Historisch Archief 1877-1940
j!
i t
i .
i-i
;?
;j
: t
;j j
: t
DE GROE
GRATIS!
in Mei en Juni voor hen die zich thans voor het tweede
halfjaar 1929 abonneeren op De Groene Amsterdammer",
tegen den halfj. abonnementsprijs van vijf gulden.
In Mei en Juni verschijnt een
SERIE ARTIKELEN VAN DE LEIDERS ONZER POLITIEKE
PARTIJEN OVER DE POLITIEKE PROGRAMMA'S IN VERBAND
MET DE AANSTAANDE VERKIEZINGEN
In deze reeks, die heden begint, zullen achtereenvolgens
schrijven:
Prof. Mr. P. J. M. Aalberse over De Roomsch Katholieke
Staatspartij"; Ir. J. W, Albarda over De Sociaal Democra
tische Arbeiderspartij91; H. Colijn over De Antirevolutionaire
partij"*; Mr. D. Fock over De liberale partij, de
Vrijheidsbond"; Mr. H. P. Marchant over De Vrijzinnig Democra
tische bond" en Dr. J. Th. de Visser o/er De Christelijk
Historische Unie".
Gironummers: 72880, Gemeentegiro G. 1000.
Een brief kaartje aan de administratie Keizersgracht 333,
Amsterdam-C is voldoende. Of nog eenvoudiger:
? - , "(?'?'?? . i ? - ? ' ' ?'
1"'" '? ?''' ? ' - ?''.?'??? ?' .' ' ? '''.. . .???'. . ? ? ' "v' ;?.
B E L O N S O P 3-7-9-6-4
l i ?
.Na. 2712
,DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 MEI 1929
GROCK
door Henrik Scholte
ACHTERAF achteraf is het zoo eenvoudig
hij lacht om U en. U lacht om hem. Het is
het oude kinderspelletje van twee emmertjes
water halen, twee mannetjes pompen." U lacht
om.elkaar in een al onbedaarlijker wordende
wederkeerigheid. Maar hij begon, hij klopt dus ook af:
genoeg. Met n streek over zijn zwaar-gegroefd
mombakkes, waar achter zijn hand een weer dood
stil geworden, ernstig en vriendelijk gezicht te
voorschijn komt. Achteraf laat hij U niet los.
Achteraf hebt Ge woorden to over. Ge peinst,
tobt, debatteert met hem, Ge trekt hem aan z'n jas
je, dat slobberjasje, niet n slag klassiek, als
Chaplin's attributen.
Hij deed niets, hij was
alleen maar een uur
lang G rock en zei
toen: maak het nxi
maar met IT zelf uit.
Ja maak het maar
met IJ zelf uit....
als Ge duizendvoudig
onthuld, duizendvou
dig overtroefd zijt!
It In een uur tijds
heeft G rock geen
.,nummer" gemaakt,
hij heeft een wereldje
gefabriekt naast de
wereld van den gewo
nen mensch, van U en
mij .Hij heeft dat we
reldje gefabriekt uit
de vluchtige vergis
singen, de kleine
nederlaagjes, de halve
toonen tusschenin....
Hij syncopeert, en
speelt dan waar wij
overheen spelen. Zoo
wordt het bijna het
zelfde, maar. net het andere, hij zit ons op do
hielen met een hinkstap achteraan, en die sprong,
dat weergaloos scherpe wijzen op wat er tusschenin
ligt, is misschien het geheim van den humor.
En Grock verontschuldigt zich slechts, dat hij
den chirurgijn in den lachspiegel is, de vijand van
alle pathos, omdat hij overgevoelig kan zijn zonder
een zweem van sentimentaliteit: in een lach, dien
hij regeert als een klavier: in octaven.
Het allerkleinste détail, dat Gij in Uw leven
verdringt, is'zijn terrein. Hij ontsluiert U de
dessous van Uw onhandigheden, hij denkt Uw
bijgedachten, hij ironiseert Uw breed-gepousseerd»
zelfvoldaanheid, en hij is wat Gij zoudt zijn als
Gij eventjes uit Uzelf kondt treden: achter U om
zien. Hij ziet beter, hij ziet voor U. Daarom hoont
hij niet, o neen hij balsemt behendig en terstond
wat hij blootlegt. Hij is alleen maar vriendelijk en
legt bloot, en vraagt waarom dan?" en ,,je meent
't?" Zelfs de melancholie van dezen doodenschedel
heeft iets ongemeen vriendelijks, iets
oud-vriendelijks. Hij knikt U toe, zijn oogen hebben een sup
rieure belangstelling voor het geringe: hij telt het
bijeen.en U vergeeft hem,want hij vergeeft U. Het is
alleen maar dat hij gezien heeft wat Gij meendet
dat niemand zou zien, omdat Gij er zelf maar zoo
vluchtig overheenschoot: de faux-pas van Uw
allereerste reacties.
Grock is nu eenmaal niet maar een clown. Hij
is een weldoener, hij geneest. Er is misschien maar
een, die daarin naast hem kan staan: Chapliri.
Twee grooteh, en alleen.
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
l'ermekc te Antwerpen, II
Permeke is dus een sec r groot schilder. Maar
waarvan is hij de schilder en hoe is hij de
schilder daarvan 'f Het is niet voldoende, wanneer
<wij Zeggen: hij is de schilder van figuren (soms niet
een mededougenloos sarku^me), de teekenaar van
naakten: de schilder van dieren, landschappen,
stallen met beesten, en hij is de schilder van zeeën.
Want er zijn te veel reeds van deze dingen ge
schilderd, en er zijn te veel van deze dingen, die
nagedaan worden van anderen (ook Permeke heeft
zijn nadoeners !). Maar zijn er reeds te veel ge
schilderd, er kunnen nog altijd nieuwe geschilderd
worden, nieuwe, die de macht van een groote open
baring hebben. En dat Ls bij Permeke: de open
baring, de nieuwe, groote. onweerstaanbre beken
tenis der Aarde. Permeke is de schilder der groote.
i bezige, vurige Aarde, die haar stilten, dat is:
haar teederheden. kent, en ook haar onwil, haar
sarkasme. Hij is de schilder van het Land. van het
soms bakchantische. som» teedere. soms verre.
soms geheime land (hoe geheim is in hem een lucht
met vogels): hij is de schilder der groot gevormde
plompe figuren, die deze aarde in eenvoud, vol
traagheid en wezentlijkhekl bevolken. De daden.
die daar gebeuren, zijn de noodzakelijke, te midden
soms van gro,ote stilten, soms te midden van 't
gedans der zeegülven (vroolijk opgeheven). Permeke
is de schilder van de zee, die als een groot schouw
tooneel is, maar waar achter de coulissen der
wolken en der vlagen rijker dingen nog gebeuren.
dan wij zien op het tooneel zelf.' Hij is de schilder
der hoeven, en der stallen. De stallen staan met
hun steenen stutten als net groote beestepooten
op den grond, en in die stallen huizen de ver
dwaasde dieren; de koeien van dezen schilder zijn
nu en dan bevangen in hun realiteit van den grooten
panischen schrik, die ge in Bruegel erkent als een
der immer bij-blijvende wonderlijkheden. ' Of zij
zijn, toch getrouw bezien, een vleezen monument.
Want wat anders is hier het Zwijn met zijn jongen?
Welke drachtige aarde heeft dit beest uit zich, van
zich gestooten, dat daar staat bij zijn jongen en is
als een vorm, bevangen van vuur toch stil, een
gebald, gebonden zonlicht? Wanneer ge Permeke
in zijn grootste en meest ongerepte persoonlijkheid
wilt ervaren, dan moet ge het Zwijn zien met zijn
jongen; daar overtrof hij ver,, en in alle drift en
natuurlijkheid, de modernen? En achter dat zwijn
is de stille lucht, de boerderij, de witte muur. de
roode haan, maar dat alles is als decor voor het
vleezen monument, dat he.erscht over dit geheele
werk. Bij de meeste schilders,.'ge weet het is de
Aarde een v}ak en leeg tooneel,'.en de grond maar
een centimeter diep. Hier nie(t. Xiet bij Permeke
Daar heft de aarde zich in een vruchtbaarheid, en.
het landschap zwelt van allerlei krachien, en even
vurig als de kleur is van het Varken, even rijp eiji
rijk is de kleur, van het landschap met de twee
khotwilgen, n ter linker, n ter rechterzij. Deze
twee schilderijen zijn van de landschappen de meest
grootsche, en zij maken Permeke bekend als een
vurig, en rijk diep colorist. Want er schijnen
iieden te zijn,, die hem ook dat eens betwistten !
Het landschap is door deze twee schilderijen van
Permeke Voor goed en op. onweerstaanbre wijze
'verrijkt.
' * '
Om het hoogste principe
'? ? in Amerika is een ernstige beweging
gaande om huizen zonder ramen te
bouwen. De voorzitter der organisatie,
dr. Dan. C. Lindsay, verklaarde in zijne
inleiding, dat de ramen absoluut over
bodig zijn, daar se nergens toe dienen
dan om op straat te kijken.
Uw doodsklok luidt, o architecten,
uit 't wonderland van overzee..
Ce hebt ons in den slaap yehou'en
met lang verouderde gebouwen
naar 'n on-oorspronkelijk procédé. .
Ge itist ons jarenlang te drijven
Ittngs 'f elders lang verlaten pad
van kuisen van 't verouderd type
gebouwd naar 'n su/fiy sleur-prinripe
dat men daarginds verlaten had. .
We sukkelen nog steeds mét ramen.
die rare (juten in den muur
waarmee ice anders niets bereiken
dan dat ic'er door naar buiten kijken. .
Dat wordt vervelend op den duur. . !
dan die allcrmalste trappen
iraurvan ge ons nog steeds voorziet
alleen om . . op en af te loopcn . . !
Maar thans gaan ons de oogen open\
't is duffe sleur en anders niet. .
Hoe durft ye luw/er' te ontkennen
dat al die nonsens van een deur
om., kamers in en uit te komen
iets anders is dan 't zielig-sloome
volharden in een oude sleur. . 'f
Closets en baden, keukens, kanten
. .ge bouict ze nog maar altijd voort
omdat. . . . zulks nnderen voor u deden:
en om geen enkele andere reden
dan dat . . zulks naar u te meen ing hóórt..
Hoc du-aas.. hoe slaafs., hoc onoor
spronkelijk. .
zoo door te sukkelen in den ban
van 't geen de eischén dccretecren ....
. ,o»i niet als 't hoogste doel te ceren :
icat niemand icenscht en niemand kan . .
MELIS
H ugo Landheer,' De Poort. Den Haag
Het is niet eenvoudig den toeschouwer te'doen
gelooven aan en in de phantomen. die in den geest
van sommigen rijzen, altijd met het beklemmende
van een nachtmare, en waar schrik, eenzaamheid,
en de signatuur der tooverij en der betoovering
teerkeiinen zijn: waar door'nieuwe groepering,
ongewonen stand en weinig geweten en weinig geken
de stemmingen iets ontstaat, dat wij niet zoo
gemakkelijk aanvaarden als de realistische schilde
ringen der gewone en meer vertrouwde natuur
lijkheden. Er is om zóó iets te doen aannemen»
dus te doen erkennen als mogelijk, voor den
schilder een groote innerlijke spanning noodig; nieu
wen gestalten moet een adem toch worden ingebla
zen. Landheer is een schilder, die zoo iets kan, en
die steeds er op uit geweest is ons te verplaatsen
in een andere landstreek van den geest, dan waar
wij gewoonlijk vertoeven. Ge vindt hem op déze
tentoonstelling opnieuw als een zoodanigen. Hij
weet in een landschap, dat zóó gevormd is'als een
kristal aanschiet; niet enkele molens hoog in de
lucht: of door een schip varend ouder een
origew.onen hemel; door een serie hoóggestelde ophaal
bruggen ; door huizen met een meisjesfiguur
ertusschcn (de figuur heeft dezelfde stemming als het
landschap); door hertjes; door een Suheveningsche
vrouw bevangen van starre eenzaamheid, enz.
ons te overtuigen, dat deze. phatomen met hun
vreemde stemmingen een tragische werkelijk
heid zijn. Hij is dus een afzonderlijke romanticus
van tragischen aard; een schepper van phantomen,
die wij aanvaarden als wezenlijkheen.
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM