Historisch Archief 1877-1940
l
l'
\
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 APRIL 1929
No. 2707
J. B* BENNER 6 ZOON
PIANOHANDEL SS^^ciS g
D B N HAAG 97 NOORDEINDE l
NuittuuiiJiumuHiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiuiuiiuiiitiiiiiiimiiiiuiuiinuiJ
MUZIEK
door Constant van Wessem
Mengel berg*B laatste concerten;
Otto Klemperer
MET een Schubert- en Brahms-middag,
waarop, het onvolprezen Standchen" voor
alt {Ilona Durigo) en klein vrouwenkoor weer werd
uitgevoerd en wederom gebisseerd werd, en met
een Donderdagavond, waarop Bach's concert voor
twee violen (Zimmermann en Helmann) en Mahler's
eerste gymphonie werden gegeven, besloot Mengel
berg zijn aandeel in dit seizoen, dat door
ziekteomstandigheden nog korter dan gewoonlijk ons
zijn aanwezigheid deed genieten. De onrustbarende
berichten over een definitief afscheid van Mengel
berg van het Concertgebouworkest gaven aan deze
laatste concerten een anderen zin nog dan het
jaarlijk&ch afscheid aan het eind van het seizoen,
met de zekerheid van een weerzien in het volgende.
Wat dienaangaande tot nog toe openbaar is ge
worden blijft nog zeer vaag en geeft den indruk,
dat het laatste woord nog niet is gezegd.
Vopr de resteerende concerten had men Otto
Klemperer aangezocht.
Smalflloi Amateur-Kinematografie onder
Kino-technische leiding van Joris Ivens
FOTO-, PROJECTIE- N KINO-HANDEL"
CflPI
11S
KALVERSTRAAT AMSTERDAM
Importeurs en vertegenwoordigers van
BIJ CAPI vakkundige raad en voorlichting.
Hij viel in voor Mahler's Tweede Symphoni
op den vorigen Zondagmiddag. Het afgeloopen
seizoen hadden wij reeds met dezen merkwaardigen
Duitschen dirigent kennis gemaakt op een tweetal
concerten, dat hij toen in het interregnum tusschen
Monteux' afscheid en Mongelberg's terugkomst
leidde. De indrukken waren toen geweest van een
zeer sterke persoonlijkheid met een groote stuw
kracht in de groote lijnen en in het massale en
gauw geneigd de fijnere details voor de werking
van deze levée en mosse" in tonen, te
verwaarloozen, meesleepend als een heerscher, maar ook
heerschzuchtig tegenover de schepping van den
componist.
Zijn deugden en fouten kwamen ook bij zqn
leiding van Mahler's Tweede Symphonie aan het
licht. Doch, bijna zou ik zeggen: ten voordeele
van het werk. Onder de tyrannie van een geniale
opvatting als die van Mengelberg kreeg men van
deze muziek een zeker beeld, dat voor ons daal'door
het vaststaande was gebleven en dat wij gaarne
om Mengelberg's roem als Mahler-dirigent als
het juiste aanvaardden. Wij willen, na Klempercr's
voordracht van dit werk gehoord te hebben, niet
zeggen, dat wij aan de juistheid van Mengelberg's
weergave zijn gaan twijfelen, want integendeel,
wij hebben bij ? Klemperer veel van den gaven
klankschoonheid, den lichtenden, stralenden toon
der teerdere gedeelten gemist en de partituur
verrees voor ons veel minder bloeiend van klank.
veel minder naief", doch daartegenover stond
dat het tijdelijk-menschelijko, het
hartstochtelijkfanatieke van deze preek in tonen over de onster
felijkheid fles menschen. veel directer ons in de
ooren klonk en in 'deze wilde, vaak tot het uiterste
bewogen zegging" een meesleepend er toon kreeg,
die de traagheid van sommige gerektheden in deze
zeker nog niet volmaakt geschreven partituur
ophief, en er onze aandacht van afleidde. Al dade
lijk dit eerste uitgesponnen deel. de doodenmarsch:
hier wisselde het tempo van een zware langzaam
heid en stugge beklemdheid vaak plotseling tot
een uitbarsting van snel geluid, van een driftig en
opgestuwd marcheeren, een drukke daverende
luidheid, die haar hoogtepunt vond in een alles
in zich opslokkende stilte.... Het beroemde liefe
lijke Andante, met zijn Schubert-Weensche
teederheden'van onbekommerd zingen en spelen, klonk
onder Klemperer minder als het volmaakte kabinet
stukje, dat Mengelberg er van maakt door een zoo
breed mogelijke ontplooiing van alle meespelende
stemmen en werd door Klemperer meer vastge
houden in de groote lijn, waarin het geheele werk
oploopt, dus minder als een intermezzo, een klein
eiland van gelukzalig geluid temidden van de hevig
heid der groote hoekdeelen. Onder Mengelberg
klinkt dat stukje muziek ongetwijfeld verrukkelij
ker. Onder Klemperer, volgens het beeld, dat hij
van die Symphonie gaf, logischer. Het treffendst
was echter Klemperer's vertolking van de finale,
deze overtrof naar myn gevoelen Mengelberg'*
versymboliseering en wierp ons in den heksenketel
van dit om geloof wringend en worstelend gevoels
leven, dat in zijn hartstochtelijke vizioenen een
tempo aanneemt van de ruiters uit de Apocalyp».
Het inzettend koor, dat de tekst van Klopstock
zingt, verrijst temidden van dit geweld veel meei
als een uiterste aan verlangen, dat opeens in spre
ken uitbarst, het klinkt minder verlouterd, minder
opgestaan uit de stof", dan bij Mengelberg. meer
nog dit opstaan uit de stof alleen ter verlossing in
gelooven" aanroepend. Klemperer sleepte a-Hes»
in zijn vaart mee, de stralende sopraan van Jo
van Uzer-Vincent, de donker oprijzende alt van
Ilona Durigo, het virtuoos zingend vrouwenkoor,
dat hij nauwelijks tijd liet om uit zijn woorden te
komen.... De geweldige demonstratie, waarmee-*
de jubel van het publiek dit machtig gestuwde »lot
bekroonde, was alleszins begrijpelijk.
Nederlandsche Munt
Holland'! beste 10 cents sigaar
SPREEKZAAL
Tram en Autobus
ALS een getrouw lezer van uw blad
trof mij het artikel , Tram en
autobus" in uw laatste nummer van
de hand des heeren C. A. Klaasse.
In verband met den zin: Van de
R.T. Mij. wordt medegedeeld, dat deze
over 1927 nog 5 pCt. dividend betaalde
en over dit boekjaar niet minder dan
/ 182.000 rijkssubsidie genoot" wensch
ik een aanvulling te geven.- Juist utc
weekblad kwam mij daartoe het meest
geschikt
voor.De R.T. Mij. vervoert, om maar
eens een voorbeeld te noemen,
paarden en vee van Willemstad per
boot naar Numansdorp-haven en
vandaar per tram naar Rotterdam
tegen een fjoedkooper tarief dan het
vervoer bedraagt van Numansdorp
haar Rotterdam. Dit wil dus zeggen,
dat de vervoerders van vee niet
alleen niets behoeven te betalen voor
het traject Willemstad?Numansdorp,
doch dan nog goedkooper geholpen
Worden dan de vervoerders van Nu
mansdorp zelf. Dit geschiedt, om
den stoombootdienst van Willemstad
naar Rotterdam op unfaire wijze te
beconcurreeren. Daarvoor wordt de
extra-subsidie van / 182.000 gebruikt.
Omdat er een stoomboot Oude
Maas" van Oud-Beijerland naar Rot
terdam vaart, die geheel los staat
van de R.T.Mij., heeft laatstgen. Mij.
herhaaldelijk pogingen in het werk
gesteld om de aandeelen der N .V. O.M.
in handen te krijgen. Dan kon men
de tarieven naar willekeur vaststel
len. De aandeelhouders der boot
wenschen echter in het belang van
deze gemeente hun boot niet te
verkoopen. Om nu toch te trachten, dat
de aandeelhouders hun boot moeten
overdoen, heeft men de meest bij
zondere" concurrentie in het leven
geroepen, dank zij natuurlijk do be
kende extra-sxibsid ie van Waterstaat.
De stoomboot Oude Maas" ver
trekt des voormiddags te 6.30 ,en
te 10.30 uur van O. B. naar Rotter
dam. De R.T. 3fij. laat nu loopen:
een autobus precies op dezelfde uren
en een tram te 0.40 alle in dezelfde
richting. Toen dit niet hielp, heeft zij
dank zij de extra-subsidie van
? 182.000 een concurreerende bobt
onder leiding van een tweetal
stroomannen in de vaart gebrachtt, die
enkele minuten vroeger dan de Oude
Maas" vertrekt. Officieel moet deze
boot 15 minuten vroeger varen.
In de practijk is dit gewoonlijk niet
meer dan 5 min. ,
Deze concurreerende boot kost de
R. T. Mij. rechtstreeks .ongeveer f 15000
per jaar.
Dit laatste heeft nu reeds drie jaren
geduurd, zonder dat onze minister
van Waterstaat er over denkt aan die
concurrentie een einde te maken. Om
deze toe te lichten geven we de vol
gende voorbeelden; i
De tarieven per tram van
OudBeijerland naar Rotterdam zijn.voor
paarden / 2.50, voor vee / 1.05 per
stuk, terwijl haar boot daarvoor re
kent voor alles / 0.50 per stuk.
Niettegenstaande deze dumping-ta
rieven .wordt uit deKe gemeente
JJO pCt.' van het vee en1 de paarden
per stoomboot Oude Maas" ver
voerd, waarvan de tarieven respec
tievelijk zijn / 1.?en / 1.30.
Nog grooter is het verschil met
de. passagiers- en
vrachtgoederentarieven, doch wij zijn bevreesd te
veel plaats te vragen. Alleen nog de
volgende kleine, doch veelzeggende
illustratie. Diezelfde boot laadt te
Spijkenisse vee en paarden, welke
zonder die boot grootendeels per tram
vervoerd zouden worden, voor ?0.50,
waarvan bovendien voor het gebruik
van den aanlegsteiger gemiddeld 15
cent retributie betaald moet worden,
terwijl de tram respectievelijk zou
ontvangen / 2.?en / 1.50 voor paar
den en vee. Hier is de tram de con
currente van zichzelf, en dit geschiedt
allén, om eenige stuks vee per jaar
van de Oude Maas" af te nemen.
Dat dergelijke ongerechtigheden
, niet mogelijk zouden zijn, als de staat
geen extra-subsidie van ? 182.000 gaf,
is duidelijk. '
Rekent men de middellijke schade
mede; dan kost de boot, welke de
R.T. Mij. 8 Maart 1920 in de vaart
bracht, minstens f 20000 per jaar.
Dank sij de bekende f 182.000.
En nu zou ik nog kunnen schrijven
over de wijze, waarop de satellieten
van de R.T. Mij. ons bootvolk heeft
onderhuurd of heeft trachten te onder
huren, .., we hebben echter
geen plaatsing voor dit schrijven ver
zocht, om ons te'beklagen.
Wel heeft mijn tienjarige onder
vinding als directeur der N.V.'
Stoombootdienst Oude Maas" mij al te ,
goed geleerd» dat het voortbestaan van
de R.T.'Mij. in den huldigen, vorm
een uitstekende basis vormt, om de
meest gevaarlijke ontevredenheid,
.daar zij in het verboryche voortwoekert
tékweeken.
Wisten de/ Kamerleden alles, wat
er van die Mij. bekend is, dan zou het
interpellaties regenen.
Gezien het feit, dat het voortbe-.
staan van onze N.V.
menschelijkerwijze verzekerd is ondanks alle
dumpingtarieven van de R.T. Mij.
kan ik thans zonder eenige terug
houding spreken. Nimmer kan dit
schrijven op dit oogenblik, waarop
we rustig gewacht hebben, worden
uitgelegd als een bede om hulp.
Elk Kamerlid, onverschillig van welke
richting, kan bij mij nadere inlich
tingen bekomen omtrent de R.T.Mij.,
opdat deze zaak in de Tweede Kam ei
openlijk behandeld kan worden.
En deze Regeering, dio ons steeds
zuinigheid heeft voorgehouden, en
die weet, althans dient te weten, op
welke wi^ze de ? 182.000 subsidie
aan de R.T.Mij. besteed wordt.
kan dit woord zuinigheid", zoi>
dikwijls misbruikt, uit haar vocabu
laire wel schrappen.
> J. v.-D. BERG,,
directeur der JV. F. Stoomb.
1 dienst Oude Maas"
Oud Beijerland, 15 April 1920
CADILLAC
Het 'feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid Is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats,die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. LANDE\YEËR
UTRECHT AMSTERDAM
BHtstraat 74 ~ Singel 430-432
No. 2707
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 APRIL 1939
BIOSCOPY
PARIJSCHE NOTITIES
door L. J. Jordaan
. Boulevard-meditatle
K zit op het terras van een
boUlevardcaféen ik zit er en bon bour
geois," met een dikke Hollandsche
sigaar en een styvenHollandschen
deukhoed.
Ik stel er prijs op, u nadruk
kelijk te doen weten al ware
het alleen maar voor de variatie
dat ik van Parijs geniet als
| de dagjesmensen, die ik ben:
zonder welwillende geringschat
ting voor mijn verre vader
land, zonder exclusieven hartstocht voor
Montpornasse, zonder een stamtafel in de Viking"
of de Döme" ja, zelfs >zonder
eenigerlei relatie met van Dongen of Mondriaan. Om de
heele gruwehjke waarheid te zeggen: het is het
terras van La Paix", waar ik ben neergestreken
ziedaar t Het zal nu den minst geroutineerden
lezer duidelijk zijn, dat hij ditmaal van de
gebruikelijke Parijsche Correspondentie" verstoken
blijft. Mij dunkt wij, Nederlanders, kennen zoo
langzamerhand het
->-£)
best, donk zij onze
krantten, het Parijs
dat wij.... niet
kennen. Mij be
kruipt
danookmeermalen de zondige
lust, bij wijze van
protest en uit pure
recalcitrantie, eens
te gaan schrijven
over den Eiffeitoren,
of over het drukke
verkeer, of over
Paris la nuit, en
auto-cor.." Helaas!
het is mijn ver
dammte Pflicht" over film te schrijven !
Dus breek ik mijn boulevard-overpeinzingen in
het specifiek-Parijsche voorjaarszonnetje af
adieu, kleurige, fonkelende auto-lawine adieu,
teere, blonde lentehemel adieu, schreeuwende
camelot's.... ik moet naar de bioscoop ! Ik ben
acht uur ver komen sporen naar de verrukkelijke
hoofdstad der wereld, om naar de biejes" te gaan
ook 's middags, want de uren zijn karig gemeten.
Ik moet naar de bioscoop met mijn heldhaftige
wederhelft.... morituri te salutant l
Parijsche Cinema
Het is namelijk geenszins een onverdeeld genoe- _
gen te Parijs naar de cinema te gaan, afgezien
van de hooge entrée's en van het gebodene. Wij
zijn ten onzent leelijk verwend. Zonder de weelde
van een Tuschinsky-theater te verlangen, is een
van de onontbeerlijkste dingen, welke wij behoeven:
ruimte. Een Hollander heeft plaats noodig voor
zijn ellebogen, zijn winterjas, zijn paraplu en zijn
humeur. Hij is ook halsstarrig de meening toe
gedaan, dat men' in een bioscoop moet kunnen
zien. Met deze exorbitante eischën nu, hebben de
Parijsche cmema-architecten zich blijkbaar maar
zeer terloops beziggehouden. Er zijn in de
Marivaux" inderdaad plaatsen, waar men mét zijn
hoed onder de bank en de knieën tegen elkaar
gedrukt, comfortabel zit en daarbij een aanzienlijk
deel van het projectievlak met zijn blikken be
strijkt. Maar dit toppunt van luie en comfort
behoort in de cinema's diéik bezocht, tot de
glorierijke uitzonderingen.
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUR-KISO-UITRIJSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
8 P U I 8 'AMSTEltPAM
Het ergste is het in dat opzicht gesteld met de
dure plaatsen, de loges en corbeilles' '.De Franschen
zyn in het algemeen dol op feestdagen, spiegels en
entr'acte's!'. Zij zijn het niet minder op loges.
Waar het maar even kan laten zij zich bij voor
keur opsluiten in kleine, erg houten hokjes, vol
gepropt met miniatuurstooltjes, Ik heb eens in
een corbeille" gezeten in de Impérial" op de
boulevard des Capucines une tres bonne place" l
volgens de bureauliste en volgens den prijs. Het
was een loge voor vier personen om binnen te
komen, inoest ik er eerst een stoel uithalen. Toen
de zetel er weer ingepast werd, was ik verplicht
mijn hoed en jas af te geven er bleek geen
ruimte voor te zijn. Gelukkig zaten wij in deee
vier-persoonscorbeille maar met zijn tweeën,
zoodat ik er na de voorstelling met een paar
verstijfde knieën en een gekraakte ruggegraat
afkwam. Van de film had ik overigens slechts
fragmentarische indrukken gekregen, gegeven het
feit, dat het uitzicht voortdurend door de silhou
etten der laatkomers onderbroken werd en de
laatste laatkomer in Parijs nu eenmaal eerst tegen
het einde der voorstelling verschijnt.
Een andermaal had ik, uit pure onnadenkendheid
weer eens een logeplaats geaccepteerd in de
Ursulines". Het was het gebruikelijke houten
kattebakje, dat met vier dwergstoelen behoorlijk
vol zou zijn geweest maar men had kans gezien
er een vijfde, nog kleinere tusschen te persen.
Enfin wij waren na veel acrobatiek op de beide
voorste zetels aangeland, hadden onze
kleedingbagage overboord gehangen en waren reeds drie
kwartier in het spektakel verdiept, toen een heer
met drie dames, eveneens toegang verlangde.
Ik keek hulpeloos naar de ouvreuse, maar haar
gezicht was precies even stug, als dat- van alle
ouyreuses. Het was dus geen misplaatste grap.
Reeds probeerde ik mij los te werken om mijn
plaats aan een der dames af te staan, toen de
heer, blijkbaar afgaande op mijn buitenlandsch
uiterlijk, in kwalijk Engelsch beweerde: You
must leave yóur place for a lady !" met een
hinderlijken nadruk op must." De situatie was er. niet
naar, een milde stemming in de hand te-werken en
dus ontspon zich met ontstellende snelheid een
opgewonden discussie in
drie talen. Het was een
zotte vertooning: hij
kon er niet in en ik
kon er niet uit. Tusschen
ons zaten zijn dames
halver- wegen in het
mobilair vastgeschroefd,
terwijl mijn vrouw
nerveuse en vruchtelooze
pogingen aanwendde om
overeind te komen en
kalmeerend te werken.
Het eind van het lied
was, dat wij allen de
loge ontruimden, ten einde in noodgedwongen
gemeenschappelijk overleg, de ruimte tactisch te
verdeelen. En zoo geviel het dat wij, mansper
sonen, tenslotte teeder tegen elkaar aangevlèid
zaten elkaar, met moorddadige blikken knietjes
en voetjes gevend. Maar wy zwegen verder
voor een minnelijke ruzie was geen ruimte: het
ware moord en doodslag geworden.....
Neem, o bioscoopbezoeker, te Parijs nimmer
een loge of corbeille ! .
1 ' Avant-garde programma
Verleden week mocht ik zoo langs mijn neus
weg iets zeggen, over de programma-samenstelling.
Wij hebbén bij ons in Holland nog geen avant?
garde'?d.w.z. film-theaters. Wat geen variét
is, probeert er tenminste zoo veel mogelijk op te
lijken. De schrik voor een enkel" filmprogramma
zit er blijkboat; te diep in. Hoe is het in vredesnaam
mogelijk ziet eens een voorstelling in de
Ursulincs" in Vingt-huit" of in den
Vieux-Colombier", thoaterdirectics, en betert ui
Tien minuten avant-guerrc een journaal
een film absolu van Ruttmann -i- een interessante
documentair, en een met zorg gekozen hoofdfilm.
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE SIGAREN IN EEN BESCHAAFDE VEBPAKKIHGT
Het is boeiend en belangrijk van begin tot eind,
ook al zijn de nummers op
zien zelf natuurlijk van
wisselend gehalte. Men krijgt
er duizendmaal beter kijk op
dit prachtige, nieuwe mate
riaal, dan bij de bonte, rom
melige bric-a-broc onzer
vaderlandsche variét
-programma's, waar de verne
derde, verdwaalde goede film
wordt overschreeuwd,
doodgedrukt en vernietigd. In
tellectualisme? Snobbisme:1
Maar ziet , dan naar de
groote boulevard-theaters ab?.
<je Marivaux": een uit
stekend orkest en .verder
film niets dan film. Ik heb er Dreyer's
,,Jeanne d'Arc" gezien met enkel een journaal en
een documentair uit de poolstreken vooraf en het
was de triomfante bekroning van eenschoonen,
belangwekkenden avond. Stel u dit diep-ernstige^
sobere en strenge werk voor ten onzent, ingeleid
door Stella Fontain, of een ander, als Jeanne d'Arc
in een blikken harnas kreupele alexandrijnen
zeggend l
Durft niemand bij ons het eens met n film
avond per week te probeeren?
Schrijvende cineasten:
Nee het is te erg het is verbijsterend ! Ik
was vanmorgen bij Corti in de rue Clichy, om wat
studie-lectuur uit te zoeken en ik ben geschrokken
van de riemen druks, die er over het onderwerp:
film, in Parijs het licht zien. Stapels periodieken
aan de cinema gewijd, in
allerlei vorm en uitvoe
ring van de armoe
digste 2 sous-pamfletten.
tot formeele boekwerken.
in kostbare uitvoering en
goud opdruk. En in bijna
ieder nummer schrijven
minstens twee of drie
cineasten.
Nog eens: dat is te
erg er zijn grenzen !
Niet waar? er
behooren kunstenaars en critici.
te zijn, menschen die doeix
en menscjien die praten.l
Waar bleef anders onze importantie, collega's.
onze glorie en onze broodwinning? Wat zou er
van ons worden, als Mengelberg-zelf de ritueele
loges in het Vrijdagochtendblad schreef en de
debutant X. met eigen pen hara-kiri pleegde in
onze kunstrubriek? Laten al deze menschen toch
in vredesnaam werken, opdat wij kunnen zeggen
hoe het moet!
Maar om op onze schrijvende cineasten terug
te komen ? men vraagt zich af, waar deze lieden
tusschen al hun schrijverij den tijd vandaan
halen om jaarlijks nog drie honderd meter geome
trisch sentiment te produceeren. Ieder van hen
heeft op zijn minst een half dozijn boeben geschre
ven'en is redacteur of vast medewerker aan even
veel tijdschriften. Waarlijk men moet op die
manier te knap, te bewust, te vergeestelijkt,
telitterair worden, om nog practisch werk te verrich
ten. Uit het schoone voorbeeld van den baanbreker
Louis Delluc, den journalist, die films ging maken
hebben de filmmakers de averechtsehe conclu
sie getrokken, dat zij nu moeten gaan schrijven.
En zoo zijn de meest gelezen -?in ieder geval
de vruchtbaarste auteurs de cinea&ten. Epstein
D ulac, L'Herbier, Cavalcanti, Poh-ier, H ene Clair
.... zij schrijven, schrijven, schrijven. En het
fnuikende is, dat zij het niet eens slecht doen.
Maar ondertusschen filmen de Amerikanen.... l
Ik durf niet verder gaan die winkel van Corti
heeft mijn pen verlamd ! , ,
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM