Historisch Archief 1877-1940
g?t-V . .,?'-Jr^nLTT
l f,
i f
Hl
l
j
?V i
i S
'
3 i1
H-'
f
jl
f
i
'{.??'*
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 APRIL 1929
No.
^; -c-;*<_/> .>,
£Ss!wy:'£vH> ?"?
=^\a<r^:^-^N -?
Prikkebeen's ware geschiedenis
door H. G. Gannegieter .
DAT Prikkebeeu eigenlijk evenmin een kinder
boek is als Reinaard de Vos, Gulliver of
Don Quichot, is veel te weinig bekend. Dr. L. J. T.
Wirth in het in 1925 uitgegeven proefschrift:
Een eeuw kinderpoëzie heeft er liet eerst mijn aan
dacht op gevestigd.
Schrandere lezers hebben reeds dikwijls vermoed,
dat deze onschadelijke kapellenvangor de held is
van een... .liefdeshistorie ! Dat XJrsula nooit zijn
zuster geweest is, maar zijn minnares. En dat
liet thema van het oorspronkelijk verhaal de tra
giek is van den man, die meer wetenschappelijke
nieuwgierigheid dan hartstocht bezit.
Prikkebeen luistert in den oorspronkelijken tekst
naar den wel zeer doorzichtigen naam
Cryptogame. De auteur daarvan is Rudolf Töjffer. .
Goeverneur heeft in 1858 zijn stof" ontleend
aan een nummer van Tlllustration van 1845, dat
als praatjes bij plaatjes" Töpffers werkje een
wijdere vei'spieiding gaf. De houtsneden kloppen,
tot op elke stip op^ de vlerken van de beminde
kapellen. Maar het bijschrift r1 !
Allicht zou ten onzent van M. Cryptogame
niemand meer weten, zoo hij niet in de gestalte
van den kindervriend Prikkebeen uit het graf
ware herrezen. Niemand kent meer den schepper
van M. Cryptogame, maar J. J. Goeverneur is
heden, veertig jaar na zijn dood, nog even populair1
als toen hij Prikkebeen dichtte.
Zelf moet ik, tot mijn schande, ook eerlijk
erkennen, tot nog toe nimmer van Rudolf Töpffer'
te hebben gehoord. Doch eea beter ingelicht man
heeft münaar aanleiding van het hier behandelde
onderwerp welwillend de volgende gegevens om
trent hem verstrekt.
Rudolf Töpffer werd in 1799 te Genève geboren
en stierf daar in 1846. Hij was zeer bekend als
schilder, c&ricaturist en schrijver, maar ook als
denker, vooral op paedagogisch gebied. Hg was
een tijd leeraar, nam later voor zyn vader de leiding
van een bekende kostschool over en werd daarna
professor in de aeatetica aan de Academie te
Genève.
Zijn eerste werken verschenen in 1839/40 en
maakten hem op slag bekend. Zijn Nouvelles
Genevoises" .verschenen als feuilletons in de
. Franscho kranten. Hjj illustreerde altijd zelf,
maar uitteraard waren er toen weinig bladen, welke
die illustraties konden over nemen, wat echter in
1845 toch te Parijs hier en daar gebeurde. In 1848
verschenen, eveneens geïllustreerd door hem zelf,
zijn Voyages en Zigzag, in '53 gevolgd door
Nouveaux Voyages en Zigzag, voor het meerendeel
avonturen van zijn leerlingen in de bergen. Töpffer
was de uitvinder van de schoolreizen, zou men
kunnen zeggen. Wat heel begrijpelijk is, want
zijn vader was een groot vriend en vereerder van
Rousseau. ? '
? In 1840/47 verscheen te Genève in zes deelon
deCollectiondev histoires enestampes, waarin zeven
zgn. Petits romans, getiteld: M. Jabot, M. Crepin,
M.Pèncil, Le Dr. Festus, Histoires d'Albert, Lee
Amours de M. Vieux Bois, en de aardigste: M.
Cryptogame.
Een stuk of wat van deze verhaaltjes in plaatjes
die in Genève met Franschon en Duitschen tekst
waren verschenen, kwamen als feuilletons in de
Fransche geillustreerde pers terecht.
