Historisch Archief 1877-1940
f
\
i:
??v * i
.3 V
,| i
4,
Y
i i
i t ?
-il
f h
i,
GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 APRIL 1929
No. 2706
Nieuwe Fransche boeken
door Johannes Tielrooy
Julieii Green, Adrienne M eau ra-t
rarijs, Mo», 1027, 12 /r.
U-deiveix in de heele wereld leest
Atlrienne M eau rat van Julieix Ureen en
icdeivm he*-ft gelijk. Ue/.e jonge
vi'ecmdeling ~ echter van opvoeding
Franst-hman ?- he*»ft een roman
geschreven d ie niet tevens een essay,
uu-t tegelijk een pn.za-gedicht, niet
ook nog t>eii satire of een reisbeschrij
ving, of een /elfbespotting of een
y.t-lfverheerlijking is; een roman die
dus nL't in de lijn ligt van de
hedeixdaagsche Fransche litteratuur; een
roman die niets is dan een roman.
Kn ofschoon niemand onzer verplicht
is zelfbespotting te verwerpen als ze
geestig, en zelfverheerlijking als ze
Komeend en gewettigd is (want ook
dat komt voor); ofschoon wij ons
dooisatiren gewroken, door reisnotities
naar Amerika of llusland verplaatst
mogen voelen en geen wet of litterair
dictator ons verbiedt, bij essays ge
voelend te deixken dan wel denkend te
gevoelen, noch stil te worden bij
proza'gedichten, ook al mochten ze
met verhalende elementen gemengd
ajjn. _ het zon wél onverstandig en
onbillijk van ons zijn, een werk te
miskennen waarin van dat alles niets
voorkomt; dat moedig met de mode
is komen breken; dat stevig, degelijk
en duidelijk, dat concreet, volledig en
y.elfs copiexis durft zijn; dat weer
redelijke psychologie en zorgvuldige
atmosfeer-aanduiding geeft; dat beel
dende en verhalende bladzijden mengt
met andere, waar de schrijver het
verhaalde rechtstreeks toelicht: een
werk dat goed overdacht en gecom
poneerd, dat beheerscht is op het
koele af; een werk dat zich niet
schaamt in een vrij gewoon _maar
goed sluitend taalkleed te verschijnen;
«?en werk dat massief van opzet en
grijs tot grauw van innerlijke kleur is,
maar zich dan ook eerlijk, in al zijn
massiviteit en zonder
later-opgebrachte verven, vertoont. Wij moeten
hem kennen en elkander aanbevelen,
dezen Balzac-roman van 1927, dit
nieuwe en tegelijk ouderwetsche werk,
dit imponeerende .werkstuk. Onze
kennis, én waardeering der Fransche
litteratuur is er mee gemoeid en, wat
in het aesthetische boven alles gaat:
ons pleizier.
Zullen wij pleiaier beleven aan
Mesurat den^vader? Een ^gewezen
schoonschrijfleeraar, esi\ egoïstisch
rentenier en huistyran..,.. Aan^die
o ide vrijsters, monsters, van afgunst,
van bemoei- en heerschzxichtï Aan
die leege, o tot walgens toe leege
provincie-stadjes in het Frankrijk van
1UUS? Aan madame Legras, deskun
dige iix liefdes-affaires? Aan Adrienne
/elf, slachtoffer van die wezens,
radeloos itx die gore ijlte, onschuldig
moordenares van haar vader, door
een uitzichtloozu maar ongeneeslijke
liefde in de krankzinnigheid gedreven?
Aan dien stillen, zieken dokter,
vervwonderd voorwerp van deze liefde?
Ja, dat zullen wij. Eenigszins zullen
wij dat, alleen reeds omdat het alles,
nxenschen en dingen, met zooveel
intensiteit ?gedaan" is. Dieper zullen
wij ons bevredigd voelen, omdat deze.
intensiteit niet enkel beschrijvend,
maar ook dramatisch is, omdat wij
hier een jonge vrouw die tot vollen
bloei had kunnen komen, iix de ver
nielende handen van het Lot zien.
Omdat zij vlucht naar een naburig
stadje, vlucht voor haar ellende, en
haar ellende daar vindt wachten,
terwijl er een haan kraait, in de pro
vinciale stilte, om twaalf uur 's mid
dags. Omdat een verschrikkelijke
dreiging haar omgeeft, na den
onwillekeuxigen moord. Omdat zij één
keer innig gelxxkkig zegt te zijn, de
rampzalige, als zij even de hand mag
vasthouden van wie haar zoo aan
stonds voor altijd afwijz.cn zal. Omdat
wij de krankzinnigheid onafwendbaar
voelen komen
Ja, de intense weergaaf van per
sonen en omgeving zal oixs een ge
matigde, de dramatische spanning
zal ons een sterke aesthetische vreugde
geven. En ziehier de gedachten om
trent het menschelijk leven die ons
bij zullen blijven, nu ze door zóó
goede, zóó voortdurend geëigende
middelen op ons zijn overgebracht:
dat er een vernietigende haat kan
rondgaan in gezinnen; dat in leege
stadjes alle ondeugden des te feller
grimaceeren omdat hun een werkelijk
object ontbreekt; dat er .'van de
schoonste zielegaven ongebruikt te
niet gaan: dat betrekkelijk geringe
wezens even diep kunnen lijden als
de grootsten, daar immers van de
verhoudingen alles afhangt. Dat dit
lijden eindeloos, grondeloos kan zijn ..
ONTVANGEN:
Uit de bekende reeks ,,Le roman des
grandes existences" (Pion, Parijs):
Kaymond Escholier, Lu rlè
ulorieutse de V Mor Huyo ? geestdriftige,
maar ook goed gedocumenteerde
biolOEKVERKOOPIIIG
van 22 April-2 Mei
bij BURGERSDIJK & NIERMANS
Wetenschappelijke Boekhandel en Antiquariaat
Templum Salomonis, Leiden.
Bibliotheken van Prof. Mr. W. v. d. Vlugt; Ds. G. J.
v. d. Flier, predikant te Leimuiden; Mr. W. J. L.
Umbérove, Zutphen; Dr. S. S. Hoogstra, directeur H.B.S.,
Gouda; Dr. R. van Sleeswij k, Santpoort, e.a.
Boeken en Tijdschriften over alle
Wetenschappen.
CATALOGUS verkrijgbaar tegen
toezending van 25 cent.
Verschenen: Cat. 69 Zuld-Holland (3200 nrs.). Verkrijgbaar tegen toezending van 50 et.
VOOR BETERE MEUBELEN
ARNOLD HOUTSCHILT
AMSTERDAM
Heden, Zondag en Maandag Kijkdag van 10-4 uur
LANGE VOORHOUT 58 van Perzische Tapijten, Kleedjes,
Loppers, Kussens, Schoorsteenkleeden, Divan- en
Tafelkleeden en een aantal Chineesche Tapijten.
VEILING: Lange Voorhout 58, Dinsdag 16 April a.s.,
aanvang 1O uur, onder directie van:
VAN M A R L E & B l G N E L L.
graphie: de kwellingen en zegeningen
der liefde; kunstenaarstriumfen; poli
tieke grootheid, en de apotheose.. . .
Eene Bizet, La doublé vie de Gérard
de Serval ?? boeiende evocatie van
hét leven van dezen beminnelijken,
fantastischen dichter uit de eerste
helft der 19e eeuw, geschreven in een
stijl die Nerval zelf waarschijnlijk
behaagd zou hebben.
Van de. ...Nouvelle' Revue
[Franc.aise":
Hoger Martin du Gard, La gonflt',
farce jjaysunne. Kostelijke khicht van
boerenslimheid, een klucht die echter
telkens het drama nabijkomt. Levens
wijsheid en sluwheid van een boer,
zich uitend in ?gelijkenissen" en
spreuken; sappig dialect. ? De
schrijver heeft onlangs twee
veryolgdeeïen op de eerste drie deelen
van zijn roman Les Thibault uitge
geven; ze zullen hier tetjplaatse be
sproken worden. J. T. :
Witte tanden: Chlorodont
De heerlyk frisch smakende Pepermunt-Tandpasta Chlorodont maakt de tanden schitterend wit en
verwydert leelyken tandaanslag - het beste door het gelyktydig gebruik van den Chlorodont-Tandenborstel,
welke het reinigen en wit poetsen der tanden ook aan de zykanten mogelyk maakt. Overtuigt U eerst door het
koopen van een tube van 35 cent, groote tube 60 cent, Chlorodont-Tandenborstels 75 cent, voor k.nderen
45 cent Men verlange alleen de echte Chlorodont-Tandpasta met rood-wit-blauwen garant.estrook en
wyze iedere namaak af. Leo-Werke, Dresdcn, Dykantoor Amsterdam.
No, 2706
$ p C.l ETC
GENERALE
THAN1POW11
A' VAPCUR
LAMERIQUE
DU S U D
PAO MARSEILLE
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 APRIL 1929
Scheepvaart-Reclamekunst
door Otto van Tussenbroek
Biljet van Cristofani
DE verschijning van een zeer
modern biljet van Cassandre
bestemd om in wijden kring de reizen
aan te kondigen van het nieuwe schip
..de Statendam" van de
Holland-Amerikalijn zal menigeen verheugen.
omdat daaruit wederom ten duide
lijkste blijkt dat de leiders van groote
ondernemingen nu wel eindelijk tot
het inzicht zijn gekomen dat het zoe
ken en verwerven van samenwerking
met kunstzinnige ontwerpers nut
heeft, dus noodzakelijk kan heeten.
Tusschen de ietwat al te schilder
achtige prent van Ir. Kalff (welke ik
destijds in ?de Groene" van 23 April
1927 uitvoerig besprak) waarop een
meeuw in breeden wiekslag over een
diep blauwe zee zweeft met aan den
verren horizont een der schepen van
de H.A.L. welke een dubbele rook
pluim tegen den hemel afteekent, en
het streng decoratieve ontwerp van
Cassandre, waarop men recht in den
cirkelronden open muil ziet van een
grooten luchtkoker met daarachter de
schuivende lijnen van drie geweldige,
in het verkort weergegeven, gele
pijpen voorzien van de bekende
groenwit-groene banden der Stoomvaart'
Maatschappij, is inderdaad een hemels
breed verschil van opvatting.
Eerstgenoemde teekenaar wilde on
getwijfeld boven de blauwe zee zijn
vogel een symbool van Vrijheid doen
zijn, de reislust van den beschouwer
aansporende, terwijl laatstgenoemde
veeleer het gevoel van veiligheid en
zekerheid in de vaart suggereert en dit
nu is het merkwaardige: was bij de
één de zee hoofdzaak en het kleine
schip in de verte slechts byzaak, bij
den ander is van het wijde watervlak
niets te zien, de natuur is terzyde ge*
wchoven, slechts een heele en een halve
witte cirkel, een vijftal ronde kokers
en pijpen als strakke gele en witte
kleurvlakken, een drietal grijze rook
pluimen en een zestal witte
draadlijnen, in opzettelijke beheersching der
mechanische onderdeelen tot een
nuchter en zakelijk werkend effect,
dat is al!.... ?
Maar niettemin is de eerste indruk
opmerkelijk krachtig en onder den
onbetwistbaar- aan te wtfzen invloed
van de rolprent zpoals deze zich in
steeds sterkere mate in het werk der
moderne affichisten openbaart, ia dit
biljet opvallend in den besten zin en
daardoor ook doeltreffend in de beste
beteekenis.
Die Cassandre is wél bevoorrecht en
heeft heel wat in zijn mars ! Heeds
eerder verscheen o.m. een bijzonder
fraai biljet voor de
stoomvaartmaatschappij ?Zeeland", waarop hij
op ongemeen oorspronkelijke manier
den dag- en nachtdienst aanduidde,
evenals de verbinding per boot en per
trein van Engeland met het vasteland.
Voor hem is kenschetsend, dat hij
met eene uiterste beperking aan hulp
middelen, met welhaast niets zou
men kunnen zeggen, een maximum aan
uitdrukkingskracht weet te bereiken.
Daarenboven bezit hij de uitzonder
lijke, ja zelfs geniale gave, de leidende
gedachte, welke de uitgave van een
bepaald biljet als reclame-object be
heerscht, zoodanig naar voren te
schuiven, dat deze, door het
onmtd.delijk raken der essentie (dus door
middel van het bewust benutten en
uitbuiten der essentieele vormonder-.
deelen met weglating van al wat tot
, het wekken van den indruk op het
oog van den beschouwer in verband
met het dienen van het vooropgezette
doel als overbodig kan gelden), vóór
alles duidelijk en onomwonden
spreektHij heeft begrepen dat een
reclameplaat niet is of zijn mag een grafisch
blad om op de hand te worden bezien
(zooals een ets, .litho of houtsnede)
maar dat zij dient de werking op
afstand en dit verklaart mede aijn
forsche teekening en optisch juiste
kleurvervloeiingen in op het papier
gespoten stippelling.
Waarlijk: ik ken geen ander kunste
naar op dit gebied, die zoozeer recht op
zijn doel afgaat, zoo rustig is en zeker
van zijn zaak als hij !....
Wat een ongenoem-le teekenaar
van het uitgevers- en reclamebureau
Dorland geeft, is hoewel minder
origineel toch alleszins prijzens
waardig.
Zijn ontwerp voor de United States
Lines zag ik te Parijs. Het houdt als
het ware het midden tusschen wat
Kalff en Cassandre maakten. Een zee
sleepboot dobbert klein tegen het
reusachtige, donkere casco van een
oceaanstoomer, waarvan, in den nacht,
de patrijspoorten als een reeks gloeien
de oogen^lichteix. terwijl de sterren
fonkelen ' tegen het diepblauw fir
mament.
Noch Cassandre, noch hij gaven
Biljet van Cassandre
Biljet van bureau Dorland
een totaal-aanblik van het schip.
zooals Kalff dat deed (evenals van der
Leek vroeger voor de Batavierlijn).
neen. zij hebben (evenals Gispen met
zij.n scherp-gepunt en boeg van de
..Aldabi" der
Rotterdam-?Zuid-Amerika-Lijn) genoeg aan een enkele
..middenmoot" of onderdeel en weten
daarin alles uit te drukken, waar het
bij de uitgave der reclamebiljetten
om gaat. d.w.z. de suggestie van het.
ifebcziydc beeld.
Tegen deze krachtige uitingen moet
Cristofani (zijn naam is in Holland
tot nog toe onbekend .gebleven)
het afleggen, want wat hij gaf in eene
reclame-teekening voor eene
fransehe maatschappij, welke schepen in
de vaart heeft van Marseille naar
Amerika is wat al te illustratief ge
bleven. Hoewel gezegd dient te wor
den dat ook deze ontwerper een klaar
blijkelijk verlangen toont naar niexiwe
vormaanspraak. »'«»' 'nf 'n*et ?ei
zijn tijd mef(j<i4tl kijkt door verweerde
ruiten !
Bij hem dient als zgn. ?oog-vanger"
(wie een beter woord weet schrijve
het mij naar Vtrecht! ) eene
slanke, gestyleerde vrouwegestalte in
vermiljoen, welke als eene vreemde
arabesk ten afscheid wuift.
De verdeeling van zwart en wit.
het met smaak en reserve bezigen van
een weinig rood, duiden op een be
schaafd, gevoelig en in zekere 'mate
ook oorspronkelijk talent, maar dan
in het kleine. Want tot eene grootheid
en breedheid van allure als Cassandre
steeg er naar mijn weten geen enkele.
Want dit ie tevens het merkwaar-'
,dige hij lost het enorm moeilijke
vraag'stuk der belettering al spelenderwijze
op en men ziet dan ook telkens dat
deze- eene absoluut onverbrekelijke
eenheid Vormen met al het uverige.