Historisch Archief 1877-1940
-VI
t.;GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 APRIL 1929
No. 2706
Kroniek van den dans
door
J. W. F. Werumens Buning
LVII N<MlerlMiul«irh« danMkuiiMt J l
DE grootc /aal van, het Muzieklyceum heeft in
haar bouw iets van de arke Noaeh's, schijnt
naj. Of het nu komt door de zware ,scheeps-»pant en
der kap, of door de hoopvolle blauwe kleur, of door
liet feit dat wij ook als toeschouwers twee aan
twee zitten van allerlei soort: cynici, critici, en
thousiasten, ooms en. tantes, neven en nichten,
vrienden en vriendinnen, venijnigen en voorbeeldig
stillen: het is een feit dat tot nu toe lederen avond
' (wee dansers het waard waven van den zond vloed
gered te worden: en wel ditmaal Miek Gulden en
Elisabeth van der Vies.
Ware ik aartsvader in deze dans-ark, ik 7,011 mij
inderdaad van al die soorten toeschouwers een
paar kiezen want wat ware de na den zondvloed
verrezen wereld zonder toeschouwers en ik
zou van de dansers diegenen twee aan twee kiezen
waarvan te verwachten was. dat zij waarlijk aan
het dansen raakten op de eerste droge plek, waar
ik aanlegde maar de moeilijkheid zou zijn om
den balletmeester binnen boord te smokkelen.
Elisdbeth van der Vies
want wat is de onmisbare wederhelft van den
balletmeester? Het talent. ... maar hoe herkent
uien het talent? Enfin, aangezien het toch ook
meer de taak van den 'balletmeester dan de mijne
zijn zou onv zijn wcdei'helft te kiezen. .?.. ik'wil
maar zeggen, dat ik niemand liever aan boord
van dit schip, dat de nieuwe wereld van den dan,1*
tegemoet stevende, zou hebben dan een
kwaada-ardigen, knorrigen. korreligen, kordaten ouden
ballet-meest er.... welke wederhelft hij dan ook
koos. , ?'???',
\Vant al ware hij' het vreemdsoortigate beest van
alle schepselen der aarde: hij zou die uitver
koren danseressen aan het oefenen zetten, zoodra
d»« zon opging uit zee, en hij zou nog toeteren.
Smalfilm Amateur-Kinematografie onder
Kino-teehnlftehe leiding van Joris Iven»
FOTO-, PROJECTIE. EN KINO-HANDEL"
CAPI
118 KA L V E R STRAAT AMSTERDAM
Importeurs en vertegenwoordiger» van
' i.mmwtmrmmM^i
BI] CAPI vakkundige raad «n voorlichting.
wanneer ze erin onderging, en wij zouden zoo ruim
tijd hebben om zijn getoeter aan te hooren. dat er
ons een ding voor altijd duidelijk zou worden:
geen dans zonder arbeid of. anders gezegd, geen
danser ter wereld, die waard is gered te worden
uit den zondvloed der
duizend-en-een-verdrinkende talenten, als hij niet ettelijke uren daags
in het zweet zijns aanschijns de onwereldsche licht
voetigheid en harmonie beoefent !
Aangezien de nyvere schoenmaker uren per dag
arbeidt, louter en alleen om u te verzooien met
volmaakte techniek zou dan Terpsichore niet
zooveel tijd mogen vragen om uw voetzooien
vluchtig te maken tot de oudste kunst der aarde?
Ik wil u een geheim verklappen: een der debutan
ten op een dezer avonden vroeg dringend, wanneer
haar avond kwam want zij wilde minstens
veertien dagen van te voren beginnen met oefenen.
.... En te denken dat min of meer bekwame dan
seressen als Pawlowa, Argentina, c.s. dag aan dag
oefenen, als waren zij geen debutanten, liet moet
zijn, dat zij altijd van te voren weten, dat zij over
veertien dagen vast en zeker zullen mooten op
treden ....
Nogmaals enfin: ik vrees dat deze vier avonden
ons behalve een acht of tiental namen, waarin
de toekomst besloten ligt. ook de' ervaring zullen
brengen dat de danskunst in Nederland nog teveel
beoefend wordt gelijk weleer het aquarelleeren en
het pianospel voor familiefeestjes; en Avie Noach
ook meenam in de ark,' van n ding kan men
zeker zijn: hij liet zijn musiceerende nicht en zijn
aquarelleerenden neef wreedaardiglijk verdrinken
-?en óf hij gelijk had !
? ? ? ? * *
*
Kn zoo leggen wij op dezen avond de loopplank
der ark uit voor Miek («uiden en Elisabeth van der
Vies. Aangenomen dat de balletmeester aan boord
is dnn'zal hij de eerstgenoemde veertien dagen
water en brood geven, en ettelijke uren oefening
per dag. want bij al haar talent zit haar heupge
wricht soms zoo vast als de scharnier van mijn
moeders provisiekast in ver verleden dagen ?
maar de remedie, geheet en ..& la barre" ligt voor
de hand.
En Elisabeth van der Vies, zal, daaraan twijfel ik
niet. de loopplank op komen dansen, zoodra zij
tien t'sardas binnen boord hoort opspelen. Wees
verzekerd dat in de ark van den dans. de
('sardasspelers een bovenst best e plaats krijgen, en zij ne
vens hen.
Ten derden male enfin. Het gaat er tenslotte
om ? of een danseres, als dat meisje in de novelle
van Keilerman, de hemel komt, binnendansen. of
de arke Noaohs. dan wel of zij op zulk een
< (ogenblik haar dans vergeet en een ordinair sterve
ling wordt, gelijk zij dus altijd was. Kijk er uw
danseressen eens op aan hoe zij de loopplank van
de, ark en die naar deii hemel waarschijnlijk zullen
betreden; verhoogvaardig u tot Petrus of Noach
en wees streng-.van oordeel en mild van ontvanke
lijkheid: en vergeef mij, deze aartsvaderlijke
voorloopige uitweidingen; desalniettemin zijn wij het
dan over de twee namen eens, die dezen avond in
het register geschreven werden; en aangezien er
geen twijfel aan is of Noach heeft tenslotte zijn
mcening over al zijn verzamelde schepselen wel
eens te kennen gegeven, maar eerst later, toen hij
weer vasten grond onder de voeten had, zoo varen
wij voorloopig verder op deze ark, tot eind April,
en eerst in de maand Mei moeten wij vaétstellen,
wie er'aan land stapt.
Dat hebben wij op Noa^li voor: het is vast en
zeker dat deze zondvloed 23 April eindigt....
Nieuwe Uitgaven
Henrik Ibsen, Catilina, Drama in drie bedrijven.
Metrisch vertaald door B. A. Meuleman, Uitgave
van W* P. van Stockum ;en Zoon, 's-Gravenhage.
Palle, Een reis om de wereld in 44 degen. Met
een voorwoord van Jean Jules Verne. Uit het
Deensch vertaald door Mary Schlüter?Horrix.
Geillustreerd. Uitgave van Van Holkema en.
Warendorf, Amsterdam.
V. I. van de Wall, De Nederlandsche oudheden
in de Molukken. Geillustreerd met zeer fraaie foto's
en 3 oudheidkundige schetskaarten. Uitgave van
Martinus Nijhoff, 's-Gravenhage.
Venette Herron. P a utren en andere verhalen van
./uva. Uitgave van W. P. van Stoq.kum en Zoon,
's-l-iravenhag'e.
'Dr. H. M. R. Leopold. Uit de leerschool van de
Spade. Vierde deel,Met 72 illustraties. Uitgave van
W. J. Thieme en ("He, Zutphen.
HET REIS-SEIZOEN NADERT!
Onze Speciale Prisma Kijken Cristal-Prisma" «IJn niet
te overtreffen. 8 malige vergrooting f 45.
JOS. HARTOG.
Hoofdsteeft 17
Rotterdam.
Nobelatraat 28
Utrecht.
SCHILDERKUNST
Tmtoonatelllng van
door H. Verst Ij nen
DE tentoonstelling, die H. Verstijnen in
den kunsthandel Bosch in den Haag
hield, mag in het Weekblad, waarvan deze kunste
naar zoo langen tijd een boeiend medewerker was,
niet onvermeld blijven. Te meer, daar het voor
ieder die hem slechts uit de Groene" kende, hier
overduidelijk gebleken is, dat de satyrisehe
menschdierstudies, die hij geruimen tijd voor dit blad
teekende, slechts n kant en lang niet den
gewichtigsten van hem vertegenwoordigden. Want
op de Haagsche expositie hing een groot aantal
(meest olieverf ) schilderijen, waaruit blijkt, welk
een fijn waarnemer Verstijnen is van het rijke leven
der natuur. Met stille bewondering en liefde obser
veert hij de dieren, de bloemen en gaarne vooral de
visschen en het mysterie volle plantenrijk onder
water. Zoo schetste hij ons de edele lijnen van ei-n
kraanvogel, wekte onze bewondering voor de
karakteruitbeelding van den zilverreiger, die zoo
zelfbewust zit weggedoken in zijn rijken vederdos
of gaf een sobere, maar zeer verzorgde typeering
van een bevalligen witten pauw. Hoewel hij een
zwak heeft voor zeldzame en grillige, buitennissige
dieren, kan hij ook verteederd raken voor een
alledaagsche eend of merel, die in haar oprechten
eenvoud treffend afsteken tegen de gecompliceerde
fauna der tropen. Uit de plantenwereld deed de
kunstenaar hier en daar een keuze, zoo zien wij
een bloeienden cactus of paddenstoelen, maar h< t
gaafste schilderij schiep hij in zijn ..zeetuin"
(No. 71). Hier leeren wij Verstijnen kermen als fijn
colorist, die in teere, doorzichtige tonen een
geheimzinnige watervegetatie wist te schilderen.
Enkele visschen. bewegelijk en levendig. 7,wemmen
in het zeegroen water, uit welke bodem fantastische
zeeanemonen, violet en zalmkleurig. ontbloeien.
Het is de vrucht van 's kunstenaars aandachtige
studies in een aquarium. Kr is een harmonie en een
distinctie van kleur in dit stuk. die het tot een
(leimerk waardigste en best geslaagde der tentoon
stelling maakten.
Verstijnen is een figuur, die ons herinnert HUM
schilders uit de middeleeuwen. Niet alleen vimirti
wij in zijn persoonlijkheid dat strenge
concentratievermogen, dat zich vol aandacht verdiepen in en
overgeven aan zijn onderwerp, waarbij hij de
buitenwereld schijnt te vergeten, maar hij is een
schilder, die zijn eigen technieken gezocht en ge
vonden heeft. Na langdurige proefnemingen ie hij
er toch in geslaagd een procédéte ontdekken, dat
zijn zeer dun opgebrachte olieverfschilderingen een
eigenaardige lakachtige Rlarlheid geeft, die er een
bijzondere bekoring aan verleent. Door een be
werking van het papier of het hout (waarvan hij
het geheim bewaart!) weet hij bovendien? nuan
ce e 'ingeii in de kleuren te krijgen, die warm en
rijk zijn. Vele zijner olie verf stukken zijn zóó glad
en effen van oppervlak, dat men meent houteneden
of steendrukken voor zich te zien.
Zijn vaak geestige en te dikwijls pijnlijk juiste
teekeningen, waarin hij het dierlijke in den mensch
hekelt, waren in grooten getale ter expositie aan
wezig, maar zij zijn overbekend aan de lezei-s der
..Groene", zoódat zij geen verdere bespreking
behoeven.
Een woord van waardeering willen wij hier den
stillen, ernstigen kunstenaar toeroepen, wiens
weuken kan het ook anders -.?m onzen
oppervlakkigen. luidruchtigeii lijd zooveel voorbijgezien
worden. Met belangstelling zullen wij steeds zijn
verdere werkzaamheid volgen.
M. J. SCHRETLEN
TÜYNENBURG MUYS
No. 2706
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 APRIL 1929
Uit het laboratorium der geluidsfilm" :
De operateurs, opgesloten in een glazen
cabine nemen de film op
Kunst-matinée's
door L. J. Jordaan
,,Xano"
ONDEH du goede dingen, welke de Filmliga
op haar credit mag noteeren, behoort misschien
in de allereerste plaats, dat zij practisch de moge
lijkheid van zuivere filmvertooningen, zonder
attracties" heeft 'aangetoond. Zij sloot haar
leden drie uren lang op, met een piano en een paai'
rollen film en niemand beklaagde zich over de
afwezigheid van een buikspreker of een goochelaar.
Xa jaren" verdient dit simpele feit herdacht te
worden, want het gaf den eersten stoot tot de
emancipatie van rle film,
Sinds eimigeix tijd vindt het voorbeeld navolging
het Theater Tusehinsky ? is overgegaan tot
het geven van .. kunst -matinee'»." Wat hier precies
onder verstaan dient te worden, is nog niet
iieelemaal helder, gezien de vertooningen
maar wij willen aannemen, dat het in de bedoeling
ligt. 'e-en gedeelte van den.... /endtijd, om in
het idioom van den dag te spreken, af te zonderen
voor film?, welke een zekere kunst-waarde"
bezitten en er op de gewone voorstellingen niet
..ingaan". Hetgeen vrijwel synoniem is.
Wanneer daarbij het voornemen w. de matinee'*
permanent tédoen zijn en niet (als verleden
jaar niet, Kuttmann's Berlin") het , geval met
een sisser van twee of drie voorstellingen te
l H! en afloopen. kunnen wij de gestie des heeren
Tuschinsky niet anders dan warm toejuichen.
Wij mopperen niet over het bescheiden begin:
twee uur film. op de vijf en veertig uur amusement
wij beklagen ons niet over den allerongunstig
st en tijd: het koffie-uur van tien Xondag
wij zullen zelfs niet al te nauwkeurig nagaan.
of een zuivere documentair, als Nano" precies
in het kader van dezen opzet valt. Wij zijn met
het geringste bewijs van goeden wille tevreden
en nemen bij voorbaat aan. dat de directie Tuschins
ky, met inachtneming van exploitatieve over
wegingen. doet wat zij kaïi. Hm>fdzaak is. dat
ons eerste filmtheater, door dit gebaar-zelf, stil
zwijgend heeft erkend, dat de scheiding tussciien
film en variété-bioscqop een dringende eisch is.
Wij zullen hier niet herhalen, wat wij over dit
onderwerp reeds voor. jaren te berde brachten
de directie-Tuschinsky en wij begrijpen elkander
volkomen. Mae.r welk een vooruitzicht voor hot
film-minnend publiek, nti eens niet meer het
vonnis van den conférencjer te hoeven afwachten
. ... .of-het ditmaal een ^schitterende proloog"
zal zijn dan wel de zingende zaag"» of alleen
maar gedresseerde eenden, die het filmwerk
passend zullen inleiden. Welk eon uitkomst voor
die pers, welke tot nóg toe steeds moest doen, of
zij niet wist, dat er een Ligabeweging groeiende is
... .mi zij zich eindelijk ook op kunst-matinee V
kan worpen. Welk een voldoening tenslotte voor
de Filmliga, die aldus haar ideaal: haar eigen
overbodigheid, in de toekomst ziet gloren. ...
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUR-KINO-UITHUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERPA M
Met Eiseiisteiii's Tien Dagen", dat wij te dezer
plaatse uitvoerig bespraken, is de matinee-serie
waardig geopend. Het werk van den grooten
Kus. moge een mislukking zyn geweest het
was als symptoom van ernstige filmkunst belang
rijker dan een heel seizoen
films-die-tot-het-hartspreken. En daar Pa en Ma Norico, in roerende
eensgezindheid met hun lijfkrant, van Russische
films niets moeten hebben, mag de waarschijn
lijkheid, dat wij anders ooit met Tien Dagen"
/ouden hebben kennis gemaakt, zeer gering
geacht worden. Mogen wij nu Die Generallinie"
verwachten? En Pudowkin's Sturm ber
Aaien?" En de films van Wertov en Esther Schub?
En Dreyer's Jeanne d'Arc"? En La chute de la
maison Usheri1" En Epstein's Glacéa trois
faces"? En tientallen andere werken, die terwille
van het amusement" uitgebannen werden?
ty Intusschen beantwoordde do tweede
kunstmatinee" nog niet bepaald aan de verwachtingen.
Natio" is zonder twijfel een interessante en goede
documentair, die bovendien voortreffelijke stuk
ken film geeft. De spannende ijsbeerenjacht,
prachtig van sterke, vitale beweging ja,
desimpele AVorp van een harpoen. heftig en poignant
van montage, kunnen de bewonderaars van een
serie tableaux-vivants als Sorrell en Zoon" nog
leeren, wat film is. Wij accepteeren dan ook gaarne
een werk als Nano", al hopen wij van harte,
dat de films, welke wij hiervoor noemden, niet
vergeten zullen worden. Maar toch meenen wij.
in het belang van het experiment zelve een
opmerking te moeten maken. Kijk eens il faut
iju'üne porie soit ouverte ou fermée... . de heer
Tuschinsky geheve niet op twee stoelen tegelijk
te willen zitten. Hij heeft nu eenmaal
kunstmatinee V'ingesteld terwille van het beperkte aantal
y.onderling<'n. dat hardnekkig Weigert geamuseerd
ie worden. Daarmede moet hij. dunkt ons. alle hoop
laten varen dm bij deze voorstellingen <<ok nog zijn
gewone clientèle te behouden. Wil hij het publiek
bestrijken, dat gaarne film niet. maar van min of
meer schitterende variété-nummers verschoond
\\vnscht te blijven, dan verniijde hij vergissingen
UU het laboratorium der geluidsfilm":
De decors zijn voor de absorptie van den
klank gecapitonneerd
als bij de samenstelling van de laatste
kunstniatinée"; Dat Max Tak en zijn zeer goed ensemble
eens voor den draad komen.... & la bönheurc !
Het zij hun van harte gegund maar die niaiserie
met den dwergachtigen harmonica-speler en
Ah! Si vpus Taviez compris !" voor de zin
gende zaag nog wel.... myn hemel, wat heeft
de kunst den heer Tuschinsky toch gedaan, dat
hij haar zoo tourmenteert?
Enfin het was per slot van rekening een
gewijzigd programma." Laat ons hopen, dat voor
het vervolg dergelijke hinderlijke smakeloosheden
vermeden zullen worden. Wij'/.ijn er van overtuigd.
dat-? voor werkelijke filmruatinée's n nieuw.
sterk publiek te' scheppen is. Meent het Theater
Tuschinsky het ernstig met dit streven, dan kan
het op onzen krachtigen steun rekenen.
Uit het laboratorium der geluidsfilm":
Het registreeren van een talkie"
I»e geluidsfilm in Amsterdam
Eindelijk de geluidsfilm of zooaltt zij wordt
aangekondigd: de sprekende en musiceerende
film, heeft haar intrede te Amsterdam gedaan. De
Cinema Koyal brengt de primeur met eenige
min of meer verrassende en geslaagde combinaties
van beeld- en klankfilm.
Volgens den inleider hebben wij ditmaal te
doen met een nieuw procédé, de uitvinding van
een Nederlander, dsn heer Loet. C. Barnstijn. Wat
ons er speciaal aan opviel, was een zweem van
ongelijktijdigheid, die wij in de Amerikaansche
en Fransche methoden niet constateerden. Overi
gens waren effect en opzet gelijk aan die der voor
stellingen te Parijs: enkele demonstratie-proeven
niet zangers en instrumentalisten, daarna de
hoofdfilm met een vastgelegde muzikale bege
leiding.
Wat zullen wij er, na hetgeen wij over de eerste
synchronische films te Parijs schreven, nog aan
toevoegen? Het is hier. evenals daar, het nieuwtje
de surprise, die het 'em doet. De gelijktijdigheid
is inderdaad bijna volmaakt en erkend dient.
dat hiermede een der grootste bezwaren tegen de
vroegere mechanische combinatie van beeld en
klank komt te vervallen. Wie herinnert zich niét
de zotte vertooning van den dirigent, die hard
nekkig uit de maat sloeg en de monden, die nog
spraken, nadat zij reeds lang gesloten waren?
Maar afgezien van deze onmiskenbare ver
betering, dient tevens vastgesteld, dat men niet
den hiiidigen primitieven vorm van synchronisme
nog geen raad weet. Want liet curietise is. dat oiw
indrukken uit Parijs zich hier nog kwamen ver
sterken: de illusie, dat het geluid door de schadu
wen op het doek wordt voortgebracht heeft men
geen oogeablik men zoekt de oorzaak overal
elders, dan juist daar ! Waarschijnlijk zijn wij om
trent de separate werking van radio en film te
zeer aufgeklart": het valt ons nu moeilijk er
nog met gratie in te vliegen'. Hierdoor is de strikt
sprekende- en musiceerende film, als aesthetisch
product moeilijk te aanvaarden. Wat de synchro
nisch opgenomen muzikale begeleiding1 betreft
'dit is een eenigszins ander ge.val. Toegegeven, dat
de levende muziek van het meost bescheiden
strijkje, o}> zich zc]i duizendmaal aangenamer is.
dan de brillantsto. microfoonprestatie de
ruischende abstractie der synchronische muziek biedt
daartegenover n veel grootere mogelijkheid tot
aanpassing aan de onwezenlijke schaduwwereld
der film.
Rest de geluidsfilm als 'begeleidende klank ter
versterking van indrukken van aesthetische
indrukken dan, wel te verstaan. Het spreekt van
zelf, dat hierbij niet dient gedacht te worden aan
realistische geluidsnabootsing van vallende voor
werpen, brekend glas e.d. Maar het geluid, dat door
Huancèerhig en Mankaoort de emotie door het
filmbeeld gewekt zou. versterken onverschillig
of het de absolute film van Ruttmann geldt, dan
wel een Russische speelfilm. De meeste propte
cineasten: Eisenstein, Pudowkin, Gance, Rutt
mann, verwachten veel van de synchronische film
en wij hebben in respectvol zwijgen uit te zien.
naar wat zij ons in de toekomst brengen zullen.
Intussohen de geluidsfilm is in onze goede ste
de en wij beleven bij het aanschouwen van de
proeven in de Cinema ,,Royal" stellig een even
gewichtig historisch moment, als het auditorium
in.1805 bij de beroemde ,,Aankomst van een trein"
en Het uitgaan der fabrieken van Lumiere".
Met dat al gaat een wereld'ten onder: het
fantomenrijk der zwijgende' film.... eon nieuwe
kosmos vormt zich: de synchronische film.
Le film meurb viye Ie film!
\r