Historisch Archief 1877-1940
l
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 APRIL 1929
No. 2708
l
r
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
Begrafenissen - Crematie - Transporten
AMSTERDAM
eKOK
DEN HAAG
JengleSScMt
DAME5TA5CH MET NORMALE PARAPLUIE
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Slaapkamermeubelen Matrassen Dekens
I;
QJASPgBOMMEL'
BOB^BISDER
KERKSTRAAT 58
AMSTERDAM
GEORGE H. LAGAS
AMSTERDAM" Telefoon .24611 - Andreas Bonnstraat 40
ELECTRISCHE LUXE BROODBAKKERIJ
Specialiteit in alle Broodsoorten
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX ]r.
P.O. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Teltf.: 30341, 342M
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN
W. KL POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 -* Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS
Rapenburg 44 - AMSTERDAM - TcL 42662
MARMERWERKEN
GERARD B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Complete Meubileering
zoowel eenvoudige als betere uitvoering
G. J. DE KONING 8 ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NI E UWENDIJ K 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
R O ZENG R ACH T 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken. Goud en Zilver
Firma RRÖNER
Nieawendijk 167» Amsterdam
MANUFACTUREN EN
WITTE GOEDEREN
Speciaal adres voor Uitzetten
en Huishoudgoederen
TRICOT ONDERGOEDEREN
Musiceer!
Musiceer zelf en laat 't
ook Uw kinderen doen.
Kinderen zijn meestal
erg musicaal en in hun
jeugd leeren ze mak
kelijk. Elk instrument.
Piano, Orgel of Vleu
gel, is door óns huur
koopsysteem b i n n e a
Uw bereik. Vraag nog
heden .onzen catalogus
No. 57 '
WEES
tC2
DELFT
W ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
2708
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 APRIL 1929
Iets over Montessori
Een poging om misverstand uit den weg te ruimen
door L. Sirks-Harmeijer
IEDER, die Montessori's leer belijdt, heeft zich
wel eens de ietwat wonderlijk aandoende vraag
Gooren stellen :
Montessori, o is dat van die school, waar de
kinderen alles mogen doen?" óf
,,Bent u vóór Mentessori-opvoeding 'i o, dan
mogen uw kinderen dus doen wat ze maar willen.
hè?"
Neen, de naam van Montessori wijst niet heen
noch naar een school, noch naar een gezin, waar de
kinderen ,,alles mogen doen" niet naar een
plaats, waar bandeloosheid als een deugd en
luiheid als een verdienste wordt aangezien, maar
? wél naar een omgeving, zóó gekozen en ingericht,
dat het normale kind er de mogelijkheden vindt,
waaraan hij zijn gezond verlangen naar bezigheid
vervullen kan, waar hij vrij is in zijn keuze, maar
gebonden aan de plicht niemand te hinderen in.
diens arbeid waar hij werken mag zóó en zoolang
of zoo kort als hij dat verlangt, en ongestoord
door verbod of bevel het oord, waar, voorzoover
't,,school" is, de kinderwereld, of liever nog de
, kindermaatschappij, zichzelf opbouwen kan langs
zuivere lijnen, zonder de breuk van na-ijver en
persoonlijke eerzucht en waar, voorzoover het
..gezin" is, de kinderen veilig zijn voor vernielend.
ongeduldig ingrijpen in hun ontwikkeling, veilig,
- omdat hun ouders de gouden les hebben geleerd van
de eerbied en het vertrouwen.
Of een Montessori-kind dan nooit verboden
wordt?
Op de van oudsher bekende wijze van ..Laat dat
..Blijf af", of Zwijg" zeer zeker niet.
Misschien zou ik 't zoo kunnen formuleeren, dat
de oude paedagogie 't zoo noodig vond, steeds het
accent op het verbodene" te leggen, het negatieve
naar voren te brengen, terwijl wie Montessori volgt.
weet, dat we het kind, dat het verkeerde doetH(en
zelfs dat is vaak niet zoo eenvoudig uit te maken
en vast te stellen en menigmaal zal 't zoo kunnen
wezen, dat wat op 't eerste gezicht fout leek. bij
dieper vorsching bleek voorbereiding te zijn tot het
heel-goede) dat we dus het falende kind met zijn
aandacht niet moeten i-afttkl(itken aan 't eigen
tekort, maar integendeel duidelijk hem zullen
voorleggen wat wél kan, wél mag ? het accent
dus verleggen naar 't positieve binnen den kring
van zijn mogelijkheden.
Maar let wel, dat ik van accent spreek, van een
graduatie-in-klem dus. want 't is niet zoo, dat het
Montessori-kind nooit zou gewezen mogen worden
op eigen fouten, die immers in diepte van belang
rijkheid varieeren kunnen tusschen de oppervlak
kigste mistasting en een den levenskern rakende
misdaad.
Zeer zeker zal het Montessori-kind moeten weten
van eigen struikeling en val. juist hij, omdat hem
ook zélf de verantwoordelijkheid van het opstaan
en verdergaan wordt toevertrouwd.
Maar zijn zijn gedachten ns bereid gevonden
de eigen schuld in zich op te nemen, dan mogen
zij niet in voortgezette boetpredikaties of
verontwaardigingauitingen verder misbruikt en opge
bruikt worden
' Wij, wij hebben in 't paedagogisch verband
geen andere taak dan achtergrond" te zijn zij
staan op den voorgrond, het volle Licht valt op hun
gestalten, hun daden en hun gedrag, en op het
Levenstoqneél zullen zij ook hun spel zelfstandig
moeten spelen.
Het is duidelijk, hoe bij deze opvatting van de
- verhouding tusschen ouders en kinderen (en in liet
(TOOSEN^WAGEBIIAN
TELEF-13'
algemeen tusschen wie opvoedt en wie opgevoed
wordt), 't probleem van de gehoorzaamheid niet,
zooals onze tegenstanders beweren, uitgeschakeld
wordt, dat allerminst maar wel sterk
umgewcrtet": waar de Montessori-opvoeding met haar
vér-strekkende consequenties doorgedrongen is
in de harten, is de scherpe scheidingslijn tusschen
ouders en kinderen als tusschen wie 't wél en wie
't niét weten of als tusschen machthebbenden en
onderworpenen, weggevallen. Een waarachtige
Montessori-ouder voelt' de onhoudbaarheid der
oude stelling, dat hij 't te zeggen heeft, en het kind
hum heeft te gehoorzamen. Neen, beiden, ouder n
kind dragen als een onafwendbare noodzakelijkheid
de plicht der gróóte gehoorzaamheid aan de eischen,
die voor ieder mensch uit de levensverhoudingen
zélf oprijzen. Ze is een zware opgaaf, deze gehoor
zaamheid, die in zich sluit de kracht en kunde van
het onderscheidingsvermogen en voor het kind
is ze daarom zonder hulp nauwelijks te vol
brengen. Die hulp nu mogen wij zijn, maar
ook niet mér en vooral in eigen oogen niet
mér. Wij mogen ons kind helpen zijn Levenseischen
te herkennen en daaraan te gehoorzamen, wij
mogen naast hem staan in de zware geestelijke
arbeid, die dit vereischt krachtiger hulp naar
mate we zélf sterker, dat wil hier zeggen: zélf
gehoorzamer zijn, maar altijd naast hem, nooit
tet/enover hem. Gehoorzaamt het kind dan niet,
dan dragen wij mét hem de schuld van zijn tekort.
«lat ook ons tekort bet eekent en ongeschonden
blijft de trouw van ons verbond.
Omgezet in de praktijk van het dagelijksch leven
moet deze theorie niet leiden tot
omslachtiggemotiveerde of angstvallig-omsehreven raad
gevingen daar waar de oudenvetsehe terminologie
kort en bondig zou zeggen: ..Doe die deur dicht"
b.v. of ..kom eten". Wij nemen graag de een
voudige, kernachtige vorm over en die schendt
ook zeker niets, als er innerlijk, door ouder n kind.
maar geicetcn wordt, dat liet nooit is: ..iA- wil het
zoo en jij hebt mij te gehoorzamen", maar: ..«A;
eisch niets van je ik breng je alleen als wave het
de boodschap over van.. .. het Leven, dat op dit
moment van je vraagt om deze daad te doen."
..Deze daad" zal de eene maal misschien 't
sluiten van een deur of 't op-tijd-aan-tafel komen
inhouden en een andermaal beteekenen een zware
gang van zelf-verloochening de noodzakelijkheid
van hare verrichting is .steeds even klemmend: de
gehoorzaamheid steeds e v on streng geboden
mits maar gén persoonlijke willekeur de Mjcnlijkc
achtergrond vormt.
Ik bedoel niet. dat er' nooit persoonlijke elemen
ten bij in betrokken mogen wezen ??het heele
Leven haast is opgebouwd uit
persoonlijk-gefmideerde factoren en die hoeven allerminst daarom
onzuiver te zijn zij moeten alleen aansluiten aan
algemeene menschelijkhcidseischen om gehoorzaam
heid te mogen opvorderen.
Xu nog n andere, zeer bekende formuleering
van de bezwaren tegen onze methode. Deze luidt
dan zoo: ,.De Montessori-op voeding kweekt egoïsten
in zich-zelf verloren hyper-individualisten; alle/
gemeenschapszin wordt door haar toepassing
gedood."
Voor mij is dit haast de meest onbegrijpelijke
van alle verwijten, die ons gedaan worden, omdat
ik de grootste en allerbelangrijkste waarde van heel
déMontessori-opvoeding in school n huis juist
hierin zie, dat zóó, meer dan op eenige andere mij
bekende wijze, de kinderen opgroeien kunnen tot
bewuste leden van een levende gemeenschap.
? En dit in te zien,lijkt me zóó simpel, dat ik
nauwelijks met de gewichtigheid van een soort
bewijsvoering durf aan te komen. ,
Stelt u zich maar even deze geweldige contrasten
voort.de gewone school met als uitvloeisel, van
haar klassikaal stelsel 't verbod van voorzeggen
en de zonde van het afkijken, en de Montessori
school met haar van-zelfsprekendheid van onder
linge hulp n steun. ?
Wie hier verdwaald is geraakt in het duister van
een of ander probleem, gaat, als de natuurlijkste
'/aak ter wereld, zijn licht opsteken bij een kame
raad, die hem soms nog beter den weg kan wijzen
dan leider of leidster.
Ik weet 't wel, op de gewone school wordt
het hulp-principe als zoodanig niet miskend, maar
gedurende de ondurwijs-uren moet het toch een
voudig uitgeschakeld worden, wil in dit systeem
beoordeeling der leerlingen mogelijk zijn en met
dat al neemt de kinderziel dag aan dag de indrukken
op van veroordeeld, ja bestraft hulpbetoon en vari
oneerlijkheids-qualificaties, waar alleen maar,
menschelijk, gezocht werd naar wat steun bij den
naaste".
En daarnaast leeft op de Montessori-school het
elkaar-helpen", overal, met huishoudelijk zoo
goed als met intellectueel werk, en zonder schade
aan de zelfstandigheid, die hier alleen niet, als een
bespotting van haar ware beteekenis, tot geestelijke
gierigheid is geworden.
Ik zag eens in 'een Montessori-klasse hoe een
klein meisje een bakje met keurig gepunte
kleurpotlooden liet vallen: gén verontwaardigd verwijt
van de leidster, gén consternatie ook onder de
kinderen, noch een onbeheerscht, ongeordend
zich-er-allemaal-mee-bemoeien, maar wél dadelijk
een paar helpende handen en een samen-beseffen
van hoe jammer" en ..nét allemaal zulke nieuwe
fijne punten" en dan een ander stemmetje weer:
..geef maar gauw hier mijn werk kan wel een
oogenblikje wachten ik zal ze wel meteen in de
slijpmachine even doen dan heb jij ze zóó weer."
Ken schijnbaar onbeteekenend voorvalletje:
het vallen van wat potlooden en wat openbaarde
't niet aan geestelijke schatten ! Collectieve rust
en bezonnenheid, eerlijke critiek en eerlijke spijt.
eerbied voor 't materiaal en hulpvaardigheid!
En een omgeving, waar dit alles groeien en
bloeien mag, zou het .verwijt kunnen treffen, dat
gezonde gemeenschapszin er niet tot ontwikkeling
komt?
Misschien geeft het volgende verhaaltje er nog
afdoende antwoord op. Het werd mij eens door de
leidster, die "t in hare klasse had waargenomen.
verteld, en altijd is 't me bijgebleven, omdat er
zoo typeerend duidelijk de onbewuste overgang
uit sprak, die het heel kleine kind-voert van de
daad-uit-eigen-lust-geboren. naar de nog ? onbe
grepen, maar daarom niet minder wezenlijke
daad-van-hulpbetoon, de gouden schakel leggend
tusschen de groote levenswaarden der eigen on
middellijke levensbevrediging en de op hooger plan
liggende daad-van-hulp.
't Was een klein meisje, dat dol was op water
en wat men gewoonlijk ..knoeien" noemt; op 't
schooltje had ze haar vreugde mogen houden
voor déhint was echter de baan gevonden, waarop
deze zich tot arbeid kon louteren: het kindje had
vrijheid om wat te morsen en kreeg een dweilt je
om de plasjes mee op te nemen. Dagen lang was
,zij hiermee volkomen tevreden en dacht aan geen
uitbreiding-van-mogelijkhedeh tot op een
morgen, op een tafeltje vlak in haar buurt, 't
vaasje met bloemetjes van een ander kind omviel
en een plasje water zich vertoonde op 't glan
zend hout. Een plasje water, daar hoorde haar
dweilt je bij dit was haar werk en haar blijde
recht - en zoo deed ze. onbewust van eigen voort
gang, toch haar rste daad, die, zoo al niet uit
sluitend, dan toch ook mee een ander" aanging.
Na dit schoon en stil begin breidde de kring van
haar deelende belangstelling zich steeds uit en'had
zij voorgoed den weg gevonden naar het bevrijdend
besef, dat wij n i et gevangen zijn in onszelf, maar
mét elkaar deel hebben aan het groote Leven.
De voeding van een zuigeling
met KARNEMELK
van
OUD BUSSEM
~tf kost 30 cent per dag ~t~
Kerkstraat 67 - Telefoon 37344]
j;