Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 APRIL 1929
No. 2706
INCASSO-BANK
Volgestort Kcpibwl t JOMMM.- - tMcrrc 17.MSJ7&U
Heerengracht 531?537
ADVIEZEN VOOR BELEGGING
INLICHTINGEN OMTRENT FONDSEN
Effecten-af d. voor particulieren
(INGANG» SAFE-DEPOSIT)
\ ,
ij ;,
i
J
NILLMIJ
LEVENSVERZ.MIJ
s GRAVEN H ACE
AMSTERDAM-UTRECHT'
De HolL Voorschotbank
BAARLEM KRUISWEG 70,
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimum van f 1000.?op
zakel{)k onderpand en onder borgtocht, met
In pandgeving eener polls van levensver
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5% schuldbrieven in stokken van f 1000.
500.- en f 100.- tegen Beurskoers.
Koopt Toor Belegging:
PANDBRIEVEN
Bataafsohe
Hypotheekbank
??AMSTERDAM
Bott Hypotheekbank v. Nederland
Opgericht in 1864
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal
f 5*000.000*
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierhaven 25
te R'dam of tot bare Agenten.
De Directie t
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. v. Wflk,
Mr. B. van Rossem.
STANDAARD
HYPO T HEEK BANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDlJk «n
?. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem, Administratie* en Trtutkantoor
4\%Pandbrieven tegen beurskoers oit.
uaEiaiaiaiaraiaii^^
Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
Maastrichtsche Hypotheekbank voor Nederland
Verkrijgbaar:
4i/i % PANDBRffiVEN
tegen Beursnoteering
Deze Pandbrieven zijn aflosbaar door uithting
binnen 25 jaar.
N. f. trecliisele
UTRECHT
Pandbrieven pl*m* f 49*000*000?~
Dt Bank stelt beschikbaar: >
'lrjpCt Pandbrieven a 99 pCt
in stukken van f 1000.?, f 500.?en f 100.
De Directie t
Mr. A. J. S; VAN LIER Mr. P. R. HOORWEG
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N. v.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGB
Vestigingen in Nederlandsch-Indië» Straits-Settlementa,
Britsch'Indic, China, Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
.*
Amsterdamsche Hypotheekbank
HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM
OPGERICHT 1882
Geeft uit: 4'/2 pCts. PANDBRIEVEN
'? in stukken van ZZZZ
f 1000*-, £500*- en f
100*en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën. DE DIRECTIE.
lCUCUOUCD7CIFCDIUC IlilTCPUIDDII BHBHIffltfM^
LtftHüftnaRtKlllo mAAIOWIArnJ ^^^^^ ^ ^^ ' *
Gunstige polisvoorwaarden Q P? KI M F AA
Zeer billijke premiën*
mmmin mmmm
GRONINGEN
Gepl. Maatsch. Kapitaal f 4.000.000.
Reserves ruim . . . . 3.620.000.
Hypotheken ruim . . . 57.000.00O.
Pandbrieven . . . 55.000.OOO.
VERKRIJGBAAR ZIJN:
^.
Gelden beschikbaar voor eerste
Hypotheek op billijke voorwaarden
De Directie:
Mr. C. A. KINQMA
B. DORHOUT MEES.
OnderL Glas~ Verzekering~Miu
GEVESTIGD TE AMSTERDAM OE*GERICHT 1876
Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163
Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BREGGEN
Verzekeringen tegen' vaste jaarlijksche premie, voor schade door break aan
:-: :-: SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN 'w- ,i-:
IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD
No. 2jo6
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 APRIL 1929
Tram en Autobus
door C. A. Klaasse
Subaldles
DE Gooische Stoomtram deed reeds vroeg
in het jaar voor enkele weken haar
jaarverslag over 1928 het licht zien. Waaruit men
niet moet afleiden dat de Directie zoo blij was met
de behaalde resultaten, dat zij die niet langer
voor zich. kon houden, maar den aandeelhouders
zoo spoedig mogelijk daarvan kond wilde doen.
Neen, geruststellend zijn de bedrijfsuitkomsteu
geenszins; de resultatenrekening wijst voor de twee
de maal een verlies aan, en de Directie weet zelfs
niet beter te doen, dan te verzuchten: gelet op
deze uitkomsten, behoeft het geen nader betoog,
dat op deze wijze de exploitatie niet langer kan
worden voortgezet."
En zooals het der Gooische is vergaan, zoo ver
ging het ook een groot aantal andere
tramwegondernemingen hier te lande. Reeds verscheidene
jaren verkeeren vele dier ondernemingen in een
stadium ,,tusschen hangen en wurgen." En ware
het niet dat nagenoeg alle uit de staatsruif, en
gedeeltelijk ook nog door gemeenten en provin
ciën gesteund worden, dan waren er reeds meerdere
ten grave gedragen. De bovengenoemde maatschap
pij geniet een jaarlijksche staatssubsidie van circa
/ 30.000. Zonder die inkomsten zou de intrest
op de uitstaande obligatiën in de laatste jaren
niet betaald hebben kunnen worden- En voor
afschrijving en vernieuwingsfonds blijft zelfs nu
al bijna niets meer over. Trouwens er zijn maat
schappijen, welker cijfers nog heel wat ongunstiger
zijn. De Tweede Nöord-Hollandsche
TramwegMaatschappij boekte over 1927 ondanks een rijks
subsidie van 20.000 een verlies van ruim ? 34.000.
En wanneer niet dit bedrijf een krachtigen rugge
steun had aan de belangstelling, welke de H.l J.S.M.
blijkbaar voor deze misdeelde heeft, dan zag het
er voor de obligatiehouders niet mooi uit. Maar
zelfs onder de beter gesitueerde trammen vindt
men voorbeelden, die wijzen op ongezonde toe
standen. Zoo bij de R.T.M. Deze maatschappij,
die over 1927 nog 5 pCt. dividend betaalde genoot
over dat boekjaar niet minder dan /182.000
rijkssubsidie. Had zij die inkomsten moeten missen
dan zou zij niet alleen niet hebben kunnen af schrij
ven, maar ook de storting in het vernieuwingsfonds
zou gereduceerd moeten zijn, wilde men althans
niet met een deficit sluiten.
Genoeg om aan te toonen, dat het in ons natio
nale trambedrijf geen boter tot den boom is. Er
zijn enkele gunstige uitzonderingen; in dit verband
moet in de eerste plaats genoemd worden d*'
Geldersche Stoomtramweg.
Waaraan heeft nu deze tak van bedrijf zijn ver
val te wijten? Men behoeft maar een paar ver
slagen der gedupeerde ondernemingen door te
lezen om met het antwoord gereed te zijn. De Auto
bus. In elke zwart getuite beschouwing over de
bedrijfsresultaten kan men de verzuchting aan
treffen, dat de autobusconcurrentie de meeste
passagiers tot zich heeft getrokken. Waaraan dan
de mededeeling wordt vastgeknoopt dat ondanks
zeer steekhoudende argumenten van de tram
directie 'de gewestelijke overheid ,den autobussen
het leven niet onmogelijk heeft gemaakt door'de
concessie in te trekken.
Economie en service
Inderdaad heeft de snelle opkomst van de auto
mobiel in de laatete tientallen jaren de trammen,
een gevoelige slag toegebracht. En waarom was
nu de bus en de vrachtauto goedkooper te
exploiteoren dan de tram? Is het al leen omdat de
benzinetractie zooveel goedkooper is dan de
stoomtractie, en zou dus. een stijging van de
benzineprijzen de verhouding weer ten gunste van de
tram doen omslaan? Tëndeele ligt inderdaad de
oorzaak daar. Maar feitelijk ligt het motief
dieper.De tram met haar ijzeren weg is geheel en al
ingeschoten op vervoer en masse." De
atoomlocomotief is uiterst economisch wanneer een
groot quantum personen of goederen tegelijk
SCHAKEL
! M£IU£EWE?11-1F" AMSTERDAM
'Overhemden naar maat
Bij OM verkrijgbaar N. R. V. MONTAJSCHOENEN
vervoerd moet worden. En wanneer men een
tram geheel kan vullen dan is de exploitatie on
eindig veel goedkooper dan van een aantal bussen,
dat in denzelfden tijd die lading zouden vervoeren.
En zoo werden dan ook de trammen destijds ren
dabel gemaakt. De dienstregeling was dermate be
perkt,dat men behoorlijk gevulde tramtreinen kreeg.
Maar hot spreekt vanzelf, dat op die wijze niet de
beste service voor passagiers en goederenverladers
werd verkregen. Die waren dikwijls veeleer gebaat b\j
aanzienlijk grooter rit-frequentie met veel minder
wagens. Maar zooah? gezegd, zulk een dienst
regeling was niet economisch te exploiteeren. En
met n slag heeft de opkomst van de
benzinetractie een atreep door de oude rekening gehaald.
De service voor het publiek kon nu verbeterd
worden. DR bus die juist niet geschikt was voor
transport van buik-cargo" won het in efficiëntie
van de tram. Bij korte tusschenpoozen konden
kleine hoeveelheden passagiers vervoerd worden.
En voor korte-afstandsvervoer heeft de vracht
auto veelal ook het pleit gewonnen. De tram,
had, wilde zij het tijdsverloop tusschen twee
ritten niet al te lang laten duren vaak een groot
dood gewicht". Waarbij nog komt, datby vracht
autotransport het oneconomisch overladen ver
meden wordt.
Zoodat de auto het dus voornamelijk van de
tram heeft gewonnen, omdat de economisch te
exploiteeren bedrijfs-eenheid veel kleiner en dus
veel soepeler is; kortom omdat de aan het publiek
te bewijzen service aanzienlijk beter was.
Vaste wee-lasten
In den aanvang van de periode van opkomst
van het autovervoer kwam daarbij nog een factor,
die eenigszins neerkwam op oneerlijke concurren-.
tie. Ik zeide reed? dat de ijzeren weg voor de
tram zeer hooge lasten met zich brengt. De auto
vereischt «ulk een kostbare aanleg niet. Van vaste
lasten was geen sprake. Althans tot voor eenigen
tijd. Want men heeft terecht ingezien dat ook de
auto behoorde bij te dragen aan aanleg en onder
houd van wegen. Wel zijn die wegen openbaar,
worden zij door de overheid onderhouden, en
niet zooals de trambanen door de exploitanten
zelve. Maar wanneer de auto-exploitant aldus
op de schatkist 'parasiteert beteekent dat een
oneconomische begunstiging van het auto-trans
port. Het autovervoer kan slechts dan
self-sxipporting zijn, wanneer alle kosten, niet alleen die
van de tractie, worden betaald. De wegenbelasting
heeft dat principe erkend en ingevoerd. Of op den
duur de thans voor die belasting geldende maat
staf voldoende zal blijken om de wegen-kosten te
dekken moet natuurlijk worden afgewacht.
Men weet niet met zekerheid, of niet de kosten
van het autotransport hooger zijn, dan die welke
de exploitanten dier voertuigen betalen. Maar
zoover taxaties luiden lijkt de belasting niet aan <
den lagen kant.
Kansen voor de tram
Ten slotte nog een woord over de trammen.
Hier en daar heeft de tram door zelf benzinetractie
intevoeren en het aantal ritten sterk op te voeren
het verloren terrein ingehaald, of terreinverlies
voorkomen. Met benzinemotor is ook een n
wagen; tram loonend te exploiteeren. Maar.... de
afgeloopen jaren van slechte financieele resul
taten hebben de kassen van de meeste maatschap
pijen uitgeput, zoodat de middelen'ontbreken om
dit redmiddel nog aan te grijpen. Andere onder
nemingen hebben zelf naar het wapen van den
vijand gegrepen en eigen busujnan geopend. Het
geen natuurlijk voor het trambedrijf als zoodanig
nauwelijks een oplossing geeft, behalve dan dat,
samenwerking tusschen beide takken verzekerd is.
Weer andere bedrijven zien hun positie versterkt
door stijgend goederenvervoer. Want het wagon
lading-vervoer en stukgoëderenvérvoer op langen
afstand blijft toch nog het domein van tram «n
trein. En die ondernemingen zullen op den duur
door verhooging van haar vrachttarieven- de
exploitatie weer loonend kunnen maken. Het
'vrachtvervoer moet dan het deel in de vaste
lasten dat vroeger de passagiers betaalden goed*
maken. Want de subsidieering zal toch niet maar
steeds kunnen worden voortgezet. Overgangsmaat
regelen mogen niet bevriezen. En als het getij
verloopt.... .
Van een verhooging van den benzineprijs moeten
de houders van tramaandeelen zich in ieder geval
maar niet te veel voorstellen. De omstandig
heden zijn j principieel gewijzigd, het moderne
. vérkeer eischt een rijfrequentie, die de stoom
tram niet kan geven, en de benzineprijs is maar
n van vele factoren. , ',
BEURSSPIEGEL
Donderdag, 11 April
NADAT cenigo maanden de stemming voor
olie-papiereu weer betrekkelijk gunstig is
geweest, kwam in de afgeluopen week weer een
nieuwe wolk aan de horizon. De afspraken tot
de beperking der productie, waaraan ook de
Koninklijke Shell-groep deelnam, vooral in ver
band roet de zoo sterk toegenomen productie in
Venezuela, hadden juist nieuwe hoop voor de
toekomst gegeven, toen de Amerikaausehe
re'geering roet in het eten kwam gooien. Althans zou
vatte de beurs de desbetreffende berichten op.
Het lucratieve restrictieplan zag men bedreigd,
en de koersen der olieaandeelen retireerden. Want,
aldus de ontstellende mededeeling uit Amrika, de
confereerende olie-heeren hadden heelemaal uit
het oog verloren dat het in Amerika maar niet zoo
gaat, om afspraken te maken, waardoor de vrije
ontwikkeling der productie in gevaar wordt ge
bracht. De regeering daarginds heeft het er altijd
op gemunt in een goed blaadje te komen bij den
consument-kiezer en reeds voor eenige tientallen
jaren is de anti-trustwetgeving in het leven ge
roepen. De geruchtmakende Standaard-Oü-affaire
behoort nog tot de nieuwste economische geschie
denis. En geen beursrot dio niet haar-fijn op de
hoogte is van alle tegenslagen, welke de
Amerikaansche Spoorweg-maatschappijen hebben onder
vonden in haar fusioneeringsplannen. Neen, mo
nopolistische bedrijfspolitie daar moet men in
Amerika niets van hebben. Dat zou men althans
uit de wetten lezen. Maar.... wetten moeten
geïnterpreteerd worden.
En de geschiedenis heeft geleerd, dat déAmeri
kanen een ,open oog hebben voor de belangen van
handel en nijverheid n inzien, dat de consument
alleen het land geen voorspoed brengen kan. Men
sla maar even de invoer-tarieven op om daarvan
het allerduidelijkste bewijs aantetreffen. En ver
gelijkt men déhuidige koersen der
spoorwegaandeeleu met die van eenige decennia geleden, dan
kan men daaruit eveneens afleiden dat de Ameri
kaan, zijn wetten wel zoo weet uit te leggen, dat
zij niet aan een gezonde ontwikkeling in den weg
staan, -al zouden zij tegen de letter van de be
palingen misschien indruischen. Trouwens de
attorney-general die ter zake van de olie zijn
meening uitte heeft wijselijk de vraag of restrictie
van de olieproductie in strijd met de
anti-trustwetteu zou zijn in het midden gelaten., Hij heeft
slechts gezegd, dat indien de regeering zulk een.
strijdigheid zou bevinden zij geen pardon zou
kennen en naleving van de wetten zou eischen.
En tenslotte heelt hij de oplossing van het probleem
verwezen naar de individueele staten die bij de
kwetsie betrokken zijn.
Zoodat het wel eens zou kunnen blijken, dat hier
een storm in een glas water heeft geblazen. Is het
overigens aan te nemen, dat de belanghebbende
partijen de antitrust-wetten. die .zoo dikwijls in
de V.S. op het tapijt komen uit het oog verloren
hebben, en door de regeering aan het bestaan.
daarvan moesten worden herinnerd ? Neen, veeleer
mag men aannemen dat diezelfde regeering al lang
gepolst was, en dat verklaring van den
attorneygeneral slechts bedoeld was om te doen uitkomen,
dat de regeering toch werkelijk niet van plan is ten
bate van de olie-industrie de heilige anti-trustwetten
opzij te zetten. Of moet men werkelijk gelooven,
dat het Teapot-schandaal den Amerikanen nog te
dwars zit? Wringt daar de*schoen .niet, dan zalmen
wel bijtijds ontdekken dat de olie-restrictie geens
zins onwettig is en dat feitelijk juist de daarginds
gepropageerde oil-conservation" haar doel is.
De koperiproducenten zullen waarschijnlijk bin
nen zeer afzienbaren tijd wel gaan merken, dat
hot niet voldoende is, wanneer de Amerikaansch
regeering een export-vereeniging" als toelaatbaar
en niet-in-strijd met de anti-trust-wetten
alweer die quasi-lastposten beschouwt.. De
destijds beoogde stabilisatie ontaarde in een
wilde prijsopdrijving. Maar de terugslag schijnt niet
al te ver meer tézijn. De koersen der
koperaandeelen zyn trouwens reeds eenigen tijd en retraite.
De beurs had met fijnen neus reeds voorvoeld, dat
de koperpprijzen zich niet eeuwig op het opge
dreven niveau zouden handhaven.
Voor de volgende week is het feit van de
beurs: Ford's uitgifte van 5 millioen. Van het
aspect, dat deze inschrijving zal bieden, kan men
met een Variant op het bekende gezegde voor>
spellen: Een 'elk schrijft in, maar krijgt niet veel.
' ' ,' ' ?
C. K.