Historisch Archief 1877-1940
8
II ;
ll
i!
S i
"
.:
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 JUNI 1929
No. 2714
D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 ~~ Telefoon 37906
Begrafenissen - Crematie - Transporten
IMDIEN U GEKLEURDE
/TOFFE M KODPT.
KATOEM, LINNEN. ÓILK. JUTE.
ENZKIEST DAfN UITSLUITEND
INDAfNTMREN GEVERFDE,
Ut *L twETEF5EL5 ZUM
ONOVERTROFFEN ZON+
WASCH+TROPEfN-ECHTENZ
Indonthitn
LEVERANCIERS STOFTEN OF p
GARENS DIE : NEVENSTAAN P m
HANDELSMERK DRAGEN RESP: WAARVOOR %
SCHRIFTELIJKE GARANTIE VOOR INDANTHREN |f
'OPCA5SABOM OF REKEN ING WORDT VERST REKT
||||[!IIIUIIllllllllllllll!!llllll!llll!IIIIIIIIIIIHI!!IIIJIll»H^
HET INDANTHREN.HUIS, IS HET
EENIGE SPECIAAL-HUIS IN
NEDERLAND. DAT KAN ZEGGEN:
Indfanthrcn #*" ? w u BIEDEN
WASCH-.+ ZON-. U ABSOLUTE WAARBORGEN:
+ TROPENECHT |B. ALONZE GOEDERENZIJN
VOORENZ ZIEN VAN HET GEPATENTEER
DE INDANTHREN HANDELSMERK.
2e. SCHRIFTELIJKE GARANTIE.
RECHT OP VOLLE VERGOEDING.
MITS BIJ HET INDANTHREN-HUIS
GEKOCHT.
STALEN GORDIJN-. MEUBEL-,
BESPANNING- EN
KLEEDINGSTOFFEN FRANCO.
N.V. HET INDANTHREN.HUIS
LEIDSCHESTRAAT 89-93 - AMSTERDAM (C.)
BEZOEKT ONZE KUNSTNIJ VERHEIDSTENTOONSTELLING
I
iiiiiiiiiiiiiiiiiiflimrammnn^^
VERWEEGEN &. KOK
AMSTERDAM
Kalverstr. 8C-9Q
DEN HAAG
Woordeinde O4c
LEDERWAREN
REISARTIKELEN
AUTO-KOFFERS
ENZ.
f
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
F .C. Hooft.trMt S8 AMSTERDAM T»ltf. i 30341, 343M
RBG E LIN G VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
W, HL POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 * Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS
Rapenburg 44 ~ AMSTERDAM ~ Ta 42662
MARMERWERKEN
GERARD B. RIJKE fr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559
Complete Meubileering
DAGELIJKS EEN
mm? s CENT
Mt-VIE REEF
(Puur Choc. rood etiket.
Volle melk Choc. blauw
etiket)
met een wetenschappelijk
vastgestelde dosis Eviunis
vol vitaminen preparaat
bereid, beteekent behalve ver*
snapering en krachtig
voedsel, tevens
Gezondheid en
Levenskracht
Firma KRÖNER
Nieowendijk 167, Amsterdam
MANUFACTUREN EN
WITTE GOEDEREN
Speciaal adres voor Uitzetten
- en Hüishoudgoederen
TRICOT ONDERGOEDEREN
zoowel eenvoudige als betere uitvoering
G.).DE KONING6ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739
ASPERGES.
Fijnste, dik, blank, frisch, franco buis»
postw. kistjes stevig verpakt 4 pd.
f 2.50: 6 pd, f3.50: 8 pd. f4.50.
Slierasp. 25% meer. Lengte steril. 75%
juiste glasmaat.
FIRMA ISIDORUS,
Bergen op Zoom. Tel. Interc. 119.
Giro No. 14988.
F^ ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
HOLLANDSCHE DANSERESSEN
door J. W. F. Werumeus Buning
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door Felix Hess
Rudl Mees
Nedevliuid?che danskunst
*\ E musschen op
\J het roode
pannedak vau het
Muzieklyceum be
zwijmden, een
maand nadat wij
trouw door regen
en koude daarheen trokken, vier
avonden in vier weken, om de
Nederlandsche danskunst te zien bloei
en.... En het wonderlijke is geweest
dat wij er niet alleen met alle critici
en neven en nichten en vrienden en
vriendinnen heentrokken, maar met
een publiek, en het allerwonderlijkste
was dat wij algezamenlijk, in dit
land, waar elk talent zoo snel ontdekt
wordt als het eerste sneeuwklokje in
het achtertuintje van een oude dame,
nieuwe talenten ontdekten. En
natuurlijk, ook nieuw onkruid. En,
even natuurlijk, ook de oude booze
geesten, die zich in het achtertuintje
van de oude dame meestal belichamen
als de katten van de buren, die de
mooiste sneeuwklokjes kapotkrabbcn
en die hier meer speciaal belichaamd
waren in dat eeuwenoude kleine dui
veltje met zijn vervaarlijke lange
staart, dat luiheid heet.
