Historisch Archief 1877-1940
l!
f ;
M
O<
ha
Iu
Bi
tu
E<
st
Wi
vc
D
d;
Zi
d
b
v
h
d
h
g
v
v
o
li
l
d
o
r
i
\
- i
P)e Groene ^mslerdommcr
<b>c_yvvfeekblad voor Nederland
Sinds meer dan vijftig
/aar aan de apita der
weekbladen . . . ."
ONDER HOOFDREDACTIE VAN Mr. A. C. JOSEPHUS JITTA
Redacteuren: H. BRUGMANS, L. J. JORDAAN, M.^KANN EN
TOP NAEFF. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM C.
v
Dun, tóch ijzersterk
OPGERICHT IN 1877
No 2707
ZATERDAG 20 APRIL 1929
De finantieele verhouding tusschen het
Rijk en de gemeenten
HET vraagstuk van de finantieele verhouding
tusschen het Kijk en do gemeenten is in den
vorm, waarin dat vraagstuk sinds 30 jaren
hier te lande gestold pleegt te worden, een o n o
plosbaar vraagstuk. Men heeft meer kans een
schaap met 5 ppotcn te vinden, dan een oplossing,
waarin alle bestaande moeilijkheden, die de
finantieele verhouding van Kijk en gemeenten
raken, op inderdaad bevredigende wijze uit den
weg worden geruimd.
Het vraagstuk pleegt aldus gesteld te, worden.
liet is billijk, dat uit 's Kijks kas aan de gemeenten
c«n veel grootere uitkeering wordt gegeven, dan
y.ij thans ontvangen. Die grootere uitkeering mag
n iel gepaard gaan met een vermeerdering van den
invloed van de regeering op de g'-stic der
gomoentobe, turen. Integendeel: tot dusverre tast de
regeorii,_ de autonomie der gemeen t en reeds in veel te
st> :-ke mate aan. Die uitkcefing di<'iit te geschieden
Voi.vns een systeem, wanraan de gedachte ten
gï-"tidslcg ligt, dat het Kijk- voor elke fuiK'tio. die
h-1 uan de gemeenten opdrargt, Oen billi.ke
ver. g-i.'i!iug geeft. Op een dergelijke uitkeering kunnen
de .?vmeenton oen recht doen geUon.
11.1 vraagstuk pleegt aldus gestold te worden
do**; <lo Ve.roonigi.ng vauICodorlamlsche Gemeenten,
ecii -inortvakveroeniging van gemeenten. Voor wie
zii !i \vcl eens ergert aan de -wijze, waarop
vakVen ? -ingingen gewend H i j n. te agoereri, is het
inorkwa-imh'g de gestie -van dexe vjökvereoniging niet
uitsluitend publiekrechtelijke leden gade te slaan.'
De/e gestie vertoont dezelfde gebreken, die men
Somtijds, niet ten Onrechte, aan de ge-woiu; vak-'
Vere.-iligingen verwijt, 'als:, overvragen en het
Venvuiren. van belang en recht. i
De (lierboven geschetste theorie, waarvan een
geestig man gezegd hoeft, dat '/ij de pre-nieonton als
loonki.i-ohts in dienst van hot Kijk tu-sdmuwt,
is dom- de in 1021 ingestelde staatscommissie, die
in IH'21 haar rapport uitbracht, overgenomen. De
wijze, waarop de staatscommissie ele/.e theorie
uitWerkt., geeft echter duidelijk blijk, 'dat die theorie,
:'Consequent -toegepast, volkomen onbruikbaar is.
Wanneer1 de stelling juist /.On /ijn. dat het Kijk
de kosd-ri van allo diensten, die door een wet of
Koninklijk besluitaan de £<nieontcLoi-turori worden
Opgedragen, moet vergoeden, dan heeft 'hot weinig
zin, Kooals de staatscommissie heeft .aanbevolen,
slechts eon deel van de kosten van enkele «lezer
diensten door het Kijk dan de gemeenten.te doen
vergoeden. Do staatscommissie is tot deze inconse
quente toepassing van.het door haar gestelde
beginsi'l-overgegaan» omdat zij onmiddellijk begreep,
dat een consequent»; toepassing van liet beginsel
niet de minste kans zou. lurbben gehad om door de
rogooring aanvaard te worden. Het is zelfs aanne
melijk, dat men hot d bel van do genot nidekoston,
dat door het Rijk vergoed zon worden, vrij wille
keurig heeft berekend, ten einde tot een
oxtrauitkecring van pi.m. 20 millioen gulden te komen,
liet bedrag, dat de regeering naar men meende voor
dit doel ter j beschikking zou willen stellen.
-" * *
' *
De regeering is de staatscommissie niet gevolgd
op dezen weg, die in een slop voert. Zij heeft een
geheel andere oplossing gezocht voor de
moeilykheden, waarin de gemeentebesturen verkeeren.
Een oplossing, 'die bestaat in een ingrijpende' her- (
ziening van het gemeentelijk belastingstelsel.
Het is bekend, dat de gemeentelijke inkomsten
belastingen in do verschillende gemeenten een
absoluut verschillenden druk op de ingezetenen
uitoefenen. Dat onderscheid kan, niet verklaard
worden door de gestie dier gemeentebesturen, doch
het is nagenoeg uitsluitend het gevolg van de
onderling geheel verschillende omstandigheden,
waarin de gemeenten vorkeeren.
Het is de moeite waard die verschillen met enkele
sprekende cijfers toe te lichten.
. Een ingezetene, die een zuiver inkomen heeft
van / tiOOO. betaalt daarvan in Wassenaar aan ge
meentelijke- inkomstenbelasting ? 08.?, in
Bloemendaal ?153.?, in Amsterdam ?322,?en in
l'urinerend / UNO.?. Ken ingezetene met een zuiver
inkomen vati / 20.000 betaalt aan diezelfde belas
ting in Wassenaar ? iYM.?, in Bloemendaal ? 573,
in Amsterdi.m ? l "OU,?on in l'urniorend ? 15020.?.
Een ingezetene meteen /.uiver inkomen van ? 10U.UÜO
betaalt in Wassenaar ? 1050.?, in Bloeiuondaal
/ 3000.?. in AmsttTdi m / lO.oö.?en in
l'urmerend wanneer hij daar ten. minste blijft
wonen ^- ?20.921.?.
Het wetsontwerp. waarv'an de memorie van toe
lichting de ondertoe'keiiing drat;gt van de Ministers
de Geer en Kan. komt aan dit euvel tege
moet door dégemeentelijke inkomstenbelastingen
te vervangen door een nieuwe
Kijksinkomstenbolasting, geheven volgons een schaal, die in alle
gemeenten ongeveer gelijk is. L'i t d*.- opbrengst van
deze nieuwe lichtst ing wordt.mot 50 opcenten op
de vermogensbelasting, eon fonds govoimd, waar
uit aan de gt meenten uilkeci-iii^cn woi'di-n gedaan
volgens een formule, waarvan de twee
voornarmste factoren zijn': de drcrgkrr.cht van de ingeze
tenen on de uitgaven, die de* g< moente in de tef.thte
jaren hoeft gedaan voor .politie, leger ondel wijs,
armenzorg en werkloosheidsbestrijding. Ken aan
deze uitkeeringsfotmulo toegevoegde
garantieformule Wfti.kt er voor. dut de uitkeeringen Linnen
een mininum- en eon maximumgrens blijven. .
De g< meent t besturen krijgen de bevoegdheid op
de g( meent of ondsbolast ing t «-n hoogste 80 opcenten
'te heffen. ? Óver do afschaffing van de
forensenbelasting, de wijziging van ele personeole belasting
en. andere bij/oneiei heden van het wetsontwerp
zwi;g ik, om mij tot do hoofdzaak to bepalen.
Dim individucclon helastirgbctalor kon de voor
gestelde wijziging bet rekkelijk, koud. laten. Of de
grondb<'Iasting \vordt gestort in 's 1-JiJks kas. dan
wel in de geineen t okr,s. .nuuikt voor hem geen
verschil. Wj'liswucJ' Worden 'afgoKchaft: do
g*moontelijke inkomstenbelasting óii de f.orènsonbelastiug;
doch daarvoor komen in ruil: een
genuxiiitefondsbelasting on eventueel u'péenl en daarop. De be
lastingbetaler zal van deze; wijzigingen allicht
zeggen: oud lood om out) ijzer. V ooi? de gemeente
kassen brengen deze wijzigingen echter een groote
verandering. :
De geschetste wijziging heeft dit dubbele voor
deel, dat daardoor* eencrzijds een einde wordt
gemaakt aan de, volkomen ongemotiveerde, al te
groote verschillen tusschen de plaatselijke inkom
stenbelastingen onderling en anderzijds, dat het
Rijk aan de gemeenten, mede dank zij het afstaan
van een deel van de opbrengst van de gr on d Belas
ting, een verhoogde uitkeering doet van meer dan
20 millioen- gulden.
* ? *
*
De inhoud staat op pag* 19
l/raorqt sfeecfs Bonbons
Tegenover deze voordeelen staat echter een
nadeel, dat beide aangegeven voordeelen zou
kunnen overtroffen: het gevaar, dat de gemeenten
haar zelfbeschikkingsrecht zoude:) verliezen.
De autonomie der gemeenten is een kostbaar
goed. dat historisch onder is dan de Xederlandsche
staat en zijn wetten. Men gaat echter to ver, wan
neer men de st< Hing volhoudt, dt:t aan de gemeen
tebesturen volledige vrijheid op het gebied van
belastingen behoort to worden gelaten, zooals
het Internationaal Stedoncongres te Sevilla vol
gons do mededeelingon van zijn voorzitter, Dr. F.
M. Wibaut. in hot voiïce nummer van do Groent»
hoeft Vorkoneligd on zooals do tienieentoraad
van Amstorelrm in zijn roquest aan de Tweede
Kamer hoeft geschreven. Die loer werd ook niet
aangehangen door Thorbecko. toen hij in onze
Gerncontowet do aloude autonomie1 der gi meonte-n
opnieuw bevestigde, doch, op hot gebied van de
financii'n en belastingen d»; suprematie van.'du
Bijksregeorinp erkende. Dat is in oen
eenhoidsstart noodzakelijk.
Het aanhangige wetsontwerp beperkt stellig de
autonomie dor gemeenten op het stuk van belas
tingen in sterkere mate. elan tot dusvonv hot ceval
was. Dat is de onvermijdelijke» consequentie van
don opzet van. hot ontwerp, dat boeiopt de al te
groote' verschillen in Lclr.stirgdruk iotwat te
egalisoeren. Alles beslissend omtrent
h et go w i c h t i g o punt. of d e g o m e e
nt e n -n o g v o l d o o n d o v r ij h e i d b
eh o u d e n. ei m z c l f s t. a n el i g d e g e
meent e l ij k e l» u i s h o u d i n g n aar e i g e n b
e1 i o v e n int e r i c h t o n, is het a-n
tw o o r d o p d e vragen, of de f i n a
nt i e e l o n o o d v u n t. a l v a ix ge m e e
11t e n m e t d o z e v e r g r ei o t o i ij k s u i
tk e e r i n g wordt v o r h o l p e n e n o f e r
daarnaast n o g een in a r g o o v e
rb l ij f t, groot g e n ei o g o ui d e a ut
on c» m i o der g e m o e n t <? u te
'ha.iidh n. v e n.
Wat mij betreft, /ou vr gee-n bc/waai' togéii
bestaan, te bepalen, dat dop mei nti-n. inpl^.its van
80 opcenten desnoods 100 of 120 opcenten youdon
? ?mogen heffen.'-Kvorinin. waniu>er men do
pvogrossioschaal dor nieuwe belasting /ou 'Versiln-nmu1
Volkomen vrijheid dMi de geldon, die door
middel van liet gemeentefonds' in do, ge
meentelijke kassen 'zullen- Vlooien, to heffen'
volcons- och 'oigoh g( meent olijke ?inkomstenber
lasting. in te richten naar eigen kouze. Zou niet
passen i h hot stelsel der rogoomig. Hot gevaar zou
bestaan, dat het euvel, dat men zoekt te. ver
holpen, weder opnieuw zou ontstaan.
Omtrent de feitelijke gegevens, die op de
genoomde vragen een antwoord moeten geven,
heorscht groot verschil van meening tusschen d«
regeering en do Vereeniging van Xederlandsche
Gemeenten. Het is te hopen, dat de discussies in
de Tweede Kamer in dit opzicht verhelderend
zullen wei-ken. Want van het antwoord op
de genoemde vragen hangt naar mijn meening de
conclusie af, of het tot standkomen van dit wets
ontwerp wenschelijk moet worden geacht, ,of niet.
' A, C. JOSBPHUS JITTA
'. l
. -l
11