De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 4 mei pagina 10

4 mei 1929 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 MEI 1929 No. 3909 J ~~'?' i ? n --?"^-^^?«-??«^?««^^^^?«^^^^^^^^?«^-«^^^^^^^?^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^«^??^^^^^^?^?^^?i^^^Mii^HH^VH^^^W^^Hi^^^H^^^^^^^^H^^HHHVMMHMHH^HB^HM^MMI NAAR DUITSCHLAND Inl. en Proip. van ondintaandt plaatsan «n natelt gratie: N.V. INTERN.VERKEERS-BUREAU, Hoofdkant. A'dam, Damrak 46 en alle andera Ralsbur. BADEN BADEN (Schwarzwald) HOTEL BELLEVUE Idiaal gel.Rustig en deftig fam. Bot. eigen park. LichtentalerAlléeb.Park21000Ml. Eig.R. Saur. KADEN-BADEN (Schwarzwald) Pelefs Bad Hotel zom Kirsch", 120 kam. m. str. w. en telef. 20 kam. m. ineenioopend privéThennalbad. De beste Kuur-Thermaal-badinrichting. Lift. Volledig pens. Mark 12?16. BAUEN-BADEN (Schwarzwald) HOTEL ZaHRINGER HOF 100 kam. m. str. w. privé-badk. m. Thermaolleid. Eig.badh. v. Kuurgebr. Therm.baden enz. Pens.M. 11?15. BüHLERHöHE 800 M. b.d. Zee 45 min. v. Baden. KURHAUS & SANATORIUM 60 bedden. Phys. diëtetische kuurmiddelen. Tennis-Béunions. M A HM flv*!! BAD EMS (Rijnland) FRIEDRICHRODA (Thürlngen) meest geliefde Kuuroord v. d. vuik. Eifel. 450 M. b. d. Z. HOTEL SCHRAMM v. ouds bekend. Vrije (Eifel) hooge ligging. K. en w. str. w. Pension vanaf M. 7. ~~HOTEL ZUM LöWEN a/d Kurtuin naast de Staatskuurgebouwen. Voll. pens. m. uitst. verzorging. M. 8?11. HOTEL HERZOG ERNST Kam. m. str. w. en privébad. 100 bedd. Kam. m. pens. Mk. 9?12. FRIEDRICHRODA (Thürlngen) HOTEL KURHAUS Eerste Hotel ter pi. m. alle mod. comfort. Pens. v. a. M. 10.?i Vraagt prosp. BAD-HARZBURO HOTEL RHEINISCHER HOP l B. Fam. Hot. i/h boscn en b/h Kurh. Mod. kam. m. str. w.M. 3.50?5. Pens. 8?10. MANDERSCHEID HOTEL ,,ZENS", deftig,comfortabel,aan alle eischen voldoend Hotel. Kamers m. str. (Eifel) w.Autogar.Boxen. Pens. Mk. 7?8.50. Prosp. op aanvr. REMAGEN (Rijnland) RHEIN HOTEL 1. B. a/d Bijn Kam. M. 3.?6.?Pens. M. 8.?12.?Alle kamers stroomend water. ROLANDSECK a/d Rijn en Zevengebergtc HOTEL DECKER opger. 1870. Kamer v/a M. 3.?. Pens. M. 7?9. Hoogseizoen M. 7.50?9.50. Eig. Jul. Decker. THALE H9TEL ROSE. Eerste Hot. ter plaatse. Str. w. Kam. m. ? UxmEtfLi kad. Garages. Benzinepomp. Kam. v/a M: 2.50. Pens. v/a (Harz) M. 8.?Telef. 257. Eig. E. Bose Wwe. WIESBADEN HOTEL REICHSPOST. Goed burgerlijk hotel voor kuur ga sten passanten. KENT GIJ ONZE MELOPHONE ? * \ OOO f i DE ARTISTIEKE GELUIDVERSTERKER-. ORKEST, ZANG, VIOOL EN HET GESPROKEN WOORD -* WEERGEEFT ZIJ VOLMAAKT voor HOTELS, CAFÉ's, RESTAURANTS, DANCINGS, LUNCHROOMS, BUITENGELEGENHEDEN, ETC. IS HET INSTRUMENT BIJ UITSTEK GESCHIKT. De geluidsterkte regelt men naar de grootte der zaal. PRIJS EENER GECOMBINEERDE MELOPHONE (RADIO EN QRAMOFOON) Fl. 1450.ZONDER RADIO WEERGAVE Fl. 950.WIJ RUILEN UW PIANO OF VLEUGEL IN NADERE INLICHTINGEN VERSTREKT GAARNE: CK VAN f* /* B C P1ANOHANDEL ? f m, DER M W BA VAN 1840 L, HOUTSTR. 9 TELEFOON ? DEN HAAG 13689 A*O»»«H op QNZE AARDE Rp geïllustreerd maandblad Prfls per jaargang f 10, tr. p,p. f 10.75, Zeepost f 12, Bultenl, 113,50 Proef No: gratis. Uitg, van v. Holkema & Warendorf 's U.-M., Amsterdam ADRESSEER ALLEEN: IN DEN SILVEREN MOLENBEECKER" KALVCRSTRAAT AMSTERDAM HOOGSTRAAT DEN HAAG 31 KAASSCHAAF met zilver handvat. Verkrijgbaar in 6 verschillende uitvoeringen, GLAD,FIL ,PARELRAND,PUNTFILÉ; PUNT-GROEF (1028) EN PISTOOLHEFT Prijs ff 6.50 Met IMIT. ANTIEK Handvat \ Prlia ff 7.50 Toezending door ? Nederland met 30 cent verhooging. MET'RECHT VAN TERUGGAVE ALS DEZE NIET AAN DE EISCHEN VOLDOET. Onmisbaar in het Huishouden. STEUNZOLEH MAAR GIPSVORM Irutrumenthandel SCHMEINK Spuistp.?56. Tel.4O2OO. Amsterdam iiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Adverteert in *» *» DÉGROENE aan bereikt u net beste publiek e* e* 1 * ? ? . ' ? ' ' ' ? ** ALLE STUKKEN | voor de aomini i stratie te riekten l aan Je N.V. De Groene Amster dammer^ Keizers gracht 333 «» o* iiiiMUMuiuiiimtuiitMiiiiimiMmitiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiMiri C. Q. A. CORVEY, AMSTERDAM SïKSB^ÏffiSBS No. 2909 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 MEI 1929 RADIO EN GRAMMOFOON Eenheid in de omroepwereld door Mr. J. J. G. R. van der Bilt DE strijd in de Omroepwereld is wederom fel ontbrand. Een petitie aan den eenen kant, felle campagne's van de zich bedreigd voelende omroepvereenigingen aan den anderen kant, la waaierige, haatdragende redevoeringen vóór den microfoon van alle partijen, ophitsende artikelen in de verschillende radiobladen. Ziedaar wat bereikt wordt door den Nederlandschen Omroep, dezen cultureelen factor bij uitnemendheid, zooals de verschillende omroepvereenigingen zich steeds noemen. Al deze stryd, die nu al jaren duurt, toont duidelijk het groote gebrek, waar de omroep in ons land aan lijdt. Het gebrek aan eenheid. Door dit gebrek, door den ouderlingen concurrentiestrijd tusschen de omroepvereenigingen van verschil lende richting is er van de vervulling van de cultu reele taak, waarvoor de radio zoo bij uitstek ge schikt is, bitter weinig terecht gekomen. ledere vereeniging, neutraal, godsdienstig of politiek, moest ter wille van dien concurrentiestrijd zooveel mogelijk leden verwerven om daarop hare aan spraken óp uitbreiding van hare zenduren te kunnen baseeren. Dus moest men zich van de volksgunst verzekeren, wat met zich bracht een aanpassen aan den volkssmaak, zoo als die was, in plaats van dien op te heffen tot een hoogcr niveau. Men zie slechts naar de programma's: Steeds uit den treure de zelfde afgezaagde sentimentoele stukjes, die zoo populair zijn bij Jan en Alle man; Om zich toch vooral cultureel te kunnen noemen, wisselt men deze zoo nu en dan af door een lezing, maar er moet wel voor gezorgd worden, dat deze voor 90 pCt. niet te serieus zijn, anders mochten zij eens niet in de smaak van het groote publiek vallen en de volksgunst zich eens tegen de uitzendende vereeniging keeren. Gelukkig, dat de Mengelbergconcerten zich in de algemeene volksgunst mogen verheugen en zoo'n naam hebben, dat iedereen die wel mooi moet vinden. Daardoor kunnen wij tenminste een avond in de week genieten van goede programma's, waarop de omroepvereenigingen haar nivelleerenden invloed niet hebben kunnen doen gelden. Stellen wjj hiertegenover, wat de omroep in andere landen bereikt heeft. Voor wie, als schrijver dezes, die twee jaar lang verbonden was aan het Office International de Hadiophonie te Oenève, in de gelegenheud is geweest de omroeptoestanden in de verschillende landen van nabij te bestudeeren en met elkander te vergelijken, is het een treurig feit, te moeten constateeren, hoe jammerlijk weinig de omroep in Nederland heeft weten te bereiken in vergelijking met die in de andere landen van Europa. Ginds een algemeen gewaar deerd instituut, waaraan de beste krachten in den lande op artistiek en wetenschappelijk gebied hunne medewerking verleenen; hier een instelling, waar het beste gedeelte van de bevolking niet, of ternauwernood, naar luistert, een instituut, dat geestelijk niet hooger staat, dan die andere uit1 vinding van deze eeuw, die zoo jammerlijk mis bruikt is: de bioscoop. Hoe jammer, dat een instituut als dit, dat uit zijn aard de groote massa van het volk bereikt, meer dan welke krant of tijdschrift ook, zoozeer nalaat de .geestelijke ontwikkeling van dat volk op hooger peil te brengen. Vergelijk hiermede de landen als Engeland, Duitachland of Oostenrijk, waar de uitzendingen volgens een systematisch opgesteld plan in een combinatie van lezingen en N.V. J. S. ME U W S E N ' S Qroots t« k«uz«. . . . STETSONS muziek bij de massa liefde opwekken voor de groote meesterwerken op muzikaal gebied.waard ooihet publiek leert deze te begrijpen en te waardeeren, waar lezing-cyclussen gehouden worden over litteraire, technische of algemeeuéonderwerpen, waai* in regelmatig gehouden voordrachten voor huismoeders gewezen wordt op hygiënische maat regelen in het huis, strijd tegen de tuberculose, opvoeding van de kinderen etc. De lezingen die wij hier te lande zoo nu en dan over deze onderwerpen te hooren krijgen, verliezen het grootste deel hunner cultureele waarde door het gemis aan systeem en regelmaat. Radio Volkshochshule" noemt men in Oostenrijk deze serie voordrachten, die een zeer groot succes heeft en door duizenden gevolgd wordt. En inderdaad het is een soort Volksuniversiteit en wel een, die veel meer het volk bereikt, dan de Volksuniversiteiten in ons land, die grootendeels door intellectueelen bezocht wordt, maar waar, wat men gewoonlijk ,,het volk" noemt, niet ver schijnt. Deze voordrachten worden geïllustreerd en toegelicht door foto's en inleidende artikelen in het radioblad, orgaan van de Omroep-Maatschappij, waarin men tevens aantreft de teksten van de te zingen liederen, besprekingen van de muziek werken en materiaal voor de lessen in vreemde talen. Ook wat de uitzending van tooneelstukken betreft, heeft men daarginds ingezien, dat het uitzenden van gewone tooneelstukken door gewone tooneelgezelschappen, geen succes is. Evenmin als men een goede film verkrijgt door een opname te maken van een tooneeelspel, verkrijgt men een goede radio-uitzenüing door een microfoon te plaatsen voor een tooneel. Een tooneelstuk is geschreven om gehoord en gezien te worden, vervalt n van deze twee factoren, hooren of zien, dan kan het niet tot zijn recht komen. Terecht heeft men daarom in verschillende landen de schrijvers aan gespoord tot het scheppen van speciaal voor de radio geschreven werken, z.g. Hörspiele". Al hebben wij hierbij dikwijls te doen met pogingen, die lang niet altijd van hoog artistiek gehalte zijn, het streven moet gewaardeerd en aangemoedigd worden, opdat we op den duur ook op deze wijze een kunstuiting zullen verkrijgen, waarvan dui zenden en duizenden zullen kunnen genieten. * * * De oplossing van deze radio-crisis~wyst zich vanzelf. Dit getwist kan niet lang meer duren. De eenige mogelijke oplossing is eenheid in het om roepbedrijf, eenheid, die alle gekibbel en geding naar de volksgunst in den slechtsten zin des woords, opzij stelt. Een nationale omroep dus. Men zal hiertegen inwerpen, dat dit niet mogelijk is, dank zij de bekende politieke verdeeldheid in ons land. Vergeet men dan, dat er indertijd een staats commissie is.geweest onder voorzitterschap van den tegenwoordigen President der Tweede Kamer, Jhr. Ch. Euys de Beerenbrouck, die een oplossing aan de hand gedaan heeft, waarmede alle politieke partijen