Maar het is te warm om van den
duivel te spreken laat ons dus
een ijskoude opsomming van de re
sultaten beginnen.
Naast de min of meer bekende
begaafdheden van Rudi Mees. Miek
Gulden, Ursula Bernau, Emmy Rin
geling, Johanna Boogers, Meina
Stratingh en Gerrie Folmer leerde men in
de eerste plaats Corrie Hartong
kennen, wier verschijning verreweg de
belangrijkste nieuwe aanwinst was.
.Daarnaast boekten wij als nieuwe
namen: o. a. Maria Petrelli, Ro Borna,
Mientje Loevendie, Cor Sieger, L. de
Rijk. Dat wil ongeveer zeggen: ruim
een dozijn danseressen van v
ruiteenloopend talent, die tezamen
voorloopig den grondslag vormen van
onze Nederlandsche danskunst. Dat
die grondslag overal even hecht is,
zou men niet mogen beweren: het
groote gebrek van
de jonge Neder
landsche danseressen
ligt over het alge
meen in de beperkt
heid der technische
middelen.
De een moge in
dat opzicht over
meer middelen be
schikken dan de an
der : het blijft een feit
dat het ambacht
dezer kunst
injNederland vooral bij de
Borna
jongeren nog
steeds in een
critieke periode ver
keert: het ware
te wenschen dat
men dit terdege
inzag.
Een tweede vrij
algemeene erva
ring de gun
stige uitzonderin
gen heeft ieder
terstond zelf ge
zien ia deze
dat het gemid
delde
NederlandKL. M. Loevendie
sche lichaam als dansinstrument nog
steeds beweegt met ettelijke remmen,
die op het onverwachtst in werking tre
den. De invloed van vele geslachten, die
dit dansen ietwat, of in hooge mate
immoreel vonden, is nog altijd niet
overwonnen, zelfs hier niet, waar die
overwinning in de eerste plaats be
vochten moest worden. Men raakt
hier aan de cultureele beteekenis
van den dans, en ook hier ligt nog
velerlei arbeid voor den boeg eer het
lichaam vrij en beheerscht instru
ment is.
Het schijnt mij eer de taak van de
onderwijzers dan van den criticus
hier ieder de technische en moreele
schoenen aan te trekken, die haar
passen; overigens, van sphoenen ge
sproken, zouden wij op het
darispodium, de schoen, maar niet weer eens
in eere herstellen? De bloote voet is
lang genoeg gymbool der vrijheid en
natuurlijkheid geweest; en er is niets
tegen; evenmin als tegen de schoen,
die men, daar ze Pawlowa, Argentina
en wie al niet meer van de grooten
schoeit, thans misschien tot symbool
van discipline en beheerschte kunst
zou kunnen uitroepen.
In ieder geval: laten
wij vaststellen dat men
voortaan niet onartis
tiek is met schoenen...
Laten wij verder
vaststellen dat de
beste kunst van deze
avonden, die van na
de achtereenvolgende
pauze's, ons opnieuw
de overtuiging bracht
van Gertrud
Leistikow's persoonlijk
Mei na Stratlngh
meesterschap,
en ons» in de
dansen van
Darja Collin,
Elisabeth van der
j.'Boogers Vies en Florrie
Rodrigo bij alle
heet'schend verschil j n overeenkomst
zien deed: die van een danskunst,
welke hoe haar idealen ook mogen
zijn, vrij is, gericht op levenskrach
tige beweging en vreugde, gevoed
door waarachtige danslusfc. En op
nieuw moet men daarbij, voor de
slechte verstaanders die eigenlijk
slechts genoeg hebben aan zevendui
zend woorden wijsgeerig betoog, toch
nog eens opmerken dat zulke danslust
en vreugde niet synoniem is met
oppervlakkigheid en vulgariteit. Heeft
men dat zelfs en meer dan eens
niet aan een Argentina verweten?
Arme Terpsichore, die lijdt onder de
doem van alle hoogwaardigheidsbe
kleders, goden en vorsten, waarvan
zekere Nederlandsche en internatio
nale stammen geen vreugde» maar
slechte ernst wenschen te zien als
onfeilbaar kenmerk van betrouw
baarheid en raa-echtheid. Alsof de
vreugde en de danslust op deze wereld
niet geschakeerd waren van de licht
ste lichtzinnigheid tot den diepeten
ernst! n alsof de ernst niet gescha
keerd ware van de grauwste verve
ling tot de diepste vreugde ! Tragische
danskunst is -wellicht de zeldzaamste;
wellicht de hoogste; maar laten' wij
vooreerst dichter bij huis blijven en
vooral niet vergeten dat onze eigen
danskunst thans bewezen heeft de
vruchtbare vreugde van den dans te
bezitten.
Onkruid vergaat, in de kunst, vrij
gauw, en in Nederland zeker. Wellicht
kunnen wij een andermaal gezamen
lijk eens aan het wieden slaan, aange
zien het, hoe snel vergaand, steeds
opnieuw opschiet, ook in de kunst,
en zeker in Nederland.
Maar de slotsom is dat er thans in
Nederland eigen danskunst groeit en
dat ze een publiek heeft; en dat wij,
dat aangenomen, toch niets meer
noomy verdooven om
te kunnen blijven
staan. Dat is steeds
sterker geworden in
mij,Bok en die
tweeE. van der Vies
Ursulle Bernau
dig hebben dan eenige zeer strenge en
bekwame bloemkweekers oni dien
groei nog te leiden tot meerder vast
heid.
Nieuwe Uitgaven
S. de Vries Jr. Max, mijn jon
gen. Rotterdam 1928. W. L,
en J. Brusse's Uitgevers Mij.
,,Ik heb het gezocht overal, maar
gevonden heb ik het niet. Xu weet ik,
dat ik gelukkig zou kunnen zijn als
ik alles zou kunnen wegwerpen en
nieuw beginnen, maar even scherp
weet ik, dat ik verongelukken zou
door .mezelf. Ik heb mezelf altijd
critisch kunnen bekijken en in dit
moment kan ik het scherper dan.
ooit. "Mijn leven heeft elk doel ge
mist. Persoonlijk en nog meer maat
schappelijk. Dat is geen senti
mentaliteit of valsche nederigheid,
dat is de waarheid. Ik heb iets aan
papa, maar niet voldoende om vol
komen zoo te kunnen zijn als hij.
Ik heb iets van anderen, misschien
mijn moeder, maarniet
voldoende om tot iets te
komen. Ik ben gedwon
gen om mee te doen en
als ik mee doe, moet ik
Miek Gulden
slachtigheid is mijn
ellende. De combi
natie deugde niet.
De een gaf mij te
weinig eerlijk
bronaar en de ander te
veel rem en te wei
nig wil."(bldz. 172).
Dit is een frag
ment van een brief,
dien de journalist
De Bok ontvangt
van Max, nadat
deze gestorven is. Ik haal het aan
omdat het de persoonlijkheid van Max
typeert. Iemand met den wil om goed,
en de neiging om niet goed te leven,
en daarbij iemand, die met ongenadige
helderheid zichzelf naar den kelder
ziet gaan.
Max heeft de omstandigheden
tegen. Zijn moeder is vroeg gestorven
en zijn vader is een bruut en een
streber. Max doorziet hem gauw, en
bij het gemis aan te idealiseereh
tegenf actoren komt hij er zoo'n
beetje toe, den kijk op zijn vader te
identificeeren met zijn kük op de
heele maatschappij. Hij wil dien
kant evenwel niet uit, hij verzet zich,
maar hij kan fciet tegen zijn aan
leg op.
Deze strijd heeft de heer De Vries
met veel talent geschetst. Zijn boek
gaat boven het gewone uit; ev is iets
pakkende in, iets waardoor je het
herkent als van het goede soort.
Ook al stelt het slot te leur. Want dat
Max lichamelijk zijn fuifpartijen niet
kan volhouden, de waarschuwingen.
van den dokter in den wind slaat en
sterft, is eigenlijk maar een toevallig
heid, en in elk geval een oplossing,
die in on
voldoend
verband is
gebracht
met den
psycholo
gisch opge
zet ten
roman.
H. M.
Maria Petrelli
Gertrud Leistlkow
Oreta van Delft
Florrie Rodrtgo