Keil heeft liet laatste voor Duitschland bewerkt
onder den titel Fahrten und Abenteuer des Herren
.Steckelbein, vandaar onze Prikkebeen, die dus
als internationale held via Duitschland en Frankrijk
uit Zwitserland tot ons gekomen is.
Uit alles blijkt dat Töpffer zijn grappen misschien
niet uitsluitend voor kinderen bedoelde vooral
de populariteit in de Fransche pers wijst op de
appreciatie van volwassenen maar dat hij toch
zeer zeker voor zijn jongens schreef. Nu nog in
Zwitserland geldt de onverkorte Histoire de
Monsieur Vieux-Bois als klassiek kinderboek.
Va, petit livre," aldus leidt de schryver de
geschiedenis van M. Cryptogame in, et choisis ton
monde, car aux choses folies, qui ne rit pas, baille;
qui se ne livre pas, résiste; qui raisonne, se méprend;
et qui veut rester grave en est maitre."
Aanvankelijk loopen beide boeken nog even
wijdig, maar na den droom in het
,,... .tooverland
Waar de vlinders aan den wand
Zitten en tcaar overal '
Torren vlieden zonder tal,"
bevat de oorspronkelijke, de véritable" historie
eenige plaatjes, welke Goeverneur heeft weggelaten.
We Zien een vrouw te bed liggen, in peinzende
houding uit de dftkens oprijzen, met outhloote
borst voor den spiegel heur haar kammen- Is het
Ursula, Prikkebeen's zuster? Neen, het is Elvire,
Cryptogame 's minnares.
Terwijl meneer Cryptogame van zijn kapellen
droomt, droomt Elvire, 30 jaren oud, met verruk
king van haar op handen zijnde verbintenis met
den liefste, van haar hart. Maar liet uchtendrood
maakt haar moedeloos, Omdat het haar aan de
werkelijkheid herinnert, die zooveel bij de droomen
ten achter staat. In zijn hart is meneer Crypto
game nog meer natuuronderzoeker dan waarlijk
verliefd." De stijl van zijn brieven is koel als
een opschrift. En het uur van de
ochtendwandeling heeft reeds geslagen, en nog komt hij
niet opdagen.. .."
In den trant van filmteksten gaat het onder
schrift brj de hotitsnoden vérder. Wij zijn n» deze
episode weer aangeland bij het bekende plaatje.
waarop ,
,,Nofi voordat hij slqpen gaat
En in 'f bloote hond al staat,
Prikkebeen ginnegapt van pleizier."
Maar M. Cryptogame i» op dat plaatje pas op
gestaan en(het denkbeeld van de morgen wan deling
met Elvire' lacht hem niet aan. Hij vraagt zich af,
of .Elvire en hij wel geschikt zijn, elkander ge
lukkig te maken en besluit, volkomen conform
aan Prikkebeen, er stikum van door te gaan om
in vrijwillige ballingschap kapellen te jagen.
Elvire?Ursula verrast hem bij hot opstellen van
zijn afscheidsbrief. Ixjs premiers monumts
d'explications sont bien pénibles pour M. Cryptogame."'
Nu loopen de beido geschiedenissen weer een
heel eind evenwijdig, mot dit verschil, dat
Prikkobtjen voor zijn zuster vlucht en
Cryptogaintvlucht voor zijn bruid. Een bij Goevemeur ont
brekend plaatje toont ons haar, terwijl zij bij
voorbaat haar bruidskrans past.
Nadat zij haar voortvluehtigen minnaar op het
schip achterhaald heeft, Elvire fait admiror a son
amant l'astre brillant du jour. Son amant Ie trouvt
rond comme un fromage et agréable comme une
lanterne. Elle trouve l'amour infini comme l'Océaii
II trouve l'Océan fastidieux comme l'amour."
In de walvisch vindt do nogmaals zijn noodlot
ontkomen Cryptogame Dikkie, in het Fransche
verhaal naamloos gelaten als son ami." PeterneJ
ontbeert eveneens een naam en heet kortweg .,une
Provenc.ale d'une beautéextraordinaire."
Begrijpelijkerwijze ontbreekt bij Gouverneur d c
houtsnee, welke het hoogtepunt aangeeft van de
Franscho liefdeshistorio: Cryptogame en do
Provencaalsche tezamen tusschen de ribben van den
walvisch als op een schommel samen aan 't vrijen
.,et tout Ie reste n'ost plus que doux transport*
et long eixivrement."
Cryptogamo vraagt aan den vader der
Provencaalsche zijn dochter ten huwelijk. Bij de Turken
vinden hij en Elvire elkander terug. Elvire maakt
nu den dikke, die in 't vervolg lo docteur" heet,.
liet hof, pour inquiéter M. Cryptogame ot allumer
sa jalousie." De doctor, van zijn kant, blijkt
Elvire niet ongenegen.
M. Cryptogame, wien Elvire een schriftelijke
huwelijksbelofte heeft laten teekenen, neemt den
geen kwaad vermoedenden doctor ter zijde en
raadt dezen aan, de hand van Elviro te vragen,
waarop bij laatstgenoemde une pouvaritable ?
crise commence," ??het is doze crisis, waarbij.
in Goeverneur's uitlogging
.,... .Prikkebeen valt om van schrik,
Evemoo ook meester Dik.
Beiden iïygen stil en stom,
V r sul trappelt op hen om."
Zbodra Elvire-Ursula uit haar flauwte is bij- ?
gekomen, begint de wilde jacht opnieuw, welke»
na de gevangenschap der beide vrienden bij den'
Dei van Algiers, en de ren door de brandende
woestijn, er mee eindigt, dat Elvire clate
dejalousie et de rage." Men herinnert het zich:
..Met een vreeselijk gerucht
Spat ze in stukken door de lucht,"
waarna de baan vrij is voor M. Cryptogame en zijn,
schoone Provencaalsche, die hem nu biecht^
moeder van acht kinderen d'un premier lit" te
zijn. Dit is geen bezwaar voor M. Cryptogame om.
te couter des jours suffisamment heureux au sein
d'un grand tapage domestique."
Aldus de véritable" geschiedenis van
MijnheerPrikkebeen.
No.
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 APRIL 1929
SCHILDERKUNST £)e afwikkeling der Internationale Schuld
Odlloa Helton, Kroellrr-JIii*<-uni, den Haag
Wanneer ge wilt weten tot welke beteekcnissen
oen zwart kan worden, en welke innerlijke bekente
nissen een donker kan zijn wanneer het zich scha
keert; wanneer ge> wilt ervaren, dat grijs liet licht
is tegenover de inderdaad fluweelen duisternis, dan
hebt ge te gaan naar lledoii's werk. Want Kedon's
werk is bovenal de roem van het zwart, zooals
Vermeer'» werk de glorie is der blauwen en der gelen.
Redon ia de teekenaar van het verschijnende en van
het wordende, en van de primaire gestalten, die
zich ontwikkelen van af 's harten diepsten en
geheimen grond, waar alle blijvende verschijnin
gen, met eindeloos vertwijgde wortels, hun voedsel
halen. En deze verschijningen veroorzaken schrik
en verwondering, en hebben nog geen naam. en
naderen soms maar tot het Ding. Maar zij leven.
allen, en komen van een eendren bodem; met andere
woorden Kedon is een volledig romanticus. En het
maanlicht schijnt het licht te zijn, waarin zijn
wezens, soms vol dreiging, als alles wat ontstaat,
zwijgen of opvaren. Dj vormen zijn die van slangen
met hoofden, of menschen, diaphaan door de maan,
of eindeloos treurig, zooals zijn Satan is; of donker
en geducht als de python; dikwijls zijn het oogen
..als weekdieren," maar altijd bewegen zij zich,
zooals dieren in den waterdruppel; geestlijke
bakterieën zoudt ge ze soms kunnen noemen, en
hun domein is het verre terrein van den droom
of het verdroomde. Maar er is geen vaagheid door
gebrek aan kracht; integendeel van een haast
demonische kracht zijn ze hot worden, het ver
schijnen en misechien soms het vergaan* En ze
waren symbolen, ongedwongen symbolen van.
schilder's innerlijkste wezen: ze waren dat wezen
natuurlijk, noodzakelijk; ze waren geen toeleg;
zij werden niet gedwongen, maar ontstonden, en
het is wonderlijk te bedenken, welk terrarium en
aquarium dit menschenhoofd kon zijn, en welk
thaater vol donkere en dreigende verschijningen !
Maar de zwarten en grijzen van Hedon's
lithographie zijn geen hemelsche streek, al begint hun
gebied achter de verste kim der natuur; hemelsch
zijn wel de bloemen-ruikers, die hij kon teekenen,
die als in streken van stilten, buiten de spheer der
lucht, hun tijd vullen met werkelijk vroom pralen;
die met zedige en otiwaereldsche schoonheid en
een haast atoffeloos leven den tijd ontkennen;
soms zijn zij niets dan een nooit-voorbarige
vreugde.
Het spreekt vanzelf, dat in zulk werk zwakke
plekken zijn, niet ieder werk heeft genoeg van de
afzonderlijke kracht, die zulk werk doet zijn;
maar er blgven bij Redon genoeg voorbeelden van
de demonische stilte en van de seraphynsche stilte
in bloemen om hem een zeldzaam blijvend wezen
in de schilderkunst te noemen, zeker door de
kracht, zeldzaam door de streek, waarin zijn
verschyningen leven en waaruit natuurlijkerwijs zij bij
hem, ontstonden.
St. Liucas, Stedelijk Museum, Amsterdam
Het. is een ongewone reis: van Redon naar
Sint Lucas l Zelfs Smalt's droom van Tante Betje
(de twee andere schilderijen beteekenen niets)
is als het houterig droomen van een kind tegenover
Redon's groote verschijningen. Toch is- deze
Smalt echt en heeft als zoodanig zijn, zij het ook
kleine, beteekenis.... Wanneer wij van de ten
toonstelling als geheel iets moeten zeggen (we
vergeten dan Redon) dan kunt ge zeggen, dat met
meer begrip gehangen is dan vroeger. De meeste
tentoonstellingen waren vroeger als trommels te
vol van koekjes; hier begrijpen we dat een schil
derij, al ia het mislukt, toch iets anders is dan een
bakkerskoekje. Dat is een winst voor het schilderij,
voor de schilders; het is n der manieren om de
leeken tot respect te dwingen. Er is nog een manier
(de beste J) en dat is voortreffelijk werk sober te
hangen. Voortreffelijk zijn is echter niet zoo ge
makkelijk. Tot nu bleef dat altijd in de waereld
vrij zeldzaam. Het hier hardnekkig te willen vin
den, was een overmaat van (onjuisièn) ijver; we
zullen, daarom, liever simpelweg, wat werken
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Kunst zaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modernq schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
Oma Dawes (tot de Parijsche Herstelconferentie): Het is goed bedoeld, kleintje,
maar nu zitten we allebei in den knoop"
noemen, die ons toeleken te bestaan" (er is veel
schilderwerk, dat niet bestaat"). De korenmolen
van Bastert noemen we dus, de Sneeuwpret van
Cees Bolding. Mevr. Boom?Pothuys' hoekje;
Me j., van der Feer is proper-modern; Garfs
linoleumsnede kan hier; Hulshof f Pol's kasteel
en Sneeuw, Mauve's Zee, Philippi's wintergezicht;
Me j. van Regteren Altena's interieur en stilleven;
zeker Jacob Ritsema's kerk en interieur. Mej.
Spronck's Amor'(hij bewijst, dat zij een leerlinge is
van Lizzy Ansingh); er is iets psychologisch in 't
meisje van Mej. Voullaire; Westerman's Storm
heeft wat van een dramatische illustratie....
Er is nog meer, maar dat heb ik al menigmaal
genoemd; en herhalen is goed en noodig, maar
niet steeds opwekkend. Dus laat ik het hierbij.
Pruna te Parijs
Ik bereikte het huis en atelier van Pruna, den
jongen Spanjaard en kennis van Picasso. met de
hulp van een vriend, en ik zou het zonder hem niet
terug kunnen vinden. De schilder heeft een
volgevleesden kop (niet nog zóó als die van Toon Kelder)
dat wat wat me dadelijk trof, en spoedig daarna
zijn intelligentie. Het is een genoegen, en een winst,
met een vakman te praten, die ook uitdrukken
kan in woorden, wat hij weet, en die dadelijk met
de waarheid, voor den dag kwam (tegenover de
Noordelijke schilderkunst, de Hollandsche etc.) dat
hij, de Catalaan, de Zuidelijke (tegenover die
Noordelijke) bestemd als voor een Akademisme,
dat is. voor een stellige vastheid van den vorm.
Zóó gezien als hij dat zag, was het ongetwijfeld
zuiver, en ge vondt het voorbeeld daarvan in een
portret van een jongen man, waar niets besmeurd
was tevens in de kleur, maar waar de hoofdkleur
een wit leek te zijn. Maar. die intelligentie was.
dat gaat vanzelf, niet zonder breedte, en deze
schilder met den vasten vorm, met het vaste mddélé,
met het zekere modélé, roemde ineens de schilder
kunst van Pórmeke, en het was duidelijk, dat deze
Catalaan en gansch anders ? gerichte schilder,
gansch anders gericht dan Permeke, veel Hollanders
ver was vooruit, en begreep, boter dan zij, wat hun
nader en maklijker moest liggen. Hij overtrof
simpel-weg den kritikus van het grootste
ITollandsche dagblad. Ik geef 'toe, dat dat niet moeilijk is;
deze kritikus blijkt meer en meer een bcfaamdhcid
te verdienen als onkundige. .
PLASSCHAERT
AAN DE ALLERHOOGSTE
EISCHEN VOLDOEN DE,
SPECERIJEN
GEÏMPORTEERD. GEMALEN
nVERPAKT IN BUSJES
DOOR:
ALBERTOADE*S&>.
DEN HAAG
, Jelle Troelstra bij Brok. Hilversum,
Van Lenneplaan.
Deze kleine tentoonstelling werpt geen nieuw
licht op het -werk van Jelle Troelstra. Na de ex
positie in het stedelijk museum tijdens het najaar
van 1927 toont zij zelfs geen vooruitgang. Een
litho als het portret van zijn vader ziet men met
genoegen terug; ook het geteekende stadsgezicht
uit Alkmaar en de groote teekening naar een oude
Veluwsche vrouw (1927). Het kan zijn dat de
tijd aan zijn schilderijen eerst hun volle waarde
'geeft. Als dat zoo is kan de waardeering voor een
stilleven met viooltjes (1928) en een ander met een
witte schaal (1920?19,29) over eenige jaren komen.
Momenteel staan zij in mijn waardeering achter
bij de arons-kelken uit 1921 en bij de vruchten en
narcissen van een jaar later. De aquarellen uit.
1928, waarop de tijd wel weinig invloed ineer zal
hebben, geven voor de schilderijen niet veel hoop.
Wat den kunstenaar ontbreekt kunnen de jaren
niet verhelpen. En ik kan slechts hopen dat ik
mij vergis als ik meen dat het zachte, strooiende
.soms smeltende coloriet van dezen schilder meer
aangeleerd is dan aangeboren eh dat aan zijn
volledig slagen een dieper liggende oorzaak in den
Weg staat. Ik bedoel een niet te miskennen opper
vlakkigheid, die maakt dat hij genoegen neemt met
zonder al te veel inspanning en zelfcritiek verkregen
effecten te gaarne aan voorgangers ontleend en
die met de persoonlijkheid van den schilder in
geeiral te nauw verband staan. Gelukkig ziet <leze ten
toonstelling er niet naar uit alsof zij een volledig
beeld geeft van den latercn en laatsten arbeid van
den kunstenaar. ? 1IENXUS
1
^?^?-?~?*~'''*~^^^^^^£^^^~^^~~?***!v'****ïf***-i^^^~v~^^*^^^ïZ^*^^^^^^^^^^^^^^^ZZï^!ï^^^^
MUZIEK G STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN
D
D
PIANO'S a a
H. RAHR
Achter St. Pieter 4 Q
Utrecht D Tel. 443 D
VERHUREN D D VLEUGELS