zich in hoofdzaak konden vereenigen? De oplossing ia eenvoudig en ligt voor de hand. Er zijn in ons land twee zenders. Een gebruike men voor een algemeen programma, op den tweeden kunnen dan de politieke en godsdienstige levensbeschouwingen hun uitdrukking vinden. Door opname van vooraanstaande mannen uit alle richtingen in het bestuur van de ómroepmaatschappij zal men den waarborg vinden, dat elke richting voldoende gelegenheid tot uiting krijgt en dat het algemeehe programma zoodanig is samengesteld, dat het door alle luisteraars zonder aanstoot gehoord kan worden. Op deze wijze georganiseerd zal Nederland een omroep verkregen, die wat ontwikkeling betreft boven die,der andere landen van Europa staat. Daar is nog steeds elke uiting op politiek gebied verboden, hier zal men dan verkrijgen, dat elke levensbeschouwing voor den microfoon tot recht zal komen. ? * Moeilijk Scheren Als gij U moeilijk scheert omdat Uw huid gauw stuk gaat en pijn doet, dan kunt gij dit geheel voorkomen, indien gij vóór het inzeepen de huid even inwrijft met wat Purol en wel zoo- . danig dat het geheel in de poriën verdwijnt. TOEGEPASTE KUNST door Otto van Tussenbroek Tentoonstelling Tan liturgisch glaswerk te Utrecht De Kunsthandel Wed. J. B. van R o s s u in te Utrecht heeft eene kleine doch welverzorgde tentoonstelling ingericht van verschillende arti kelen voor religieus gebruik bestemd, vervaardigd en in den handel gebracht door de bekende Glasfabriek Leerdam" te Leerdam. Men ziet er ampullen met schenkbord, een ablutie-vat, een stel vazen van vier stuks, twee grootere en twee kleinere met op elk der vazen een dei' woorden: Bonus Odor Christi Sumus; twee ver schillende hostiedoozen, een wij waterbakje, een Godslampje, e.d. en al deze voorwerpen zijn tot stand gekomen naar ontwerpen van A. D. Copier, die gewerkt heeft onder leiding en naar persoonlijke aanwijzing van Dom Gregorius de Wit. De kleur van het glas is blank gehouden of wel licht- en donker-blauw; licht- en donkerpaars (z.g. rouwpaars) of groen. De belettering, strak en duidelijk, is met fluor-waterstofzuur ingeëtst en daarna verzilverd of verguld. Liturgisch glaswerk Leerzaam is een op de tentoonstelling ter inzage gelegd schetsboek waarin Copier, klaarblijkelijk tijdens een onderhoud met den kunstzinnigen geestelijke de Wit (van wien men o.a. eene fraaie litho van een biddenden monnik ten zeerste waar deeren kan), zijne eerste vonngevingen op het voor hem geheel nieuwe terrein van werkzaamheid noteerde. Merkwaardigerwijze is hij bij de defini tieve vervaardiging der diverse voorwerpen aan zijn spontaan neergeschreven schetsen getrouw gebleven. Het is intusschen wel zeer verblijdend, dat den laatsten tijd herhaaldelijk getracht wordt in vele 'dingen op kerkelijk gebied de schoonheid te dienen. Zoo heeft o.m. de kunsthandel van Bossum eenige mooie wjjwaterkruiken doen ontwerpen door Wim A. M. Harzing (van wien ik ook enkele zeer verdienstelijk gemodelleerde heiligen-beeldjes ken, treffend door eenvoud en stijl), uitgevoerd in grès aardewerk met mat grijze glazuur en een relief in groen. Eene andere uitgave van dezelfde opdracht geefster is een tweetal wandborden (uitgevoerd door Goedwaagen in Gouda) waarop is afgebeeld de beroemde Sint Pieterskerk te Bome geflan keerd doqr de wapenschilden van wijlen Paus Pius IX en den tegenwoordigen Paus Pius XI met daaronder de profetie: Crux de Crace" en Fides Intrepida" 1870?1929. ? 'l .» *,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl