De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 8 juni pagina 6

8 juni 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

8 II ; ll i! S i " .: DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 JUNI 1929 No. 2714 D. STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 ~~ Telefoon 37906 Begrafenissen - Crematie - Transporten IMDIEN U GEKLEURDE /TOFFE M KODPT. KATOEM, LINNEN. ÓILK. JUTE. ENZKIEST DAfN UITSLUITEND INDAfNTMREN GEVERFDE, Ut *L twETEF5EL5 ZUM ONOVERTROFFEN ZON+ WASCH+TROPEfN-ECHTENZ Indonthitn LEVERANCIERS STOFTEN OF p GARENS DIE : NEVENSTAAN P m HANDELSMERK DRAGEN RESP: WAARVOOR % SCHRIFTELIJKE GARANTIE VOOR INDANTHREN |f 'OPCA5SABOM OF REKEN ING WORDT VERST REKT ||||[!IIIUIIllllllllllllll!!llllll!llll!IIIIIIIIIIIHI!!IIIJIll»H^ HET INDANTHREN.HUIS, IS HET EENIGE SPECIAAL-HUIS IN NEDERLAND. DAT KAN ZEGGEN: Indfanthrcn #*" ? w u BIEDEN WASCH-.+ ZON-. U ABSOLUTE WAARBORGEN: + TROPENECHT |B. ALONZE GOEDERENZIJN VOORENZ ZIEN VAN HET GEPATENTEER DE INDANTHREN HANDELSMERK. 2e. SCHRIFTELIJKE GARANTIE. RECHT OP VOLLE VERGOEDING. MITS BIJ HET INDANTHREN-HUIS GEKOCHT. STALEN GORDIJN-. MEUBEL-, BESPANNING- EN KLEEDINGSTOFFEN FRANCO. N.V. HET INDANTHREN.HUIS LEIDSCHESTRAAT 89-93 - AMSTERDAM (C.) BEZOEKT ONZE KUNSTNIJ VERHEIDSTENTOONSTELLING I iiiiiiiiiiiiiiiiiiflimrammnn^^ VERWEEGEN &. KOK AMSTERDAM Kalverstr. 8C-9Q DEN HAAG Woordeinde O4c LEDERWAREN REISARTIKELEN AUTO-KOFFERS ENZ. f BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. F .C. Hooft.trMt S8 AMSTERDAM T»ltf. i 30341, 343M RBG E LIN G VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN W, HL POLMAN TUIN OVERTOOM 526 * Telefoon 82660 Begrafenissen - Transporten - Crematies STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS Rapenburg 44 ~ AMSTERDAM ~ Ta 42662 MARMERWERKEN GERARD B. RIJKE fr. BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559 Complete Meubileering DAGELIJKS EEN mm? s CENT Mt-VIE REEF (Puur Choc. rood etiket. Volle melk Choc. blauw etiket) met een wetenschappelijk vastgestelde dosis Eviunis vol vitaminen preparaat bereid, beteekent behalve ver* snapering en krachtig voedsel, tevens Gezondheid en Levenskracht Firma KRÖNER Nieowendijk 167, Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten - en Hüishoudgoederen TRICOT ONDERGOEDEREN zoowel eenvoudige als betere uitvoering G.).DE KONING6ZOON Keizersgracht 447, A'dam Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739 ASPERGES. Fijnste, dik, blank, frisch, franco buis» postw. kistjes stevig verpakt 4 pd. f 2.50: 6 pd, f3.50: 8 pd. f4.50. Slierasp. 25% meer. Lengte steril. 75% juiste glasmaat. FIRMA ISIDORUS, Bergen op Zoom. Tel. Interc. 119. Giro No. 14988. F^ ^ l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied HOLLANDSCHE DANSERESSEN door J. W. F. Werumeus Buning Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door Felix Hess Rudl Mees Nedevliuid?che danskunst *\ E musschen op \J het roode pannedak vau het Muzieklyceum be zwijmden, een maand nadat wij trouw door regen en koude daarheen trokken, vier avonden in vier weken, om de Nederlandsche danskunst te zien bloei en.... En het wonderlijke is geweest dat wij er niet alleen met alle critici en neven en nichten en vrienden en vriendinnen heentrokken, maar met een publiek, en het allerwonderlijkste was dat wij algezamenlijk, in dit land, waar elk talent zoo snel ontdekt wordt als het eerste sneeuwklokje in het achtertuintje van een oude dame, nieuwe talenten ontdekten. En natuurlijk, ook nieuw onkruid. En, even natuurlijk, ook de oude booze geesten, die zich in