Historisch Archief 1877-1940
.-? ? i
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i JUNI 1929
No. 2713
Niéuwe Fransche boeken
i door Johannes Tielrooy
Andrc Gidei Leg Faux-J^fonnayeura, ro
man, 13 /r, ,50.
Dezelfde t Si Ie grrain ne meurt ( Gedenkschrif
ten), 27 /r. dé3 dln. \
Beide: Parijs, ^fouv. Jtév. Franfaise.
Wat er met Les Faux-Monnayfurs eigenlijk
ge?zegd wordt: anders uitgedrukt, wat Gide bewoog,
in den tijd dat zijn boek geboren w< »rd, is niet op
'het eerste gezicht te onderscheiden.
Hij heeft er talrijke concrete ervaringen in ver
werkt. Hij sprak er rechtstreeks orrmige van zijn
eigen gevoelens in uit. Hij yoegdp «T bij wat zijn
verbeelding hem ingaf. Tenslott^' J- daar hy een
rnman wilde maken, schifte hij,! vulde aan en
schrapte: hij beeldde, kortom. Het geheel is inder
daad een roman zijn eerste, zegt l ij een dikke
en volle roman, een; heimelijk geordend, maar bjj
eerste lezing misschien verward lijl end samenstel
van karakters, tivfereelen en hanielingen. Wat
wónder da"t men begint met te vragen: wie en wat
is toch de man die dit schreef; wat wil dit geschre
toch wel aan te duiden, geloof
vene zeggen
Het is tenslotte
ik. Gide wil jong blijven. Maar niet om de gewone
redenen. Hij wil jong blijven omdat hii heel zijn
leven (met hoe gebrekkigen uitslagY dar weet hij
? zelf) een zedelijke zuiverheid die harmonie is, heeft
willen kennen en betrachten: de jeugd nu is daar
van het minst verwijderd, herinnert zfch die
zuiver-heid wellicht .... v
Niet dat zij zelf nog zuiver zou gebleven zijn.
Alle jonge personen in Les Faux Monnayeurs zijn
.,. slecht": onbeschaamdheid, cynisme,
zelfbevlekking, losbandigheid, wreedheid, diefstal,
muntvervalsching. moord zijn Benige hunner tekort
komingen en berispelyke d^den.,
Het merkwaardige is dat Gide er zich in vermeit
hiervan uitvoerig te verli&Ién; en even merkwaar
dig is 't, dat wij er me ; jbéhagen. over lezen. Die
jongens zijn gemeen, naar verre Verkiezen wij
ze boven de minder jorijje of minder jeugdige per
sonen in den roman. Whnt dezen, indien geen
onnoozelen en machtelpjoz 3 zelf bedriegers, zijn hui
chelaars, vergroofde egoïsten, ijverigen zonder aan
leg. ..geestige" praters zander dieperen .geest ; hun
ondeugden zijn vergröii igen, misvormingen, duur
zame verminderingen] van wat eeijs misschien vloei
de en zwol, maar'-ijiu; (voorgoed; vereelt, versteend,
verhoornd is; terwijl do ] jongeren tenminste nog
volop leven. "VJolstrekt is jde tegenstelling tusschen
de twee groepen niet; dan zou Gide de werkelijk
heid miskend hebben^ maar sterk is ze\wel.. Het is
? of de jongeren vlammen van zich geven, en daar
zijn leelijke bij. Maar aan de ouderen zien wij niets
dan vuile weekheid en gedrocHtelijke bulten.
Gedrochtelijkc verstarring laat geen hoop toe,
? een brandende ziel wtl. Het onzuivere gaat wellicht
nog in rook op en cm edele vlammenzuil zal stil
en steil en doorzichti
blijven trillen. Bij de jeugd
ia nog hoop op harmonie. De jeugd geeft soms
valsche munt uit; mkar de Ware valsche-munters
zijn misschien zij, die alle heugenis aan het vol
waardig goudgeld verloren hebben en vrWlijk leven
naar een verfrommelde en beduimelde papieren
moraal, die slechts teeken is van waarde en geen
waarde zelf, die orde, schijnt, maar gestolde
wan? orde is. ( , \
Een nieuwe orde zal komen; en enkele figuren in
den roman kunnen dienen om aan tégeven welk
. soort van naturen zulke orde misschien door haar
voorbeeld zullen scheppen: de lijdende en begrij
pende cchtgenootc Pauline, dq opofferende Rachel,
de nobele musicus La iPéroupé(helaas door zijn
ellende op hét eind zelf ontaard), de jongeman
Bernard ook, die, eerst onstuimig allerlei kwaad
sticht, maar eindelijk door medelijden, en liefde
? , ? ??..?'" i" ; ? l \ '
-Pension 'T V EL T-H U Y S"
HATTEM.
Eigen dennenbosch van 5 H.A. Ten
nisbaan. Garage. -k-JKamers met
stroomend wa,te|r. , Centrale verwar
ming. 'Prosp. op aanvrage.?Tel. 17.
tot relatieve harmonie en schoone zelfontplooiing
geleid wordt. Door een engel wordt hij volgens Gide
geleid; maar dat heb ik liever vertaald, in minder
onnatuurlijke woorden. Zoo verklaart hij ook, en
niet ten onrechte, dat de wereld, ondanks dezen
vereenzaamden zedelijkeu adeldom, in de macht
is van den duivel', zeggen wij dat ze onderworpen
blijft aan het principe der eindigheid en onthouden
we dat Gide, al betuigt hij, reeds duidelijker dan
vroeger een harmonie te verstaan die misschien
pas aan gene zijde van den dood volkomen zal zijn,
niettemin nog een open.... oor heeft voor de
wanklanken van onze aarde.
* *"*
Leest men Gide's mémoires (Si Ie grain ne meurt),
dan versterkt zich nog de indruk dat hij in Les Faux
monnayeurs bijna rechtstreeks over zijn eigen
ondervindingen en bevindingen spreekt. Opgevoed
naar de inzichten eener deftig-burgerlijke, boven
dien nog calvinistische wereld, heeft hij zich blijk
baar jaren lang ingespannen de moet die deze op
voeding had achtergelaten te niet te doen, maar
zonder goed gevolg. Het belang dat hij aan die
oude conventies altijd nog bleek toe te kennen,
scheen mij vroeger een bewijs,"dat hij niet werkelijk
een vrij man was. Ditmaal heeft hij, geloof ik,
duidelijker partij gekozen; zijn plaagzucht tegen
over gestelde machten en gestelde moraal uit zich
met meer nadruk. Sommige passages van Les
FauxMonnayeurs althans zijn' een werkelijk zeer ver
makelijke comedie, waarin een aantal oppervlakkige
mooipraters van orthoilox-protestantschen huizo
de rekening te betalen hebben. De sfeer om die
lieden heen (Hollanders, Zwitsers zullen haar
herkennen) wordt onverbeterlijk juist weergegeven
door deze wrekende woordene alpestre,
paradisiaque et niais". En toch, zou Gide zich zoo hatelijk
uitlaten als er niet telkens nog iets van dien aard
in hem zelve herleefde? Zoo is ook de haat van
Flaubert tegen het burgerdom.... burgerlijk ge
weest.
Iets wat mij in Gide altijd bijzonder heeft
tegengestaan, is de angstige haast waarmee hij iedere
nieuwigheid in zijn boeken ie pas brengt. Aan den
duivel en den engel (die wezens zijn tegenwoordig
in de mode) heeft men al gezien dat dit verwijt dezen
keer niet vervalt. De loor v^an Freud heeft in de
laatste jaren (eindelijk) de aandacht van de
Franschen getrokken; dus is er een freudiaansch ge
deelte in Les Faux-Monnayeurs. Pirandello wordt
alom gespeeld en gelezen; nu gaat ook Gide af en
toe gissen wat zijn personen willen. Zoo omhangen
oude cöquettes zich met do laatste snufjes.
Het is zoo gek niet dat Gide soins juist aan een
coquette vrouw doet denken. De' lezer weet toch
dat Gide.... ik z'al maar zeggen niet eenzijdig"
is? Als de lezer het niet weet, is het Gide's schuld,
niet! Sympathieke personen in zijn werken zijn
nogal eens.... heterodox in,zake déliefde; als ook
de onsympathieke Passavent van Les
Faux-Monnayeura dezo aan Gide zelf zoo goed bekende nei
gingen heeft meegekregen, dan moet. 't bepaald
gebeurd zijn omdat zijn -schepper hem nu niet
heelemaal zwart wilde maken.... In Si Ie grain
ne meurt verhaalt Gide omstandig van zijn eigen
experimenten in die richting. Hij doet het zonder
schaamte, maar ook zonder snoeyerij en er kan geen
sprake van zijn hem in dit verband ook slechts het
minste verwijt te maken. Alleen, men moet van
deze neiging wéten, om hem en zijn boeken te
begrijpen.
Keeren wij tot zijn laatsten roman terug. Les
Faux-Monnayeurs geeft een dikwijls juiste en nieu
we psychologie van de jeugd. Dat 's schrijvers
geestesrichting en gemoedsvorm er duidelijker
uit blijken dan uit vorig werk, is te, waardeeren.
Zijn persoonlijkheid maakt soms kregel, maar, ook
dan is begrijpen te verkiezen boven veroofdeelen.
Zoo behoeft men, vind ik, volstrekt niet afwijzend
te staan tegenover een, eigenaardige werkwijze die
hij ditmaal heeft toegepast en die bestaat in een
doorloopende menging van verhaal i en critiek op
het verhaal. Misschien prikkelt ze sommige lezers:
mij schijnt ze, in het geval van Gide, geheel na
tuurlijk, en'in de creatie van de schrijversfiguïr
Edouard, die geacht wordt gedeelten van den roman
te schrijven en er tevens over na te, denken, zie ik
AAN DE ALLERHOOGSTE
EISCHEN VOLDOEN DE
SPECERIJEN
IE IMPORTEERD. GEMALEN
NVERPAKT IN BUSJES
DOOR:
ALBERTOADEXSdZ
DEN HAAG
een gerechtvaardigd middel om de bedoeling te
verduidelijken, om afwisseling aan te brengen en
vooral om te toonen hoe het er in Gide's innerlijk
nu eenmaal uitziet l). Merkwaardig genoeg, ver
hindert deze werkwijze ook niet, dat vele
tafereelen en personen een indruk van echtheid maken.
Gide lezende is men in aanraking met een geest
die, ondanks vele afdwalingen, toch wel naar het
essentiëele schijnt te zoeken, en met een wonder
lijk, telkens nieuwsgierig makend, ofschoon niet
altijd aangenaam karakter. Zijn wil om jeugdig
te blijven komt natuurlijk ten deele uit werkelijke
jeugdigheid voort; juist de wil echter hindert.
Vlucht hij voor de menschen, verwerpt hij hun
toejuiching om in eenzaamheid zijn eigen leven
van genieten en werken te leiden, dan voelt men
meteen, dat hij hoopt te worden achterhaald of
teruggeroepen alweer als een behaagzieke vrouw.
Beleeft men een keer genoegen aan een van zijn
boeken (zooals ik aan Les Faux-Monnayeurs), dan
komt onmiddellijk achterdocht op. Vroeger, denkt
men, heeft hij zoo dikwijls door aarzeling, vaagheid
en modezucht geërgerd: wie weet wat er nu weer
zal komen uit de hand van een man die alles kan
wat hij wil, behalve een totaal vertrouwen
inspireeren. Maar een fijne, soms krachtige geest is hij
zeer zeker wel, een geest die precies in al zijn
trekken het tegendeel van vulgair is.
1) Ten overvloede hee/t hij ook nog, onder den titel
Journal des Faux-Monnayeurs een aantal notities
uitgegeven over opzet en bedoeling van zijn boek. Hij
geeft ze zooals ze onder het condpiëeren en uitwerken
ontstaan zijn.
Bezoekt de Kollandscne
In het voorseizoen tot 15 Juli zeer verminderd tarief.
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGE en
HOTEL DR1EHUIZEN"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL en
ZEE-DEPENDANCE.
Tentoonstellingen
Vereeniging Voor déKunst", Utrecht. Schilde
ryen van Vincent van Gogh Tot l Juni.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Schilderijen en
beeldhouwwerken van H. Chabot. Tot l Juni.
Het Baarnsch Lyceum, Baarn. Werken van
Valentijn Edgar van Uytvanck. Tot 2 Juni.
De Bron, Den Hang. Werken van Hannah Höch.
Tot 8 Juni.
i '
i ' ?
Kunsthandel Huinck, Utrecht. Werken van
Hollandsche en Fransche meesters. Tot 15 Juni.
Stedelijk Musem, Amsterdam. De
Onafhankelijken. Vereeniging van Beeldende Kunstenaars.
Voorjaarstentoonstelling. Tot '15 Juni.
VAM HELLES
? TABAK
is
/Vb. 2713
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i JUNI 1929
Anthroposophische Geneeskunst
door Dr. F. W. Zeylmans v. Emmichoven
Van 23?26 Mei heeft In de Rudolf Steiner Kliniek
te 'sOravenhage plaats gevonden de eerste bijeen
komst in Nederland van anthroposopische genees
kunst. Hoewel Anthroposophle meer en meer Bekend
begint te worden als wereldbeschouwing, Is, althans
hier te lande, nog weinig bekend hoe uit die wereld
beschouwing een nieuwe geneeskunst bezig is te
ontstaan.
IN 1920 werd door een groep artsen, leden der
Anthroposophische Vereeniging, de vraag aan
'Hudolf Steiner gericht, om in den vorm van een
?cursus tot hen te spreken over de gezichtspunten,
die uit de Anthroposophie gegeven zouden kunnen
worden voor een verdere ontwikkeling van de
.geneeskunst; die artsen hadden reeds langen tijd
ervaren van welke beteekenis de aanwijzingen van
Rudolf Steiner voor hun praktijk konden zijn. Dit
geschiedde, en na 1920 gaf Steiner nog vele malen
een dergelijken cursus in Dumach aan de ,,Freie
Hochschule für Geisteswissenschaft", voor een
.steeds groeiend aantal artsen en medische stu
denten. Klinieken werden opgericht in Arlesheim
büBasel, Stuttgart, 's Gravenhage, Freiburg i.B.
en Jena, waar de gegeven gezichtspunten werden
uitgewerkt en aan de ervaringen getoetst. Een
geneesmiddel-industrie sloot zich aan.
De bijeenkomst te 's Gravenhage gaf den
Nederlandschcn arsten gelegenheid zich van dezo
richting op de hoogte te stallen. Dat betrekkelijk
?weinigen hiervan gebruik maakten, blijft een merk
waardig feit.
De movgenureri waren gewijd aan de meer
-«Igemeene grondslagen. Dr. Kolisko uit Stuttgart,
Dr. König uit Arlesheim en schrijver dezes., schil
derden daar het anthroposophische beeld van don
mensch als oen nieuwe basis voor de geneeskunst.
Do laatste eemv hooft een menachenbecll doen
ontstaan dat niet moor hot geheel van den niensch
omvat, maar dat zich meer on meer begon te beper
ken tot den uiterlijk-zichtbaren verschijningsvorm.
Iu.de oude leer van de vier lichaamsvochten leefde
nog oon laatste rost van een kosrnisch-aardsche
beschouwing uit mysterie-wijsheid ontsproten.
De vier elementen, aavde, water, lucht en. vuur
vonden hun weerspiegeling in de lichaamsvochten,
zwarte-gal, gele-gal, slijm en bloed.
.Sterren en planeten werden hiermee in.
onmiddull ijken samenhang beleefd. Dut
kosmischaardsche beeld moest wijken voor de anatomische
beschouwing, die in den vorm van een
pathologi?sehe-anatomie een nieuwe basis voor do ziekteleer
«af. Virchows cellen- on weefselleer begon de ge
neeskunde te beheei'schen. do diagnose als
pathologisch-anatomische voorstelling kwam in.
het middelpunt van de belangstelling. De arts
moest het veld ruimen aan den medicus, zoonis
Tjiek treffend opmerkte.
De arts werkte A'roegcf met krachten die als
resten van de oude wijsheid intuïtief nog in, hem
loefde. Hot nieuwe type van den medicus kond»*
die krachten hoogstens nog bij naam. Zijn belang
stelling ging uit naar de -microscopisch-zichtbaré.
diagnose, die in laatste instantie een naam is voor
den eindtoestand van een- ziekteproces.
Die ziekteprocessen zelf weer te loeren kennen.
daar waar zij in de kracht-verhoudingen van het
lichaam nog bewegelijk werken, is het doel van de
anthroposophische geneeskunst. Die kracht-ver
houdingen zijn eerst daar te vinden, waar men do
niensch weer leert kennen naar lichaam, ziel en
geest. Niet echter in dien zin, dat men naast de
uitgebreide kennis van -het lichaam nu losstaande
ibeschouwingen over ziel en geest gaat houden.
Anthroposophie maakt het mogelijk, om het in
elkander werken van die drie gebieden in de ver
schillende, organen en orgaanstelsels te behandelen.
De vraag wordt thans, op welke wijze zich in de
verschillende gedeelten van het organisme die
gebieden verhouden. Men kan,er b.v., op wijzen,
lioe alles wat te beschrijven is als de
vloeistofprocessen in het organisme zich geheel anders
gedraagt dan datgene wat het vaste is. Eén
orgaanatelsel zooals de hersenen b.v. drijft tendeele in
<ie hersen-ruggemergvloeistof. Slechts met een
Sering gedeelte van zijn gewicht rust het op het
onderliggende weefsel. De opwaartsche druk
uit de. vloeistof behëerscht overwegend het
orgaanstelael. Voor een geèsteswetenschappelijke
beschouwing is het mogelijk daardoor te begrijpen
waarom zich .nu in een dergelijk orgaan een
geestelijk leven kan spiegelen en den mensch
«bewust kan worden.
In die'vloeistof-processen werken krachten die
in zekere zin een tegenovergestelde richting hebben
als de krachten die met de vaste-stof samenhangen.
Men kan tegenover elkaar stellen: aardsche en
kosmische krachten, kort gezegd: zwaarte en
lichtkrachten. Zooals het physiek-stoffelijke onder
den invloed der zwaarte staat, zoo is het
levendvloeibare door aardsche lichtkrachten boheerscht.
Anthroposophie spreekt hier van een levens-orga
nisme, een levens-lichaam of aetherlichaam. Ver
dere ontwikkeling voert tot het leeren kennen van
een derde wezensdeel van den mensch, n.l. het
ziele-lichaam of astraallichaam. Deze laatste naam
hangt samen met een oude wijsheid, die terecht
waarnam, hoe sterrenkrachten in de mensch op een
verinnerlijkte wyze werken. Het is echter niet de
bedoeling om bij de resten van een oude helder
ziendheid te blijven staan. Anthroposophie wil
methoden aanwijzen, die de bestaande natuur
wetenschappelijke methoden verder voeren in de
gebieden van ziel en geest. Zoo zonder meer zijn
deze methoden daar niet voor te gebruiken.
Behalve van physieklichaam, aetherlichaam en
astraallichaam, gebonden dus aan het vaste,
vloeibare en luchtvormige in den mensch, spreekt
de Anthroposophie nog van een vierde wezensdeel,
n.l. van het Ik-organisme. Hierin drukt zich het
geestelijk wezen van den mensch uit. Het behëerscht
de opgerichte houding, de spraak en het denken.
Dit Ik-orgaan hangt samen met de
war.mteprocessen in het organisme, in hooge mate dus ook
met het bloed. Het Goethe woord, ,.Blut ist ein
ganz besonderer Saft", stamt uit oeroude wijsheid.
Dezo vier wezensdeelen zijn' in den mensch
voortdurend werkzaam. Waar zij
harmonischihythmisch samenwerken voelt de mensch zich
gezond, waar dat harmonische rhythme verstoord
wordt, treden ziekte-tendenseii. tenslotte ziekten
op. In do gestoorde orgaan-functies moet men
leeren zien het beeld van het gestoorde evenwicht
in de vier wezensdeelen.
Het is niet mogelijk om op dit alles uitvoerig in
te gaaix. Van belang is hot misschien nog te wijzen
op een groep van aandoeningen die dooi- Dr.
Kaelin uit Arlesheim werd besproken n.l. de
kwaadaardige gezwellen, in het bijzonder het
carcinoom.'
Reeds voor vele jaren hoeft Rudolf Steiner
gewezen op de verschillende Viècuin-soorton als
geneesmiddel togen kanker. De anthroposophische
'beschouwingswijze maakt het mogelijk ' in hot
carcinoom een gedoplaceerdo orgaanvormingtexion.
Ken proces dat in het gebied der zintuigvorming
normaal is on-wanneer het zich vertoont in een ander
orgaangcbiecl. ditar tot gezwel wordt. Kon derge
lijke gedachtegang mag misschien vreemd lijken.
Ziet men echter het menschrlijk organisme als een
reeks van processen die in do verschilloiule organen
zich in een gofixo«rden toestand voordoen, dan is
oen dergelijk.' gedachtegang alleszins verklaarbaar.
Dat in déViscumsoorten een kracht aanwezig is,
in staat de gozwelvormmg'tegen te gaan. kon door
talrijke ervaringen worden bevestigd. Het probleem
der carcmoombostrijding is echter daarmee nog
niet opgelost. De carcinoomgozwellen zijn n.L'te
beschouwen als de eindphasen van oen reeds vele
jaren bestaande carcinooinzu'kte. De behandeling
begint eerst, wanneer do uiterlijke symptomen
ontdekt worden. In vele gevallen blijkt het dan te
laat te zijn en men kan de merkwaardige ervaring
opdoen, dat de Viscum-behamleling ten opzichte
van het earcinoomgezwel zér effectvol bleek,
terwijl de patiënt toch niet moer te redden is. In
zeer veel lichte gevallen kon reeds van een af
doende genezing gesproken Worden. ?
Het geheelo vraagstuk van de
carcinoombestrijding zal eerst dan bevredigend opgelost
worden, wanneer nien een methode gevonden heeft
om de ziekte te diagnostiseercn vóór het stadium
van do tumorvorming is ingetreden. Dit nu is het
streven van Di-. Kaelin, die een methode heeft
uitgewerkt, waarbij het mogelijk is gebleken om
door een bloedonderzoek de carcinoom tendens
tijdig te diagnostiseorcn. Eon beschrijving van deze
proeven zou echter zeer ve"el plaats eisphen.
Tenslotte zij in dit artikel nog vermeld, dat
Verdere therapeutische besprekingen werden in
geleid door een voordracht van Dr. J. S. Galjart
te 's Gravenhago, over Asthtna, Hooikoorts en
verwante ziekten, terwijl verschillende ^referaten
werden gehouden door andere artsen die in een
anthroposophische praktijk staan.
Het centraal gebouw
der A.M.V.J.
AMSTERDAM heeft zoo ongemerkt twee
middelpunten gekregen, het
Kembrandtplein, waar het altijd min of meer feest is, overdag
met zijn open restaurants, 's avonds door een
ietwat opzichtige verlichting en rijen taxis, die
.niet rijden, en voorts het Leidscheplein, veel def
tiger, mondainer, en ,,chic" met
Champs-Eliseesallures in zakformaat. Vooral nu wij van de brug
af een vergroot American en een heel goede af
sluiting van het Westen kunnen zien, het nieuwe
hoekgebouw van de Vondelstraat. Het
centraalgeboüw dor A.M.V.J. gebouwd door Foeke
Cuypers is een aanwinst in alle opzichten.
De directeur, de heer J. Mat h. Smits, zal u met
oven veel genoegen als gopasten ,trots het huis
laten zien, waarvan hij het hoofd is, hot huis mot
zijn meer dan HM) vertrekken, zijn fraaien gevel,
het groote huis mot den drievoudigon opzet.. Twee
volle uren hebt gij noodig, zelfs bij oppervlakkige
bezichtiging, om deze drie-eenheid te bewonderen.
Het woonhuis, waar de leden van de A-.M.V.J.
zijn gevestigd, het fraaie Centraal Hotel, waar ge
met genoegen logeeren zult, omdat het rustig,
fraai, eenvoudig is; een voorbeeld van goeden
smaak: wat schoon is moet eenvoudig zijn. Dit is
Wel hot devies geweest bij den geheelen opzet.
En ten slotte de wel heel fraaie overdekte
zwemon-douche inrichting, evenals lu-t hotel.toegankelijk
voor iedereen.
De Verot-niging Maatschappij voor Jongemannen
heeft hier ten slotte een huis gesticht, waar hot
doel: do ' verhef f in a van het moreel, hot maken
van zelfstandige vrije mannon, de jongelieden-har
den tegen, allerlei moeilijkheden.-'absoluut bereikt
kan worden. Allerlei hulpmiddelen1 zijn aanwezig.
Aan sport wordt Veel gedaan. Ken prachtige
gymiiastiekz»al. ook voor uitvoeringen geschikt.
omdat er eoiitooncol is mot orgel: loos/aal, recreatie,
on elub-zaaltjt's. alles plaatst de jongelui in n
gezond, en zuiver milieu, waar lichamelijke on
moreoio opheffing, hot dool is. Do zwomnfdoeling
ten slot-te, is reeds nu zoo gewild, dat or dagen van
12 a 1300 bezoekers zijn. zomer n winter. Een af
zonderlijke opgang aan do Vondelstraat brengt
er u hoon; het basin is 25 M. lang on 10 M. brood.
Het is allergezelligst, allermodernst, oh voor
het zeer groote stadsdeel waarvan hot
A.M.V.J.gebouw als het ware een heel gemakkelijk te
bereikon middelpunt vormt is deze zwemr en
douchinrichting een onschatbaar bezit. . '
Er zijn 40 douche kamers. Go behoeft inv rijwiel
niet thuis te laten, want er is een bewaarplaats
en zelfs een herstel plaats. Zijt ge vorfi-ischt, ga dan
naar de daktuinen, hot uitzicht .op Amsterdam
doet u besluiten hier oen poosje te vertoeven.
AVij dienen volledigheidshalve nog te vermelden,
dat de - gymnastiekzaal in een ommczien kan
worden omgetooverd in congreszaal of dinerzaal.
Alle toestellen worden geborgen, de wanden waarin
de ZweedsChe toestellen verborgen zijn kunnen
inen uitgeschoven worden, er is een bioscoopcabine,
kortom er is hier eert. geheel, dat onder leiding
staat van een directeur, wiens veelomvattende
arbeid ge slechts op prijs kunt stellen als ge zelf
het gebouw eens bekeken hebt. ?
' J. H.
Doorzitten
bij Wielrijden
P U R O L
'A *