Historisch Archief 1877-1940
J
i
?j s
DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 MEI 1929
No. 271 f
Bezoekt de Kollinduhe tripluttti.
In het f ooiMliMD tot 15 Juli Mtr vtnnindtril tuM.
ZAND VOORT:
HOTEL D'OBANQE «B
HOTEL DBIBHUIZBX"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL *o
ZEE-DEPENDANCE.
SPREEKZAAL
Politiek en Maatschappij
DE1 hoofdredacteur van dit blad" biedt mij
welwillend de gelegenheid een antwoord te
schrijven op zijn hoofdartikel Politiek en Maat
schappij" in het nummer van 4 Mei,- waarin hij
beschouwingen geeft over een tweetal artikelen
van mijn hand, verschenen in ,,De Gids" van
Februari en Maart j.l. en later in brochurevorm
gepubliceerd.
Een antwoord kan echter niet gtgeven worden,
een poging tot verheldering wel.
Mr. Josephus Jitta stelt de vraag of ik de op
richting van een nieuwe politieke partij beoog?
Niets uit de brochure wettigt die conclusie,"
voegt hij er zelf aan toe en hij doet dit terecht.
Zooals ik in mijn brochure uiteenzette is er
allesbehalve behoefte aan oprichting van een
nieuwe partij. Integendeel er is behoefte aan ver
mindering van partijen en ik acht het niet ondenk
baar,^ dat het in die richting zal gaan, al zal daar
voor misschien nog een tien- tot twintigtal jaren
van politieke slapte moeten worden doorgemaakt.
Het moment kan komen, waarop door nieuwe
politieke oriëntatie en een voldoende dosis zelf
verloochening het aantal partijen met n, misschien
zelfs met twee zal kunnen verminderen. Voor de
kiezers wordt het geval dan eenvoudiger, terwijl
voor botviering van sectarische neigingen ook
dan nog voldoende gelegenheid overblijft. 'm~
Hierom gaat het in mijn brochure echter niet
in de eerste plaats. Waar het vooral om gaat is:
omzetting van gedachten in den kringjder politici,
zoodat deze weer in harmonie komen met de
cultureele en maatschappelijke gedachten, welke
thans in het Nederlandsche volk tot uiting komen.
Daarom is in de rste plaats noodig: aandrang
om de politiek weer af te stemmen op de maat
schappij. Van zelf komt dan wel een nieuwe
orienteering, een nieuw partij verband misschien, pro
gramherziening zeker.
Want in de bestaande disharmonie tusschen de
politieke partijen en de Nederlandsche samenleving
zie ik de grond oorzaak van de tegenwoordige
slapte in de politiek. Dit is het primaire van het
geval. De tijd is nog niet rijp om de noodzakelijke
veranderingen tot stand te brengen. Er is tijd
?noodig om de groot e wijzigingen, welke in de maat
schappelijke denkbeelden op bijna elk gebied heb
ben plaats gevonden en nog plaats vinden, zoo
concreet samen te vatten, dat daaruit nieuwe po
litieke stellingen kunnen worden geformuleerd.
Maar daaraan moet dan ook bijtijds gewerkt
worden om het gevaar van blijvende inzinking der
parlementaire democratie te ontgaan. Hierop.te
wijzen was het hoofdmotief van mijn geschrijf.^
Had ik nu beter gedaan mij bij n der bestaande
partijen aan te sluiten en in die partij te werken
voor het beoogde doel?
Dit is eigenlijk de vraag, die Mr. ? Jitta vooral
bezig houdt. Een kwestie van methode en niet een
van beginsel, zoo formuleert hij datgene, wat ons.
gescheiden houdt.
Bc beschouw de vraag als algemeen gesteld en
Smalfilm Amateur-KInematografie onder
Kino-technlBche leiding v'an Jorl» Ivenc
I..FOTO., PROJECTIE. EN KINO-HANDEL"
OUPI
115 KALVERSTRAAT AMSTERDAM
QENERAAL FILMO AOENTSCHAP
BU CAPI vahhundlg» raad en voorlichting.
De onderhandelingen te Parijs
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
De strijd om den buit
niet'aan mij persoonlijk, omdat ik mijn persoonlijk
geval voor de lezers van dit blad niet belangrijk en
daarom geen bespreking waard acht.
Zoo opgevat is mijn antwoord op de vraag als
volgt:
In veel gevallen doen zij, die hervormingen in
de politiek bepleiten inderdaad het best zich bij
een der partijen aan te sluiten en in die partij zelf
aan te sturen op de hervormingen, die zij gewenscht
achten. . ,
Er zijn echter ook gevallen, waarin dit tot geen
resultaat kan leiden. Eén van de hoofdmotieven
in mijn door den heer Jitta besproken artikelen
is, ??ik herhaal nog eens dat wij leven in een
tijd van zeer sterke maatschappelijke hervormin
gen, waaruit op den duur een[ geheel nieuwe politieke
orienteering voort moet^ vloeien, wil het
noodzakehjk verband tusschen politiek en maatschappij
niet voor goed verloren gaan. In zulk een tijd is
het van groot belang, dat; uit} de] maatschappij
zelf stemmen opgaan, die de partijpolitici waar
schuwen hoe ver zij afdwalen-van^de werkelijkheid.
Indien nu ieder, die er op wijst hoe weinig de partij
politiek vandaag overeenstemt met hét cultureele
en sociale leven, zich aanstonds in het partijpoli
tieke verband gaat sluiten, schroeft hij zich van
meet af aan vast. Indien geschriften, als door
Mr. Jitta besproken, eenige waardevolle gedachten
inhouden ??de heer Jitta constateert er tot mijn
vreugde enkele zullen die gedachten nooit op
dezelfde, vrije ,wijze tot uiting kunnen worden
gebracht, indien de[ persoon in kwestie zich b$j een
partij heeft aangesloten. Départijman moet, zoo
lang hij mee wil marcheeren^zich houden aan het
reglement van'z^jn! troep. En als hjjjdit niet doet
. en zichjzoo onafhankelijk kan blijven voelen, dat lüj
meeningen kan verkondigen in strijd met het par
tijprogram, dan wordt Wj door al degenen» die tot
andere politieke gilden behooren, niet au serieus
genomen, om niet te zeggen gewantrouwd, of
wat voor den betrokkene erger is: hu wordt tegen
zon eigen party uitgespeeld. ^
Al zal als regel de door* Mr. Jitta aanbevolen
methode meewerken .in het partij verband
de beste zijn, zoo ztf n er gevallen, waarin die metho
de allerminst leidt tot het doel. Die gevallen doen
zich juist in onzen tijd veel voor. gr Q *
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
M MM DEN HAAG ?«*?»*
AMSTERDAM - ARNHEM
Verhuizingen per Auto-Trein
lm Westen. ..."
In de Groene van 11 Mei j.l. noemt F. C,
in zjjne Kroniek" eenige schrijvers, die vlak
na den oorlog boeken schreven in den geest van
Eemarque's lm Westen nichts Neues."
Mag ik hier even eene aanvulling geven?
Een Nederlandsche schrijver heeft al gedurende
den oorlog een vers gemaakt, dat men , Jm Westen
nichts Neues" in a nutshell zou kunnen noemen.
Ik bedoel Charivarius' vers Het schoonste",
en het is te vinden op bladz, 59 van zijne
Ruizerijmen," 3e druk.
J. E. SCHALKWIJK.
Haarlem, 12 Mei 1929.
£ Rotterdam,
Ir. A.
AMSTERDAM
ROTTER DAM
A F Q E P A S T E
MADRASGORDIJNEN
1.30 x 30O
M E TBR
PER PAAR
No. 2711
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 MEI 1929
DE WITTE" AMERSFOORT
Ook Uw Hotel en Restaurant
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende forelten kreeft cavfar, enz.
BIOSCOPY
Sisyphus
door L. J. Jordaan
De eerste talkie". Tuschfnsky
Broadway-Melody".
WIE nog niet zijn meening heeft gezegd of
neergeschreven over de toekomst van de
.,sprekende, zingende en musiceerende film".
dien wordt Verzocht zich te haasten. We hebben
nu zoo ongeveer allemaal ons hart gelucht het
begint een beetje vervelend te worden en het is
hoog tijd de debatten over dit onderwerp te sluiten.
Van meer belang lijkt het thans na te gaan, wat
de nieuwe uitvinding ons aanbiedt. Ja, ja....
eerste proefnemingen," begin van een nieuwe
aera," op geen stukken na te zeggen, wat er uit
groeien kan," oneindig aantal mogelijkheden"..
... .we weten daar nu wel zoo wat alles van
maar & propos, wat brengt ons nu deze klankfilm?
Welke zijn haar directe resul aten en hoe verhoudt
zij zich tot hetgeen wij in de zwijgende film als
het schuchtere begin eener nieuwe kunst leerden
waardeeren? De echte waarachtige talkie" js daar
en, het dient erkend, in een verbluffend vol
maakten technischen vorm. Het excuus van tech
nische onvolkomenheid gaat hier niet meer op, de
klankfilm heeft zich vloeiend en zonder haperen
kunnen uiten het is zaak te constateeren, wat zij
ons te zeggen had.
Welnu deze eerste resultaten vermogen wij
niet anders te zieu, dan. als een, volmaakte debacle.
waarbij het beeld van den rampzaliger». Sisyphus
met ontstellende kracht voor ons oprijst.
* *
*
Want wij zyn met een pijnlijken smak precies
weer daar terecht gekomen, waar een tiental
jaren geleden de moeilijke, steile weg opwaarts
begon. Alles, wat in dien tijd na taaien, ver
woeden strijd aan geestelijk en kunstzinnig gewin
werd veroverd, is blijkens deze eerste talkie"
vernietigd weggevaagd verloren gegaan. De
glorie van de jonge, groeiende filmkunst: haar
suggestieve, beeldende kracht, haar enorm pene
tratie-vermogen dank zij de bevrijde, beweeglijke
camera, haar gansch oorspronkelijk karakter van
rythmische bewegingskunst het is alles met dit
eene gebaar voor onafzienbareu tijd
teruggeschoven. Wat er voor in de plaats wordt gegeven
is een jammerlijk hybridisch gedrocht een le
venloos laboratorium-product, een homunculus
de houten1 boom met opgezette pieten en gramo- .
foongetjilp in de bloeiende gaarde der kunsten!
De ménsch het landschap het levenlooze
détail, waren langzamerhand van hun nuchtere.
empirische beteekenis losgemaakt, om motieven
te worden in het gedachtenleven van den kunste
naar. De film had ze in haar beste oogenblikken
weten te onderschikken aan n bewust er*
kunstzinnig geordende vormgeving. De verwar
rende, funeste begrippen van het gefotografeerde
tooneel?? die gevaarlijke phase in de ontwikkeling
der film ! waren ternauwernood overwonnen. ? ? ?
en ziedaar nu alles in n slag verloren.
In plaats van déeindeloos genuanceerde
beeldcombinaties een vastgeroeste camera, die
conventioneele tooneelgebaren laat zien, tegen een
GENEBAAJL AGENTEN VOOR
AM ATETB-KINO-TJITRUSTIN O
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 9 AMSTERDAM
tDe Talkie'
Thespis (tot Cinema) Hemelsche Hol
lywood ! Is dat ons kind ?"
(Bernnrd Partrid-je in ..-Z'«w7i''/.
conventioneel tooneeldecor. In plaats van de leven
de, rythmische stuwing van het filmproza lange.
vervelende dialogen in kamvgummi-Amerikaansch
....ih plaats van de ..musique des images", de
muziek (god helpe ons!) van Broadway- en
andere, melody's." Men zit verslagen en verbijs
terd tegenover deze koude, onbarmhartige
geluids- en bewegings-automaat. Het is ..net echt"
.... o, ja, het is verschrikkelijk echt! Het mecha
niek van imitatié-werkelijkheid functionneert feil
loos het antwoordt alleen niet op de vraag:
Waarom? Waarom, als wij nu toch jazz-songs
moeten slikken, niet de levende menschen geno
men? Waarom, als men ons met alle geweld wil
tracteeren op revue-grappen en cabaret-dialogen.
niet de werkelijkheid gegeven ? Voor de liefhebbers
is dit alles immers nóg echter en er is geen enkele
reden ter wereld, welke dit zin-looze pratende
en zingende panopticum zou doen verkiezen boven
de realiteit.
Indien het de bedoeling is geweest, direct en
volledig duidelijk te maken, wat ons in de naaste
toekomst wacht op welk geestelijk en artistiek
niveau de talkie" zich wenscht in te stellen, dan
kan de première in het Theater Tuschinsky vol
komen geslaagd genoemd worden. Wij zijn in
vocalen en plastischen zin ge-shimy'd en ge-jazz'd.
tot wij. syncopisch kokhalzend, de vlucht
namen. Inderdaad de directie van deze variét
bioscoop kan voldaan en trotsch zijn: het boven
alles dierbare beginsel van het amusement",
van de 'cabaretsfeer heeft zij zonder eenige stoornis
kunnen doorzetten.... tot het bittere einde.
Het was La Gaité" en Folies-Bergere" in blik
een conservenmaal van revue- en caf
chantantgenietingen. Geen moment ernst geen
seconde emotie geen oogenblik.... film!
De Revellers" vernietigden hun
gramofoonillusie, door zich aanstonds te presenteeren als
vier ordinaire cabaret-zangers, zich verliezende in
de gebruikelijke Pepsodent-glimlachjes en hyste
rische jazz-schommelingen. Toen volgde, voor de
variatie, een variété-nummer een uitgebreide
dans-geschiedenis, voor den gepassioneerden
revueliefhebber, om te watertanden. En dan in kleuren
... .maar laat ons daarvan zwijgen. Vervolgens
kregen we; steeds voor de variatie, op het tooneel
een variété-nummer ditmaal parterre-acrobaten,
of zoo iets. En daarna het evenement, déeigenlijke
talkie" ? en wat zou dit anders kunnen zijn, dan
een formidabele hutspot van revue* en
cabaretfragmenten? Waarlijk hiermede is een absolute
puratie bereikt '? een zaal-zuivering van alle
ongewenschte elementen, die m het film-theater iets
anders en beters eisenen dan het hopeloozé, tieren
de amusements"-gerucht. Uit alle revue-paleizen,
( uit alle tingeltangels, uit alle cabaret's zullen nu die
DE KEUZE UWEQ
MEUBELEN 15
NIET VOLLEDIG,
ZOO U ONZE
TOONKAMERS
NIET HEBT GE
ZIEN
H
MEU BEL
II H
^^ MEU BEL =^Bg« Ej^
PIESKER
horden der uitgaanders komen toestroomen om
dit schamele vacuüm meer dan te vullen.
Amerika trixunfeert het heeft in deze op
vatting van de sprekende film zijn oude macht
over het groote publiek'herwonnen en wie'zou
zoo na ef zijn, te veronderstellen, dat het dit enorme
commercieele succes vrijwillig zou prijs geven
terwille van een meer artistieke en ideëele opvat
ting der movie-tone? Ja het is waar: Eisenstein
is naar Hollywood vertrokken, om geluidsfilms
te ni'aken Pudowkin heeft naar verluidt dezelfde
voornemens maar de hemel alleen weet of
eu zoo ja, hoe zij uit den geweldigen zinkput,
waarin zoo menig Europeesch kunstenaar
jammer? lijk ten. onderging, zullen opduiken.
Neen waar wij voorloopig mee te maken
hebben, wat geen ijdele speculatie maar soliede.
bittere werkelijkheid zal blijken -?dat ia de
revuecabaret-jazzfilm. waarvan ons het karakteristieke
voorbeeld in dit eerste programma gegeven werd.
De niet te keeren export van Yankee-sentiment en
Yankee-moraal zal met verdubbelde energie
worden voortgezet en de ondraaglijke last der
Amerikaansche cultuur zwaarder dan ooit op ons
drukken.
En zoo zijn wij dan gelijk gezegd op het
zelfde punt aangeland, waar wij tien jaren geleden
begonnen. De film-Sisyphus zal opnieuw omhoog
moeten worstelen en wij kunnen met alles ,
weelvan voren af aan beginnen: den strijd tegen de
misbruikte, mishandelde filmmaterie .?den strijd
tegen den'wansmaak den strijd tegen vergro
ving en vervalsching van het publieke sentiment....
het ia alles onzegbaar triest en ontmoedigend.
Men heeft den persvertegenwoordigers de enorme
machines laten zien, misschien als een vaag excuus
voor hetgeen zij teweeg zouden brengen en geen
fabriek van kunstbeter of gloeilampen zou grooter
enthousiasme vermogen te ontketenen. Helaas!
Ons ontbreekt de geestdrift hiermede in te stem
men en bovendien lijkt het een onbillijkheid jegens
de nuttige Osvam en de goedköope Blue-band.
CORRESPONDENTIE.
Ir. K. J. H. te R.. Mej. C. B. te B., Dr. P. H. M.
te A. en anderen: Dank voor uw sympathiebe
tuigingen met hét bedoelde artikel.
Mevr. T, ten B.?H., Amst. Ie Als boven. 2e Dan
heeft u niet goed gelezen: een bespreking van
Remarque's boek verscheen wel degelijk in D?
Groene" van de hand des heeren A. M. Buis.
Mej. B. P. te *s H. Joe May en Lubitach zijn in
derdaad Duitschers, althans voor zoover ik kan
nagaan. Dr. B. B. H. te Semarang. Het lijkt mij
ongewenscht uw overigens interessante gegevens
tot een artikel om te werken. Schrijf er zelf eens
iets over en wend u tot het Redactie-Secretariaat
van De Groene".
N.V. J. S. ME UWSEN'S
irootste k»uz*. . . . STETSON»
r
\