De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 18 mei pagina 6

18 mei 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

i* l l J ./ i l .'.j. 8 DE GROENE AMSTRRDAMMER VAN 18 MEI 1929 No J. D. STRUIJS 6 Zn. Prinsengracht 837 Telefoon 37906 Begrafenissen - Crematie - Transporten VEILINGGEBOUW DE ZON" L. GIJSELMAN & ZOON GEVESTIGD 1823 Singel 118?120 en Blauwburgwal 15, Amsterdam (C.) DINSDAG 28 MEI 1929 en vele volgende dagen BELANGRIJKE VEILING van zeer goed onderhouden INBOEDELS, enz. KI JKDAGEN: 25,26 en 27 Mei u. van 10-3 uur Catalogus ik 25 ccntt* verkrijgbaar vu nuf 84 31 el. BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jt. P.G. Rooftttnat 38 AMSTERDAM T«l«f.ï30341, 342öt REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN Illllllllllllllllllllllluillllllllllllllllllllllllllllllllllll LIPS & PETERS Vraagt Catalogus OORDT nillllllllllllllllllllllllllllllUlllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllUlllllllllllllllllllllllMI'''"!!!!"!!!!!!!!!!!!!!»!!»!!!»»!!!!!^ y zoowel eenvoudige als betere uitvoering: G. J. DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447, A'dam Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739 Droste'a plaatjes Indië" worden ge voegd bij al onze verpakte Chocolade, Bonbons en Toffees en kunnen door in ruilen van eventueel dubbele ex. worden gecompleteerd. Na een langdurige voorbereiding is een fraai gebonden boekwerk ontstaan van circa 175 pagina's, formaat 34 x 25 cM. Het is in den tekst rijk geïllustreerd in kleur en wordt volledig door het verzamelen en inplakken van 144 plaatjes en 6 grootere platen, die alle in kleuren zijn uitgevoerd. Het Album Indië", samengesteld door den heer J. Q. Lamster, Conservator aan het Kolo niaal Instituut te A'dam, bevat een schat van wetenswaardigheden over de gewoonten, leefwijze, beschaving, woningen enz. der bevolking van den Oost-Indischen Archipel. Het Album Indië" wordt na ontvangst van 90 cents, franco toegezonden door Droste's Cacao-enChocoladefabrieken,Afd.MAlbum", Haarlem. Uw leverancier onzer artikelen kan U op wensch eveneens ons Album bezorgen. _?_ '? ? ' (Droste p&afe l * Firma KRONER Nieowcndijk 167» Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen TRICOT ONDERGOEDEREN ASPERGES. Fijnste, dik, blank, frisch, franco buis». postw. kistjes stevig verpakt 4 pd. l 4.?: 6 pd, f6.?: 8 pd. f 8.-?. Slierasp. 26% meer. Lengte steril. 75%. juiste glasmaat. . FIRMA ISIDORUS, Bergen op Zoom. Tel. Interc. 119» jlllflll. k *^^r W^B -^^r-M ??*-^^r -^^^^ Voor alle doeleinden jOieiaKunatinrichtifig DirkScimabei *, Amsterdam* <* DEGROENE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 2,70 pet kwartaal of 10." per Jaar bij vooruitbetaling Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied Afo. DJ? GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 MEI 1929 Het onderwijs aan de Vrije School door Jo van Dullemen-de Wit EEN ding zien wij uilen: er gist iets in ons onderwijs, men is mot de bestaande t oen tand en JÜet geheel meer tevreden, er rijzen klachten, men erkent fouten. Men ziet vooruitstrevende onder wijzers en leeraren in hun beperkten kring trachten de gesloten stugheid, van het leerprogramma wat soepeler te maken; er zijn ontevreden ouders in ouders die wel zien dat het kind zich lichamelijk en geestelijk minder harmonisch ontwikkelt dan zij gehoopt hebben, doch dio hun vertwijfeling smoren, in een eenigszins gemakzuchtige onder werping aan wat mi' eenmaal in de maatschappelij ke orde ligt. Hervormingen komen tot stand, nieuwe systemen en richtingen ontstaan: aan dit «.Hes ligt tot grondslag het kind in zijn natuurlijken groei beter te begrijpen, het onderwijs meer doel treffend te maken, de kinderen tot meer harmo nischer mensehen op te voeden. Het is uu maar de vraag wie ons den weg zal wijzen, welke richting de beste waarboi-gen biedt voor een betere opvoeding, een beter onderwijs. Want het gaat er t<en slotte niet om een kind met een overweldigende hoeveelheid feitenmateriaal vol te stoppen (waarvan men na de school met een ongeloofelijke snelheid een ongehoord kwantum verliest!) doch liet moet het doel van elk waarachtig onderricht zijn, kinderen te kweeken, die als zij volwassen zijn, over den vollen rijkdom van hun innerlijke krachten beschikken Zóó zou het onderwijs moeten zijn, dat het kind in later jaren in gedachte tot zijn opvoeders nog ,.ja" ?MUI kunnen zeggen en wij weten hoe het met de meesten onzer op dat punt gesteld is ! Wanneer door «en herboren onderwijs de innerlijke krachten en bekwaamheden van den mensch Worden opge roepen en bruikbaar worden gemaakt, dan eerst zal het beantwoorden aan den eisch van de toekomst. Wij voelen allen reeds heimelijk dat het kind met zuivor-intellectueele kennis allén niet gebaat kan zijn. Het kind moet eigenlijk toch zoo worden opgevoed en onderwezen, dat het zich «fon actievo denkkracht verwerft en dit verkrijgt het juist niet door een vroegtijdig en al te intellec tueel gericht onderwijs. Hoe treurig het met die actieve denkkracht onzer volwassen jeugd gesteld is, bewijst wel het oordeel onzer hoogleeraren: .,Het wordt ieder jaar minder," zoo klagen zij, de jongelui die wij krijgen kunnen niet meer denken, zij hebben geen ideeën meer, er schijnen geen oorspronkelijke geesten meer onder hen. te bestaan" En wat leert ons de uitroep van een erkend. onderwijsautoriteit, rector van een gymnasium. die zijn gemoed plotseling lucht gaf in den kreet: als er met het onderwijs niet iets gebeurt, ia het tot ondergang gedoemd". Ik heb deze woorden zelf hooren uitspreken.. ' . ? *, * ? En als wij nu zoeken naar verbetering, naar een horizont, dan weten wij allen na eenig nadenken, dat de hervorming van het onderwijs uit zal moeten gaan van kennis van den mensch (en van het kind dus) n gedragen zal moeten worden door inzicht in dezen tijd. Zonder dat is geen vruchtbaar streven mogelijk, zonder die factoren hangt alles in de lucht. In details kunnen misschien vrij goede verbeteringen uit de praktijk voort komen, de groote lijn echter voor het nieuwe onderwijs moeten aangegeven worden door een die dezen tijd overziet, die den mensch kent. Want opvoedkunst moet rekening houden met den gang der monschelijke beschaving, met de veranderingen dio de tijden in de ziel dei4 ménschen bewerken. W Mm. t . BRINK U CORSETIÈRE ' N lEIZimiUiniZ, AMSTERDAM TELEF. 37151 ATELIERS VOOR REPARATIËN IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTEL CENTRAL Wij moeten niet vergeten dat ons onderwijs voor een groot deel op traditie in gebouwd en daaren boven, dat er voor een goede honderd jaar nog een overweldigende massa analphabeten in Kuropa waren. Het peil waarop het onderwijs staat is dus uit een oogpunt van volksgezondheid (in lichamölijken en geestelijken zin) van een oneindig grooter betéekenis" dan een of twee eeuwen geleden praktisch gesproken kroeg toen slet hts een klein proeent van het volk onderwijs. Bij dit alles komt dat de geest geweldig is veranderd en dat het onderwijs /ach niet voldoende heeft mee omge vormd of aangepast. ,,Aanpassen" is misschien niet de juiste term, opvoeding moet niet achteraan koruen maar y,ij moet vooruit zien. want in d*scholen krijgt men do mensehen der toekomst. Zij zijn het die in een volgend decenniurii den .strijd van het leven op bevredigende wijze moeten strijden, die in staat moeten zijn hun menseh-zijii als een waardevol bezit te dragen ! Meer en meer is een mechanische wijze van leeren in de scholen doorgedrongen, dit ontkent men niet door te wijzen op allerlei goed- bedoelde ver beteringen als: meer bloemen en planten, smake lijker leermiddelen, mooie scholen deze dingen betreffen den uiterlijken kant. Ons onderwijs gaat te veel uit van een specu latie op onze zinnen, men dweept met het aan schouwelijk onderwijs." Langzamerhand is het actie ve denken uitgeschakeld, men kan in 't algemeen zeggen, dat de leerling moet denken zooals de leeraar denkt, weten wat de leeraar weet. Trouwens de niensch zelf is eenigzins in een stadium beland dat hij zich gaarne overgeeft aan opeenvolgende' reeksen van gebeurtenissen om dan die opeenvolgende gebeurtenissen met zijn gedachten, na te loopen. ?Passief wil men zijn in het denken. En .toch en dit wordt vergeten, is liet denken een zeer innerlijke en menschelijke kracht. Allerlei ziekten en kwalen ontstaan door een verkeerd ontwikkeld denken en door een te Sterke mechaniseering in de opvoeding. Deze inzinkingen openbaren zich niet dadelijk en worden meestal als zoodanig niet onderkend, toch zijn zij er niet minder reëel om. Al deze bezwaren zijn gevoeld dóór den grooten paedagoog lludolf Steiner; aan zijn diepe kennis van den mensch en het kind verbond hij zeer veel practische ervaring en toen hem in 1919 door een Duitsch groot-industrieel verzocht werd de leiding van een volksschool op zich te nemen, werd dat voorstel door Dr. Steiner met vreugde aangegre pen. De Freie Waldorf Schule" ontwikkelde zich onder zijn leiding zeer snel (er zijn nu meer dan 1200 leerlingen van alle klassen en standen). Het was hem gegeven, datgene wat in zijn tijd om ging, wat in nog onbewuste diepte als ideaal in de menschheid aanwezig ia, te voorzien, te doorschouwen. Hij beseft namelijk ten volle dat het oude eenzijdige ideaal van geleerdheid (zooals wij hierboven bespraken .betrof ,het onderwijs maar een zeer klein gedeelte van het volk) in de harten der menschen heeft afgedaan. Dr. Steiner sprak zolfs over het dokter-ideaal, dat heeft plaats gemaakt voor het menschelijkheidsideaal." Dit alles wil niet zeggen dat de kinderen de Freie Waldorfschule met minder kennis verlaten dan een andere school, integendeel ,doch kennis wordt hun op andere wijze gegeven, langs andere lijnen, en het leeraren-collegium dat onder Dr. SteiherV leiding stond, ondervond spoedig de bezielende lovende waarheid, dio in. Dr. Steiner's aanwijzingen waren gegeven, het onderwijs kon al spoedig op du meest gelukkige resultaten bogen. Sinds dien zijn vele scholen naar het voorbeeld van de Freie Waldorfschuló opgericht, Hamburg, Essen, Londeny den Haag, Bazel, Lissabon en anderen volgden. De vrije school in den Haag telt in de zes jaren van haat* bestaan 350 leerlingen, zij is nu nog geves tigd van JSpoykstraat 44, doch zij betrekt,dit jaar een nieuw gebouw aandenWaalsdoi-ps-chenwefc-. Kn op de Vrije School wordt gewerkt met zooveel kennis en -inzicht, liefde en blijdschap. dat ieder die zich rekenschap geeft v«w hetgeen, zich hier afspeelt, een blijde ontroering; door zieli Voelt gaim. SPECERIJEN jElMPORTEERD, GEMALEN NVERPAKT IN BUSJES DOOR: ALBERTOADERSdZ DEN HAAG RECEPTEN Kaascrnq netten. 500 gram kaas (liefst zachte, witte kaas), 125 gram bloem, 2 eierdooiers, l ei. 00 gram boter, l ectlepel.-zure room, zout, frituurvet. Hoer de boter tot room. Voeg de geklopte dooiers, het ei. wat zout, de room en vervolgens de fijngewreven, of geraspte kaas en d<* gezeefde bloem toe. Maak er daarna, met - eet lepels, lang werpige rolletjes van. Fatsoeneer ze nog ecnigszins met de hand na. Bak de rroquetjes een paai" minuten in fritmirvet. (dat zoo heet moet zijn, dat er een blauwe dam]) afkomt). t«>t '/-<? lichtbruin zijn geworden, l^aat ze na het bakken op grauw papier even uitdruipen en stapel ze in den vorm van een niet te hoogt; pyramid»; op een schotel, die met een gevouwen vingerdoekje bedekt is. Gameer de schotel met takjes peterselie. of: Kaascroquetten. 100 gram boter. 2 a 53 eidooiers. 2 a 3 eieren, 125 gram kaas (zachte, witte). 250 gram bloem, wat zout. Hoer de boter tot room. Voeg de geklopte ei dooiers en eieren en de fijn gewreven kaas toe en verwerk er het gezeefde meel langzamerhand doorheen, en zoo noodig wat zout. Maak er (zie vorig recept), langwerpige rolletjes van. die men gepaneerd, of ongepaneerd, kan bakken. Wentel ze, bij paneeren, vqor het bakken in paneermeeJ. Haal ze door even losgeklopt eiwit, dat met iets water verdund is en wentel ze tenslotte in zeer fijn paneermeel. (Zie verder bovenstaand recept.) De Vrije School (zij omvat lager en middelbaar onderwijs) ontkent geenszins in haar programma wat de natuurwetenschappen ons hebben gebracht. Zij leert het kind vooral vóór de puberteitsjaren op meer kunstzinnige wijze, zoodat, wat het kind leert, ook werkelijk voor hem léft. Het. onderwijs is doortrokken van een muzikaal rhyth^ misch en beeldend element -r- zelfs rekenen en grammatica, het geheele onderwijs is doortrokken van schoonheid. Dit wekt een lovende belangstel ling in hot kind. zoodat het er lichamelijk en gees telijk gezond bij blijft. Dr. Steiner heeft n zoo uitgebreide schat van gegevens en kennis op paedagogiach gebied nagelaten, dat het ondoen lijk is in enkele woorden zijn opvoedkunst te karakteriseeren. Deze? regelen zijn dan ook slechts bedoeld als een inleiding; in mijn volgend artikel hoop ik dan nog iets to vertellen over de practische inrichting van de school. Dit is van des te meer belang, omdat men in verschillende groote plaatsen van zins is eon Vrije Schot)!, als zusterschool van die in den Haag, op te richten. DRINK WEINIG MELK maar goede melk, van betrouwbaar G EZ O N D V E E. HOFSTEDE OUD-BUSSEM. KFRKSTRAAT 67 TELEFOON 37344 l ? l \ 1t .{'..j '? H » ; \ \ \ i ;

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl