFOON)
Fl.
1450.ZONDER RADIO WEERGAVE
FL
950.WU RUILEN UW PIANO OF VLEUGEL IN
NADERE INLICHTINGEN VERSTREKT GAARNE:
CE VAN |%f%EC PIANOHANDEL
? r m DER MWEA VAN 1840
L. HOUTSTR. 9 TELEFOON
DEN H A A (i
13689
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr.f Culemborg.
. LCtlécT
Voor alle doeleinden
i N.V
l Cnem.Kiin&tinr4chting
IDirkScimatKM
"v Amsterdam.'?
JllllllllllllllllllllllllllllllllUllltlllllllllllllllllllllllllllllUIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIKIIUIIIIIIIIIIflIIIIII
LIPS & PETERS
Vraagt Catalogus
? met
prijzen
DO ROT
y.lllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIlllllHlIIIIIIIIIIMIIIIÏ
Koldewey 8 Corbière
Lcidschcstraat 30 - Amsterdam
Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten
AMbT. BUEK- EN STEENDBUKKER1 J, V/H ELLBRMAN, HAttMS & CO.
?-o
8
X
è
a
S
i
J
.
S