het achtertuintje van de oude dame meestal belichamen als de katten van de buren, die de mooiste sneeuwklokjes kapotkrabbcn en die hier meer speciaal belichaamd waren in dat eeuwenoude kleine dui veltje met zijn vervaarlijke lange staart, dat luiheid heet. Maar het is te warm om van den duivel te spreken laat ons dus een ijskoude opsomming van de re sultaten beginnen. Naast de min of meer bekende begaafdheden van Rudi Mees. Miek Gulden, Ursula Bernau, Emmy Rin geling, Johanna Boogers, Meina Stratingh en Gerrie Folmer leerde men in de eerste plaats Corrie Hartong kennen, wier verschijning verreweg de belangrijkste nieuwe aanwinst was. .Daarnaast boekten wij als nieuwe namen: o. a. Maria Petrelli, Ro Borna, Mientje Loevendie, Cor Sieger, L. de Rijk. Dat wil ongeveer zeggen: ruim een dozijn danseressen van v ruiteenloopend talent, die tezamen voorloopig den grondslag vormen van onze Nederlandsche danskunst. Dat die grondslag overal even hecht is, zou men niet mogen beweren: het groote gebrek van de jonge Neder landsche danseressen ligt over het alge meen in de beperkt heid der technische middelen. De een moge in dat opzicht over meer middelen be schikken dan de an der : het blijft een feit dat het ambacht dezer kunst injNederland vooral bij de Borna jongeren nog steeds in een critieke periode ver keert: het ware te wenschen dat men dit terdege inzag. Een tweede vrij algemeene erva ring de gun stige uitzonderin gen heeft ieder terstond zelf ge zien ia deze dat het gemid delde NederlandKL. M. Loevendie sche lichaam als dansinstrument nog steeds beweegt met ettelijke remmen, die op het onverwachtst in werking tre den. De invloed van vele geslachten, die dit dansen ietwat, of in hooge mate immoreel vonden, is nog altijd niet overwonnen, zelfs hier niet, waar die overwinning in de eerste plaats be vochten moest worden. Men raakt hier aan de cultureele beteekenis van den dans, en ook hier ligt nog velerlei arbeid voor den boeg eer het lichaam vrij en beheerscht instru ment is. Het schijnt mij eer de taak van de onderwijzers dan van den criticus hier ieder de technische en moreele schoenen aan te trekken, die haar passen; overigens, van sphoenen ge sproken, zouden wij op het darispodium, de schoen, maar niet weer eens in eere herstellen? De bloote voet is lang genoeg gymbool der vrijheid en natuurlijkheid geweest; en er is niets tegen; evenmin als tegen de schoen, die men, daar ze Pawlowa, Argentina en wie al niet meer van de grooten schoeit, thans misschien tot symbool van discipline en beheerschte kunst zou kunnen uitroepen. In ieder geval: laten wij vaststellen dat men voortaan niet onartis tiek is met schoenen... Laten wij verder vaststellen dat de beste kunst van deze avonden, die van na de achtereenvolgende pauze's, ons opnieuw de overtuiging bracht van Gertrud Leistikow's persoonlijk Mei na Stratlngh meesterschap, en ons» in de dansen van Darja Collin, Elisabeth van der j.'Boogers Vies en Florrie Rodrigo bij alle heet'schend verschil j n overeenkomst zien deed: die van een danskunst, welke hoe haar idealen ook mogen zijn, vrij is, gericht op levenskrach tige beweging en vreugde, gevoed door waarachtige danslusfc. En op nieuw moet men daarbij, voor de slechte verstaanders die eigenlijk slechts genoeg hebben aan zevendui zend woorden wijsgeerig betoog, toch nog eens opmerken dat zulke danslust en vreugde niet synoniem is met oppervlakkigheid en vulgariteit. Heeft men dat zelfs en meer dan eens niet aan een Argentina verweten? Arme Terpsichore, die lijdt onder de doem van alle hoogwaardigheidsbe kleders, goden en vorsten, waarvan zekere Nederlandsche en internatio nale stammen geen vreugde» maar slechte ernst wenschen te zien als onfeilbaar kenmerk van betrouw baarheid en raa-echtheid. Alsof de vreugde en de danslust op deze wereld niet geschakeerd waren van de licht ste lichtzinnigheid tot den diepeten ernst! n alsof de ernst niet gescha keerd ware van de grauwste verve ling tot de diepste vreugde ! Tragische danskunst is -wellicht de zeldzaamste; wellicht de hoogste; maar laten' wij vooreerst dichter bij huis blijven en vooral niet vergeten dat onze eigen danskunst thans bewezen heeft de vruchtbare vreugde van den dans te bezitten. Onkruid vergaat, in de kunst, vrij gauw, en in Nederland zeker. Wellicht kunnen wij een andermaal gezamen lijk eens aan het wieden slaan, aange zien het, hoe snel vergaand, steeds opnieuw opschiet, ook in de kunst, en zeker in Nederland. Maar de slotsom is dat er thans in Nederland eigen danskunst groeit en dat ze een publiek heeft; en dat wij, dat aangenomen, toch niets meer noomy verdooven om te kunnen blijven staan. Dat is steeds sterker geworden in mij,Bok en die tweeE. van der Vies Ursulle Bernau dig hebben dan eenige zeer strenge en bekwame bloemkweekers oni dien groei nog te leiden tot meerder vast heid. Nieuwe Uitgaven S. de Vries Jr. Max, mijn jon gen. Rotterdam 1928. W. L, en J. Brusse's Uitgevers Mij. ,,Ik heb het gezocht overal, maar gevonden heb ik het niet. Xu weet ik, dat ik gelukkig zou kunnen zijn als ik alles zou kunnen wegwerpen en nieuw beginnen, maar even scherp weet ik, dat ik verongelukken zou door .mezelf. Ik heb mezelf altijd critisch kunnen bekijken en in dit moment kan ik het scherper dan. ooit. "Mijn leven heeft elk doel ge mist. Persoonlijk en nog meer maat schappelijk. Dat is geen senti mentaliteit of valsche nederigheid, dat is de waarheid. Ik heb iets aan papa, maar niet voldoende om vol komen zoo te kunnen zijn als hij. Ik heb iets van anderen, misschien mijn moeder, maarniet voldoende om tot iets te komen. Ik ben gedwon gen om mee te doen en als ik mee doe, moet ik Miek Gulden slachtigheid is mijn ellende. De combi natie deugde niet. De een gaf mij te weinig eerlijk bronaar en de ander te veel rem en te wei nig wil."(bldz. 172). Dit is een frag ment van een brief, dien de journalist De Bok ontvangt van Max, nadat deze gestorven is. Ik haal het aan omdat het de persoonlijkheid van Max typeert. Iemand met den wil om goed, en de neiging om niet goed te leven, en daarbij iemand, die met ongenadige helderheid zichzelf naar den kelder ziet gaan. Max heeft de omstandigheden tegen. Zijn moeder is vroeg gestorven en zijn vader is een bruut en een streber. Max doorziet hem gauw, en bij het gemis aan te idealiseereh tegenf actoren komt hij er zoo'n beetje toe, den kijk op zijn vader te identificeeren met zijn kük op de heele maatschappij. Hij wil dien kant evenwel niet uit, hij verzet zich, maar hij kan fciet tegen zijn aan leg op. Deze strijd heeft de heer De Vries met veel talent geschetst. Zijn boek gaat boven het gewone uit; ev is iets pakkende in, iets waardoor je het herkent als van het goede soort. Ook al stelt het slot te leur. Want dat Max lichamelijk zijn fuifpartijen niet kan volhouden, de waarschuwingen. van den dokter in den wind slaat en sterft, is eigenlijk maar een toevallig heid, en in elk geval een oplossing, die in on voldoend verband is gebracht met den psycholo gisch opge zet ten roman. H. M. Maria Petrelli Gertrud Leistlkow Oreta van Delft Florrie Rodrtgo

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl